26-11-2011 21:22:19 | ||
---|---|---|
maigoda
![]() |
Quote Met een perronlengte van 270 meter op spoor 1 en 2 is dat prima te doen. Je staat dan zelfs ruimschoots binnen de uitrijseinen, dus op spoor 2 zelfs geen gezeur dat het drwegseintje bij vertrek slecht zichtbaar is vanuit die hoge ICM-cabine. Groetjes, Emiel |
27-11-2011 10:14:06 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Maar is 10 bakken ICM wel genoeg? Ik betwijfel het.. in het dal wellicht, maar in de spits? 10 bakken V-IRM dan maar? |
27-11-2011 13:22:30 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Het is hoogzomer, dus erg rustig en je zult veel mensen de trein uit jagen, dus die 10 bakken ICM zullen meestal wel voldoende zijn.. |
18-01-2012 17:37:39 | ||
---|---|---|
stefanuzz
![]() |
ProRail laat in een persbericht weten dat de grote buitendienststelling van station Zwolle deze zomer in zijn huidige vorm niet door gaat in verband met problemen met het budget. De prioriteit wordt nu gelegd op het afbouwen van het vierde perron (ten behoeve van de Hanzelijn). De rest van de werkzaamheden zal verspreid over meerdere weekenden worden uitgevoerd. Bron: http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/346/ ---- Edit: brief minister aan Tweede Kamer: Geachte voorzitter, In reactie op verschillende vragen van uw Kamer, zowel schriftelijk als gesteld tijdens enkele debatten, informeer ik u over het definitieve besluit van ProRail en NS over de invulling van de buitendienststelling(en) ten behoeve van de verbouwing van station Zwolle. Onlangs hebben ProRail en NS het besluit bekend gemaakt, zodat ik mijn toezegging nu gestand kan doen. ProRail en de aannemer hebben moeten constateren dat de uit te voeren werkzaamheden niet binnen het huidige budget en de huidige planning passen. Daarom wordt afgezien van de aanpak om station Zwolle in de zomer van 2012 vier weken voor alle treinverkeer te sluiten en de reizigers per bus te vervoeren. De werkzaamheden zullen nu gefaseerd worden uitgevoerd. Over de wijze waarop voert ProRail nog overleg met de aannemer. Belangrijk om te vermelden is dat de ingebruikname van de Hanzelijn eind 2012 hierdoor niet in gevaar komt. Project ZwolleSpoort Het project ZwolleSpoort bestaat uit drie hoofdonderdelen: Vervanging van de huidige 5 meter brede perrontunnel door een nieuwe reizigerspassage van 17 meter breed Aanleg en aansluiting van een vierde perron, met name benodigd voor de aanlanding van de Hanzelijn Aanpassing van de sporenlay-out waardoor de baanvaksnelheden toenemen Hiermee krijgen reizigers straks meer ruimte en comfort op het station en in de dienstregeling. Zo dragen de werkzaamheden bij aan de inpassing van de Hanzelijn in het treinverkeer (eind 2012), die een verbetering van de verbinding tussen de Randstad en Noord- en Noordoost-Nederland betekent. Nut en noodzaak van deze aanpassingen worden door alle betrokken partijen onderschreven. Aanpak van het project Om de werkzaamheden aan station Zwolle te kunnen uitvoeren, is het nodig dat de sporen in en rond het station buiten dienst gesteld worden. Na onderzoek en overleg met partijen als gemeenten, provincies, vervoerders, rederij naar Waddeneilanden, bewoners en ondernemers, en consumentenorganisaties (er is vooral uitvoerig overlegd met Rover) was eind 2011 besloten om de aanpak van Pagina 1 van 2 ZwolleSpoort vorm te geven door station Zwolle in de zomer van 2012 vier weken voor alle treinverkeer te sluiten en de reizigers per bus te vervoeren. ProRail en de aannemer kijken continu naar de beheersing van de risico's in de werkplanning en kosten van de werkzaamheden van het project ZwolleSpoort, dat zoals gezegd uit diverse onderdelen bestaat die nauwgezet op elkaar moeten worden afgestemd. De afgelopen periode hebben aannemer en ProRail helaas geconstateerd dat de werkzaamheden niet binnen het huidige budget en de huidige planning kunnen worden uitgevoerd. Doorgaan op de huidige voet zou onverantwoord zijn. Dit betekent dat ProRail heeft besloten af te zien van de aanpak via één lange vier weken durende buitendienststelling in de zomer. In overleg met de aannemer heeft ProRail een alternatieve aanpak ontwikkeld. Het totale project ZwolleSpoort wordt gefaseerd, de werkzaamheden worden gespreid. Dit houdt in dat de algehele sluiting van station Zwolle beperkt zal blijven maar dat de reizigers te maken zullen krijgen met een aantal kleinere buitendienststellingen, en dat het totale project een langere doorlooptijd gaat kennen dan tot nu toe was voorzien. ProRail plant nu met NS en andere betrokkenen nieuwe buitendienststellingen in. Het plan hiervoor zal ook met Rover besproken worden. Zoals gezegd is ProRail nu bezig met een nieuwe planning van het project. Uitgangspunt daarbij is dat de meest urgente werkzaamheden als eerste worden uitgevoerd. Wat voorrang heeft, wordt als eerste ingepland en wat kan wachten, wordt beter gespreid. Daardoor zijn de projectkosten lager en zijn de risico’s beter te beheersen. De hoogste prioriteit is het afbouwen van het nieuwe vierde perron ten behoeve van de Hanzelijn. De ingebruikname