27-12-2024 11:54:33
Oldskool
Oldskool

Bij NS ook ja?

 

27-12-2024 13:29:42 7
thom
thom

Quote
geert (27-12-2024 10:55:27):


Liever sneeuw op de CTA dan in het echt met de huidige staat bij NS en Prorail



Liever sneeuw, dan azijn zuur....



Laatst bewerkt door thom op 27-12-2024 13:30
 

27-12-2024 19:58:41 7
sjoerd
sjoerd

Inderdaad, Thom. Het lijkt soms of bij sommige lieden thuis er nooit iets kapot gaat, of alles altijd meteen gerepareerd wordt, of alle onderdelen ook altijd beschikbaar zijn, en of thuis altijd alles na 24 uur is gemaakt en weer beschikbaar is. En dat ProRail en de vervoerders falende spullen spullen gebruiken, hun huishouden en hun onderdelenbak niet op orde zouden hebben. Beste mensen, kijk eens rond in uw eigen optrekje. Goede voornemens voor volgend jaar zullen hopelijk de rest doen. ;-)

 

04-03-2025 21:24:05
AlexNL
AlexNL

In Breda is op het scherm met vertrektijden in de hal bewegende confetti te zien.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-03-2025 21:47:00
treinhobby
treinhobby

Niet alleen in Breda.

Sowieso ook in Roosendaal en Maastricht.

 

04-03-2025 21:52:42
treinhobby
treinhobby

Off-topic, maar in de Reisplanner App kan je ook reizen plannen naar Oeteldonk, Lampegat, Kielegat Puitenol, Drabbelterp en heel veel meer.

 

05-03-2025 22:46:29
aarclay
aarclay

Ja, dat grapje zit er al een aantal jaren in.

Voor de technische nerds: Het staat tijdens de carnavalsperiode in de open-data API bij de aliassen.
In de FLIRT gebruiken ze het tweede OBIS-scherm om een feestelijke aankondiging te doen met de carnavalsplaatsnamen.

 

07-04-2025 10:36:58
erwin_6610
erwin_6610

Afgelopen vrijdag werd op de CTA's van trein 1863 te Rtd aangegeven "treinstel volgt"; er werd te Rtd een gereedstaand treinstel gecombineerd met het stel uit Bd. Deze toevoeging had ik nog niet eerder gezien

 

26-04-2025 17:14:12
Terebo
Terebo

de TBx-en zijn vandaag oranje gekleurd

 

26-04-2025 17:17:10 1
martijn
martijn

Net als het positiepijltje(?) op de CTA's. Bovendien staat er een kroontje in.

 

22-08-2025 16:17:37
erwin_6610
erwin_6610

Wanneer een IC met sprintermaterieel gereden wordt stond dit vroeger op de CTA vermeld, maar zie dit er al een tijdje niet meer op staan

 

31-08-2025 04:34:41 2
seinhuis
seinhuis

Vanwege een proef stonden diverse CTA's in dark mode op Utrecht Centraal.

Tijdens deze test werden metingen uitgevoerd en gekeken wat het resultaat in het praktijk is, dit in meerdere dark mode instellingen.

Inmiddels staan CTA's in de oorspronkelijke kleurstelling en worden de resultaten besproken.



Laatst bewerkt door seinhuis op 31-08-2025 04:37
 

01-09-2025 16:27:51
klaass16
klaass16

Wat mij opvalt aan de CTA's bij Arriva:

Mijn 37460 rijd met 5 bakken GTW, terwijl de CTA 6 bakken toond.

Horen er dan 6 bakken gepland op te zitten?

Apart dat er dadan wel een verkeerde mat samenstelling op komt te staan.

 

01-09-2025 21:06:57
cuneo56
cuneo56

Ik betwijfel sterk of de CTA's gevoed worden met de real-time dienstplanning van Arriva of andere regionale vervoerders en er in principe een standaard samenstelling getoond wordt die de planning ( van NS) denkt dat het zal zijn/ in de jaardienst is.

 

01-09-2025 21:48:35
Sietse
Sietse

Bij evenementen, vakanties, werkzaamheden en andere bijzonderheden wordt de dagplanning wel getoond. Indien de realisatie afwijkt van de planning (korter of langer) zie je dat niet terug in de reisinfo.

