09-08-2025 13:35:59 2
thom
thom

Quote
mdeen (09-08-2025 08:16:50):


Quote
mren (08-08-2025 18:22:59):


Waar lees je dan dat Liempde een station heeft?


Welk nut heeft het om Liempde te schrijven. Ik zou zo niet weten waar dat ligt (noord of zuid van Eindhoven, zo ver ben ik wel) en er zullen echt geen treinen zijn die van ergens tot Liempde rijden om daar de reizigers op bussen naar Eindhoven te laten overstappen.

Dus in zoverre is het gewoon dom om Liempde te schrijven. De treinen zullen wel van Den Bosch naar Boxtel rijden (heb het even opgezocht) om daar de reizigers te laten overstappen. Zet dat dan ook zo neer.

Het is exact dat soort onnadenkende acties of communicaties die de laatste jaren steeds vaker voorkomen waardoor de reiziger zich steeds minder serieus genomen voelt. Alsof de medewerkers geen verstand meer hebben of dat ze intern alles al op AI hebben overgeschakeld. Als je twee keer nadenkt moet je toch inzien dat dit gewoon niet zo gecommuniceerd moet worden?



Nogmaals, die lijst is louter als een overzicht bedoeld en daarmee ook gericht op omwonende van het spoor en de werkzaamheden.

Als infrastructuur beheerder verwijst Prorail je onderaan deze lijst sowieso door voor reisadvies naar de websites van de vervoerders,

want daar is die lijst niet voor bedoeld en heeft Prorail ook niet direct mee van doen.

Je kunt jezelf als reiziger wel steeds overal in het middelpunt zetten en denken dat het alleen om reiziger gaat en moet gaan, maar er is meer dan dat.

 

16-08-2025 11:11:59
abbm
abbm

Quote
R1-2010 (08-08-2025 17:42:12):


Beter zoeken: Lijst met werkzaamheden | ProRail



Geheel volledig is die lijst niet. En verder gaand op de Maaslijn: de weekendstremming 27-28 september Cuijk-Nijmegen staat er niet tussen.

 

16-08-2025 11:40:31
rick
rick

Is dat langer dan drie dagen? ;)

 

20-08-2025 11:44:04
mdeen
mdeen

Ik kan het nergens vinden in berichten of bij Prorail, wat voor wissels worden er neergelegd en worden bestaande wissels vervangen door snellere varianten? Ik zie op sporenplan.nl dat eigenlijk alle wissels die regelmatig afbuigend bereden worden voor 60 km/h zijn, behalve het symmetrisch wissel bij Mook.

Als dubbelsporige stukken langer worden en er met sneller optrekkend materieel gereden wordt lijkt het handig om alle wissels minstes voor 80 km/h te hebben. Straks ga je alle winst weer weggooien door met 60 door een wissel te moeten om dan 500 meter lang met 60 door te moeten rijden omdat je toch weer stopt.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-08-2025 12:20:00
AlbertP
AlbertP

Zie deze spoorkaart van Nederland en zoom in op het blokje "Project Maaslijn, noordelijk deel (2024)". Daar staat een "14" voor 140 km/h in het wissel van Mook-Molenhoek, en aan alle stukken verlengd dubbelspoor (noordzijde Boxmeer en Cuijk, zuidzijde Venray).

 

20-08-2025 12:45:31
henri1972
henri1972

Alleen waarom er nou een stuk spoor van een meter of 10 uit spoor 3 op Vry is weggehaald is mij een raadsel.

In het kader van eventuele toekomstige spoorverdubbeling had ik spoor 3 doorgaand gehouden en van spoor 2 een kopspoor gemaakt.

Dan hoeven in Vry eindigende treinen geen doorgaand spoor te kruisen. Regeren is vooruit zien hè ? 😉

 

20-08-2025 13:41:38
martijn
martijn

Neem dan gelijk de nieuwe kopsporen in Boxmeer en Cuijk mee in je advies ;)

 

20-08-2025 14:30:17
henri1972
henri1972

Geen idee? Heb niet gezien dat t daar ook is aangepast. Zat ri Nm in de rijrichting rechts...

Maar als t daar ook zo is had ik t kopspoor als middelste spoor gemaakt.

 

21-08-2025 08:15:44
mdeen
mdeen

Quote
AlbertP (20-08-2025 12:20:00):


Zie deze spoorkaart van Nederland en zoom in op het blokje 'Project Maaslijn, noordelijk deel (2024)'. Daar staat een '14' voor 140 km/h in het wissel van Mook-Molenhoek, en aan alle stukken verlengd dubbelspoor (noordzijde Boxmeer en Cuijk, zuidzijde Venray).


Zouden er echt 140 km/h-wissels komen op de Maaslijn? Dat zou ik zeer ambitieus vinden.
Hebben we dat al ergens anders in Nederland, uitgezonderd in combinatie met de HSL?

 

21-08-2025 08:18:09
geert
geert

Het land ligt er vol mee: Ama, Zlw, Gpda, Lpe enz.

 

21-08-2025 08:36:37
michaben
michaben

Er komen inderdaad enkele 1:29 wissels te liggen voor 140km/u.

 

21-08-2025 09:21:16
bart84
Moderator
bart84

Quote
martijn (20-08-2025 13:41:38):


Neem dan gelijk de nieuwe kopsporen in Boxmeer en Cuijk mee in je advies ;)


Ik kwam er gisteren ook nog langs:
Zoals al eerder aangegeven is het derde spoor in Ck en Bmr ook een kopspoor geworden. Ck nog bereikbaar vanuit het noorden (en loopt net iets langer door dan het perron) en in Bmr bereikbaar vanuit het zuiden en loopt net niet volledig langs het perron (zodat de overpad naar de parkeerplaats aan de zuid-west kant kan vervallen).
Door van alle '3e' sporen tussen Nm en Br kopsporen te maken (ongeacht van welke kant benaderbaar) is daarmee ook direct de mogelijkheid weggenomen om daar in de toekomst een (goederen)trein aan de kant te nemen. Mogelijk dat dat ook juist de bedoeling is van deze werk wijze.
Daarnaast viel met op dat rondom de sporen in station Bmr als betonnen voetjes waren geplaatst voor de portalen. Dan over een groot gedeelte naar het noorden (nog) niet en dan weer een groot gedeelte wel. Ook ten noorden van Ck is er ten westen van het huidige spoor al veel ruimte vrij gemaakt voor het nieuw spoor en liggen er ook al grote aantallen nieuwe en gebruikte dwarsliggers klaar bij overweg Potbeker/Galberg (of komen deze er juist uit?)

 

21-08-2025 11:01:13
phantom
phantom

Is er in de omgeving daar een bedrijf dat structureel gebruik maakt van het spoor ?
Hoevaak is het de afgelopen jaren voorgekomen dat er daar (structureel) een goederentrein te vinden was ?
Als antwoord 1 nee is en antwoord 2 zelden tot nooit,dan kan ik me voorstellen dat men geen rekening meer houd met een goederentrein die misschien 1x in de 2 jaar over die lijn zou rijden vanwege een speciale uitzondering,
Dan zal men waarschijnlijk de reizigers treinen even aan de kant houden,om die cargo in 1x door te laten rijden,dan is men er het snelste weer "vanaf"

 

21-08-2025 11:11:51
broek53
broek53

Quote
mdeen (21-08-2025 08:15:44):


Quote
AlbertP (20-08-2025 12:20:00):


Zie deze spoorkaart van Nederland en zoom in op het blokje 'Project Maaslijn, noordelijk deel (2024)'. Daar staat een '14' voor 140 km/h in het wissel van Mook-Molenhoek, en aan alle stukken verlengd dubbelspoor (noordzijde Boxmeer en Cuijk, zuidzijde Venray).


Zouden er echt 140 km/h-wissels komen op de Maaslijn? Dat zou ik zeer ambitieus vinden.
Hebben we dat al ergens anders in Nederland, uitgezonderd in combinatie met de HSL?


Ja, deels komt dat doordat ProRail vrijwel volledig aan het teruggaan is naar een zeer beperkte catalogus van standaard-wisels. Voor snelheden boven de 80 km/h (1:15) staat daar alleen de 1:29 in en die is standaard geschikt voor 140 km/h in de afbuigende stand.



Laatst bewerkt door broek53 op 21-08-2025 11:12
 

21-08-2025 12:04:20
AlbertP
AlbertP

Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt.

 

21-08-2025 12:20:26
broek53
broek53

Quote
phantom (21-08-2025 11:01:13):


Is er in de omgeving daar een bedrijf dat structureel gebruik maakt van het spoor ?
Hoevaak is het de afgelopen jaren voorgekomen dat er daar (structureel) een goederentrein te vinden was ?
Als antwoord 1 nee is en antwoord 2 zelden tot nooit,dan kan ik me voorstellen dat men geen rekening meer houd met een goederentrein die misschien 1x in de 2 jaar over die lijn zou rijden vanwege een speciale uitzondering,
Dan zal men waarschijnlijk de reizigers treinen even aan de kant houden,om die cargo in 1x door te laten rijden,dan is men er het snelste weer 'vanaf'



Als ProRail echt enigszins rekening had willen houden met goederentreinen, dan zouden niet de zijsporen van Kruispunt Beugen en Meerlo-Tienray opgebroken worden. Juist het feit dat ze weg kunnen, betekent dat de reizigersdienst ze niet nodig heeft (en dat ze voor de bijsturing niet nodig geacht worden) en dat je er dus een goederentrein zou kunnen laten kruisen.

 

21-08-2025 12:39:30
AlbertP
AlbertP

Meerlo-Tienray ligt op een paar honderd meter afstand van het toekomstige dubbelspoor, daar is weinig verloren.

De dienstregeling ligt met de nieuwe infra overigens vast aan de kruising Vierlingsbeek. Als er een kwartierdienst tot Venray rijdt, krijg je er ook met Beugen geen cargo's door. Daarvoor zou nog veel meer extra spoor nodig zijn.

 

21-08-2025 13:11:56
broek53
broek53

Dat is zeker, maar ik zeg alleen dat het opbreken vn Kruispunt Beugen op het omgejeerde wijst: er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met goederenverker (overdag althans). Dat snap ik wel, want ook Nijmegen kom je straks niet meer fatsoenlijk door bijvoorbeeld.

 

21-08-2025 13:54:38
Marco
Marco

Quote
AlbertP (21-08-2025 12:04:20):


Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt.


Wordt het ook!

Overigens heb ik me nog afgevraagd waarom het 140 wordt, en niet "gewoon" 160. Het materieel kan het inmiddels, en ATB-NG laat dat ook toe. De bodemsoort is grotendeels zand, op Cuijk na, dus de baanstabiliteit zal vast geen ramp zijn. Ik denk dat het antwoord te vinden is in de wissels: met 160 op de vrije baan moet je zorgen voor (extra) seinen met lichtbakken enzo. Ook de bovenleiding zal wel weer het B1-systeem worden, dus max. 140 km/h. Of het qua bogen zou kunnen weet ik niet.

 

21-08-2025 14:17:39
AlbertP
AlbertP

Quote
broek53 (21-08-2025 13:11:56):


Dat is zeker, maar ik zeg alleen dat het opbreken vn Kruispunt Beugen op het omgejeerde wijst: er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met goederenverker (overdag althans). Dat snap ik wel, want ook Nijmegen kom je straks niet meer fatsoenlijk door bijvoorbeeld.



Wat zou het nut zijn van een zijspoor in Beugen, als het niet mogelijk is om overdag van Beugen naar Venray te komen sinds de kwartierdienst daar de hele dag rijdt? Een trein 's ochtends opstellen en de volgende avond verder rijden?

 

21-08-2025 15:14:20
SchuurB
SchuurB

Quote
Marco (21-08-2025 13:54:38):


Quote
AlbertP (21-08-2025 12:04:20):


Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt.


Wordt het ook!

Overigens heb ik me nog afgevraagd waarom het 140 wordt, en niet 'gewoon' 160. Het materieel kan het inmiddels, en ATB-NG laat dat ook toe. De bodemsoort is grotendeels zand, op Cuijk na, dus de baanstabiliteit zal vast geen ramp zijn. Ik denk dat het antwoord te vinden is in de wissels: met 160 op de vrije baan moet je zorgen voor (extra) seinen met lichtbakken enzo. Ook de bovenleiding zal wel weer het B1-systeem worden, dus max. 140 km/h. Of het qua bogen zou kunnen weet ik niet.



Ik vermoed dat je redenatie bij overwegveiligheid moet beginnen. Wetgeving staat weliswaar 160 km/u toe op overwegen, maar ProRail-regelgeving niet. Ik neem aan dat men eerst snelheidsverhoging naar 160 km/u als kansloos beoordeeld heeft voordat de rest van de door jou genoemde details ingevuld zijn.

 

21-08-2025 17:00:00
BVisser
BVisser

Quote
broek53 (21-08-2025 13:11:56):


Dat is zeker, maar ik zeg alleen dat het opbreken van Kruispunt Beugen op het omgekeerde wijst: er wordt op geen enkele manier rekening gehouden met goederenverkeer (overdag althans). Dat snap ik wel, want ook Nijmegen kom je straks niet meer fatsoenlijk door bijvoorbeeld.


Dan kan die verbindingsboog van de Betuweroute richting Nm ook wel opgebroken worden want die zal dan nooit gebruikt worden.



Laatst bewerkt door BVisser op 21-08-2025 17:02
 

21-08-2025 19:32:40
AlbertP
AlbertP

Het gaat hier om overdag door de week, natuurlijk kan 's nachts en in het weekend (bijna) overal gereden worden met goederentreinen (hoewel die boog v.z.i.w. niet in dienst is.)



Laatst bewerkt door AlbertP op 21-08-2025 19:33
 

22-08-2025 02:23:07
scooter
scooter

Nee,klopt,die is buiten dienst.Er staat ook een bord in het spoor

 

22-08-2025 13:14:37
john2
john2

Quote
AlbertP (21-08-2025 19:32:40):


Het gaat hier om overdag door de week, natuurlijk kan 's nachts en in het weekend (bijna) overal gereden worden met goederentreinen (hoewel die boog v.z.i.w. niet in dienst is.)



Kan op Google niet vinden wat v.z.i.w. betekent.

 

22-08-2025 13:18:02
BVisser
BVisser

Voor Zover Ik Weet.

 

22-08-2025 13:18:55
john2
john2

BVisser, dank je wel.

 

22-08-2025 13:31:57
sik214
sik214

Quote
SchuurB (21-08-2025 15:14:20):


Quote
Marco (21-08-2025 13:54:38):


Quote
AlbertP (21-08-2025 12:04:20):


Het schema suggereert overigens dat de baanvaksnelheid op delen van de route daadwerkelijk 140 km/h wordt.


Wordt het ook!

Overigens heb ik me nog afgevraagd waarom het 140 wordt, en niet 'gewoon' 160. Het materieel kan het inmiddels, en ATB-NG laat dat ook toe. De bodemsoort is grotendeels zand, op Cuijk na, dus de baanstabiliteit zal vast geen ramp zijn. Ik denk dat het antwoord te vinden is in de wissels: met 160 op de vrije baan moet je zorgen voor (extra) seinen met lichtbakken enzo. Ook de bovenleiding zal wel weer het B1-systeem worden, dus max. 140 km/h. Of het qua bogen zou kunnen weet ik niet.



Ik vermoed dat je redenatie bij overwegveiligheid moet beginnen. Wetgeving staat weliswaar 160 km/u toe op overwegen, maar ProRail-regelgeving niet. Ik neem aan dat men eerst snelheidsverhoging naar 160 km/u als kansloos beoordeeld heeft voordat de rest van de door jou genoemde details ingevuld zijn.


Of bij de standaard catalogus-wissels. Volgens mij is de 1:29 de kleinste hoekverhouding zonder beweegbaar puntstuk en als dat niet gewenst is, zit je dus ook aan de max van 140 km. Voor iig de wissels.

 

22-08-2025 14:22:52
michaben
michaben

Zolang de wissels nabij stations liggen zul je daar amper de 140 halen, laat staan 160. En als je sneltreinen wilt laten rijden heb je waarschijnlijk meer aan dubbelspoor dan aan snellere wissels.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-08-2025 15:28:53
AlbertP
AlbertP

Het zijn dan ook de wissels aan het verlengde dubbelspoor, dus weg van de stations, die voor 140 km/h aangelegd worden. Alleen bij Mook-Molenhoek ligt er straks een direct aan het perron, als vervanging van een symmetrisch 120 km/h-wissel, dat blijkbaar niet meer in de catalogus opgenomen is.

 

22-08-2025 15:36:50
michaben
michaben

Die verlengingen zijn echter niet meerdere kilometers dus de discussie over 160km/u blijft zinloos op die korte stukjes.