van de Hanzelijn in december 2012 komt daardoor niet in gevaar. ProRail verwacht dat de nieuwe perrontunnel en perronaanpassingen naar verwachting in 2014 klaar zijn. Werkgroep buitendienststellingen Rover pleitte ervoor dat ProRail, aannemer(s) en vervoerder(s) bij het plannen van ingrijpende werkzaamheden voortaan in een eerder stadium naar de gevolgen voor de reizigers moeten kijken en tijdig moeten zoeken naar een aanpak/ planning/fasering van werkzaamheden die de impact voor de reiziger tot een meer redelijk niveau beperkt. In dit verband kan ik u melden dat ProRail inmiddels een werkgroep ‘Buitendienststellingen’ heeft ingesteld, waarin NS, ProRail en consu- mentenorganisaties samen met externe deskundigen kijken naar mogelijkheden om bij grote werkzaamheden de hinder voor treinreizigers zo veel mogelijk te minimaliseren. Uit het project ZwolleSpoort kunnen daarbij ongetwijfeld nuttige lessen worden getrokken. Hoogachtend, DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU mw. drs. M.H. Schultz van Haegen Laatst bewerkt door stefanuzz op 18-01-2012 17:44 |
![]() |
advertentie |
18-01-2012 17:48:21 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Op zich positief dat Noord NL niet een maand van de rest van NL wordt afgesloten. Vond het ook wel erg ingrijpend allemaal. En volgens mij was het ook wel erg krap om de hele verbouwing 'even' in vier weken te proppen. Wel mooie uitdaging, daar niet van. Maar daar tegenover staat dus een zandbak tot medio 2014. Ach ja, alles heeft zo zijn voor- en nadelen ![]() Laatst bewerkt door woepje op 18-01-2012 17:48 |
18-01-2012 18:22:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Niet erg? Het betekent simpel gezegd dat je de dienstregeling zoals die is beoogd voor 2013 niet kan gaan rijden, want hiervoor ontbreekt dan teveel infra. Schrale troost is dat ook Nvd en perronverlenging te Es ook niet op tijd af zijn en er een hoop 'hap-snap' oplossingen worden bedacht om toch alles te kunnen rijden. |
18-01-2012 19:50:04 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Men suggereert dat de Hanzelijn wel in dienst kan gaan. Maar daar gaat niets (of veel minder) rijden omdat het niet past vanwege de capaciteit in Zl? Wordt dan weer een leuke soap![]() |
18-01-2012 20:02:18 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Je hebt ook te maken met het verleggen van infra t.b.v. hogere baanvaksnelheden, aldus het artikel. |
18-01-2012 20:20:18 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Een doemscenario wordt het niet, maar de infra zal niet voldoende geschikt zijn voor bijvoorbeeld de snelheid waarmee de treinen over het emplacement van Zl kan rijden. Daarnaast zullen er waarschijnlijk meer treinen van dezelfde sporen gebruik moeten maken en dat is wat lastig met het kant en klare dienstregelinsontwerp dat er ligt, dat moge duidelijk zijn. |
18-01-2012 20:43:13 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
De 3600 kan versneld worden, gezien de Dv-knoop niet meer in stand is. De 3600 moet -bijna altijd- wachten totdat de NO naar Apd vertrokken is buiten het station. Door de 3600 meteen binnen te kunnen laten komen, kun je ook sneller weg. Daardoor zou je eerder in Zl kunnen aankomen en zou je hem kunnen laten keren op spoor 1b/c Door de 4300(dan inmiddels SPR Zl-Lls-Gvc?) tussen Zl-Lls te rijden met solo SLT-IV/VI'tjes kun je de deze kwijt op spoor 4. De 5600 kun je kwijt op spoor 1a. De NO via 3/5 ri Lls/Amf en 6/7 ri Mp, Emmerlijn + 9100 naar de kopspoortjes en je spooropstelling is compleet. Bij twijfel: gebruik beton. |
18-01-2012 21:10:14 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Misschien is spoor 9 handiger, |
18-01-2012 21:12:16 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Hij is wel leuk, maar de 3600 voortdurend de IC's van en naar Meppel laten kruisen is niet de meest briljante oplossing, de 4300 veronderstellen met één stel is vloeken in zelfs de kerk van de ergste volnorm en er mist nog een plekje voor de treinen naar Nijverdal. Maar niet getreurd: het vierde perron komt er echt wel; daarvan is de aansluiting geen hogere bouwkunst. Op het vierde perron keren de 3600 (inderdaad kort) en de treinen naar Nijverdal. IC's zoals aangegeven en de 4300 en 5600 zullen wel op 1a en 1b behandeld worden, net zoals in het eindplan de bedoeling was/is. De voornaamste makke is het snelheidsverlies op de emplacementen. De boog richting IJsselbrug zou herlegd worden voor 60 km/h en het emplacement aan de noordkant zou voor de hoofdroutes opgekrikt worden naar 80 km/h. Daar gaan de IC's tijd aan verliezen in vergelijking met de plannen voor 2013 en bovendien zal de opvolgtijd ook niet naar beneden gaan. Laatst bewerkt door broek53 op 18-01-2012 21:12 |
18-01-2012 22:22:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De 4300 is in deze de 4600: Zl-Asd. De 4300 rijdt Almo-Shl-Ledn. |
