Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICM |
![]() |
01-07-2010 23:50:24 | ||
---|---|---|
plant
![]() |
Gisteren nog zat ik in de 2861 met voorop stel 4204, met schermen dus! Reisinformatie werd getoond, en klopte zeer goed! ![]() Internet op mijn telefoon overigens niet... Ik kon wel met het internet verbinden, maar geen pagina's openen ![]() Youri |
02-07-2010 09:01:42 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Probleem bij mij met de 4068 van de week was het volgende: na het maken met een verbinding met het netwerk, werd ik bij het opvragen van een pagina doorverwezen naar een pagina (aannemelijk even plaatje van sponsors die je eerst moet zien), maar die pagina bestond niet (een uur later thuis nog die site proberen op te vragen, maar dat lukte ook daar niet![]() Ik zou zeggen: doe er niet al te moeilijk over, een paar probleempjes in het begin mag ![]() |
04-07-2010 13:12:33 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat OBIS systeem, wordt dat nou door NedTrain nou zelf ingebouwd en afgesteld? Of zitten er ook mensen bij van de fabrikant van dat systeem? En over de modernisering van de ICMm. Ik lees hier in het boekje dat ik op de open dag gekregen hebt vorige maand, dat op station 14 bij de Montage het volgende gebeurt: Hoeklastweging - Balanceren - Torsiecorrectie - Bepalen horizontaal vlak. Wordt wordt er nou allemaal mee bedoelt? Is er iemand die me enige uitleg erover kan geven? ![]() Choo choo..... |
04-07-2010 15:21:48 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
een trein krijgt nogal wat te voorduren, denk aan botsingen, noodremmingen, spoorverzakkingen, overvolle treinen etc. Hierbij kunnen vervormingen in de constructie optreden, bij ICL was dat heel erg goed te zien als je haaks naar de trein keek als deze langs kwam, je zag steeds dat deze wat doorgezakt was. Bij een revisie word dit zoveel mogelijk aangepast en zeg maar weer rechtgetrokken (torsiecorrectie). Balanceren spreekt denk ik voor zich zelf: hoe staat de trein op zijn draaistellen? wijkt er wat vanaf dan passen ze dat aan. Bepalen horizontaal vlak weet ik zelf ook niet meer helemaal precies, maar ik dacht dat dit te maken had met de montagerails waar de panelen, kledinghangers, ed. aan komen te hangen. om te voorkomen dat je niet uitkomt met je panelen word dit zo nauwkeurig mogelijk aangepast. Op en/of aanmerkingen zijn welkom want dit is eigenlijk wel het gene wat ik heb onthouden van de excursie en eigen ervaringen ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
![]() |
advertentie |
04-07-2010 15:54:08 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Doorgezakte constructies door overvolle treinen? ![]() |
04-07-2010 16:47:11 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
haha, nee, staat er beetje ongelukkig, maar het heeft wel het een en ander te maken, iets met massa en botsing ofzo ![]() ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
06-07-2010 13:18:30 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Wat is men aan de 4205 aan het doen? Het stel staat al meer dan een maand in On. |
06-07-2010 17:03:30 | ||
---|---|---|
salieri
![]() |
Aan de spots te zien is de 4222 ook al uit revisie? |
06-07-2010 18:49:13 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Ehm, dan moet ik ergens iets verkeerd gezien hebben want 't was een ongereviseerd stel![]() Hoewel 't eigenlijk bij de foute spots hoort is deze spot bij deze dan ook verwijderd. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-07-2010 10:18:09 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Klopt het dat nog niet alle gemoderniseerde viertjes voorzien zijn van Obis? Of zijn het de stickers met de WiFi logo's die op de buitenkant nog ontbreken? Laatst bewerkt door aarclay op 07-07-2010 10:18 Choo choo..... |
10-07-2010 15:40:23 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
kan best zijn dat er nog 1 of 2 zonder obis rijden, obis e.d. worden door de fabrikant ingebouwd en niet door nedtrain. Het is ook de bedoeling dat er drie 3-en in de twee weken ook obis krijgen. Laatst bewerkt door john563 op 10-07-2010 15:41 |
10-07-2010 15:41:56 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Quote Een aantal moderne Viertjes hebben al OBIS, maar de stickers ontbreken ![]() Dit wordt gelijk tijdens het proces in Haarlem erbij in gebouwd. Laatst bewerkt door TheKnitter op 10-07-2010 15:42 |
12-07-2010 19:06:20 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
voor donderdag a.s. staat de 4229 gepland om binnen te komen in haarlem. |
12-07-2010 21:23:07 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Ik weet wel dat de 4205 als prototype gemoderniseerd viertje nog niet direct OBIS had. Daar doelde ik dus op. Geen idee of die inmiddels al wel OBIS heeft. Choo choo..... |
12-07-2010 21:31:21 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Het stel staat al wel een week of 5 te On te staan. |
12-07-2010 22:01:26 | ||
---|---|---|
lamar
![]() |
Hoeveel klassiekers zijn er nu nog ik hoorde van een mcn nog ongeveer 30 |
12-07-2010 22:05:44 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Quote 34 (als ik goed heb geteld ![]() Bij twijfel: gebruik beton. |
12-07-2010 22:26:10 | ||
---|---|---|
lamar
![]() |
bedankt![]() |
13-07-2010 19:14:41 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Wat ik mij afvraag. Is er technisch ook een verschil tussen de ICM-3 en de ICM-4 serie? Choo choo..... |
13-07-2010 22:58:39 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Wat ik me zo herinner: nauwelijks iets dat de moeite waard is. De serie is er ook vlotjes achteraan gebouwd. |
13-07-2010 23:09:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Er zit een klein jaartje tussen zie ik. Trouwens, de deuren van de deur naar de machinistcabines zullen binnenkort blauw worden, t.b.v. het vrijhouden voor de vluchtroute van de mcn. http://ns4ns.nl/afbeeldingen%20forum/ICMm_machinisten%20doorgang_dubbel.jpg Eerder dacht NS aan groen, maar volgens de ISO normeringen leek de blauwe kleur handiger ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 13-07-2010 23:10 Choo choo..... |
13-07-2010 23:56:07 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
HC ruimte verdwijnt ook? Dat is trouwens dan al snel weer het einde van de eerste ICM-0 mcn deuren die in ICMm opdoken |
14-07-2010 13:12:46 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Quote Zou sterker nog gevaarlijk zijn, groen is de kleur van vluchtwegroute cq. nooduitgang. Dan is een deur met slot toch niet helemaal aanbevolen ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
14-07-2010 14:23:14 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
ICM 4233 heeft een cabinedeur van een ICM-0.. is me op gevallen zaterdag |
14-07-2010 14:29:56 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ja, zijn er meer, ook WC deuren etc. ICMm heeft ook al minstens één ICM-0 deur. Zie ook Lijst met afwijkende treinstellen |
15-07-2010 00:42:01 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Het is al eens langs gekomen hier, maar wat is nou eigenlijk de reden dat de ICMm-treinstellen meer rijlawaai (vooral van buiten) maken dan ongereviseerde ICM's? [Het viel me eergisteren echt op te Hvs, daar rijden alle treinen over de tunnel heen die onder het station ligt en dat is dus een stukje betonnen spoor waar ze overheen moeten. Er kwam een trein uit de richting Hvsn binnen met een ICM ongemoderniseerd voorop en daarachter 2 ICMm-stellen. Omdat ik met m'n mobieltje bezig was, merkte ik er niks van en was ik in concentratie op m'n mobieltje verdiept. Tótdat de ICM-IV de tunnel helemaal gepasseerd was had ik nog niks gemerkt dat een trein het station enterde, tótdat het eerste ICMm-stel met het eerste draaistel over de tunnel reed, dat gaf een zwaar laagdreunig kabaal! En toen merkte ik pas dat een trein het station enterde.. lang leve ICMm. Tevens vind ik het verschil op volle snelheid 140 km/u ook goed te horen, als ik me het goed herinner klinkt een ICMm op die snelheid met een zwaarder en harder en lager geluid dan een ICM ongereviseerd. Terwijl het doel van de doorloopkoppen weghalen, juist, gewichtsbesparing was??] Laatst bewerkt door treintim op 15-07-2010 00:50 |
15-07-2010 00:44:43 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Geen idee. Ik ben vooral benieuwd hoe dat centrifugerende wasmachinegeluid in de motorbakken terecht is gekomen.... |
15-07-2010 00:53:45 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Dan weet ik even niet welk geluid jij bedoelt, tenzij je het optrekgeluid bedoelt? Of is dat wasmachinegeluid dat jij evt. bedoelt ook de hele rit op volle snelheid te horen? In de motorbak vind ik ICMm tijdens de gehele rit veel herrie maken (zeker in vergelijking met de oude motorbak). Laatst bewerkt door treintim op 15-07-2010 00:55 |
15-07-2010 01:40:58 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Dat geluid is inderdaad iets van de tractiemotoren of iets wat er direct mee te maken heeft aangezien het geluid toenoemt naarmate de snelheid hoger word ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-07-2010 09:09:53 | ||
---|---|---|
rh_ii
![]() |
Mijn ervaring is dat dat hardere lagere geluid niet zoveel te maken heeft met gereviseerde stellen of niet, maar vooral met drietjes en viertjes. Drietjes maken daarbij in mijn beleving inderdaad een veel harder razender geluid (een beetje a la ICR), vermengd met het geluid van de tractiemotoren bij de motorbak, terwijl viertjes veel meer klinken als een soort ICK. Heeft iemand enig idee waar dat mee te maken zou kunnen hebben? Toch andere draaistellen onder viertjes? Het 'centrifuge'geluid dat van binnen te horen is zal ongetwijfeld ook met de tractiemotoren te maken hebben. Gisteren in de A-bak van de 4201 heb ik in ieder geval helemaal niets van wasmachines gehoord ![]() Bas |
15-07-2010 09:34:11 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Bij mijn allerbeste weten is er met de tractiemotoren van het ICM niets gebeurd in het kader van de renovatie. En drietjes zijn altijd al veel lawaaiiger geweest dan viertjes. |
15-07-2010 11:20:37 | ||
---|---|---|
gummbahla
![]() |
Quote Bedenk dat meer gewicht niet gelijk staat aan meer lawaai. Meer gewicht kan ook voor meer demping zorgen (vol glas water t.o.v. leeg glas). Misschien dat het ICMm interieur minder dempend is dan het oude interieur, maar dat is pure speculatie. |
15-07-2010 12:47:05 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Denk eerder dat het te maken heeft met het verschil in beremming van het spul. De drieën en de vieren zijn daarin niet aan elkaar gelijk. Geluidsbeleving is zeer subjectief fenomeen en nu alle drieën ICMm zijn geworden kun je dat praktisch niet meer vergelijken met hun niveau als oude ICM. En o ja, aan de onderkant van het niet gereviseerde ICM zat een laag shit van jaren! ![]() |
15-07-2010 13:09:37 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
De 4204 en de 4201 hebben dit centrifuge-effect ook, de 4201 wat minder. En nee, ik bedoel niet het geluid van de chopper, want dat is juist hemels. Er zijn ook weer enkele drietjes die het weer niet hebben.. |
15-07-2010 14:09:47 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Chopper beteken niets anders dan hakker in het Nederlands. Het is een stuk elektronica dat de toevoer van de energie aan de motoren regel. Wanneer een chopper op b.v. 70% staat, levert deze 30% van de tijd geen en 70% van de tijd wel energie per tijdseenheid. |
15-07-2010 14:12:23 | ||
---|---|---|
Chopper
![]() |
Dat wasmachinegeluid was ook het eerste wat mij opviel tijdens mijn eerste ICMm-rit. Het is écht letterlijk het geluid van een wasmachine... Ik heb geen idee meer wel stel het was, maar het was in ieder geval in één van de kopbakken. En helaas overstemde de wasmachine het geluid van de prachtige chopper... Laatst bewerkt door Chopper op 15-07-2010 14:12 |
15-07-2010 16:12:41 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Quote Dat is misschien wel zo, dan gaan we de gereviseerde viertjes maar eens vergelijken met de ongereviseerde viertjes. ![]() Quote Pardon? Heb je er ervaring mee? Verklaar u nader. Bedoel je dit letterlijk, aankalking van wat er uit de wc-pijpen kwam? Kan ik me niet voorstellen gezien de stellen goed gereinigd worden in wasstraten en na aanrijdingen nog eens zeer grondig, óók en misschien wel juist van de onderkant, gezien monteurs in werkplaatsen daarmee moeten werken en dit volgens de regels dan schoon moet zijn. Als monteur wil je geen menselijke resten aan de onderkant van een trein tegenkomen en ook niet datgene waar jij het nu over hebt, vandaar die grondige reinigingsbeurten na aanrijdingen ook. Overigens heeft dit niet zoveel te maken met het geluid van ICM. @Chopper en Pim530; gelijk hebben jullie. Laatst bewerkt door treintim op 15-07-2010 16:19 |
15-07-2010 16:26:23 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ik zal er eens een opname van proberen te maken, meestal maak ik die niet, omdat het toch niet mooi klinkt %02% |
15-07-2010 20:10:58 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Heeft het er ook niet mee te maken, dat er in de niet verbouwde ICM's een keukentje zat? Hield die het lawaai ook niet tegen. Nu zit je in die hoek met je benen omhoog vanwege die doos op de grond. |
15-07-2010 20:24:32 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Denk het niet, hoor het vooral op het balkon het verst in de kop, en je hoort het ook in de B bak. |
15-07-2010 21:09:21 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
Quote Bespaar jezelf de moeite. Het verschil in lawaai van buitenaf zit in de bouwserie, niet in de revisie. ICM-1/2 (drietjes) rammelt op een of andere reden meer dan ICM-3/4 (viertjes). Bekijk maar eens een paar filmpjes waarin ongereviseerde stellen van beide series voorkomen ![]() Laatst bewerkt door luytjes op 15-07-2010 21:11 |
15-07-2010 21:12:09 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
We hebben het hier niet over rammelen. En het geluid zit wel degelijk in een aantal ICMm-IV'tjes |
15-07-2010 21:18:06 | ||
---|---|---|
Geerrritt
![]() |
kan het er niet mee te maken hebben dat die grote kunstofplaat die de doorloopkop nu afsluit als klankkast functioneert![]() |
15-07-2010 21:18:34 | ||
---|---|---|
luytjes
![]() |
We hebben het over twee verschillende dingen. Tim heeft het over geluid van buitenaf (het is eigenlijk geen rammelen, maar meer een stroef geluid), anderen hebben het weer over een centrifugegeluid wat je van binnen hoort. Laatst bewerkt door luytjes op 15-07-2010 21:22 |
15-07-2010 22:05:28 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ik heb het over het centrifugegeluid dat je zowel van binnen als van buiten hoort, exact hetzelfde geluid. |
15-07-2010 22:08:56 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
klinkt als de tractiemotoren en die zijn niet meegenomen in de revisie, die hebben een eigen revisie cyclus |
15-07-2010 22:54:47 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Oh, dat zal je dan echt vies tegenvallen hoor... ![]() Op de meeste draaistellen en onderkant van rijtuigbakken zit een laag aangekoekte smurrie waar je eng van wordt hoor, dat spuit je echt lang niet zo makkelijk schoon... Aangekoekt vet, zand, smurrie, troep uit het toilet ed, koekt goed aan en droogt wel op hoor... ![]() En dat zorgt uiteindelijk wel voor wat geluidsdemping op de vloer als na een revisie al die troep er echt weer af is ![]() Laatst bewerkt door thom op 15-07-2010 22:56 |
15-07-2010 23:03:20 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Zoiets als dit dus http://i28.tinypic.com/30x7wac.jpg (onderkant van de kopbak van ICM 4217 tijdens revisie, in de straalcabine). Niet bepaald schoon dus ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
15-07-2010 23:12:33 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Dat lijkt mij op het eerste oog gewoon veel roest (en wat vet/zand misschien). Hoe dan ook, creatief om die foto te nemen en te uploaden.![]() Maar goed, die mooie roestlaag over de apparatuur van ICM ongereviseerd aan de onderkant kent iedereen wel. Hierbij ga ik ervanuit dat Jeanne het woord 'shit' gebruikte om 'rommel/troep' over het algemeen aan te geven en niet de letterlijke betekenis van het woord. Als dat klopt, heeft hij mooi gelijk. ![]() Verder zullen we het wel horen met die gereviseerde ICM-IV'tjes, Bastiaan, maar ik geloof jou en Broek53 en rh_ii natuurlijk wel als jullie alle drie zeggen dat de drietjes altijd al meer lawaai hebben gemaakt dan de viertjes. Hoe dat overigens weer kan.. (die vraag is overigens ook al gesteld door gebruiker 'rh_ii' eerder in dit topic, en met zijn beschrijvingen ben ik het overigens ook wel eens.) Echter zat hij laatst in de A-bak van de 4201 zoals hij schreef, maar dat is natuurlijk altijd gelijk het stilste rijtuig van het hele treinstel (vandaar dat de eerste klasse er ook zit). Afijn, we zien het wel in de toekomst of de viertjes even stil blijven als ze nu zijn. Laatst bewerkt door treintim op 15-07-2010 23:31 |
15-07-2010 23:27:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Daar is niks aan roest aan, da's inderdaad alleen aangekoekte troep... Roest is rood-oranje, geen aardbruin ![]() |
15-07-2010 23:33:23 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Ok, maar het rechtervlak van de kast (de zijkant dus op de foto) is wel de typische roestkleur, en dat is ook de overheersende kleur die je ziet bij de ICM-kasten. Overigens kan roest zeker wel aardbruin zijn.. http://ageszagen.files.wordpress.com/2009/04/roest1.jpg , http://www.flickr.com/photos/gorgopis/3735392448/ Laatst bewerkt door treintim op 15-07-2010 23:41 |
15-07-2010 23:44:25 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
als het nat is wel ![]() ![]() En reken maar dat je dat er niet zomaar er vanaf krijgt (kijk voor de gein is eens naar de schade door de steenslag, metaal compleet verbogen, met dezelfde snelheid komt je lunch van gisteren er ook tegenaan hoor ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
15-07-2010 23:45:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat zal je tegenvallen hoor, die zijkant van die kast is echt gewoon aangekoekte troep. Vergeet niet dat remstof als een idioot 'aanplakt' en het ijzergehalte daarvan een kast snel roestkleurig doet overkomen. Die kasten staan allemaal netjes in de verf, en die roesten echt zo snel niet hoor, dan zou je ook losbladerende verf moetne zien ![]() Als je gaat boenen op zo'n kast, wordt ie vanzelf wel weer zwart of grijs, eigenschap van veelal alles onder de bak ![]() |
15-07-2010 23:52:35 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Speciaal voor tim: http://i29.tinypic.com/1zzqtz.jpg De rechter kast is door de de lokale "kunstacademie" schoongemaakt, het bewijs dat de kast gewoon grijs is onder de smerige laag ![]() Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-07-2010 23:53 Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
![]() |
advertentie |
16-07-2010 00:12:38 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote @timtrein: Uit eigen eigen ervaring, in een grijs verleden, kan zij je meedelen dat het onder materieel letterlijk en figuurlijk een shit-bende kan zijn. En treintim, niet iedereen die hier leest en/of schrijft is een HIJ! |
16-07-2010 00:17:47 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Maargoed, nogmaals, de gereviseerde viertjes, tenminste de 4201 en de 4204, maken dat geluid wél.. En aangekoekte sh*t zul je er niet meer vinden door de bioreactor, dus dat blijft zo![]() |
16-07-2010 00:23:30 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
@dlm4yjp n.a.v. je laatste foto ben ik overtuigd! @dlm4yjp: de stortpijp loost zelfs met 140 km/u nog altijd direct op het spoor (zie voor ICM-lozing op volle snelheid, maar wel direct op het spoor en niet op de kasten en apparatuur: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/15/1279222191-210.jpg). Het heeft er nog altijd mee te maken met de zwaartekracht en snelheid. Fiets jij maar eens met 20 km/u en gooi een balletje in de lucht, dat balletje "vliegt" evensnel mee als jou, zodat je het een paar meter verderop weer mooi kunt vangen parallel aan jouw fietssnelheid. Zo werkt dat dus ook met de trein en de stortpijp, die loost echt niet enorm veel naar achteren. Verder is het natuurlijk wel mooi dat de gereviseerde ICM-IV's biobakken krijgen. Verder nog een vraagje, waarom wijkt de verf van de A- en B-bakken van de 4224 zo af van de verf op de kopbakken? Zie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/15/1279222277-60.jpg Viel me laatst op te Asd, wellicht dat men de tussenrijtuigen met folie beplakt heeft in het kader van die proef jaren geleden (waarover ook nog wat in de OdR van deze maand te lezen valt) en de kopbakken niet? Edit: @Jeanne, pardon, even niet goed bij nagedacht, haha. ![]() ![]() ![]() Laatst bewerkt door treintim op 16-07-2010 00:32 |
16-07-2010 00:32:23 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Houd je er dan wel rekening mee met het zuigeffect van de trein? (dat is ook de rede waarom je bijvoorbeeld geen camera op het spoor moet plaatsen, die word gewoon omhoog gezogen). Die kasten zijn niet voor niets zo smerig ![]() Maargoed, het leek me nu weer mooi om weer on-topic te gaan want het gaat nu wel erg afdwalen naar een "zeik-verhaaltje" (letterlijk dan ![]() Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-07-2010 00:35:30 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Mijn camera bleef in elk geval gewoon liggen toen ik 'm op het spoor plaatste en er een trein met 120 km/u overheen reed... en camera's van dat soort filmpjes op Youtube ook. Tevens hadden we het laatst in een topic over dat de zuigkracht van een trein helemaal niet zo erg is (herinner mij zelfs een filmpje van een jongen die 1 meter naast een ICE staat die 300 km/u rijdt, en niet wegwaait, integendeel, om aan te tonen dat dat allemaal wel meevalt). Maar op mijn foto zie je dat het afvalwater dat uit de WC spoelt, echt in een rechte straal op het spoor valt. Afijn, ik denk dat de meningen blijven verschillen (de mijne in elk geval wel, ik geloof dit niet zo snel), en misschien dat Jeanne kan zeggen wat haar ervaring dan precies was uit het vroegere verleden (wat je monteur bij Nedtrain ofzo?). Laatst bewerkt door treintim op 16-07-2010 00:43 |
16-07-2010 00:44:15 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
De ballast blijft gelukkig ook liggen. |
16-07-2010 01:46:44 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Nadat het ingereden is wel ja ![]() Maargoed, ON-TOPIC nu maar weer. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-07-2010 07:56:51 | ||
---|---|---|
Spionkop
![]() |
Quote Dat is volgens mij al zo sinds eind 1992: het ongeval bij Hoofddorp. Eén van de kopbakken is als vervanging nieuw uit de fabriek gekomen; de andere 3 bakken zijn wel hersteld van schade, waarbij de niet-vervangen kopbak slechts wat 'postzegels' heeft overgehouden, terwijl de A- en B-bak geheel opnieuw geschilderd zijn. Zie ook: http://www.spionkop.nl/Gn4224.html |
16-07-2010 13:45:36 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Even terug on-topic over het rijgeluid:Quote Het typische wasmachinegeluid wat je tegenwoordig in de mBDk hoort, herken ik (in iets mindere mate) ook wel vanuit de keukens van het onverbouwde ICM. Daar hoorde je de tractiemotoren ook altijd beter dan op het naastliggende balkon. Het andere motordraaistel onder de mBDk ligt onder het balkon achter de cabine, niet onder het reizigerscompartiment. Verder heb ik het idee dat er in ICMm meer van "hardere" materialen is gebruik gemaakt waardoor het geluid minder gedempt wordt. En vergeet last but not least dat de ramen nu ook afgesloten zijn, dat was in het onverbouwde ICM ook best een bron van geluid. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
16-07-2010 13:48:25 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Quote Vooral voor de cabineramen van de machinist, ja, die nu helemaal potdicht zitten. Laatst bewerkt door treintim op 16-07-2010 13:48 |
16-07-2010 13:52:03 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator ![]() |
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. On-topic blijven a.u.b.! Groet, Spiketrain |
16-07-2010 17:53:44 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Hoort de onderzijde wel bij deze revisie? Ik zie regelmatig ICMm's uit revisie komen die niet opnieuw geschilderde baanruimers hebben (bijvoorbeeld 4206) en ook kasten van apparatuur onder de bak heeft vaak nog de oude "aanslag". Misschien wordt de apparatuur erin wel gereviseerd maar vind men het niet nodig de omkasting te doen. Laatst bewerkt door sik214 op 16-07-2010 17:54 |
16-07-2010 19:21:02 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Heel goed te zien bij de 4206, die toendertijd bijna klaar was van de revisie: http://i27.tinypic.com/vzir9e.jpg kast rechts niet vervangen, de rest wel. Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
16-07-2010 20:50:35 | ||
---|---|---|
kbrandsma
![]() |
Ik begrijp niet dat de airco in een dergelijke open omkasting wordt aangebracht. Je zit immers met allerlei fijne onderdelen. Uiteraard moeten er genoeg ventilatiemogelijkheden zijn om de warmte van de compressoren en de condensor(s) kwijt te kunnen. Echter een gesloten kast met een losse condensor ernaast zou ook prima kunnen werken. |
16-07-2010 20:52:45 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
De 4229 is in Hlm aangekomen vanmorgen. |
17-07-2010 00:04:28 | ||
---|---|---|
ns1700
![]() |
check te Dt van dit stel in volle vaart. had al een vermoeden aangezien er in de ochtend geen ICM-LM staat gepland naar Gv en evt. verder. groeten uit Spoorzone |
18-07-2010 22:55:47 | ||
---|---|---|
marco1970
![]() |
Ja zeker is er een verschil tussen ICM-3 en ICM-4. Het zit in de elektornische Anti blokkeer installatie deze is moderner. Ze zijn aan het bekijken of ze ICM-3 ook een modernere variant willen onder bouwen, ze zijn er wel erg laat mee nu deze serie al wordt omgebouwd voor de modernisering.%02% Ook is (in de ICM-4) de ATB klep dubbel uitgevoerd ten opzicht van de ICM-3. %02% |
21-07-2010 22:10:16 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Weet nu niet meer of het hier of in een ander topic langs was gekomen, maargoed, constateerde het in een ICMm... de 4011 heeft nu een blauwe deur voor de machinistencabine. Op de sticker die erop zit mis ik echter wel een woord. D'r staat "Nooduitgang machinist vrijhouden" op terwijl "Nooduitgang machinist, deur vrijhouden" me net een stukje duidelijker lijkt... Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
21-07-2010 22:11:23 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
ICM 4228 staat bij Hlmwph. Een nieuw stel die binnenkort naar binnen gaat? |
21-07-2010 22:13:29 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Nee, die is een tijd geleden daar al heen gegaan vanwege een aanrijding, toch? De blauwe deur spotten Durk en ik ook in de 4077. |
26-07-2010 20:26:50 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
morgen komt de 4223 binnen in haarlem. Laatst bewerkt door john563 op 27-07-2010 20:17 |
26-07-2010 21:39:14 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Jammer, leuk nummer Aangezien 4229 al binnen is begin ik te vrezen voor de 4444/4231. |
26-07-2010 21:51:07 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
Geen vrees, maar wees gerust. Ze komen echt allemaal aan de beurt.![]() Gr Joop mcn Lls |
26-07-2010 21:53:39 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Jawel, maar de 4444 heeft wat bijzonders natuurlijk |
26-07-2010 23:27:56 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Niets bijzonders meer dan zijn bijzondere nummer. Overigens: moeten we nu echt bij elk treinstel die gereviseerd of buitendienst gesteld wordt een hele emotionele waarde hechten en ook uiten? Bij twijfel: gebruik beton. |
26-07-2010 23:30:03 | ||
---|---|---|
ruysdael
![]() |
Vreemd dat de 4229 al binnen is genomen, terwijl de 4214 nog rond rijdt... |
26-07-2010 23:33:55 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
QuoteZijn de gordijntjes en stopcontacten dan ook weer verwijderd? |
26-07-2010 23:39:30 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Afgelopen week nog in de 4444 gezeten: gordijntjes en stopcontacten zitten er nog gewoon in. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
26-07-2010 23:51:16 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
En dat allemaal voor een lager tarief! %08% |
27-07-2010 00:48:23 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Quote En.. Quote John563, waarschijnlijk bedoel je een ander nummer dan de 4222. Ben benieuwd welk nummer jij bedoelt als kandidaat om morgen binnen te komen. ![]() Laatst bewerkt door treintim op 27-07-2010 00:49 |
27-07-2010 09:09:42 | ||
---|---|---|
keesje
![]() |
Vannacht kwam de 4223 binnen te Hlm. |
27-07-2010 11:56:45 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
4206, 4207 zijn in dienst. die staan niet meer binnen. |
27-07-2010 12:21:17 | ||
---|---|---|
Chopper
![]() |
Quote Ja, dat moet. Dat jij nou een robot bent wil niet zeggen dat iedereen dat is. En nu we het toch over hebben; het is eeuwig zonde dat de 4223 er nu aan gaat, want die had nog een mooi bruin tafeltje in één van de B-bakken. |
27-07-2010 12:33:11 | ||
---|---|---|
Stefanovic
![]() |
het is maar een trein hoor ![]() ![]() |
27-07-2010 12:35:38 | ||
---|---|---|
Chopper
![]() |
In bakken zal het wel een stuk of wat zijn ja, maar in stellen zijn het er nog maar een stuk of 32. Valt tegen hè? En het worden er alleen maar minder. |
27-07-2010 12:49:11 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Hele troost: Ik kwam het laatst nog een stel tegen met zo'n bruin uitklaptafeltje in de 1e klas coupé tegen ![]() De bruin-deurige 4247 zal nog wel even hebben ![]() |
27-07-2010 12:50:38 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Mark: Zulle we ons verder beperken tot wat serieuzere zaken omtrent ICMm in plaats van in dit topic alle emoties te uiten? |
27-07-2010 20:19:29 | ||
---|---|---|
john563
![]() |
Quote je hebt gelijk is de 4223, sterker nog de 4222 staat al op de rol om er volgende week alweer uit te gaan. |
27-07-2010 20:28:45 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Als het goed is heeft de 4228 er ook alweer een proefrit Hlm-Ledn opzitten(na herstelling schade?) dus die zal ook wel spoedig weer in de reizigersdienst te bewonderen zijn. Evenals VIRM 8713, maar dat is weer een ander materieeltype. Laatst bewerkt door stefanvdw op 27-07-2010 20:43 |
28-07-2010 04:30:08 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
![]() |
Quote Beetje late quote, maar wel leuk om te weten: De remafstand van ICM word bepaald, in tegenstelling tot alle andere treinen, van de rijrichting%05% Een klein overzichtje: Gemiddelde Remvertraging bij pneumatische Snelremming (m/s): Droog: mBDK normaal: 1,09 mBDK 3 EMg: 1,42 sBFK normaal: 1,16 sBFK 3 EMg: 1,40 5% Zeep: mBDK normaal: 0,66 mBDK 3 EMg: 0,98 sBFK normaal: 0,77 sBFK 3 EMg: 1,17 3 EMg staat voor remming met 3 rijen electromagneten, dit was onderdeel van een remproef met ICM-III 4033, de magneetremmen zaten op de drie loopdraaistellen vanaf de sBFK-zijde (cabine 2). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
28-07-2010 23:50:14 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
Zoals iedereen weet, glimmen alle ICMm's nog steeds op en top en zitten ze strak in hun verf en worden de kleuren ontzettend strak als de zon erop schijnt. Waar ik elke keer benieuwd naar ben als ik een ICMm zie, is de vraag 'hoe ziet deze ICMm er over 20 jaar uit?'. Zou de verf/folielaag dan nog steeds net zo mooi strak geelblauw zijn als nu? Zie ICR met de nog prachtige stuurstanden en de 50 nieuwste IRM-IV's en dat éne Buffelstel op Zl-Kpn, de 3403 welke ook folie gekregen heeft, ook nog geen verkleuring te bekennen.. Blijft dat zo decennia lang? Toen ik het in Haarlem vroeg bij de rondleiding in de werkplaats, antwoordde men dat de fabrikant normaliter 1 jaar garantie geeft op de verflaag, en dat ze niet wisten hoe het er na verloop van tijd uit gaat zien...%09% Laatst bewerkt door treintim op 28-07-2010 23:55 |
29-07-2010 00:23:14 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Nouja, o.a. de 4238 is ook beplakt, kijk eens wat daar zoal loslaat.. Vandaag overigens de 4210 gehad: Informatie werkte keurig, overstappen werden weergegeven, maar daar schorte nogal wat aan: De trein van :19 naar Winschoten werd weergegeven ( die rijdt overigens door naar Nieuweschans ), maar die van :05 naar Zuidbroek niet. Ook de info richting Roodeschool ontbrak, daarnaast werd alles als sprinter aangegeven, en dat kent Arriva niet. Een uur later, in 751/4089, dacht het systeem dat we 553 waren. Als we die zouden rijden zouden we -22 hebben, maar het scherm meldde dat we Op Tijd waren. Overstappen hetzelfde verhaal als in de 4210, maar dan met de info van trein 553. |
29-07-2010 02:44:10 | ||
---|---|---|
treintim
![]() |
4238 gisteren (28 juli): http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/28/1280353629-710.jpg Op en top, niets op aan te merken (van die plekjes op de neus waar jij het over hebt, is ook bijna niets te zien). Als dat het lot is van de ICMm'etjes, mag NS in haar handen wrijven. Laatst bewerkt door treintim op 29-07-2010 02:58 |
29-07-2010 04:27:18 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
gewone verf houdt het niet zo lang uit zonder bescherming, zie de onverbouwde ICM-IV´s maar (van binnen nog goed, maar zeker de kopwanden zien er niet uit). Aan de andere kant: kijk eens naar de oude bakken VIRM (86xx,94xx), daar zie je ook al wat ¨herstelwerk¨ overal zitten... |
29-07-2010 11:35:53 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Echt een hele mooie plaat! Maargoed, toen hij gister in Groningen stond, en dan kijk je dus recht tegen de kop aan, was het echt geen gezicht hoor. Kijk ook eens bij de cabinedeurtjes. |
29-07-2010 16:45:25 | ||
---|---|---|
martijn24
![]() |
4202 stond vanmorgen GDST te Gn om 4.45uur. |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICM |
![]() |