 

04-09-2025 19:46:47
JPvanLingo
JPvanLingo

Quote
cuneo56 (01-09-2025 21:06:57):


Ik betwijfel sterk of de CTA's gevoed worden met de real-time dienstplanning van Arriva of andere regionale vervoerders en er in principe een standaard samenstelling getoond wordt die de planning ( van NS) denkt dat het zal zijn/ in de jaardienst is.


Hier komt ook bij dat Arriva, sinds grofweg een jaar geleden, een aantal keren de eigen data heeft aangepast met betrekking tot het materiaal.

Resultaat hiervan is dat een GTW2/6 vanuit Arriva zelf vaak als GTW2/8 wordt aangeleverd. Dus zelfs wanneer de CTA informatie rechtstreeks van Arriva zou ontvangen zal je op deze manier 6 bakken zien.

 

05-09-2025 00:19:19
henri1972
henri1972

6 bakken ??? Of 3?

 

05-09-2025 07:26:05
rick
rick

Twee maal drie is zes, even teruglezen. ;)

 

05-09-2025 09:17:49
anton_
anton_

Quote
seinhuis (31-08-2025 04:34:41):


Vanwege een proef stonden diverse CTA's in dark mode op Utrecht Centraal.

Tijdens deze test werden metingen uitgevoerd en gekeken wat het resultaat in het praktijk is, dit in meerdere dark mode instellingen.

Inmiddels staan CTA's in de oorspronkelijke kleurstelling en worden de resultaten besproken.



16-8 zag ik in Dv op spoor 1 een CTA met rode tekst op witte achtergrond. De informatie over de volgende treinen was een witte tekst met rode achtergrond. Was dit ook onderdeel van deze test ?

 

22-09-2025 07:52:05
MaxBB
MaxBB

De proef lijkt definitief

www.ad.nl

 

22-09-2025 13:27:24
AlexNL
AlexNL

Eindelijk!

Vele jaren geleden was ik in Oslo, daar hangen dezelfde schermen op de perrons als hier. Maar dan in dark mode. Dat vond ik toen al veel prettiger lezen dan de schermen bij ons, blij dat dat hier nu ook wordt ingevoerd. 😀

 

22-09-2025 17:44:07
treinhobby
treinhobby

Nadeel is wel dat je de borden onder de kap moet gaan zoeken, terwijl ze nu goed opvallen als ‘witte vlek’.

 

22-09-2025 18:02:53
john2
john2

Een goede kleur kast geven, die opvalt onder de kap.



Laatst bewerkt door john2 op 23-09-2025 13:22, reden: typfout herstelt
 

22-09-2025 19:33:31
Ysbergsla
Ysbergsla

In Duitsland is dat nochtans geen probleem. Zij lopen reeds jaren op ons voor met het nemen van deze uitstekende beslissing.

 

22-09-2025 20:36:38
SunKeeper
SunKeeper

Nu de omroep (volgorde) nog eens zoals in Duitsland, vindt ik toch 100 keer logischer. Maar daarvoor kan ik misschien beter naar een topic elders.

 

22-09-2025 20:44:24
Astraea
Astraea

Bij diverse nieuwsberichten is te lezen dat de CTA’s vervangen gaan worden volgend jaar. Is daar meer over bekend, zoals het waarom? Zo oud zijn de huidige nog niet?

 

22-09-2025 20:56:51
Rsb
Rsb

Tot 15 jaar oud is in de IT bijzonder oud

 

22-09-2025 21:31:57
MaxBB
MaxBB

Quote
SunKeeper (22-09-2025 20:36:38):


Nu de omroep (volgorde) nog eens zoals in Duitsland, vindt ik toch 100 keer logischer. Maar daarvoor kan ik misschien beter naar een topic elders.



Daar ben ik wel benieuwd naar. Misschien zou je het een en ander uiteen kunnen zetten in Oude Omroep? :)

 

23-09-2025 08:26:32
VIRMFlow
VIRMFlow

Quote
SunKeeper (22-09-2025 20:36:38):


Nu de omroep (volgorde) nog eens zoals in Duitsland, vindt ik toch 100 keer logischer. Maar daarvoor kan ik misschien beter naar een topic elders.


Niet helemaal on topic, maar ik denk dat dat te maken heeft emt dat de reiziger in Nederland vaak niet weet wat een treinnumer is, en dat dat in Duitsland toch een heel andere zaak is

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-09-2025 09:58:55
AlexNL
AlexNL

In Nederland hebben we natuurlijk geen reserveringsplicht of treinbinding. Bij internationale treinen (EC, ECD, ES, EST, ICE, NJ) wordt het treinnummer overigens wel getoond op de borden.

 

23-09-2025 10:19:50 1
SunKeeper
SunKeeper

Quote
MaxBB (22-09-2025 21:31:57):


Quote
SunKeeper (22-09-2025 20:36:38):


Nu de omroep (volgorde) nog eens zoals in Duitsland, vindt ik toch 100 keer logischer. Maar daarvoor kan ik misschien beter naar een topic elders.



Daar ben ik wel benieuwd naar. Misschien zou je het een en ander uiteen kunnen zetten in Oude Omroep? :)



Reactie daar zojuist geplaatst. Bedankt voor het opzoeken;-)

 

14-10-2025 12:29:19
erwin_6610
erwin_6610

Rond 12u was men te Ut sp11 bezig met de eerste dark-modus CTA van dat station (zover ik weet)

 

24-10-2025 16:10:46
seinhuis
seinhuis

Er zat een knik in de kabel, maar maandag 27 oktober vanaf 12:00 worden CTA's in dark mode gezet.

 

27-10-2025 13:31:07
Daniel1
Daniel1

Met een symbolische druk op de knop op Rtd werden inderdaad na 12'en de borden omgezet naar darkmode.

nieuws.ns.nl

In bovenstaand artikel wordt ook gemeld dat de borden zelf worden vervangen. Iemand enig idee of hier nog grote veranderingen in te verwachten zijn?



Laatst bewerkt door Daniel1 op 27-10-2025 15:02, reden: Toevoegen NS-link
 

27-10-2025 14:09:20
aarclay
aarclay

In Wd zijn ze aangepast. Enkel de TB''s met de vertrektijden staan nog in de lichte kleur. Het TB bord op sp 5/6 helemaal in wit.

Of de nieuwe schermen die volgend jaar zullen komen wijzigingen zullen hebben, weet ik niet. Maar een scherm is een scherm, dus ik verwacht vooral dat de techniek geoptimaliseerd zal zijn.
Wat je allemaal op het scherm ziet is gewoon software wat op afstand aangepast kan worden. Misschien zal de computer die erachter zit ook wel wat optimalisaties krijgen voor beter onderhoudsfuncties of betere prestaties?



Laatst bewerkt door aarclay op 27-10-2025 15:29
 

27-10-2025 16:35:21
j.jager
j.jager

Op Gn en oa Gerp zijn ook de cta en ook de tb7 aangepast. Vanuitgaand dan in het hele inzetgebied dan aangepast.



Laatst bewerkt door j.jager op 27-10-2025 16:35
 

27-10-2025 20:14:33
Rsb
Rsb

Quote
Daniel1 (27-10-2025 13:31:07):


Met een symbolische druk op de knop op Rtd werden inderdaad na 12'en de borden omgezet naar darkmode.

nieuws.ns.nl

In bovenstaand artikel wordt ook gemeld dat de borden zelf worden vervangen. Iemand enig idee of hier nog grote veranderingen in te verwachten zijn?


De huidige borden zijn al weer een aantal jaar oud en daarmee in theorie niet zo energiezuinig als nieuwe borden. Dat vervolgens niet wordt gekeken naar de kosten voor vervanging en milieuimpact inclusief de productie is een tweede, dat is natuurlijk weer een ander potje.

 

27-10-2025 20:37:51
geert
geert

Quote
j.jager (27-10-2025 16:35:21):


Op Gn en oa Gerp zijn ook de cta en ook de tb7 aangepast. Vanuitgaand dan in het hele inzetgebied dan aangepast.


Op Amf, Ut en Utlr wel uit eigen waarneming. Maar er zijn in het land vast een paar borden te vinden die de update gemist hebben vandaag

 

27-10-2025 21:59:16
klaass16
klaass16

Quote
geert (27-10-2025 20:37:51):


Quote
j.jager (27-10-2025 16:35:21):


Op Gn en oa Gerp zijn ook de cta en ook de tb7 aangepast. Vanuitgaand dan in het hele inzetgebied dan aangepast.


Op Amf, Ut en Utlr wel uit eigen waarneming. Maar er zijn in het land vast een paar borden te vinden die de update gemist hebben vandaag



In Lw zijn de CTA bakken en TB7 ook in de dark mode. Bp ook de CTA, maar daar heb ik niet op de TB7 gelet

 

27-10-2025 23:14:49 8
mat64Hidde
mat64Hidde

Tot nu toe alle CTAs die gespot zijn, zijn succesvol in Darkmode veranderd zo te lezen :)
Zullen we afspreken dat we vanaf nu alleen nog zullen melden als een CTA nog niet in Darkmode is verandert?

 

28-10-2025 00:03:53 1
Klaas88
Klaas88

Op station Groningen hangt op perron 5 nog een CTA die weigert de witte kleur in te wisselen voor dark. En op Groningen Europapark wilde de tb7 aan Europapark zijde vanavond ook nog niet over gaan.

 

29-10-2025 12:12:20
klaass16
klaass16

Ik zag net op Facebook in de ICM groep, dat in Asd op spoor 8b de CTA nog niet in darkmode staat.

 

29-10-2025 16:50:08
Oldskool
Oldskool

Inmiddels wel (16:40)

 

05-11-2025 19:13:43
SunKeeper
SunKeeper

Is er ook nog een trucje om je "thuis-CTA" > www.ns.nl in dark mode te krijgen?

Omdat dit de bron van de aansturing van de schermen is (toch?), zou je denken dat dit ook de kleuren aanstuurt, maar ik kan er geen optie voor vinden.

 

05-11-2025 19:32:24
mat64Hidde
mat64Hidde

www.rijdendetreinen.nl

 

05-11-2025 22:09:03 1
bultena
bultena

Vanmiddag was ik in Zl op het perron van de sporen 3/5. Er was vrij schel daglicht en op zo'n 10 m afstand kon ik nauwelijks iets ontcijferen op de CTA. Is dit ooit getest bij vol daglicht?

 

06-11-2025 08:31:24
SunKeeper
SunKeeper

Quote
mat64Hidde (05-11-2025 19:32:24):


www.rijdendetreinen.nl



Helemaal top, dankjewel;-)

 

06-11-2025 10:46:57
aarclay
aarclay

Quote
SunKeeper (05-11-2025 19:13:43):


Is er ook nog een trucje om je 'thuis-CTA' > www.ns.nl in dark mode te krijgen?

Omdat dit de bron van de aansturing van de schermen is (toch?), zou je denken dat dit ook de kleuren aanstuurt, maar ik kan er geen optie voor vinden.


De bron is een informatiestroom met alle dienstregeling- en treininformatie (onder meer verkrijgbaar via de NS API, of het NDOV-loket), maar de layout is gewoon softwarematig.
Verder is deze genoemde website al vrij oud, en zo te zien al jaren niet geüpdated omdat ik een antiek-lijkend lettertype zie, die niet echt bij de stijl van NS past.

 

14-11-2025 12:30:34
jor[D]1
jor[D]1

In eindhoven buiten de kap een aantal CTA's terug op lightmode. Vawege reflectie sugereert iemand?

 

14-11-2025 15:49:38
erwin_6610
erwin_6610

Op spoor 8 in Ut ook een CTA in lichte kleuren (onder de kap), rond 15:45u

Ook Gd spoor 10 1 CTA in lichte kleuren



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 14-11-2025 16:08
 

15-11-2025 17:11:26
mat64Hidde
mat64Hidde

In Ah staan de CTAs op spoor 3 en 4 op lichte modus. Alle andere CTAs (zover ik kon zien) stonden op donkere modus.

 

15-11-2025 17:42:12
john2
john2

In Heerlen zijn de cta's ook donkere achtergrond met witte tekst.

Evenals Nuth station.

Persoonlijk vind ik het niet slecht.

 

15-11-2025 18:09:32
robert5591
robert5591

De enige lichte die ik vandaag zag [Hvs] was in storing [406] dus ook omgekeerd van wat gebruikelijk was

Verder voor mij nieuw: Vathorst Amersfoort Centraal

 

15-11-2025 19:05:17
geert
geert

Dat is al best een tijd bij een aangepaste eindbestemming

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-11-2025 05:10:11
jor[D]1
jor[D]1

Bij de Europeansleeper wordt de rijtuigvolgorde tegenwoordig via een QR code op de CTA gemeld. Gebeurt dit al lang zo of is dit nieuw?

 

29-11-2025 08:24:09
treinfan
treinfan

Dat is vrij nieuw, ik vermoed sinds een paar weken.

