Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
07-10-2011 13:40:34
aarclay
aarclay
Zal wel tijdelijk zijn, en alleen voor de aflevering van gisteren bedoeld zijn.

Er zit een sticker over de tyfoon, en dat lijkt me niet toonbaar in reizigers-dienst. Die 'LAATSTE ICM' is wel leuk gedaan.


Choo choo.....
 

07-10-2011 22:01:36
Daniel1
Daniel1
Nog een leuk filmpje van mij met de werkende sluitfluit:

http://www.youtube.com/watch?v=NGoWGD1LpPk

Was zondag 2 oktober op Utrecht CS, ICMm's 4050 en 4094.

Groetjes Daniël
 

27-10-2011 13:27:15
aarclay
aarclay
Even een vraagje. Zojuist zag ik dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=CIp1WUZWRqk

En op 0:33 zie ik op de balkondeur rechts een schuine greep zitten. Ik meen dat dit in ICMm ook zit, maar wat is nou het nut van dit ding, en waarom hangt het zo schuin?


Choo choo.....
 

27-10-2011 21:57:14
treintim
treintim
Enige wat mij te binnen schiet is dat de deur misschien professorisch vastgebonden kan worden daar aan vast, als de deur kapot is, zodat er toch een doorgang is naar het volgende rijtuig (heb dat in oude EETC rijtuigen/huurrijtuigen vaak meegemaakt, deuren waarop zo veel luchtdruk zit zodat ze tegen elkaar aan klemmen, dat ze alleen door 'Popay'-mensen te openen zijn). Wel een goeie vraag trouwens!

Laatst bewerkt door treintim op 27-10-2011 21:57
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-10-2011 22:03:07
thom
thom
Dingen om deuren vast te binden in gevallen dat iets niet werkt zul je niet vinden. Als een deur kaduuk is, dan sluit je hem luchttechnisch af en dan werkt ie gewoon als een schuifdeur. Daar gaan ze niet van die gekke dingen voor verzinnen.

Ik meen mij ergens vaag iets te herinneren dat het vast het vastzetten van de railtender was oid...
 

27-10-2011 22:05:17
daniel81
daniel81
Quote
treintim (do 27 okt 2011 21:57:14 https://feed.somda.nl/forum/2045/p362011/): Enige wat mij te binnen schiet is dat de deur misschien professorisch vastgebonden kan worden ... !

Provisorisch Een professor zou een wat grondiger oplossing verzinnen
 

27-10-2011 22:43:07
treintim
treintim
%08% . Maarja, in elk geval zijn Thom en ik het erover eens dat die hendel ervoor is om iets aan vast te binden/zetten.

Laatst bewerkt door treintim op 27-10-2011 22:43
 

28-10-2011 00:52:09
maurits
maurits
Je bedoelt zeker die schuine beugel op de apparatenkast rechts voor de overgangsdeuren?

Quote
thom (do 27 okt 2011 22:03:07 https://feed.somda.nl/forum/2045/p362014/):
Ik meen mij ergens vaag iets te herinneren dat het vast het vastzetten van de railtender was oid...


Ik kan met niet voorstellen hoe je daar een Railtender daaraan zou kunnen vastmaken. Bovendien is het balkon aan de kortgekoppelde zijde van de mBDk-bak niet de meest handige plek om je Railtender neer te zetten. Meestal parkeerde je 'm even in de keuken (daar loop je omheen vanuit de coupé naar dat balkon) of in de fietsenruimte onder de cabine in de mBDk of sBFk. Ook in de tunnel naar de doorlopkop kon je wel een trolley of 3 kwijt, maar wel even opletten of het treinstel aan die kant niet ging combineren %08%.

Maar die beugel op die deur...geen idee...heeft het een functie zodra die kast geopend is?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-10-2011 07:20:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Gokje: dat is om de steunpaal (rechts in beeld) erin te leggen, als de technisie bij de schakelkast (links van de deur) open moet zodat makkelijker grote/zware componenten naar binnen kunnen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-10-2011 09:17:36
smarkie
smarkie
Om werkzaamheden bij de snelschakelaar te doen had je voldoende ruimte, ook bij het compleet vervangen hiervan.
Deze kast had 2 deuren die de hele hoek open maakte zodat je er goed kon staan en werken.

@maurits dit was wel degelijk de plek voor de oude railtenders maar alleen als er in de keuken gewerkt werd. Als die tender er ook nog in zou staan en je moeat koffie of thee zetten, of zaken uit de koelkast hebben dan kon je je kont niet keren daar.

Als er geen catering aanwezig was stond de tender in de keuken opgeborgen. Welke er tijdens het onderhoud in (toen ldv/ldd) in die hoek geparkeerd werd als we bij de keuken moesten


Mcn NS International Rtd
 

28-10-2011 09:26:51
dlm4yjp
dlm4yjp
hmmz, zat ik er toch niet zo ver naast


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-10-2011 12:32:58
maurits
maurits
Quote
smarkie (vr 28 okt 2011 09:17:36 https://feed.somda.nl/forum/2045/p362058/):
@maurits dit was wel degelijk de plek voor de oude railtenders maar alleen als er in de keuken gewerkt werd. Als die tender er ook nog in zou staan en je moeat koffie of thee zetten, of zaken uit de koelkast hebben dan kon je je kont niet keren daar.

Als er geen catering aanwezig was stond de tender in de keuken opgeborgen. Welke er tijdens het onderhoud in (toen ldv/ldd) in die hoek geparkeerd werd als we bij de keuken moesten


Ok, het had dus toch een functie voor de trolley, maar hoe bevestigde je die dan aan die beugel? Ik heb als railcateraar gewerkt van 2001 tot 2003 (daarna heeft NS de catering opgedoekt). De keukens werden op dat moment al lang niet meer gebruikt om koffie of thee te zetten, dat is eind jaren 80 al gestopt.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-10-2011 13:04:59
dlm4yjp
dlm4yjp
lijkt mij gewoon neerzetten zonder bevestiging.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

28-10-2011 13:55:16
thom
thom
Dan heeft die beugel ook geen nut

Ik denk dat die beugel nogweleens voor de oudere types railtenderwagentjes kan zijn...
 

28-10-2011 21:32:45
OBASD
OBASD
En dat heb je goed gezien (voor de oudere trolleys)!

Mr. Zaanstraat

Laatst bewerkt door OBASD op 28-10-2011 21:33
 

31-10-2011 21:19:20
ICMm4250
ICMm4250
Voor diegenen die het leuk vinden om nog eens naar het interieur van een onverbouwde ICM te kijken.

De gehele serie ICM is inmiddels gerenoveerd en het daarmee zo kenmerkende en bij ( velen geliefde)warmte uitstralende interieur en heerlijk zittende oranje banken verdwenen.
Op de late avond van 14-02-2011 stond op Rtd ICM 4239 die ik op mijn gemak uitgebreid heb kunnen fotograferen http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/5661712191/in/set-72157626593336842

Voor de Flickr leden laat een berichtje achter dat waardeer ik

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 31-10-2011 21:26
 

06-12-2011 11:06:14
sik214
sik214
Vorige week zag ik de 4226 op de Bkd met UIC-nummers. Gisteren zag ik de 4229 (in de 1657A) met de UIC-nummers.

Als ik het goed onthouden heb waren dit ze (voorbeeld 4226):
94 84 43 9 0226 Sbk
94 84 43 9 3226 A
94 84 43 9 2226 mB
94 84 43 9 1226 mBk

In tegenstelling tot de serie 4231-4250 verplaatsen ze nu de 'spatie', zijn door ook richtlijnen voor. Zonder spatie's wordt het bijvoorbeeld wel een warrige reeks.

Voorbeeld 4250:
94 84 439 4 250 Sbk
94 84 439 7 250 A
94 84 439 6 250 mB
94 84 439 5 250 mBk

Hebben alle stellen van 4201 tot 4230 een 0 t/m 3 op positie 8 en bij 4231 tot 4250 een 4 t/m 8 op positie 8 of zijn er nog meer varianten te verwachten?
 

06-12-2011 20:38:17
edward
edward
Quote
sik214 (di 06 dec 2011 11:06:14 https://feed.somda.nl/forum/2045/p368402/):
Hebben alle stellen van 4201 tot 4230 een 0 t/m 3 op positie 8 en bij 4231 tot 4250 een 4 t/m 8 op positie 8 of zijn er nog meer varianten te verwachten?


Nee, 390 t/m 393 zijn de de eerste 3 posities van de bakcodes van 4201-4230 en 394 t/m 397 van 4231-4250.
 

06-12-2011 20:59:46
sik214
sik214
Ok, bedankt!  

15-12-2011 22:13:20
aarclay
aarclay
Over de afleveringen van de ICM-drie'tjes na de modernisering, welke na Haarlem nog doorgingen naar Onnen: wat voor nawerk zat er in Onnen nog aan?

Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2011 22:13


Choo choo.....
 

16-12-2011 00:35:24
Johan-41
Johan-41
cw's die gemist zijn e.d., maar waarom is dit van belang?  

16-12-2011 10:56:47
sik214
sik214
Stellen 4201 en 4204 zijn inmiddels ook voorzien van UIC-nummers.  

18-12-2011 18:31:37
mdj
mdj
Stel 4216 ook, daarbij zijn ook meteen de NS-emblemen weer op de goede plek.

Blijkbaar waren deze op de A en mB aan de andere kant van de bakken geplaatst, te zien aan het plaatselijk schoonmaken van de bakken.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-12-2011 20:24:38
DingeZ
DingeZ
Het valt mij trouwens op dat de Wifi logo's op deuren vaak niet in het midden zitten, en soms ook nogal slordig. Eén keer zag ik zelfs dat alle logo's op z'n kop zaten. Is dit slordigheid van de medewerkers die gewoon nog ff stickers plakken?  

18-12-2011 20:29:03
edje
edje
JA, ik heb zelf ook ervaring met plakken van stickers op materieel en zo moeilijk is dat niet.  

18-12-2011 22:34:55
AgentX
AgentX
Dan zijn die mensen wel heel scheef... Sorry, ik wil niemand benadelen, maar hoe kan je nou niet in staan zijn om een sticker recht te plakken? Net als Plan T 519, die toen naast een willekeurig raam half scheef zijn nummers had zitten...  

19-12-2011 10:06:20
Spionkop
Spionkop
Quote
mdj: Stel 4216 ook, daarbij zijn ook meteen de NS-emblemen weer op de goede plek.
Blijkbaar waren deze op de A en mB aan de andere kant van de bakken geplaatst, te zien aan het plaatselijk schoonmaken van de bakken.

Dat zal dan bij alle 22 viertjes gebeuren die voor 1 december 2010 zijn afgeleverd: deze hebben aan één zijde de NS-logo's op de A en mB aan de rechter kant van de bak i.p.v. de linker (op een paar bakken na).
De overige 28 viertjes hebben wel alle 8 de NS-logo's aan de linker zijde, op 3 uitzonderingen na: de 4224, 4230 en 4232 (niet geheel ontoevallig direct na elkaar afgeleverd) hebben aan één zijde het NS-logo op de mB-bak aan symmetrisch verkeerde zijde.
 

19-12-2011 19:51:39
mdj
mdj
Inderdaad de 4216 heeft nu aan de linkerkant logo's, aan de rechterkant was het plaatselijk schoongemaakt (de rest was vuil, niets bijzonders)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

03-02-2012 13:00:59
aarclay
aarclay
De OBIS geeft nu ook het combineren en splitsen van de trein aan:
http://www.durkhoutsma.nl/photo.jpg

Of de automatische omroep ook al in bedrijf was, daar heb ik gene enkel idee van.
Kunnen meerdere mensen dit bevestigen?


Choo choo.....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-02-2012 13:14:13
ZJ37
ZJ37
Dat met die nummers heb ik ook niet eerder gezien, wel handig!

Laatst bewerkt door spiketrain op 03-02-2012 15:19, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

03-02-2012 14:58:09
dvdhoven
dvdhoven
Dat gaf ik al aan in het OD-topic van 30-01. En daarbij was geen automatische omroep.


Dick van den Hoven
 

03-02-2012 15:35:25
jorgo
jorgo
Quote
aarclay (vr 03 feb 2012 13:00:59 https://feed.somda.nl/forum/2045/p376361/): De OBIS geeft nu ook het combineren en splitsen van de trein aan:
http://www.durkhoutsma.nl/photo.jpg




Ik denk dat er mensen met bestemming Deventer zijn die op basis van deze informatie het treinstel naar Enschede verlaten om in één van de twee naar Deventer te klimmen... Waarom zeggen ze niet gewoon dat de stellen x en y in Deventer achterblijven en reizgers voor Almelo, Hengelo en Enschede in treinstel z moeten plaatsnemen? Dit is weer zo nodeloos cryptisch! Ook al omdat er gemeld wordt dat er treinen gecombineerd gaan worden terwijl de rest van de informatie over het splitsen gaat.
 

05-02-2012 20:00:28
luytjes
luytjes
Quote
aarclay (vr 03 feb 2012 13:00:59 https://feed.somda.nl/forum/2045/p376361/): De OBIS geeft nu ook het combineren en splitsen van de trein aan:
http://www.durkhoutsma.nl/photo.jpg

Of de automatische omroep ook al in bedrijf was, daar heb ik gene enkel idee van.
Kunnen meerdere mensen dit bevestigen?
Mijn hemel, wat een lap tekst. Ik kan het me niet voorstellen dat dit voor reizigers duidelijker is dan een simpel overzichtje met treinstelnummers en hun bestemmingen. Van een afstand is dit volgens mij nauwelijks te lezen.
 

05-02-2012 20:23:31
drentheicm
drentheicm
Dat valt volgens mij wel mee hoor... Het IQ van de meeste reizigers zijn echt niet gelijk aan het IQ van een gemiddeld ontwikkelde baksteen.  

05-02-2012 22:12:52
110573
110573
Kan iemand mij vertellen hoe het staat met de nieuwe bekleding van het ICMm? Heb er al een tijdje niets over gehoord namelijk.  

05-02-2012 23:15:03
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
drentheicm (zo 05 feb 2012 20:23:31 https://feed.somda.nl/forum/2045/p376897/): Dat valt volgens mij wel mee hoor... Het IQ van de meeste reizigers zijn echt niet gelijk aan het IQ van een gemiddeld ontwikkelde baksteen.

Het IQ is...

Een van de gevaarlijkste dingen die je als bedrijf kunt doen is het overschatten van je publiek. Nu reis ik helemaal niet vaak met de trein, maar ik heb al geregeld reizigers dingen horen zeggen, vragen of doen waarbij ik me niet kon voorstellen dat het in je op zou kunnen komen. Het beste is om aanwijzingen zo simpel mogelijk te houden, alhoewel het zelfs dan niet uit lijkt te sluiten dat er dingen fout gaan.


Met vriendelijke groet, Robin
 

06-02-2012 07:37:15
Dr_Thodt
Dr_Thodt
ach na een paar keer doen de mensen het vanzelf niet meer verkeerd (het zij omdat ze leren, het zij omdat ze de auto nemen)


Zoomzoomzoom
 

06-02-2012 09:10:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Denk je dat nou echt? pff, met de auto ben je niet veel beter af, sinds vrijdag ruim 10.000 auto's met constructieschade, liever paar keer in het jaar wat later met de trein dan vroeg dood in een auto met dit weer.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 06-02-2012 09:30


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-02-2012 17:03:12
rh_ii
rh_ii
Tsja, dat is jouw mening, elke dag weer denken miljoenen mensen daar anders over gezien de grote hoeveelheid blik op de weg... Mijn ervaring met reizigers is dat sommige reizigers (erg) goed weten waar ze mee bezig zijn en eigenlijk helemaal geen hulp of aanwijzingen nodig hebben. Aan een half woord hebben ze genoeg. Andere reizigers hebben juist geen enkel idee. Om het even grof in eigen bewoordingen te stellen: sommige reizigers zijn te dom om te poepen. Aanwijzingen geven helpt bijzonder weinig, je kan iets drie keer zeggen en nog begrijpen ze het niet of willen ze het niet begrijpen. Eigenlijk zijn reizigers net mensen

Bas
 

06-02-2012 17:06:14
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: zullen we het weer over ICMm gaan hebben?


Groet, Spiketrain
 

06-02-2012 17:30:28
rh_ii
rh_ii
Prima, het blijkt dat de biotoiletten in ICM niet zo goed bestand zijn tegen de (flinke) vorst. De ledingspijp bevriest namelijk waardoor de toiletten niet geleegd kunnen worden en het toilet dus niet gebruikt kan worden en op slot gaat. De afgelopen weken reden er inderdaad opvallend veel stellen rond met één of meerdere defecte toiletten. Niet fijn als je van Gn tot Gvc je behoefte op moet houden! Inmiddels heeft NedTrain volgens de railpocket een oplossing gevonden om de pijpen te ontdooien en de boel werkend te houden.

Bas
 

06-02-2012 17:56:17
wildervank
wildervank
Het gaat inderdaad vooral om de leeghaalpijpen, en dan vooral om het vastzitten van de klemmen op de afdopdeksels waar sneeuw/ijs vorming optreed, welke niet verwarmd zijn. de installatie zelf heeft een verwarmingselement in de bio bak zitten welke bevriezen voorkomt.

Daarnaast is de toiletinstallatie nogal gevoelig voor het luier effect en de ik draag geen slipje meer idee. Ook andere vrouwelijk gebruikte voorwerpen belanden erin. Met enige regelmaat vreet de bio installatie bij de onnense werkplaats nogal wat "minder frisse" afvalstoffen op. Het gebeurt toch echt met enige vorm van regelmaat dat een toilet uitgezogen kan worden omdat er wat dwars zit. erg jammer.

Problemen worden opgelost door binnen plaatsen in een wpl of op een andere plek met een warmere omgevingstemperatuur of (zoals dat in het noorden gebeurt) met dieselgestookte heaters om de zaak te verwarmen tot de afvoeraansluitingen weer bruikbaar zijn.
 

06-02-2012 18:33:18
mich
mich
Quote
Inmiddels heeft NedTrain volgens de railpocket een oplossing gevonden om de pijpen te ontdooien en de boel werkend te houden.


EECT had een heteluchtkanon tussen de sporen staan vandaag. Wel een goed idee%08%
 

06-02-2012 19:23:52
edje
edje
Even met gasbrander er langs en het dopje kan er af. Vroeger liepen de storingsmonteur in de winter gewoon alles weer los te branden met een kleine gasbrander, ideaal!  

06-02-2012 20:23:29
Johan-41
Johan-41
Vind het dit jaar nogal mee vallen, heb nog geen brander nodig gehad
Stond op Hfdo ook maar 1 trein defect afgelopen weekeinde, rest deed wat het doen moest...
 

06-02-2012 21:06:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
wildervank (ma 06 feb 2012 17:56:17 https://feed.somda.nl/forum/2045/p377071/):
Daarnaast is de toiletinstallatie nogal gevoelig voor het luier effect en de ik draag geen slipje meer idee. Ook andere vrouwelijk gebruikte voorwerpen belanden erin. Met enige regelmaat vreet de bio installatie bij de onnense werkplaats nogal wat "minder frisse" afvalstoffen op. Het gebeurt toch echt met enige vorm van regelmaat dat een toilet uitgezogen kan worden omdat er wat dwars zit. erg jammer.


Erg herkenbaar vanuit de luchtvaart, daar is de oplossing wat simpeler: de afvoer is groter dan de invoer (waarschijnlijk gaat dat bij een bio-bak wat moeilijker) Maar je komt inderdaad de gekste dingen tegen in zo'n tank: pasporten, portomonee's, zakboekjes, agenda's, rekenmachine's, pennen en soms tot kledingstukken aan toe (schoenen, handtasjes, etc.)
Dus ik snap ongeveer wel wat voor ellende dat kan geven bij een veel kleinere biotank in een trein


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-02-2012 22:29:57
trainofg23
trainofg23
ja kennen ze geen nieuwbouw icm in de oude stijl laten bouwen, het zou misschien mogelijk zijn maar ik denk dat ns daar geen zin in heeft  

06-02-2012 23:35:37
DingeZ
DingeZ
Nederlands graag? Ik kan echt geen kaas maken van die zin.  

07-02-2012 00:19:39
aarclay
aarclay
Je bedoelt dat de NS even een gemoderniseerde ICM terug laat ombouwen tot toilet van het oude model met stortpijp op de rails.

Da's geen optie, dat is geldverspilling.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-02-2012 00:19


Choo choo.....
 

07-02-2012 17:14:57
trainofg23
trainofg23
zou eventueel misschien ook kunnen maar nee zo bedoel ik het niet ik bedoel dat ze een gloednieuwe icm maken in de oude stijl maken maar dan in nieuwbouw niet van een al gerenoveerde trein weer terug naar de oude stijl bouwen  

07-02-2012 17:21:02
aarclay
aarclay
Is het niet handiger om leestekens en hoofdletters te gebruiken? Dat maakt het voor ons beter leesbaarder, bij volgende posts...

Ik vrees dat de modellen en de mallen van de ICM niet meer bestaan, tevens zal de constructie wel verouderd zijn, en dat bij een nieuw ontwerp dat de boel toch anders eruit zal zien.

Het lijkt mij een zinloos idee als de NS toch al nieuwe SLT's heeft, en voor intercities dubbeldekkers heeft en om laat bouwen (DD-AR -> DDZ).


Choo choo.....
 

07-02-2012 17:52:35
trainofg23
trainofg23
ja sorry het is bij mij niet echt aangeleerd dat ik met allemaal leestekens en uitroept tekens moet typen en me nederlands is niet zo heel perfect,maar ja sorry daarvoor ik ben ook nog maar een jong irritant pubertje die nog op school zit whahahaha, nee sorry ik zal het de volgende keer met leestekens proberen mijn disscusie uiteleggen ;-p

oke over de icm om hem weer in de oude stijl weer een nieuw treinstel te laten bouwen, best jammer dat ze die niet meer in de oude stijl kunnen bouwen, maar ken de ontwerper die de icm heeft bedacht niet opnieuw weer zo'n constructie tekening weer laten maken en opnieuw de icm ontwerpen
 

07-02-2012 18:10:18
Lenny
Lenny
Tuurlijk kan er opnieuw een ontwerp voor materieel dat eruitziet als ICM gemaakt worden. Maar hier schiet niemand (in elk geval de NS niet) iets mee op. Voorlopig is er IC materieel zat (zeker nadat het DDZ in dienst is). En als er over 20 of 30 jaar nieuw IC materieel moet komen denk ik niet dat dit nog enkeldeks wordt.  

07-02-2012 19:24:31
timtrein
timtrein
En wat zou het doel van die actie moeten zijn?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-02-2012 11:24:32
mren
mren
Grappig: als je inlogt op internet in de trein krijg je in een rode balk eventuele meldingen op het traject van de trein. Maar ook staan (nu bijvoorbeeld nog voor vertrek uit Es) de stelnummers van de gesplitste treindelen (te Ut) er al in.
Wel nog zonder stel dat in Dv zal worden bijgeplaatst.
 

02-04-2012 20:04:02
aarclay
aarclay
Hoe staat het nou met de ombouw van de deuren in de eerste klas werk- en stilte coupe's?

Niet alle deuren en glazen wanden zijn in alle stellen teruggeplaatst geloof ik? En bij sommige zijn deze nog niet eens ingebouwd (geen geleiderails bij de revisie gekregen). Hoe staat het er nu mee?


Choo choo.....
 

02-04-2012 20:47:29
Pim530
Pim530
Ik werk in ongeveer twaalf ICM's per weekend en zit er ook nog 1e klas in op weg naar en terug van het werk, maar voor zover ik weet zit in alle stellen weer een deur in de coupés hoor. Niet dat het veel helpt, want de herrie van peuters uit het niet-stilte gedeelte hoor je nog steeds overduidelijk.  

02-04-2012 23:04:19
aarclay
aarclay
Bij de modernisering van de viertjes werd deze er toch weer standaard ingezet? Halverwege de modernisering van de drietjes waren ze met de inbouw van de glazen platen en schuifdeuren+rails gestopt....

Laatst bewerkt door aarclay op 02-04-2012 23:05


Choo choo.....
 

03-04-2012 07:26:54
Pim530
Pim530
Klopt, maar ondertussen zijn alle verwijderde deuren weer teruggeplaatst en de stellen die nog niet voorzien waren hebben nu ook rails + deur.  

03-04-2012 22:57:17
maurits
maurits
Hoe staat het eigenlijk met de vervanging van de stoffen stoelbekleding door kunstleer in de 2e klas? Het valt me de laatste tijd op dat het interieur van veel stellen erg vies is. Komt dit door de schoonmaakstaking? Het zou jammer zijn als men het onderhoud van dit fraaie materieel laat verslonzen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-05-2012 13:25:18
aarclay
aarclay
Ik was benieuwd of er al meer bekend is over de stoel-bekleding-revisie van de ICM's?


Choo choo.....
 

03-05-2012 17:00:18
damart
damart
Ik zit nu in stil 4071, waar nieuwe stickers op de ramen van de stiltezone zitten om aan te geven dat je er rustig kunt studeren, lezen of werken.  

03-05-2012 17:12:39
mren
mren
Leuk al die nieuwe stickers, maar handhaving zou ook wel eens fijn zijn...  

03-05-2012 21:10:44
aarclay
aarclay
Hoe zien die er nou eigenlijk uit?


Choo choo.....
 

03-05-2012 22:28:43
Bert13
Bert13
Een hele hoop treinen worden ermee bedekt, dus als het goed is, kom je er vanzelf eentje tegen. Dat is ook het doel van de actie: mensen bewust maken waar je stil moet zijn, en waar je gezellig met elkaar kunt blabla-en.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

03-05-2012 22:28:49
SGMm2137
SGMm2137
http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/stiltezone Ik zag zo'n sticker vanaf het perron. (Ronde gele sticker met Ssst.)  

03-05-2012 22:29:53
train85
train85
Zie: http://www.ns.nl/reizigers/campagnes/stiltezone
De blabla en ssst sticker. Die heb ik ook al gezien op de VIRM's. Hiermee wil men nog duidelijker aangeven waar je stil moet zijn en waar je mag praten.
 

03-05-2012 22:31:40
mren
mren
Quote
Bert13 (do 03 mei 2012 22:28:43 https://feed.somda.nl/forum/2045/p389721/): Een hele hoop treinen worden ermee bedekt, dus als het goed is, kom je er vanzelf eentje tegen. Dat is ook het doel van de actie: mensen bewust maken waar je stil moet zijn, en waar je gezellig met elkaar kunt blabla-en.

Ze zijn zich meestal bewust van de stiltezones, maar het merendeel gaat toch gewoon zitten.
 

04-05-2012 09:15:31
Daniel1
Daniel1
Voor de liefhebbers heb ik er even en foto van gemaakt, live uit de 4085 richting Zl.
Http://t.co/HEr3uPD0
 

04-05-2012 09:18:37
Daniel1
Daniel1
Sorry, verkeerde link.:$
dit is de goede:

https://mobile.twitter.com/Danielderuig/status/198310300670361600/photo/1
 

25-05-2012 20:37:31
Yoriii
Yoriii
Vandaag wel een opmerkelijk tafereel gezien op groningen CS, een 3 tal koplopers die gekoppeld waren. En bij de achterste was er iets flink mis met de pantograaf.
Ik zag de bovenleiding ontzettend hard heen en weer schudden, en een aantal seconden later een flinke flits, en er kwam rook van het dak van de trein.
Net daarna heb ik de volgende video geschoten.

Excuus voor de kwaliteit, --> Video http://youtu.be/WEs12tpxv4I
Je kan de bovenleiding nog wel goed zien. De machinst probeerde volgens mij nog de hele tijd door te rijden.
 

25-05-2012 23:12:48
woepje
woepje
Zie opvallende dingen van vandaag. Stel 4097 heeft de bovenleiding beschadigd. Wat er precies gebeurde weet ik niet. Een mcn van Arriva vertelde dat de stellen waarschijnlijk het verkeerde spoor bereden waardoor ze onder de draad vandaan zouden raken. De trein zou toen weer teruggesleept worden, maar tijdens het slepen ging kennelijk de panto omhoog en toen ging het mis. Maar of dit echt zo ging, weet ik dus niet.  

09-07-2012 02:53:20
treintim
treintim
In het VIRM-topic is te lezen dat de ICM-III's voorzien worden te Onnen van magneetremmen.

Waarom eigenlijk? Is de magneetrem bij ICM-IV zó'n succes bij snelremmingen? Oftewel wie kan mij het nut van deze ongetwijfeld veel geld kostende operatie vertellen? Misschien handig bij regen en gladde rails (in de herfst bijv.), zou dat ook echt de officiële reden zijn?

Laatst bewerkt door treintim op 09-07-2012 03:14
 

09-07-2012 03:04:36
broek53
broek53
Zover ik weet, is het een gladde-sporen-maatregel. Het idee was (aanvankelijk in ieder geval) om het zaakje al komende herfst klaar te hebben.  

09-07-2012 16:48:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Zo gek is deze gedachte niet als je dit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=mEI5MDE5N4g


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-07-2012 17:17:23
Klaasje
Klaasje
Quote
treintim (ma 09 jul 2012 02:53:20 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398070/): In het VIRM-topic is te lezen dat de ICM-III's voorzien worden te Onnen van magneetremmen.

Waarom eigenlijk? Is de magneetrem bij ICM-IV zó'n succes bij snelremmingen? Oftewel wie kan mij het nut van deze ongetwijfeld veel geld kostende operatie vertellen? Misschien handig bij regen en gladde rails (in de herfst bijv.), zou dat ook echt de officiële reden zijn?

Het nut is simpel gezegd dat een spoorstaaf opgeruwd wordt door de magneetrem waardoor de normale remmen ervoor zorgen dat de hele trein afremt in plaats van alleen de wielen. ICM-III schijnt nog wel eens te glijden maar hoe dat zit weet ik ook niet.
 

09-07-2012 19:44:43
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, de ICM-IV heeft de ene kant op ook een langere remweg dan wanneer deze omgekeerd rijdt, puur vanwege het feit dat er bij de ene richting op het voorste draaistel wèl een MG rem zit en de andere kant op pas bij het 2e draaistel.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-07-2012 19:46:13
edje
edje
Nee nee, als je de werking van een magneetrem wilt begrijpen, pak dan eens een sterke magneet ( dus geen lullig koelkast magneetje, en een stalen plaat.
Zet de magneet op de plaat, en probeer de magneet te schuiven over de plaat, je zult zien dat de nodige weerstand oplevert.
De magneten die onder de ICM zitten en komen, zijn zo sterk dat ze je vinger gewoon plat drukken. Dus zal dat in geval van een noodremming genoeg remkracht opleveren.
 

09-07-2012 19:51:55
dlm4yjp
dlm4yjp
dat is óók een remwerking van de MG rem.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

09-07-2012 19:58:46
Klaasje
Klaasje
Dat je vinger plat wordt gedrukt zegt helemaal niets. Dat doen de reguliere spoorwielen zonder een trein erop ook al. Ze voegen aan het totale remvermogen van een trein slechts een beperkte hoeveelheid extra remvermogen toe.  

10-07-2012 11:16:09
timtrein
timtrein
Quote
dlm4yjp (ma 09 jul 2012 19:44:43 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398190/): Klopt, de ICM-IV heeft de ene kant op ook een langere remweg dan wanneer deze omgekeerd rijdt, puur vanwege het feit dat er bij de ene richting op het voorste draaistel wèl een MG rem zit en de andere kant op pas bij het 2e draaistel.

Als dat zo is, dan moet dat komen omdat het 1e draaistel ietsje minder remwerking heeft doordat de spoorstaven minder schoon zijn omdat er nog geen magneetrem overheen is gegaan. Maar dat kan hooguit een klein beetje van 1/8 van het remvermogen zijn, dus om hoeveel (centi)meter hebben we het dan?
 

10-07-2012 14:32:48
maigoda
maigoda
Quote
dlm4yjp (ma 09 jul 2012 19:44:43 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398190/): Klopt, de ICM-IV heeft de ene kant op ook een langere remweg dan wanneer deze omgekeerd rijdt, puur vanwege het feit dat er bij de ene richting op het voorste draaistel wèl een MG rem zit en de andere kant op pas bij het 2e draaistel.

Bij de sBFk zit de magneetrem niet op het draaistel onder de cabine maar op het tweede draaistel (bij de vouwbalg). En in de andere richting gezien zit de eerste magneetrem pas op het vierde draaistel, omdat de eerste drie motordraaistellen zijn, waar geen ruimte is voor een magneetrem. Het zou qua remweg dus eigenlijk andersom moeten zijn... Als dat al waar is, want ik neig ernaar dit verhaal direct naar het ronde archief te verwijzen.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 10-07-2012 14:35
 

10-07-2012 19:35:37
maigoda
maigoda
Kleine correctie op hetgeen ik hierboven schreef. De magneetremmen van de ICM zitten alsvolgt: vanaf de sBFk op draaistel twee, drie en vier. Van de mBDk gezien is het vijfde draaistel het eerste met magneetrem.

Wat de werking van de magneetrem betreft, het is een frame met elektromagneten die op veerdruk omhoog gehouden worden en met luchtcilinders op het spoor gedrukt worden. Zodra ze op het spoor liggen, worden de elektromagneten bekrachtigd en op dat moment wordt er extra remkracht gegenereerd. Dat er wellicht een schoonvegende werking uitgaat van de magneetrem is van geen betekenis.

Ander puntje dat nog niet voorbij is gekomen is het feit dat de magneetremmen alleen in werking komen als er een volremming of snelreming wordt uitgevoerd. In normaal EP-rembedrijf doet de magneetrem niets. Dit in tegenstelling tot de toegevoegde blokkenrem die de 4011-4097 nu hebben. Die komt (naast een werking bij vol- en snelremming) in werking bij stand vijf van de remkraan tijdens EP-remming.
Groetjes,
Emiel
 

10-07-2012 20:23:21
dlm4yjp
dlm4yjp
De exacte locatie van mg remmen wist ik niet, maar weet 100% zeker dat dit effect op de remweg heeft, ik ben druk opzoek naar het document waar ik dit heb gelezen, de extra remweg is ca. 30-50 meter extra.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-07-2012 08:35:31
train85
train85
Nieuwsbrief NS:

Deze week is gestart met de vervanging van de stoelbekleding in de 2e klas van de ICM.

Vorig jaar is besloten de huidige stoffen 2e klas stoelbekleding van de ICM te vervangen door kunstleer omdat de huidige stoffen bekleding moeilijk te reinigen blijkt en er hoge kosten gemaakt moeten worden om de uitstraling op acceptabel niveau te houden. De afgelopen periode is nieuwe bekleding ontwikkeld en geproduceerd. Er is gekozen voor een bloemenmotief dat past in de uitstraling van de ICM. Begin volgend jaar zullen alle 2e klas stoelen van de ICM bekleed zijn met de nieuwe bekleding.
 

11-07-2012 11:40:07
lex_t
lex_t
Quote
train85 (wo 11 jul 2012 08:35:31 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398442/): omdat de huidige stoffen bekleding moeilijk te reinigen blijkt en er hoge kosten gemaakt moeten worden om de uitstraling op acceptabel niveau te houden.


Ik zeg: Goh. En ICR mag vervuilen?
 

11-07-2012 12:04:21
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Tja, in het ICR is het (mijn inziens) nog net een slagje minder erg dan in ICMm. Wat waarschijnlijk wel mee zal spelen is ook dat ICR natuurlijk een aflopende zaak is bij NSR (op termijn elocs + getrokken rijtuigen eruit) dus misschien heeft het voor NSR geen prioriteit.  

11-07-2012 12:17:40
eix
eix
Quote
dlm4yjp (di 10 jul 2012 20:23:21 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398388/): ik ben druk opzoek naar het document waar ik dit heb gelezen, de extra remweg is ca. 30-50 meter extra.

Het toevoegen van magneetremmen leidt tot 30-50m extra remweg? Ik mag toch hopen dat je verkorting van de remweg bedoelt.
 

11-07-2012 12:41:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Lees het voorgaande nog eens, en dan wel goed...
Dan lees je als het goed is iets over rijrichting en afwijkende remweg...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-07-2012 12:44:26
broek53
broek53
Quote
SleutelMan (wo 11 jul 2012 12:04:21 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398464/): Tja, in het ICR is het (mijn inziens) nog net een slagje minder erg dan in ICMm. Wat waarschijnlijk wel mee zal spelen is ook dat ICR natuurlijk een aflopende zaak is bij NSR (op termijn elocs + getrokken rijtuigen eruit) dus misschien heeft het voor NSR geen prioriteit.
Voor ICR zit er op korte termijn een revisie-achtige opknapbeurt op een opknappende revisiebeurt aan te komen. Ik weet het niet, maar verwacht wel dat daar de stoelbekleding in meegenomen zal worden als de problemen min of meer identiek zijn aan die van het ICM.
 

11-07-2012 12:52:09
broek53
broek53
Quote
train85 (wo 11 jul 2012 08:35:31 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398442/): Nieuwsbrief NS:

Deze week is gestart met de vervanging van de stoelbekleding in de 2e klas van de ICM.
Vorig jaar is besloten de huidige stoffen 2e klas stoelbekleding van de ICM te vervangen door kunstleer omdat de huidige stoffen bekleding moeilijk te reinigen blijkt en er hoge kosten gemaakt moeten worden om de uitstraling op acceptabel niveau te houden. De afgelopen periode is nieuwe bekleding ontwikkeld en geproduceerd. Er is gekozen voor een bloemenmotief dat past in de uitstraling van de ICM. Begin volgend jaar zullen alle 2e klas stoelen van de ICM bekleed zijn met de nieuwe bekleding.
Ter aanvulling: het vervangen van de bekleding gebeurt in Onnen en de 4068 is als eerste gereed.
 

11-07-2012 13:18:40
Klaasje
Klaasje
Quote
maigoda (di 10 jul 2012 19:35:37 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398386/):
Wat de werking van de magneetrem betreft, het is een frame met elektromagneten die op veerdruk omhoog gehouden worden en met luchtcilinders op het spoor gedrukt worden. Zodra ze op het spoor liggen, worden de elektromagneten bekrachtigd en op dat moment wordt er extra remkracht gegenereerd. Dat er wellicht een schoonvegende werking uitgaat van de magneetrem is van geen betekenis.

Zie http://www.ilent.nl/Images/Themaonderzoek%20gladheid%20en%20detectieproblemen-plus_tcm334-319788.pdf pagina 15 onderaan en pagina 16.
 

11-07-2012 13:36:43
maurits
maurits
Quote
train85 (wo 11 jul 2012 08:35:31 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398442/): Nieuwsbrief NS: Er is gekozen voor een bloemenmotief dat past in de uitstraling van de ICM. Begin volgend jaar zullen alle 2e klas stoelen van de ICM bekleed zijn met de nieuwe bekleding.


Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Misschien was oranje kunstleer ook wel een aardig idee geweest %08%


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-07-2012 13:49:49
maigoda
maigoda
Quote
Klaasje (wo 11 jul 2012 13:18:40 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398474/):
Quote
maigoda (di 10 jul 2012 19:35:37 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398386/):
Wat de werking van de magneetrem betreft, het is een frame met elektromagneten die op veerdruk omhoog gehouden worden en met luchtcilinders op het spoor gedrukt worden. Zodra ze op het spoor liggen, worden de elektromagneten bekrachtigd en op dat moment wordt er extra remkracht gegenereerd. Dat er wellicht een schoonvegende werking uitgaat van de magneetrem is van geen betekenis.

Zie http://www.ilent.nl/Images/Themaonderzoek%20gladheid%20en%20detectieproblemen-plus_tcm334-319788.pdf pagina 15 onderaan en pagina 16.

Ik kom alleen tegen dat het kennelijk wel invloed heeft. Maar in welke mate wordt niet vermeld, ook niet in de hoeveelheid remwegvermindering. Dit in tegenstelling tot de vermelding dat de zeer kostbare permanent magneetremmen die onder andere onder de VIRM treinstellen zijn aangebracht dragen wel een aanzienlijk deel bij aan het remvermogen van deze treinen
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 11-07-2012 13:50
 

11-07-2012 13:53:47
aarclay
aarclay
Quote
maurits (wo 11 jul 2012 13:36:43 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398476/): Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien. Misschien was oranje kunstleer ook wel een aardig idee geweest %08%

Als de Olympsiche Spelen ICM's ook in dienst waren als ICMm wel ja

Laatst bewerkt door aarclay op 11-07-2012 13:54


Choo choo.....
 

11-07-2012 14:11:54
Klaasje
Klaasje
Quote
maigoda (wo 11 jul 2012 13:49:49 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398479/):
Quote
Klaasje (wo 11 jul 2012 13:18:40 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398474/):
Quote
maigoda (di 10 jul 2012 19:35:37 https://feed.somda.nl/forum/2045/p398386/):
Wat de werking van de magneetrem betreft, het is een frame met elektromagneten die op veerdruk omhoog gehouden worden en met luchtcilinders op het spoor gedrukt worden. Zodra ze op het spoor liggen, worden de elektromagneten bekrachtigd en op dat moment wordt er extra remkracht gegenereerd. Dat er wellicht een schoonvegende werking uitgaat van de magneetrem is van geen betekenis.

Zie http://www.ilent.nl/Images/Themaonderzoek%20gladheid%20en%20detectieproblemen-plus_tcm334-319788.pdf pagina 15 onderaan en pagina 16.

Ik kom alleen tegen dat het kennelijk wel invloed heeft. Maar in welke mate wordt niet vermeld, ook niet in de hoeveelheid remwegvermindering. Dit in tegenstelling tot de vermelding dat de zeer kostbare permanent magneetremmen die onder andere onder de VIRM treinstellen zijn aangebracht dragen wel een aanzienlijk deel bij aan het remvermogen van deze treinen
Groetjes,
Emiel

Die uitspraak over het schoonvegen is echter wel onderbouwt op basis van een ander onderzoek naar glijgedrag van treinen. (voetnootje 2, p11) Dat het remvermogen van de magneetremmen meehelpt klopt wel maar het blijft meestal beperkt tot enkele tientallen procenten van het geheel. Maar laten we erover op houden. Het begint wat off-topic te worden.
 

15-07-2012 17:35:22
daniel_ddr
daniel_ddr
De 4093, nu voorop de 763, is voorzien van de nieuwe bekleding in de 2e klas. Is volledig in dezelfde stijl alleen met bloemmotief erin.
Verder zit er een ribbeltje in waardoor het geheel stroef is, dat zit wel enigzins irritant.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-07-2012 19:04:15
aarclay
aarclay
We zijn nu wel heel benieuwd naar de foto's....


Choo choo.....
 

15-07-2012 19:12:33
daniel_ddr
daniel_ddr
...die er niet zijn. Helaas was het net wat te druk op de plek waar ik zat in die trein om een goeie foto te kunnen maken van de bekleding. Maar jullie weten nu in ieder geval naar welk nummertje je op jacht moet


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-07-2012 19:29:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik heb hier nog geeneen spot gezien van de nieuwe bekleding, dus ik zou zeggen de eerste


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl