ProRail schrapt volgend jaar het grote project om het station van Haarlem te vernieuwen en uit te breiden. Dat komt door bezuinigingen van de overheid aan het spoor. Het spoor in Haarlem dat er momenteel ligt, wordt wel nog vervangen maar is volgens de spoorbeheerder minder toekomstbestendig.
"Het geld voor dit project is er gewoon niet", zegt woordvoerder Joke van der Cruysen van ProRail. Dat heeft te maken met bezuinigingen en tekort aan personeel. Daardoor is er geen extra geld vrijgemaakt om de sporen bestendig te maken voor de toekomst.
Dubbel werk
"Een nieuw spoor zou in principe een levensduur moeten hebben van 40 jaar. Als je het vervangt wil je ook meteen dat er nieuwe sporen bijkomen om in de toekomst meer treinen te laten rijden", legt Van der Cruysen uit. "We hebben nu wel geld ontvangen om het spoor bij Haarlem te vervangen, maar over tien jaar zal dit opnieuw vervangen moeten worden. Dus eigenlijk is dubbel werk."
Volgens Van der Cruysen kan een nieuw spoor er wel voor zorgen dat het aantal storingen op het traject zullen dalen. "Aan het einde van de levensduur is het mogelijk dat er meer storingen zijn."
In 2026 zal de spoorbeheerder ongeveer evenveel projecten uitvoeren als voorheen, het gaat om zo'n 400 projecten. Bij elkaar kost dit ongeveer 1,8 miljard euro. Volgens het spoorbedrijf zijn er meer investeringen nodig om stations, zoals die van Haarlem, in de toekomst beter te laten functioneren.
Heb van een interne bron vernomen dat SGM stel 2995 op de planning staat voor sloop in het tweede kwartaal van 2025. De mogelijke opkoper is afgehaakt.