23-03-2024 11:33:15
DDZ7504
DDZ7504

ICNG heeft automatisch meer last gehad van de oorlog dan dat DDNG zal hebben, doordat fabrieksmedewerkers zijn opgeroepen om mee te vechten. Dat lijkt me voor een fabriek in Spanje niet gelden. Daarnaast was ICNG al laat doordat het lang duurde om de software voor op de HSL goed te krijgen - iets waar DDNG geen last van gaat hebben omdat die niet over de HSL gaat rijden.

23-03-2024 13:36:34
thom
thom

En DDNG zal geen last hebben van een corona epidemie (hopen we maar ;) dus uiteindelijk is de situatie ICNG en DDNG helemaal niet vergelijkbaar.

23-03-2024 23:21:48
AlexNL
AlexNL

De ICNG is ook "compleet nieuw" - hij mag qua uiterlijk lijken op de Pop van Trenitalia maar onder de motorkap is het een heel ander beestje. Ook zitten er verschillende functies in die we nog niet eerder hebben gezien, zoals de automatische transities.

DDNG is natuurlijk ook nieuw, maar het Civity-platform an sich is vrij modulair opgezet (Britse Civity's hebben bijvoorbeeld geen jacobsdraaistellen) en het grote verschil - de dubbeldeks tussenbak - is eigenlijk niet zo heel spannend omdat alle spannende dingen in de kopbakken zitten. En dat kan men in theorie gewoon overnemen van de SNG.

24-03-2024 12:01:12
phantom
phantom

Duidelijk verhaal,dank voor de uitleg.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-03-2024 08:55:12
Muizeneus
Muizeneus

thom (23-03-2024 13:36:34):

En DDNG zal geen last hebben van een corona epidemie (hopen we maar ;) dus uiteindelijk is de situatie ICNG en DDNG helemaal niet vergelijkbaar.

Dit draadje is gestart voordat corona in NL uitbrak, kortom de voorbereiding van DD-NG heeft gedurende de hele pandemie plaatsgevonden....

25-03-2024 11:49:39
thom
thom

Ja, maar er zit wel een verschil in of de voorbereiding en het ontwerp in de Corona persiode geweest is, of de daadwerkelijke bouw ;)

01-07-2024 23:07:26
1991
1991

Nieuw artikel over de DDNG : https://railcolornews.com/2024/06/28/passenger-is-this-the-new-first-class-interior-of-ns-ddng/

01-07-2024 23:53:08
Svh
Svh

1991 (01-07-2024 23:07:26):

Nieuw artikel over de DDNG : https://railcolornews.com/2024/06/28/passenger-is-this-the-new-first-class-interior-of-ns-ddng/

Zit helaas achter een betaalmuur.

02-07-2024 00:28:39
aarclay
aarclay

Dat paywall-artikel gaat vooral over deze post op LinkedIn.
Daarnaast hoor ik van veel mensen dat het vertoonde interieur nog een concept is, en dat het hele DD-NG interieur nog steeds in de ontwerpfase zit.

02-07-2024 10:04:11
bacr
bacr

Zou toch best een gemiste kans zijn als de render in het LinkedIn-bericht werkelijkheid wordt: een 1e klas in 2 + 2 opstelling. Ipv 1 + 2. Hopen dat dat nog wordt aangepast?

Laatst bewerkt door bacr op 02-07-2024 10:04

02-07-2024 10:05:55
Daan!
Daan!

Nee, wordt 2+2.

02-07-2024 10:28:13
henri1972
henri1972

NS doet er echt alles aan om reizigers de 1e klasse uit te jagen.

02-07-2024 10:33:01 2
DDietzen
DDietzen

Ik hoop dat de verhouding in capaciteit tussen 1e en 2e klas dan ook wordt gecorrigeerd. Ik ervaar nu altijd, ook in de spits, een ontzettend scheve verhouding met te veel 1e klas-capaciteit, dat zal vast alleen maar sterker worden wanneer de 1e klas dusdanig wordt afgewaardeerd.

02-07-2024 10:54:48
mtlx
mtlx

Uiteraard worden er naar dit soort wijzigingen onderzoek gedaan qua waardering en de kans en reden waarom mensen 1e klas reizen. Het blijkt dat men vooral 1e klas reist voor status en voor een hogere zitplaatskans. Dat de stoelen tot nu toe breder waren speelt blijkbaar een minder belangrijke rol in de besluitvorming. Het verschil in de gemiddelde waardering van de oude 1e klas en het nieuwe ontwerp is daarom verwaarloosbaar.

Uiteraard zijn er reizigers die er minder blij mee zullen zijn (mijzelf incluis overigens, ik vind het ook jammer), maar op deze manier kan men dezelfde capaciteit in de 1e klas op een minder groot deel van de trein te realiseren, waardoor er meer capaciteit is voor de 2e klas.

02-07-2024 10:57:48
henri1972
henri1972

Ligt er dan denk ik aan welk traject je rijdt, in de 3000/3100 tussen Ut en Ah zit de 1e klasse in de spits best vol. Ik denk dat de verhouding bij een viertje ICM best goed zit ( 1 bak 1e klasse, 3 bakken 2e klasse) bij sommige deelserie's VIRM is er wat scheefgroei.

Laatst bewerkt door henri1972 op 02-07-2024 10:59

02-07-2024 13:57:41 1
DingeZ
DingeZ

Dan schatten ze de eersteklasreiziger totaal verkeerd in. De druktebeleving in de eerste klas is namelijk heel anders dan de tweede klas. In de eerste klas wordt naast een vreemde moeten zitten al ervaren als 'erg druk', vergelijkbaar met staan op het balkon voor de tweede klasse. De tweede rij stoelen zijn alleen goed voor mensen die met z'n tweeën reizen (groepen van meer dan twee reizigers zijn in de eerste klas zeer zeldzaam). Als ze echt de stoelen dichter op elkaar willen krijgen kun je nog beter naar een verschoven 1+1 opstelling kijken, zoals de Sirius van Leo Express heeft.

