Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
14-07-2025 15:13:41 1
jor[D]1
jor[D]1

Quote
aarclay (14-07-2025 10:29:48):


Quote
MennoSBB (14-07-2025 05:49:52):


Ik neem aan dat het om ICR rijtuigen gaat, het zijn nu de enige afgeschreven NS wagons die geschikt zijn voor defensie.

'Defensie wil afgeschreven NS-wagons kopen om er rijdende noodhospitaals van te maken'

www.ad.nl


Dat is niet voor het eerst. Al eerder zijn er wel eens een aantal ICR wagons tijdelijk omgebouwd tot hospitaaltrein vanwege een oefening. Nu is het voor het echie in deze tijd van oorlogsdreiging.

Hier staan wat foto's:

forum.beneluxspoor.net


Dat is geweest voor de oefening Combi Care in mei 1987. Gewonden transport van Verden (West-Duitsland) naar Roosendaal. Er zaten ook Duitse rijtuigen bij.

Bij de beeldbank van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie zijn er meer foto's te vinden.

beeldbank.nimh.nl

Inclusief een tweetal van het aangepaste interieur.

beeldbank.nimh.nl

beeldbank.nimh.nl

Lijkt vrij basic aangepast. Bagagerekken en Banken eruit en houten balken op de vloer waar de bedden op gemonteerd zijn en ergens waar voorheen de bagage rekken vast zaten.

 

14-07-2025 15:29:38
cuneo56
cuneo56

Gevraagd werd naar de 6461- 6475 die als energie leverancier ( 1500 V) aangepast konden worden, een paar hiervan waren/ zijn zelfs voorzien van de bijbehorende Kabels en stekkers/ contact dozen.

 

14-07-2025 15:33:02
maarten83
maarten83

Die waren speciaal voor defensie aangepast.

 

14-07-2025 15:48:52
sik214
sik214

Quote
cuneo56 (14-07-2025 15:29:38):


Gevraagd werd naar de 6461- 6475 die als energie leverancier ( 1500 V) aangepast konden worden, een paar hiervan waren/ zijn zelfs voorzien van de bijbehorende Kabels en stekkers/ contact dozen.



Waarvan de 6461, 6463, 6464, 6465, 6466, 6469, 6471 nog bij DB Cargo actief zijn. De rest rijdt/is bij DB Cargo Polska of Railtraxx (6475) in België.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-07-2025 18:57:04
cuneo56
cuneo56

Er was vanochtend wat verwarring doordat het AD een foto van ICM bij het bericht plaatste.

Maar het kan nog "erger" Het Italiaans Ferrovie .Info zette er zelfs een Plan V bij. 😉

www.ferrovie.info

 

14-07-2025 19:11:27
MennoSBB
MennoSBB

Die 6400s met energie levering waren/zijn natuurlijk voor de militaire transporten waarbij ook personeel werd/wordt vervoerd in de meestal oude ex DB ligrijtuigen in de grijze kleurstelling.

Als de ICR rijtuigen nu permanent verbouwd gaan worden (als dit doorgaat) zal er vast ook gewerkt worden aan een eigen energievoorziening.

Een optie om reguliere rijtuigen te 'vorderen' en zoals in 1987 tijdelijk om te bouwen is trouwens ook geen overbodige luxe op het moment dat het echt nodig is. Het probleem is natuurlijk dat er in steeds meer landen steeds minder rijtuigen worden gebruikt. Dat zal zeker hebben meegespeeld dat defensie juist nu aan het kijken is naar de aanschaf van de ICR.

 

14-07-2025 20:17:55
maarten83
maarten83

Dat betwijfel ik. Die begeleidingsrijtuigen hebben dacht ik wel een eigen energie voorziening. Die 6400 waren voor meerdere rijtuigen en kunnen als ze ingezet zijn als energieleverancier geen tractie leveren. Ooit hebben er tijdens werkzaamheden dergelijke combinaties met ICR gereden.

 

14-07-2025 20:29:13
brun
brun

De vraag is natuurlijk waarom er überhaupt nog een oude diesellocomotief voor de trein zou moeten komen. In Oekraïne zien we dat geëlektrificeerde spoorlijnen verrassend goed blijven functioneren in oorlogssituaties. En voor de uitzonderingsgevallen zijn er genoeg nieuwe locs (zoals de BR 245) die in hun eentje een trein kunnen voeden. Al dan niet via oude of nieuwe omvormers onder de ICR-rijtuigen.

De spoorwegwereld is enorm veranderd sinds de jaren '80. Toen was het veel te lastig om een buitenlandse loc te huren om er een Nederlandse ICR-stam mee te trekken. Nu is dat in een oogwenk geregeld, als het echt moet.



Laatst bewerkt door brun op 14-07-2025 20:31
 

14-07-2025 21:33:07 1
thom
thom

Quote
martijn (14-07-2025 12:47:19):


Aangezien voor en achter de trein een 2400 zat, is dit zelfs nog in de jaren '80. Ver voor de verbouwing dus ;)

Tegenwoordig zijn er veel meer locs dan 6400-en uiteraard.



Nooit geweten dat er ook 2400'en omgebouwd geweest zijn tot energieleverancier :)

Quote
MennoSBB (14-07-2025 19:11:27):


Die 6400s met energie levering waren/zijn natuurlijk voor de militaire transporten waarbij ook personeel werd/wordt vervoerd in de meestal oude ex DB ligrijtuigen in de grijze kleurstelling.