18-01-2012 22:30:35 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Het nieuwste bericht over de verbouwing van Zwolle roep wel vragen op. Zoals, waarom is men niet eerder tot inzicht gekomen? Er wordt nu wel geroepen over iets van uit de hand lopende kosten, maar niet waardoor het project dan zoveel meer gaat kosten. Zo even mijn eerste reactie, ingegeven door de advocaat van de duivel. Zou het iets te maken hebben met het inzicht dat het vervangende busvervoer tijdens deze vier weken lange buitendienststelling niet even zomaar en voor een appel en een ei te organiseren valt? Of omdat men in Zwolle de grote stroom extra bussen niet door de stad wil hebben? |
18-01-2012 23:23:00 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Waarom zou het busvervoer niet te regelen zijn? Enkele jaren geleden was Bgn-Vs een maand lang buiten dienst en dat was prima geregeld en uitgevoerd met busvervoer. Dit roep ik niet hardop: maar als ook de Hanzelijn niet op tijd was afgekomen dan was dat misschien nog beter uitgekomen omdat je dan grootdeels de dienstregeling 2012 kan kopiëren voor 2013. Zeker omdat ook de projecten als Nvd en Es ook niet tijdig af zullen zijn, maar daar wel een dienstregeling op gebaseerd is. Logistiek gezien wordt het in ieder geval flink aanpoten: het BU-proces is zo'n beetje afgesloten voor 2013, maar tegelijkertijd komen deze - mag ik het lijken noemen? - uit de kast. |
18-01-2012 23:37:32 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
En wat betekent het BU-proces? Begrijpelijk heeft het met de dienstregeling voor 2013 te maken en het concept daarvan, maar toch, waarvoor staat BU? |
18-01-2012 23:41:03 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Basis Uurpatroon als ik goed ben ingelicht. |
18-01-2012 23:46:19 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ja eigenlijk BUP, Basis Uur Patroon. |
19-01-2012 00:04:27 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNeen, daar heeft het totaal niets mee te maken. Wel met de kwestie dat ProRail het niet eens kon worden met aannemer Dura Vermeer over de prijs voor de ombouw in totaal en de wijze waarop - hoofdmoot = alles tegelijk in vier weken - in het bijzonder. Het conflict is zo hoog opgelopen dat het niets gescheeld heeft of de aannemer was van het werk gegaan/vertrokken. De problemen die er nu zijn, zijn vervolgens van vooral organisatorische aard: hoe krijg je nu nog een geleidelijker ombouw gerealiseerd? ProRail heeft gegokt en dik verloren met de vlucht vooruit naar een ombouw in één zomer. De oorspronkelijke fasering heb ik wel eens in dit topic weergegeven, meen ik - en als die gevolgd was, was afgelopen zomer de helft van Zwolle al verbouwd en zou komende zomer de andere helft gaan. Zonder stremmingen van langer dan een weekend - wel met perioden met sterk uitgedund treinverkeer. Laatst bewerkt door broek53 op 19-01-2012 00:05 |
19-01-2012 00:13:14 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Was het een realistische gok eigenlijk? |
19-01-2012 09:11:53 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jawel, 'gok' is wat te zwaar gezegd. Inhoudelijk gesproken zouden er nog vele weekende buitendienststellingen vooraf en achteraf geweest zijn, want de idee dat je 75% van de infra opbreekt en elders herlegt in vier weken tijd, is volkomen fictie - maar dat was dan ook nooit de bedoeling. De gok ging meer over de financieën. Laatst bewerkt door broek53 op 19-01-2012 09:12 |
19-01-2012 12:24:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteProrail heeft geen conflict, althans volgens Prorail zelf dan: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/10295111/Station-Zwolle-loopt-uit-de-rails.ece |
19-01-2012 15:33:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het is niet voor niets dat het werk feitelijk stil ligt en de tunnelbak aan het vollopen is met water. Dat gebeurt echt niet als er nog normale discussies met de aannemer gaande zouden zijn over 'hoe komen we eruit'. Maar conflict of niet: het effect is hetzelfde, helaas. |
19-01-2012 21:01:06 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
De tunnelbak zou, mocht het nog even flink gaan vriezen, een mooie schaatsbaan richting de Zuidkant worden inderdaad.. water genoeg. Had al gehoord van personeel dat de bouw momenteel stil lag en vroeg me eergisteren nog hardop af of het nog gevolgen zou hebben voor de zomer. Nouja, in zekere zin wel dus. Ben benieuwd, het blijft nog even koffiedik kijken. |
19-01-2012 21:51:06 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Is met deze nieuwe invulling van de ombouw van Zl het 'conflict' tussen ProRail en de aannemer nu ook uit de lucht? M.a.w.: Zijn/worden de werkzaamheden in Zl nu weer hervat? |
19-01-2012 23:29:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Neen, de vorm waarin de samenwerking / het contract gewijzigd is, betekent dat er voorlopig niets zal gebeuren. Tenzij men het op een onderdeel heel snel eens zou worden, maar dat zit er volgens redelijk ingewijden niet erg in. Voor de ombouw van het emplacement (if any) moet nu bovendien een nieuwe fasering bedacht worden (of de oude van stal gehaald wellicht, maar die is ook niet zomaar productieklaar). En daarnaast is de kans levensgroot dat het eindplan, op welke manier dan ook gebouwd, niet te financieren valt binnen het projectbudget. |
19-01-2012 23:49:10 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Hebben vervoerders eigenlijk recht van spreken in dit gebeuren? Een beloofde oplevering eind 2012 wordt nu dus minimaal 2013 (heb zelfs al 2014 gehoord). Hierdoor kunnen vervoerders niet alles doen wat ze willen (sneller, vaker, betere aansluitingen bieden) en missen daardoor misschien inkomsten. M.a.w. kunnen vervoerders Prorail hiervoor aansprakelijk stellen? |
20-01-2012 00:36:15 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik heb waarachtig geen idee hoe dat juridisch zit. Het enige dat ik mij kan bedenken is dat de Netverklaring 2013 al lang uit is (zie de ProRail-site), maar in hoeverre daar rechten aan te ontlenen zijn, weet ik niet. |
20-01-2012 10:50:01 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
Er zijn inmiddels weer activiteiten op het bouwterrein rond de tunnel in de vorm van een in werking zijnde mobiele bouwkraan en graafmachines. En natuurlijk de nodige geelgeveste en behelmde poppetjes her en der. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-02-2012 16:29:52 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
De minister heeft het er kennelijk moeilijk mee http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/02/21/uitstel-beantwoording-lijst-van-vragen-over-buitendienststelling-station-zwolle/lp-i-m-0000001687.pdf. |
21-02-2012 20:37:51 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De schuld geven aan het winterweer? Ik weet niet zo heel veel van Prorail maar kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de poppetjes die zich bezighouden met wissel-ontdooien totaal anderen zijn dan degenen die de grote infraprojecten begeleiden ![]() |
21-02-2012 20:47:47 | ||
---|---|---|
Bert13
![]() |
Ja, dit is weer een hoogstopmerkelijke grap van Schultz, werkelijk belachelijk. Ze moet gewoon antwoord geven, klaar. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
21-02-2012 22:02:16 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Deze soap heeft waarschijnlijk zeer nadelige gevolgen voor de dienstregeling 2013. Denk maar aan zaken als rijtijdverlenging en langere opvolgtijden dan beoogd en minder gelijktijdigheden mogelijk aan de oostzijde. Ik hoef niet uit te leggen wat dit kan betekenen voor een dienstregeling die vanuit Zl is ontworpen en welke impact dat kan hebben in Zl, maar ook in Lw en Gn voor de aansluitingen. Er zijn veel scenario's nog denkbaar, dus laat me er ook niet verder over uit. |
22-02-2012 15:27:06 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Het 4e perron komt, zodat het 2e en 3e perron gebruikt kan worden voor de IC's van en naar Gn en Lw (en van en naar Amf en Alm). Wat betreft rijtijdverlenging : zal er meer dan een minuut rijtijd verlenging ontstaan, doordat het hele emplacement niet is aangepast ? |
22-02-2012 16:55:57 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik denk een minuut aan de noordkant en een minuut aan de zuidkant, grofweg. En mogelijk een nog groter probleempje zal de toename van de opvolgtijden wel worden. |
22-02-2012 20:42:04 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteHet zou ook wel erg vreemd zijn als je voor miljoenen een emplacement aanpast, mede in het kader van rijtijdversnelling, en er vervolgens maar een minuutje mee wint. |
22-02-2012 21:51:04 | ||
---|---|---|
Harold27
![]() |
In dit mooie land is weinig meer vreemd hoor, zeker op spoorgebied. Ik sta tenminste nergens meer van te kijken. |
23-02-2012 00:02:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Waar dacht je dat "Robuust Spoor" over ging dan? Inderdaad: miljoenen investeren om - als je geluk hebt - een minuutje rijtijd en/of opvolgingstijd te winnen. De opbrengsten zijn miljoenen aan minder onderhoudskosten over een termijn van enkele decennia. |
23-02-2012 07:18:09 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Ja ja, die mooie sommetjes van Prorail zijn erg mooi: * Minder wissels = minder onderhoudskosten. Is dat ook nog steeds zo als de overgebleven wissels nu allemaal veel intensiever worden bereden? * Minder wissels = minder wisselstoringen = minder verstoringen. Uit deze droom moet Prorail nog ontwaken, want één wisselstoring kon wel eens één complete corridor lamleggen betekenen. Vooral aan de westzijde van Zl liggen er een paar en die wil je echt niet de storing hebben om Zl onbereikbaar te krijgen vanuit Lls en Amf. Laatst bewerkt door ZJ37 op 23-02-2012 07:18 |
23-02-2012 08:19:44 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
* Jawel, althans: als je niet tegelijk hele wisselstraten sloopt * Klopt, en dat is het punt waar de keizer geen kleren aanheeft. Als je kijkt naar het aantal wisselstoringen, klopt het sommetje ongetwijfeld. Kijk je naar de impact van storingen, dan valt op dat een groot aantal storingen op het moment weinig impact heeft omdat de treinen eromheen kunnen en dat kan dan niet meer. De overgebleven wissels worden allemaal "single point of failure" - zoals overigens nu al een hoop wissels op essentiële aansluitingen zijn. Ik beodel; met een storing op Hattemmerbroek Asl is Zwolle ook nu al onbereikbaar. |
28-04-2012 22:38:30 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Na een paar maanden radiostilte weer nieuws uit het Zwolse: http://www.destentor.nl/regio/zwolle/10944109/Station-Zwolle-dicht-in-zomer.ece |
28-04-2012 22:54:48 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Hier uitgebreider artikel: http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/treinverkeer_zwolle_deze_zomer_9_dagen_aangepast-144332 Dus 2 weekenden volledig plat in de zomer en tussen deze weekenden ligt Zl-Hde plat. In elk geval klinkt het al beter dan 1 maand volledig plat ![]() |
29-04-2012 00:18:51 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Naar aanleiding van Kamervragen, heeft de minister nog steeds niet inhoudelijk op deze plannen gereageerd. Inmiddels is de brief met de reactie van de minister openbaar. http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/04/27/beantwoording-kamervragen-van-de-vaste-commissie-infrastructuur-en-milieu-over-het-project-zwollespoort/lp-i-m-0000002041.pdf Laatst bewerkt door jeanne op 02-05-2012 17:20 |
02-05-2012 11:41:02 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
NS zelf heeft ook wat meer info over de werkzaamheden in Zl gemeld: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/actualiteiten 20 mei worden de treinen Zl-Amf via Dv omgeleid? Dat is tot op heden nog niet gebeurd. |
02-05-2012 12:14:02 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Jawel hoor, is een poosje terug op zondagochtend al wel gebeurd volgens mij. |
02-05-2012 12:35:05 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
Er was wel vaker een stremming op zondagochtend op Zl-Amf vanwege de Hanzelijn. En toen riepen ze dat de treinen ook via Dv worden omgeleid, maar de NO reed gewoon tot Zl en men kon dus in Zl en Dv overstappen om in Amf te komen. Vandaar dat het mij zal benieuwen of ze het nu wel echt gaan omleiden via Dv. Past dat trouwens ook gewoon naast de 1600/1700 etc? |
02-05-2012 12:44:44 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ik meen dat het allemaal net past. |
02-05-2012 14:18:21 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
En de eerste rijen keerwandjes voor het 4e perron zijn deze week op hun plek gezet. |
07-05-2012 08:36:44 | ||
---|---|---|
jacokran
![]() |
Ik las ergens, weet niet meer waar, de suggestie om Elst en Wijhe per bus te bedienen, om op die manier meer ruimte op het baanvak Zl-Dv te krijgen voor extra omgeleide treinen. Lijkt mij niet zo'n gekke gedachte, maar ik wordt dan ook niet gehinderd door enige kennis over de reizigersaantallen en de benodigde extra reistijd. Hebben deze stations veel reizigers? Hoe lang doet een bus Zl-Dv er over? |
07-05-2012 08:45:57 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Je bedoelt neem ik aan Olst i.p.v. Elst? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-05-2012 09:40:23 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteDan is ze niet bepaald op de hoogte wat betreft de knoop Zl (antwoord op vraag 18b met name). Doordat het project niet af is (met name de 'snellere' infra) vervallen diverse aansluitingen van/naar de IC's Hanzelijn omdat ze een minuut extra rijtijd nodig hebben tussen Htba en Zl. Enkele aansluitingen gaan daardoor van 5 naar 4 minuten en voldoen dus niet meer aan de overstapnorm (Hanzelijn-Nvdw v.v. Hanzelijn-Dv v.v.). |
07-05-2012 09:44:31 | ||
---|---|---|
hansfroon
![]() |
Ik moet op 20 mei van Shl naar Gn. Dan is er al een omleiding Shl-Amf via Asd en dus nu ook Amf-Zl via Dv? Dat zou wel zo handig zijn, we reizen dan met aardig wat bagage! Maar ik durf het nog niet te geloven want het zou idd wel de eerste keer zijn dat ze daadwerkelijk omdleiden i.p.v. de reizigers laten overstappen groeten, Hans |
07-05-2012 10:31:15 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Quote Wijhe en Olst hebben vrij weinig reizigers (beiden rond de 1000 per dag). De reistijd Zl-Wh is circa 25 minuten, Wh-Ost ca 15 minuten en Ost-Dv ca 20 minuten. In totaal doe je dus een uur over een traject waar je met de trein 24 minuten over doet. De extra reistijd is dus max 30 minuten, dat lijkt me bij deze reizigersaantallen wel verantwoord. Laatst bewerkt door gummbahla op 07-05-2012 10:32 |
07-05-2012 12:28:44 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Doordat de 1600 en 1700 een kwartier verschuiven ontstaat in Dv enige ruimte. De 1600/1700 en 3600 hinderen elkaar niet meer in Dv. De 3600 kan dan een minuut later vertrekken uit Zl naar Dv. en terug een minuut eerder aankomen in Zl. Mogelijk is de aansluiting dan terug. |
![]() |
advertentie |
07-05-2012 12:30:17 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
Dan heeft de 3600 onvoldoende speling tussen Dv en Zl (< 5%). |
07-05-2012 13:20:46 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Speling had je kunnen halen uit Dv-Zp. Overstap op de 1500/140 in de spits is toch behoorlijk krap(in 3 minuten van sporen 3/4 naar 2..), dus of'ie officieel gaat worden -> Ik verwacht het niet... Bij twijfel: gebruik beton. |
07-05-2012 15:49:13 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteGoh, en nog vergaat de wereld niet ![]() |
07-05-2012 16:18:04 | ||
---|---|---|
rikbakker
![]() |
Waarom niet gewoon een Sprinterdienst erbij tussen Deventer en Zwolle. Ui onderzoek naar een evt. station Zwolle-Zuid blijkt dat een kwartiersdienst mogelijk is op de lijn. Je hebt dan weliswaar weinig speling, maar de NS zou kunnen overwegen het traject Dv-Olst te verdubbelen; een deel van de bovenleiding hangt er al. Verder zijn er ook geen obstakels die dit lastig maken. |
07-05-2012 16:22:49 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
De berekende percentages zijn uiteraard obv de nieuwe situatie met de snellere infra. In werkelijkheid liggen de genoemde spelingspercentages dus nog lager dan vermeld. Maar dat het allemaal niet vreselijk veel uitmaakt dat moge duidelijk zijn. |
07-05-2012 16:26:46 | ||
---|---|---|
stefanuzz
![]() |
De discussie over het realiseren van station Zwolle-Zuid met eventuele spoorverdubbeling van Dv-Zl is al behoorlijk oud. In 2008 is hier ook al eens over gesproken. http://www.destentor.nl/regio/zwolle/zwolle/3213889/Politiek-pal-achter-station-ZwolleZuid.ece - Tot nu toe is echter nog geen resultaat geboekt. |
08-05-2012 00:17:06 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Het gaat maar om de periode dat er in Zwolle tijdens de verbouwing niet gereden kan worden. En daar leggen ze zomaar in een paar weken tweede spoortje voor? P.S. Er lijken voor een tweede spoor tussen Deventer en Olst misschien geen zichtbare obstakels te zijn, maar die schijn is bedrieggelijk. In een ver verleden (rond '75) is mij verteld dat dan op het bewuste baanvak alles vervangen moet worden, omdat de ondergrond van het traject voldoende kwaliteit heeft. Bij de aanleg van de bovenleiding heeft destijds gewoon voor standaard componenten gekozen en niet met oog op een eventueel tweede spoor. Daarom ook zijn later de seinen in een noordelijke richting gewoon in het hart van het tracé geplaatst. |
08-05-2012 00:49:31 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
We dwalen geweldig af, hoe interessant ook. Het ging al niet meer over de verbouwingsperiode, maar over de formeel verbroken aansluitngen in de drgl 2013 omdat Zwolle nog lang niet af is. Laatst bewerkt door broek53 op 08-05-2012 00:49 |
10-05-2012 10:15:20 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteOp ns.nl zijn nu te werkzaamheden te zien van het weekend 19/20 mei en Zl-Amf wordt niet genoemd. Kennelijk gaan de werkzaamheden niet door en dan hoeft er ook niet te worden omgeleid. Dick van den Hoven |
30-05-2012 10:29:43 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
Vorige week zijn de eerste bovenleidingportalen geplaatst t.b.v. sporen 9-11 (rondom het nieuwe vierde perron) en is men begonnen met het leggen van doeken en verdelen van ballast voor diezelfde sporen. Dit alles uitgezonderd het deel waar de tunnelplafonds nog zullen moeten worden ingeschoven. |
06-06-2012 14:03:45 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
En deze week zijn de eerste (losse) spoorstaven gesignaleerd op de ballastbedden voor sp 9 t/m 11. |
10-07-2012 15:04:54 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
De sporen 9-11 zijn inmiddels gelegd, inclusief wissels en ballast. De boel is nog niet aangesloten op de bestaande sporen, en ter hoogte van waar de nieuwe tunnelplafonds moeten worden ingeschoven is nog niets aangelegd. Vrijwel alle bovenleidingportalen zijn geplaatst, boven sporen 9-11 hangt al een gloednieuwe draagkabel. De eerste hangdraden zijn inmiddels ook al aanwezig. |
24-07-2012 13:41:05 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
Vandaag zijn de sporen 5a, 6, 7 en 8 buiten gebruik gegaan en zijn die sporen ter hoogte van waar de tunneldekken gaan worden ingeschoven opgebroken. De 3600 keert kort op sp 5b, de 5600 keert op sp 4. Men is aan beide zijden van het emplacement bezig met het verwijderen c.q. verhangen van zowel oude als nieuwe bovenleiding en het verwijderklaar maken van diverse spoordelen. De tankplaat valt binnen het buitendienstgestelde werkterrein. Ook spoorkraan Obelix is van de partij. |
24-07-2012 15:54:14 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
En vanaf zaterdag wordt Hde voor ruim week intercity station. ![]() Zal wel even wennen zijn: "Dames en Heren, de Intercitytrein naar 't Harde..." ![]() Overigens is fietsvervoer van/naar het Noorden tamelijk lastig, door de weeks kan nog via Dv, maar dat is wel een omreis. Hde - Zl is iets van ruim 20 km, dus dat is net aan voor veel mensen. Laatst bewerkt door dvdhoven op 24-07-2012 15:59 Dick van den Hoven |
24-07-2012 16:06:14 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
IC´s staan gepland op spoor 4 te Hde. Of ze hebben daar een noodperron gebouwd, of men mag ballastspringen... Bij twijfel: gebruik beton. |
24-07-2012 16:14:48 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Noodperron. |
24-07-2012 16:49:47 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
In het weekend rijdt er 2x per uur Mp-Lw(28600) en 2x per uur Gn-Mp (28700) een trein, keurig in een 30/30 frequentie. Doordeweeks blijven de 28600(Mp-Lw) en 28700 (Mp-Gn) 2x per uur rijden, aangevuld met een extra -overal- stopende Intercity 28500 (Zl-Lw) en sprinter 9100 (Zl-Lw), beiden 1x per uur. Laatst bewerkt door mdj op 24-07-2012 17:12 Bij twijfel: gebruik beton. |
24-07-2012 16:52:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En volgens het nieuws,mogen mensen die gebruik maken van station zwolle zich nu op gaan maken voor in elk geval 2 weken van ergernis. NU de voorbereidingen zijn gedaan gaat het station echt op de schop,uitval van treinen en alternatief bus vervoer zal men nu waar mogelijk voor lief moeten nemen. Zo werd me vandaag via het nieuws vrolijk verteld,t zal wel gedaan zijn vanwege de vakantie tijd en men dus minder mensen verwacht te zwolle %08% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
24-07-2012 17:25:14 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Die extra IC 28500 Zl - Lw en sprinter 9100 beginnen en eindigen te Zwolle. (Lw heeft dus een week lang ineens 3 treinen per uur ri Zwolle !) Die 28500 en 9100 rijden ri Zl slechts een paar minuten voor de half-uur IC tot Mp. Waarom rijden deze stoptreinen zo kort voor de half-uur IC, welk ook op alle stations stopt ? |
24-07-2012 17:27:23 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteDe 9100 zal wel Zl - Gn rijden, denk ik. Dick van den Hoven |
24-07-2012 17:28:16 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
@Dvdhoven^^, klopt, ik zag het net pas. Foutje![]() @abcde: Lw-Mp is 3x per uur, Lw-Zl 2x (en dan ook nog eens 3/57 frequentie) per uur. Laatst bewerkt door mdj op 24-07-2012 17:29 Bij twijfel: gebruik beton. |
24-07-2012 17:41:09 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nee, Lw-Zl is 1x pu (28500), en Gn-Zl is 1x pu (9100). Beide in exact een halfuursdienst tussen Zl en Mp. Daarnaast rijdt er 2x pu Lw-Mp (28600) en 2x pu Gn-Mp (28700). Dit alles ma-vr. Za-zo geen 28500 en geen 9100. |
24-07-2012 17:43:00 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Een reis Lw-Zl kan 2x per uur, waarvan 1x per uur met overstap te Mp op de 9100. De 8600 sluiten daar niet op aan, waardoor vanuit Lw om .02 of om .05 vertrokken kan worden. Een reis Zl-Lw kan ook 2x per uur, waarvan 1x per uur met overstap te Mp op de 28700, de 9100 sluit daar _niet_ op aan, waardooor er te Lw om .57 of om .53 wordt aangekomen. Laatst bewerkt door mdj op 24-07-2012 17:45 Bij twijfel: gebruik beton. |
24-07-2012 18:00:24 | ||
---|---|---|
abcde
![]() |
Quote Waarom rijden die 28500 en 9100 zo heel kort voor/na die 28600 en 28700 ? Waarom geen betere verdeling over het uur tussen Lw / Gn en Mp ? |
24-07-2012 18:03:36 | ||
---|---|---|
railjet
![]() |
Hoe gaat dat gepaard gaan aan het station van Zwolle met al die bussen. Zelf ga ik zaterdag eens gaan kijken |
24-07-2012 18:08:19 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Met de 28500 en 9100 ontstaat zo in Zl een mooie aansluiting op de 3600. Die 3600 is wat verlegd: eerder vertrek uit Zl vertrek om 12/42 en latere aankomst in Zl om 18/48. Cross platform in Zl 1b-14. Door een langer stationnement in Dv, ontstaat daar een ruimere overstap op de 1600/1700 van/naar Amf, i.p.v. de krappe 2 minuten. |
24-07-2012 21:29:19 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Op de NS site staat het trouwens niet helemaal handig bij de werkzaamheden. Vanuit Gn: QuoteHier blijkt duidelijk dat er drie treinen rijden. Maar vanuit Lw: QuoteHier begreep ik in eerste instantie uit dat er van de twee ICs Lw-Mp er eentje per uur doorrijdt naar Zl, niet dat er ook hier drie treinen rijden. En voor het eerste weekend dan weer: QuoteEn waarom er nu op de pagina over Gn/Lw-Zl, die weer apart van een pagina voor Gn-Mp en Lw-Mp in hetzelfde weekend bestaat, staat dat er "geen of minder treinverkeer is?! Dat de boemel naar Kpn gewoon rijdt lijkt me niet echt relevant voor de reizigers uit het noorden, zeg dan gewoon dat er geen treinen naar Zl rijden vanuit Mp. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
25-07-2012 09:45:06 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
QuoteAan de achterzijde van het station is een speciaal busstation in een lus gebouwd t.b.v. vervangend busvervoer, speciaal voor dit soort akkefietjes. |
25-07-2012 11:34:00 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Dan moet dat bij de werkzaamheden op https://feed.somda.nl/drgls/937/ nog even aangepast worden, want daar staat bij de weekenden niets over de 9100 vermeld. Want als ik het allemaal goed begrijp is Zl-Kpn het enige dat wél rijdt. |
25-07-2012 11:35:42 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
QuoteAch, het kan nog altijd leuker...Stroe is ook een keer Intercitystation geweest |
25-07-2012 11:48:21 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
QuoteDaar klopt nog iets niet helemaal: De 500 rijdt 9 dagen Hde-Gvc. 20500 Rtd-Ut pendelt. Vanwege maximale samenstelling van 10 bakken in de 500 (bij splitsen/combineren in Ut krijg je andere te kleine samenstellingen van/naar Rtd of Gvc). |
25-07-2012 12:24:47 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Quote Quote Beiden aangepast, bedankt voor de alertheid. ![]() Bij twijfel: gebruik beton. |
25-07-2012 14:20:12 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
En zelfs rechtstreekse bussen Hde-Hlgh! Hopelijk vindt meneer Arriva dat wel goed, want deze reizigers worden dus wel uit de treinen Lw-Hlgh gehouden.![]() |
25-07-2012 14:34:36 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Er rijdt daarentegen weer geen NS-snelbus Lelystad-Heerenveen terwijl dat de reistijd Schiphol-Friesland toch behoorlijk kan verkorten.. Laatst bewerkt door Klaasje op 25-07-2012 14:34 |
25-07-2012 14:42:57 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Dat zal Arriva minder leuk vinden: zij rijden ook lijn 315 die ook Heerenveen-Lelystad rijdt. Maar daarmee krijg je wel een gratis rondrit door Emmeloord en Lemmer![]() Bij twijfel: gebruik beton. |
25-07-2012 15:48:02 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik denk dat de meeste mensen na 1 ritje ook daarvan wel zoiets hebben van,ik wil eigenlijk gewoon nu zo vlot naar huis ipv via " pruis polen" naar Lelystad. Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten! Laatst bewerkt door spiketrain op 25-07-2012 17:30 Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
25-07-2012 20:51:38 | ||
---|---|---|
woepje
![]() |
QuoteNeem ook aan dat alle IRM omlopen ook verwijderd zijn uit de NO tijdens deze buitendienststelling (zowel aan Amf-zijde als aan Mp-zijde) en alles dus met ICM is ingepland? |
25-07-2012 21:13:36 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Hoezo? VIRM is inderdaad niet aanwezig in de NO onder Hde. Boven Zl nog zeker wel! |
25-07-2012 21:31:19 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Had inzet van VIRM nou niet juist het probleem van te kleine samenstellingen naar Rtd danwel Gvc, waardoor nu los gereden gaat worden, kunnen voorkomen? Naast dat het in de avondspits wel handig is om voldoende capaciteit te kunnen bieden binnen de maximale lengte voor het noodperron te Hde. Een pendelende 20500 is immers ook nog eens een sta-in-de-weg op Ut met een kering van 30 minuten bij een al beperkte perroncapaciteit. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
25-07-2012 22:23:40 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Nee, VIRM wordt nooit een volledige voorkoming daarvan. In Hde zit de 500 geknoopt aan de 700, dus zou je nogal wat VIRM nodig hebben. Nou zou splitsen/combineren met ICM ook vaak wel kunnen passen, maar dan moet de omloop in de ochtendspits en middagspits ook precies op elkaar aansluiten. Bovendien wordt ingeschat dat de 28500 en 9100 tussen Zl en Mp druk kunnen worden, dus daar kan VIRM ook wel gebruikt worden. Die series worden ongeveer 50/50 VIRM-VI/ICM7. Laatst bewerkt door robbertc op 25-07-2012 22:33 |
25-07-2012 23:55:28 | ||
---|---|---|
thijs
![]() |
QuoteToch krijg ik in de NS-planner nog steeds adviezen met een rechtstreekse verbinding Hde-Rtd v.v. voor volgende week (bijv. 31 juli). |
26-07-2012 07:24:58 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteOok opvallend is dat met in de reisplanner staat dat met deze bus fietsverkeer juist wel mogelijk is, waar er normaal duidelijk staat dat het niet mogelijk is. Blijkbaar dus een fietsaanhanger achter de bus naar Hlgh.. |
26-07-2012 08:31:41 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
@thijs: Inderdaad ja, dat viel me ook al op. Overigens zijn er wel losliggende pendels Ut-Rtd v.v., maar dat is de reguliere 22500/22700 die verder niks met deze werkzaamheden te maken heeft. @robbertc: waar zou die drukte op Mp-Zl dan vandaan moeten komen? Er rijdt daar slechts één trein minder dan normaal, maar tegelijk wordt een aanzienlijk deel van het reizigersaanbod juist omgeleid. Het gaat dus alleen om de reizigers die naar Zl zelf (en evt. naar Dv) willen, die naar de randstad wordt expliciet aangeraden met de bus Mp-Hde te reizen dus daar heb je na Mp geen "last" meer van. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 26-07-2012 08:32 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
26-07-2012 08:59:47 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
1 trein minder dan normaal? Ik kom op 3. Normaal rijdt er vanuit Zl een 500, 10500 (die weliswaar regulier niet Mp stoppen, maar waar wel reizigers Zl-Gn/Lw mee reizen), 9100, 700 en 10700, waar nu alleen 9100 en 28500 van over blijft. Die zullen op momenten wel druk kunnen worden (met reizigers van/naar Zl en 3600).. Maar inderdaad, er zullen ook veel omreizers Hde-Mp zijn. Laatst bewerkt door robbertc op 26-07-2012 09:00 |
26-07-2012 09:27:48 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Dat komt vermoedelijk doordat er treinnummertechnisch niets verandert. Qua treinnummer is de 20500 altijd al beperkt tot Ut-Rtd en daarom heeft men ooit de reisplanner wijsgemaakt dat deze verandering van treinnummer géén overstap is. |
26-07-2012 09:42:34 | ||
---|---|---|
ZJ37
![]() |
QuoteVolgens mij worden de treinen omgehaald via Utoz. De 20500 uit Rtd komt aan op spoor 9B en de 20500 naar Rtd vertrekken van 8A. |