Het wreekt nu al in de eerste klas van de VIRMm2/3. Die stoelen zijn echt de eerste klas niet waardig, ik probeer ze ook zoveel mogelijk te vermijden. Het is duidelijk dat dit tweedeklasstoelen zijn die iets verder uit elkaar zijn gezet.

02-07-2024 17:34:22
henri1972
henri1972

Dat laatste ben ik volledig met je eens.

02-07-2024 17:59:06 2
treinhobby
treinhobby

Dat je bij sprinters 2+2 doet kan ik me nog voorstellen, maar bij intercity’s echt niet…

Vooral met het best wel grote prijsverschil mag je ook wel 1,5x zoveel ruimte ‘krijgen’.

Zo vind ik bij de VIRM in de tweede klas de ontbrekende middenarmleuning al een gemis.

In dat opzicht is ICM hèt voorbeeld hoe eerste en tweede klas hoort te zijn in een intercity.

02-07-2024 21:25:43
AlexNL
AlexNL

Ik heb eens een vragenlijst gehad van het NS Panel waarin ik wat impressies te zien kreeg van "een nieuwe trein" en daarbij vragen over wat ik van de uitstraling vond, of ik dacht dat het 1e of 2e klas was, enzovoorts. Het was me vrij duidelijk dat de impressies over 1e klas gingen, maar inderdaad: met 2+2-opstelling. Dus maar aangegeven dat ik het een 2e klas-rijtuig vond.

Ik hoop dat er genoeg van zulke feedback is gekomen om het tij te keren, anders wordt er wel erg afbreuk gedaan aan de meerwaarde van 1e klas.

02-07-2024 23:53:55
bacr
bacr

En voor status hoef ik echt geen 1e klas te reizen. Mijn werkgever staat me dat toe voor dienstreizen en zo kan ik wat makkelijker werken in de trein als ik reis. Met 2+2 is dat minder prettig.

Bijzonder domme actie lijkt me dit.

03-07-2024 07:29:09 1
martijn
martijn

Bijzonder dat momenteel al heel veel ritten in Nederland al in een eerste klasse met 2+2 opstelling gemaakt worden, bovendien bestaat de eerste klasse in bepaalde regio's al helemaal niet meer. Hoe gaat het met die mensen?

03-07-2024 07:39:58
treinfan
treinfan

Ik heb sterk het idee dat de eerste klas in de ICM's Gvc/Rtd-Ut voller zit dan in de SLT's op hetzelfde traject. Overigens probeer ik als reiziger tweede klasse ook vaak de SLT's te mijden vanwege de beperkte beenruimte en het ontbreken van tafels.

03-07-2024 07:45:38
wattman
wattman

Dat zijn streken waar in het verleden in DE-I en DE-Ii reed met een eerste klasse met banken die gelijk waren aan de tweede klasse, behoudens het absurde feit dat ze door de bekleding en uitvoering slechter zaten. Je was met een tweede klas kaartje echt beter af. In DE-I was er ook geen afscheiding tussen 1e en 2e. Ik zou denken dat alleen vanuit een IC doorreizende passagiers zonder ervaring zo gek waren om daar te gaan zitten en de billen te pijnigen op weg naar de eindbestemming.

03-07-2024 07:46:07
treinhobby
treinhobby

In het algemeen zie je dat de regionale vervoerders veel minder eerste klasse reizigers hebben dan de NS op de intercity’s.

Waarschijnlijk omdat de eerste klas zo weinig voordeel heeft, dat niemand daar een los kaartje voor koopt. Of extra wil betalen voor zijn abonnement.

Bij de NS zijn het alleen de sprinters met 2+2.
Omdat dit in het algemeen kortere ritjes zijn, is het ‘matige’ comfort een minder probleem.

03-07-2024 07:52:59 1
hellfire
hellfire

aarclay (02-07-2024 00:28:39):

Dat paywall-artikel gaat vooral over deze post op LinkedIn.
Daarnaast hoor ik van veel mensen dat het vertoonde interieur nog een concept is, en dat het hele DD-NG interieur nog steeds in de ontwerpfase zit.

Het concept is om te janken. Ik heb mijn best gedaan, maar ik zie helemaal niets op de foto dat de uitstraling van een eerste klasse heeft. Vier stoelen in een rij, weinig beenruimte, waardeloze tafeltjes bij de vierzitters, matige privacy en zo kan ik vast nog wel een paar dingen vinden om negatief over te doen. Onder de streep is dit gewoon een tweede klasse met rode stoelen. Een intercityproduct onwaardig. Als ik even rondkijk, dan vind ik bijvoorbeeld dat de nieuwe railjets van ÖBB een 2e klasse product hebben dat beter is dan de 1e klasse die hier wordt voorgesteld.

Overigens, wat wattman zegt klopt ook. In het zuiden biedt Arriva bijvoorbeeld een 1e klasse die stoelen heeft die slechter zitten dan in de 2e klasse, gecombineerd met tafels waar je niet fatsoenlijk aan kunt werken, omdat de afstand tussen stoel en tafel te groot is.

Laatst bewerkt door hellfire op 03-07-2024 07:54

03-07-2024 10:26:49
wattman
wattman

Als de poster op linkedin en zij die daaronder reageren al blij zijn met een rode bekleding en geen stoffige vloerbedekking, dan denk ik niet dat er nog iets gaat veranderen. Die inrichting doet mij ook weer denken aan de Desiro van de NMBS. Ook zo'n eerste klasse waar je geen enkele ruimte hebt in de 1e klasse, en of opgesloten zit in een tweezitter met de knieen tegen het zitje voor je, of zo'n knus hoekje met twee bankjes tegenoverelkaar, met nauwelijks ruimte ten opzichte van de reiziger tegenover je. En dan wordt dat soort materieel daar ook nog eens op IC-diensten ingezet.

Laatst bewerkt door wattman op 03-07-2024 11:01, reden: correctie hinderlijke type

03-07-2024 10:41:21
henri1972
henri1972

martijn (03-07-2024 07:29:09):

Bijzonder dat momenteel al heel veel ritten in Nederland al in een eerste klasse met 2+2 opstelling gemaakt worden, bovendien bestaat de eerste klasse in bepaalde regio's al helemaal niet meer. Hoe gaat het met die mensen?

Die mensen gaan met de auto?

03-07-2024 11:11:47
sjoerd
sjoerd

En zitten in de auto gezellig eerste klasse naast elkaar. Of met zijn drieën op de achterbank. ;.))

03-07-2024 11:39:28
anton_
anton_

Als ik zakelijk auto rij zit ik altijd alleen. 😇

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

03-07-2024 11:43:30
anton_
anton_

treinfan (03-07-2024 07:39:58):

Ik heb sterk het idee dat de eerste klas in de ICM's Gvc/Rtd-Ut voller zit dan in de SLT's op hetzelfde traject. Overigens probeer ik als reiziger tweede klasse ook vaak de SLT's te mijden vanwege de beperkte beenruimte en het ontbreken van tafels.

Ik probeerde op die route de 1e klas SLT altijd te mijden. Dan maar kwartier langer doorwerken.

03-07-2024 12:13:36
henri1972
henri1972

sjoerd (03-07-2024 11:11:47):

En zitten in de auto gezellig eerste klasse naast elkaar. Of met zijn drieën op de achterbank. ;.))

In de auto zit ik alleen.

03-07-2024 12:42:28
Jasper-N
Jasper-N

Ik denk dat NS statistiek leidend gemaakt heeft in dit besluit en dat was niet goed. De meeste mensen zittend inderdaad niet lang in de ic zoals Duitsland, maar er zijn mensen die van ut naar gn of mt gaan. Das een beste zit. Die langeafstands reiziger moet gewoon goed kunnen zitten, net als dat je bureau stoel gewoon goed moet zitten. Bij stoelen die confortabel zijn voor een afstand van ASD tot Es heb je ook tevreden reizigers van amf tot dv. Daarbij is vind 2+1 echt een minimun voor een intercity 1ste klas, de privacy en het confort van een arm leuning, iets meer adem ruimte. Dat is echt een 1ste klas zoals ie hoort

03-07-2024 17:01:42
sjoerd
sjoerd

In de eerste lichtingen D-rijtuigen van een eeuw geleden (die dus ook naar het buitenland gingen) waren in de eerste klasse per steek (in de open afdeling) maar twee zitplaatsen met gangpad ertussen, en in de coupérijtuigen (dus de "hokjes") meestal vier en in een halve coupé soms twee zitplaatsen met tafeltje ertussen. Later is dat drie of zes per hokje (coupé) geworden, en in de open afdeling met gangpad ertussen 1 en 2 zitplaatsen.

Nu wordt dat dus kennelijk 2+2. Zoals nu in de tweede klasse zullen ook in de eerste klasse veelal de raamplaatsen worden bezet en de stoel ernaast zal vaak leeg zijn. Behalve in de spits. Lege stoelen leveren immers niks op; die kosten alleen maar geld.

03-07-2024 17:21:01
Muizeneus
Muizeneus

henri1972 (03-07-2024 10:41:21):

Die mensen gaan met de auto?

IC's hebben verhoudingsgewijs veel meer eersteklasreizigers dan sprinters. In Sprinters voeren scholieren de boventoon en die hebben meestal geen eersteklaskaartje...

Eersteklasreizigers zullen daarbij vooral zakenreizigers zijn die tussen de grote steden reizen. En als het met de sprinter is, dan is het een kort stukje dus is minder comfort niet zo erg.

Zou het trouwens misschien zo zijn dat NS helemaal van die 1e klas af wil en daarom stapsgewijs het comfort verkleint zodat de vraag verdwijnt? Aangezien ze bv voor de bezettingsgraad ook nu al 1e en 2e klas bij elkaar optellen? En regionale vervoerders waar mogelijk de 1e klas ook al hebben afgeschaft?

03-07-2024 18:56:29
henri1972
henri1972

sjoerd (03-07-2024 17:01:42):

In de eerste lichtingen D-rijtuigen van een eeuw geleden (die dus ook naar het buitenland gingen) waren in de eerste klasse per steek (in de open afdeling) maar twee zitplaatsen met gangpad ertussen, en in de coupérijtuigen (dus de 'hokjes') meestal vier en in een halve coupé soms twee zitplaatsen met tafeltje ertussen. Later is dat drie of zes per hokje (coupé) geworden, en in de open afdeling met gangpad ertussen 1 en 2 zitplaatsen.

Nu wordt dat dus kennelijk 2+2. Zoals nu in de tweede klasse zullen ook in de eerste klasse veelal de raamplaatsen worden bezet en de stoel ernaast zal vaak leeg zijn. Behalve in de spits. Lege stoelen leveren immers niks op; die kosten alleen maar geld.

Je vergeet voor het gemak even dat de originele 1e klasse ergens in ik dacht de jaren 50 is afgeschaft. De 2e klasse werd 1e klasse en de 3e klasse werd 2e klasse.

De 2e klasse van vroeger met 3 stoelen in de breedte van het rijtuig werd dus 1e klasse, daar veranderde dus niets aan.

03-07-2024 20:04:09
sjoerd
sjoerd

Vergeet ik iets, voor het gemak?? Nee, ik roer alleen aan dat het niet de eerste keer is dat de eersteklassereiziger minder zitbreedte krijgt. In feite wordt ook nu de brede 1steklassestoel afgeschaft, net als toen.

