23-07-2025 12:12:28
treinhobby
treinhobby

Ook leuk bij ‘Rollend materieel’:

MAT’64, Flirt3 of ‘door locomotief getrokken treinstel’.

Weten we gelijk waarvoor de DDAR’s zijn. 😉



Laatst bewerkt door treinhobby op 23-07-2025 12:12
 

23-07-2025 12:13:18
martijn
martijn

In elke verbinding zit ergens wel potentie, maar kan me voorstellen dat er op andere routes meer vraag naar een nachttrein is dan hier. Meer dan een beetje uitgaanspubliek vanuit Arnhem en Nijmegen kan ik niet verzinnen. Zwolle is ook niet echt bruisend.

 

23-07-2025 12:48:16
tieske05
tieske05

Quote
martijn (23-07-2025 12:13:18):


In elke verbinding zit ergens wel potentie, maar kan me voorstellen dat er op andere routes meer vraag naar een nachttrein is dan hier. Meer dan een beetje uitgaanspubliek vanuit Arnhem en Nijmegen kan ik niet verzinnen. Zwolle is ook niet echt bruisend.



Misschien is dat juist de reden erachter... Keolis heeft niet de capaciteit om 800 uitgangers te vervoeren, dus eens proberen op een ietwat rustig maar toch wel bereden traject is denk ik geen slechte zet.

 

23-07-2025 13:04:03
martijn
martijn

Maar het is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. En als je al ziet dat de nieuwe nachttrein Amsterdam - Alkmaar ook maar een handjevol reizigers trekt...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-07-2025 13:53:43
jacokran
jacokran

Wat mij opvalt aan deze aanvraag:

- er zijn drie treinsamenstellingen nodig, inclusief personeel

- 1 compositie start in Arnhem en loopt uit in Nijmegen. Keolis is nu nite actief in beide plaatsen, dus er zijn LM ritten nodig

 

23-07-2025 14:02:38
martijn
martijn

Er zijn maar 2 treinen nodig volgens de conceptdienstregeling (één trein voor rit 3 en 2 en één trein voor rit 1 en 4). En de Vechtdal GTW's rijden voorafgaand aan de nachttrein Groningen - Schiphol ook gewoon eerst naar Groningen en na afloop weer na Zwolle.



Laatst bewerkt door martijn op 23-07-2025 14:04
 

23-07-2025 15:48:03
jacokran
jacokran

Ah, ik verkeerde even in de veronderstelling dat de trein van Groningen naar Schiphol door Arriva gereden werd. en ik telde omlopen verkeerd. My bad

 

23-07-2025 17:01:03
treinhobby
treinhobby

Dat is ook Arriva.

Maar nu gaat Keolis dus ook nachttreinen rijden.



Laatst bewerkt door treinhobby op 23-07-2025 17:01
 

23-07-2025 18:08:51
mat64Hidde
mat64Hidde

De trein die in Ah start, kan vanuit Ed/de Kippenlijn komen.

 

24-07-2025 01:27:32
Marco
Marco

Materieelopties:

  • Mat 64
  • Flirt 3
  • Door locomotief getrokken treinstel

De Flirt 3 zou voor de hand liggen. De andere opties zijn interessant 😁

Edit: was al vermeld, ik had de volgende pagina gemist. Oeps.



Laatst bewerkt door Marco op 24-07-2025 01:28
 

24-07-2025 08:35:49
Muizeneus
Muizeneus

Flirt 3 ligt ook niet voor de hand, aangezien provincie Overijssel Keolis verbiedt om die dingen buiten Overijssel in te zetten. Misschien dat ze het wel toestaan omdat Dv en Zl meeprofiteren...?

 

24-07-2025 08:47:08
martijn
martijn

Ik snap dat ze wat huiverig waren om de stellen in de (ochtend)spits naar de Kippenlijn te sturen, maar 's-nachts kunnen de stellen toch gewoon elders ingezet worden? Bovendien zijn er twee FLIRT's van de Kippenlijn beschikbaar als de provincie echt zo krampachtig is.

 

07-08-2025 21:18:29
treinnetco
treinnetco

Tussen neus en lippen door hoorde ik hier in de wandelgangen dat ook Protos een kandidaat is. Die is echter niet gepubliceerd bij de ACM.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

17-09-2025 07:42:39
Gydo
Gydo

De wekelijkse LM-rit van Bkd naar Rsd van Keolis met een Protos of een Flirt stel reed gisteren met een andere samenstelling, de Train Charter Services 101004 sleepte de Protos 5033 en daarachter de 904 naar Rsd. Bijzonder en heel interessant. Nadat de 5033 in Rsd werd afgezet gingen de 101004 en 904 terug naar Amf.

 

17-09-2025 09:06:57
Talbot
Talbot

Misschien een of ander defect aan de protos, waardoor de 904 als remstel nodig was ofzo? Zal vast een goede reden voor zijn ;-)

 

17-09-2025 18:56:40
diesels
diesels

Die wekelijkse rit is op vrijdag/zondag dus dit zal iets extra's zijn geweest

 

25-09-2025 21:31:25 2
treinnetco
treinnetco

Betrof inderdaad een extra rit, ivm defecte stroomafnemer van de 5033. Normaal kan dit gefixt worden in Amf, maar dat was niet mogelijk. Vandaar de rit naar Rsd.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

18-12-2025 14:30:49 3
dennistd
dennistd

Keolis gaat twee extra FLIRT-viertjes aanschaffen voor Zwolle-Enschede vanwege de reizigersgroei. Deze komen uit een optie die Arriva heeft voor de Vechtdallijnen. Hieronder het voorstel, Gedeputeerde Staten is al akkoord.

overijssel.notubiz.nl

 

18-12-2025 15:07:29
Muizeneus
Muizeneus

Ik dacht dat de productielijn van Flirt-III afgesloten was?

 

18-12-2025 15:51:33
treinhobby
treinhobby

www.stadlerrail.com

Bis heute wird das Konzept stetig weiterentwickelt und durch zusätzliche Optionen sinnvoll ergänzt.

Tot op de dag van vandaag wordt het concept voortdurend verder ontwikkeld en op zinvolle wijze aangevuld met extra opties.

 

18-12-2025 16:09:37
GerritJan
GerritJan

Quote
dennistd (18-12-2025 14:30:49):


Keolis gaat twee extra FLIRT-viertjes aanschaffen voor Zwolle-Enschede vanwege de reizigersgroei. Deze komen uit een optie die Arriva heeft voor de Vechtdallijnen. Hieronder het voorstel, Gedeputeerde Staten is al akkoord.

overijssel.notubiz.nl


Ben benieuwd of deze dan ook direct de RRReis uitvoering krijgen bij Keolis, de flirts van Arriva zullen wel direct de interieur van Arriva RRReis krijgen en het uiterlijk en of Keolis ook al treinen voor einde concessie omstickert tot RRReis.

 

18-12-2025 16:22:07 1
treinhobby
treinhobby

Daar wordt zelfs over gesproken in het document bij 'besluitvorming design trein'.

In uiterlijk maart '26 wordt de beslissing genomen tussen Blauwnet of RRReis.

Wat ik wel uit het document haal is dat er staat dat de treinen afwijken en zelfstandig kunnen worden ingezet. Ook in de bijlage beoogde capaciteitsinzet staan ze als TEN4+TEN4 en niet in combinatie met Fl3 of Fl4. Zou dit betekenen dat ze niet gecombineerd kunnen gaan rijden met de huidige stellen?

Ook wordt er voor 2,5 miljoen een reserve onderdelen en speciaal gereedschap uitgegeven.

Benieuwd wat voor een type Flirt dit dan gaat worden als dat apart vermeld staat.



Laatst bewerkt door treinhobby op 18-12-2025 16:34
 

18-12-2025 16:39:10
GerritJan
GerritJan

Ja dat weet ik, heb het document gelezen. Als ze slim zijn doen ze het gewoon RRReis, want alles word RRReis in de toekomst.

Als het goed is gewoon hetzelfde, alleen van een andere badge. Zal wel net iets andere verbeterde techniek bevatten.



Laatst bewerkt door GerritJan op 18-12-2025 16:40
 

18-12-2025 20:11:57
Daan!
Daan!

Quote
dennistd (18-12-2025 14:30:49):


Keolis gaat twee extra FLIRT-viertjes aanschaffen voor Zwolle-Enschede vanwege de reizigersgroei. Deze komen uit een optie die Arriva heeft voor de Vechtdallijnen. Hieronder het voorstel, Gedeputeerde Staten is al akkoord.

overijssel.notubiz.nl


Apart dat een vervoerder kan meeliften op bestellingen van een concurrent.

 

18-12-2025 20:23:32
treinlim
treinlim

Dit heeft in 2012 tussen Arriva en Connexxion ook plaatsgevonden bij de GTW bestelling

 

18-12-2025 20:31:41
selivio
selivio

En een paar jaar later tussen (wederom) Connexxion en Keolis tbv de FLIRT's voor de Valleilijn (ter vervanging van de GTW). En waren de BRENG-stellen van Hermes ook niet meegelift op de aanschaf van de SPURT GTW's van Arriva (wat feitelijk ook een (verplichte) optie was van Arriva)?



Laatst bewerkt door selivio op 20-12-2025 17:13
 

18-12-2025 20:48:00 1
treinlim
treinlim

Nou ja Hermes, Connexxion een pot nat (Transdev)

 

18-12-2025 21:32:52
cuneo56
cuneo56

Quote
Daan! (18-12-2025 20:11:57):


Apart dat een vervoerder kan meeliften op bestellingen van een concurrent.


Dat is niet zo bijzonder als je bedenkt dat de opdrachtgever van beide concessies een flinke vinger in de pap heeft bij de bestellingen van de treinstellen voor beide lijnen net zoals dat gold voor de lijnen in Gelderland.

 

18-12-2025 22:56:45
Daan!
Daan!

Dat snap ik, maar laat dan de provincie gewoon bestellen (altijd). Het wringt in mijn ogen met het principe van concurrentie, omdat er verstrengeling plaatsvindt .

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-12-2025 07:02:55
geert
geert

Dat is hier opgelost door overname verplichtingen op te nemen in de aanbestedingen. Effect is hetzelfde.

 

19-12-2025 12:25:52
mich
mich

Quote
Muizeneus (18-12-2025 15:07:29):


Ik dacht dat de productielijn van Flirt-III afgesloten was?



Ja, het is onderhuids ook eigenlijk een FLIRT-IV. Dat zijn de 11 nieuwe Maaslijn Flirts ook. Vandaar de nieuwe toelating.

 

19-12-2025 13:45:27
Muizeneus
Muizeneus

Ik meen dat het verhaal was, dat Stadler de productie van Maaslijnflirts niet nog langer wilde uitstellen omdat de productielijn dicht zou gaan. Maar zitten deze nieuwe Keolisflirts dan toch op dezelfde productielijn?

 

20-12-2025 14:57:37
GerritJan
GerritJan

Tjah of het word hetzelfde productie als die van de NS, Greater Anglia, Transport for Wales, etc etc maar ik ga daar niet vanuit. Bij de personeelsavond kreeg ik een stadler flirt 3 te zien, maar de bestelling is ook nog niet geplaatst, uiterlijk januari las ik?



Laatst bewerkt door GerritJan op 20-12-2025 14:58
 

20-12-2025 16:21:22
MennoSBB
MennoSBB

Als je alleen kijkt naar de kopvorm dan is alleen de originele Flirt niet meer in productie.

De nieuwe Flirt Evo van de SBB die sinds deze maand worden ingezet en de komende 10 jaar worden uitgeleverd hebben ook de kopvorm van de Flirts die in Nederland worden ingezet.

Stadler is ook gespecialiseerd in het bouwen van op maat gemaakte treinen, een paar van een iets ouder type voor Keolis zal geen probleem voor ze zijn. Als er problemen zijn bij de bouw zullen die 'onder de motorkap' zitten, maar dan kan Stadler, die zelf het onderhoud doet ervoor kiezen om nieuwe componenten te gebruiken.

 

20-12-2025 17:08:16 1
wouterder
wouterder

Zijn de Flirts die Keolis inzet op Amesfoort - Ede-Wageningen niet technisch gelijk aan die van ZwoEnZwoKa? Eventueel zou je de twee dan kunnen ruilen voor die.

 

20-12-2025 17:14:33
selivio
selivio

Dat is zo, en dat kan, behalve dat de FLIRT's van Amf-Ed beide 3-baks zijn, en ze nu juiste 4-baks FLIRT's willen bestellen voor maximale capaciteitsuitbreiding.

 

22-12-2025 00:11:52
AlexNL
AlexNL

Quote
MennoSBB (20-12-2025 16:21:22):


Stadler is ook gespecialiseerd in het bouwen van op maat gemaakte treinen, een paar van een iets ouder type voor Keolis zal geen probleem voor ze zijn. Als er problemen zijn bij de bouw zullen die 'onder de motorkap' zitten, maar dan kan Stadler, die zelf het onderhoud doet ervoor kiezen om nieuwe componenten te gebruiken.


Na het ongeluk in Bad Aibling heeft Stadler twee nieuwe treinstellen gebouwd van hetzelfde type FLIRT, maar omdat dat type niet meer in productie was hing daar een aanzienlijk prijskaartje aan. Nieuwe FLIRTs zouden goedkoper zijn geweest, maar niet compatibel met de rest van de vloot.

 

22-12-2025 16:03:53
treinnetco
treinnetco

Treinstel 5033 is uitgedost met kerstlampjes en versieringen aan de binnenkant van het treinstel. Inzet zal zijn tot 27-12; vooral op de diensten naar Barneveld Zuid. 1e en 2e Kerstdag is de planning om deze wel naar Ede-Wageningen in te zetten.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

22-12-2025 16:38:15
martijn
martijn

Net als elk jaar is ook een Blauwnet-FLIRT voor ritten op het Kamperlijntje van kerstversiering voorzien en net als elk jaar is deze ook weer vernield.