Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
14-07-2025 15:13:41 1
jor[D]1
jor[D]1

Quote
aarclay (14-07-2025 10:29:48):


Quote
MennoSBB (14-07-2025 05:49:52):


Ik neem aan dat het om ICR rijtuigen gaat, het zijn nu de enige afgeschreven NS wagons die geschikt zijn voor defensie.

'Defensie wil afgeschreven NS-wagons kopen om er rijdende noodhospitaals van te maken'

www.ad.nl


Dat is niet voor het eerst. Al eerder zijn er wel eens een aantal ICR wagons tijdelijk omgebouwd tot hospitaaltrein vanwege een oefening. Nu is het voor het echie in deze tijd van oorlogsdreiging.

Hier staan wat foto's:

forum.beneluxspoor.net


Dat is geweest voor de oefening Combi Care in mei 1987. Gewonden transport van Verden (West-Duitsland) naar Roosendaal. Er zaten ook Duitse rijtuigen bij.

Bij de beeldbank van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie zijn er meer foto's te vinden.

beeldbank.nimh.nl

Inclusief een tweetal van het aangepaste interieur.

beeldbank.nimh.nl

beeldbank.nimh.nl

Lijkt vrij basic aangepast. Bagagerekken en Banken eruit en houten balken op de vloer waar de bedden op gemonteerd zijn en ergens waar voorheen de bagage rekken vast zaten.

 

14-07-2025 15:29:38
cuneo56
cuneo56

Gevraagd werd naar de 6461- 6475 die als energie leverancier ( 1500 V) aangepast konden worden, een paar hiervan waren/ zijn zelfs voorzien van de bijbehorende Kabels en stekkers/ contact dozen.

 

14-07-2025 15:33:02
maarten83
maarten83

Die waren speciaal voor defensie aangepast.

 

14-07-2025 15:48:52
sik214
sik214

Quote
cuneo56 (14-07-2025 15:29:38):


Gevraagd werd naar de 6461- 6475 die als energie leverancier ( 1500 V) aangepast konden worden, een paar hiervan waren/ zijn zelfs voorzien van de bijbehorende Kabels en stekkers/ contact dozen.



Waarvan de 6461, 6463, 6464, 6465, 6466, 6469, 6471 nog bij DB Cargo actief zijn. De rest rijdt/is bij DB Cargo Polska of Railtraxx (6475) in België.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-07-2025 18:57:04
cuneo56
cuneo56

Er was vanochtend wat verwarring doordat het AD een foto van ICM bij het bericht plaatste.

Maar het kan nog "erger" Het Italiaans Ferrovie .Info zette er zelfs een Plan V bij. 😉

www.ferrovie.info

 

14-07-2025 19:11:27
MennoSBB
MennoSBB

Die 6400s met energie levering waren/zijn natuurlijk voor de militaire transporten waarbij ook personeel werd/wordt vervoerd in de meestal oude ex DB ligrijtuigen in de grijze kleurstelling.

Als de ICR rijtuigen nu permanent verbouwd gaan worden (als dit doorgaat) zal er vast ook gewerkt worden aan een eigen energievoorziening.

Een optie om reguliere rijtuigen te 'vorderen' en zoals in 1987 tijdelijk om te bouwen is trouwens ook geen overbodige luxe op het moment dat het echt nodig is. Het probleem is natuurlijk dat er in steeds meer landen steeds minder rijtuigen worden gebruikt. Dat zal zeker hebben meegespeeld dat defensie juist nu aan het kijken is naar de aanschaf van de ICR.

 

14-07-2025 20:17:55
maarten83
maarten83

Dat betwijfel ik. Die begeleidingsrijtuigen hebben dacht ik wel een eigen energie voorziening. Die 6400 waren voor meerdere rijtuigen en kunnen als ze ingezet zijn als energieleverancier geen tractie leveren. Ooit hebben er tijdens werkzaamheden dergelijke combinaties met ICR gereden.

