Gevolgen stroomstoring 2 september 2022
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
04-10-2022 13:24:19
sjoerd
sjoerd

Yappa geeft naar mijn idee aan dat je bij wederopbouw streeft naar een op dat moment haalbare operationaliteit, dus dieselrijden over enkelspoor als dat het best haalbare is. Dat deden we hier ook na WO II en na de Watersnoodramp. Al zijn dat andere werkelijkheden dan die op de Flevolijn van nu. En: vergelijken kan altijd. Dan juist zie je de overeenkomsten en de verschillen.

 

04-10-2022 13:41:23
thom
thom

Volgens mij hebben we hier alleen al eerder besproken dat dat niet mogelijk is tegelijkertijd met het herstellen van alle beschadigde infra en componenten.

 

04-10-2022 17:29:00
gvttreinen
gvttreinen

Ik geloof niet dat men tot en met december continue aan het spoor werkt.

Kabelsleuven maken gebeurd zelfs bij in dienst zijnde spoor en lassen vervangen kan tijdens (korte) buitendienstellingen.

 

04-10-2022 17:37:08
Muizeneus
Muizeneus

Als NS het zelfs al niet voor elkaar krijgt om de treinen op de veluwelijn te versterken, hoeven we niet de illusie te hebben dat ze hier ooit moeite voor zullen gaan doen...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-10-2022 19:22:10
michaben
michaben

Versterkte treinen zijn er wel degelijk, het is alleen niet heel consequent. Mijn trein heen vanmiddag stond oorspronkelijk met een losse ICM4 gepland maar men had uiteindelijk toch 7 bakken weten te regelen, terwijl de tegentrein van ICM7 naar ICM10 was verlengd. Alleen in de middagspits viel het dan weer tegen en zat er een ICM6 waar ICM7 gepland was.

 

04-10-2022 20:27:24
thom
thom
Quote
gvttreinen (04-10-2022 17:29:00):

Ik geloof niet dat men tot en met december continue aan het spoor werkt.

Kabelsleuven maken gebeurd zelfs bij in dienst zijnde spoor en lassen vervangen kan tijdens (korte) buitendienstellingen.


Da's wel een verschil met een bestaande infrasituatie die functioneel en werkend is die omgebouwd moet worden, en niet zoals hier waar dat niet is en nog veel meer vervangen zal moeten worden dan alleen wat kabelwerk...

 

05-10-2022 09:15:03
diesels
diesels
Quote
michaben (04-10-2022 19:22:10):

Versterkte treinen zijn er wel degelijk, het is alleen niet heel consequent. Mijn trein heen vanmiddag stond oorspronkelijk met een losse ICM4 gepland maar men had uiteindelijk toch 7 bakken weten te regelen, terwijl de tegentrein van ICM7 naar ICM10 was verlengd. Alleen in de middagspits viel het dan weer tegen en zat er een ICM6 waar ICM7 gepland was.


Ik weet niet welke tijd dat was, maar een verlenging van ICM4 naar ICM7 is in de spits tussen Zl en Amf momenteel het verschil tussen 'mogelijk kan je niet mee' en 'je kan wel mee, als je het niet erg vind om 30 minuten hutje mutje te staan'.

Voor de opening van de Hanzelijn reed men ook met 12+ bakken op de Veluwelijn in de spits. Natuurlijk hebben we wat minder reizigers door Corona, maar we zijn ook tien jaar groei verder. Capaciteit van gemiddeld 7 bakken enkeldek in de spits is wellicht zelfs het laagste sinds de jaren vijftig. Het is echt belachelijk, en dat terwijl overheid en bedrijfsleven smeekt om je toch maar weer aan de coronaregels te houden omdat het ziekteverzuim nu al de pan uit rijst.

Ik ben zelf eigenlijk nooit zomaar ziek of verkouden, ik heb sinds begin september al twee keer een verkoudheid opgelopen....

 

05-10-2022 10:03:37 1
yappa
yappa

Ook vandaag (5 oktober) ben ik van plan tussen Zl en Amf te reizen. De 540 (waarmee dus alle reizigers tussen het Noorden van Nederland en de hele Randstad mee moeten) is gepland met.... een hele ICM 4. Ik pas mijn route wel aan want zelfs rond lunchtijd wordt dat volgens de planner 'rode' drukte.

Dit was niet helemaal wat ik me voorstelde toen NS aan Rover beloofde dat ze vanaf 3 oktober meer capaciteit ging inzetten. En ik zie niet in hoe dit aan het personeelstekort zou kunnen liggen, want met 1 HC rijden mag je nog veel groter rijden dan dit.



Laatst bewerkt door yappa op 05-10-2022 10:04
 

05-10-2022 10:30:47 1
michaben
michaben

De 540 rijdt als het goed is met ICM7, alleen is dat pas kort voor vertrek zichtbaar omdat de verlenging niet in dagplan ingevoerd is.

 

05-10-2022 11:13:16
yappa
yappa

Ah, ik zie het, het is nu bijgewerkt. Fijn om zo'n informatie uit informele bron te hebben! 😉

 

05-10-2022 15:01:30
phantom
phantom

En zo verschuiven er klanten van de ene naar de andere trein,die wel capaciteit lijkt te hebben op hun pc scherm of telefoon,waardoor die trein weer stampvol komt te zitten.

Krijg je daar straks weer klachten van omdat ze moesten staan of achter werden gelaten.
Ik heb geen kijk op hoe men e.e.a aan info verwerkt,maar ik durf te zeggen dat overvolle treinen deels vermeden kunnen worden als iedereen de actuele info over treinlegte's meer dan (zeg 2 uur) van te voren te zien krijgt.

Kan je als reiziger een gedegen keuze maken,niet gedwongen op basis van "halve"info

 

05-10-2022 20:32:24
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Ben beniewd wat het wordt als ook Dv er uit ligt.

Op 23 oktober vanaf Nm eerst naar Ut en daar overstappen op de trein ri Gn.

Die stopt dan wel weer in Mp om daar de stopbus te pakken ri Lw.

 

11-10-2022 15:34:43
yappa
yappa
Quote
Trainplaza (10-10-2022 23:27:09):

Inmiddels heeft men toch twee DDZ-stammen op de extra intercity ingezet tussen Zwolle en Amersfoort. Hopelijk lukt dit morgen ook in de ochtendspits, ik ben benieuwd wat het effect dan is op de drukte. Ik vroeg me al af waarom de 700/1800 niet doorgetrokken waren naar Amersfoort, maar de perronlengte van Amf5b zal hierin wel de beperkende factor zijn. Fijn dat er in ieder geval wat extra's rijdt!


Inderdaad, dat zal de reden wel zijn. Maar omgekeerd roept dat bij mij wel de vraag op: waarom de 2000 van spoor 4A te Amf niet doorgetrokken in dit pad tot Zwolle? Daar is een volwaardig perronspoor vrij voor de trein die normaal gesproken van de Hanzelijn zou komen, dus dan heb je die lengtebeperking niet meer. En je bespaart doorgaande reizigers een overstap.
Er zal vast een reden voor zijn dat dit niet gebeurt, maar ik zie hem zo snel even niet cool

 

11-10-2022 16:31:12
treinhobby
treinhobby

Iets met diezelfde serie 2000 die vanaf Amersfoort naar Deventer rijdt misschien??

Maar dan zal je de 1500 door moeten laten rijden naar Deventer.

 

11-10-2022 17:19:39
Marco
Marco

En de trein die normaal van de Hanzelijn afkomt is er nog steeds en houdt dus een perron bezet, alleen komt die niet meer van de Hanzelijn af maar keert die op Zwolle.

 

11-10-2022 18:25:26
treinhobby
treinhobby

Ja, en juist die zou dan van/naar Amf gaan en niet hoeven te keren in Zl.

 

11-10-2022 18:56:02
Henk1619
Henk1619

Waarom probeert iedereen de wereld zo vreselijk ingewikkeld te maken? Met de opening van de Hanzelijn kwam een einde aan een decennia lange traditie waarbij de treinen uit Lw en Gn in Zl aan elkaar werden geknoopt om samen naar Amf of Ut te rijden. Met de 'sluiting' van de Hanzelijn kun je dat gewoon weer invoeren. In Amf trek je de delen weer uit elkaar en laat je een deel gewoon verder gaan naar Ut en het andere ri Asd ipv van die pendel-IC. Dan heb je ook gelijk weer ruimte voor een kopmakende IC uit Gvc zodat die ook niet meer nodeloos door hoeft naar Dv.

 

11-10-2022 19:45:07
DDZ7504
DDZ7504

Dat kan nu niet meer omdat het materieel niet allemaal gelijk is (er rijdt ook DDZ en zo nu en dan VIRM) en daar iets tegen doen is net zo veel werk als de materieelomloop elders aanpassen. En vergeet niet dat de keer-/stoptijden tegenwoordig niet altijd lang genoeg zijn om onderweg af te trappen/bij te plaatsen.

 

11-10-2022 19:51:54 1
pascalgerr
pascalgerr
Quote
DDZ7504 (11-10-2022 19:45:07):

Dat kan nu niet meer omdat het materieel niet allemaal gelijk is (er rijdt ook DDZ en zo nu en dan VIRM) en daar iets tegen doen is net zo veel werk als de materieelomloop elders aanpassen. En vergeet niet dat de keer-/stoptijden tegenwoordig niet altijd lang genoeg zijn om onderweg af te trappen/bij te plaatsen.


Helaas het typische denken in problemen. NS is afgelopen maanden al heel goed in een 'aangepaste dienstregeling' dus niets is onmogelijk. Ook vraag ik me af of het onmogelijk is om mat te wisselen tussen die pendel en de 3600 zodat die pendel altijd VIRM of altijd DDZ is

 

11-10-2022 20:23:55 1
treinhobby
treinhobby
Quote
Henk1619 (11-10-2022 18:56:02):

Waarom probeert iedereen de wereld zo vreselijk ingewikkeld te maken? Met de opening van de Hanzelijn kwam een einde aan een decennia lange traditie waarbij de treinen uit Lw en Gn in Zl aan elkaar werden geknoopt om samen naar Amf of Ut te rijden. Met de 'sluiting' van de Hanzelijn kun je dat gewoon weer invoeren. In Amf trek je de delen weer uit elkaar en laat je een deel gewoon verder gaan naar Ut en het andere ri Asd ipv van die pendel-IC. Dan heb je ook gelijk weer ruimte voor een kopmakende IC uit Gvc zodat die ook niet meer nodeloos door hoeft naar Dv.


Sind die tijd is er wel ingevoerd dat treinen uit maximaal 12 bakken mogen bestaan, terwijl destijds 15 normaal was.
En zelfs in de spits werd met een voortrein gereden omdat gecombineerd ruim over de 15 bakken zou gaan.

Dus even de vraag of je na splitsen nog genoeg capaciteit hebt...

En waarop baseer je je dat de 2000 nodeloos doorrijdt naar Dv? Ben je ooit wel eens meegereden om dit zelf te bekijken en beoordelen??

 

11-10-2022 20:53:29
diesels
diesels

Ik kreeg een mail van NS dat men NOG een MAAND nodig heeft om de 28500 daadwerkelijk gepland door te koppelen, en wel aan de 1500. Dat duurt dan twee weken, tot eind november, en vanaf dan zijn we blijkbaar weer terug bij af.

 

12-10-2022 17:51:50
GerritJan
GerritJan

Vanaf 11 november rijd de extra serie 28500 niet meer tussen Zl en Amf, Van 12 november t/m 28 november rijden 2 Intercity’s per uur door naar Amsterdam. NS zet bussen in tussen Lelystad en Dronten tot het eind van de werkzaamheden.

 

12-10-2022 19:23:56
treinhobby
treinhobby

@GerritJan, jij schrijft precies hetzelfde als in het bericht boven jou staat...

 

12-10-2022 19:46:25
GerritJan
GerritJan
Quote
treinhobby (12-10-2022 19:23:56):

@GerritJan, jij schrijft precies hetzelfde als in het bericht boven jou staat...


Ik zie anders geen einddatum van tot wanneer de 28500 rijd en tot wanneer de doorgetrokken rijd. 😉

 

12-10-2022 20:14:38
treinhobby
treinhobby
Quote
diesels (11-10-2022 20:53:29):

Ik kreeg een mail van NS dat men NOG een MAAND nodig heeft om de 28500 daadwerkelijk gepland door te koppelen, en wel aan de 1500. Dat duurt dan twee weken, tot eind november, en vanaf dan zijn we blijkbaar weer terug bij af.


Dat NS vanaf 11 oktober (= plaatsing bericht) nog een maand (dus 11 november) nodig heeft om de 28500 daadwerkelijk gepland door te koppelen (dus einde aan pendel) aan de 1500 (= intercity Amersfoort -Amsterdam).

Dat duurt dan twee weken (12 november + 14 dagen = 26 november) en dan zijn we terug bij af (dus geen doorkoppeling meer).



Laatst bewerkt door treinhobby op 12-10-2022 20:17
 

12-10-2022 20:21:51
michaben
michaben

En dankzij het bericht van GerritJan is dat nu een stuk duidelijker, dus wat is het probleem?

 

13-10-2022 21:57:23
Henk1619
Henk1619
Quote
treinhobby (11-10-2022 20:23:55):
Quote
Henk1619 (11-10-2022 18:56:02):

Waarom probeert iedereen de wereld zo vreselijk ingewikkeld te maken? Met de opening van de Hanzelijn kwam een einde aan een decennia lange traditie waarbij de treinen uit Lw en Gn in Zl aan elkaar werden geknoopt om samen naar Amf of Ut te rijden. Met de 'sluiting' van de Hanzelijn kun je dat gewoon weer invoeren. In Amf trek je de delen weer uit elkaar en laat je een deel gewoon verder gaan naar Ut en het andere ri Asd ipv van die pendel-IC. Dan heb je ook gelijk weer ruimte voor een kopmakende IC uit Gvc zodat die ook niet meer nodeloos door hoeft naar Dv.


Sind die tijd is er wel ingevoerd dat treinen uit maximaal 12 bakken mogen bestaan, terwijl destijds 15 normaal was.

Misschien kun je ook nog even uitleggen waarom Eurostar, Thalys en GreenCityTrip zich niet houden aan je net uit de duim gezogen maximum.

En waarop baseer je je dat de 2000 nodeloos doorrijdt naar Dv? Ben je ooit wel eens meegereden om dit zelf te bekijken en beoordelen??


Gelukkig hebben treinen ramen zodat de poppetjes prima te tellen zijn. Zelfs NSR is het me eens aangezien die treinen binnenkort worden geschrapt🙂

 

13-10-2022 22:01:27
Henk1619
Henk1619
Quote
DDZ7504 (11-10-2022 19:45:07):

Dat kan nu niet meer omdat het materieel niet allemaal gelijk is (er rijdt ook DDZ en zo nu en dan VIRM) en daar iets tegen doen is net zo veel werk als de materieelomloop elders aanpassen. En vergeet niet dat de keer-/stoptijden tegenwoordig niet altijd lang genoeg zijn om onderweg af te trappen/bij te plaatsen.


Voor het juiste perspectief: in het verleden was er een mixbedrijf van ICM en mat'54 die zich ook wat lastig lieten combineren.

 

13-10-2022 22:16:48 1
MetroRET
MetroRET
Quote
Henk1619 (13-10-2022 21:57:23):
Quote
treinhobby (11-10-2022 20:23:55):
Quote
Henk1619 (11-10-2022 18:56:02):

Waarom probeert iedereen de wereld zo vreselijk ingewikkeld te maken? Met de opening van de Hanzelijn kwam een einde aan een decennia lange traditie waarbij de treinen uit Lw en Gn in Zl aan elkaar werden geknoopt om samen naar Amf of Ut te rijden. Met de 'sluiting' van de Hanzelijn kun je dat gewoon weer invoeren. In Amf trek je de delen weer uit elkaar en laat je een deel gewoon verder gaan naar Ut en het andere ri Asd ipv van die pendel-IC. Dan heb je ook gelijk weer ruimte voor een kopmakende IC uit Gvc zodat die ook niet meer nodeloos door hoeft naar Dv.


Sind die tijd is er wel ingevoerd dat treinen uit maximaal 12 bakken mogen bestaan, terwijl destijds 15 normaal was.

Misschien kun je ook nog even uitleggen waarom Eurostar, Thalys en GreenCityTrip zich niet houden aan je net uit de duim gezogen maximum.

En waarop baseer je je dat de 2000 nodeloos doorrijdt naar Dv? Ben je ooit wel eens meegereden om dit zelf te bekijken en beoordelen??


Gelukkig hebben treinen ramen zodat de poppetjes prima te tellen zijn. Zelfs NSR is het me eens aangezien die treinen binnenkort worden geschrapt🙂


Om vervolgens door de 1500 naar Dv vervangen te worden ;-)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-10-2022 01:10:19
henri1972
henri1972
Quote
treinhobby (11-10-2022 20:23:55):
Quote
Henk1619 (11-10-2022 18:56:02):

Waarom probeert iedereen de wereld zo vreselijk ingewikkeld te maken? Met de opening van de Hanzelijn kwam een einde aan een decennia lange traditie waarbij de treinen uit Lw en Gn in Zl aan elkaar werden geknoopt om samen naar Amf of Ut te rijden. Met de 'sluiting' van de Hanzelijn kun je dat gewoon weer invoeren. In Amf trek je de delen weer uit elkaar en laat je een deel gewoon verder gaan naar Ut en het andere ri Asd ipv van die pendel-IC. Dan heb je ook gelijk weer ruimte voor een kopmakende IC uit Gvc zodat die ook niet meer nodeloos door hoeft naar Dv.


Sind die tijd is er wel ingevoerd dat treinen uit maximaal 12 bakken mogen bestaan, terwijl destijds 15 normaal was.
En zelfs in de spits werd met een voortrein gereden omdat gecombineerd ruim over de 15 bakken zou gaan.

Dus even de vraag of je na splitsen nog genoeg capaciteit hebt...

En waarop baseer je je dat de 2000 nodeloos doorrijdt naar Dv? Ben je ooit wel eens meegereden om dit zelf te bekijken en beoordelen??


Die 15 bakken werden in Ut en Zl gecombineerd en gesplitst. Op de takken naar Rtd, Gvc, Lw en Gn was geen 15 bakken mogelijk. De sptstreinen die dubbel reden hadden max 12 bakken. Een mooi voorbeeld hiervan was een aantal jaren trein 501 Gvc-Gn die met 11 bakken ICR reed met een 561 Rtd-Lw daar iets voor die met 12 bakken ICM reed en het achterste stel tot Zl.

Met de huidige dienst wordt er niet gesplits of gecombineerd en is Ut-Zl dus ook max 12 bakken.



Laatst bewerkt door henri1972 op 14-10-2022 01:11
 

14-10-2022 07:30:33
treinhobby
treinhobby
Quote
Henk1619 (13-10-2022 21:57:23):
Quote
treinhobby (11-10-2022 20:23:55):
Quote
Henk1619 (11-10-2022 18:56:02):

Waarom probeert iedereen de wereld zo vreselijk ingewikkeld te maken? Met de opening van de Hanzelijn kwam een einde aan een decennia lange traditie waarbij de treinen uit Lw en Gn in Zl aan elkaar werden geknoopt om samen naar Amf of Ut te rijden. Met de 'sluiting' van de Hanzelijn kun je dat gewoon weer invoeren. In Amf trek je de delen weer uit elkaar en laat je een deel gewoon verder gaan naar Ut en het andere ri Asd ipv van die pendel-IC. Dan heb je ook gelijk weer ruimte voor een kopmakende IC uit Gvc zodat die ook niet meer nodeloos door hoeft naar Dv.


Sind die tijd is er wel ingevoerd dat treinen uit maximaal 12 bakken mogen bestaan, terwijl destijds 15 normaal was.

Misschien kun je ook nog even uitleggen waarom Eurostar, Thalys en GreenCityTrip zich niet houden aan je net uit de duim gezogen maximum.

En waarop baseer je je dat de 2000 nodeloos doorrijdt naar Dv? Ben je ooit wel eens meegereden om dit zelf te bekijken en beoordelen??


Gelukkig hebben treinen ramen zodat de poppetjes prima te tellen zijn. Zelfs NSR is het me eens aangezien die treinen binnenkort worden geschrapt🙂


Henk. Zou je hier niet zomaar mij willen beschuldigen dat ik iets 'uit mijn duim zuig'?

Misschien wordt het tijd dat jij je eens goed gaat verdiepen in reizigers treinen!

Dan zou je wel weten dat 12 tegenwoordig het maximum is (bij NS).



Laatst bewerkt door treinhobby op 14-10-2022 07:34
 

14-10-2022 08:53:02
mren
mren

Waar komt die idioterie vandaan dan? Op Ut-Dv hebben jarenlang zonder problemen treinen van 15 bakken gereden en dat nu ineens(?) niet meer mogen?

Soms zat er een viertje in een dienst van een drietje en had je 16 bakken, dat was voor veel medewerkers ook geen onoverkomelijk probleem.

 

14-10-2022 09:11:21
treinfan
treinfan

Geen idee wat de reden is, maar het is minder efficiënt qua personeelsinzet (extra HC nodig voor 2 of 3 extra bakken), en het tractievermogen wordt gereduceerd. Dat laatste zou ervoor kunnen zorgen dat de dienstregeling minder goed haalbaar is.

 

14-10-2022 09:15:07
Ysbergsla
Ysbergsla

Het probleem zal met name het combineren te Utrecht zijn in de nieuwe sporeninrichting.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 14-10-2022 09:15
 

14-10-2022 09:17:21
Muizeneus
Muizeneus

In de praktijk worden er geen treinen meer gepland op meer dan 12 bakken, omdat nieuwe / vernieuwde IC-perrons voor maximaal 12 bakken worden aangelegd. Ook wil NS niet meer met vleugeltreinen rijden

Echter als in zowel Ut, Amf als Zl de perrons nog steeds geschikt zijn voor 15 - 16 bakken is er toch op zich helemaal niks mis mee om dit tijdelijk weer opnieuw in te voeren? Of zijn er interne NSR-regeltjes die dat verbieden?

 

14-10-2022 09:31:30
Marco
Marco

ICNG gaat sowieso al rijden met meer dan 12 bakken. Maar dat is misschien niet 'eerlijk' omdat het kortere bakken zijn, ICNG-16 is net zo lang als 12 normale bakken.

 

14-10-2022 09:48:01
robbertc
robbertc
Quote
Muizeneus (14-10-2022 09:17:21):

In de praktijk worden er geen treinen meer gepland op meer dan 12 bakken, omdat nieuwe / vernieuwde IC-perrons voor maximaal 12 bakken worden aangelegd. Ook wil NS niet meer met vleugeltreinen rijden

Echter als in zowel Ut, Amf als Zl de perrons nog steeds geschikt zijn voor 15 - 16 bakken is er toch op zich helemaal niks mis mee om dit tijdelijk weer opnieuw in te voeren? Of zijn er interne NSR-regeltjes die dat verbieden?


Nee, wel zijn de perrons 8,9,11,12 van Ut en 3,5,6,7 in Zl wat gekrompen, waardoor daar maar max 12 tot 14 bakken langs passen.

 

14-10-2022 10:07:02
geert
geert

Na de verbouwing van Ut enkele jaren geleden zijn alleen spoor 5 en 7 en 18 en 19 nog geschikt voor meer dan 12 bakken, namelijk voor een cominatie van 2 ICE of Thalys stellen. Verdere perrons langer dan 12 bakken werden niet meer nodig geacht.

 

14-10-2022 12:41:24
diesels
diesels

Zwolle is volgens mij alleen spoor 1 nog geschikt voor 15 bakken

 

14-10-2022 13:51:42
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Heeft het er niet mee te maken dat bij een ongeval met een lange trein het aantal slachtoffers niet meer te behappen is in Nederland?

 

14-10-2022 13:55:16
DDietzen
DDietzen

ICM-15 heeft minder capaciteit dan VIRM-12 dus dat lijkt me niet de reden.

 

14-10-2022 16:02:41
noof
noof
Quote
robbertc (14-10-2022 09:48:01):
Quote
Muizeneus (14-10-2022 09:17:21):

In de praktijk worden er geen treinen meer gepland op meer dan 12 bakken, omdat nieuwe / vernieuwde IC-perrons voor maximaal 12 bakken worden aangelegd. Ook wil NS niet meer met vleugeltreinen rijden

Echter als in zowel Ut, Amf als Zl de perrons nog steeds geschikt zijn voor 15 - 16 bakken is er toch op zich helemaal niks mis mee om dit tijdelijk weer opnieuw in te voeren? Of zijn er interne NSR-regeltjes die dat verbieden?


Nee, wel zijn de perrons 8,9,11,12 van Ut en 3,5,6,7 in Zl wat gekrompen, waardoor daar maar max 12 tot 14 bakken langs passen.


  • Spoor 8: 389 meter - 14 bakken
  • Spoor 9: 351 meter - 13 bakken
  • Spoor 11: 390 meter - 14 bakken
  • Spoor 12: 354 meter (ri OZ), 392 meter richting het westen en noorden. Even uitgaande van kopmaken is 354 meter = 13 bakken.
 

14-10-2022 17:58:42
GerritJan
GerritJan

men spreekt erover intern dat dit mogelijk tot en met april kan gaan duren...........

 

14-10-2022 18:20:32
thom
thom

En verbaasd je dat? :p

 

14-10-2022 20:12:29
DDZ7504
DDZ7504

Het verbaast mij in elk geval niet. Rijdend personeel dat de afgelopen maanden binnen is gekomen, zal ook niet veel eerder dan april volledig in dienst kunnen komen.

Edit: ik was alweer voorbij het topic over het personeelstekort blijkbaar, iets met lange werkdag 😊



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-10-2022 20:40
 

14-10-2022 20:25:10
thom
thom

Ik ging er vanuit dat Gerrit-Jan zijn opmerking bedoeld was op waar het topic hier over gaat, de stroomstoring en het weer herstellen daarvan.

 

14-10-2022 20:40:10
DDZ7504
DDZ7504

Oeps, mijn fout.

 

15-10-2022 11:22:12
treinhobby
treinhobby

Als er op 10 december of eerder weer treinen gaan rijden op de Hanzelijn, dan organiseert burgemeester Peter Snijders een feestje op het station in Zwolle. Die toezegging deed hij tijdens een bijeenkomst in Meppel waar werd gesproken over verbeteringen aan het spoor.

RTVoost.nl

 

15-10-2022 11:51:24
Henk1619
Henk1619
Quote
treinhobby (14-10-2022 07:30:33):
Quote
Henk1619 (13-10-2022 21:57:23):
Quote
treinhobby (11-10-2022 20:23:55):
Quote
Henk1619 (11-10-2022 18:56:02):

Waarom probeert iedereen de wereld zo vreselijk ingewikkeld te maken? Met de opening van de Hanzelijn kwam een einde aan een decennia lange traditie waarbij de treinen uit Lw en Gn in Zl aan elkaar werden geknoopt om samen naar Amf of Ut te rijden. Met de 'sluiting' van de Hanzelijn kun je dat gewoon weer invoeren. In Amf trek je de delen weer uit elkaar en laat je een deel gewoon verder gaan naar Ut en het andere ri Asd ipv van die pendel-IC. Dan heb je ook gelijk weer ruimte voor een kopmakende IC uit Gvc zodat die ook niet meer nodeloos door hoeft naar Dv.


Sind die tijd is er wel ingevoerd dat treinen uit maximaal 12 bakken mogen bestaan, terwijl destijds 15 normaal was.

Misschien kun je ook nog even uitleggen waarom Eurostar, Thalys en GreenCityTrip zich niet houden aan je net uit de duim gezogen maximum.

En waarop baseer je je dat de 2000 nodeloos doorrijdt naar Dv? Ben je ooit wel eens meegereden om dit zelf te bekijken en beoordelen??


Gelukkig hebben treinen ramen zodat de poppetjes prima te tellen zijn. Zelfs NSR is het me eens aangezien die treinen binnenkort worden geschrapt🙂


Henk. Zou je hier niet zomaar mij willen beschuldigen dat ik iets 'uit mijn duim zuig'?

Daar stop ik mee zodra er geen aanleiding meer voor is. Ik ben niet diegene die loopt te verkondigen dat er een magische bovengrens is van 12 bakken.

Misschien wordt het tijd dat jij je eens goed gaat verdiepen in reizigers treinen!

Waar denk je dat ik de voorbeelden van treinen die jouw maximum overtreden vandaan heb?

Dan zou je wel weten dat 12 tegenwoordig het maximum is (bij NS).

Dat iets niet voor komt is iets anders dan dat het niet zou mogen. Aangezien iedereen vergeten lijkt te zijn dat meer dan 12 bakken nog niet zo lang geleden een dagelijkse gewoonte was heb ik het balletje maar eens opgegooid nu allerlei gekke constructies uit de hoge hoed komen.

 

15-10-2022 12:05:09
Henk1619
Henk1619
Quote
noof (14-10-2022 16:02:41):
Quote
robbertc (14-10-2022 09:48:01):
Quote
Muizeneus (14-10-2022 09:17:21):

In de praktijk worden er geen treinen meer gepland op meer dan 12 bakken, omdat nieuwe / vernieuwde IC-perrons voor maximaal 12 bakken worden aangelegd. Ook wil NS niet meer met vleugeltreinen rijden

Echter als in zowel Ut, Amf als Zl de perrons nog steeds geschikt zijn voor 15 - 16 bakken is er toch op zich helemaal niks mis mee om dit tijdelijk weer opnieuw in te voeren? Of zijn er interne NSR-regeltjes die dat verbieden?


Nee, wel zijn de perrons 8,9,11,12 van Ut en 3,5,6,7 in Zl wat gekrompen, waardoor daar maar max 12 tot 14 bakken langs passen.


  • Spoor 8: 389 meter - 14 bakken
  • Spoor 9: 351 meter - 13 bakken
  • Spoor 11: 390 meter - 14 bakken
  • Spoor 12: 354 meter (ri OZ), 392 meter richting het westen en noorden. Even uitgaande van kopmaken is 354 meter = 13 bakken.

Dank voor het overzicht. Alleen is er momenteel niet echt een reden om met langere treinen naar Ut te rijden. Als Zl en Amf het aan kunnen zou het voor het oplossen van de bovenstaande stortvloed aan reizigers die niet via de Hanzelijn kunnen voldoende moeten zijn.

Zl spoor 1 heeft een perron waar je zo'n 20 bakken kwijt kunt en spoor 5 zo'n 17 bakken. In de praktijk gaat er nog wel een bakje af aan zichtlijnen, onnauwkeurigheden in de stopplaats en ruimte om in nog niet aangekoppelde toestand kunnen stoppen maar 15 bakken zou geen enkel probleem moeten zijn. Van spoor 3 is het perron wat korter door de hap die er door spoor 4 uit wordt genomen. De lengte van spoor 6 en 7 is niet even niet zo relevant aangezien er geen noodzaak is om eilandperrons te gebruiken zonder Hanzelijn.

 

15-10-2022 12:23:10
michaben
michaben

Maar waarom zou je met 15 bakken willen rijden? Zoals al aangegeven bied een VIRM12 of DDZ12 meer capaciteit dan ICM15.

 

15-10-2022 12:32:31
Henk1619
Henk1619

Bijvoorbeeld omdat de backbone van de materieelinzet naar het Noorden ICM is? Maar het was geen pleidooi tegen IRM of DDZ, ik schat alleen in dat de omloopmakers een hardverzakking gaan krijgen als je zo even tussendoor al het dubbeldeksmaterieel op deze as in gaat zetten.

Hobby technisch ben ik uiteraard een warm voorstander van het verschuiven van ICM naar de verbindingen met Hdr, Vs en Mt🙂

 

15-10-2022 12:46:02
treinfan
treinfan
Quote
michaben (15-10-2022 12:23:10):

Maar waarom zou je met 15 bakken willen rijden? Zoals al aangegeven bied een VIRM12 of DDZ12 meer capaciteit dan ICM15.


14 bakken VIRM zou natuurlijk ook kunnen ;-)

 

15-10-2022 13:39:22
phantom
phantom
Quote
Henk1619 (15-10-2022 12:32:31):

ik schat alleen in dat de omloopmakers een hardverzakking gaan krijgen als je zo even tussendoor al het dubbeldeksmaterieel op deze as in gaat zetten.


Die hart verzakking krijgen anders de reizigers wel op andere lijnen waarnu dubbeldeks materiaal rijd en dat vervangen zouden zien worden door bv ICM.
Omdat er buiten het noorden om nog vele andere trajecten zijn waar je dubbeldeks materieel MOET hebben om nog enigzins alle reizigers te kunnen vervoeren,lijkt het me niet handig om AL het dubbeldeks spul ri het noorden/de noordelijke trajecten te verschuiven 😉

Hoeveel volledige trajecten zouden er eigenlijk nog over zijn,waar je een gehele dienst kan rijden met meer dan 12 bakken,en dat dan overal past aan het perron ??
Als ik zo af en toe lees wat er bij renovatie van stations word verbouwd aan de perrons en hun lengtes,krijg ik het idee dat men dat steeds vaker onmogelijk maakt,of lijkt dat maar zo ?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-10-2022 15:58:50
broek53
broek53

Tussen de uitweidingen over trein- en perronlengten door even het bericht dat er eind november en begin december uitgebreide beveiligingstesten gepland worden. Hoewel daar nog wel wat aan kan veranderen, begint het er dus op te lijken dat herstel van de Hanzelijn half december wel haalbaar is - misschien wel per nieuwe dienstregeling.

 

18-10-2022 23:39:00
train85
train85

Vooralsnog gaat met er van uit dat op de zondag van de nieuwe dienst er weer over de gehele hanzelijn gereden kan worden.

 

18-10-2022 23:47:24
DDZ7504
DDZ7504

Dat zou dan vrijwel exact 10 jaar na de originele opening van de Hanzelijn zijn, toch?

 

18-10-2022 23:57:18
aarclay
aarclay

Klopt, zie de laatste alinea van dit artikel.

 

25-10-2022 09:52:02
aarclay
aarclay

De planning loopt voorspoedig en ProRail verwacht medio december het treinverkeer te hervatten. ICT en telecom zijn al hersteld.

www.prorail.nl

 

25-10-2022 10:08:42
train85
train85

Zondag van de nieuwe dienst zou alles weer moet rijden daar.

 

25-10-2022 10:32:20
anton_
anton_

Is dat hetzelfde als wat jij zelf zegt op 18-10? Of is er tussendoor nog een andere planning geweest ?

 

25-10-2022 10:46:38
train85
train85

Planning is nog steeds hetzelfde als een week geleden.

 

29-11-2022 14:31:37
PKP
PKP

Op 11 december rondt ProRail de werkzaamheden op de Hanzelijn af. Dit betekent dat er vanaf 11 december weer treinverkeer mogelijk is.

 

29-11-2022 14:33:51
broek53
broek53

Planning, ja. Het testen van de beveiliging moet zelfs nog beginnen, dus zeker is het nog niet.
Maar de voortekenen zijn gunstig.

 

30-11-2022 10:23:03
kiekkiek
kiekkiek
Quote
broek53 (29-11-2022 14:33:51):

Planning, ja. Het testen van de beveiliging moet zelfs nog beginnen, dus zeker is het nog niet.
Maar de voortekenen zijn gunstig.


Dat testen begint deze week.

 

01-12-2022 02:06:54 1
Oldskool
Oldskool

De seinen vanaf Swifterbant > Dronten doen het weer. Dus dat heeft Strukton weer gerepareerd.

 

01-12-2022 10:22:38
sjoerd
sjoerd

Nou ja, er komt weer licht uit één van de lenzen. Dat is nog wat anders dan dat het blokstelsel weer werkt. Maar ook dat kan intussen op orde zijn.



Laatst bewerkt door sjoerd op 01-12-2022 10:23
 

01-12-2022 11:28:15
Oldskool
Oldskool

Ik zeg natuurlijk ook niet dat het blokkenstelsel werkt, zeg alleen dat er weer prik op de seinen staat. Dat was sinds 02-09-22 niet meer het geval.

 

07-12-2022 16:54:24
zoek34
zoek34

Zo te zien zullen er weer treinen gaan rijden vanaf zondag (bij ingaan van de nieuwe dienstregeling):

www.nu.nl

 

08-12-2022 22:43:03
Oldskool
Oldskool

Vrijdag (10:00 - 14:00), zaterdag (01:00 - 05:00) en zondag (02:00 - 04:30) gaat men testritten rijden op De Hanzelijn.

 

09-12-2022 03:03:03
noof
noof

Correctie: vrijdag (vandaag dus inmiddels) wordt om 07:58u vanaf Lls begonnen met testritten. Zouden moeten worden uitgevoerd door een VIRM en rijden Lls-Dron v.v.

 

09-12-2022 07:36:50
treinhobby
treinhobby
Quote
treinhobby (15-10-2022 11:22:12):

Als er op 10 december of eerder weer treinen gaan rijden op de Hanzelijn, dan organiseert burgemeester Peter Snijders een feestje op het station in Zwolle. Die toezegging deed hij tijdens een bijeenkomst in Meppel waar werd gesproken over verbeteringen aan het spoor.

RTVoost.nl


Iemand nog iets vernomen van het beloofde feestje van de burgemeester?? 😃

 

09-12-2022 09:39:15
Oldskool
Oldskool
Quote
noof (09-12-2022 03:03:03):

Correctie: vrijdag (vandaag dus inmiddels) wordt om 07:58u vanaf Lls begonnen met testritten. Zouden moeten worden uitgevoerd door een VIRM en rijden Lls-Dron v.v.


Dat is dan tussentijds verandert, de door mij genoemde tijden stonden in de Service App.

 

09-12-2022 09:49:16
Rolffiej19
Rolffiej19

Volgens mij zijn de tijden die je noemde voor een aantal korte buitendienststellingen, niet vanwege testritten :P

 

09-12-2022 10:08:56
Oldskool
Oldskool

Dat zijn tevens de tijden dat er gereden gaan worden, zo werd mij net vertelt. Maakt verder niet uit. De lijn is weer bijna in dienst, daar gaat het om. :P

 

11-12-2022 01:38:45
ToH
ToH

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/313043/test-geslaagd-vanaf-zondag-weer-treinen-tussen-dronten-en-lelystad

Testritten op de Hanzelijn (met VIRM 8736 + 95xx) zijn geslaagd.

 

11-12-2022 08:50:26
icened200
icened200

Zie op NS Reisplanner dat alles volgens plan gaat.

Extra treinen op Veluwelijn zijn er niet meer. Dat gaat weer gewoon via Hanzelijn.

 

12-12-2022 17:28:36
egnbg
egnbg
Quote
treinhobby (09-12-2022 07:36:50):
Quote
treinhobby (15-10-2022 11:22:12):

Als er op 10 december of eerder weer treinen gaan rijden op de Hanzelijn, dan organiseert burgemeester Peter Snijders een feestje op het station in Zwolle. Die toezegging deed hij tijdens een bijeenkomst in Meppel waar werd gesproken over verbeteringen aan het spoor.

RTVoost.nl


Iemand nog iets vernomen van het beloofde feestje van de burgemeester?? 😃


Onder feest verstaat de burgemeester van Zwolle chocolaatjes uitdelen haha link van RTVOost

 

12-12-2022 19:14:59 1
treinfan
treinfan

nog best schappelijk, gezien de eerste reizigerstreinen zondag reden en de burgemeester het had over zaterdag of eerder ;-)