 

29-11-2025 08:43:49 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Het is al minstens sinds 19 september, ik vermoed dat het rond die tijd is geïntroduceerd.

 

29-11-2025 11:33:39
phantom
phantom

Quote
jor[D]1 (29-11-2025 05:10:11):


Bij de Europeansleeper wordt de rijtuigvolgorde tegenwoordig via een QR code op de CTA gemeld. Gebeurt dit al lang zo of is dit nieuw?


Begrijp ik het dan goed dat dat de enigste manier is om achter de rijtuigvolgorde te komen als reiziger op een station ?
Als dat een ja is,dan word je dus gedwongen om een mobiel te hebben en een qr code scanner op die mobiel,anders dan weet je dus totaal niet waar jouw rijtuig zich zal bevinden in de trein.
Komt niet echt klant vriendelijk over,als bovenstaande klopt.

Hebben meer "bijzondere reizigers treinen" dit,of alleen ES ?



Laatst bewerkt door phantom op 29-11-2025 11:34
 

29-11-2025 12:01:02 1
treinfan
treinfan

Wat is er onvriendelijk aan een QR-code die óók werkt, naast de informatie die vooraf al gedeeld is aan de reiziger?

 

29-11-2025 13:19:12
john2
john2

Quote
phantom (29-11-2025 11:33:39):


Quote
jor[D]1 (29-11-2025 05:10:11):


Bij de Europeansleeper wordt de rijtuigvolgorde tegenwoordig via een QR code op de CTA gemeld. Gebeurt dit al lang zo of is dit nieuw?


Begrijp ik het dan goed dat dat de enigste manier is om achter de rijtuigvolgorde te komen als reiziger op een station ?
Als dat een ja is,dan word je dus gedwongen om een mobiel te hebben en een qr code scanner op die mobiel,anders dan weet je dus totaal niet waar jouw rijtuig zich zal bevinden in de trein.
Komt niet echt klant vriendelijk over,als bovenstaande klopt.

Hebben meer 'bijzondere reizigers treinen' dit,of alleen ES ?



Heb een mobiel, maar hiermee kan ik geen QR code scannen.

Dus ik moet dan op een andere manier aan info komen.

Er wordt te zeer er van uit gegaan dat mensen maar een QR code kunnen scannen.

Terwijl er genoeg mensen zijn die geen QR code kunnen scannen.

Dus het zou dan prettig zijn als info ook op een analoge manier wordt verspreid.

 

29-11-2025 13:45:23
robert5591
robert5591

Ik gebruik geen aparte qr scanner app, gewoon de camera app (iPhone).

Als ik het goed begrijp is dit informatie die de reiziger al op een andere manier gekregen heeft

 

29-11-2025 13:53:08
jor[D]1
jor[D]1

Quote
john2 (29-11-2025 13:19:12):


Quote
phantom (29-11-2025 11:33:39):


Quote
jor[D]1 (29-11-2025 05:10:11):


Bij de Europeansleeper wordt de rijtuigvolgorde tegenwoordig via een QR code op de CTA gemeld. Gebeurt dit al lang zo of is dit nieuw?


Begrijp ik het dan goed dat dat de enigste manier is om achter de rijtuigvolgorde te komen als reiziger op een station ?
Als dat een ja is,dan word je dus gedwongen om een mobiel te hebben en een qr code scanner op die mobiel,anders dan weet je dus totaal niet waar jouw rijtuig zich zal bevinden in de trein.
Komt niet echt klant vriendelijk over,als bovenstaande klopt.

Hebben meer 'bijzondere reizigers treinen' dit,of alleen ES ?



Heb een mobiel, maar hiermee kan ik geen QR code scannen.

Dus ik moet dan op een andere manier aan info komen.

Er wordt te zeer er van uit gegaan dat mensen maar een QR code kunnen scannen.

Terwijl er genoeg mensen zijn die geen QR code kunnen scannen.

Dus het zou dan prettig zijn als info ook op een analoge manier wordt verspreid.


Das pech.

Dan wacht je tot de trein aan perron staat en zoek je je rijtuig op.... zijn er uberhaupt papieren kaartjes te koop voor de ES vrijwel alles is eticket gok ik.

Nagenoeg 99.9% van de reizigers zal een smartphone hebben, en 99.% procent van die telefoons scant een QR code, ook zonder speciale apps.

 

29-11-2025 14:48:17 1
BR120Trihn
BR120Trihn

Je kan je e ticket uiteraard uitprinten, de QR code leidt hierheen: www.europeansleeper.eu



Laatst bewerkt door moderator op 29-11-2025 14:59, reden: Link kort gemaakt
 

29-11-2025 22:48:57
AlexNL
AlexNL

Quote
john2 (29-11-2025 13:19:12):


Heb een mobiel, maar hiermee kan ik geen QR code scannen.

Dus ik moet dan op een andere manier aan info komen.

Er wordt te zeer er van uit gegaan dat mensen maar een QR code kunnen scannen.

Terwijl er genoeg mensen zijn die geen QR code kunnen scannen.


Deze groep wordt echter steeds kleiner. Volgens het CBS heeft 71,5% van de personen in de leeftijdsgroep 75+ beschikking over een smartphone, en 72,6% van hen is dagelijks online. In alle andere leeftijdsgroepen ligt dat percentage ruim boven de 90%.

Bron: opendata.cbs.nl

Waarom er voor ES een QR-code wordt getoond i.p.v. de actuele samenstelling is mij niet duidelijk, ik vermoed dat ES/TCS niet de mogelijkheid heeft om de realtime info door te geven aan NS Reisinformatie?

Hoe gaat dat eigenlijk binnen NS zelf? Als een ICE omgekeerd binnenkomt, wordt de samenstelling hiervan dan wel juist getoond op de borden?

 

29-11-2025 22:58:19
thom
thom

Hoe wil je op een CTA het onderscheid gaan maken tussen een ligrijtuig van Comfort klasse of Classic?

In afbeeldingen word dat er niet duidelijker op, en met 10 rijtuigen is daar tekstueel ook geen beginnen aan.

 

30-11-2025 05:48:35
BVisser
BVisser

Rijtuigen hebben toch nummers? Waarom kun je nou niet reizen met alleen oren om een omroepbericht te horen, ogen om een vertrekstaat te lezen en een mond om iets te vragen?

 

30-11-2025 08:07:44
treinfan
treinfan

Quote
AlexNL (29-11-2025 22:48:57):


Quote
john2 (29-11-2025 13:19:12):


Heb een mobiel, maar hiermee kan ik geen QR code scannen.

Dus ik moet dan op een andere manier aan info komen.

Er wordt te zeer er van uit gegaan dat mensen maar een QR code kunnen scannen.

Terwijl er genoeg mensen zijn die geen QR code kunnen scannen.


Deze groep wordt echter steeds kleiner. Volgens het CBS heeft 71,5% van de personen in de leeftijdsgroep 75+ beschikking over een smartphone, en 72,6% van hen is dagelijks online. In alle andere leeftijdsgroepen ligt dat percentage ruim boven de 90%.

Bron: opendata.cbs.nl

Waarom er voor ES een QR-code wordt getoond i.p.v. de actuele samenstelling is mij niet duidelijk, ik vermoed dat ES/TCS niet de mogelijkheid heeft om de realtime info door te geven aan NS Reisinformatie?

Hoe gaat dat eigenlijk binnen NS zelf? Als een ICE omgekeerd binnenkomt, wordt de samenstelling hiervan dan wel juist getoond op de borden?


DB deelt de materieelinzet met NS inclusief de geplande oriëntatie voor de treinen van/naar Amsterdam. NS International verwerkt dat vervolgens handmatig als daarin staat aangegeven dat een ICE in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt. In de datastromen van reisinfo zijn enkele codes gereserveerd voor 'ICE omgekeerde volgorde', 'ICE omgekeerde voorste treindeel' etc. Voor European Sleeper zou dan een formaat toegevoegd moeten worden om rijtuignummers door te geven. Een automatische koppeling van data naar de reisinfo van NS zou mooi zijn.

 

30-11-2025 11:34:23
john2
john2

Als men een internationaal ticket boekt, krijgt men dan ook gelijk de info waar men moet instappen? Bij welke letter.

 

30-11-2025 11:36:53
mren
mren

Nee

 

30-11-2025 12:01:41
sjoerd
sjoerd

Wij reizen regelmatig naar Basel en reserveren niet meer. Gelukkig doen dat steeds minder reizigers, waardoor er altijd wel plaats is. Vaak kunnen we kiezen. Ik rijd liever achteruit en aan de linker zijde, maar wil wel bij een raam. Dat is tot nu toe altijd goed gelukt. Aan de buitenzijde van de rijtuigen staat de klasse functie aangegeven, zodat je niet per ongeluk in het buffet of in de kindercreche terecht komt. Op vele perrons staat aangegeven hoe de trein is ingedeeld en waar je dus moet wachten. Het scheelt heel veel geloop op de perrons en vooral ook gedoe en onrust in de trein.

En dan maar hopen dat je niet achter een trage goederentrein terecht komt. Dan zit je wel de hele tijd op de ritregistratie aan het plafond te kijken waarop de vertraging te zien is... En of je dan al of niet de overstap haalt... Zowel prettig als irritant. Daarom heeft het nauwelijks zin om te reserveren. En dat weten de reizigers zo langzamerhand ook....

 

30-11-2025 13:27:08
seinhuis
seinhuis

Quote
treinfan (30-11-2025 08:07:44):


Quote
AlexNL (29-11-2025 22:48:57):


Quote
john2 (29-11-2025 13:19:12):


Heb een mobiel, maar hiermee kan ik geen QR code scannen.

Dus ik moet dan op een andere manier aan info komen.

Er wordt te zeer er van uit gegaan dat mensen maar een QR code kunnen scannen.

Terwijl er genoeg mensen zijn die geen QR code kunnen scannen.


Deze groep wordt echter steeds kleiner. Volgens het CBS heeft 71,5% van de personen in de leeftijdsgroep 75+ beschikking over een smartphone, en 72,6% van hen is dagelijks online. In alle andere leeftijdsgroepen ligt dat percentage ruim boven de 90%.

Bron: opendata.cbs.nl

Waarom er voor ES een QR-code wordt getoond i.p.v. de actuele samenstelling is mij niet duidelijk, ik vermoed dat ES/TCS niet de mogelijkheid heeft om de realtime info door te geven aan NS Reisinformatie?

Hoe gaat dat eigenlijk binnen NS zelf? Als een ICE omgekeerd binnenkomt, wordt de samenstelling hiervan dan wel juist getoond op de borden?


DB deelt de materieelinzet met NS inclusief de geplande oriëntatie voor de treinen van/naar Amsterdam. NS International verwerkt dat vervolgens handmatig als daarin staat aangegeven dat een ICE in omgekeerde rijtuigvolgorde rijdt. In de datastromen van reisinfo zijn enkele codes gereserveerd voor 'ICE omgekeerde volgorde', 'ICE omgekeerde voorste treindeel' etc. Voor European Sleeper zou dan een formaat toegevoegd moeten worden om rijtuignummers door te geven. Een automatische koppeling van data naar de reisinfo van NS zou mooi zijn.



De reden dat bij ES een QR code wordt getoond is dat dit het wenst is van de vervoerder.

Uiteraard is het mogelijk techisch om de treinsamenstelling op CTA te tonen, maar ES/TCS wilt hierin niet investeren.

Voor een groot vervoerder (NSi) welke dagelijks meerdere ritten heeft de investering meer nu dan een kleine veevoeder die 6x per week rijdt.

 

30-11-2025 16:30:25
VIRMFlow
VIRMFlow

Bij ES wordt al erg lang een QR code getoond, toen ik eind maart mee ging was dat al zo. Een aantal weken geleden nam ik zelf de ES naar Praag en kwam de trein precies omgekeerd binnen, volgens de info van ES zelf, maar toen ik wakker werd in de buurt van Berlijn waren we omgekeerd, en klopte het dus wel weer, zo zie je maar, het is soms ook lastig om het juist te tonen

 

30-11-2025 21:14:16
Muizeneus
Muizeneus

Da's toch sterk! In een trein slapen die onderweg omgekeerd wordt en het nog niet eens merken ook....😅

 

01-12-2025 14:45:40
VIRMFlow
VIRMFlow

Quote
Muizeneus (30-11-2025 21:14:16):


Da's toch sterk! In een trein slapen die onderweg omgekeerd wordt en het nog niet eens merken ook....😅


Was ook erg verrast toen ik wakker werd en opeens 'de andere kant op' reed, ik ben geen diepe slaper, dus het stootwerk is erg goed gedaan!



Laatst bewerkt door VIRMFlow op 01-12-2025 14:45
 

01-12-2025 15:19:55 1
cuneo56
cuneo56

Maar dat je niet tegen het plafond gevallen bent zonder het te merken? 😀