 

14-07-2025 20:29:13
brun
brun

De vraag is natuurlijk waarom er überhaupt nog een oude diesellocomotief voor de trein zou moeten komen. In Oekraïne zien we dat geëlektrificeerde spoorlijnen verrassend goed blijven functioneren in oorlogssituaties. En voor de uitzonderingsgevallen zijn er genoeg nieuwe locs (zoals de BR 245) die in hun eentje een trein kunnen voeden. Al dan niet via oude of nieuwe omvormers onder de ICR-rijtuigen.

De spoorwegwereld is enorm veranderd sinds de jaren '80. Toen was het veel te lastig om een buitenlandse loc te huren om er een Nederlandse ICR-stam mee te trekken. Nu is dat in een oogwenk geregeld, als het echt moet.



Laatst bewerkt door brun op 14-07-2025 20:31
 

14-07-2025 21:33:07
thom
thom

Quote
martijn (14-07-2025 12:47:19):


Aangezien voor en achter de trein een 2400 zat, is dit zelfs nog in de jaren '80. Ver voor de verbouwing dus ;)

Tegenwoordig zijn er veel meer locs dan 6400-en uiteraard.



Nooit geweten dat er ook 2400'en omgebouwd geweest zijn tot energieleverancier :)

Quote
MennoSBB (14-07-2025 19:11:27):


Die 6400s met energie levering waren/zijn natuurlijk voor de militaire transporten waarbij ook personeel werd/wordt vervoerd in de meestal oude ex DB ligrijtuigen in de grijze kleurstelling.

Als de ICR rijtuigen nu permanent verbouwd gaan worden (als dit doorgaat) zal er vast ook gewerkt worden aan een eigen energievoorziening.


Die grijze begeleidingsrijtuigen zijn zoals hierboven al gesuggereerd werd volledig autonoom, en hebben voor hun energievoorziening en verwarming gewoon een aggregaat aan boord.

Ze worden regelmatig in transporten ingezet van defensie, en daar zit ook altijd maar één 6400 voor.

Wanneer een 6400 omgebouwd wordt tot energieleverancier kan deze geen tractie meer leveren, dus dat geeft al aan dat het niet het geval is met één lok voor een trein.

De laatste keer dat een 6400 tot energieleverancier omgebouwd is, is vermoedelijk de inzet met de koninklijke trein jaren terug.

Quote
brun (14-07-2025 20:29:13):


De spoorwegwereld is enorm veranderd sinds de jaren '80. Toen was het veel te lastig om een buitenlandse loc te huren om er een Nederlandse ICR-stam mee te trekken. Nu is dat in een oogwenk geregeld, als het echt moet.



Dat klinkt wel voor de hand liggend, als zoiets moet dat het makkelijk zou kunnen maar technisch gezien is dat nog best wel een dingetje vrees ik.
De energie die zo'n lok aan de trein levert komt retour via de spoorstaven, en in het geval van bv zo'n Br245 is de vraag of de retourstroom van 1000V bij 16 2/3e Hz niet interfereert met ons Nederlandse beveiligingssysteem.



Laatst bewerkt door thom op 14-07-2025 21:55
 

14-07-2025 22:34:42
Jasper-N
Jasper-N

Wat wel belangrijk is met locs uit het buitenland dat er ook nog geschikt personeel moet zijn, onderdelen, kennis ect. Daarbij, onze buren zullen waarschijnlijk dan ook nog wel een loc in hun bezit willen hebben die ze met hetzelfde doel zouden kunnen/willen gebruiken. Het logische lijkt mij als ze zelf met een pool oudere of nieuwe locomotieven komen die geschikt gemaakt zouden kunnen worden en die dan verhuren aan een betrouwbare vervoeder en in het geval van een oorlog of conflict gebruikt kunnen worden.



Laatst bewerkt door Jasper-N op 14-07-2025 22:36
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl