Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICR(m) |
![]() |
02-10-2025 18:13:59 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Laatste NS ICRM + Traxxx wordt vandaag en morgen gereden met stam 16475. Aldus, bijstuurder NS. Donderdag 4 oktober: Vrijdag 3 okt: |
02-10-2025 18:37:32 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Dat wordt morgen vroeg opstaan voor iedereen die nog met de laatste rit mee wil gaan. Het zal de hele rit ook nog donker zijn, niet ideaal voor de fotografen. |
02-10-2025 18:46:43 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Inprincipe gaat de stam daarna gewoon verder de opvolgende ritten rijden. |
02-10-2025 19:15:21 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Dat staat op treinposities zo maar word constant op de dag zelf ook veranderd. Ga er maar niet vanuit dat die nog rijd na de 1112. |
![]() |
advertentie |
02-10-2025 19:37:19 2 | ||
---|---|---|
DAPPA
![]() |
Het plan is om hem op 3 oktober tot in de avond in de 1100-serie te laten rijden. Ergens wordt hij dan uit de dienst gewipt om naar de Wgm te gaan, alwaar een van zijn lokken terug moet naar de leasemaatschappij. Uiteraard is alles onderhevig aan de waan van het moment, net zoals de stam zojuist spontaan is ingezet na een defect aan een ander treinstel. Ook een sectiestoring dreigde enkele minuten geleden in een aangepaste rit voor deze stam, maar dat liep op het laatste moment met een sisser af. |
02-10-2025 20:25:52 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Je kunt wel in alle rust afscheid nemen dan (in tegenstelling tot afgelopen zaterdag). Op vrijdagochtend helemaal zal de 1112 niet bepaald druk zijn :p |
02-10-2025 20:38:32 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
Ik zie t allemaal. Nu staan er ook nog ritten gepland op zaterdag volgens treinposities . Nu lijkt volgens treinposities de 1184 zaterdagavond z'n allerlaatste rit te zijn. En in de nacht dan naar Amsterdam Wgm ? Als ie echt nog rijd zaterdag hoop ik m te vangen. Morgen kan ik helaas niet. |
02-10-2025 20:52:18 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
In het OD topic staat dat de stam morgenavond in Wgm moet zijn omdat 1 van de locs terug naar de lease maatschappij moet. Met de verstoring in Gvc er nu extra overheen zou ik treinposities al helemaal niet letterlijk nemen (is sowieso niet handig om te doen). Hij trekt altijd de inzet door de komende 48 uur en houdt geen rekening met toekomstige acties van de bijsturing. Laatst bewerkt door Kamehameha op 02-10-2025 20:52 |
02-10-2025 21:10:55 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
I see. Ja , gisteren stonden er SW inzetten bij bijzonderheden en vanmiddag waren die ook verdwenen voor 4 oktober. Maar is vanavond opnieuw weer toegevoegd. En eerst dacht ik dat de loc al was teruggegeven maar niet dus. We wachten morgen en zaterdag even af. Gelukkig heb ik in juni en augustus en eerder in t jaar flink wat ICR [afscheids] ritten gereden in de 1100. Morgenavond weten we of ie dan echt morgen naar Wgm moet. En de 16233 is niet meer beschikbaar voor de laatste volgens wijzigingsblad [ die zondag dus afloopt ] ICR ritten? |
02-10-2025 21:16:53 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De gevolgen daarvan zullen meevallen, treinen uit Eindhoven keren in Den Haag HS. De prognose staat overigens op 22:45 terwijl de 1178 pas om 23:11 in Gvc aankomt.
Treinposities.nl krijgt de samenstelling door zoals die in het jaarplan staat, de wijzigingen op dagplanniveau worden pas later door de bijsturing ingevoerd en doorgezet naar afnemers. |
02-10-2025 21:33:11 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is onjuist, de materieelsamenstellingen zijn wel degelijk gebaseerd op het dagplan, alleen is er de eerste dag nog geen koppeling met de daadwerkelijke materieelnummers en zie je dus geen afwijkingen ten opzichte van het plan. |
02-10-2025 21:34:02 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Die prognose was eerst 21.45 uur volgens mij, en dus verlengd. Maar goed, hij kan inderdaad in Gv keren zonder uit omloop te raken. Wat betreft treinposities is mij opgevallen dat de materieelinzet 72 uur vooruit komt binnendruppelen. Dat moet op basis van dagplan zijn (?). En je ziet dan ook de benamingen als OA = VIRM6 bijv. Geen treinstelnummers zichtbaar nog. 48 uur vooruit ongeveer worden dan de stelnummers ingevuld. Als er echter verstoringen zijn en materieel raakt buiten de omloop, dan trekt ie dat gewoon door in die 48 uur tijdsperiode. Vandaar dat je vaak bv ICM en VIRM combinaties krijgt in treinposities. Of ineens 18 bakken VIRM ofzo. Dan is het dus wachten op de bijsturing voordat iemand handmatig de boel heeft aangepast en het ook weer doordruppelt naar treinposities. |
03-10-2025 01:14:22 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is ook de hele truc, Treinposities toont alleen de data die NS naar buiten stuurt, en dat is de dagplan data waar de bijsturing nog mee aan het puzzelen is op zo'n dag. |
03-10-2025 08:58:31 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
stam 16475 rijdt tot nu toe vanochtend de geplande ritten, zelfs nadat de eerste rit zoveel vertraging had dat die in Den Haag HS is gekeerd. |
03-10-2025 10:14:44 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Ik zie vanavond geen leeg mat naar WGM ingepland staan... Wel naar Binckhorst Zuid. De 71125 (LM Binckhorst - Den Haag Centraal) staat dan weer wel ingepland met ICR 16475.. |
03-10-2025 10:20:14 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Groeten vanuit de 1137 die inderdaad met deze stam rijdt. Zoals het er naar uitziet gaat deze stam morgen ook nog rijden. |
03-10-2025 10:40:58 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
We gaan het zien. Eerst kijken hoe die zich vandaag gedraagt. |
03-10-2025 11:44:28 | ||
---|---|---|
DAPPA
![]() |
|
03-10-2025 13:08:43 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
|
03-10-2025 13:15:56 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Wel jammer dat er niet zoals met de SGM de ritten ook uit eenlopen, zoals inzet naar Amersfoort en dat alles toch echt altijd nog onzeker is omtrent inzet van de ICR. |
03-10-2025 15:05:39 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Van wat ik heb gehoord komt dat oa omdat er maar beperkt personeel weet hoe de ICR stammetjes werken en die zijn vooral bekend met de lijn Ehv - Gvc. |
03-10-2025 15:07:47 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
|
03-10-2025 15:10:39 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Denk dat op treinposities.nl de serie 1100 in de gaten houden het beste werkt… |
03-10-2025 15:49:17 5 | ||
---|---|---|
DAPPA
![]() |
Gefeliciteerd, ik mag de 16475 iets langer door laten rijden. Hij moet nu zaterdag na einde dienst of zondag overdag naar de Wgm gebracht worden. In welke trein hij morgen start staat nog niet vast, al ligt de 1125 het meest voor de hand. Garantie tot 5 minuten geleden. ;-) |
03-10-2025 16:56:51 1 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
Hoera! Werk jij bij de bijsturing? Anyway volgens TP inderdaad 1125. Maar in de gewone reisplanner van NS staat de 16475 weer in de 1123 aangegeven en alle ritten dus ook half uur vervroegd. Morgen de uren der waarheid en hopelijk slot ICRm feestje! Laatst bewerkt door oranjebank op 03-10-2025 16:57 |
03-10-2025 16:59:21 4 | ||
---|---|---|
DAPPA
![]() |
Ja, ik stuur al meer dan acht jaar de IC Direct bij. |
03-10-2025 18:41:07 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
De NS reisplanner laat voor de volgende dag (morgen) altijd de samenstelling en stelnummers van vandaag zien. Dus aangezien de ICR vandaag in de 1123 zat, wordt dat nu ook bij morgen aangegeven. Ongeveer rond 3:00* uur ‘s nachts verdwijnen de stelnummers en wordt de samenstelling juist weergegeven en 3* uur van tevoren komen de juiste stelnummers in de NS reisplanner te staan. * tijden uit eigen waarneming/ervaring. Laatst bewerkt door treinhobby op 03-10-2025 18:42 |
03-10-2025 19:08:25 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Volgens treinposities zat stam 16475 vanavond in trein 1165 en gaat deze zometeen 1168 rijden. En wellicht daarna nog een allerlaatste slag 1179/1182. |
03-10-2025 19:46:16 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Daar zit ik nu in, overigens doet 1 van de deuren het niet in de zijde richting gvc. Ik zag dat het stel heen en weer bleef rijden tot 00:11 en uitloopt ik gvc. Als ik het goed heb. Op hollands spoor ga ik eruit om het stel daar op te wachten en onder de kap foto’s te maken. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-10-2025 19:49:18 1 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Overigens zit op de icd die een half uur later aankomt een icng in flow kleurstelling, die zouden alleen de internationale dienst doen toch? |
03-10-2025 20:26:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Er zijn meer ICNG-B's geleverd dan er op dit moment nodig zijn, dus worden ze ook binnenlands ingezet. |
03-10-2025 21:26:30 | ||
---|---|---|
DAPPA
![]() |
Nu aanrijding auto tussen Tilburg en Eindhoven, dus het plan voor de 16475 gaat waarschijnlijk aangepast worden. Dit treinstel is overigens NIET rechtstreeks betrokken |
03-10-2025 21:47:17 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Dan is de kans aanwezig dat die morgen in een andere omloop gaat komen. Morgenochtend via treinposities.nl het goed in de gaten houden. Daar staan nu 2 omlopen met dezelfde stam. |
03-10-2025 23:47:36 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Klopt, in Tb is deze gekeerd. Kopmaken deed hij eerder al op Gv. Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2025 23:48 |
03-10-2025 23:51:42 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
De stam eindigt met de 1189 en start morgenochtend in de 1124 ;) |
04-10-2025 00:49:15 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
@ Treinhobby : I see . Had ik niet door. En hij begon op Holland Spoor in de 1123 vanochtend vanwege de vertraging. Heeft ie vandaag 2 keer kop moeten maken op Holland Spoor. Gelukkig dat de 16475 niet betrokken was bij de aanrijding. Thanks , ik moet dan morgen ook m'n plannen aanpassen en uur eerder van huis. |
04-10-2025 01:00:17 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
Intussen zijn er weer meer omlopen bijgekomen gelukkig zie ik. En zelfs zondag lijken er ritten gepland . Maar dat is dus nog koffiedik kijken. Morgenavond moet ie net als deze nacht in Eindhoven overnachten in plaats van Gvc Binkhorst . |
04-10-2025 09:17:03 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Inmiddels ook een uitgebreid artikel op nu.nl over de laatste binnenlandse getrokken reizigerstrein, na 186 jaar. |
04-10-2025 11:15:03 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik dacht dat de huur van de locomotieven ten einde was? Laatst bewerkt door aarclay op 04-10-2025 11:15 |
04-10-2025 11:25:03 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
@aarclay Er zijn op basis van dit gewaardeerde bericht 6 locs beschikbaar deze week. De vraag is of deze locs reserve blijven of allemaal teruggaan. |
04-10-2025 12:33:37 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Leuk dat na 186 jaar, de BR186 de laatste mag zijn. Locgetrokken treinen blijven toch wat hebben tov treinstellen, maar gelukkig rijden er nog internationale treinen. |
04-10-2025 14:42:25 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Laatst bewerkt door anton_ op 04-10-2025 14:42 |
04-10-2025 14:43:44 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
1934 De welbekende dieseldrie, een jaar later gevolgd door de elektrische 'Hoek van Hollanders' |
04-10-2025 14:51:00 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Het is maar wat je onder treinstellen verstaat? 1908 de eerste ZHSEM en daarna Mat '24. Maar Mat '34 was het eerste stroomlijnmaterieel. Laatst bewerkt door MasterE op 04-10-2025 15:35 |
04-10-2025 14:54:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
ZHESM, voor wie het wilde opzoeken en het niet vond. |
04-10-2025 14:55:04 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik zie de combinaties van de motor- en tussenrijtuigen van het ZHESM-materieel en het Mat.'24 meer als treinstammen. Elk rijtuig had tenslotte een eigen nummer en ze werden nogal eens uitgewisseld. En wat maakt de Dieseldrieën uit 1934 geen stroomlijnmaterieel? Laatst bewerkt door martijn op 04-10-2025 14:55 |
04-10-2025 15:02:18 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Een treinstel is een vast gekoppelde trein eenheid, ZHESM'ers en mat'24 was dat als buffer materieel niet. |
04-10-2025 15:02:30 1 | ||
---|---|---|
DAPPA
![]() |
De allerlaatste stam staat nu gestrand tussen Rotterdam en Breda. Er wordt geevacueerd, en dit zou dus heel goed de allerlaatste reizigersrit met een ICR+Traxx geweest kunnen zijn. |
04-10-2025 15:02:35 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat treinstelprincipe was zowel een basisprincipe als een rekbaar principe. Met name de motorrijtuigen werden nog al eens gewisseld bij de dieselvijven, omdat ze vaker revisie en onderhoud nodig hadden. Daarom waren er ook twee meer dan de reizigersbakken. Na WO II waren er veel meer wisselingen al naar gelang de staat waarin de bakken verkeerden en uiteindelijk ook minder treinstellen. In veel mindere mate geldt dat nog steeds voor ongeveer elk type treinstellen: bakwisselingen. |
04-10-2025 15:36:27 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
|
04-10-2025 16:45:05 1 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Als dit de laatste inzet is dan is het een zeer passend einde van de Traxx + ICR diensten op de HSL.
|
04-10-2025 16:49:40 | ||
---|---|---|
103 220-0
![]() |
De ongelukkige stam arriveerde om 16.48 in Den Haag HS. Achterste locomotief gesleept en met los sluitsein achter de frontruit. |
04-10-2025 19:07:30 | ||
---|---|---|
desperado
![]() |
Kan iemand mij het treinnummer en de vertrek- en aankomsttijden van de evacuatietrein doorgeven? Ter informatie: het ging om trein 3224. Ik heb geen archief met aankomstgegevens voor Breda kunnen vinden, alleen het vertrekarchief op https://en.treinposities.nl/vertrekstaat/breda. Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen. |
04-10-2025 19:52:57 1 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
|
![]() |
advertentie |
04-10-2025 19:56:23 | ||
---|---|---|
steven
![]() |
We zijn later vertrokken, ik heb nog een foto gemaakt toen we stilstonden met ICNG 3224 en dat was om 15:55, kort daarna zijn wij vertrokken. De aankomst zal rond 16:12 zijn geweest. |
04-10-2025 19:57:41 3 | ||
---|---|---|
DAPPA
![]() |
Stam 16475 is weer gemaakt. Hij rijdt morgen eerst als leeg mat naar Eindhoven, om van daar de 1128 te kunnen starten. |
04-10-2025 20:03:09 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Deur gerepareerd en de lokken ook dan? |
05-10-2025 00:53:20 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Ik citeer uit dat artikel: "De rijtuigen hebben ook gereden op de IJssellijn, het spoor tussen Arnhem en Leeuwarden." Ik neem aan dat ze de Ijssel/Brabantlijn bedoelen:Roosendaal-Zwolle |
05-10-2025 10:17:28 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Uiteraard, het is een Google + Wikipedia foutje, zoek je daar naar IJssellijn dan is de eerste link de wikipedia pagina van Staatslijn A - Spoorlijn Arnhem - Leeuwarden.
Ik zie trouwens vandaag nog geen ICR in de 1100 verschijnen. De 1128 rijdt nu met een ICNG5.
|
05-10-2025 10:30:39 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Die ICR-stam met de TRAXX heeft het vanochtend tijdens de overbrenging opnieuw begeven. Zie OD. Einde verhaal. |
05-10-2025 13:03:23 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
en inderdaad heeft ICR zondag 5 oktober niet gehaald… |
05-10-2025 22:39:55 2 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
|
06-10-2025 11:44:11 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Nu het ICR tijdperk voorbij is, hoeveel rijtuigbakken staan er nu te wachten op verkoop/sloop? Moeten er toch minstens 200 zijn. Wellicht doet NS nog steeds pogingen om op z,n minst een deel ervan verkocht te krijgen. (?) |
06-10-2025 13:01:54 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Kabinet heeft ook interesse om de rijtuigen over te kopen voor militaire doeleinden. |
06-10-2025 13:57:35 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Dan moeten ze rap zijn. Volgens het hier eerder geplaatste artikel op Nu.nl zou er al een aanzienlijk aantal zijn verkocht. |
06-10-2025 14:14:05 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
06-10-2025 15:09:00 1 | ||
---|---|---|
frenque
![]() |
er zijn in 2023 al 72 stuks ICR overgenomen door Train Charter Services (TCS). Het idee was om deze rijtuigen in te zetten bij GoVolta, een onderneming die o.a. verrassingsreizen aanbied. Dat ging uiteindelijk niet door, en TCS heeft alle 72 ICR rijtuigen doorverkocht aan Leo Mobility, een trein-leasemaatschappij die de rijtuigen gaat opknappen en weer aanbieden in de leasemarkt. Laatst bewerkt door frenque op 06-10-2025 15:24 |
08-10-2025 14:00:31 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
Bij sommige stammen zoals 16478 staat ''Buiten dienst'' terwijl bij andere ''Definitief terzijde''. Zijn die ''Buiten dienst'' stammen de resterende reserve stammen? Maar ik denk niet meer dat ze nog ingezet gaan worden als inval trein op de HSL. Zou leuk zijn als 1 van de stichtingen nog een ICR stam willen overnemen en weer rijvaardig maken met een ( spoorwegmuseum ) 1600/ 1700 loc |
08-10-2025 15:06:45 | ||
---|---|---|
TCSFan
![]() |
Dit blijft een hardnekkig misverstand: de rijtuigen zijn nooit voor GoVolta bestemd geweest. Net zoals TRI de IC1-rijtuigen voor Flixtrain aangeworven heeft, zo heeft TCS dat met ICR voor LeoMobility gedaan. |
08-10-2025 15:45:25 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het Spoorwegmuseum heeft al een A-rijtuig in bijna originele vorm (ex-begeleidingsrijtuig van de Koninklijke Trein). |
08-10-2025 16:03:49 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Ik heb nadat de rijtuigen naar Tsjechië waren gegaan er niks meer van vernomen. Alleen dat ze mogelijk naar Hongarije zouden gaan voor inzet door de MAV. Is er inmiddels al meer naar buiten gekomen over de verbouwing? |
08-10-2025 21:31:03 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Weet iemand welke stammen er nog op de Wgm staan? Ik vermoed de 16233 en de 16475 |
09-10-2025 03:00:00 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
|
09-10-2025 07:42:19 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 21 rijtuigen van drie stammen staan gekoppeld te wachten op afvoer naar Ahgons aan de oostkant van de Meer en er stond gisteren nog een stam met een Traxx ervoor nog gereinigd werd.
Laatst bewerkt door broek53 op 09-10-2025 08:21 |
09-10-2025 07:50:57 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
Weet ik en de BS met nog echte oranje banken en ik bedoel ook niet dat er een stam ernaar toe moet nee ,ik bedoel of een stichting zoals de 2454 een ICR stam zouden willen hebben voor donateurs ritten en dan de locomotieven [ 16 / 1700 ] van t spoorwegmuseum kunnen gebruiken tijdens zo'n rit. |
09-10-2025 07:55:01 1 | ||
---|---|---|
oranjebank
![]() |
Laatst bewerkt door oranjebank op 09-10-2025 07:56 |
09-10-2025 08:23:56 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Nee. |
09-10-2025 11:58:27 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Laatst bewerkt door Edb3 op 09-10-2025 11:58, reden: Tikvoutje |
09-10-2025 12:40:43 1 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Het merendeel van de rijtuigen komen uit de stammen 16233, 16437 en 16478. |
09-10-2025 12:41:25 | ||
---|---|---|
ari
![]() |
Op 5 sept. was er ook een rit van Wgm naar Ahgons met 21 rijtuigen. Wat ik me afvroeg: zijn dit de langste treinen met ICR sinds de langste reizigerstrein van feb. 1989, of zijn er de afgelopen jaren wel vaker ritten geweest met 20+ ICR rijtuigen? |
09-10-2025 12:48:53 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
|
09-10-2025 15:05:04 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Wat ik mij afvraag over de ICR. Bepaalde rijtuigen hebben afwijkende tussenschuifdeuren in de coupés. De meesten hebben de normale deuren die we als vanouds kennen, maar sommige rijtuigen hebben weer in het hele rijtuig de glazen deuren die we ook weer kennen uit de ICM. Is dit verschil ergens ontstaan, of is dit gewoon vanwege een defect vervangen omdat het gewoon past en op voorraad was? Laatst bewerkt door aarclay op 09-10-2025 15:06 |
09-10-2025 17:00:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Hierop aansluitend was er ook in de eerste klasse verschil met rode en witte hoofdsteunen. Was dat een verschil tussen de voor België geschikte rijtuigen en de binnenlandse dienst? |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICR(m) |
![]() |