03-07-2024 20:18:47
wattman
wattman

Die brede eerste klasse stoel was een super-de-luxe klasse die in het geheel niet meer bestaat. In de toenmalige tijd waar je naar verwijst was de tweede klasse wat nu de huidige eerste klasse is. Oftewel je moet vergelijken tussen de 2e klasse anno toen, met de huidige 1e klasse. Niet de 1e klasse anno toen, want die is in het geheel opgeheven.

Sowieso zegt helemaal niemand dat er voor het eerst de Nederlandse 1e klasse op 2+2 wordt gezet, want dat was in elk geval al het geval in de DE-I en DE-II.

03-07-2024 22:11:09
mren
mren

En SM'90 en DM'90.

04-07-2024 09:03:02
wattman
wattman

Ik had al het idee dat 2+2 in de 1e niet voor het eerst in de nevenlijndieseltjes uit de jaren '50 is toegepast. Inderdaad, het destijds als zeer luxe beschouwd electirsch materieel van de ZHESM voor de Hofplein (1908) had een 2+2 in de toenmalige 2e klasse = huidige 1e klasse, en voor de 3e klasse = huidige 2e klasse een 2+3. Van ver onze tijd natuurlijk, maar wel de opstelling die we natuurlijk nog kennen in het materieel bij onze Zuiderburen.

Maar ik denk dat het tijd wordt voor een afzonderlijk bankjes opstellingen topic.

04-07-2024 09:11:21 3
sjoerd
sjoerd

Laten we ons die moeite maar besparen. Straks gaat het nog over de poten, de vering, de leuning, de steek en wat al niet. Terug maar naar DD-NG.

04-07-2024 11:04:26 1
aarclay
aarclay

Ik heb begrepen dat tijdens InnoTrans Berlin in september een schaalmodel van de DD-NG door CAF onthuld zal worden.
Zo'n vakbeurs is altijd de uitstek voor nieuwe primeurtjes. Dus ik geloof graag dat we meer van de DD-NG gaan zien. Vooral omdat de eindspurt van ontwerp naar de bouw van de eerste body nu wel snel van start moet gaan als je kijkt naar de bouw van andere treinstellen.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-07-2024 11:08

04-07-2024 16:38:49
phantom
phantom

Het is maar te hopen dat ze bij de bouw van DD-NG niet ook last krijgen van o.a. grondstof problemen en daarmee vertraagde levering van materialen net als men had/heeft bij ICNG.
Anders indien wel zo,dan kan je ook voor die treinstellen rekenen op vertragingen in bouw en leveringen.

04-07-2024 19:54:31
AlexNL
AlexNL

Bij ICNG was er sprake van 'drievoudig pech': de pandemie, verstoring van de wereldwijde logistieke keten door o.a. lockdowns, en de oorlog in Oekraïne (denk aan Azovstal).

Het definitieve contract voor DDNG is pas eind 2022 gegund, toen waren al die factoren al lang en breed bekend. Als er nu nog vertraging op zou treden 'vanwege de oorlog in Oekraïne' heeft er iemand héél slecht gepland.

Laatst bewerkt door AlexNL op 04-07-2024 19:54

08-07-2024 15:34:39
mdeen
mdeen

Die zitten tegen heug en meug in de 2e klas. De ÖBB heeft bijvoorbeeld ook geen 1e klas in de stoptreinen, dus met mijn 1e klas Interrail moet ik dan verplicht 2e klas zitten. Wat dan wel helpt is dat de stoelen STUKKEN beter zijn dan wat in Nederlands stoptreinmaterieel zit en dat de treinen in het algemeen een stuk rustiger zijn. Maar het kan dus voorkomen dat je dus weer eens naast een groep luidruchtige jeugd zit. Dan zit ik liever een een afgeschermd 1e-klas gedeelte.

08-07-2024 17:35:13
phantom
phantom

Aangezien aan steeds meer dingen een verdien model word gehangen,door bedrijven,ben ik persoonlijk wel benieuwd of heden ten dage,het nog loont om 1ste klas coupe's /ruimte's te maken.
Ofwel levert dat afdoende op als je het vergelijkt met in de dezelfde oppervlakte meer 2e klasse,ook wel genoemd meer stoelen ,dus theoretisch ook meer reizigers per trein.
Wat dan dus zou betekenen dat een trein met enkel 2e klas,meer oplevert op x oppervlakte,dan dat een trein doet waarin ook 1ste klas ruimte is verwerkt.
(hiermee wil ik overigens niet alsnog een discussie over de klasse indelingen in de loop der jaren starten en wat er is verdwenen aan klasses/vernoemd is naar een andere klasse)

Laatst bewerkt door phantom op 08-07-2024 17:36

08-07-2024 17:53:22
AlexNL
AlexNL

Dat hangt van de markt af.

In Duitsland, Engeland en Frankrijk zie je dat de verschillende prijsvechters (Flixtrain, Lumo, Ouigo) inzetten op 'zo veel mogelijk stoelen vullen', ze moeten het juist hebben van het 'no frills'-concept dat we ook al uit de luchtvaart kennen. Op alle routes zijn er concurrenten die wél een eerste klasse aanbieden, en een andere doelgroep aanspreken. Maar daar is het ook echt langeafstandsverkeer waarbij prijs een grote prikkel speelt.

De Nederlandse markt is veel kleiner in vergelijking, en op het IC-net is de belangrijkste concurrent de auto. 1e klas aanbieden kan hier wel degelijk een voordeel bieden: ontspannen reizen, rust, comfort, productief kunnen zijn. Op regionaal niveau hangt het af van wat de opdrachtgever wil, in sommige regio's wil men 'zo veel mogelijk stoelen' terwijl in andere regio's een 1e klas toch als belangrijk wordt gezien. De treinen die rijden tussen Gouda en Alphen a/d Rijn hebben bijvoorbeeld 1e klas.

