Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
26-12-2022 12:03:55
sjoerd
sjoerd

Ik zou niet op die wijze goedwillend personeel willen zwart maken. Toch kan het geen kwaag om organisaties (welke dan ook) er op te wijzen dat de eigen regels het goedwillende personeel dreigen lam te leggen. De bekende spreuk: het kan niet want het kan niet of het mag niet want het mag niet. Organisaties zijn uiteraard aan regels gebonden maar ze bedenken er vaak zelf nog veel bij waardoor ze zichzelf dwarszitten. Het kan geen kwaad om (zonder persoonlijk te willen zijn) daar op te wijzen.

 

26-12-2022 12:35:32
PKP
PKP
Quote
sjoerd (26-12-2022 12:03:55):

Ik zou niet op die wijze goedwillend personeel willen zwart maken. Toch kan het geen kwaag om organisaties (welke dan ook) er op te wijzen dat de eigen regels het goedwillende personeel dreigen lam te leggen. De bekende spreuk: het kan niet want het kan niet of het mag niet want het mag niet. Organisaties zijn uiteraard aan regels gebonden maar ze bedenken er vaak zelf nog veel bij waardoor ze zichzelf dwarszitten. Het kan geen kwaad om (zonder persoonlijk te willen zijn) daar op te wijzen.


Denk niet dat organisaties in de regel op een hobbijistenforumpje meelezen, en daar het interne beleid op aanpassen. Daar zijn in de regel heel andere interne overlegroutes voor uitgevonden.

 

26-12-2022 12:51:48 2
Oldskool
Oldskool
Quote
sjoerd (26-12-2022 12:03:55):

Ik zou niet op die wijze goedwillend personeel willen zwart maken. Toch kan het geen kwaag om organisaties (welke dan ook) er op te wijzen dat de eigen regels het goedwillende personeel dreigen lam te leggen. De bekende spreuk: het kan niet want het kan niet of het mag niet want het mag niet. Organisaties zijn uiteraard aan regels gebonden maar ze bedenken er vaak zelf nog veel bij waardoor ze zichzelf dwarszitten. Het kan geen kwaad om (zonder persoonlijk te willen zijn) daar op te wijzen.


Accepteren dat dingen gaan zoals ze gaan zou ook wel eens een verademing kunnen zijn hier op het forum. Alle aangedragen oplossingen ten spijt, ze kosten geld. En er moet gewoon keihard bezuinigd worden.

@PKP; niet zo denigrerend over Somda doen. Uit ervaring (aangesproken op een uitgedane uitspraak alhier) weet ik dat er door diverse mensen uit allerlei lagen van NS, hier mee gelezen wordt. Al dan niet met een account.

 

26-12-2022 13:00:28 1
gose91
gose91
Quote
sjoerd (26-12-2022 12:03:55):

Ik zou niet op die wijze goedwillend personeel willen zwart maken. Toch kan het geen kwaag om organisaties (welke dan ook) er op te wijzen dat de eigen regels het goedwillende personeel dreigen lam te leggen. De bekende spreuk: het kan niet want het kan niet of het mag niet want het mag niet. Organisaties zijn uiteraard aan regels gebonden maar ze bedenken er vaak zelf nog veel bij waardoor ze zichzelf dwarszitten. Het kan geen kwaad om (zonder persoonlijk te willen zijn) daar op te wijzen.


Het is alleen niet zo dat in deze kwestie niks kan omdat niks mag, het is gewoon niet praktisch mogelijk om het heel anders te doen met de middelen die er nu zijn. Helemaal prima om kritisch te zijn, maar dan wel door kritische vragen te stellen. Niet door de zaak op voorhand incompetent te noemen of een gesloten mening te droppen zonder precies te weten wat er allemaal speelt. Ik voel me er zeker niet persoonlijk op aangevallen! Had wel de hoop op een leukere manier toelichting te geven ;)



Laatst bewerkt door gose91 op 26-12-2022 13:01
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-12-2022 13:57:26
maarten83
maarten83

Nu alle ICR rijtuigen geschikt zijn voor alle spanningen. Zitten er nog verschillen tussen de voormalige buurland rijtuigen en de binnenlandse?

 

26-12-2022 14:29:30
gose91
gose91

Door de constructie van de treeplanken mag ICR-2 België niet in.

Een BDs heeft wel even België in gemogen maar ik weet niet waarom dat nu niet meer mag.

 

26-12-2022 14:58:21
vrijgezel
vrijgezel

Een BDs (nu Bpmbdzf7), ex-BKD is nooit ICR 2 (binnenland) geweest. Alleen de BKD rijdtuigen van ICR 1 (buurland) zijn via BDs Bpmbdzf geworden.

 

26-12-2022 15:19:46
gose91
gose91

Nee klopt, beide zaken die ik noemde staan los van elkaar.

BDs'en zijn rond 2016 kort in de BNL ingezet, maar ik weet niet waarom dat nu niet meer zou kunnen en of dat te maken heeft met een technisch verschil.

 

06-01-2023 10:48:31
Daan!
Daan!
Quote
broek53 (06-01-2023 10:10:05):
Quote
broek53 (06-01-2023 08:44:59):

Volgens een bericht op FB worden vandaag 17 ICR van de Wgm naar Ahg overgebracht door Strukton: de twee terzijde gestelde stammen en waarschijnlijk 3 BDs'en.


De toegevoegde rijtuigen zijn geen BDs'en, maar de 20 413, 20 152 en 29 450.


Bovenstaand citaat uit het OD van 6-01-2023.

413 komt uit stam 16233. Dus daar loopt nu een vervanger mee.



Laatst bewerkt door Daan! op 06-01-2023 10:49
 

06-01-2023 21:49:59
edward
edward

De 17 rijtuigen achter de 1740 waren 16413+16414+152+450+130

 

08-01-2023 11:47:24
rob46
rob46

In stam 16413 zitten volgens een film op FB twee andere rijtuigen, de sleep is als volgt:

BDs 82 017, A 10 481, B 20 585, B 20 211, B 20 238, A 10 492 en B 20 236 (stam 16413).

