09-08-2025 13:35:59 2 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als infrastructuur beheerder verwijst Prorail je onderaan deze lijst sowieso door voor reisadvies naar de websites van de vervoerders, want daar is die lijst niet voor bedoeld en heeft Prorail ook niet direct mee van doen.
Je kunt jezelf als reiziger wel steeds overal in het middelpunt zetten en denken dat het alleen om reiziger gaat en moet gaan, maar er is meer dan dat. |
16-08-2025 11:11:59 | ||
---|---|---|
abbm
![]() |
|
16-08-2025 11:40:31 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Is dat langer dan drie dagen? ;) |
20-08-2025 11:44:04 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik kan het nergens vinden in berichten of bij Prorail, wat voor wissels worden er neergelegd en worden bestaande wissels vervangen door snellere varianten? Ik zie op sporenplan.nl dat eigenlijk alle wissels die regelmatig afbuigend bereden worden voor 60 km/h zijn, behalve het symmetrisch wissel bij Mook. Als dubbelsporige stukken langer worden en er met sneller optrekkend materieel gereden wordt lijkt het handig om alle wissels minstes voor 80 km/h te hebben. Straks ga je alle winst weer weggooien door met 60 door een wissel te moeten om dan 500 meter lang met 60 door te moeten rijden omdat je toch weer stopt. |
![]() |
advertentie |
20-08-2025 12:20:00 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Zie deze spoorkaart van Nederland en zoom in op het blokje "Project Maaslijn, noordelijk deel (2024)". Daar staat een "14" voor 140 km/h in het wissel van Mook-Molenhoek, en aan alle stukken verlengd dubbelspoor (noordzijde Boxmeer en Cuijk, zuidzijde Venray). |
20-08-2025 12:45:31 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Alleen waarom er nou een stuk spoor van een meter of 10 uit spoor 3 op Vry is weggehaald is mij een raadsel. In het kader van eventuele toekomstige spoorverdubbeling had ik spoor 3 doorgaand gehouden en van spoor 2 een kopspoor gemaakt. Dan hoeven in Vry eindigende treinen geen doorgaand spoor te kruisen. Regeren is vooruit zien hè ? 😉 |
20-08-2025 13:41:38 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Neem dan gelijk de nieuwe kopsporen in Boxmeer en Cuijk mee in je advies ;) |
20-08-2025 14:30:17 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Geen idee? Heb niet gezien dat t daar ook is aangepast. Zat ri Nm in de rijrichting rechts... Maar als t daar ook zo is had ik t kopspoor als middelste spoor gemaakt. |
21-08-2025 08:15:44 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Zouden er echt 140 km/h-wissels komen op de Maaslijn? Dat zou ik zeer ambitieus vinden. |
21-08-2025 08:18:09 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Het land ligt er vol mee: Ama, Zlw, Gpda, Lpe enz. |
21-08-2025 08:36:37 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er komen inderdaad enkele 1:29 wissels te liggen voor 140km/u. |
21-08-2025 09:21:16 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Ik kwam er gisteren ook nog langs: |
21-08-2025 11:01:13 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Is er in de omgeving daar een bedrijf dat structureel gebruik maakt van het spoor ? |
21-08-2025 11:11:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, deels komt dat doordat ProRail vrijwel volledig aan het teruggaan is naar een zeer beperkte catalogus van standaard-wisels. Voor snelheden boven de 80 km/h (1:15) staat daar alleen de 1:29 in en die is standaard geschikt voor 140 km/h in de afbuigende stand. Laatst bewerkt door broek53 op 21-08-2025 11:12 |
21-08-2025 12:04:20 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt. |
21-08-2025 12:20:26 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
|
21-08-2025 12:39:30 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Meerlo-Tienray ligt op een paar honderd meter afstand van het toekomstige dubbelspoor, daar is weinig verloren. De dienstregeling ligt met de nieuwe infra overigens vast aan de kruising Vierlingsbeek. Als er een kwartierdienst tot Venray rijdt, krijg je er ook met Beugen geen cargo's door. Daarvoor zou nog veel meer extra spoor nodig zijn. |
21-08-2025 13:11:56 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat is zeker, maar ik zeg alleen dat het opbreken vn Kruispunt Beugen op het omgejeerde wijst: er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met goederenverker (overdag althans). Dat snap ik wel, want ook Nijmegen kom je straks niet meer fatsoenlijk door bijvoorbeeld. |
21-08-2025 13:54:38 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Wordt het ook! Overigens heb ik me nog afgevraagd waarom het 140 wordt, en niet "gewoon" 160. Het materieel kan het inmiddels, en ATB-NG laat dat ook toe. De bodemsoort is grotendeels zand, op Cuijk na, dus de baanstabiliteit zal vast geen ramp zijn. Ik denk dat het antwoord te vinden is in de wissels: met 160 op de vrije baan moet je zorgen voor (extra) seinen met lichtbakken enzo. Ook de bovenleiding zal wel weer het B1-systeem worden, dus max. 140 km/h. Of het qua bogen zou kunnen weet ik niet. |
21-08-2025 14:17:39 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
|
21-08-2025 15:14:20 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
|
21-08-2025 17:00:00 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Dan kan die verbindingsboog van de Betuweroute richting Nm ook wel opgebroken worden want die zal dan nooit gebruikt worden. Laatst bewerkt door BVisser op 21-08-2025 17:02 |
21-08-2025 19:32:40 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Het gaat hier om overdag door de week, natuurlijk kan 's nachts en in het weekend (bijna) overal gereden worden met goederentreinen (hoewel die boog v.z.i.w. niet in dienst is.) Laatst bewerkt door AlbertP op 21-08-2025 19:33 |
22-08-2025 02:23:07 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Nee,klopt,die is buiten dienst.Er staat ook een bord in het spoor |
22-08-2025 13:14:37 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
|
22-08-2025 13:18:02 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Voor Zover Ik Weet. |
22-08-2025 13:18:55 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
BVisser, dank je wel. |
22-08-2025 13:31:57 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Of bij de standaard catalogus-wissels. Volgens mij is de 1:29 de kleinste hoekverhouding zonder beweegbaar puntstuk en als dat niet gewenst is, zit je dus ook aan de max van 140 km. Voor iig de wissels. |
22-08-2025 14:22:52 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Zolang de wissels nabij stations liggen zul je daar amper de 140 halen, laat staan 160. En als je sneltreinen wilt laten rijden heb je waarschijnlijk meer aan dubbelspoor dan aan snellere wissels. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-08-2025 15:28:53 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Het zijn dan ook de wissels aan het verlengde dubbelspoor, dus weg van de stations, die voor 140 km/h aangelegd worden. Alleen bij Mook-Molenhoek ligt er straks een direct aan het perron, als vervanging van een symmetrisch 120 km/h-wissel, dat blijkbaar niet meer in de catalogus opgenomen is. |
22-08-2025 15:36:50 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Die verlengingen zijn echter niet meerdere kilometers dus de discussie over 160km/u blijft zinloos op die korte stukjes. |