09-07-2024 08:12:32
anton_
anton_

phantom (08-07-2024 17:35:13):

Ofwel levert dat afdoende op als je het vergelijkt met in de dezelfde oppervlakte meer 2e klasse,ook wel genoemd meer stoelen ,dus theoretisch ook meer reizigers per trein.
Wat dan dus zou betekenen dat een trein met enkel 2e klas,meer oplevert op x oppervlakte,dan dat een trein doet waarin ook 1ste klas ruimte is verwerkt.

Meer reizigers betekent niet automatisch meer geld.

09-07-2024 15:58:58
phantom
phantom

Ik weet dat meer (2e klas) stoelen (op een zelfde oppervlakte als een 1ste klas ruimte erbij in een bak)en dus meer reizigers niet noodzakelijk hoeft te betekenen dat dat meer oplevert.
Maar vandaar dus ook de vraagstelling uit nieuwsgierigheid,stel dat men DD-NG alleen vult met 2e klas,of men bouwt een stel met ook 1e klas ruimte erin,waarin wordt dan bepaald welke configuratie het meest optimaal is qua oppervlak en het meest oplevert ?

Hiermee enkel kijkend naar de situatie in NL als het gaat om spoor vervoer en de bedrijven die treinen rijden voor passagiers vervoer.
Aangezien alles een verdien model lijkt te krijgen/is,moet er ergens voor die vervoerders toch iets wezen wat bepaalt of men gaat voor 2e klas treinen of voor gemengd.
Je zal als vervoerder toch moeten/willen kunnen berekenen hoe je voor t minste geld de meeste inkomsten verkrijgt als het draait om treinstel indeling.

09-07-2024 16:23:36
mren
mren

Dat is slechts in algemene termen te doen omdat de verdeling tussen 1e/2e klas sterk afhankelijk is van het traject.

Als je kijkt naar de materieelinzet dan wordt er al gestreefd naar winstmaximalisatie met een zo minimaal mogelijke inzet. De gevolgen daarvan merk je natuurlijk direct bij de geringste verstoring.

09-07-2024 17:37:42
thom
thom

Dat alles op een verdien model lijkt is niet zo gek, aangezien geen enkel bedrijf kan blijven bestaan als het verlies gevend is natuurlijk.

Daarnaast is een verdeling 1e en 2e ook nogeens afhankelijk van afspraken in bijvoorbeeld concessie eisen.

09-07-2024 18:19:10
AlexNL
AlexNL

En dat had in Groningen/Friesland dan weer bijzondere gevolgen. In de GTWs van Arriva zat 1e klas, want dat was een eis van de provincie Groningen. Friesland vond dat echter niet nodig, maar omdat het één contract is met een gedeelde vloot zat er een sticker waarop stond dat op de trajecten in Friesland reizigers met een 2e klas-vervoerbewijs hiervan gebruik mochten maken.

Bij het nieuwe contract heeft de provincie Groningen de eis voor 1e klas laten vallen.

01-11-2024 12:57:23
ToH
ToH

Op interne NS-media zijn beelden gepubliceerd van de cabine van DDNG. Te zien is dat er alvast TGV is ingebouwd. Lijkt verder qua schermen en bediening op een SNG-cabine, maar dan met een zwarte stuurtafel en pneumatisch geveerde machinistenstoel.

01-11-2024 13:41:48
mren
mren

Vast geen Train a Grande Vitesse?

01-11-2024 13:43:44
Daan!
Daan!

Techniek Geleid Vertrekproces. In de nieuwe treinen gaat dat DCO heten: Driver Controlled Operation.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-11-2024 15:07:23
AlexNL
AlexNL

Ik dacht dat het gebruik van TGV alleen de bedoeling was voor de Airport Sprinter (SNG) en dat de HC verder overal verantwoordelijk zou blijven voor de deuren. Wil men DDNG gaan inzetten op de Airport Sprinter, of sorteert men voor op een toekomst waarbij de rol van de HC verandert?

01-11-2024 18:46:32 1
VIRMm1
VIRMm1

DDNG gaat regio Utrecht, Zwolle en Groningen rijden. Onderhoud vind immers plaats in Onnen dus het inzetgebied ligt daar in de buurt.

Laatste planning die ik heb gezien is

Spr 6100 Gn - Zl

Spr 6200 Gn - Asn

Spr 5600 Zl - Ut

IC 500 Gn - Gvc

IC 2000 Amf - Rtd

Maar niets is zo veranderlijk als het spoor dus ga er absoluut niet van uit dat dit het definitieve inzetgebied gaat worden.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 01-11-2024 18:47

01-11-2024 21:47:54
treinhobby
treinhobby

De meeste van de genoemde trajecten zouden, naar mijn idee, eerder geschikt zijn voor de S5G.

Want om dubbeldekkers in te gaan zetten in de 6100 lijkt me wat overdreven...

Waarom niet in de intercitydienst van de noord/oost? Dus, samen met de ICNG, als vervanging van ICM en DDZ.

02-11-2024 00:11:27
Rolffiej19
Rolffiej19

Naja dubbeldekker :) Eerder half om half dubbeldekker haha

02-11-2024 08:50:11
Gydo
Gydo

VIRMm1 (01-11-2024 18:46:32):

DDNG gaat regio Utrecht, Zwolle en Groningen rijden. Onderhoud vind immers plaats in Onnen dus het inzetgebied ligt daar in de buurt.

Spr 6100 Gn - Zl

Spr 6200 Gn - Asn

Spr 5600 Zl - Ut

IC 500 Gn - Gvc

IC 2000 Amf - Rtd

Maar niets is zo veranderlijk als het spoor dus ga er absoluut niet van uit dat dit het definitieve inzetgebied gaat worden.

Ik verwachtte eerder een DDNG op de 3600 serie Zl-Ht-Rsd-Vs en de sprinter Leiden-Utrecht. Dan de Sprinter diensten vanuit Gn/Zl. Maar zoals je zelf al zegt alles kan veranderen.

02-11-2024 09:02:27
MennoSBB
MennoSBB

Gaat het bij die Sprinter diensten niet vooral om de eerste inzet van de DDNG in de reguliere reizigersdienst om daarna als de meeste kinderziektes verholpen zijn overal in Nederland diensten te gaan rijden waar nu DDZ wordt ingezet?

Laatst bewerkt door MennoSBB op 02-11-2024 09:02

02-11-2024 11:32:11
Muizeneus
Muizeneus

Zo begon DD-IRM ooit in de stopper Ddr - Rsd....

02-11-2024 13:23:36
VIRMm1
VIRMm1

MennoSBB (02-11-2024 09:02:27):

Gaat het bij die Sprinter diensten niet vooral om de eerste inzet van de DDNG in de reguliere reizigersdienst om daarna als de meeste kinderziektes verholpen zijn overal in Nederland diensten te gaan rijden waar nu DDZ wordt ingezet?

Dat is bij Flirt ook nooit veranderd, die blijven ook zo dicht als mogelijk bij moederwerkplaats Maastricht. Al heeft het daar ook wel deels te maken met specifieke outillage die niet op elk opstelterrein voorhanden is.

02-11-2024 15:00:51 1
thom
thom

Nou, dat is ook niet altijd het geval geweest, zag 1700 met DDAR en DDM1 die eindeloos heen en weer gesjouwd werden naar Maastricht.

03-11-2024 12:28:29
chris24
chris24

VIRMm1 (01-11-2024 18:46:32):

Spr 6100 Gn - Zl

Spr 6200 Gn - Asn

Spr 5600 Zl - Ut

IC 500 Gn - Gvc

IC 2000 Amf - Rtd

Ik dacht altijd dat de 3000 als eerste aan de beurt zou komen vanwege een concessie eis die ingaat zodra DDNG geleverd zou zijn dat alle stations minimaal 1 treinserie moet hebben met gelijkvloerse instap.

Is deze eis van de overheid dan naar achteren geschoven dan?

03-11-2024 13:00:31
Dionysusnu
Dionysusnu

In dat geval zou je ook de 2900, 3900 (Hnk-Ekz) en 3600 (Etn,Dv-Zl) moeten doen.

03-11-2024 13:41:28
JothamvW
JothamvW

Voor de 2900 en 3900 is het zeker niet nodig vanwege die enkele ritten van de 3300.

03-11-2024 14:46:45
Dionysusnu
Dionysusnu

Hangt er vanaf hoe de eis geformuleerd is en of je hem naar letter of naar geest invult.

03-11-2024 14:47:03
treinhobby
treinhobby

Omdat er 's nachts 1 retourrit is met SNG, hoeft er de rest van de dag geen materieel met gelijkvloerse instap te rijden??

04-03-2025 13:48:05
DovaModaal
DovaModaal

Ik zie dat er op het impressiebeeld van NS van rond 2022 gewone draaistellen onder de DDNG staan, en dus geen jacobsdraaistellen zoals bij de andere Civity's (zoals SNG) buiten de UK. Kan iemand dat bevestigen? Houdt dat dan ook in de de baklengte normaal-lang zal zijn en niet kort zoals SNG en ICNG?

Laatst bewerkt door DovaModaal op 04-03-2025 13:48

04-03-2025 15:26:43
treinfan
treinfan

Marco (24-08-2022 18:55:50):

In de aanbesteding werd gevraagd om treinen van ca. 105 en 160 meter. Nu bekend is dat het viertjes en zesjes worden, kun je dus afleiden dat het "klassieke" baklengtes van 26,5 'm worden. Dat betekent dus: Geen Jacobsdraaistellen, en geen innovatieve concepten als de Regio2N.

De impressiebeelden kloppen dus netjes met wat al in 2022 hier geconcludeerd was, geen reden tot twijfel.

05-03-2025 06:27:59
Jups
Jups

YouTube.com NS heeft het interieur onthuld van de DDNG meer informatie nieuws.ns.nl

05-03-2025 06:44:48
stefanvw14
stefanvw14

Goed het eerst wat mij opvalt aan dit interieur is de 1e Klas in een 2+2 configuratie. Het downscalen van de 1e klas gaat steeds verder of is dit nog iets wat veranderd wordt?

05-03-2025 07:56:26
treinhobby
treinhobby

Scroll even iets naar boven en je leest de hele 2+2 discussie over de eerste klasse. Dit is namelijk al een half jaar bekend.

bacr (02-07-2024 10:04:11):

Zou toch best een gemiste kans zijn als de render in het LinkedIn-bericht werkelijkheid wordt: een 1e klas in 2 + 2 opstelling. Ipv 1 + 2. Hopen dat dat nog wordt aangepast?

05-03-2025 08:19:01
RX7567
RX7567

Wat mij vooral opvalt is de toch redelijk unieke vormgeving van het interieur. Dunne, rechte stoelen, platte tafels zonder die afgeronde bovenkanten ala ICNG. De geometrische vormen van de klapstoeltjes, werktafels en verhoogte zitplekken. Erg strak en eigentijds in vergelijking met de traditionelere vormgeving van SNG en ICNG. Gaaf! Jammer van de smakeloze kopvotm die totaal niet bij de rest van het ontwerp past.

05-03-2025 10:39:15
sjoerd
sjoerd

Nou ja, smaken verschillen gelukkig. Een eigen mening mogen hebben is kostbaarder dan we soms denken (...). En er is nog nooit iets ontworpen dat tot in de eeuwigheid bevalt; ieder uiterlijk is ooit een keer aangepast. En de meningen over alle aspecten van de Muizeneuzen, Hondekoppen en het OV-geel lopen nog steeds sterk uiteen. En gelukkig mag dat hier.

Ik vind de neus in relatie tot de botsveiligheid tamelijk plat. Maar wat er achter zit, wordt niet duidelijk uit dit nogal gladde ontwerp.

05-03-2025 10:48:25
InovdB
InovdB

Bovenin een klapeur naar de balkons en onderin zelfs helemaal niks. Dat is wel echt waardeloos qua geluid. In deze afbeelding is het zelfs de stiltecoupe die geen deur heeft naar de balkons toe. Zal lekker stil zijn dan...

content.presspage.com

Laatst bewerkt door InovdB op 05-03-2025 10:52

05-03-2025 11:45:42
Jorn
Jorn

Via het filmpje krijg ik de indruk dat er wel degelijk overal klapdeuren inzitten, maar dat ze veel open staan voor de doorkijk op het beeld.

05-03-2025 12:33:22
cuneo56
cuneo56

Er zitten zeker wel klapdeuren, je ziet de dorpel van die deuren zitten en ook het vaste glas deel wat er op aan sluit.

Maak me wel een beetje zorgen over de 1e klas stoel; heb slechte herinneringen aan dergelijke stoelen met dat uitstekende deel waar je je hoofd tegenaan kan leunen in Italiaans materieel. Ik kon daarin enkel onderuitgezakt comfortabel zitten omdat de schouders anders tegen de steunen kwamen

05-03-2025 13:27:38
DingeZ
DingeZ

Ik hoop vooral dat de stoelen (in de eerste klas) beter zitten dan die k*tstoelen in de VIRM 2/3.

05-03-2025 13:37:33
NIJMEGEN
NIJMEGEN

cuneo56 (05-03-2025 12:33:22)

Er zitten zeker wel klapdeuren, je ziet de dorpel van die deuren zitten en ook het vaste glas deel wat er op aan sluit.

Volgens mij zie je helemaal geen echte drempel, maar wel een tekenfilmpje.

Afwachten wat ze er in het echt van gaan maken.

05-03-2025 13:39:33
mtlx
mtlx

De stoelen zijn een variant van de Fisa Lean stoelen. Bij mijn weten zijn die nog niet eerder in Nederland gebruikt, maar wel in bijvoorbeeld Engeland, Duitsland en Italië.

En dus voor iemand het vraagt: ja, het is een compleet andere fabrikant en stoeltype dan die van de SNG 😆

05-03-2025 14:05:43
Dionysusnu
Dionysusnu

Het valt me op dat er bij de foto "Interieur DDNG zitje verhoogd" een dichte wand dwars op de rijrichting is. Komt er dan een plek zonder continue doorloop, of is dat alleen vanwege de mock-up?

05-03-2025 14:28:11
AlexNL
AlexNL

mtlx (05-03-2025 13:39:33):

De stoelen zijn een variant van de Fisa Lean stoelen. Bij mijn weten zijn die nog niet eerder in Nederland gebruikt, maar wel in bijvoorbeeld Engeland, Duitsland en Italië.

En dus voor iemand het vraagt: ja, het is een compleet andere fabrikant en stoeltype dan die van de SNG 😆

Als je zelf in een FISA Lean wil zitten, stap op de boot naar Harwich en pak vanaf daar de trein. In de Stadlers van Greater Anglia zijn deze stoelen geplaatst.

Ik heb anderhalf jaar geleden de rit in omgekeerde richting gedaan (Liverpool Street naar Braintree met een Class 745) en ik vond het een prima stoel. Niet eentje waar je 4 uur op wil zitten maar adequaat genoeg voor zo'n rit.

05-03-2025 14:37:02
mtlx
mtlx

De versie die in de DDNG komt is wel aangepast ten opzichte van het standaardmodel.

Ik heb zelf nog niet op de DDNG versie gezeten, maar wel op die in Engeland inderdaad, maar die in Italië vond ik persoonlijk toch beter. Maar ja, zo gaat dat met alle stoelen, dat soort dingen zijn heel persoonlijk.

Als ik het personeelsblad goed begrijp vonden de proefzitters van de eerste versie van de DDNG stoelen bijvoorbeeld de zitting te kort, iets wat ik zeker herken vanuit mijn ervaringen met dat stoelmodel en zelf ook ongelooflijk vervelend vind bij bijvoorbeeld de stoel die ook gebruikt wordt in de VIRMm2/3 en de ICE4. Dus ik hoop van harte dat dat inderdaad een stuk aangepast en verbeterd is.

05-03-2025 15:01:28
cuneo56
cuneo56

NIJMEGEN (05-03-2025 13:37:33):

cuneo56 (05-03-2025 12:33:22)

Volgens mij zie je helemaal geen echte drempel, maar wel een tekenfilmpje.

Afwachten wat ze er in het echt van gaan maken.

Ik had het over een Dorpel, niet over een Drempel.

05-03-2025 15:09:19
martijn
martijn

Wat is het verschil (behalve een paar letters)?

05-03-2025 15:23:28
BVisser
BVisser

Behalve dat 'dorpel' een meer technisch woord is, geen.

05-03-2025 16:00:08
bacr
bacr

Nou, 'drempel' roept bij mij het beeld op van een hoger obstakel (denk verkeersdrempel) dan dat van een 'dorpel' (denk de strip onderaan zo'n treinklapdeur).
Maar dat kan natuurlijk ook goed mijn (on)begrip zijn....

Laatst bewerkt door bacr op 05-03-2025 16:00

05-03-2025 16:00:48
cuneo56
cuneo56

Over een drempel kun je struikelen, een dorpel hoeft nauwelijks hoog te zijn en dient dan ter scheiding van beide vloeren aan weerszijden van een deur , zoal dus hier het geval.

05-03-2025 17:05:53 1
martijn
martijn

Ligt er natuurlijk in beide gevallen aan hoe hoog die drempel/dorpel is. Volgens de Dikke Van Dale is het inderdaad gewoon hetzelfde voorwerp.

05-03-2025 17:14:08 2
serial
serial

Ik ben toch wel benieuwd welke 1e klas reiziger met volle overtuiging heeft ingevuld dat het een goed idee is de stoelen te downgraden naar 2e klas kwaliteit, en de opstelling te veranderen naar 2-2, ik vind dat moelijk te geloven. Ik hoop dat ze op dat vlak nog bij zinnen komen......

Prima dat je dat doet in een SLT voor een korte rit, maar een lange rit wil je toch wel graag met wat meer comfort, en bij voorkeur, als je alleen reist, niet naast iemand.

Gelukkig lijkt het er op dat ze niet net zoals de ICNG veel te veel face-face stoelen hebben neergezet.

05-03-2025 18:43:03
GerritJan
GerritJan

Ja ik heb wel de neiging om mijn 1e klasse op te gaan zeggen, alle treinen hebben tegenwoordig hetzelfde stoel (sprinters) en ook de virm en icng hebben (bijna) zelfde stoelen. maar goed NS zegt zelf ''om ruimte te compenseren van de enkeldeks bak is er bij de 1e klas besloten 2 + 2 opstelling te doen'' vaag.

05-03-2025 19:09:13 1
AlexNL
AlexNL

Het is wel logisch: de DDNG-treinstellen zijn even lang als DDZ, maar in plaats van één enkeldeks bak (DDZ-motorwagen) heeft DDNG er twee. De hoeveelheid zitplaatsen die de nieuwe treinstellen hebben zal wel min of meer gelijk moeten blijven, dus moet het ergens vandaan komen.

Voorbeeld: 8 rijen van 3 stoelen 1e klas in 2+1 of 6 rijen in 2+2 levert in beide gevallen 24 zitplaatsen op. Maar die 2 rijen die worden vrijgespeeld door 2+2 in 1e klas te gebruiken, kunnen worden gebruikt voor zitplaatsen 2e klas.

05-03-2025 20:16:35 9
broek53
broek53

Het is een volkomen flauwekulredenering. Ik zal een geheim verklappen: als je een 3 + 2 opstelling toepast, heb je nog meer zitplaatsen. Denkt men bij NS inmiddels collectief dat we achterlijk zijn of zo?

05-03-2025 20:58:24
henri1972
henri1972

GerritJan (05-03-2025 18:43:03):

Ja ik heb wel de neiging om mijn 1e klasse op te gaan zeggen, alle treinen hebben tegenwoordig hetzelfde stoel (sprinters) en ook de virm en icng hebben (bijna) zelfde stoelen. maar goed NS zegt zelf ''om ruimte te compenseren van de enkeldeks bak is er bij de 1e klas besloten 2 + 2 opstelling te doen'' vaag.

Ik weet niet in welke treinen jij reist maar SLT, SNG en FLIRT hebben alle 3 een ander type stoel. VIRM en ICNG hebben totaal andere stoelen dan ICNG, al was het maar omdat VIRM 3 verschillende type stoelen heeft in de deelseries.

05-03-2025 21:46:03
Rsb
Rsb

AlexNL (05-03-2025 19:09:13):

Het is wel logisch: de DDNG-treinstellen zijn even lang als DDZ, maar in plaats van één enkeldeks bak (DDZ-motorwagen) heeft DDNG er twee. De hoeveelheid zitplaatsen die de nieuwe treinstellen hebben zal wel min of meer gelijk moeten blijven, dus moet het ergens vandaan komen.

Voorbeeld: 8 rijen van 3 stoelen 1e klas in 2+1 of 6 rijen in 2+2 levert in beide gevallen 24 zitplaatsen op. Maar die 2 rijen die worden vrijgespeeld door 2+2 in 1e klas te gebruiken, kunnen worden gebruikt voor zitplaatsen 2e klas.

Als dat de redenering is bestel je maar stellen met een bak meer. Gezien de aanhoudende verliezen en terugloop van reizigers gaat dit niet helpen om de (zakelijke) reiziger met vaak wat meer budget terug te winnen.

05-03-2025 22:33:26
GerritJan
GerritJan

henri1972 (05-03-2025 20:58:24):

GerritJan (05-03-2025 18:43:03):

Ik weet niet in welke treinen jij reist maar SLT, SNG en FLIRT hebben alle 3 een ander type stoel. VIRM en ICNG hebben totaal andere stoelen dan ICNG, al was het maar omdat VIRM 3 verschillende type stoelen heeft in de deelseries.

ik heb het over 1e en 2e klasse stoelen. Alle sprinters hebben hetzelfde 1e en 2e klasse stoelen. Zelfde zit comfor 🫤

Laatst bewerkt door GerritJan op 05-03-2025 22:34

06-03-2025 11:13:41
bnv
bnv

Als ik het filmpje goed gezien heb, zie ik dat er ook nu weer geen rekening is gehouden met de plaatsing van de stoelen voor een raam. Gedeeltelijk kom je weer voor een blind stuk te zitten. ja, natuurlijk, zoveel mogelijk capaciteit inruimen, maar hoort dat nog wel bij het kwaliteitsniveau van IC materieel vandaag de dag? Voor zover ik kan zien schijnt dat in de 1e klas beter te zijn. Hoeveel beenruimte is er? Of is daar ook op beknibbeld.

06-03-2025 11:35:54
geert
geert

Wat is er mis met niet bij een raam zitten? Ik ken veel mensen die geen raam heel prettig vinden, vooral als ze op een laptop of tablet werken

06-03-2025 12:35:48
Edb3
Edb3

Klopt, en dat is ook de gedachte aldus de interieurontwerper die er gisteren bij stond: 'zitten in je eigen bubbel'. Veel mensen willen juist afgezonderd zitten, hoeven niet uit een raam te kijken en willen ook niet dat mensen op de stoel erachter mee kunnen kijken op hun device (telefoon/tablet/laptop). Vandaar die 2 stoelen.