| 15-11-2025 02:29:44 | ||
|---|---|---|
|
TreinAml
|
Hoi Luc, collega van je zei dit in september al tegen me in overleg. Als het niet meer klopt dan neem ik mijn woorden direct terug. Gr M |
|
| 15-11-2025 07:48:28 | ||
|---|---|---|
|
TCSFan
|
dit was gewoon voor een klant, niks met ES te maken. Andere loc was trouwens de 7193 114 |
|
| 15-11-2025 11:32:36 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Dat is iets waar ik zelf ook niet geheel zeker van ben,er zijn exemplaren 'genoeg' die 2 van de benodigde landsgrenzen over kunnen en mogen steken. Laatst bewerkt door phantom op 15-11-2025 11:33 |
|
| 15-11-2025 12:29:21 | ||
|---|---|---|
|
treinfan
|
Je reageert op "oudere meerspanningslocomotieven" en noemt vervolgens 4 types die al niet in die categorie vallen. 186 en 189 zijn niet oud. Voor welke landen een loc geschikt is, is ook simpel te vinden op bijvoorbeeld Wikipedia. SNCF hreft hier niets mee te maken, tenzij je een loc van SNCF zou willen kopen. |
|
|
advertentie |
| 15-11-2025 12:37:02 | ||
|---|---|---|
|
BVisser
|
Waarbij de 101 en reeks 27 geen meerspanningslocs zijn. Reeks 27 was voor de komst van de Thalys vaste gast in Roosendaal voor treinen van en naar Parijs. Maar verder dan daar konden ze echt niet. |
|
| 15-11-2025 13:31:03 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Het zou fantastisch zijn als ze ergens een rijvaardige CC 40100 vandaan kunnen toveren. Maar je kan er dan niet zomaar vanuit gaan dat die ook nog in alle 3 de landen mag rijden met reguliere passagierstreinen |
|
| 15-11-2025 14:45:44 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Er is een rijvaardige CC40100, de CC40110. Toegelaten met max 120 km/h en alleen onder 25 kV |
|
| 15-11-2025 19:33:06 | ||
|---|---|---|
|
AlexNL
|
De Franse spoorwereld is anno 2025 heel anders dan hoe deze 20 jaar geleden was. In pakweg 2005 was er één SNCF dat zich met hand en tand verzette tegen alle buitenlandse vervoerders, maar dat is niet meer zo.
Je kunt tegenwoordig een reizigerstrein binnen Frankrijk laten rijden zonder dat je met SNCF Voyageurs moet samenwerken. Renfe, Trenitalia en Transdev doen dit al. Als European Sleeper / TCS wil, kunnen zij dit ook doen. (En TCS is van plan om standplaatsen binnen Frankrijk te openen.) Laatst bewerkt door AlexNL op 15-11-2025 19:33 |
|
| 16-11-2025 08:40:23 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Nou de spoorwereld is daar niet heel veel anders dan in 2005 want dat verzet is er nog steeds. Onder invloed van rechtszaken en druk vanuit de EU is er enige openheid gekomen, maar dat is nog lang niet op het niveau zoals we dat in Nederland kennen (en hier is het ook niet op orde, zie de discussies rond de concessie van NS) Neem als voorbeelden de te laat geleverde Ombeo dubbeldekkers van Transdev voor de IC’s tussen Marseille en Nice en de onmogelijke paden van de NJ naar Berlijn en Wenen |
|
| 16-11-2025 10:43:36 | ||
|---|---|---|
|
AlexNL
|
Dat is inderdaad een interessante case, maar niet iets waar SNCF direct voor verantwoordelijk is. SNCF bouwt die treinstellen niet, dat doet Alstom (voorheen Bombardier). Wat wel interessant is: voor de Omneo's die eigendom zijn van SNCF, is de toelating geregeld door SNCF zelf. Voor de stellen van Transdev moest er dus een aparte toelating komen, waarvoor de leverancier verantwoordelijk is. Dat die treinstellen vervolgens later zijn geleverd dan afgesproken ligt niet bij SNCF.
Vanuit European Sleeper zijn er ook zulke geluiden gekomen over onmogelijke paden voor de door hun gewenste ES naar Barcelona, dat ligt niet eens aan onwil vanuit SNCF Réseau maar meer aan een "zo hebben we het altijd al gedaan"-mentaliteit. SNCF Réseau moet nog wennen aan hun nieuwe rol.
Overigens zijn onmogelijke paden hier ook niet vreemd, soms krijg je vanuit ProRail ook vreselijke paden toebedeeld in uitgebogen goederenpaden of met lange stationnementen omdat het anders allemaal niet meer past. Of zie bijvoorbeeld de 403, die een kwartier aan de kant ging in Mrg om 'm in te passen tussen andere ICs. |
|
| 16-11-2025 12:09:44 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Nouja het prototype van waaruit de BR 186 is voortgekomen,werd in 94 gepresenteerd. (een specifiek jaar voor de 1st gebouwde 186er,is op wiki in elk geval door mij niet te vinden) Laatst bewerkt door phantom op 16-11-2025 12:10 |
|
| 16-11-2025 12:55:50 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Overigens is zo ver mij bekend de BR 186 ook niet toegelaten met reizigerstreinen in Frankrijk, alleen de BR 185 en de NMBS reeks 18 zijn dat wel. |
|
| 16-11-2025 15:13:59 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
De huidige generatie draaistroom locomotieven zijn inderdaad al zo'n 30 jaar oud. De Vectron die nu uit de fabriek rolt is een doorontwikkeling van de Siemens Eurosprinter die in 1992 werd geïntroduceerd. Met klassiek wordt op dit moment bedoeld de generatie van locomotieven die tussen 1960 en 1990 is gebouwd. Waar Frankrijk nu dus vooral dwars zit is dat er de afgelopen decennia gewoon weinig locomotief types zijn goedgekeurd waardoor de opties voor iedereen beperkt zijn. |
|
| 16-11-2025 19:17:43 | ||
|---|---|---|
|
Marco
|
In de categorie "fantaseren over mogelijke locs": de Euro6000 is blijkbaar ook toegelaten in FR/BE/LUX. Wel voor 120 km/h, denk ik, en geen idee of het ook voor reizigerstreinen ingezet kan/mag worden. Het zou top zijn als de Vectron en misschien in de toekomst de EuroDufour volledige toelatingen in Frankrijk krijgen. Het is opvallend dat er zo weinig locs in Frankrijk worden toegelaten, dat kan toch niet goed zijn voor de spoormarkt (oa goederen) daar. |
|
| 16-11-2025 19:34:27 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Je hebt natuurlijk de Alstom Prima BB37000 die in Frankrijk en Duitsland mag rijden en de Alstom Astride BB36000 voor Frankrijk en België. De DB had daarvoor de BR181 en BR184, maar dan zijn dan wel weer echte klassiekers. |
|
| 16-11-2025 20:37:40 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
De BB 36000-en zijn net allemaal per 1 november buitendienst gesteld (zover ze niet voor Akiem in Hongarije rijden) en de Prima heeft geen treinverwarming….. |
|
| 16-11-2025 20:39:08 1 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Vectron heeft inmiddels toelating, alleen de levering van Vectrons met het juiste landenpakket moet nog starten. Daar komen ook Vectrons bij in een variant die in F, B en NL mag rijden. Vandaar de testritten met een afwijkende pantograaf enige tijd geleden rond Zl. |
|
| 16-11-2025 21:51:15 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
|
|
| 17-11-2025 21:53:45 | ||
|---|---|---|
|
TreinAml
|
Ontwikkeling over de grens: rond de nieuwe dienstregeling gaat NJ België met 1293's rijden. binnenkort ook in Nederland? Laatst bewerkt door TreinAml op 17-11-2025 21:54 |
|
| 17-11-2025 22:36:01 | ||
|---|---|---|
|
AlbertP
|
Dat er in alle relevante landen locs uit de serie 186 rijden is duidelijk. Maar Wikipedia heeft geen goed overzicht welke locs precies welke landenpakketten, ETCS-installaties of softwareversies bezitten, en daarmee is het niet te zeggen of er daadwerkelijk een leasemaatschappij locs voor de hele route vrij heeft. Laatst bewerkt door AlbertP op 17-11-2025 22:36 |
|
| 18-11-2025 06:07:00 | ||
|---|---|---|
|
BVisser
|
Dat kun je beter op elektrolokarchiv.de onderzoeken. De 186 184 - 195 van Akiem zijn toegelaten in Frankrijk, België en Duitsland. |
|
| 18-11-2025 07:46:04 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Ja en een 60-tal van ECR/DB ook en van Alpha Trains ook een aantal. Maar allemaal dus niet toegelaten voor reizigerstreinen in Frankrijk Laatst bewerkt door geert op 18-11-2025 07:46 |
|
| 18-11-2025 15:36:43 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Volgens mij zit er toch echt een 186er voor de venice simplon express,of ik moet me heel erg vergissen ? Laatst bewerkt door phantom op 18-11-2025 15:37 |
|
| 18-11-2025 15:42:38 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Nee dat was een BR185. En meestal zit er een Sybic voor de VSOE, er zijn er twee zelfs voor van een VSOE kleurstelling voorzien (de BB 26005 en BB 26019) |
|
| 18-11-2025 16:37:12 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
|
|
| 10-12-2025 02:15:28 | ||
|---|---|---|
|
mat64Hidde
|
De European Sleeper krijgt vanaf 18 juli 2026 er een verbinding bij: Amsterdam/Brussel - Köln - Bern - Brig - Milano. |
|
| 10-12-2025 08:53:43 | ||
|---|---|---|
|
Mike_77
|
Ik las dat de rijtuigen beschikbaar zouden zijn omdat de SBB trein Zurich - Malmö niet gaat rijden vanwege niet verkrijgen van de subsidie voor deze trein. Laatst bewerkt door Mike_77 op 10-12-2025 08:55 |
|
| 10-12-2025 12:15:16 1 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Het was natuurlijk al een tijdje duidelijk dat het erg onzeker was dat de SBB nachttrein ook werkelijk zou gaan rijden. European Sleeper was al in contact met RDC voor de rijtuigen voor de nieuwe Parijs - Berlijn trein. Het zou me niets verbazen als ze toen direct een optie hadden genomen om meer rijtuigen te huren als deze beschikbaar zouden komen vanwege het definitief klappen van de SBB trein. Ik vermoed dat ES wel al een tijd verlekkerd aan het kijken zijn naar de MUn slaaprijtuigen, ook voor hun Praag trein. Maar we gaan het zien welke rijtuigen ze ook echt gaan inzetten.
|
|
| 10-12-2025 16:09:41 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
|
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
| 10-12-2025 16:34:34 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Dat was precies andersom, Treinenweb had een artikel dat het gebruik van de Nightjet stuurstanden goedgekeurd was, behalve in Nederland. Maar het zou wel goed kunnen dat de ÖBB eigen Vectrons gaat inzetten ipv de NS. Met de goedkeuring in DE kunnen ze bijvoorbeeld wel weer de lokwissel in München op de trein naar Innsbruck achterwegen laten. De NS Vectron kunnen helemaal naar Oostenrijk worden ingezet, maar mogelijk is er toch nog een beperking is om dit als duwende locomotief te doen. Ik weet eigenlijk ook niet of er 2 stammen met 1 locomotief geduwd mogen worden. |
|
| 11-12-2025 10:54:34 | ||
|---|---|---|
|
AlbertP
|
Van Duitse fora begrijp ik dat de stuurstanden geen ATB hebben. |
|