22-04-2024 17:59:14 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Is er eigenlijk een sporenplan beschikbaar van de infrastructuur rond Berlijn? |
22-04-2024 18:46:58 1 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Er is zelfs een sporenplan beschikbaar van de hele wereld 🙂 : www.openrailwaymap.org |
22-04-2024 19:32:38 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
I stand corrected, op Berlin Hbf Tief is het mogelijk om te keren. Echter lijkt mij de kans 0% dat GoVolta dat ook gaat doen, helemaal als ze een locomotief moeten omlopen. Ze zullen er vast wel met DB InfraGO uitkomen om een handige plek met de laagste kosten te vinden voor het keren. |
23-04-2024 01:32:45 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Mij lijkt Rummelsburg het meest voor de hand liggen.De trein zou dan via de Stadtbahn eindigen,hetzij Hbf hetzij Ostbahnhof of beiden. Niet voor niks eindigt de IC berlijn nog wel eens op Gesundbrunnen,van daaruit kun je ook makkelijk naar Rummelsburg,vanuit Hbf tief of Südkreuz is dat volgens mij toch een flinke omweg |
![]() |
advertentie |
23-04-2024 11:45:47 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
GoVolta GV323 Amsterdam Centraal - Basel Bad bf krijgt een stop op Ht, zegt/ meld bndestem, ik zelf kan het artikel ook niet lezen, maar over de stop in Ht staat al in de inleiding. |
23-04-2024 12:47:03 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
Leesbaar voor iedereen als het goed is: archive.ph Laatst bewerkt door 2296 op 23-04-2024 12:47 |
23-04-2024 13:02:02 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik weet niet hoever de werkzaamheden op Ostbahnhof gevorderd zijn, maar als daar alle perrons weer beschikbaar zijn, kunnen ze daar keren. Ook omlopen met de loc is mogelijk, dat station heeft veel meer capaciteit dan de meeste andere Berlijnse stations. Het heeft middensporen en er zijn opstelmogelijkheden voor locomotieven, waaronder het korte locspoortje aan de westzijde. Ik heb daar vaak locomotieven zien staan, ook museumlocs of locs van chartertreinen. Stoomritten vertrekken om die reden ook vaak van Ostbahnhof. Filmpje hier. Het is ook wel eens voorgekomen dat een IC Berlijn daar keerde, als die stam vanwege vertraging of uitval snel weer naar Amsterdam moest. Laatst bewerkt door brun op 23-04-2024 13:08 |
23-04-2024 14:02:05 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
Dankje! |
24-04-2024 02:13:43 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
@brun, De werkzaamheden aan de kap van het ostbahnhof zouden in de loop van 2025 klaar moeten zijn,dus dan zou het wellicht kunnen ja |
24-04-2024 20:12:03 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Laatst bewerkt door chris24 op 24-04-2024 20:12 |
24-04-2024 20:29:16 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als die trein dus maar tot Basel Bad gaat rijden geeft ie slechte aansluitingen op het Zwitserse net want die treinen gaan vanaf SBB. Dan heb je dus een stukje S-bahn , RE of tram nodig. Met een aankomst van 15.44 uur op Bad bf kan je op zijn vroegst rond 16.30 uur ri Bern of Zürich, maar 17 uur is realistischer. Ik vind t eerlijk gezegd niet echt een alternatief voor de ICE zoals gesteld in het artikel. |
22-05-2024 16:11:55 2 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Het irrelevante domme plaatje van de huisstijl van GoVolta lijkt toch verdacht veel op de nieuwe huisstijl van GoVolta… Laatst bewerkt door martijn op 22-05-2024 16:18 |
22-05-2024 17:46:48 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat lijkt mij ook niets meer dan het zelfde plaatje maar dan groter ;) Waarom ik het een dom plaatje noemde had trouwens een andere reden, simpelweg dat het helemaal niets hoeft te betekenen dat men later daadwerkelijk echt met Vectrons gaat rijden bijvoorbeeld, en je daar dus niet zoveel waarde aan moet hechten. |
22-05-2024 19:24:04 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik hechtte destijds en ook nu vooral waarde aan een impressie van de huisstijl. Dat het een loc uit de catalogus van een leasemaatschappij wordt, begrijp ik ook wel. De variatie van de kleurstellingen is het enige wat het materieel tegenwoordig nog onderscheidt. Persoonlijk vind ik het daarom wel interessant en als ik zie hoe anderen achter verschillende varianten van bestickeringen aan zitten, ben ik niet de enige. Maar ik begrijp dat het anderen dat dom en irrelevant vinden en het bijvoorbeeld alleen om het type gaat. |
29-05-2024 09:46:50 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Ik dacht het ergens te hebben gelezen maar ik kan het helaas nergens meer vinden online. Klopt het dat deze zomer de Eurocity 8 /9 op de route Hamburg - Zürich met de panoramarijtuigen verdwijnt? En zo ja, is het bekend vanaf welke datum dit precies is? Mijn gevoel zegt gelijktijdig met het einde van de rechtstreekse trein Amsterdam - Basel, maar wellicht heb ik dat verkeerd. |
29-05-2024 09:54:49 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Beide rijden niet van juli tot december vanwege de werkzaamheden ("Generalsanierung") op Frankfurt-Mannheim. De EC rijdt in dienstregeling 2025 wel weer, waarschijnlijk voor het laatst, maar zonder panoramarijtuigen en vanaf Dortmund (zie hier). |
29-05-2024 11:09:07 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
|
29-05-2024 11:27:18 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Bedankt voor de informatie beiden! Dan ga ik maar eens snel een reisje inplannen. |
29-05-2024 11:32:16 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Hopelijk lukt het jou. |
29-05-2024 14:47:26 1 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
EC 8 en 9 rijtuig 263 is panoramarijtuigen (alleen 1ste klas).
|
25-07-2024 02:40:05 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
B-rail rijdt t/m 8 september een dagtrein van Bruxelles Midi naar Paris Nord. Deze rijdt onder de nummers EC 52 (V07:02) en EC 64 (V13:38). Terugweg EC 67 (V12:30) en EC 73 (18:48). Reistijd is ongeveer 3 uur. Tickets zijn uitsluitend verkrijgbaar bij B-rail international vanaf €25. |
25-07-2024 19:50:43 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Ik hoop dat het nog is gelukt aangezien het inmiddels duidelijk is geworden dat de panoramarijtuigen niet zullen terugkeren in de EC 8 en 9 als ze na de Riedbahn sluiting weer zullen gaan rijden. (De paden worden nu gebruikt door omgeleide ICEs). De laatste EC 8/9 met panorama rijtuig heeft op 15 juli gereden. De hele opzet van de EC 6/7 en de EC 8/9 zal gaan wijzigen in 2025, met een asymmetrische inkorting tot/vanaf Dortmund. EC 6 wordt Interlaken - Dortmund, EC 9 Dortmund - Zurich, EC 8 Zurich - Hamburg, EC 7 Hamburg - Interlaken. De rijtuigenomloop van de 4 treinen wordt hiermee gecombineerd waardoor er altijd tussen Basel en Interlaken wordt gereden. De trein wordt daar door de SBB verlengt met een stamrijtuigen inclusief een stuurstandrijtuig om zo sneller te kunnen keren in Bern. De panorama rijtuigen zijn helaas niet geschikt om in trek-duw samenstellingen te rijden waardoor ze dus niet meer ingezet zullen kunnen worden. Als iemand toch nog een keer met een panorama rijtuig wil rijden op een internationale route dan ben je aangewezen op de EC 163/164 tussen Zurich en Graz of de EC 106/107 Graz - Przemyśl in het oosten van Polen. Ik weet niet hoe lang die in deze laatste trein ingezet blijft worden. Deze doorkoppeling van de omloop van de rijtuigen in deze ECs is meer een gevolg van het tekort aan vooral eerste klasse rijtuigen bij de ÓBB dan een bewuste keuze om op deze route met panorama rijtuigen te rijden. Dit tekort zal afnemen nu de ÖBB DANI Railjet sets aan het instromen zijn in de Brenner ECs tussen München en Italië. Binnen Zwitserland worden ze ook nog ingezet in de Gotthard Panorama Express. |
25-07-2024 19:58:29 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Ik hoop echt dat deze treinen uiteindelijk wel permanent worden. De Eurostar is natuurlijk wel een stuk sneller, maar meer zitplaatsen en een alternatieve route zonder heel veel overstappen is altijd goed. Het lijkt erop dat Interrail nu niet geldig is in deze treinen, als ze permanent worden hopelijk wel en dan ook zonder extra reserveringskosten. |
25-07-2024 20:23:04 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
In Basel SBB wordt bij EC 7 enkel een EW IV Bt bijgeplaatst, geen hele stam rijtuigen. Gezien de treinlengte op het Duitse traject kan er ook niet veel meer bij. |
25-07-2024 22:07:22 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
De EC 6/7 had in Duitsland 11 rijtuigen, de EC 8/9 12 rijtuigen. Als de ze in Zwitersland in de spits hadden gereden dan was er wel meer dan 1 rijtuig aangekoppeld geweest. IC treinen waar 14 rijtuigen worden geduwd zijn daar niet ongewoon, ook richting Interlaken, De perrons zijn ook lang genoeg, die zijn in de reguliere IC stations altijd wel 400m+.
|
25-07-2024 22:29:50 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dat klopt ja, een 9 delige IC 2000/2020 stam in IC 6(1)/IC 8(1) worden nog meer dan regelmatig verlengd met 3-5 EW-IV rijtuigen. Vaak rijden deze treinen dan wel met twee Re 460 locomotieven. |
26-07-2024 10:47:49 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Vanaf december zouden er 5 treinen H/T per dag moeten gaan rijden: Franse spoorwegen doen aanvraag voor tragere verbinding Brussel-Parijs met Belgisch materieel (treinreiziger.nl) |
25-08-2024 14:19:28 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Deze trein maakt in beide richtingen een stop in Mons. |
09-10-2024 14:28:58 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Het schijnt dat GoVolta vanaf september 2025 dagelijks een retourrit Amsterdam-Berlijn wil doen. Er wordt nog niets gemeld over rijtuigen waarmee dat zou moeten gebeuren. Iemand enig idee wat het materieel voor deze trein wordt? Laatst bewerkt door bacr op 09-10-2024 14:29 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-10-2024 17:04:55 | ||
---|---|---|
Duplex07
![]() |
Ze kunnen wel zoveel willen, maar eerst zien dan geloven wat er van komt met deze verbinding. Is niet de eerste verbinding die met een hoop publiciteit wordt aangekondigd om vervolgens weer eens niet van de grond te komen. Laatst bewerkt door Duplex07 op 09-10-2024 17:07 |
09-10-2024 17:52:49 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Deze rijtuigen zijn in grote getalen beschikbaar gekomen dankzij de instroom van de ICE 4, en verschillende bedrijven hebben zulke rijtuigen gekocht. Het zou me niet verbazen als GoVolta hier rijtuigen van huurt. |
18-10-2024 10:15:47 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
GoVolta heeft weer een aantal luchtkastelen ingedient bij de ACM. Laatst bewerkt door jor[D]1 op 18-10-2024 10:16, reden: link klikbaar |
18-10-2024 10:33:16 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Die naar Hamburg biedt dan wel weer een meerwaarde, denk ik. Wat de meerwaarde van een trein naar Brugge is, vraag ik me af. De treinen van en naar Frankfurt lijken qua dienstregeling vooral afgestemd op Nederlandse reizigers. |
18-10-2024 10:48:24 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als je ergens aan wilt gaan bouwen zul je ergens moeten beginnen natuurlijk. |
18-10-2024 10:54:45 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Brugge vind ik ook een beetje vreemd. Rij dan door naar Oostende of Blankenberge of Knokke. |
18-10-2024 10:57:49 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Waarbij de derde trein van GoVolta een pad heeft gelijk aan de huidige 125 in Nederland. De potentiële startdatum is dat na de General Saniering van de spoorlijn Emmerich - Oberhausen? |
18-10-2024 11:32:39 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Een verbinding van Amsterdam naar Hamburg is zeker geen luchtkasteel. Het aantal reizigers tussen die steden is de laatste jaren enorm gestegen. Er zijn dagen dat er minstens 100, 200 mensen in Osnabrück overstappen. Best opmerkelijk, tot corona was dat echt een marginale verbinding. |
18-10-2024 13:19:25 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Misschien een relevante luchtverbinding of -operator verdwenen die interessante vlucht(en) aanbood? |
18-10-2024 14:59:19 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Of omdat de IC Berlijn nu met andere tijden rijdt is de overstap in Osnabrück interessanter geworden. Ten slotte is ie zonder de lange stop in Apd/Dv en zonder lokwissel een kwartier eerder in Osnabrück. Hierdoor is de overstap van bijna 50 minuten naar 32 minuten gegaan. |
18-10-2024 18:29:23 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Nou dacht ik toch echt dat die overstap in Osnabrück van een kwartier naar een half uur is gegaan? |
18-10-2024 19:44:44 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Ook dat kan juist positief zijn. Ik heb in Duitsland liever een overstap van 30 minuten dan van 15. |
18-10-2024 20:19:16 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik weet niet meer wat ik in Duitsland t liefste heb. Een paar weken terug had ik 63 minuten overstaptijd en zelfs dat lukte niet ... |
19-10-2024 10:59:14 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het is echt een nieuwe ontwikkeling, blijkbaar hebben velen de trein ontdekt. Na corona doken in de ICB vanaf Osnabrück ineens opvallend veel reizigers uit de richting Hamburg op. Onder hen veel toeristen uit Scandinavië, dat hoor je in de trein aan de taal. Dus die reizen blijkbaar eerst vanuit Denemarken naar Hamburg, stappen over naar Osnabrück, en hebben daar weer een overstap naar Amsterdam. Of ze doen onderweg eerst een dagje Hamburg en dan verder, dat kan ook. De hele reis is een slordige 11 uur, zie ik.
Laatst bewerkt door brun op 19-10-2024 11:01 |
21-10-2024 21:53:42 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Sinds vandaag rijdt tot en met eind oktober er geen tot bijna geen IC Berlijn in Nederland door spoorproblemen in Duitsland, bron: www.nsinternational.com Rest mij de vraag, welke spoorproblemen? Als ik zaken over het hoofd zie hoor ik dat graag. |
21-10-2024 22:25:17 | ||
---|---|---|
Earl-Grey
![]() |
Toen ik begin dit jaar te maken kreeg met een treinuitval van de ICE naar Duisburg kon ik met mijn NSI-ticket gewoon plaatsnemen in de VIAS-stopper. Wel was een stempel nodig van het loket in Arnhem (beetje ouderwets, maar het werkte). |
22-10-2024 08:40:43 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
De DB is daar ook heel vaag over. Het lijkt erop dat de werkzaamheden aan de spoorbrug in Ibbenbüren (over het Dortmund-Ems-Kanal) zijn uitgelopen en dat er daarom veel minder treinen over dat traject kunnen. |
22-10-2024 09:10:31 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Verleden tijd of tegenwoordige tijd? NS Internationaal verkeerde tot twee weken terug sowieso in een complete ontkenningsfase ten aanzien van deze werkzaamheden aan de spoorbrug, maar DB had deze werkzaamheden tot en met komend weekend voorzien. Er kan dan nu wellicht een week bijkomen, maar dat is dan pas volgende week. Wellicht de werkzaamheden in Hamm zelf die de extra treinen daar niet mogelijk maakt. Maar ja, waarom dan vanaf Amsterdam opheffen? |
22-10-2024 11:17:08 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
De link in Stefan's post is dood. In de nieuwe mededeling op de website staat er geen reisadvies meer bij.
|
22-10-2024 12:26:23 | ||
---|---|---|
mro
![]() |
Er kunnen geen treinen rijden door de werkzaamheden tussen Löhne en Hannover, die nog tot 29 november duren: www.deutschebahn.com Een omschrijving van de diverse werkzaamheden die daar plaatsvinden: www.deutschebahn.com |
22-10-2024 12:52:39 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat lijkt niet te gaan over Amsterdam - Berlijn. Er wordt een plaatje getoond met een blokkade tussen Herford en Minden, dat kan net zo goed betekenen dat Löhne - Minden beschikbaar is. Minden - Hannover is geblokkeerd van 16-8 t/m 6-9 en van 12-10 t/m 18-10. Daarbuiten is er geen blokkade ingetekend, alleen een vertraging. Maar IC 77 wordt überhaupt niet genoemd, wel IC 51. Er wordt over de 'spoorbrug Else' in Kirchlengern gesproken, er zijn twee routes die over de Else gaan, de doorgaande lijn Kirchlengern - Löhne waar IC 77 rijdt en de aftakking Kirchlengern - Herford. Niet duidelijk over welke brug het gaat, ik gok de eerste, maar die werkzaamheden zijn van 11 t/m 23 oktober. Dus niet t/m 31 oktober. Maar als ik op strecken-info.de kijk dan zijn de werkzaamheden vrij duidelijk ingetekend voor Kirchlengern - Herford dus lijkt het toch niet over de brug in de lijn Kirchlengern - Löhne te gaan.
Duidelijk is het allerminst.
Laatst bewerkt door mdeen op 22-10-2024 13:31 |
22-10-2024 13:21:45 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Er lijkt een blokkade in Ibbenbüren zelf te zijn. Van strecken-info.de (even inzoomen naar Ibbenbüren en dan op de steeksleutel klikken)
Baustelle Betroffene Infrastruktur: Ibbenbüren (HI) (2992) Art der Arbeiten: Brückenarbeiten Wirkung: TOTALSPERRUNG Totalsperrung Tsp Str 2992 in HI: Sperr HI Gl 1 + 2 (Esig A/Esig B - Esig F/Esig G). Aussch OL i... Zeitraum: 20.10.2024 01:45 - 27.10.2024 05:45
Nog niet t/m 31-10, maar we komen dichterbij. ik lees ook over werkzaamheden aan de brug over het Dortmund-Ems-Kanal genoemd, maar dat is eigenlijk in Rheine. Er zijn ook werkzaamheden tussen Rheine en Emsdetten, tot 1-11 4:00, dus dat is wel het tijdvak. Maar dat kan toch geen impact op de route van de IC77 hebben? Sein 49F/49FF is de uitrijder van Emsdetten, sein 20A/20AA is de inrijder van Rheine vanuit Emsdetten. |
22-10-2024 16:09:20 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
|
22-10-2024 16:19:52 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Op dezelfde site is echter wel een Störung te vinden tussen Velpe en Ibbenbüren:
Als ik het goed begrijp (mijn Duits is redelijk, maar ik ben niet super bekend met Duits spoorjargon) is het seinstelsel op de vrije baan tussen Ibbenbüren en Velpe (10 km) compleet uitgevallen en moet men treinen met een aanwijzing de vrije baan op sturen. |
22-10-2024 16:51:46 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Al met al komt het volgens mij er op neer dat in dat hele gebied tussen Rheine-Hamm-Minden Bauarbeiten zijn en dat dit neerkomt op verminderde capaciteit op al deze lijnen. En we weten dat de ICB nou niet echt bij de DB prioriteit heeft en dat deze er al snel er uit genomen wordt. |
![]() |
advertentie |
23-10-2024 08:20:13 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
|
23-10-2024 19:36:27 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Tsja, hoe jaag je de reiziger de trein uit... |
23-10-2024 20:28:53 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Eigenlijk is het al bijna een jaar hommeles met de IC Berlijn. Er is telkens wel iets. Na de trotse aankondiging dat ie een halfuur sneller zou rijden, is het alleen maar gedoe. Het BordBistro ging eruit, vervolgens waren 'ze' een maand aan het husselen met 1e klas-rijtuigen. In maart vielen bijna alle stammen uit vanwege kapotte wielen. In april reed ie via een omweg en eindigde in Berlin-Lichtenberg, wat dus voor de meeste reizigers bijna een uur aan de reistijd toevoegde. In de zomer was ie zoals altijd overvol, ondanks de reserveringsplicht - wat weer tot uitval van airco's leidde. En de hele herfst tot nog toe rijdt ie nauwelijks of niet. Om het on topic te houden: wat concurrentie op deze verbinding is misschien helemaal niet zo'n slecht idee. Het neveneffect is trouwens dat tickets voor de ICE naar Frankfurt al het hele jaar stervensduur zijn, want veel reizigers naar Berlijn gebruiken die trein en stappen over in Duisburg. Laatst bewerkt door brun op 23-10-2024 20:33 |
23-10-2024 20:53:42 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Daarom is het zo jammer dat bij Venlo de grens over ook een verzoeking is met krappe aansluiting en een vertragingsgevoelig traject. Persoonlijke voorkeur: met de auto naar Viersen. Voor reizen naar Berlin heb je daar één of twee rechtstreekse ICE's op aangename tijden in de ochtend. |
23-10-2024 21:23:31 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Momenteel is dat alleen de ICE 1545,de 2e is er in Augustus al uitgehaald(ICE 757). In de nieuwe dienstregeling komt deze wel terug,maar rijdt dan alleen maar in bepaalde periodes |
26-10-2024 09:32:08 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Na Flixbus heeft ook Qbuzz/Trenitalia de plannen voor Internationale verbindingen in de ijskast gezet. Ze noemen de onderhandse gunning van de hoofdrailnet aan de NS als belangrijkste reden. Ze willen meer duidelijkheid over de toekenning van capaciteit omdat concessietreinen voorrang krijgen bij aanvragen voor treinpaden.
Er blijft rmet de beperkte capaciteit die er is natuurlijk weinig ruimte over voor alle Internationale treinen die buiten de concessie vallen. |
26-10-2024 09:49:13 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Als je ook geen capaciteit aanvraagt zal er nooit vraag zijn naar meer capaciteit. |
26-10-2024 10:12:17 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Internationale hogesnelheidstreinen vallen buiten de concessie, dat argument slaat eigenlijk alleen maar op de IC Ehv - Asd die men wilde gaan rijden. Wel kan het zijn dat men niet de gewenste treinpaden weet te krijgen, maar dat heb je sowieso met open toegang en heeft niet zo veel te maken met de prioriteit van concessievervoer. |
26-10-2024 11:25:07 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik vind 'open toegang' daarom een beetje een wassen neus. Het komt er in de praktijk op neer dat je met je trein alleen in de gaatjes mag rijden die de anderen op 't spoor overlaten. Wederzijds compromissen sluiten, dat zit er niet in. Dat zie je nu al bij Flixtrain in Duitsland. Vorige week nog zag ik dat de trein Berlijn-Frankfurt op een klein dorpsstationnetje onderweg aan de kant gaat voor een ICE van DB (waar ik toevallig in zat, ook naar Frankfurt). Dat blijkt gewoon volgens dienstregeling, beide treinen waren precies op tijd. Even opgezocht - die stop midden in de weilanden duurt een kwartier, want er moet ook nóg een Regionalbahn van DB voorbij. Ja, zou houd je de concurrentie wel klein natuurlijk... Laatst bewerkt door brun op 26-10-2024 11:25 |
26-10-2024 11:40:50 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Ken je de Sylt Shuttle Plus al? Zie dit filmpje. Die trein is wel een hele opzichtige manier om capaciteit te vreten, en de concurrentie weg te houden, namelijk. Het filmpje is 8 jaar oud. Nog steeds rijdt de Sylt Shuttle Plus, met een reistijd van 1:20 (RE 6: 0:52). Laatst bewerkt door Marco op 26-10-2024 12:04 |
26-10-2024 15:36:27 1 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Het Duitse voorbeeld waar Flixtrain aan de kant gaat voor een ICE is geen goed voorbeeld aangezien het grootste deel van het lange afstandsverkeer van de DB ook open access is. In Duitsland wordt alleen het regionale vervoer uitgevoerd in concessies, waar op sommige plekken IC verbindingen ook aan toe zijn gevoegd. Flixtrain is uiteindelijk gewoon een low-cost trein, ze zullen dus bewust kiezen voor langzamere paden vanwege de lagere kosten. |
26-10-2024 15:46:02 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Nee, dat is onjuist. Er zijn een minimaal niveau vastgelegd per deelmarkt. Een binnenlandse concessiesprinter kan dus nooit een internationale open toegang trein verdrijven zolang deze internationale trein binnen het minimale niveau valt. Wel zou de minister deze minimale niveau's naar mijn idee eens moeten herzien want ze lijken enigsins achterhaald te zijn. |
26-10-2024 17:03:17 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
|
26-10-2024 21:02:28 | ||
---|---|---|
Ehvdegekst
![]() |
Meestal vertrekt de Arriva naar Roermond net iets later dan de IC naar Eindhoven. Ik heb in Eindhoven dan gewoon dezelfde bus. Wellicht dat dat iets nog kan uitmaken. |
26-10-2024 21:24:26 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Ik neem aan dat je reageert op het bericht over de krappe aansluiting in Venlo een stukje eerder? Die oplossing kan handig uitkomen, maar is uiteindelijk vrij zeldzaam. De trein naar Roermond vertrekt volgens dienstregeling om dezelfde tijd, en van hetzelfde perron (dus ook niet cross-platform vanuit DE), als de intercity naar Eindhoven. |
27-10-2024 11:14:42 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Dit is me niet helemaal duidelijk uit je tekst! |
27-10-2024 12:51:57 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het is dus niet zo dat je dankzij open access ook meteen en soepel toegang tot het Duitse spoorwegnet krijgt. Ben overigens zelf geen groot fan van Flixtrain, maar dat terzijde. :-)
Laatst bewerkt door brun op 27-10-2024 12:53 |
27-10-2024 14:55:33 | ||
---|---|---|
Ehvdegekst
![]() |
Ik bedoelde inderdaad Venlo. Mijn ervaring is dat ondanks de trein naar Roermond als Helmond dezelfde vertektijd hebben de Arriva toch wat later vertrekt |
27-10-2024 15:52:34 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Dat is een ander probleem dan Trenitalia in Nederland voorziet. Als het alleen een te innige relatie tussen ProRail en de NS was geweest had dat opgelost kunnen worden, al dan niet via de rechter. Als, zoals Qbuzz aangeeft, de NS als gevolg van de regels voorrang krijgt dan is het een stuk lastiger om de gewenste dienstregeling te kunnen rijden als open access aanbieder. De strakke dienstregeling van de NS geeft ook weinig ruimte om voor meerdere partijen paden te creëren.
|
27-10-2024 18:26:33 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Zoals de waard is vertrouwt-ie z'n gasten, in hun thuisland werd (en wordt) Trenitalia ook opzichtig beschermd door de infrabeheerder aangezien concurrent NTV ook opvallend slechte paden kreeg... |
05-12-2024 23:15:15 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Nieuwe treinverbinding Brussel-Parijs door OUIGO, een onderdeel van SNCF, gaat 15 december 2024 van start. Ticketverkoop is van start gegaan. De trein rijdt via Bergen, Aulnoye-Aymeries en Creil. Vanaf €10.
2024 (om de link te laten doen) Laatst bewerkt door seinhuis op 05-12-2024 23:17 |
21-12-2024 08:40:01 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Terugkomend op de discussie over open access treinen in Zwitserland. Er ligt een nieuw bilateraal verdrag klaar tussen CH en de EU voor ratificatie in 2026/27 waarin ook internationale open access verbindingen worden geregeld. Nu moet elke internationale vervoerder binnen Zwitserland samenwerken met de SBB om treinen te kunnen vervallen. Met het nieuwe verdrag vervalt deze eis, elke EU vervoerder kan over een paar jaar Internationale verbindingen in Zwitserland aanbieden zonder samenwerking met de SBB. Het is niet helemaal vrij, de SBB heeft wel voorrang bij het aanvragen van paden. De strakke knoop dienstregeling van de SBB mag niet worden aangetast. De open access aanbieders moeten ook de Zwitserse tariefstructuur gebruiken, waarbij alle abonnementen geldig zijn. Dit zal er vooral voor zorgen dat de vervoerders die nu treinen naar Basel Bad (willen gaan) aanbieden, zoals GoVolta, dan naar Basel SBB gaan rijden. Ik zie Westbahn ook wel treinen Wenen - Zürich gaan rijden. Het nieuwe verdrag moet nog wel worden goedgekeurd door de EU en de Zwitserse bevolking.
|
21-12-2024 18:38:56 1 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
In het tijdpad dat de onderhandelingsteams van Zwitserland en de EU hebben opgenomen, wordt gesproken over vaststelling van het definitieve verdrag niet voor 2028.
De internationale verbindingen in open access mogen/kunnen alleen gebruik maken van de overgebleven paden nadat de paden voor het goederenverkeer en de paden voor het binnenlandse personenverkeer verdeeld zijn. Wel krijgt het internationale verkeer prioriteit bij de verdeling van resterende paden. Je noemt hier de SBB maar er wordt geen onderscheid naar vervoerders gemaakt in de concept-afspraken.
... voor reizigers voor wie het start- en eindstation van de reis zich binnen Zwitserland bevinden.
Daarnaast is o.a. afgesproken dat - Zwitserland haar eigen systeem van capaciteitsverdeling houdt, - Zwitserland de samenwerking met de ERA kan verdiepen maar dat Zwitserland wel zelf verantwoordelijk blijft voor materieeltoelating in Zwitserland, en - door de Zwitserse overheid gewenste grensoverschrijdende verbindingen voor wat betreft het Zwitserse deel van het traject niet volgens EU-regels in de markt gezet hoeven worden maar direct aan een gegadigde gegund kunnen worden. Het onderdeel over het spoorwegen maakt deel uit van een groter pakket afspraken tussen de EU en Zwitserland. Dat hele pakket is onderworpen aan het goedkeuringsproces wat er nog toe kan leiden dat het pakket sneuvelt als bijvoorbeeld de stemming in het parlement of een referendum tot een negatieve uitkomst op een ander thema uit dit pakket leidt. |
22-12-2024 13:34:50 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Dat hebben ze dan vanuit Zwitsers perspectief zeer aardig uitonderhandeld. |
22-12-2024 15:40:04 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Zwitserland is nou eenmaal geen EU en kan dus zelf 'kiezen' waar ze aan mee doen. In het merendeel van de richtlijnen volgen ze gewoon de EU overigens, dat is vrij voordelig voor de handel. |
01-03-2025 08:28:10 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Artikel in de Volkskrant (achter betaalmuur) over GoVolta en hoe lastig het is om een nieuwe internationale treindienst op te starten.
Ze zijn met de ondernemers achter GoVolta in Oostende om oude rijtuigen van de NMBS te bekijken. Zou het hier gaan om I6 of I10 rijtuigen? Laatst bewerkt door MennoSBB op 01-03-2025 08:30 |
01-03-2025 10:20:59 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
En hier zonder betaalmuur: www.treinreiziger.nl |
01-03-2025 11:29:55 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
Alleen al de informatie, dat ze bereid zijn 24 mio uit te geven voor 5 Vectrons, en dan moet de rest (lees; rijtuigen etc etc) nog komen. Elk weldenkend mens kan dan de Rabo wel volgen! |
01-03-2025 11:46:40 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Verklaar u nader? Wat kun je dan volgen? Het gaat om investeringen he, niet om kosten |
01-03-2025 11:51:24 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Leuk ook dat Arriva volgens het Volkskrantartikel al een trein heeft klaarstaan voor de treindienst Groningen - Parijs. Benieuwd wat ze daarvoor achter de hand hebben. |
01-03-2025 12:07:27 1 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
met wat financiële kennis en wat fantasie kom je ver; 10% jaarlasten en ticketprijzen van 10 euro..... |
02-03-2025 11:16:32 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
02-03-2025 12:05:28 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is niet knap, maar gewoon een op voorhand gemaakte deal met kaart verkoop aan de partijen zoals genoemd in het artikel.
Daarnaast zal de Rabobank niet naar GoVolta gegaan zijn, maar andersom en klinkt het verhaal als dat de Rabo eerst aangegeven heeft wel open te willen staan voor het verstrekken van een lening, en na een meer definitief bedrijfsplan besloten heeft om er toch geen vertrouwen in te hebben.
Rabobank is een financiële instelling als bank, en is niet bedoeld Sinterklaas uit te hangen natuurlijk :p Laatst bewerkt door thom op 02-03-2025 12:08 |
02-03-2025 13:14:10 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
In het artikel staat dat de Rabobank GoVolta benaderde en niet andersom. |
11-03-2025 11:17:28 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Alain Krakovitch, directeur TGV-Intercités bij SNCF, heeft foto's geplaatst van het interieur van de volgende generatie TGVs.
Laatst bewerkt door AlexNL op 11-03-2025 11:20 |
11-03-2025 16:40:43 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Dat zijn slechts de renders. Zo ziet het er in het echt uit: bsky.app |
11-03-2025 22:39:09 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De foto's uit de tweet van dhr. Krakovitch zijn geen renders, maar zijn foto's die zijn gemaakt door een professionele fotograaf. 😉 |
12-03-2025 12:53:20 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Nieuws uit Oostenrijk: vanaf 1 maart 2026 rijdt de private vervoerder WESTbahn 5x per dag tussen Wenen en Villach via de Koralmtunnel. Hiervoor worden 3 nieuwe treinstellen van het type SMILE bij Stadler gekocht. |
12-03-2025 16:25:38 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Nu besteld en al over een jaar rijden? Gelukkig is het een bestaand en toegelaten type en niet iets zoals de 3 stellen die Westbahn in 2019 bij CRRC heeft besteld. |
12-03-2025 16:56:29 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Er was al langer sprake dat Westbahn daar wil rijden, dus vermoedelijk is het materieel al langer geleden besteld. Ik twijfel of Westbahn ze nu zelf bestelt, of tijdelijk leent/huurt. Als de Semmeringtunnel open is, kan er ook met dubbeldeksmaterieel op de route gereden. Volgens dit artikel van Railcolornews (paywall) werd daarom overwogen om tijdelijk Smile's uit de bestelling van SBB te gebruiken, tot de Semmeringtunnel open is. Volgens de Duitse Wikipedia van Westbahn worden de treinen "angemietet" (gehuurd), maar als ik de bron bekijk, staat er weer "aangeschaft." |
12-03-2025 16:58:46 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar volgens mij was het lease met optie tot koop. |
12-03-2025 18:42:10 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
In het artikel van RailcolorNews staat dat Westbahn de treinstellen voor een periode van 6 jaar zal gaan leasen. Tot die tijd zal Westbahn de tijd nemen om de verdere exploitatie te plannen. |
12-03-2025 20:38:28 1 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Volgens Bahnforum.ch worden de SBB Giruno 042-044 uit de lopende productie gereed gemaakt voor Westbahn. De stellen worden ook 'gewoon' gelakt in de SBB-kleuren en meteen voorzien van Westbahn-bestickering/folie. De stellen worden via leasemaatschappij PCS Holding aan Westbahn beschikbaar gesteld tot de opening van de Semmering Basistunnel. Daarna gaan ze terug naar de leasemaatschappij en zou SBB het voorkeursrecht van koop hebben. |
13-03-2025 08:45:16 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
PCS Holding is het moederbedrijf van Stadler, ze leasen dus de treinen direct aan Westbahn door gebruik te maken van de leasingtak binnen de holding. |