BDs 82 014, A 10 375, B 20 235, B 20 141, B 20 252, A 10 376 en B 20 232 (stam 16414).

B 20 152, Bf 29 450 en B 20 130 (uit stam 16121).

 

08-01-2023 11:52:02
Daan!
Daan!

Ja, de BDs van stam 413 in de 417.

 

08-01-2023 12:29:34
broek53
broek53
Quote
rob46 (08-01-2023 11:47:24):

In stam 16413 zitten volgens een film op FB twee andere rijtuigen, de sleep is als volgt:

BDs 82 017, A 10 481, B 20 585, B 20 211, B 20 238, A 10 492 en B 20 236 (stam 16413).

BDs 82 014, A 10 375, B 20 235, B 20 141, B 20 252, A 10 376 en B 20 232 (stam 16414).

B 20 152, Bf 29 450 en B 20 130 (uit stam 16121).


Top! Dat maakt een eind aan allerlei zoekwerk.

 

08-01-2023 13:29:41
broek53
broek53
Quote
Daan! (06-01-2023 10:48:31):
Quote
broek53 (06-01-2023 10:10:05):
Quote
broek53 (06-01-2023 08:44:59):

Volgens een bericht op FB worden vandaag 17 ICR van de Wgm naar Ahg overgebracht door Strukton: de twee terzijde gestelde stammen en waarschijnlijk 3 BDs'en.


De toegevoegde rijtuigen zijn geen BDs'en, maar de 20 413, 20 152 en 29 450.


Bovenstaand citaat uit het OD van 6-01-2023.

413 komt uit stam 16233. Dus daar loopt nu een vervanger mee.


Zoals hierboven vastgesteld, zat de voorspelde 20 413 niet in het transport, maar de 20 130.

 

09-01-2023 19:59:10
gose91
gose91
Quote
Daan! (08-01-2023 11:52:02):

Ja, de BDs van stam 413 in de 417.


BDs 017 heeft een lekke watertank > reparatietijd lang > toilet afsluiten niet toegestaan ivm enige invalide toilet in stam > bakwissel

 

01-02-2023 18:59:39
Basher
Basher

ICRm Set 16233 has been seen on 9239 12:45 Brussel Zuid - Amsterdam and has been out on the Benelux trains all day today. The set finished on internal services on 20th January and has been on Watergraafsmeer for conversion into a Benelux set.

16273 is expected to go into cold store in Arnhem in the near future. Some of the cars in 16273 have visited Haarlem recently for repairs. So not all of the set may go into store and some cars may be swapped out.

 

12-02-2023 09:36:48
broek53
broek53

Interessant bericht. Bestaat/bestond de 16233 dus toevallig uit allemaal Benelux-geschikte rijtuigen, en/of zijn er mischien rijtuigen gewisseld met de 16273?

 

12-02-2023 09:49:36
DDZ7504
DDZ7504

Technisch zijn voor zover ik weet alle rijtuig(stamm)en al sinds 2016 gelijk dus waarom er überhaupt een ombouw plaats vindt weet ik niet, maar de 16233 is eerder inderdaad ook al een Beneluxstam geweest; Foto uit 2016



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-02-2023 09:54
 

12-02-2023 09:49:46
Daan!
Daan!

De hele stam is gewisseld. En ja de 16233 is dus ICBrussel geschikt. Dat waren de 16232, 35 en 36 ook.

 

12-02-2023 10:48:29
thom
thom

Men zal in ieder geval de IC Direct stickers moeten aanpassen naar die van de Brusselaar.

 

12-02-2023 20:19:34
gose91
gose91

Ombouw is niet veel meer dan wat stickers en op elk rijtuig de handrem weer functioneel maken. De 16233 bestond al uit Benelux geschikte rijtuigen

 

13-02-2023 10:33:00
broek53
broek53

Wellicht een gevolg of juist de oorzaak van wisselingen in de samenstelling van stammen: vandaag verwacht Haarlem vier rijtuigen voor herstel van slechte vloeren: de 82 978, 20 545, 20 583 en 29 498.

 

14-02-2023 01:29:15
thom
thom

Ik las zojuist elders dat stam 16273 nu in de binnenlandse dienst rijdt en alle België kenmerken verdwenen zijn van de stam.

 

16-02-2023 10:40:08
martijnham
martijnham
Quote
broek53 (08-01-2023 12:29:34):
Quote
rob46 (08-01-2023 11:47:24):

In stam 16413 zitten volgens een film op FB twee andere rijtuigen, de sleep is als volgt:

BDs 82 017, A 10 481, B 20 585, B 20 211, B 20 238, A 10 492 en B 20 236 (stam 16413).

BDs 82 014, A 10 375, B 20 235, B 20 141, B 20 252, A 10 376 en B 20 232 (stam 16414).

B 20 152, Bf 29 450 en B 20 130 (uit stam 16121).


Top! Dat maakt een eind aan allerlei zoekwerk.


Het viel mij op dat bij BDs 82 017 ondanks de terzijdestelling wel een aangepast stamnummer is aangebracht. Een stukje van de zijwand ter plaatse van het oude nummer is schoongemaakt en daar staat nu '13' in plaats van '17': live.staticflickr.com

 

16-02-2023 12:51:36
Daan!
Daan!

Dat is het stamnummer. Voorstammen 16413 en 16417 congrueert het stamnummer niet meer met de moederbak.

 

19-02-2023 15:53:33
Basher
Basher
Quote
Basher (01-02-2023 18:59:39):

ICRm Set 16233 has been seen on 9239 12:45 Brussel Zuid - Amsterdam and has been out on the Benelux trains all day today. The set finished on internal services on 20th January and has been on Watergraafsmeer for conversion into a Benelux set.

16273 is expected to go into cold store in Arnhem in the near future. Some of the cars in 16273 have visited Haarlem recently for repairs. So not all of the set may go into store and some cars may be swapped out.


I think that instead of 16273 going for store, 16123 has gone for store instead.

 

19-02-2023 16:11:00
Daan!
Daan!

Yes, that's right.
Per 16-02 06123 uit dienst.

 

22-02-2023 17:12:12
broek53
broek53

Kent iemand de samenstelling van die terzijde gestelde stam 16123?

 

22-02-2023 17:44:59
Daan!
Daan!

Ja, maar moet ik even voor je zoeken als ik thuis ben.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-02-2023 18:23:14
Basher
Basher
Quote
broek53 (22-02-2023 17:12:12):

Kent iemand de samenstelling van die terzijde gestelde stam 16123?


We have it recorded as 16123 023-3 334-1 231-7 243-2 268-9 301-0 204-4

NS may swap some cars when the set actually goes to Arnhem and store.

 

22-02-2023 19:50:57
Daan!
Daan!

Yes, volgens mijn info klopt dat ook.

 

13-03-2023 17:50:46
broek53
broek53

Vandaag zijn er, net als in februari, weer een paar rijtuigen in Haarlem binnen gerold voor het herstel van de bekende "rotte vloeren", in ieder geval de 82 439 en de 10 370. Haarlem verwacht er dit jaar nog een aantal

 

23-03-2023 22:23:24
BAKEMONO
BAKEMONO

Hoe zit het eigenlijk met de koninklijke rijtuigen (zijn die wel van de NS?) en het behoud van die rijtuigen?




Can I VIRM you?
 

23-03-2023 23:22:10
aarclay
aarclay

Ik zou zeggen, omdat ze weinig rondrijden, haast altijd droog binnenstaan, dat het casco niet snel zal slijten en roesten. Die rijtuigen kunnen nog wel een hoop jaartjes mee op deze manier. Ze krijgen overigens wel enkele keren per jaar een controlebeurt.



Laatst bewerkt door aarclay op 23-03-2023 23:23
 

24-03-2023 00:18:47
broek53
broek53

Ze hebben geen last van rotte toiletvloeren (verklap ik nu een geheim 😲).

Maar serieus: de vorige koninklijke rijtuigen zijn een jaar of 60 mee gegaan, dus de huidige zullen ook nog wel decennia mee gaan, mag je verwachten.

 

24-03-2023 20:25:18
DDZ7504
DDZ7504
Quote
aarclay (23-03-2023 23:22:10):

Ik zou zeggen, omdat ze weinig rondrijden, haast altijd droog binnenstaan, dat het casco niet snel zal slijten en roesten. Die rijtuigen kunnen nog wel een hoop jaartjes mee op deze manier. Ze krijgen overigens wel enkele keren per jaar een controlebeurt.


Toevallig deze week ook, een nfl zag ze vandaag door de Eempolder komen richting Wgm achter een Strukton loc.

 

24-03-2023 20:51:04
pvduin
pvduin

Kan toch bijna niet anders dan dat er op 27 april van Den Haag naar Rotterdam met de trein wordt gereisd door WA en gevolg. Zo'n klein stukje kan in deze tijd niet meer met de bus of auto. Hoewel, ze maken wel eens vaker uitstapjes die niet helemaal stroken met de tijdgeest.

 

24-03-2023 21:11:24
maarten83
maarten83

Gv heeft ook nog een mooie wachtkamer voor ze. Ik heb overigens het idee dat de huidige icr rijtuigen minder gebruikt worden dan de vorige trein.

 

24-03-2023 23:15:35
bacr
bacr
Quote
maarten83 (24-03-2023 21:11:24):

Gv heeft ook nog een mooie wachtkamer voor ze. Ik heb overigens het idee dat de huidige icr rijtuigen minder gebruikt worden dan de vorige trein.


Het zou inderdaad best wat vaker mogen (en ook wel kunnen).

 

24-03-2023 23:16:19
sjoerd
sjoerd
Quote
pvduin (24-03-2023 20:51:04):

Kan toch bijna niet anders dan dat er op 27 april van Den Haag naar Rotterdam met de trein wordt gereisd door WA en gevolg. Zo'n klein stukje kan in deze tijd niet meer met de bus of auto. Hoewel, ze maken wel eens vaker uitstapjes die niet helemaal stroken met de tijdgeest.


Yes. Het zijn net als wij ook mensen.

 

25-03-2023 10:06:14
phantom
phantom

Wezenlijk verschil is wel,dat ze een voorbeeld functie hebben.
Simpelweg voor de domme,minder milieuvriendelijke en soms duurdere keuze gaan omdat je toch genoeg geld hebt van belasting betalend NL,en daarom niet op een euro kijkt,dat valt niet al te best.
Zeker niet als die partij zelf verlangd van "het volk" dat we milieubewuster en groener moeten worden en handelen om de aardbol te redden.
Iets wat ons ook nog genoeg mag kosten,alles voor het doel.
Met die gedachte in het achterhoofd,lijkt me dat onnozel handelen een beetje dom.

Zeker als je bedenkt dat voor WA en gevolg praktisch alles zo geregeld word,dus geen pad,geen tijd,geen loc,geen personeel,dat telt voor hun en die trein niet.
Ofwel weinig argumenten om die rijtuigen niet is wat vaker in te zetten voor diverse "reisjes"

 

25-03-2023 10:26:13
sjoerd
sjoerd

Iedereen, WA of niet, heeft een voorbeeldfunctie.

 

26-03-2023 13:47:14 3
bacr
bacr
Quote
phantom (25-03-2023 10:06:14):

Wezenlijk verschil is wel,dat ze een voorbeeld functie hebben.
Simpelweg voor de domme,minder milieuvriendelijke en soms duurdere keuze gaan omdat je toch genoeg geld hebt van belasting betalend NL,en daarom niet op een euro kijkt,dat valt niet al te best.
Zeker niet als die partij zelf verlangd van "het volk" dat we milieubewuster en groener moeten worden en handelen om de aardbol te redden.
Iets wat ons ook nog genoeg mag kosten,alles voor het doel.
Met die gedachte in het achterhoofd,lijkt me dat onnozel handelen een beetje dom.

Zeker als je bedenkt dat voor WA en gevolg praktisch alles zo geregeld word,dus geen pad,geen tijd,geen loc,geen personeel,dat telt voor hun en die trein niet.
Ofwel weinig argumenten om die rijtuigen niet is wat vaker in te zetten voor diverse "reisjes"


Nogal populistisch gepruttel weer @phabtom.

 

26-03-2023 14:50:29 2
broek53
broek53

Los daarvan: volkomen waanzin in het tweede deel. Er is geen trein waarvoor zo verschrikkelijk veel geregeld moet worden als voor een koninklijke trein.

 

26-03-2023 17:37:18
Henk1619
Henk1619

Ik schat zo in dat hij bedoelt dat kosten nog moeite worden gespaard als men de Koninklijke trein wil laten rijden en dat personeel, paden en locs gewoon worden geregeld desnoods ten koste van andere treinen.

Als rekening gehouden moet gaan worden met de kosten, overlast voor andere spoorgebruikers of klimaat dan kun je je plaatjes gaan koesteren. Laten we dus maar hopen dat ze af en toe gewoon die trein laten rijden omdat ze het leuk vinden.

 

26-03-2023 18:26:35
gose91
gose91

Ik denk dat deze trein nu vooral last heeft van de concurrentie met het vliegtuig, namelijk het vliegbrevet van ZKH zelf waar de uren op geplust moeten worden. Een tijdje terug met een klimaatconferentie in Berlijn is hij ook gaan vliegen. Maar volgens mij mag heel politiek Den Haag er gebruik van maken als ze willen, maar dat is kennelijk niet aantrekkelijk genoeg voor het imago.



Laatst bewerkt door gose91 op 26-03-2023 18:28
 

27-03-2023 19:26:04
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (26-03-2023 17:37:18):

Ik schat zo in dat hij bedoelt dat kosten nog moeite worden gespaard als men de Koninklijke trein wil laten rijden en dat personeel, paden en locs gewoon worden geregeld desnoods ten koste van andere treinen.

Als rekening gehouden moet gaan worden met de kosten, overlast voor andere spoorgebruikers of klimaat dan kun je je plaatjes gaan koesteren. Laten we dus maar hopen dat ze af en toe gewoon die trein laten rijden omdat ze het leuk vinden.


Dat is dus exact wat ik ermee bedoelde. 👍

 

29-03-2023 10:31:28
icened200
icened200

Heb niet de ontwikkelingen van de ICR op de voet gevolgd. Maar hoeveel ICR zijn er nog? En is/zijn al andere spoorbedrijven die de ICR willen overnemen? Ze zouden in bepaalde hoeveelheid aangeboden worden. Wel gelijkmatig na instroom van ICNG.

 

29-03-2023 12:36:15
Fairrail
Fairrail

Er zouden geintreseerden zijn, de minimale afname zou op 75 stuks liggen.

 

29-03-2023 17:14:07
thom
thom

Niet zozeer de minimale afname, maar de koop is per 75 stuks.



Laatst bewerkt door thom op 29-03-2023 17:14
 

30-03-2023 16:53:36
Jasper-N
Jasper-N

Was er ook niet een site waar ze op stonden? DB nog wattes

 

30-03-2023 17:27:00
NS1637
NS1637

Ze staan niet op DB-Gebrauchtzug.

 

30-03-2023 18:04:13
Sanderbin
Sanderbin

DB Gebrauchtzug is van DB zelf. Dus lijkt me sterk als ze daar op stonden

 

30-03-2023 18:33:24
AlexNL
AlexNL

Het kan wel hoor, SNCF heeft er wat tramtreinen te koop staan. Maar NS zal waarschijnlijk een groot genoeg netwerk hebben zodat ze het niet via DB-GZ hoeven te spelen.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-03-2023 21:20:59
martijnham
martijnham
Quote
Jasper-N (30-03-2023 16:53:36):

Was er ook niet een site waar ze op stonden? DB nog wattes


Staan op www.railwaygazette.com maar alleen te zien met een account.

 

01-05-2023 13:00:59 2
rob46
rob46

Vanmorgen sleepte SR 303007 de terzijdegestelde stam 16123 vanuit Amf naar Ahgons. Zie plaatje: (10) Rail Magazine.nl fotogroep | Facebook

 

01-05-2023 17:34:59
wouterder
wouterder
Quote
rob46 (01-05-2023 13:00:59):

Vanmorgen sleepte SR 303007 de terzijdegestelde stam 16123 vanuit Amf naar Ahgons. Zie plaatje: (10) Rail Magazine.nl fotogroep | Facebook


Directe link: Foto

 

15-06-2023 15:16:10 1
martijn
martijn

De koninklijke trein rijdt volgende week voor het laatst

 

15-06-2023 15:49:12
broek53
broek53

Ja, die rijtuigen zijn natuurlijk volkomen afgeragd ;-)

Opvallend is ook dat er geen nieuw SR komt (dat staat er impliciet), maar het waarom van het opgeven van dit instituut wordt niet nader toegelicht.

 

15-06-2023 15:51:53 2
Ysbergsla
Ysbergsla

De heer WA maakt reeds jaren duidelijk dat hij meer van het vliegen is, contrair aan de publieke opinie. Zonde van deze goede traditie.

 

15-06-2023 16:17:23 9
broek53
broek53

Binnenlands zal het dan wel bij de Koninklijke Bus blijven. Nu hoeft qua circus om de Koninklijke trein heen niemand er rouwig om te zijn dat dat niet meer hoeft, maar een beetje jammer is het wel. Ik denk dat de koninklijke wachtkamers nu ook afgestoten worden, althans: dat het Hof er niet meer voor gaat betalen. Enfin: in Amsterdam C zoekt men nog een plekje voor de Euroterminal angel.



Laatst bewerkt door broek53 op 15-06-2023 16:17
 

15-06-2023 16:55:11
aarclay
aarclay
Quote
Ysbergsla (15-06-2023 15:51:53):

De heer WA maakt reeds jaren duidelijk dat hij meer van het vliegen is, contrair aan de publieke opinie. Zonde van deze goede traditie.


Dat klopt. Maar ik heb inmiddels wel bevestigd (RVD) gekregen dat er afwegingen worden gemaakt van het type vervoer aan de hand van bestemming, tijd en milieu, dat er i.p.v. de SR10 in te zetten nu gekeken wordt naar regulier vervoer per trein.

Voordeel: Je hoeft geen eigen rijtuig te hebben die weer niet overal toegelaten is, en je hoeft geen nieuwe paden aan te vragen op het drukkere spoor.

Nadeel: Minder comfort. Maar waarom zou dat een probleem moeten zijn? Dan voor W-A maar geen deftige salontafel met zes stoelen of een eigen Wifi, die de SR10 heeft. Ik durf te wedden dat W-A ook veel mobiel internet gebruikt. 😉



Laatst bewerkt door aarclay op 15-06-2023 17:01
 

15-06-2023 16:59:10
treinfan
treinfan

Als men meer comfort wil, is het (met genoeg geld) ook mogelijk rijtuigen van de VSOE te huren. In Frankrijk reed daarmee laatst een chartertrein vanuit Parijs naar het filmfestival in Cannes ;-)



Laatst bewerkt door treinfan op 15-06-2023 16:59
 

15-06-2023 20:20:34
NS1637
NS1637

Is het ook bekend wat het lot van de begeleidingsrijtuigen wordt, gaan deze de verkoop in?



Laatst bewerkt door NS1637 op 15-06-2023 20:20
 

15-06-2023 20:44:44 3
brun
brun

Dus in een tijd waarin de hele wereld weer van vliegtuig terug naar trein gaat, wordt de koninklijke trein afgeschaft.

Ze hebben echt niet veel voeling met de maatschappelijke ontwikkelingen hè.

Tenzij ze inderdaad 'gewone' treinen gaan gebruiken natuurlijk. Dan neem ik graag mijn woorden terug.



Laatst bewerkt door brun op 15-06-2023 20:45
 

15-06-2023 20:53:33
mren
mren

Prins Pils moet jaarlijks zijn vlieguren halen voor behoud vliegbrevet dus dan is zo'n trein alleen maar lastig.

En met die vakantie in Griekenland, een villa in Mozambique en nog wat zaken heeft hij laten blijken een minder gevoel voor het ambt te hebben dan zijn moeder.

 

15-06-2023 20:58:54
Talbot
Talbot
Quote
brun (15-06-2023 20:44:44):

Dus in een tijd waarin de hele wereld weer van vliegtuig terug naar trein gaat, wordt de koninklijke trein afgeschaft.

Ze hebben echt niet veel voeling met de maatschappelijke ontwikkelingen hè.

Tenzij ze inderdaad 'gewone' treinen gaan gebruiken natuurlijk. Dan neem ik graag mijn woorden terug.


"Mocht er volgens de RVD gekozen worden voor de trein als vervoer, dan zal er gekeken worden naar regulier vervoer in de bestaande dienstregeling."

Wel degelijk gewone treinen, volgens een artikel op TreinenWeb.

 

15-06-2023 21:41:27
gose91
gose91
Quote
NS1637 (15-06-2023 20:20:34):

Is het ook bekend wat het lot van de begeleidingsrijtuigen wordt, gaan deze de verkoop in?


Ze zijn weinig interessant. Weinig koninklijks aan behalve de folie aan de buitenkant, dus ik denk niet dat het museum hier 52m voor gaat reserveren. Ook technisch vele afwijkingen t.o.v. ICRmh. Je kan ze niet in een stam opnemen. Pluk van de nog gedeelde onderdelen en sloop lijkt mij realistischer



Laatst bewerkt door gose91 op 15-06-2023 21:42
 

15-06-2023 21:47:39
Henk1619
Henk1619
Quote
mren (15-06-2023 20:53:33):

Prins Pils moet jaarlijks zijn vlieguren halen voor behoud vliegbrevet dus dan is zo'n trein alleen maar lastig.


De koninklijke trein werd en wordt bijna alleen maar voor kleine stukjes gebruikt. Daar gaat gezagvoerder Pils zijn uren niet mee volmaken.

Het afdanken van de Koninklijke trein zul je eerder in het licht van de klimaathysterie moeten zoeken. Je gaat niet steeds een paar honderd ton staal in beweging zetten voor een hand vol mensen als het ook op een manier kan die minder milieubelastend is.

 

15-06-2023 21:53:11 2
maarten83
maarten83

Waarschijnlijk heeft het rijtuig meer kilometers gemaakt aan conditie ritten en ritten naar het onderhoudsbedrijf dan daadwerkelijke inzet kilometers.

 

15-06-2023 22:16:05
bacr
bacr

Is het niet eerder NS die daarover een beslissing heeft genomen? En dat dat mogelijk te maken heeft met het verdwijnen van het park ICR? Immers, er is dan straks niemand meer die weet hoe dergelijk stokoud materieel nog onderhouden moet worden. (Hoe moeilijk kan dat zijn, denk ik dan als leek....)

@gose91: de SR10 kan toch gewoon met (ander) RIC materieel gekoppeld worden? In stammen rijden is toch niet meer aan de orde, want die zijn er niet meer?

 

15-06-2023 22:18:37
Dionysusnu
Dionysusnu

Als in: het rijtuig kan niet terug naar de ICR vloot voor de IC direct.

 

15-06-2023 22:23:42
bacr
bacr
Quote
Dionysusnu (15-06-2023 22:18:37):

Als in: het rijtuig kan niet terug naar de ICR vloot voor de IC direct.


Ah ok, op die manier las ik het niet

 

15-06-2023 22:42:09
brun
brun
Quote
Talbot (15-06-2023 20:58:54):
Quote
brun (15-06-2023 20:44:44):

Dus in een tijd waarin de hele wereld weer van vliegtuig terug naar trein gaat, wordt de koninklijke trein afgeschaft.

Ze hebben echt niet veel voeling met de maatschappelijke ontwikkelingen hè.

Tenzij ze inderdaad 'gewone' treinen gaan gebruiken natuurlijk. Dan neem ik graag mijn woorden terug.


"Mocht er volgens de RVD gekozen worden voor de trein als vervoer, dan zal er gekeken worden naar regulier vervoer in de bestaande dienstregeling."

Wel degelijk gewone treinen, volgens een artikel op TreinenWeb.


Dus de koning neemt voortaan gewoon een reguliere IC? :-)

Ja tuurlijk.

Ps, z'n moeder reisde met die trein gewoon naar Denemarken en Oostenrijk. Soms zelfs gewoon aan reguliere treinen gekoppeld.



Laatst bewerkt door brun op 15-06-2023 22:45
 

15-06-2023 23:12:36
AlexNL
AlexNL
Quote
brun (15-06-2023 22:42:09):

Dus de koning neemt voortaan gewoon een reguliere IC? :-)

Ja tuurlijk.


De Britse Queen Elizabeth II deed dat soms wel, er zijn genoeg foto's te vinden waarin ze in een trein van GWR of Great Northern zit.

Al had ze ook wel beschikking over de Royal Train, die werd dus niet altijd gebruikt.

 

15-06-2023 23:18:07
thom
thom
Quote
Dionysusnu (15-06-2023 22:18:37):

Als in: het rijtuig kan niet terug naar de ICR vloot voor de IC direct.


De opmerking van Gose ging over de 2 begeleidingsrijtuigen SR11 en 12 die niet terug zouden kunnen in een ICR stam omdat ze niet meer meegenomen zijn in de daarvoor benodigde CW's.


Dat de SR10 niet in een stam terug kan lijkt mij vrij logisch, aangezien je wel kunt bedenken dat niemand een compleet rijtuig kwa interieur en techniek gaat verbouwen ;)

 

15-06-2023 23:37:16
sik214
sik214
Quote
AlexNL (15-06-2023 23:12:36):
Quote
brun (15-06-2023 22:42:09):

Dus de koning neemt voortaan gewoon een reguliere IC? :-)

Ja tuurlijk.


De Britse Queen Elizabeth II deed dat soms wel, er zijn genoeg foto's te vinden waarin ze in een trein van GWR of Great Northern zit.

Al had ze ook wel beschikking over de Royal Train, die werd dus niet altijd gebruikt.


Laatst heeft Koning Charles in Duitsland met een gewone ICE gereisd.

Prima op te lossen dus als het nodig is, een extra trein buiten de OV-dienstregeling om.

 

16-06-2023 00:03:12
sjoerd
sjoerd

Overigens zou het het eerste koninklijk rijtuig zijn dat bewaard wordt. De officiële eerste Koninklijke Trein bestond uit vier speciaal daarvoor bij Beijnes gebouwde rijtuigen. Daarvan heb ik er ooit nog wel twee op de foto gezet: één was instructierijtuig bij NS na de oorlog (in wit) en één was een lichtblauwe directiekeet zonder draaistellen bij Nemeta, een sloopbedrijf in Vlissingen. De na-oorlogse trein bestond uit twee salonrijtuigen die waren opgebouwd uit twee eerste klasse rijtuigen uit de jaren dertig, en de derde uit twee niet echt passende rijtuigen waarvan één een Duitse D als generatorwagen. Alles is nadien gesloopt. Nu bewaren we er straks één uit de reeks ICR. Dat is dan toch niet zo veel.



Laatst bewerkt door sjoerd op 16-06-2023 09:18
 

16-06-2023 00:06:04
aarclay
aarclay
Quote
thom (15-06-2023 23:18:07):
Quote
Dionysusnu (15-06-2023 22:18:37):

Als in: het rijtuig kan niet terug naar de ICR vloot voor de IC direct.


De opmerking van Gose ging over de 2 begeleidingsrijtuigen SR11 en 12 die niet terug zouden kunnen in een ICR stam omdat ze niet meer meegenomen zijn in de daarvoor benodigde CW's.


De begeleidingsrijtuigen SR11 en SR12 hebben de eerste modernisering gehad tot ICRm. Van één van beiden weet ik dat er een kleine bar is ingebouwd, en de rest niet echt veel afwijkt voor wat betreft ICRm. Met een NS-livrei zou het denk ik zo in de collectie van het NSM kunnen worden opgenomen, als een van de fases uit het leven van de ICR. De Bs-stuurstand hebben wel al, nu nog een ICRmh, en het is compleet. 😉

Ik hoop dat deze in ieder geval ergens bewaard blijven.



Laatst bewerkt door aarclay op 16-06-2023 00:08
 

16-06-2023 02:00:16 1
Frontier
Frontier
Quote
Talbot (15-06-2023 20:58:54):

"Mocht er volgens de RVD gekozen worden voor de trein als vervoer, dan zal er gekeken worden naar regulier vervoer in de bestaande dienstregeling."


Regulier vervoer zoals vorig jaar toen Prinses Astrid met de Eurostar ging? www.geenstijl.nl

 

16-06-2023 07:01:24
BasSNG2001
BasSNG2001
Quote
sjoerd (16-06-2023 00:03:12):

Overigens zou het het eerste koninklijk rijtuig zijn dat bewaard wordt. De officiële eerste Koninklijke Trein bestond uit vijf (!) speciaal daarvoor bij Beijnes gebouwde rijtuigen. Daarvan heb ik er ooit nog wel twee op de foto gezet: één was instructierijtuig bij NS na de oorlog (in wit) en één was een lichtblauwe directiekeet zonder draaistellen bij Nemeta, een sloopbedrijf in Vlissingen. De na-oorlogse trein bestond uit twee salonrijtuigen die waren opgebouwd uit twee eerste klasse rijtuigen uit de jaren dertig, en de derde uit twee niet echt passende rijtuigen waarvan één een Duitse D als generatorwagen. Alles is nadien gesloopt. Nu bewaren we er straks één uit de reeks ICR. Dat is dan toch niet zo veel.


De koninklijke salonrijtuigen die voor de SR10 ze verving werden gebruikt staan ook in het NSM.



Laatst bewerkt door BasSNG2001 op 16-06-2023 07:02


#DiscoverEU
 

16-06-2023 07:42:52
martijn
martijn

Klopt. Je kan al jaren door de SR8 en SR9 lopen die langs het eerste perron van het Maliebaanstation staan. Van de SR1 staat al jaren een replica in de hal van het museum.

Bovendien haal je de 'tweede' en 'derde' trein door elkaar @Sjoerd. Machinewagen 6 en SR7 waren de niet passende rijtuigen die vlak na de oorlog dienst deden als Koninklijke Trein en de SR8 en SR9 zijn de in 1953-1955 verbouwde D-treinrijtuigen uit de jaren '30 die nu dus in het museum staan.



Laatst bewerkt door martijn op 16-06-2023 07:50
 

16-06-2023 08:29:31 2
gose91
gose91
Quote
aarclay (16-06-2023 00:06:04):
Quote
thom (15-06-2023 23:18:07):
Quote
Dionysusnu (15-06-2023 22:18:37):

Als in: het rijtuig kan niet terug naar de ICR vloot voor de IC direct.


De opmerking van Gose ging over de 2 begeleidingsrijtuigen SR11 en 12 die niet terug zouden kunnen in een ICR stam omdat ze niet meer meegenomen zijn in de daarvoor benodigde CW's.


De begeleidingsrijtuigen SR11 en SR12 hebben de eerste modernisering gehad tot ICRm. Van één van beiden weet ik dat er een kleine bar is ingebouwd, en de rest niet echt veel afwijkt voor wat betreft ICRm. Met een NS-livrei zou het denk ik zo in de collectie van het NSM kunnen worden opgenomen, als een van de fases uit het leven van de ICR. De Bs-stuurstand hebben wel al, nu nog een ICRmh, en het is compleet. 😉

Ik hoop dat deze in ieder geval ergens bewaard blijven.


Ze lopen echt behoorlijk achter. Ze missen de LT2 revisie, waar toch eigenlijk best veel is gewijzigd, plus het aanvullende pakket wat in de Zaanstraat nog is geknutseld, plus nog eens het hele volwielen project waar ook eea is gewijzigd aan remsysteem. Ze moeten dus eigenlijk die hele trajecten nog door om ze gelijk te krijgen en anders zit je met twee rijtuigen met een aparte instandhouding en dus onderdelenstroom. Omzetter, airco, draaistel frames, deuren kan je zo gebruiken, maar de rest is allemaal (totaal) anders



Laatst bewerkt door gose91 op 16-06-2023 08:30
 

16-06-2023 08:40:01 1
sjoerd
sjoerd

Je hebt helemaal gelijk, Martijn. Ik had er eerst even het boek over het koninklijk materieel bij moeten pakken. SR 8 en 9 staan in het NSM.

 

16-06-2023 09:40:22
brun
brun

Het punt is: het koningshuis heeft een voorbeeldfunctie, dat is het hele bestaansrecht van het instituut.

In deze tijd zou het een prachtig voorbeeld zijn als de koning zegt: wij laten onze koninklijke trein op eigen kosten helemaal opknappen en maken vanwege het klimaat voortaan zo veel mogelijk van dat vervoermiddel gebruik, we vliegen alleen nog als het echt niet anders kan.

Maar nu doen ze het omgekeerde. De trein is versleten en wordt afgedankt, en de RVD komt met een uitvlucht "nouja als ze tóch nog eens treinen, kijken we of dat in een normale trein kan".

 

16-06-2023 10:12:01 1
treinfan
treinfan

Het is maar net hoe je het brengt of hoe zuur je iets interpreteert. "Wij hebben een eigen extra luxe trein op jullie belastingcenten" vind ik minder een voorbeeld dan "we gaan van de gewone trein gebruikmaken". Van de gewone trein kán Jan en alleman namelijk ook gebruikmaken.



Laatst bewerkt door treinfan op 16-06-2023 10:12
 

16-06-2023 11:37:40
wouterder
wouterder
Quote
broek53 (15-06-2023 16:17:23):

Ik denk dat de koninklijke wachtkamers nu ook afgestoten worden, althans: dat het Hof er niet meer voor gaat betalen.


Kan ProRail spoor 1 in Brn ook eindeljik opbreken.

Overigens; overal wordt gezegd dat er in de toekomst flinke wijzigingen nodig zouden zijn aan de koninklijke trein om deze rijvaardig te houden. Wat houdt dit precies in? Zitten de rijtuigen tegen een revisie aan, of zijn er nog strengere veiligheidseisen aankomend?



Laatst bewerkt door wouterder op 16-06-2023 11:38
 

16-06-2023 11:59:27
Oldskool
Oldskool

"Kan ProRail spoor 1 in Brn ook eindeljik opbreken."

Ja, want die ligt ook echt in de weg! 😜

 

16-06-2023 12:02:55 2
VIRMm1
VIRMm1
Quote
wouterder (16-06-2023 11:37:40):
Quote
broek53 (15-06-2023 16:17:23):

Ik denk dat de koninklijke wachtkamers nu ook afgestoten worden, althans: dat het Hof er niet meer voor gaat betalen.


Kan ProRail spoor 1 in Brn ook eindeljik opbreken.

Overigens; overal wordt gezegd dat er in de toekomst flinke wijzigingen nodig zouden zijn aan de koninklijke trein om deze rijvaardig te houden. Wat houdt dit precies in? Zitten de rijtuigen tegen een revisie aan, of zijn er nog strengere veiligheidseisen aankomend?


Omdat het gewone ICR er ook uitgaat hou je dan 3 rijtuigen over waar je dan veel onderdelen voor op voorraad moet houden die verder nergens voor gebruikt worden.

Tevens moet kennis en bevoegdheden bij onderhoudspersoneel dan op peil gehouden worden, speciaal voor deze 3 rijtuigen die sporadisch gebruikt worden.

Zoals hierboven ergens al terrecht geschreven werd; deze rijtuigen maken meer kilometers van/naar OB en voor conditieritten dan dat er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt.

Ook heeft NS straks (op een paar Vectrons na) geen locomotieven meer om voor deze trein te spannen.

Al met al wordt het een dure en ingewikkelde aangelegenheid voor die paar keer dat er gebruik van wordt gemaakt. Volkomen logische keuze dus.

Het is veel makkelijker en voordeliger om die ene keer dan maar een (bijvoorbeeld) ICNG uit de dienstregeling te trekken en die voor de Koning in te zetten naar België (en Duitsland in de toekomst). Zo'n trein kun je namelijk buiten die ene dag ook nog gewoon gebruiken.

 

16-06-2023 12:08:33
mren
mren
Quote

Ook heeft NS straks (op een paar Vectrons na) geen locomotieven meer om voor deze trein te spannen.

Er zijn nog andere vervoerders met talloze inzetbare locs.

Ik zie de Telegraaf al voor me "Onze koninklijke familie getrokken door Belgische goederentrein"

 

16-06-2023 12:22:56 1
broek53
broek53
Quote
Oldskool (16-06-2023 11:59:27):

"Kan ProRail spoor 1 in Brn ook eindeljik opbreken."

Ja, want die ligt ook echt in de weg! 😜

Het aardige is dat spoor 1 in het project Baarn spoor 4 opgebroken IS geweest. Tot het Hof erachter kwam: daarna is weer een project van enkele tonnen gestart om spoor 1 terug te leggen en te beveiligen, inclusie veiligheidskopje.



Laatst bewerkt door broek53 op 16-06-2023 12:24
 

16-06-2023 16:39:35
thom
thom

Uiteindelijk is NS de eigenaar het Salonrijtuig en zijn aanhang, en bieden zij die aan aan de regering.

En ondanks dat zo'n rijtuig niet veel rijdt, zit je toch met revisie termijnen van draaistellen, lucht componenten etc en de techniek van de SR10 is behoorljk afwijkend en unicaten maken dat soort zaken nogeens extra duur vervolgens...



Laatst bewerkt door thom op 16-06-2023 16:40
 

16-06-2023 17:37:31
john2
john2

Is aan Koninklijke rijtuig(en) meer beveiliging als aan een IC rijtuig.

Denk bijvoorbeeld kogelwerend glas, weet niet of dit echt in die rijtuigen zit.

Of het materiaal dat extra beveiligd is.

 

16-06-2023 18:46:16
VIRMm1
VIRMm1

Ik heb ooit eens gehoord (maar nooit getest) dat er idd kogelwerend glas in zit.

 

17-06-2023 11:46:27
phantom
phantom
Quote
brun (16-06-2023 09:40:22):

Het punt is: het koningshuis heeft een voorbeeldfunctie, dat is het hele bestaansrecht van het instituut.

In deze tijd zou het een prachtig voorbeeld zijn als de koning zegt: wij laten onze koninklijke trein op eigen kosten helemaal opknappen en maken vanwege het klimaat voortaan zo veel mogelijk van dat vervoermiddel gebruik, we vliegen alleen nog als het echt niet anders kan.

Maar nu doen ze het omgekeerde. De trein is versleten en wordt afgedankt, en de RVD komt met een uitvlucht "nouja als ze tóch nog eens treinen, kijken we of dat in een normale trein kan".


Die voorbeeld functie wordt goed gedaan,👎
Inlevingsvermogen is er daar niet,althans ik geloof niet dat als je soms ziet hoe ze zich gedragen en praten in het openbaar bij bv koningsdag,dat dat iets is wat ze "Achter de schermen" thuis ook zullen gaan doen of dat het indruk maakt.
Geld word gemakkelijk "over de balk gemikt" voor eigen comfort,ofwel dure onzin dingen.
Men heeft belachelijk veel salaris of zakgeld.

Dus zelfs als ze die trein zouden laten opknappen van eigen geld,dan nog betalen wij het,want wij betalen hun belachelijk veel salaris of zakgeld.
Kortom een wasseneus idee als dat zou gebeuren.

Als het koniklijkhuis ooit nog is met een trein zou gaan,dan zal men eerder een treinstel geheel leeg uit een tuin halen ergens om ze daar met entourage in te vervoeren,dan dat je ze zal zien in een trein uit de normale dienstregeling,met erin normale passagiers.
Dat veiligheidsrisico zal men niet willen nemen gok ik.

Overigens hoop ik niet dat men iets van deze trein zal bewaren,je hebt er niks aan en je kan er als museum vrij weinig mee,helemaal niet i.c.m. met ander mat als het zou gaan om bv een museumsrit met betalende mensen i.v.m. zoveel afwijkingen aan die rijtuigen.

Kogelwerendglas ?
Als dat klopt en de rest van de rijtuigen in is niet aangepast,dan heeft zulk kogelwerendglas ook weinig zin.
Dan schiet je niet op het glas maar er omheen en er dus doorheen,bereikt men nog het doel 😜

 

17-06-2023 11:52:10 1
john2
john2

Mijn laatste zin is: Of het materiaal dat extra beveiligd is.

Hiermee doelde ik ook op dat dit materiaal ook beveiligd tegen aanslagen is.

 

17-06-2023 12:49:47
gvttreinen
gvttreinen

Tja, het gewicht van SR10 (ex A) is 47 ton ipv 41 ton voor een A rijtuig maar dat kan ook.aan de ingebouwde dieselaggregaat liggen.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 17-06-2023 12:50
 

17-06-2023 12:54:12
mren
mren
Quote
phantom (17-06-2023 11:46:27):

Men heeft belachelijk veel salaris of zakgeld.

De koning ontvangt een uitkering van ongeveer 6,5 miljoen per jaar. Maar daar staat voor 5,5 miljoen aan (personeels)kosten tegenover. Resteert een miljoen per jaar voor het kwijt zijn van je privacy, het recht op een eigen mening en een bezegeld lot voor je kinderen.

 

17-06-2023 13:26:49 2
Oldskool
Oldskool

Kogelwerendglas ?
Als dat klopt en de rest van de rijtuigen in is niet aangepast,dan heeft zulk kogelwerendglas ook weinig zin.
Dan schiet je niet op het glas maar er omheen en er dus doorheen,bereikt men nog het doel 😜

Geloof jij nou werkelijk dat ze enkelt en alleen wat andere raampjes geplaatst hebben?

En de rest van je tirade... Raakt kant nog wal. Je heb totaal geen enkel idee wat het koningsschap inhoud. En zelfs de koning en z'n familie zijn echt net normale mensen. Ook deze mensen maken net als jij en ik, gewoon foutjes hoor. 24/7 in functie zijn en op de toppen van je kunnen presteren, dat kan niemand.

 

17-06-2023 14:03:53 4
moderator
Moderator
moderator

Zullen we weer terug ontopic gaan?

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl