Ontwikkelingen internationale dagtrein
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
22-04-2024 17:59:14
sigma
sigma

Is er eigenlijk een sporenplan beschikbaar van de infrastructuur rond Berlijn?

 

22-04-2024 18:46:58 1
Apda
Apda

Er is zelfs een sporenplan beschikbaar van de hele wereld 🙂 : www.openrailwaymap.org

 

22-04-2024 19:32:38
MennoSBB
MennoSBB

I stand corrected, op Berlin Hbf Tief is het mogelijk om te keren.

Echter lijkt mij de kans 0% dat GoVolta dat ook gaat doen, helemaal als ze een locomotief moeten omlopen. Ze zullen er vast wel met DB InfraGO uitkomen om een handige plek met de laagste kosten te vinden voor het keren.

 

23-04-2024 01:32:45
scooter
scooter

Mij lijkt Rummelsburg het meest voor de hand liggen.De trein zou dan via de Stadtbahn eindigen,hetzij Hbf hetzij Ostbahnhof of beiden.

Niet voor niks eindigt de IC berlijn nog wel eens op Gesundbrunnen,van daaruit kun je ook makkelijk naar Rummelsburg,vanuit Hbf tief of Südkreuz is dat volgens mij toch een flinke omweg

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-04-2024 11:45:47
Gydo
Gydo

GoVolta GV323 Amsterdam Centraal - Basel Bad bf krijgt een stop op Ht, zegt/ meld bndestem, ik zelf kan het artikel ook niet lezen, maar over de stop in Ht staat al in de inleiding.

www.bndestem.nl

 

23-04-2024 12:47:03
2296
2296

Leesbaar voor iedereen als het goed is: archive.ph



Laatst bewerkt door 2296 op 23-04-2024 12:47
 

23-04-2024 13:02:02
brun
brun

Quote
scooter (23-04-2024 01:32:45):


Mij lijkt Rummelsburg het meest voor de hand liggen.De trein zou dan via de Stadtbahn eindigen,hetzij Hbf hetzij Ostbahnhof of beiden.

Niet voor niks eindigt de IC berlijn nog wel eens op Gesundbrunnen,van daaruit kun je ook makkelijk naar Rummelsburg,vanuit Hbf tief of Südkreuz is dat volgens mij toch een flinke omweg


Ik weet niet hoever de werkzaamheden op Ostbahnhof gevorderd zijn, maar als daar alle perrons weer beschikbaar zijn, kunnen ze daar keren. Ook omlopen met de loc is mogelijk, dat station heeft veel meer capaciteit dan de meeste andere Berlijnse stations. Het heeft middensporen en er zijn opstelmogelijkheden voor locomotieven, waaronder het korte locspoortje aan de westzijde. Ik heb daar vaak locomotieven zien staan, ook museumlocs of locs van chartertreinen.

Stoomritten vertrekken om die reden ook vaak van Ostbahnhof. Filmpje hier.

Het is ook wel eens voorgekomen dat een IC Berlijn daar keerde, als die stam vanwege vertraging of uitval snel weer naar Amsterdam moest.



Laatst bewerkt door brun op 23-04-2024 13:08
 

23-04-2024 14:02:05
Gydo
Gydo

Quote
2296 (23-04-2024 12:47:03):


Leesbaar voor iedereen als het goed is: archive.ph


Dankje!

 

24-04-2024 02:13:43
scooter
scooter

@brun,

De werkzaamheden aan de kap van het ostbahnhof zouden in de loop van 2025 klaar moeten zijn,dus dan zou het wellicht kunnen ja

 

24-04-2024 20:12:03
chris24
chris24

Quote
2296 (23-04-2024 12:47:03):


Leesbaar voor iedereen als het goed is: archive.ph



Dank je wel! Maar ik zal als ik jou was zo snel mogelijk deze linkjes weghalen. Somda kan hier boetes voor 10000 euro krijgen.



Laatst bewerkt door chris24 op 24-04-2024 20:12
 

24-04-2024 20:29:16
henri1972
henri1972

Quote
Gydo (23-04-2024 11:45:47):


GoVolta GV323 Amsterdam Centraal - Basel Bad bf krijgt een stop op Ht, zegt/ meld bndestem, ik zelf kan het artikel ook niet lezen, maar over de stop in Ht staat al in de inleiding.

www.bndestem.nl


Als die trein dus maar tot Basel Bad gaat rijden geeft ie slechte aansluitingen op het Zwitserse net want die treinen gaan vanaf SBB. Dan heb je dus een stukje S-bahn , RE of tram nodig. Met een aankomst van 15.44 uur op Bad bf kan je op zijn vroegst rond 16.30 uur ri Bern of Zürich, maar 17 uur is realistischer. Ik vind t eerlijk gezegd niet echt een alternatief voor de ICE zoals gesteld in het artikel.

 

22-05-2024 16:11:55 2
martijn
martijn

Quote
thom (10-12-2023 02:58:07):


Tsja, en hoe relevant zou zo'n dom plaatje uiteindelijk wel niet zijn hé... ;)


Het irrelevante domme plaatje van de huisstijl van GoVolta lijkt toch verdacht veel op de nieuwe huisstijl van GoVolta



Laatst bewerkt door martijn op 22-05-2024 16:18
 

22-05-2024 17:46:48
thom
thom

Dat lijkt mij ook niets meer dan het zelfde plaatje maar dan groter ;)

Waarom ik het een dom plaatje noemde had trouwens een andere reden, simpelweg dat het helemaal niets hoeft te betekenen dat men later daadwerkelijk echt met Vectrons gaat rijden bijvoorbeeld, en je daar dus niet zoveel waarde aan moet hechten.

 

22-05-2024 19:24:04
martijn
martijn

Ik hechtte destijds en ook nu vooral waarde aan een impressie van de huisstijl. Dat het een loc uit de catalogus van een leasemaatschappij wordt, begrijp ik ook wel. De variatie van de kleurstellingen is het enige wat het materieel tegenwoordig nog onderscheidt. Persoonlijk vind ik het daarom wel interessant en als ik zie hoe anderen achter verschillende varianten van bestickeringen aan zitten, ben ik niet de enige. Maar ik begrijp dat het anderen dat dom en irrelevant vinden en het bijvoorbeeld alleen om het type gaat.

 

29-05-2024 09:46:50
RX7567
RX7567

Ik dacht het ergens te hebben gelezen maar ik kan het helaas nergens meer vinden online. Klopt het dat deze zomer de Eurocity 8 /9 op de route Hamburg - Zürich met de panoramarijtuigen verdwijnt? En zo ja, is het bekend vanaf welke datum dit precies is? Mijn gevoel zegt gelijktijdig met het einde van de rechtstreekse trein Amsterdam - Basel, maar wellicht heb ik dat verkeerd.

 

29-05-2024 09:54:49
AlbertP
AlbertP

Beide rijden niet van juli tot december vanwege de werkzaamheden ("Generalsanierung") op Frankfurt-Mannheim. De EC rijdt in dienstregeling 2025 wel weer, waarschijnlijk voor het laatst, maar zonder panoramarijtuigen en vanaf Dortmund (zie hier).

 

29-05-2024 11:09:07
train85
train85

Quote
RX7567 (29-05-2024 09:46:50):


Ik dacht het ergens te hebben gelezen maar ik kan het helaas nergens meer vinden online. Klopt het dat deze zomer de Eurocity 8 /9 op de route Hamburg - Zürich met de panoramarijtuigen verdwijnt? En zo ja, is het bekend vanaf welke datum dit precies is? Mijn gevoel zegt gelijktijdig met het einde van de rechtstreekse trein Amsterdam - Basel, maar wellicht heb ik dat verkeerd.



14 Juli nog van Zurich naar Hamburg en 15 Juli nog van Hamburg naar Zurich.
Dan is het echt voorbij.

 

29-05-2024 11:27:18
RX7567
RX7567

Bedankt voor de informatie beiden! Dan ga ik maar eens snel een reisje inplannen.

 

29-05-2024 11:32:16
train85
train85

Hopelijk lukt het jou.

 

29-05-2024 14:47:26 1
seinhuis
seinhuis

Quote
RX7567 (29-05-2024 11:27:18):


Bedankt voor de informatie beiden! Dan ga ik maar eens snel een reisje inplannen.


EC 8 en 9 rijtuig 263 is panoramarijtuigen (alleen 1ste klas).


Zie youtube

 

25-07-2024 02:40:05
seinhuis
seinhuis

B-rail rijdt t/m 8 september een dagtrein van Bruxelles Midi naar Paris Nord. Deze rijdt onder de nummers EC 52 (V07:02) en EC 64 (V13:38). Terugweg EC 67 (V12:30) en EC 73 (18:48). Reistijd is ongeveer 3 uur.

VRT was bij het eerste rit.

Tickets zijn uitsluitend verkrijgbaar bij B-rail international vanaf €25.

 

25-07-2024 19:50:43
MennoSBB
MennoSBB

Quote
RX7567 (29-05-2024 11:27:18):


Bedankt voor de informatie beiden! Dan ga ik maar eens snel een reisje inplannen.


Ik hoop dat het nog is gelukt aangezien het inmiddels duidelijk is geworden dat de panoramarijtuigen niet zullen terugkeren in de EC 8 en 9 als ze na de Riedbahn sluiting weer zullen gaan rijden. (De paden worden nu gebruikt door omgeleide ICEs). De laatste EC 8/9 met panorama rijtuig heeft op 15 juli gereden.

De hele opzet van de EC 6/7 en de EC 8/9 zal gaan wijzigen in 2025, met een asymmetrische inkorting tot/vanaf Dortmund. EC 6 wordt Interlaken - Dortmund, EC 9 Dortmund - Zurich, EC 8 Zurich - Hamburg, EC 7 Hamburg - Interlaken. De rijtuigenomloop van de 4 treinen wordt hiermee gecombineerd waardoor er altijd tussen Basel en Interlaken wordt gereden. De trein wordt daar door de SBB verlengt met een stamrijtuigen inclusief een stuurstandrijtuig om zo sneller te kunnen keren in Bern. De panorama rijtuigen zijn helaas niet geschikt om in trek-duw samenstellingen te rijden waardoor ze dus niet meer ingezet zullen kunnen worden.

Als iemand toch nog een keer met een panorama rijtuig wil rijden op een internationale route dan ben je aangewezen op de EC 163/164 tussen Zurich en Graz of de EC 106/107 Graz - Przemyśl in het oosten van Polen. Ik weet niet hoe lang die in deze laatste trein ingezet blijft worden. Deze doorkoppeling van de omloop van de rijtuigen in deze ECs is meer een gevolg van het tekort aan vooral eerste klasse rijtuigen bij de ÓBB dan een bewuste keuze om op deze route met panorama rijtuigen te rijden. Dit tekort zal afnemen nu de ÖBB DANI Railjet sets aan het instromen zijn in de Brenner ECs tussen München en Italië. Binnen Zwitserland worden ze ook nog ingezet in de Gotthard Panorama Express.

 

25-07-2024 19:58:29
MennoSBB
MennoSBB

Quote
seinhuis (25-07-2024 02:40:05):


B-rail rijdt t/m 8 september een dagtrein van Bruxelles Midi naar Paris Nord. Deze rijdt onder de nummers EC 52 (V07:02) en EC 64 (V13:38). Terugweg EC 67 (V12:30) en EC 73 (18:48). Reistijd is ongeveer 3 uur.

VRT was bij het eerste rit.

Tickets zijn uitsluitend verkrijgbaar bij B-rail international vanaf €25.


Ik hoop echt dat deze treinen uiteindelijk wel permanent worden. De Eurostar is natuurlijk wel een stuk sneller, maar meer zitplaatsen en een alternatieve route zonder heel veel overstappen is altijd goed. Het lijkt erop dat Interrail nu niet geldig is in deze treinen, als ze permanent worden hopelijk wel en dan ook zonder extra reserveringskosten.

 

25-07-2024 20:23:04
5431
5431

Quote
MennoSBB (25-07-2024 19:50:43):


De rijtuigenomloop van de 4 treinen wordt hiermee gecombineerd waardoor er altijd tussen Basel en Interlaken wordt gereden. De trein wordt daar door de SBB verlengt met een stamrijtuigen inclusief een stuurstandrijtuig om zo sneller te kunnen keren in Bern. De panorama rijtuigen zijn helaas niet geschikt om in trek-duw samenstellingen te rijden waardoor ze dus niet meer ingezet zullen kunnen worden.


In Basel SBB wordt bij EC 7 enkel een EW IV Bt bijgeplaatst, geen hele stam rijtuigen. Gezien de treinlengte op het Duitse traject kan er ook niet veel meer bij.

 

25-07-2024 22:07:22
MennoSBB
MennoSBB

De EC 6/7 had in Duitsland 11 rijtuigen, de EC 8/9 12 rijtuigen. Als de ze in Zwitersland in de spits hadden gereden dan was er wel meer dan 1 rijtuig aangekoppeld geweest. IC treinen waar 14 rijtuigen worden geduwd zijn daar niet ongewoon, ook richting Interlaken, De perrons zijn ook lang genoeg, die zijn in de reguliere IC stations altijd wel 400m+.

 

25-07-2024 22:29:50
stefanvw14
stefanvw14

Dat klopt ja, een 9 delige IC 2000/2020 stam in IC 6(1)/IC 8(1) worden nog meer dan regelmatig verlengd met 3-5 EW-IV rijtuigen. Vaak rijden deze treinen dan wel met twee Re 460 locomotieven.

 

26-07-2024 10:47:49
AlexNL
AlexNL

Quote
MennoSBB (25-07-2024 19:58:29):


Ik hoop echt dat deze treinen uiteindelijk wel permanent worden. De Eurostar is natuurlijk wel een stuk sneller, maar meer zitplaatsen en een alternatieve route zonder heel veel overstappen is altijd goed. Het lijkt erop dat Interrail nu niet geldig is in deze treinen, als ze permanent worden hopelijk wel en dan ook zonder extra reserveringskosten.


Vanaf december zouden er 5 treinen H/T per dag moeten gaan rijden: Franse spoorwegen doen aanvraag voor tragere verbinding Brussel-Parijs met Belgisch materieel (treinreiziger.nl)

 

25-08-2024 14:19:28
seinhuis
seinhuis

Quote
seinhuis (25-07-2024 02:40:05):


B-rail rijdt t/m 8 september een dagtrein van Bruxelles Midi naar Paris Nord. Deze rijdt onder de nummers EC 52 (V07:02) en EC 64 (V13:38). Terugweg EC 67 (V12:30) en EC 73 (18:48). Reistijd is ongeveer 3 uur.

VRT was bij het eerste rit.

Tickets zijn uitsluitend verkrijgbaar bij B-rail international vanaf €25.



Tussen 28 augustus t/m 8 september rijdt 1x per dag een EuroCity. EC 57 (V07:38) Bruxelles Midi naar Paris Nord, EC 77 (V18:48) verzorgd de terugreis.

Deze trein maakt in beide richtingen een stop in Mons.

 

09-10-2024 14:28:58
bacr
bacr

Het schijnt dat GoVolta vanaf september 2025 dagelijks een retourrit Amsterdam-Berlijn wil doen. Er wordt nog niets gemeld over rijtuigen waarmee dat zou moeten gebeuren. Iemand enig idee wat het materieel voor deze trein wordt?



Laatst bewerkt door bacr op 09-10-2024 14:29
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-10-2024 17:04:55
Duplex07
Duplex07

Ze kunnen wel zoveel willen, maar eerst zien dan geloven wat er van komt met deze verbinding. Is niet de eerste verbinding die met een hoop publiciteit wordt aangekondigd om vervolgens weer eens niet van de grond te komen.



Laatst bewerkt door Duplex07 op 09-10-2024 17:07
 

09-10-2024 17:52:49
AlexNL
AlexNL

Quote
bacr (09-10-2024 14:28:58):


Het schijnt dat GoVolta vanaf september 2025 dagelijks een retourrit Amsterdam-Berlijn wil doen. Er wordt nog niets gemeld over rijtuigen waarmee dat zou moeten gebeuren. Iemand enig idee wat het materieel voor deze trein wordt?



Een paar maanden geleden had Railcolor een artikel over de treinen van GoVolta, hierbij stond een impressie van een oud DB IC1-rijtuig in de kleurstelling van GoVolta.

Deze rijtuigen zijn in grote getalen beschikbaar gekomen dankzij de instroom van de ICE 4, en verschillende bedrijven hebben zulke rijtuigen gekocht. Het zou me niet verbazen als GoVolta hier rijtuigen van huurt.

 

18-10-2024 10:15:47
jor[D]1
jor[D]1

GoVolta heeft weer een aantal luchtkastelen ingedient bij de ACM.

www.acm.nl



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 18-10-2024 10:16, reden: link klikbaar
 

18-10-2024 10:33:16
bacr
bacr

Die naar Hamburg biedt dan wel weer een meerwaarde, denk ik. Wat de meerwaarde van een trein naar Brugge is, vraag ik me af. De treinen van en naar Frankfurt lijken qua dienstregeling vooral afgestemd op Nederlandse reizigers.

 

18-10-2024 10:48:24
thom
thom

Quote
jor[D]1 (18-10-2024 10:15:47):


GoVolta heeft weer een aantal luchtkastelen ingedient bij de ACM.

www.acm.nl



Waarom zouden het luchtkastelen moeten zijn volgens jou?

Als je ergens aan wilt gaan bouwen zul je ergens moeten beginnen natuurlijk.

 

18-10-2024 10:54:45
mdeen
mdeen

Brugge vind ik ook een beetje vreemd. Rij dan door naar Oostende of Blankenberge of Knokke.

 

18-10-2024 10:57:49
stefanvw14
stefanvw14

Quote
bacr (18-10-2024 10:33:16):


Die naar Hamburg biedt dan wel weer een meerwaarde, denk ik. Wat de meerwaarde van een trein naar Brugge is, vraag ik me af. De treinen van en naar Frankfurt lijken qua dienstregeling vooral afgestemd op Nederlandse reizigers.


Waarbij de derde trein van GoVolta een pad heeft gelijk aan de huidige 125 in Nederland. De potentiële startdatum is dat na de General Saniering van de spoorlijn Emmerich - Oberhausen?

 

18-10-2024 11:32:39
brun
brun

Een verbinding van Amsterdam naar Hamburg is zeker geen luchtkasteel. Het aantal reizigers tussen die steden is de laatste jaren enorm gestegen. Er zijn dagen dat er minstens 100, 200 mensen in Osnabrück overstappen. Best opmerkelijk, tot corona was dat echt een marginale verbinding.

 

18-10-2024 13:19:25
bacr
bacr

Misschien een relevante luchtverbinding of -operator verdwenen die interessante vlucht(en) aanbood?

 

18-10-2024 14:59:19
stefanvw14
stefanvw14

Of omdat de IC Berlijn nu met andere tijden rijdt is de overstap in Osnabrück interessanter geworden. Ten slotte is ie zonder de lange stop in Apd/Dv en zonder lokwissel een kwartier eerder in Osnabrück. Hierdoor is de overstap van bijna 50 minuten naar 32 minuten gegaan.

 

18-10-2024 18:29:23
henri1972
henri1972

Nou dacht ik toch echt dat die overstap in Osnabrück van een kwartier naar een half uur is gegaan?

 

18-10-2024 19:44:44
Earl-Grey
Earl-Grey

Quote
henri1972 (18-10-2024 18:29:23):


Nou dacht ik toch echt dat die overstap in Osnabrück van een kwartier naar een half uur is gegaan?


Ook dat kan juist positief zijn. Ik heb in Duitsland liever een overstap van 30 minuten dan van 15.

 

18-10-2024 20:19:16
henri1972
henri1972

Ik weet niet meer wat ik in Duitsland t liefste heb. Een paar weken terug had ik 63 minuten overstaptijd en zelfs dat lukte niet ...

 

19-10-2024 10:59:14
brun
brun

Quote
bacr (18-10-2024 13:19:25):


Misschien een relevante luchtverbinding of -operator verdwenen die interessante vlucht(en) aanbood?



Nee, al ver vóór corona (ik meen rond 2017) stopte Easyjet met de vlucht Amsterdam-Hamburg. Er was gewoon geen belangstelling voor, ondanks de lage prijs. Ook de vluchten naar Kopenhagen (KLM en SAS, meen ik) trokken niet zo veel reizigers.

Het is echt een nieuwe ontwikkeling, blijkbaar hebben velen de trein ontdekt. Na corona doken in de ICB vanaf Osnabrück ineens opvallend veel reizigers uit de richting Hamburg op. Onder hen veel toeristen uit Scandinavië, dat hoor je in de trein aan de taal. Dus die reizen blijkbaar eerst vanuit Denemarken naar Hamburg, stappen over naar Osnabrück, en hebben daar weer een overstap naar Amsterdam.

Of ze doen onderweg eerst een dagje Hamburg en dan verder, dat kan ook. De hele reis is een slordige 11 uur, zie ik.



Laatst bewerkt door brun op 19-10-2024 11:01
 

21-10-2024 21:53:42
stefanvw14
stefanvw14

Sinds vandaag rijdt tot en met eind oktober er geen tot bijna geen IC Berlijn in Nederland door spoorproblemen in Duitsland, bron: www.nsinternational.com
Vandaag zijn de laatste drie IC1 stammen naar Duitsland gegaan en voorlopig komen ze dus ook niet terug.

Rest mij de vraag, welke spoorproblemen?
Als er bedoeld wordt dat er tussen Rheine en Emsdetten geen treinverkeer mogelijk is door werkzaamheden aan een brug, dan snap ik niet waarom op NS Int er zo’n vage term wordt aangehouden.
De RB 61 kan gewoon rijden over zijn gehele traject(tot Bunde) en ik met de regionale treinen gewoon Hannover kan bereiken.
Als laatste snap ik niets van dit reisadvies:
Óf reis vanaf/naar Hengelo met Eurobahn naar Bad Bentheim/Rheine/Münster. Let op: Voor Eurobahn dient u een apart ticket te kopen. Uw originele ticket is hier niet op geldig.

Sinds wanneer zijn de Fernverkehrstickets niet geldig in het Nahverkehr, die is nieuw voor mij, want een ticket gekocht bij de DB kan ik volgens het ticket in iedere regionale trein zonder treinbinding gebruiken(volgens mijn ticket). Ticket gekocht bij NSI is het Fernverkehrstarief en daarmee niet anders toch?

Als ik zaken over het hoofd zie hoor ik dat graag.

 

21-10-2024 22:25:17
Earl-Grey
Earl-Grey

Toen ik begin dit jaar te maken kreeg met een treinuitval van de ICE naar Duisburg kon ik met mijn NSI-ticket gewoon plaatsnemen in de VIAS-stopper. Wel was een stempel nodig van het loket in Arnhem (beetje ouderwets, maar het werkte).

 

22-10-2024 08:40:43
brun
brun

Quote
stefanvw14 (21-10-2024 21:53:42):


Rest mij de vraag, welke spoorproblemen?

De DB is daar ook heel vaag over. Het lijkt erop dat de werkzaamheden aan de spoorbrug in Ibbenbüren (over het Dortmund-Ems-Kanal) zijn uitgelopen en dat er daarom veel minder treinen over dat traject kunnen.

 

22-10-2024 09:10:31
evangoor
evangoor

Verleden tijd of tegenwoordige tijd? NS Internationaal verkeerde tot twee weken terug sowieso in een complete ontkenningsfase ten aanzien van deze werkzaamheden aan de spoorbrug, maar DB had deze werkzaamheden tot en met komend weekend voorzien. Er kan dan nu wellicht een week bijkomen, maar dat is dan pas volgende week. Wellicht de werkzaamheden in Hamm zelf die de extra treinen daar niet mogelijk maakt. Maar ja, waarom dan vanaf Amsterdam opheffen?

 

22-10-2024 11:17:08
MennoSBB
MennoSBB

De link in Stefan's post is dood.

In de nieuwe mededeling op de website staat er geen reisadvies meer bij.

www.nsinternational.com

 

22-10-2024 12:26:23
mro
mro

Er kunnen geen treinen rijden door de werkzaamheden tussen Löhne en Hannover, die nog tot 29 november duren: www.deutschebahn.com

Een omschrijving van de diverse werkzaamheden die daar plaatsvinden: www.deutschebahn.com

 

22-10-2024 12:52:39
mdeen
mdeen

Dat lijkt niet te gaan over Amsterdam - Berlijn. Er wordt een plaatje getoond met een blokkade tussen Herford en Minden, dat kan net zo goed betekenen dat Löhne - Minden beschikbaar is. Minden - Hannover is geblokkeerd van 16-8 t/m 6-9 en van 12-10 t/m 18-10. Daarbuiten is er geen blokkade ingetekend, alleen een vertraging.

Maar IC 77 wordt überhaupt niet genoemd, wel IC 51.

Er wordt over de 'spoorbrug Else' in Kirchlengern gesproken, er zijn twee routes die over de Else gaan, de doorgaande lijn Kirchlengern - Löhne waar IC 77 rijdt en de aftakking Kirchlengern - Herford. Niet duidelijk over welke brug het gaat, ik gok de eerste, maar die werkzaamheden zijn van 11 t/m 23 oktober. Dus niet t/m 31 oktober.

Maar als ik op strecken-info.de kijk dan zijn de werkzaamheden vrij duidelijk ingetekend voor Kirchlengern - Herford dus lijkt het toch niet over de brug in de lijn Kirchlengern - Löhne te gaan.

Duidelijk is het allerminst.



Laatst bewerkt door mdeen op 22-10-2024 13:31
 

22-10-2024 13:21:45
mdeen
mdeen

Er lijkt een blokkade in Ibbenbüren zelf te zijn. Van strecken-info.de (even inzoomen naar Ibbenbüren en dan op de steeksleutel klikken)

Baustelle

Betroffene Infrastruktur:

Ibbenbüren (HI) (2992)

Art der Arbeiten:

Brückenarbeiten

Wirkung:

TOTALSPERRUNG

Totalsperrung Tsp Str 2992 in HI: Sperr HI Gl 1 + 2 (Esig A/Esig B - Esig F/Esig G). Aussch OL i...

Zeitraum:

20.10.2024 01:45 - 27.10.2024 05:45

Nog niet t/m 31-10, maar we komen dichterbij. ik lees ook over werkzaamheden aan de brug over het Dortmund-Ems-Kanal genoemd, maar dat is eigenlijk in Rheine.

Er zijn ook werkzaamheden tussen Rheine en Emsdetten, tot 1-11 4:00, dus dat is wel het tijdvak. Maar dat kan toch geen impact op de route van de IC77 hebben? Sein 49F/49FF is de uitrijder van Emsdetten, sein 20A/20AA is de inrijder van Rheine vanuit Emsdetten.

 

22-10-2024 16:09:20
bnv
bnv

Quote
stefanvw14 (21-10-2024 21:53:42):


Sinds vandaag rijdt tot en met eind oktober er geen tot bijna geen IC Berlijn in Nederland door spoorproblemen in Duitsland, bron: www.nsinternational.com
Vandaag zijn de laatste drie IC1 stammen naar Duitsland gegaan en voorlopig komen ze dus ook niet terug.

Rest mij de vraag, welke spoorproblemen?
Als er bedoeld wordt dat er tussen Rheine en Emsdetten geen treinverkeer mogelijk is door werkzaamheden aan een brug, dan snap ik niet waarom op NS Int er zo’n vage term wordt aangehouden.
De RB 61 kan gewoon rijden over zijn gehele traject(tot Bunde) en ik met de regionale treinen gewoon Hannover kan bereiken.
Als laatste snap ik niets van dit reisadvies:
Óf reis vanaf/naar Hengelo met Eurobahn naar Bad Bentheim/Rheine/Münster. Let op: Voor Eurobahn dient u een apart ticket te kopen. Uw originele ticket is hier niet op geldig.

Sinds wanneer zijn de Fernverkehrstickets niet geldig in het Nahverkehr, die is nieuw voor mij, want een ticket gekocht bij de DB kan ik volgens het ticket in iedere regionale trein zonder treinbinding gebruiken(volgens mijn ticket). Ticket gekocht bij NSI is het Fernverkehrstarief en daarmee niet anders toch?

Als ik zaken over het hoofd zie hoor ik dat graag.



Dat zou dan betekenen dat je alleen zonder extra kosten mag omreizen in treinen van de DB. Overigens nooit problemen gehad met Eurobahn als ik NL in/uit ging met ticket NS Internationaal.

 

22-10-2024 16:19:52 1
AlexNL
AlexNL

Quote
mdeen (22-10-2024 13:21:45):


Er lijkt een blokkade in Ibbenbüren zelf te zijn. Van strecken-info.de (even inzoomen naar Ibbenbüren en dan op de steeksleutel klikken)

Baustelle

Betroffene Infrastruktur:

Ibbenbüren (HI) (2992)

Art der Arbeiten:

Brückenarbeiten

Wirkung:

TOTALSPERRUNG

Totalsperrung Tsp Str 2992 in HI: Sperr HI Gl 1 + 2 (Esig A/Esig B - Esig F/Esig G). Aussch OL i...

Zeitraum:

20.10.2024 01:45 - 27.10.2024 05:45

Nog niet t/m 31-10, maar we komen dichterbij. ik lees ook over werkzaamheden aan de brug over het Dortmund-Ems-Kanal genoemd, maar dat is eigenlijk in Rheine.

Er zijn ook werkzaamheden tussen Rheine en Emsdetten, tot 1-11 4:00, dus dat is wel het tijdvak. Maar dat kan toch geen impact op de route van de IC77 hebben? Sein 49F/49FF is de uitrijder van Emsdetten, sein 20A/20AA is de inrijder van Rheine vanuit Emsdetten.



Maar als je op het kalendericoontje klikt valt te lezen dat er bij deze Baustelle slechts sprake is van een paar nachtelijke buitendienststellingen.

Op dezelfde site is echter wel een Störung te vinden tussen Velpe en Ibbenbüren:


Störung

Betroffene Infrastruktur:

Velpe (Westf) (HVEP) - Ibbenbüren (HI) auf Strecke 2992

Art der Arbeiten:

Unregelmäßigkeiten Bau

Wirkung:

Fahrzeitverlängerung auf Regellaufweg

Blockschnittstelle zwischen Velpe und Ibbenbüren ohne Funktion. Zugfahrten mit Einzelsicherung.

Zeitraum:

07.10.2024 05:00 - 31.10.2024 Nachmittags


Als ik het goed begrijp (mijn Duits is redelijk, maar ik ben niet super bekend met Duits spoorjargon) is het seinstelsel op de vrije baan tussen Ibbenbüren en Velpe (10 km) compleet uitgevallen en moet men treinen met een aanwijzing de vrije baan op sturen.

 

22-10-2024 16:51:46
bnv
bnv

Al met al komt het volgens mij er op neer dat in dat hele gebied tussen Rheine-Hamm-Minden Bauarbeiten zijn en dat dit neerkomt op verminderde capaciteit op al deze lijnen. En we weten dat de ICB nou niet echt bij de DB prioriteit heeft en dat deze er al snel er uit genomen wordt.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-10-2024 08:20:13
mdeen
mdeen

Quote
bnv (22-10-2024 16:09:20):


Quote
stefanvw14 (21-10-2024 21:53:42):



Als laatste snap ik niets van dit reisadvies:
Óf reis vanaf/naar Hengelo met Eurobahn naar Bad Bentheim/Rheine/Münster. Let op: Voor Eurobahn dient u een apart ticket te kopen. Uw originele ticket is hier niet op geldig.

Sinds wanneer zijn de Fernverkehrstickets niet geldig in het Nahverkehr, die is nieuw voor mij, want een ticket gekocht bij de DB kan ik volgens het ticket in iedere regionale trein zonder treinbinding gebruiken(volgens mijn ticket). Ticket gekocht bij NSI is het Fernverkehrstarief en daarmee niet anders toch?

Als ik zaken over het hoofd zie hoor ik dat graag.



Dat zou dan betekenen dat je alleen zonder extra kosten mag omreizen in treinen van de DB. Overigens nooit problemen gehad met Eurobahn als ik NL in/uit ging met ticket NS Internationaal.



NS heeft wel vaker een zeer beperkende uitleg van de reizigersrechten. Een vriend van mij wil in deze periode naar Berlijn en NS vertelde hem dat hij dus ook niet met de ICE mee mag. Totale onzin.

 

23-10-2024 19:36:27
henri1972
henri1972

Tsja, hoe jaag je de reiziger de trein uit...

 

23-10-2024 20:28:53 1
brun
brun

Eigenlijk is het al bijna een jaar hommeles met de IC Berlijn. Er is telkens wel iets. Na de trotse aankondiging dat ie een halfuur sneller zou rijden, is het alleen maar gedoe. Het BordBistro ging eruit, vervolgens waren 'ze' een maand aan het husselen met 1e klas-rijtuigen. In maart vielen bijna alle stammen uit vanwege kapotte wielen. In april reed ie via een omweg en eindigde in Berlin-Lichtenberg, wat dus voor de meeste reizigers bijna een uur aan de reistijd toevoegde. In de zomer was ie zoals altijd overvol, ondanks de reserveringsplicht - wat weer tot uitval van airco's leidde. En de hele herfst tot nog toe rijdt ie nauwelijks of niet.

Om het on topic te houden: wat concurrentie op deze verbinding is misschien helemaal niet zo'n slecht idee.

Het neveneffect is trouwens dat tickets voor de ICE naar Frankfurt al het hele jaar stervensduur zijn, want veel reizigers naar Berlijn gebruiken die trein en stappen over in Duisburg.



Laatst bewerkt door brun op 23-10-2024 20:33
 

23-10-2024 20:53:42 1
mren
mren

Daarom is het zo jammer dat bij Venlo de grens over ook een verzoeking is met krappe aansluiting en een vertragingsgevoelig traject.

Persoonlijke voorkeur: met de auto naar Viersen. Voor reizen naar Berlin heb je daar één of twee rechtstreekse ICE's op aangename tijden in de ochtend.

 

23-10-2024 21:23:31
scooter
scooter

Momenteel is dat alleen de ICE 1545,de 2e is er in Augustus al uitgehaald(ICE 757).

In de nieuwe dienstregeling komt deze wel terug,maar rijdt dan alleen maar in bepaalde periodes

 

26-10-2024 09:32:08
MennoSBB
MennoSBB

Na Flixbus heeft ook Qbuzz/Trenitalia de plannen voor Internationale verbindingen in de ijskast gezet.

www.treinreiziger.nl

Ze noemen de onderhandse gunning van de hoofdrailnet aan de NS als belangrijkste reden. Ze willen meer duidelijkheid over de toekenning van capaciteit omdat concessietreinen voorrang krijgen bij aanvragen voor treinpaden.

Er blijft rmet de beperkte capaciteit die er is natuurlijk weinig ruimte over voor alle Internationale treinen die buiten de concessie vallen.

 

26-10-2024 09:49:13
mdeen
mdeen

Als je ook geen capaciteit aanvraagt zal er nooit vraag zijn naar meer capaciteit.

 

26-10-2024 10:12:17
michaben
michaben

Internationale hogesnelheidstreinen vallen buiten de concessie, dat argument slaat eigenlijk alleen maar op de IC Ehv - Asd die men wilde gaan rijden. Wel kan het zijn dat men niet de gewenste treinpaden weet te krijgen, maar dat heb je sowieso met open toegang en heeft niet zo veel te maken met de prioriteit van concessievervoer.

 

26-10-2024 11:25:07 1
brun
brun

Quote
michaben (26-10-2024 10:12:17):


Internationale hogesnelheidstreinen vallen buiten de concessie, dat argument slaat eigenlijk alleen maar op de IC Ehv - Asd die men wilde gaan rijden. Wel kan het zijn dat men niet de gewenste treinpaden weet te krijgen, maar dat heb je sowieso met open toegang en heeft niet zo veel te maken met de prioriteit van concessievervoer.



Hmm, toch blijft het een feit dat als een trein van de concessiehouder (NS) en een trein van een open access-aanbieder elkaar in de weg dreigen te zitten, de NS gewoon kan blijven rijden en de andere aanbieder aan de kant moet.

Ik vind 'open toegang' daarom een beetje een wassen neus. Het komt er in de praktijk op neer dat je met je trein alleen in de gaatjes mag rijden die de anderen op 't spoor overlaten. Wederzijds compromissen sluiten, dat zit er niet in.

Dat zie je nu al bij Flixtrain in Duitsland. Vorige week nog zag ik dat de trein Berlijn-Frankfurt op een klein dorpsstationnetje onderweg aan de kant gaat voor een ICE van DB (waar ik toevallig in zat, ook naar Frankfurt). Dat blijkt gewoon volgens dienstregeling, beide treinen waren precies op tijd. Even opgezocht - die stop midden in de weilanden duurt een kwartier, want er moet ook nóg een Regionalbahn van DB voorbij.

Ja, zou houd je de concurrentie wel klein natuurlijk...



Laatst bewerkt door brun op 26-10-2024 11:25
 

26-10-2024 11:40:50
Marco
Marco

Quote
brun (26-10-2024 11:25:07):


Ja, zou houd je de concurrentie wel klein natuurlijk...


Ken je de Sylt Shuttle Plus al? Zie dit filmpje. Die trein is wel een hele opzichtige manier om capaciteit te vreten, en de concurrentie weg te houden, namelijk.

Het filmpje is 8 jaar oud. Nog steeds rijdt de Sylt Shuttle Plus, met een reistijd van 1:20 (RE 6: 0:52).



Laatst bewerkt door Marco op 26-10-2024 12:04
 

26-10-2024 15:36:27 1
MennoSBB
MennoSBB

Het Duitse voorbeeld waar Flixtrain aan de kant gaat voor een ICE is geen goed voorbeeld aangezien het grootste deel van het lange afstandsverkeer van de DB ook open access is. In Duitsland wordt alleen het regionale vervoer uitgevoerd in concessies, waar op sommige plekken IC verbindingen ook aan toe zijn gevoegd.

Flixtrain is uiteindelijk gewoon een low-cost trein, ze zullen dus bewust kiezen voor langzamere paden vanwege de lagere kosten.

 

26-10-2024 15:46:02
michaben
michaben

Quote
brun (26-10-2024 11:25:07):


Hmm, toch blijft het een feit dat als een trein van de concessiehouder (NS) en een trein van een open access-aanbieder elkaar in de weg dreigen te zitten, de NS gewoon kan blijven rijden en de andere aanbieder aan de kant moet.


Nee, dat is onjuist. Er zijn een minimaal niveau vastgelegd per deelmarkt. Een binnenlandse concessiesprinter kan dus nooit een internationale open toegang trein verdrijven zolang deze internationale trein binnen het minimale niveau valt. Wel zou de minister deze minimale niveau's naar mijn idee eens moeten herzien want ze lijken enigsins achterhaald te zijn.

 

26-10-2024 17:03:17
AlexNL
AlexNL

Quote
MennoSBB (26-10-2024 15:36:27):


Het Duitse voorbeeld waar Flixtrain aan de kant gaat voor een ICE is geen goed voorbeeld aangezien het grootste deel van het lange afstandsverkeer van de DB ook open access is. In Duitsland wordt alleen het regionale vervoer uitgevoerd in concessies, waar op sommige plekken IC verbindingen ook aan toe zijn gevoegd.

Flixtrain is uiteindelijk gewoon een low-cost trein, ze zullen dus bewust kiezen voor langzamere paden vanwege de lagere kosten.



Dat is inderdaad hoe de vork in de steel zit. Bij het bestellen van treinpaden kun je kiezen voor een "Express"-pad waarmee je een hogere prioriteit krijgt dan andere treinen. ICEs rijden met zo'n Express-pad en FlixTrain zeer waarschijnlijk niet.

 

26-10-2024 21:02:28
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Meestal vertrekt de Arriva naar Roermond net iets later dan de IC naar Eindhoven. Ik heb in Eindhoven dan gewoon dezelfde bus. Wellicht dat dat iets nog kan uitmaken.

 

26-10-2024 21:24:26
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik neem aan dat je reageert op het bericht over de krappe aansluiting in Venlo een stukje eerder?

Die oplossing kan handig uitkomen, maar is uiteindelijk vrij zeldzaam. De trein naar Roermond vertrekt volgens dienstregeling om dezelfde tijd, en van hetzelfde perron (dus ook niet cross-platform vanuit DE), als de intercity naar Eindhoven.

 

27-10-2024 11:14:42 1
john2
john2

Quote
Ehvdegekst (26-10-2024 21:02:28):


Meestal vertrekt de Arriva naar Roermond net iets later dan de IC naar Eindhoven. Ik heb in Eindhoven dan gewoon dezelfde bus. Wellicht dat dat iets nog kan uitmaken.



Ehvdegekst, bedoel station Sittard waar de Arriva trein naar Roermond vertrek?

Dit is me niet helemaal duidelijk uit je tekst!

 

27-10-2024 12:51:57
brun
brun

Quote
MennoSBB (26-10-2024 15:36:27):


Het Duitse voorbeeld waar Flixtrain aan de kant gaat voor een ICE is geen goed voorbeeld aangezien het grootste deel van het lange afstandsverkeer van de DB ook open access is. In Duitsland wordt alleen het regionale vervoer uitgevoerd in concessies, waar op sommige plekken IC verbindingen ook aan toe zijn gevoegd.

Flixtrain is uiteindelijk gewoon een low-cost trein, ze zullen dus bewust kiezen voor langzamere paden vanwege de lagere kosten.



Dat is weer te kort door de bocht. Op papier heeft Duitsland inderdaad al sinds 1994 open access. In de praktijk moet je als nieuwe aanbieder (zoals Flixtrain) in onderhandeling met je grootste concurrent. InfraGo is immers nog gewoon een onderdeel van Deutsche Bahn. Dat leidt natuurlijk tot wrijving, wat in de afgelopen jaren ook al diverse keer onderdeel is geweest van rechtszaken.

  • In 2019 moest de toezichthouder in Duitsland nog bemiddelen, omdat Flixtrain niet alle aangevraagde paden had gekregen - terwijl diezelfde paden wél naar Deutsche Bahn gingen.
  • Ook weigerde DB jarenlang om Flixtrain-verbindingen in de app en op de website te tonen, wat de rechter intussen heeft verboden (en waarvoor DB nu schadevergoeding moet betalen).
  • Als er een staking is bij DB, hebben alle concurrenten daar last van, omdat treinen van de DB in de weg staan én omdat de treindienstleiders immers voor DB werken, dus ook kunnen staken.
  • Op de verbinding Berlijn-Hamburg kreeg Flix alleen een aantrekkelijk pad in één richting aangeboden, het pad voor de terugweg was nagenoeg onbruikbaar. Dat er daardoor een gat in de dienstregeling ontstond, werd Flixtrain aangerekend, terwijl het toch echt DB InfraGo was die 't zo had geregeld.

Het is dus niet zo dat je dankzij open access ook meteen en soepel toegang tot het Duitse spoorwegnet krijgt.

Ben overigens zelf geen groot fan van Flixtrain, maar dat terzijde. :-)



Laatst bewerkt door brun op 27-10-2024 12:53
 

27-10-2024 14:55:33
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Ik bedoelde inderdaad Venlo. Mijn ervaring is dat ondanks de trein naar Roermond als Helmond dezelfde vertektijd hebben de Arriva toch wat later vertrekt

 

27-10-2024 15:52:34
MennoSBB
MennoSBB

Quote
brun (27-10-2024 12:51:57):


Quote
MennoSBB (26-10-2024 15:36:27):


Het Duitse voorbeeld waar Flixtrain aan de kant gaat voor een ICE is geen goed voorbeeld aangezien het grootste deel van het lange afstandsverkeer van de DB ook open access is. In Duitsland wordt alleen het regionale vervoer uitgevoerd in concessies, waar op sommige plekken IC verbindingen ook aan toe zijn gevoegd.

Flixtrain is uiteindelijk gewoon een low-cost trein, ze zullen dus bewust kiezen voor langzamere paden vanwege de lagere kosten.



Dat is weer te kort door de bocht. Op papier heeft Duitsland inderdaad al sinds 1994 open access. In de praktijk moet je als nieuwe aanbieder (zoals Flixtrain) in onderhandeling met je grootste concurrent. InfraGo is immers nog gewoon een onderdeel van Deutsche Bahn. Dat leidt natuurlijk tot wrijving, wat in de afgelopen jaren ook al diverse keer onderdeel is geweest van rechtszaken.

  • In 2019 moest de toezichthouder in Duitsland nog bemiddelen, omdat Flixtrain niet alle aangevraagde paden had gekregen - terwijl diezelfde paden wél naar Deutsche Bahn gingen.
  • Ook weigerde DB jarenlang om Flixtrain-verbindingen in de app en op de website te tonen, wat de rechter intussen heeft verboden (en waarvoor DB nu schadevergoeding moet betalen).
  • Als er een staking is bij DB, hebben alle concurrenten daar last van, omdat treinen van de DB in de weg staan én omdat de treindienstleiders immers voor DB werken, dus ook kunnen staken.
  • Op de verbinding Berlijn-Hamburg kreeg Flix alleen een aantrekkelijk pad in één richting aangeboden, het pad voor de terugweg was nagenoeg onbruikbaar. Dat er daardoor een gat in de dienstregeling ontstond, werd Flixtrain aangerekend, terwijl het toch echt DB InfraGo was die 't zo had geregeld.

Het is dus niet zo dat je dankzij open access ook meteen en soepel toegang tot het Duitse spoorwegnet krijgt.

Ben overigens zelf geen groot fan van Flixtrain, maar dat terzijde. :-)


Dat is een ander probleem dan Trenitalia in Nederland voorziet.

Als het alleen een te innige relatie tussen ProRail en de NS was geweest had dat opgelost kunnen worden, al dan niet via de rechter. Als, zoals Qbuzz aangeeft, de NS als gevolg van de regels voorrang krijgt dan is het een stuk lastiger om de gewenste dienstregeling te kunnen rijden als open access aanbieder.

De strakke dienstregeling van de NS geeft ook weinig ruimte om voor meerdere partijen paden te creëren.


 

27-10-2024 18:26:33
Muizeneus
Muizeneus

Zoals de waard is vertrouwt-ie z'n gasten, in hun thuisland werd (en wordt) Trenitalia ook opzichtig beschermd door de infrabeheerder aangezien concurrent NTV ook opvallend slechte paden kreeg...

 

05-12-2024 23:15:15
seinhuis
seinhuis

Nieuwe treinverbinding Brussel-Parijs door OUIGO, een onderdeel van SNCF, gaat 15 december 2024 van start.

Ticketverkoop is van start gegaan. De trein rijdt via Bergen, Aulnoye-Aymeries en Creil. Vanaf €10.

2024 (om de link te laten doen)



Laatst bewerkt door seinhuis op 05-12-2024 23:17
 

21-12-2024 08:40:01
MennoSBB
MennoSBB

Terugkomend op de discussie over open access treinen in Zwitserland. Er ligt een nieuw bilateraal verdrag klaar tussen CH en de EU voor ratificatie in 2026/27 waarin ook internationale open access verbindingen worden geregeld.

Nu moet elke internationale vervoerder binnen Zwitserland samenwerken met de SBB om treinen te kunnen vervallen. Met het nieuwe verdrag vervalt deze eis, elke EU vervoerder kan over een paar jaar Internationale verbindingen in Zwitserland aanbieden zonder samenwerking met de SBB.

Het is niet helemaal vrij, de SBB heeft wel voorrang bij het aanvragen van paden. De strakke knoop dienstregeling van de SBB mag niet worden aangetast. De open access aanbieders moeten ook de Zwitserse tariefstructuur gebruiken, waarbij alle abonnementen geldig zijn.

Dit zal er vooral voor zorgen dat de vervoerders die nu treinen naar Basel Bad (willen gaan) aanbieden, zoals GoVolta, dan naar Basel SBB gaan rijden. Ik zie Westbahn ook wel treinen Wenen - Zürich gaan rijden.

Het nieuwe verdrag moet nog wel worden goedgekeurd door de EU en de Zwitserse bevolking.

 

21-12-2024 18:38:56 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
MennoSBB (21-12-2024 08:40:01):


Terugkomend op de discussie over open access treinen in Zwitserland. Er ligt een nieuw bilateraal verdrag klaar tussen CH en de EU voor ratificatie in 2026/27 waarin ook internationale open access verbindingen worden geregeld.

In het tijdpad dat de onderhandelingsteams van Zwitserland en de EU hebben opgenomen, wordt gesproken over vaststelling van het definitieve verdrag niet voor 2028.

Nu moet elke internationale vervoerder binnen Zwitserland samenwerken met de SBB om treinen te kunnen vervallen. Met het nieuwe verdrag vervalt deze eis, elke EU vervoerder kan over een paar jaar Internationale verbindingen in Zwitserland aanbieden zonder samenwerking met de SBB.

Het is niet helemaal vrij, de SBB heeft wel voorrang bij het aanvragen van paden. De strakke knoop dienstregeling van de SBB mag niet worden aangetast.

De internationale verbindingen in open access mogen/kunnen alleen gebruik maken van de overgebleven paden nadat de paden voor het goederenverkeer en de paden voor het binnenlandse personenverkeer verdeeld zijn. Wel krijgt het internationale verkeer prioriteit bij de verdeling van resterende paden.

Je noemt hier de SBB maar er wordt geen onderscheid naar vervoerders gemaakt in de concept-afspraken.

De open access aanbieders moeten ook de Zwitserse tariefstructuur gebruiken, waarbij alle abonnementen geldig zijn.

... voor reizigers voor wie het start- en eindstation van de reis zich binnen Zwitserland bevinden.

Dit zal er vooral voor zorgen dat de vervoerders die nu treinen naar Basel Bad (willen gaan) aanbieden, zoals GoVolta, dan naar Basel SBB gaan rijden. Ik zie Westbahn ook wel treinen Wenen - Zürich gaan rijden.

Het nieuwe verdrag moet nog wel worden goedgekeurd door de EU en de Zwitserse bevolking.


Daarnaast is o.a. afgesproken dat

- Zwitserland haar eigen systeem van capaciteitsverdeling houdt,

- Zwitserland de samenwerking met de ERA kan verdiepen maar dat Zwitserland wel zelf verantwoordelijk blijft voor materieeltoelating in Zwitserland, en

- door de Zwitserse overheid gewenste grensoverschrijdende verbindingen voor wat betreft het Zwitserse deel van het traject niet volgens EU-regels in de markt gezet hoeven worden maar direct aan een gegadigde gegund kunnen worden.

Het onderdeel over het spoorwegen maakt deel uit van een groter pakket afspraken tussen de EU en Zwitserland. Dat hele pakket is onderworpen aan het goedkeuringsproces wat er nog toe kan leiden dat het pakket sneuvelt als bijvoorbeeld de stemming in het parlement of een referendum tot een negatieve uitkomst op een ander thema uit dit pakket leidt.

 

22-12-2024 13:34:50
Rsb
Rsb

Dat hebben ze dan vanuit Zwitsers perspectief zeer aardig uitonderhandeld.

 

22-12-2024 15:40:04
mren
mren

Zwitserland is nou eenmaal geen EU en kan dus zelf 'kiezen' waar ze aan mee doen. In het merendeel van de richtlijnen volgen ze gewoon de EU overigens, dat is vrij voordelig voor de handel.

 

01-03-2025 08:28:10
MennoSBB
MennoSBB

Artikel in de Volkskrant (achter betaalmuur) over GoVolta en hoe lastig het is om een nieuwe internationale treindienst op te starten.

www.volkskrant.nl

Ze zijn met de ondernemers achter GoVolta in Oostende om oude rijtuigen van de NMBS te bekijken. Zou het hier gaan om I6 of I10 rijtuigen?



Laatst bewerkt door MennoSBB op 01-03-2025 08:30
 

01-03-2025 10:20:59
geert
geert

En hier zonder betaalmuur: www.treinreiziger.nl

 

01-03-2025 11:29:55
Roland55
Roland55

Quote
MennoSBB (01-03-2025 08:28:10):


Artikel in de Volkskrant (achter betaalmuur) over GoVolta en hoe lastig het is om een nieuwe internationale treindienst op te starten.

www.volkskrant.nl

Ze zijn met de ondernemers achter GoVolta in Oostende om oude rijtuigen van de NMBS te bekijken. Zou het hier gaan om I6 of I10 rijtuigen?


Alleen al de informatie, dat ze bereid zijn 24 mio uit te geven voor 5 Vectrons, en dan moet de rest (lees; rijtuigen etc etc) nog komen. Elk weldenkend mens kan dan de Rabo wel volgen!

 

01-03-2025 11:46:40
geert
geert

Verklaar u nader? Wat kun je dan volgen? Het gaat om investeringen he, niet om kosten

 

01-03-2025 11:51:24
martijn
martijn

Leuk ook dat Arriva volgens het Volkskrantartikel al een trein heeft klaarstaan voor de treindienst Groningen - Parijs. Benieuwd wat ze daarvoor achter de hand hebben.

 

01-03-2025 12:07:27 1
Roland55
Roland55

Quote
geert (01-03-2025 11:46:40):


Verklaar u nader? Wat kun je dan volgen? Het gaat om investeringen he, niet om kosten


met wat financiële kennis en wat fantasie kom je ver; 10% jaarlasten en ticketprijzen van 10 euro.....

 

02-03-2025 11:16:32
phantom
phantom

Quote
Roland55 (01-03-2025 11:29:55):

Alleen al de informatie, dat ze bereid zijn 24 mio uit te geven voor 5 Vectrons, en dan moet de rest (lees; rijtuigen etc etc) nog komen. Elk weldenkend mens kan dan de Rabo wel volgen!



Dan ben jij 1 van de weinige die de Rabobank kan volgen.
Als het klopt wat er in dat artikel staat.
De bank komt naar de ondernemers met het voorstel om ze een lening te geven,en een paar maanden later blaast diezelfde bank dat voorstel van tafel en weigert ze toch de lening te geven.
Als jij dat volgbaar en logisch vind.......

Wel knap dat de heren schijnbaar nu al kunnen zeggen dat hun treinen al voor 70% vol zouden zitten.......

 

02-03-2025 12:05:28
thom
thom

Dat is niet knap, maar gewoon een op voorhand gemaakte deal met kaart verkoop aan de partijen zoals genoemd in het artikel.

Daarnaast zal de Rabobank niet naar GoVolta gegaan zijn, maar andersom en klinkt het verhaal als dat de Rabo eerst aangegeven heeft wel open te willen staan voor het verstrekken van een lening, en na een meer definitief bedrijfsplan besloten heeft om er toch geen vertrouwen in te hebben.

Rabobank is een financiële instelling als bank, en is niet bedoeld Sinterklaas uit te hangen natuurlijk :p



Laatst bewerkt door thom op 02-03-2025 12:08
 

02-03-2025 13:14:10
rick
rick

In het artikel staat dat de Rabobank GoVolta benaderde en niet andersom.

 

11-03-2025 11:17:28
AlexNL
AlexNL

Alain Krakovitch, directeur TGV-Intercités bij SNCF, heeft foto's geplaatst van het interieur van de volgende generatie TGVs.

i.imgur.com

twitter.com



Laatst bewerkt door AlexNL op 11-03-2025 11:20
 

11-03-2025 16:40:43
DingeZ
DingeZ

Dat zijn slechts de renders. Zo ziet het er in het echt uit: bsky.app

 

11-03-2025 22:39:09
AlexNL
AlexNL

De foto's uit de tweet van dhr. Krakovitch zijn geen renders, maar zijn foto's die zijn gemaakt door een professionele fotograaf. 😉

 

12-03-2025 12:53:20 1
AlexNL
AlexNL

Nieuws uit Oostenrijk: vanaf 1 maart 2026 rijdt de private vervoerder WESTbahn 5x per dag tussen Wenen en Villach via de Koralmtunnel. Hiervoor worden 3 nieuwe treinstellen van het type SMILE bij Stadler gekocht.

Ab in den Süden » WESTbahn | Tickets & Angebote | Fahrplan

 

12-03-2025 16:25:38
cuneo56
cuneo56

Nu besteld en al over een jaar rijden?

Gelukkig is het een bestaand en toegelaten type en niet iets zoals de 3 stellen die Westbahn in 2019 bij CRRC heeft besteld.

 

12-03-2025 16:56:29
Marco
Marco

Er was al langer sprake dat Westbahn daar wil rijden, dus vermoedelijk is het materieel al langer geleden besteld.

Ik twijfel of Westbahn ze nu zelf bestelt, of tijdelijk leent/huurt. Als de Semmeringtunnel open is, kan er ook met dubbeldeksmaterieel op de route gereden. Volgens dit artikel van Railcolornews (paywall) werd daarom overwogen om tijdelijk Smile's uit de bestelling van SBB te gebruiken, tot de Semmeringtunnel open is. Volgens de Duitse Wikipedia van Westbahn worden de treinen "angemietet" (gehuurd), maar als ik de bron bekijk, staat er weer "aangeschaft."

 

12-03-2025 16:58:46
mren
mren

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar volgens mij was het lease met optie tot koop.

 

12-03-2025 18:42:10
Gydo
Gydo

Quote
Marco (12-03-2025 16:56:29):


Er was al langer sprake dat Westbahn daar wil rijden, dus vermoedelijk is het materieel al langer geleden besteld.

Ik twijfel of Westbahn ze nu zelf bestelt, of tijdelijk leent/huurt. Als de Semmeringtunnel open is, kan er ook met dubbeldeksmaterieel op de route gereden. Volgens dit artikel van Railcolornews (paywall) werd daarom overwogen om tijdelijk Smile's uit de bestelling van SBB te gebruiken, tot de Semmeringtunnel open is. Volgens de Duitse Wikipedia van Westbahn worden de treinen 'angemietet' (gehuurd), maar als ik de bron bekijk, staat er weer 'aangeschaft.'


In het artikel van RailcolorNews staat dat Westbahn de treinstellen voor een periode van 6 jaar zal gaan leasen. Tot die tijd zal Westbahn de tijd nemen om de verdere exploitatie te plannen.

 

12-03-2025 20:38:28 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Volgens Bahnforum.ch worden de SBB Giruno 042-044 uit de lopende productie gereed gemaakt voor Westbahn. De stellen worden ook 'gewoon' gelakt in de SBB-kleuren en meteen voorzien van Westbahn-bestickering/folie.

De stellen worden via leasemaatschappij PCS Holding aan Westbahn beschikbaar gesteld tot de opening van de Semmering Basistunnel. Daarna gaan ze terug naar de leasemaatschappij en zou SBB het voorkeursrecht van koop hebben.

 

13-03-2025 08:45:16
MennoSBB
MennoSBB

PCS Holding is het moederbedrijf van Stadler, ze leasen dus de treinen direct aan Westbahn door gebruik te maken van de leasingtak binnen de holding.