30-03-2024 20:36:14
broek53
broek53

In het najaar van 2021 waren er nul DDZ'n op de baan vanwege de trillingsproblemen, dus ook de 7506 niet.

 

30-03-2024 21:05:55
Trainplaza
Trainplaza

Quote
broek53 (30-03-2024 20:36:14):


In het najaar van 2021 waren er nul DDZ'n op de baan vanwege de trillingsproblemen, dus ook de 7506 niet.



Incorrect. De 7506 en 7507 reden gewoon hun gebruikelijke sandite-ritten. Normaal gesproken reden deze stellen mee in de 8100 en 9000, maar in 2021 vanwege de trillingsproblemen als leeg materieel.

 

31-03-2024 10:15:47 1
broek53
broek53

Kijk, dat was helemaal uit mijn heugenis verdwenen 😉.

 

25-05-2024 10:29:29 1
Wilson91
Wilson91

DDZ 7526 is inmiddels hersteld nadat deze door de 4217 beschadigd raakte. Deze stond gisteren in Haarlem 13A. Naast de herstelde 4217 12A.

Beide met verse AK's en baanschuivers wachtende op herindienststelling

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-07-2024 17:10:31 1
broek53
broek53

In Haarlem staat de DDZ ongeveer gereed die is samengesteld uit de looprijtuigen van de 7529 en de mDDM van de 7506, als ik de ruiling goed heb onthouden.

 

10-07-2024 18:57:47 1
diesels
diesels

Een volledig als 7529 genummerde stam is eerder vandaag gespot onderweg naar Onnen achter een Strukton 1700. Opvallend is echter dat het motorrijtuig het UIC nummer van de 7506 lijkt te dragen. Dat komt dus niet overeen met de correcte wijze van toewijzing van de stamnummers.



Laatst bewerkt door diesels op 10-07-2024 19:07
 

11-07-2024 00:21:40
thom
thom

Een rijtuig kan niet het 'UIC nummer van een stam' dragen, immers rijtuig en UIC nummer zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De mDDM is wel leidend voor het stam nummer, dus dan zou dat niet kloppend gekozen zijn voor deze stam?



Laatst bewerkt door thom op 11-07-2024 00:26
 

11-07-2024 02:49:01 1
diesels
diesels

Ik bedoelde uiteraard het UIC nummer van mDDM 7006 en dus wat stam 7506 zou moeten zijn



Laatst bewerkt door diesels op 11-07-2024 06:17
 

25-09-2024 14:38:24 1
Talbot
Talbot

DDZ-4 stam 7542 is na een lange tijd weer gespot in Amersfoort achter de Strukton Rail 303008: treinposities.nl

Iemand die weet wat men met dit stel van plan is?



Laatst bewerkt door Talbot op 25-09-2024 14:38
 

25-09-2024 17:15:51
ToH
ToH

Waarom heeft dat stel überhaupt zo lang "binnen" gestaan?

 

25-09-2024 17:18:21
Daan!
Daan!

Plukstel.

 

29-11-2024 11:11:16 1
Leo
Leo

Vandaag weer volledig in dienst de 7529, gaat om 11.32 uur weer verder samen met 7502 in de 1843 richting Lw

 

30-11-2024 19:40:01 1
Talbot
Talbot

Wel nog steeds opmerkelijk dat het stamnummer niet is gewijzigd naar 7506, gezien de UIC van de motorwagen. Maar goed, de treinstel-sticker's in één wagen vervangen is wel makkelijker dan in een hele stam ;-)



Laatst bewerkt door Talbot op 30-11-2024 19:41
 

09-11-2025 12:45:59
Dionysusnu
Dionysusnu

Uit het ICNG-topic:

Quote
broek53 (09-11-2025 12:24:31):


[]. Overigens kun je een defecte trein slepen met elk ander treinstel (met een Scharfenbergkoppeling althans), als je de koppeldozen maar dicht zet.

[ In die zin is DDZ pas echt lastig 🤔]

.


Heeft DDZ hiervoor een hulpkoppeling aan boord, of zou die in zo'n geval van een andere plek moeten komen?

 

09-11-2025 12:49:15
geert
geert

Nee DDZ heeft klassiek stoot en trekwerk rond de AK en kan dus met een loc afgesleept worden of door een soortgenoot

 

09-11-2025 13:22:41
Dionysusnu
Dionysusnu

Oh ja, natuurlijk. Maar er zijn dus geen hulpstukken om afslepen door een scharfenberg mogelijk te maken?

 

09-11-2025 14:30:28
rick
rick

Dat kan niet, het trekkende materieel mist buffers die nodig zijn om de duwkrachten op te vangen.

 

09-11-2025 17:19:21
Marco
Marco

Quote
rick (09-11-2025 14:30:28):


Dat kan niet, het trekkende materieel mist buffers die nodig zijn om de duwkrachten op te vangen.


Je hebt natuurlijk sleepkoppelingen, waarmee bijvoorbeeld NS-materieel met Scharfenbergkoppeling afgesleept kan worden door een loc. De buffers van de loc worden dan niet gebruikt, de haak van de loc neemt dan zowel de duw als trekkrachten op zich.

Zo'n sleepkoppeling zou je ook kunnen gebruiken om een DDZ met een treinstel met Scharfenbergkoppeling te koppelen, lijkt me? Alleen als er fysiek geen ruimte is vanwege de automatische koppeling, lijkt het me onmogelijk.

De (meeste?) treinstellen hebben niet zo'n sleepkoppeling aan boord. Als die nodig is bij het afspelen, neemt de incidentenbestrijding er eentje mee.

 

09-11-2025 22:17:06
thom
thom

Nee, dat de hele truc van de BSI koppeling bij 1700/DDAR/DDZ is juist het samenspel van buffers en de AK.

Bij een normale Scharfenberg AK zit er een complete 'boom' achter de AK met daarin een veer pakket voor het opvangen van de trek- en duw krachten.

Bij een 1700 kon men die constructie niet toepassen door de constructie van het draaistel en de tractiemotor daarin die het inpassen van een boom onmogelijk maakte. Daarom is voor de BSI koppeling gekozen met een kortere inbouw diepte en het handhaven van de buffers voor het opvangen van de trek- en duwkrachten.

 

09-11-2025 23:12:49
geert
geert

De buffers vangen alleen de duwkrachten op, de trekkrachten gaan nu juist via de BSI koppeling

 

10-11-2025 02:26:57
thom
thom

Desondanks zijn de buffers daar nog steeds een onderdeel van, omdat die in gekoppelde toestand iets ingeveerd staan en de AK's onder spanning houden.

 

10-11-2025 07:48:31
Marco
Marco

Bedankt voor de uitleg, Thom. Ik wist nog niet waarom er voor de BSI koppeling gekozen was.

Ik snap alleen nog niet helemaal waarom er geen sleepkoppeling gebruikt kan worden. Er zit immers een haak op, die ook gebruikt mag worden, dus trekkrachten kan die sowieso aan op die plek. Zijn duwkrachten dan zoveel anders qua belasting, op die plek?

Normaal gesproken wordt de haak ook niet gebruikt voor duwkrachten natuurlijk, dat is heel specifiek voor een sleepkoppeling. Maar dat geldt natuurlijk bij elke trein met een schroefkoppeling.

 

10-11-2025 21:02:43
timtrein
timtrein

Het lijkt me in elk geval een aardige uitdaging om een sleepkoppeling fatsoenlijk op een DDZ te krijgen.

 

10-11-2025 22:35:00
thom
thom

Ik vermoed dat dat waarschijnlijk ook niet past met de daaronder hangende BSI koppeling :)

 

21-11-2025 11:26:08 1
rob46
rob46

Op 19 november sleepte SR het plukstel 7528 van Amfww naar de werkplaats Hgl. Bij Aswplz staan nog altijd de plukkers 7542 en mBk 7529 en ABv+Bv+ABvk 7506.