Als de ICR rijtuigen nu permanent verbouwd gaan worden (als dit doorgaat) zal er vast ook gewerkt worden aan een eigen energievoorziening.


Die grijze begeleidingsrijtuigen zijn zoals hierboven al gesuggereerd werd volledig autonoom, en hebben voor hun energievoorziening en verwarming gewoon een aggregaat aan boord.

Ze worden regelmatig in transporten ingezet van defensie, en daar zit ook altijd maar één 6400 voor.

Wanneer een 6400 omgebouwd wordt tot energieleverancier kan deze geen tractie meer leveren, dus dat geeft al aan dat het niet het geval is met één lok voor een trein.

De laatste keer dat een 6400 tot energieleverancier omgebouwd is, is vermoedelijk de inzet met de koninklijke trein jaren terug.

Quote
brun (14-07-2025 20:29:13):


De spoorwegwereld is enorm veranderd sinds de jaren '80. Toen was het veel te lastig om een buitenlandse loc te huren om er een Nederlandse ICR-stam mee te trekken. Nu is dat in een oogwenk geregeld, als het echt moet.



Dat klinkt wel voor de hand liggend, als zoiets moet dat het makkelijk zou kunnen maar technisch gezien is dat nog best wel een dingetje vrees ik.
De energie die zo'n lok aan de trein levert komt retour via de spoorstaven, en in het geval van bv zo'n Br245 is de vraag of de retourstroom van 1000V bij 16 2/3e Hz niet interfereert met ons Nederlandse beveiligingssysteem.



Laatst bewerkt door thom op 14-07-2025 21:55
 

14-07-2025 22:34:42
Jasper-N
Jasper-N

Wat wel belangrijk is met locs uit het buitenland dat er ook nog geschikt personeel moet zijn, onderdelen, kennis ect. Daarbij, onze buren zullen waarschijnlijk dan ook nog wel een loc in hun bezit willen hebben die ze met hetzelfde doel zouden kunnen/willen gebruiken. Het logische lijkt mij als ze zelf met een pool oudere of nieuwe locomotieven komen die geschikt gemaakt zouden kunnen worden en die dan verhuren aan een betrouwbare vervoeder en in het geval van een oorlog of conflict gebruikt kunnen worden.



Laatst bewerkt door Jasper-N op 14-07-2025 22:36
 

15-07-2025 07:12:10
martijn
martijn

Quote
thom (14-07-2025 21:33:07):


Quote
martijn (14-07-2025 12:47:19):


Aangezien voor en achter de trein een 2400 zat, is dit zelfs nog in de jaren '80. Ver voor de verbouwing dus ;)

Tegenwoordig zijn er veel meer locs dan 6400-en uiteraard.



Nooit geweten dat er ook 2400'en omgebouwd geweest zijn tot energieleverancier :)

Dat is toch ook nooit gebeurt? Het ging er toen nog over dat die trein reed "voordat de ICR verbouwd waren". Ik geef aan dat wanneer je 2400-en als tractie voor de trein ziet, het in de jaren '80 geweest is.

 

15-07-2025 10:28:07
rob46
rob46

Eind jaren '80 werd de ambulancetrein met 2400-en gereden waarbij 2457 energieloc was. Publicatie in boeken van mijn zoon o.a. in Meppel. Zelf fotografeerde ik zo'n trein begin jaren '90 in Odz. Daarvoor stonden 2 x 2200.

 

15-07-2025 10:41:09
martijn
martijn

Dan weten we nu dat het gebeurt is :)

 

15-07-2025 11:13:32
brun
brun

Quote
thom (14-07-2025 21:33:07):


Dat klinkt wel voor de hand liggend, als zoiets moet dat het makkelijk zou kunnen maar technisch gezien is dat nog best wel een dingetje vrees ik.
De energie die zo'n lok aan de trein levert komt retour via de spoorstaven, en in het geval van bv zo'n Br245 is de vraag of de retourstroom van 1000V bij 16 2/3e Hz niet interfereert met ons Nederlandse beveiligingssysteem.


Kennelijk kan het, de BR 232 reed immers in 1995 diverse keren met Interregio's naar en van Amsterdam. Al draait die weliswaar op 1000 V, 22 Hz en heeft diverse voorzieningen om stoorstromen te voorkomen.



Laatst bewerkt door brun op 15-07-2025 11:17
 

15-07-2025 11:45:27
thom
thom

Ja, alleen is dat wat kort door de bocht dat daardoor het met een 245 ook zou kunnen, want daar de energie door een andere bron opgewekt worden.

 

15-07-2025 15:36:39
brun
brun

Quote
thom (15-07-2025 11:45:27):


Ja, alleen is dat wat kort door de bocht dat daardoor het met een 245 ook zou kunnen, want daar de energie door een andere bron opgewekt worden.



Op het gevaar af dat we te offtopic gaan: de BR 245 levert ook 1000 V bij 22 Hz aan de rijtuigen, net als de BR 232. Die frequentie is bewust gekozen om verstoringen te vermijden. En Bombardier heeft het basisontwerp van de Traxx DE ME in beginsel geschikt gemaakt voor alle landen in de EU, dus het zou me niet verbazen als andere spanningen en frequenties mogelijk zijn.

Maar goed, ik kan me voorstellen dat Defensie gewoon de eenvoudige route kiest en ICR-hospitaaltreinen voorziet van een energiewagen of aggregaten in de rijtuigen. Je hebt per rijtuig maximaal 50 kW nodig, zulke aggregaten zijn niet (meer) zo vreselijk groot.

 

15-07-2025 17:03:03
Rsb
Rsb

Setje oude gesloten goederenwagons kan je natuurlijk ook opkopen en daar de gewenste aggregaten in plaatsen, inclusief reserve.

 

15-07-2025 17:52:28
jor[D]1
jor[D]1

Gewoon een platte wagen die ze al hebben met een generstor erop die ze ook al hebben... zo lastig is het allemaal niet. Sowieso is het gebruik voornamelijk bedoelt voor noodsituaties.. en dan kan ineens veel

 

15-07-2025 20:10:10
treinhobby
treinhobby

Ach, ze hebben ook ICM voorzien van een aggregaat met uitlaat door een verwijderd raam.

Dus waarom niet ICR voorzien van een aggregaat?

 

15-07-2025 22:26:41
gvttreinen
gvttreinen

Dat was DDM

 

16-07-2025 08:06:20
mdeen
mdeen

Quote
Rsb (15-07-2025 17:03:03):


Setje oude gesloten goederenwagons kan je natuurlijk ook opkopen en daar de gewenste aggregaten in plaatsen, inclusief reserve.


Hmm ja. Daar hoef je nog niet eens aggregaten in te plaatsen om mensen mee te vervoeren. Gaan die dan naar het "hospitaal" of is daar dan een meer finale oplossing voor?

 

16-07-2025 08:16:08
treinhobby
treinhobby

Quote
gvttreinen (15-07-2025 22:26:41):


Dat was DDM


foto

Toch echt heel duidelijk een koploper hoor…

Rit tijdens 150 jaar spoorwegen in 1989.

 

16-07-2025 10:12:01
gvttreinen
gvttreinen

Ach ja, tbv de ingebouwde (TV) studio

Maar de tot fietsenrijtuigen omgebouwde DDM-1 rijtuigen hebben ook aggregaten gekregen.

 

16-07-2025 10:40:26
thom
thom

Klopt, maar daar hoefde de aggregaat alleen de 220/380 volt voorziening op zich te nemen, en niet de hoogspanning tbv de verwarming.

 

17-07-2025 15:35:48
klaass16
klaass16

Quote
selivio (14-07-2025 09:45:25):


3 zelfs (een 1ste en 2de klas en een bds). Alleen zijn de bds en de 2de klas weer opgehaald, de eerste klas staat er nog.



Het A rijtuig vernoedelijk uit de 16430 of 16438? Dat kon ik niet goed zien afgelopen zaterdag




http://www.flickr.com/photos/39674979@N07/
 

17-07-2025 20:08:44
gose91
gose91

Dat eerste nummer heeft vziw nooit bestaan in de icrmh tijd. En anders toch de 16438 :)



Laatst bewerkt door gose91 op 17-07-2025 20:09
 

18-07-2025 11:20:22
phantom
phantom

Quote
jor[D]1 (15-07-2025 17:52:28):


Gewoon een platte wagen die ze al hebben met een generstor erop die ze ook al hebben... zo lastig is het allemaal niet. Sowieso is het gebruik voornamelijk bedoelt voor noodsituaties.. en dan kan ineens veel



Daarbij moet je je dan wel afvragen of het wenselijk is dat je energie voorziening erg makkelijk te identificeren is vanuit de lucht,en zich daarmee makkelijk als doelwit toont.
Ik zeg niet dat het zou gebeuren,maar wellicht is voorkomen beter dan genezen.
Bovendien als je toch een grote vloot icr over gaat nemen,dan kan je er toch best 1 of 2 ombouwen tot energiewagon en er b.v. een grote roldeur inmaken aan de zijkant om een generator er in of uit te kunnen halen ;-)

 

18-07-2025 11:34:04
BVisser
BVisser

Dan moet de dragende constructie van zo'n rijtuig het extra gewicht wel kunnen dragen. De kans is groot dat dat niet het geval is.



Laatst bewerkt door BVisser op 18-07-2025 11:34
 

18-07-2025 13:14:28
Daan!
Daan!

Quote
gose91 (17-07-2025 20:08:44):


Dat eerste nummer heeft vziw nooit bestaan in de icrmh tijd. En anders toch de 16438 :)



Het is de 16438. Zelf gezien.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-07-2025 18:58:17
broek53
broek53

Is dat de 10-70 351 of is het de 10-70 363?

 

20-07-2025 11:14:05
phantom
phantom

Quote
BVisser (18-07-2025 11:34:04):


Dan moet de dragende constructie van zo'n rijtuig het extra gewicht wel kunnen dragen. De kans is groot dat dat niet het geval is.



Het is goed mogelijk dat de huidige dragende constructie dat extra gewicht niet hebben kan.
Maar ik mag aan nemen dat je dmv van versteviging ervoor kan zorgen dat dat wel mogelijk gemaakt kan worden.
Of is dat dan een constructie wijziging en vervalt dan de toelating van dat rijtuig ?

 

20-07-2025 12:58:11
thom
thom

Zo'n wijziging moet inderdaad getoetst worden, en bekeken of het invloed heeft op de toelating, en of die gewijzigd moet worden daarvoor.

Maar dat geldt niet alleen voor het gewicht, maar als je het interieur van het rijtuig aan zou gaan passen naar ruimte voor brancards, en de hele ernergievoorziening gaat wijzigen zit je daar toch sowieso al aan.

 

20-07-2025 13:26:06 2
jor[D]1
jor[D]1

Het SR10 beschikt ook over een generator, dus als je wilt kan het wel.

Maar mijn god wat wordt hier ingewikkeld gedacht... Die rijtuigen dienen ter noodsituaties. Daar worden dan gewoon wat veldbedden en evt veldhospitaal ingebeunt als het nodig is. Die extra aparatuur kun je met vliegende kabels vanaf een naast de trein of vanaf een platte wagen met generator van stroom voorzien.

Willekeurige diesel lok er voor en t zooitje is nog verplaatsbaar ook.

Comfort komt zo ongeveer niet ter sprake in zulke gevallen.

 

20-07-2025 14:31:26
vrijgezel
vrijgezel

Quote
phantom (20-07-2025 11:14:05):


Quote
BVisser (18-07-2025 11:34:04):


Dan moet de dragende constructie van zo'n rijtuig het extra gewicht wel kunnen dragen. De kans is groot dat dat niet het geval is.



Het is goed mogelijk dat de huidige dragende constructie dat extra gewicht niet hebben kan.
Maar ik mag aan nemen dat je dmv van versteviging ervoor kan zorgen dat dat wel mogelijk gemaakt kan worden.
Of is dat dan een constructie wijziging en vervalt dan de toelating van dat rijtuig ?



Wie oog heeft voor details: kijk eens goed naar de Bpmbdz, Bpmdz rijtuigen en enkele Bpmz, alle ex BKD rijtuigen. De chasisbalk ter hoogte waar vroeger de bagageschuifdeuren zaten, daar zit nog steeds de verstevigingsbalk. Kijk maar eens onder het 'halve' raam (HC ruimte) op www.railfaneurope.net .



Laatst bewerkt door vrijgezel op 20-07-2025 17:26
 

20-07-2025 15:39:42
rick
rick

Quote
jor[D]1 (20-07-2025 13:26:06):


Willekeurige diesel lok er voor en t zooitje is nog verplaatsbaar ook.

.



Dat is het hele idee, anders zet je gewoon een tent neer.

 

21-07-2025 00:55:23
thom
thom

Quote
jor[D]1 (20-07-2025 13:26:06):


Het SR10 beschikt ook over een generator, dus als je wilt kan het wel.

Maar mijn god wat wordt hier ingewikkeld gedacht... Die rijtuigen dienen ter noodsituaties. Daar worden dan gewoon wat veldbedden en evt veldhospitaal ingebeunt als het nodig is. Die extra aparatuur kun je met vliegende kabels vanaf een naast de trein of vanaf een platte wagen met generator van stroom voorzien.

Willekeurige diesel lok er voor en t zooitje is nog verplaatsbaar ook.

Comfort komt zo ongeveer niet ter sprake in zulke gevallen.


Je kunt stellen dat anderen te ingewikkeld de ken, je kunt ook zeggen dat hij dan misschien weer veels te simpel denkt ;)

En het is geen actie die acuut ontstaat uit nood, maar gewoon één van preventieve aard waarbij je vooraf gewoon wilt, gaat en moet zorgen dat het degelijk en goed geregeld is. En vreemde acties als lukraak wat inbouwen in een rijtuig waar de constructie helemaal niet ingericht is kun je gevoeglijk wel vergeten.

Je voorbeeld van de SR10 is wel treffend, daar kan het omdat daar goed over nagedacht is, en de constructie van het rijtuig ook op aangepast is.



Laatst bewerkt door thom op 21-07-2025 01:01
 

02-08-2025 14:01:09 1
MennoSBB
MennoSBB

Er zijn nu nog 2 omlopen met ICR stammen in 1100, die er volgens @broek53 waarschijnlijk per wijzigingsblad oktober uit gaan (zie zijn bijdrage in het wijzigingsblad september topic).

Het einde van de inzet van de ICR zit er nu heel snel aan te komen.

 

02-08-2025 14:12:45
Kamehameha
Kamehameha

Ja, lijkt mij ook een kwestie van tijd.

Dit weekend rijdt de 1100 niet, maandag zie ik in treinposities 1 ICR stam en op dinsdag maar 1 enkele rit gepland met ICR. Maar ook komende week zijn er werkzaamheden en minder omlopen nodig lijkt mij.



Laatst bewerkt door Kamehameha op 02-08-2025 16:37
 

12-08-2025 13:41:16
AlbertP
AlbertP

De genoemde werkzaamheden (en een paar dagen zonder ICR-inzet) zijn inmiddels voorbij. Vandaag lijkt men (volgens Treinposities) de normale dienstregeling zonder ICR geprobeerd te hebben. In de middag is er alsnog een ICR-stam in de 1151 en verder ingesprongen.

 

12-08-2025 14:23:22
MennoSBB
MennoSBB

De komende dagen zijn er zelfs weer meer omlopen in de planning. Zolang ze nog niet helemaal uit dienst zijn zullen ze ook gebruikt worden.

Hoeveel stammen zijn er nu eigenlijk nog beschikbaar?

 

12-08-2025 14:38:11
AlbertP
AlbertP

Die planning laat al de hele tijd 4 sets ICR zien, die wordt waarschijnlijk pas met een wijzigingsblad aangepast. Het lijkt erop dat er per dagplan steeds meer ICNG's rijden.

 

12-08-2025 15:05:52
MCN-GVC
MCN-GVC

Aannames vanuit digitale data zijn niet altijd correct. Bedoeling is idd steeds minder ICR, de inzet van geen ICR sinds aanvang dienstregeling vandaag heeft te maken met het defect geraakt zijn van de 2 stammen welke gisteren een paar ritten gereden hebben. Reparatie wacht op ruimte in de Wgm. Gepland zijn er nog een paar omlopen ICR welke gevuld zijn met reserve ICNG, hierdoor ook (te) korte treinlengtes.

 

28-08-2025 18:46:18 6
mren
mren

Afscheidsrit ICR internationaal: nvbs.com

 

28-08-2025 21:22:32
Muizeneus
Muizeneus

Is er nog een scenario denkbaar om ICR langer in dienst te houden ter compensatie van ICM dat er deze maand uitgegaan is? Bv door ICNG al in de Noordoost laten instromen (de 700 die elders genoemd werd) en ICR nog even in de 1100 te handhaven?

 

31-08-2025 21:13:55
broek53
broek53

Neen, omdat het meeste ICM helemaal niet acuut aan de kant moet.

 

01-09-2025 19:45:21
timtrein
timtrein

NS is bezig met kostenbesparing, dan ga je geen materieel in dienst houden dat duur en onhandig is met onderhoud en leaselocs...

 

23-09-2025 01:51:48 1
Arman3428
Arman3428

Vandaag op nieuwe afscheidsbordjes op ICR stam 16475 gelezen dat zondag 5 oktober de laatste planmatige inzetdag zal zijn.

 

23-09-2025 07:49:27
treinhobby
treinhobby

En dat klopt met eerdere berichten dat ze er per wijzigingsblad oktober uit gaan.

Maar afgelopen weekeinde heeft er helemaal geen ICR in de 1100 gezeten en de zaterdag ervoor ook niet.

Zou me niks verbazen als ze op 3 oktober al voor het laatst ingezet worden…

 

23-09-2025 09:48:15
train85
train85

Planmatig toch 5 oktober laatste dag.

 

23-09-2025 19:05:08 1
treinhobby
treinhobby

Maar of ze uiteindelijk ook op 5 oktober nog ingezet worden is een tweede...

Ze zijn in het weekend dus niet per se nodig, want dat blijkt uit de inzet van de afgelopen weekenden.

Ik geef dit alleen als waarschuwing dat sommige niet tot 5 oktober gaan wachten om nog eens een ritje te maken, maar dat het einde van de reguliere inzet ook al eerder kan zijn.

Zo heeft de laatste rit met DDM-1 ook niet gereden vanwege een defecte deur meldlamp.

 

23-09-2025 19:22:36
Kamehameha
Kamehameha

Ja ik zou zeker niet tot de laatste dag wachten. Vandaag reed de 16475 ook alleen maar tot en met trein 1151 en werd in Tb opgeheven en is sindsdien niet meer in actie geweest. Reden is mij onbekend overigens.

De andere stam 16472 is sinds het rook incident vorige week ook niet meer ingezet. Zijn er überhaupt nog andere stammen beschikbaar voor inzet?

 

23-09-2025 19:39:33
train85
train85

Kapotte deuren. We werden in Tb uit de trein gezet met maar 1 deur die handmatig open gedaan moest worden. Daarna heeft die nog een tijd te Tb spoor 1 gestaan. Daarna een keer na een uur leeg naar Ehv gegaan.

 

23-09-2025 20:12:20
anlern
anlern

Quote
Kamehameha (23-09-2025 19:22:36):


Ja ik zou zeker niet tot de laatste dag wachten. Vandaag reed de 16475 ook alleen maar tot en met trein 1151 en werd in Tb opgeheven en is sindsdien niet meer in actie geweest. Reden is mij onbekend overigens.

De andere stam 16472 is sinds het rook incident vorige week ook niet meer ingezet. Zijn er überhaupt nog andere stammen beschikbaar voor inzet?



Die 16472 zou samen met traxx 186 001 de afscheidsrit moeten rijden dus ben benieuwd
De 16233 staat nog reserve

 

23-09-2025 20:58:34
koploper1
koploper1

16472 gaat niet de afscheidsrit rijden

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-09-2025 23:32:37
scooter
scooter

Quote
treinhobby (23-09-2025 07:49:27):


En dat klopt met eerdere berichten dat ze er per wijzigingsblad oktober uit gaan.

Maar afgelopen weekeinde heeft er helemaal geen ICR in de 1100 gezeten en de zaterdag ervoor ook niet.

Zou me niks verbazen als ze op 3 oktober al voor het laatst ingezet worden…



Zondagavond heeft 1 trein in de 1100 met ICR gereden

 

24-09-2025 08:17:34
treinhobby
treinhobby

Daar heb je helemaal gelijk in.
Die enkele rit als 1178 had ik even over het hoofd gezien. Excuus.

 

25-09-2025 00:53:54
scooter
scooter

Geen probleem ;)

 

25-09-2025 07:13:45 8
robert5591
robert5591

Quote
mikos (07-10-2010 13:57:25):


ICR is gepland om eruit te gaan in de periode 2015-2020. 2025 gaan ze echt niet halen.


ik kwam per ongeluk op de oudste pagina van dit draadje

 

25-09-2025 18:24:32
oranjebank
oranjebank

Vandaag en gisteren reed ie weer. In Eindhoven zag ik m nog toen ik in Virm naar Vl terug ging. Trouwens stam 16478 is die niet nog beschikbaar voor de rit? Op 30 augustus heb ik er gelukkig nog heen en weer meegereden in de 1100

 

25-09-2025 18:52:27
anlern
anlern

Quote
robert5591 (25-09-2025 07:13:45):


Quote
mikos (07-10-2010 13:57:25):


ICR is gepland om eruit te gaan in de periode 2015-2020. 2025 gaan ze echt niet halen.


ik kwam per ongeluk op de oudste pagina van dit draadje



Die had covid niet verwacht :P

 

25-09-2025 20:47:18 1
treinhobby
treinhobby

Quote
oranjebank (25-09-2025 18:24:32):


Vandaag en gisteren reed ie weer. In Eindhoven zag ik m nog toen ik in Virm naar Vl terug ging. Trouwens stam 16478 is die niet nog beschikbaar voor de rit? Op 30 augustus heb ik er gelukkig nog heen en weer meegereden in de 1100


Volgens treinposities.nl heeft stam 16478 op 4 september voor het laatst gereden in de reizigersdienst.

De kans dat die nog terugkomt in de laatste week lijkt mij zeer klein.

 

25-09-2025 20:59:23
anlern
anlern

Quote
treinhobby (25-09-2025 20:47:18):


Quote
oranjebank (25-09-2025 18:24:32):


Vandaag en gisteren reed ie weer. In Eindhoven zag ik m nog toen ik in Virm naar Vl terug ging. Trouwens stam 16478 is die niet nog beschikbaar voor de rit? Op 30 augustus heb ik er gelukkig nog heen en weer meegereden in de 1100


Volgens treinposities.nl heeft stam 16478 op 4 september voor het laatst gereden in de reizigersdienst.

De kans dat die nog terugkomt in de laatste week lijkt mij zeer klein.



De 16478 heeft 2 dagen later op 6 September nog een A-controle gehad

 

25-09-2025 21:10:20
Kamehameha
Kamehameha

Wat is een A-controle?

Ik las verder eerder in dit topic dat de 16233 reserve staat? Hij is in elk geval niet ingezet sinds vrijdag 12 september.

 

25-09-2025 23:56:16
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
anlern (25-09-2025 20:59:23):


Quote
treinhobby (25-09-2025 20:47:18):


Quote
oranjebank (25-09-2025 18:24:32):


Vandaag en gisteren reed ie weer. In Eindhoven zag ik m nog toen ik in Virm naar Vl terug ging. Trouwens stam 16478 is die niet nog beschikbaar voor de rit? Op 30 augustus heb ik er gelukkig nog heen en weer meegereden in de 1100


Volgens treinposities.nl heeft stam 16478 op 4 september voor het laatst gereden in de reizigersdienst.

De kans dat die nog terugkomt in de laatste week lijkt mij zeer klein.



De 16478 heeft 2 dagen later op 6 September nog een A-controle gehad


Nee die moet ie nog krijgen voordat ie eventueel ingezet wordt nog.

 

26-09-2025 04:52:36 2
StefanNLPlays
StefanNLPlays

Quote
Kamehameha (25-09-2025 21:10:20):


Wat is een A-controle?


Een A controle is een controlebeurt van het exterieur en interieur

 

26-09-2025 14:42:06 3
rob46
rob46

De ICRmh stam 16233 met NS 186 006 en 186 005 staat op de Wgm gereed voor de afscheidsrit voor morgen. Samenstelling: 82 433+10 358+20 227+20 413+20 209+10 360+20 226.

 

28-09-2025 10:05:21
klaass16
klaass16

Misschien een rare vraag, of ooit overheen gelezen.

Hoeveel ICR stammen waren er ooit toen ze gingen rijden met Traxx?

Het viel mij op gister dat in de stam 16233 het 82 433 rijtuig zat. Was het ex bkd rijtuig leidend voor een stamnummer?

 

28-09-2025 10:53:41
Daan!
Daan!

Het BDs-rijtuig of BD-nummer was leidend. Maar later zijn er verschuivingen geweest waardoor dat niet altijd meer klopte.

In stam 16233 heeft de 433 het stamnummer bepaald.

 

28-09-2025 11:05:27
gose91
gose91

Quote
klaass16 (28-09-2025 10:05:21):


Misschien een rare vraag, of ooit overheen gelezen.

Hoeveel ICR stammen waren er ooit toen ze gingen rijden met Traxx?


Wat bedoel je met "ooit"? Stammen die er ooit op de HSL begonnen zijn waren er 16 dacht ik, uiteindelijk zijn er na de "modernisering" tegen de 40 geweest.

 

28-09-2025 12:38:33
klaass16
klaass16

Quote
gose91 (28-09-2025 11:05:27):


Quote
klaass16 (28-09-2025 10:05:21):


Misschien een rare vraag, of ooit overheen gelezen.

Hoeveel ICR stammen waren er ooit toen ze gingen rijden met Traxx?


Wat bedoel je met 'ooit'? Stammen die er ooit op de HSL begonnen zijn waren er 16 dacht ik, uiteindelijk zijn er na de 'modernisering' tegen de 40 geweest.


De HSL stammen bedoelde ik inderdaad, daarom noemde ik ook de Traxx erbij.

Thanks voor de info

 

28-09-2025 16:16:31
michaben
michaben

Volgens mijn aantekeningen waren er na de verbouwing voor de HSL 13 stammen van 6 rijtuigen voor de Benelux en voor de binnenlandse dienst 17 stammen van 6 rijtuigen en 12 stammen van 9 rijtuigen. Toen de Benelux niet meer via Den Haag ging en de ICD niet meer via de Wgm ging keren is dit aangepast tot 11 stammen van 7 rijtuigen voor de Benelux en voor de binnenlandse dienst 13 stammen van 7 rijtuigen en 14 stammen van 9 rijtuigen.



Laatst bewerkt door michaben op 28-09-2025 16:17
 

28-09-2025 20:08:21
AlexNL
AlexNL

De geplande inzet van ICR lijkt nu dus echt wel ten einde te zijn.

Op treinposities.nl - bijzonderheden - SW7 was eerder vandaag nog gepland ICR te zien in de 1100 op dinsdag en woensdag, maar inmiddels is dat allemaal ingeruild voor ICNG.

 

28-09-2025 20:16:12
michaben
michaben

De geplande inzet is dus nog juist niet ten einde want je geeft zelf aan dat er nog ICR gepland stond (2 stammen om precies te zijn), alleen zijn die nu bijgestuurd naar ICNG.

 

28-09-2025 20:53:18
train85
train85

Eerst zien en dan geloof ik het pas, maar we gaan het zien.

 

28-09-2025 20:56:47
Rsb
Rsb

En anders zouden ze zomaar eens bijgestuurd kunnen worden naar de 3600 🤫

 

28-09-2025 21:04:27
train85
train85

Dan heb je wellicht wel specifiek personeel nodig.

 

30-09-2025 15:53:38
oranjebank
oranjebank

Ook donderdag nergens ICR helaas. Ik denk dat ook de 16475 het voor gezien houdt. Afgelopen donderdag z'n laatste km's gemaakt. Heel misschien vrijdag of in t weekend piepkleine kans?

 

30-09-2025 21:14:33
ICM4013
ICM4013

Een van de locomotieven van stam 16475 moest worden teruggegeven aan de leasemaatschappij.

 

30-09-2025 22:25:37
AJT
AJT

Hoe snel kun je een Loc van een andere stam pakken?

 

30-09-2025 23:23:02
broek53
broek53

Waarom zou je?

 

30-09-2025 23:27:31
mat64Hidde
mat64Hidde

Dan kan je weer rijden natuurlijk. Of we gaan het weer net als een kleine 10 jaar geleden doen: Elke keer omlopen op het eindpunt! 🙃

 

30-09-2025 23:38:49
Kamehameha
Kamehameha

Snel lijkt mij maar er zal vast meer spelen waardoor men de planning niet kan opvolgen. Überhaupt ben ik wel benieuwd hoeveel locs er nog beschikbaar zijn voor NS deze week.

De 1120 en 1122 reden overigens gewoon met een losse 5 dus ICR was zeker handig geweest..

Gelukkig heb ik zaterdag (en vele ritten ervoor de laatste tijd) nog kunnen genieten van ICR.

 

30-09-2025 23:39:28
broek53
broek53

Dat gaat ervan uit dat je per se met ICR wilt blijven rijden en waarom zou je dat willen? Er gebeurt op 6 oktober niet ineens iets waardoor ze er dan wel uut kunnen. Het benodigde ICNG dat die twee diensten vervangt, is al lang op de baan - dat blijkt wel.

 

01-10-2025 00:02:00
Kamehameha
Kamehameha

Ik zag dat we tegelijkertijd hadden gepost. Terecht punt over die einddatum, maar waarom dan wel een losse 5 inzetten op twee drukke treinen in de 1100? Als er genoeg ICNG zou zijn. Op het eerste gezicht rijmt dit niet echt.

 

01-10-2025 00:25:44
thom
thom

Nouja, wat is er voor die treinen gepland als ICR niet meer rijdt ?

Als dat ook een 5'je is, snap ik wel dat men nu niet meer allerlei toeren gaat halen met ICR'en

 

01-10-2025 00:31:19
Dionysusnu
Dionysusnu

Gezien het tijdstip van de genoemde 1120 en 1122 lijkt me dat (hopelijk) wel meer dan een 5'je.

 

01-10-2025 08:53:07
geert
geert

Quote
Kamehameha (01-10-2025 00:02:00):


Ik zag dat we tegelijkertijd hadden gepost. Terecht punt over die einddatum, maar waarom dan wel een losse 5 inzetten op twee drukke treinen in de 1100? Als er genoeg ICNG zou zijn. Op het eerste gezicht rijmt dit niet echt.



Kun je vast wennen voor volgende week

 

01-10-2025 09:15:16
Kamehameha
Kamehameha

Hahaha, wat aardig van NS dat ze mij nu al laten wennen. :p

 

01-10-2025 09:16:50
Kamehameha
Kamehameha

Quote
Dionysusnu (01-10-2025 00:31:19):


Gezien het tijdstip van de genoemde 1120 en 1122 lijkt me dat (hopelijk) wel meer dan een 5'je.


Klopt, vandaar ook mijn kanttekening. Gelukkig zijn reizigers korte treinen op dat traject al gewend zullen we maar zeggen

 

01-10-2025 09:20:13
AlexNL
AlexNL

Quote
Kamehameha (01-10-2025 00:02:00):


maar waarom dan wel een losse 5 inzetten op twee drukke treinen in de 1100? Als er genoeg ICNG zou zijn. Op het eerste gezicht rijmt dit niet echt.


ICNG lijkt me goedkoper in de exploitatie dan Traxx+ICR? Het is bekend dat NS niet ruim in de slappe was zit, en er was al gewaarschuwd dat reizigers kortere en drukkere treinen moesten verwachten.

 

01-10-2025 10:13:18
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
thom (01-10-2025 00:25:44):


Nouja, wat is er voor die treinen gepland als ICR niet meer rijdt ?

Als dat ook een 5'je is, snap ik wel dat men nu niet meer allerlei toeren gaat halen met ICR'en



Het betreft de twee drukste treinen in die richting. Gepland met respectievelijk 13 bakken ICNG en 7 bakken ICR. Dan is 5 bakken ICNG voor beiden op een dinsdag bedroevend weinig.

 

01-10-2025 11:02:37
frenque
frenque

Een ICNG is zeker goedkoper dan een Traxx+ICR, aangezien het energieverbruik lager is. ICNG is ook efficiënter dankzij regeneratief remmen en het onderhoud is voordeliger.

 

01-10-2025 12:20:05 7
Basher
Basher

Quote
Kamehameha (30-09-2025 23:38:49):


Snel lijkt mij maar er zal vast meer spelen waardoor men de planning niet kan opvolgen. Überhaupt ben ik wel benieuwd hoeveel locs er nog beschikbaar zijn voor NS deze week.

De 1120 en 1122 reden overigens gewoon met een losse 5 dus ICR was zeker handig geweest..

Gelukkig heb ik zaterdag (en vele ritten ervoor de laatste tijd) nog kunnen genieten van ICR.


There are six available TRAXX this week, maybe. 186 001, 186 002, 186 005, 186 006, 186 014? and 186 015? All the rest are either stopped for restitutie or have been sent back to Akiem at Krefeld.

 

01-10-2025 17:44:38
anlern
anlern

Sinds kort rijden de standplaatsen Lls en Amf ook op de 1100 dus het is gewoon onhandig om TRAXX in te zetten in geval van bijsturing. Liever een krappe ICNG 5 waar al het HSL personeel mee mag rijden inplaats van een TRAXX waar de kans groot is dat de trein opgeheven moet worden vanwege geen beschikbaar personeel op een specifiek knooppuntstation

 

01-10-2025 18:22:59
Kamehameha
Kamehameha

Begrijpelijk. De keuze om meer personeel van andere standplaatsen op de 1100 te rijden is dan ook na het afsluiten (in de plan systemen) van wijzigingsblad september gemaakt mag ik hopen? Anders plan je twee omlopen ICR in maar weet je dat het totaal niet praktisch zal zijn voor de bijsturing.

Ben vooral nieuwsgierig verder. Al zou ICR wel rijden, dan had ik uberhaupt geen tijd gehad om het te opvolgen. Die week meer of minder maakt niet uit.

 

01-10-2025 20:15:17
klaass16
klaass16

Treinposities laat voor 4 oktober trein 1156 zien met ICR. Planning veranderd nog wel denk ik

 

01-10-2025 20:25:07
michaben
michaben

Volgens de planning zouden ze nog t/m zondag 5 oktober einde dienst moeten rijden, maar kans dat het wordt bijgestuurd wordt steeds groter.

 

01-10-2025 20:50:38
oranjebank
oranjebank

Op vrijdag 3 oktober rijdt er ook geen ICR helaas [ en goed want vrijdag kan ik niet ]. De bijsturing heeft alles al omgezet naar ICNG . Ja tot nu toe staat er wat voor zaterdag . Maar ik vrees dat t ook ICNG gaat worden en zondag ook. Ze hebben t wijzigingsblad wat ICR terzijde stellen betreft vervroegd.

 

01-10-2025 22:57:21
AlexNL
AlexNL

Het is al de hele week het geval dat een paar dagen vooruit ICR verschijnt voor een dag, en dat dat een dag later is veranderd naar ICNG. Voor vrijdag stond er eerst ook ICR op de planning.

 

02-10-2025 00:10:23
tieske05
tieske05

En nu er nog een extra ICNG is geaccepteerd wordt de kans alleen maar kleiner helaas... Maargoed, wie weet gebeurt er zondag nog een wonder 🤫

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl