24-05-2020 07:57:59 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Quote Dank! Kon de nummers van de Railadventure rijtuigen niet herleiden op de diverse filmpjes en foto's. |
24-05-2020 09:31:28 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Op Tenderned waren de specificaties toen (beknopt) te lezen. NS heeft Traxx locomotieven van 4 leasemaatschappijen. Bedoel je die leasemaatschappijen? Vraag me af waarom de Traxx destijds is goedgekeurd voor inzet op HSL door NS en IL & T. Afgezien dat de Traxx serie 186 een goede reputatie had op overige spoortrajecten. Alleen op de Gotthardlijn had de Traxx locomotief wel een tijd problemen met ERTMS. Waardoor het een tijdje lang niet werd toegelaten door de Zwitserse infrabeheerder op de Gotthardlijn. |
24-05-2020 12:25:58 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Dit gaat al heel snel niet meer over ICNG. Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
24-05-2020 13:49:14 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Klopt. Off topic. Mijn excuses. Ben benieuwd hoe de ICNG het gaat functioneren in de spanningssluizen. Las dit in een kamerbrief over VGR deel 42 HSL Zuid: Quote: Eén van de verschillen tussen het huidige materieel, namelijk de handelingen die worden gevraagd van machinisten bij een spanningsovergang, wordt weggenomen door de ICNG. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2019/10/10/aanbieding-42e-voortgangsrapportage-hsl-zuid Laatst bewerkt door icened op 24-05-2020 13:54 |
![]() |
advertentie |
24-05-2020 15:15:09 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
QuoteHet stel is nog geen 24 uur in Nederland en dan nu al zulke vragen stellen%03%. Voorlopig moet je nog flink wat geduld hebben, er zullen eerst wat personeelsleden opgeleid moeten worden. Daarna nog een berg andere formaliteiten. ![]() Laatst bewerkt door Oldskool op 24-05-2020 15:15, reden: typfout hersteld |
24-05-2020 15:37:22 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De toelating tot het Nederlandse spoorwegennet in het algemeen en tot de HSL in het bijzonder, om maar eens een paar vuiltjes te noemen. |
24-05-2020 16:29:28 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Waar kwam de 3108 precies vandaan? Direct vanuit Katowice in Polen? Velim? Of een test-/onderhoudscentrum in Duitsland? Choo choo..... |
24-05-2020 16:51:56 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Deze specifieke overbrenging kwam uit Braunschweig, het "hoofdkwartier" van RailAdventure. Waarschijnlijk heeft het stel daar een tijdje gestaan. |
24-05-2020 19:32:45 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Deze is halverwege uit de assemblagelijn gehaald. De binnenkant is nog verre van compleet bijvoorbeeld. Als er een completer/compleet stel beschikbaar komt worden ze geruild |
25-05-2020 08:02:58 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Omdat er op zeer korte termijn een lok nodig was die toegelaten was en 160 kon. Voor de 186 was alleen toelating voor de HSL en ontheffing voor 160 km/h nodig. Er was geen andere locomotief beschikbaar. De Taurus had überhaupt geen toelating voor Nederland en kon ook niet rijdend omschakelen tussen ATB en ERTMS. |
25-05-2020 10:01:43 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Weer een les van de Fyra debacle voor de toelating van de ICNG. Zal me niet verbazen dat ze dit keer strenger zullen zijn omdat ze geen tweede Fyra willen. Zien hoe NS, Alstom, Ricardo Rail, IL & T en ERA hier mee omgaan. Beter streng zijn en daarna geen problemen hebben dan te soepel zijn en achteraf problemen mee krijgen. En de ICNG moet ook voldoen voor het rijden op het gehele hoofdrailnet. De Fyra was vooral gebouwd voor de HSL Amsterdam - Brussel. Laatst bewerkt door icened op 25-05-2020 10:03 |
25-05-2020 11:29:32 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Daar moest de V250 ook aan voldoen.. Wat een bijzondere opmerkingen. |
25-05-2020 12:17:58 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Inderdaad. V250 zou net zo goed op het conventionele net gaan rijden. |
25-05-2020 12:21:24 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Ah, vandaar die V %08%. |
25-05-2020 13:25:09 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Vyra toch![]() |
03-06-2020 22:08:51 | ||
---|---|---|
RBNrd
![]() |
Is er ook iets bekent over de overbrenging naar Onnen? Heb gehoord dat daar morgen een stel komt te staan. |
03-06-2020 22:16:26 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ik lees net het volgende in het OD:Quote |
04-06-2020 00:08:29 | ||
---|---|---|
NRuys
![]() |
QuoteIk kan je niks vertellen over de overbrenging in Nederland, maar de kans is groot dat deze ICNG in Nederland is als je wakker wordt in de ochtend. Laatst bewerkt door NRuys op 04-06-2020 01:17 |
04-06-2020 00:19:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Railadventure tot aan Bad Bentheim, en dan neemt RailExperts het weer over. Nummertje van de ICNG is mij onbekend. Laatst bewerkt door aarclay op 04-06-2020 00:33 Choo choo..... |
04-06-2020 04:53:51 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Dat is de 3103, kwam om 2.18u aan in Bh: https://www.flickr.com/photos/dennistd/49969202552/ |
04-06-2020 08:30:50 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Hij mist wel een nummer![]() Choo choo..... |
04-06-2020 10:26:04 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
![]() |
Even het volgende gekopieerd van opvallende dingen. Lijkt me ook relevant voor dit topic.![]() Quote Quote |
04-06-2020 12:41:59 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Een foto van Treinreiziger.nl: https://twitter.com/treinreiziger/status/1268477013926518784/photo/1 Ik zie dat de ICNG het Duitse nummer 602.003 heeft. Waar worden die baureihe-nummers geregistreerd? En zijn die verplicht in Duitsland dat Alstom die erop zet? Choo choo..... |
04-06-2020 15:59:04 | ||
---|---|---|
BR232
![]() |
Meer details van de testtrein: https://www.youtube.com/watch?v=0SUQbSiT7oY&t=3s |
04-06-2020 16:07:27 | ||
---|---|---|
ThijsvLoon
![]() |
Quote In de beschrijving staat dat dit treinstel morgen zelfstandig gaat testrijden tussen Onnen en Zwolle, ben benieuwd. |
04-06-2020 16:53:25 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Lijkt me sterk dat het een Duits nummer is, aangezien het - behalve dat het natuurlijk geen Duits stel is - in dat geval als dieseltreinstel geclassifiseerd zou zijn %06% |
04-06-2020 17:10:04 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote Dat is het afgekorte baknummer. Volledig: 94 84 4602 003-4 NL-NS. De andere kopbak is waarschijnlijk 601.003. Nederland is 1 van de weinige landen die elke bak zijn eigen "serienummer" geeft volgens de nieuwe NVR (National Vehicle Register) nummering. Dat volgt uit de oude gewoonte om elk rijtuig in een treinstel een uniek nummer te geven. [bericht aangepast: landcode is 84 en controlecijfer 4, met dank!] Laatst bewerkt door mvanuden op 04-06-2020 19:09 |
04-06-2020 17:21:57 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Controle cijfer zou ![]() En het blijkt dus 94 84 te zijn en wordt het controle cijfer een 4 Edit: 80 blijkt 84 te zijn. Laatst bewerkt door cuneo56 op 04-06-2020 17:58 |
04-06-2020 17:36:06 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
En 80 zou 84 moeten zijn of wordt het D-NS? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-06-2020 17:43:42 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Quote Een lekker late reactie, maar er lijkt een 3e 'ex-EETC' zelfs bijgezeten te hebben: 75 80 90-94 009-2 was EETC 51 84 09-90 057-9 75 80 90-94 010-0 was EETC 51 84 09-90 056-1 51 84 09-90 054-6 was EETC 51 84 09-90 054-6 (en dus niet vernummerd in 75 80 90-94) |
04-06-2020 17:58:07 | ||
---|---|---|
Gast
![]() |
weet niet op het al gemeld is, maar een bron met kennis van zaken meldt dat de 2e ICNG (dus niet die afgelopen zaterdag binnenkwam) zeer binnenkort, van het weekend of begin volgende week, op eigen kracht getest gaat worden, DEUVM |
04-06-2020 18:09:04 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Morgenavond/nacht dus ![]() Vandaag en morgenoverdag zijn er eerst nog statische tests. Laatst bewerkt door mtlx op 04-06-2020 18:09 |
04-06-2020 19:32:55 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dan is het dus een intern Alstom-nummer, dat kan ook. Ik zag namelijk vele overeenkomsten met de nummers van TRAXX'en en dergelijke. Choo choo..... |
05-06-2020 08:07:40 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Nee, het is als ik het goed begrijp (de verkorte versie van) het nummer waarmee het stel (of de bak) geregistreerd staat in het Europese voertuigregister. Overigens wordt het eerste testtraject On-Hgv: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160484/NS-test-nieuwe-intercity-de-wesp-in-Drenthe-en-Groningen |
05-06-2020 14:00:09 | ||
---|---|---|
zaza
![]() |
Laatste info testritten ICNG. Vannacht tussen 01.00 uur en 05.00 uur testritten tussen Groningen en Meppel. Van het weekend geen ritten. |
05-06-2020 16:52:44 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
En wat gaan ze testen aan de ICNG tussen Meppel - Groningen? |
05-06-2020 17:06:47 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Mij lijkt eerst de basisfunctionaliteit en de beveiliging. Choo choo..... |
05-06-2020 22:40:15 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Rijden in Nederland heeft de ICNG nog niet gedaan, dus dat moet getest worden.![]() De meeste testritten bij een nieuwe trein gaan over functionaliteit, compatibiliteit, en of er aan eisen (van netbeheerder, vervoerder of vanuit de wet gesteld) wordt voldaan. |
07-06-2020 10:16:34 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Nog niets over gelezen. Is die testrit doorgegaan? |
07-06-2020 10:34:14 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Ja. Uit de ICNG-groep op FB een bericht van Marcel Kukler: "Vannacht was het dan eindelijk zo ver. De eerste meters op eigen kracht in Nederland van de ICNG. Na een slag On-Bl kwam het stel retour naar Asn, om vervolgens nog een aantal slagen tussen Asn-Bl te maken. Om 7 uur was het testen gedaan en werd het stel weer op On gezet." |
07-06-2020 10:44:31 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Bedankt! Ach een bescheiden begin. Maar er is een begin gemaakt. |
07-06-2020 20:21:01 | ||
---|---|---|
ICNG16
![]() |
Bewegende beelden van één van de eerste ICNG-testritten in Nederland: https://www.facebook.com/groups/335626403883789/permalink/677430963036663/ |
07-06-2020 23:46:30 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik zag dit nog niet voorbij komen in dit topic, maar tijdens de inschrijvingsronde voor de bouw van de ICNG heeft Siemens ook een designschets/designbook en ontwerp laten maken op basis van het Mireo-platform: https://fromatob.nl/ns-icng/ Ik geef toe, het ziet er niet slecht uit. ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 07-06-2020 23:49 Choo choo..... |
07-06-2020 23:56:28 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Bedoel je dit filmpje: https://twitter.com/i/status/1269698802157486081 |
07-06-2020 23:57:55 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Da's dezelfde. Choo choo..... |
07-06-2020 23:59:08 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Was altijd al benieuwd met welke ontwerpen Siemens, Bombardier en Stadler kwamen voor de ICNG. Qua design is zeker niks mis met de Mireo - platform. |
08-06-2020 00:00:55 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Krijg het idee dat het snel optrekt. Net zo snel als de andere NS Sprinters. Maar straks wel met het comfort van een IC. |
15-06-2020 10:35:08 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Afgelopen nacht heeft het ICNG testtreinstel ook voor het eerst over de HSL gereden. Resultaten ken ik niet, maar wel een mijlpaal. |
15-06-2020 10:44:25 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote De nacht ervoor is de ICNG ook al op de HSL geweest. |
15-06-2020 11:56:02 | ||
---|---|---|
ChielB.
![]() |
Zie toch wel een groot verschil in de 'golf' in de blauwe baan bij de 3108 en 3103 3108 3103 Laatst bewerkt door ChielB. op 15-06-2020 11:58 |
15-06-2020 12:20:41 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
. Laatst bewerkt door train85 op 15-06-2020 12:21 |
15-06-2020 22:13:38 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Je bedoelt dat de onderkant van de golf niet rond is bij de 3103? In de laatste Op de Rails (pag. 282) staat een foto van de 3106 waarbij de onderkant van de baan evenmin rond is. |
15-06-2020 23:08:49 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Wellicht is de bestickering gewoon nog niet volledig afgewerkt? Zowel de renders als de mockup hebben golven aan de boven- en onderkant. Treinstel 3102 (op de foto 3202 genummerd?) heeft de golf boven maar niet beneden.
|
15-06-2020 23:15:17 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
3202 is een 8-delig treinstel neem ik aan. |
![]() |
advertentie |
15-06-2020 23:32:09 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Ga ik wel van uit. De golf beneden is overigens niet zo hoekig als bij de 3103 en 3106, die hebben twee hoeken en deze maar een. Wel is de 3102/3202 de eerste waarbij de bovenkant mooi afgewerkt is. Dus als je de bovenkant van de 3102 neemt en de onderkant van de 3108 heb je een volledige golf. Komt vanzelf wel goed, de 3108 heeft nog niet eens interieur dus moet sowieso weer even terug als we hier klaar zijn met de huidige testen. Laatst bewerkt door AlbertP op 15-06-2020 23:33 |
16-06-2020 00:52:29 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/06/15/icng-pas-in-2023-met-200-kilometer-per-uur-over-hsl/ ICNG pas in 2023 met 200 kilometer per uur over HSL ICNG gaat wel eerder rijden met max 160.
|
16-06-2020 04:29:12 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Gepland* Zolang er nog Traxx rondrijdt blijft de dienstregeling op 160 km/u gebaseerd. Als er voldoende ICNGs afgeleverd zijn en deze betrouwbaar genoeg zijn zodat er geen Traxx meer als back-up gebruikt hoeft te worden, dan kan de dienstregeling naar 200 km/u gebracht worden. |
16-06-2020 07:45:24 | ||
---|---|---|
hw1969
![]() |
Quote https://youtu.be/JErmiZlkX-8 voor een filmpje door mijn zoon Bram (nacht van zaterdag op zondag) |
16-06-2020 08:03:19 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote Niet alleen de 3108, maar ook de 3103 gaat binnenkort weer terug naar de fabrikant om te completeren, afbouw e.d. |
16-06-2020 09:28:40 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Maar ik neem sterk aan dat ze eerst nog twee of drie anderen (zo goed als) af willen hebben bij Alstom, en die over willen brengen. Laatst bewerkt door aarclay op 16-06-2020 09:29 |
16-06-2020 14:56:20 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ze gaan terug voordat ze geaccepteerd worden door NS. Maar eer dat ze terug gaan kunnen we al best in 2021 zitten. |
16-06-2020 15:03:48 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
De bedoeling is inderdaad eerst nog een paar treinstellen naar NL, daarna de huidige treinstellen terug richting fabriek. |
24-06-2020 12:25:44 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Vraag naar dienstregeling van de testritten en reactie daarop verwijderd. Dit is in strijd met forumregel 9. Daarbij stond in het OD van vandaag (24-06-2020) reeds een route en enkele tijden vermeld. |
08-07-2020 19:43:59 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Wat is nu de stand van zaken met betrekking tot de stellen die de werkplaats verlaten hebben? Welke staan nu waar? We weten dat de 3103 testritten maakt en de 3108 in de Watergraafsmeer werkplaats staat voor opleidingsdoeleinden. Maar de andere stellen dan? Is daar momenteel wat meer bekend over? Rijdt er nog wat in Velim? Ik vermoed de 3301? Worden er in Duitsland nog sleepritten gereden voor om de rijeigenschappen te testen/meten? En staan er nog een aantal in Katowice / Salzgitter bij de werkplaats? Misschien is het handig om een lijstje te maken. Dan kunnen we misschien weten wat er aan gaat komen. Laatst bewerkt door aarclay op 08-07-2020 19:55 |
09-07-2020 00:19:15 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Nou, knal een lijst in elkaar, zou ik zeggen. |
11-07-2020 12:36:50 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Zoals met alles, als er iets bekend is dan wordt het medegedeeld 😉 |
23-08-2020 12:08:49 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
De redactie van het tijdschrift Spoorwegjournaal editie 236 (voorwoord) meldt dat de NS van plan zijn om de bestelling van de ICNG-B treinstellen te annuleren na aanleiden van de COVID-19 gebeurtenissen:
|
23-08-2020 12:57:25 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Dat klinkt als klok en klepel. ICNG is inderdaad vertraagd vanwege Covid, maar niet omdat de broekriem aangehaald wordt. En dat de ICNG-B geheel afbesteld zou worden is ook geen sprake van. Wel zijn er interessante ontwikkelingen over de verbinding met België, maar omdat het nog geen gelopen race is ga ik daar, tot er officieel bericht is, ook verder niks over zeggen op een openbaar forum. |
23-08-2020 16:07:52 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
tot wanneer mag de beslissing om ICNG bij te bestellen worden uitgesteld? ( Ik neem aan dat er vanuit het contract en/of wetgeving een deadline zit aan deze bestelling. ) |
23-08-2020 23:34:31 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Er is ooit een periode van zeven jaar in de Europese regelgeving afgesproken na eerste levering, maar daar zijn zowel de fabricanten als gebruikers tegen in het geweer tegen gekomen. Hoe dat momenteel is is mij niet duidelijk. Vooral de moeizame indienststelling van enkele projecten in Europa laten zien dat zeven jaar een zeer krappe tijdsperiode is, maar deze grens was ooit ingegeven door de steeds maar weer veranderende normgeving. In de onderliggende van projectcontracten zullen zeker de looptijd beschreven zijn, maar de momentele Europese voorwaarden kan ik niet vinden. |
24-08-2020 07:39:27 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Er zouden al 2 België-geschikte stellen in aanbouw zijn of gebouwd zijn in de fabrieken van Alstom, dus in hoeverre afbestellen nog gaat weet ik niet. Het lag ook in de bedoeling van in een vroeg stadium een achtwagenstel gereed te hebben voor de toelatingsprocedures in beide landen, heb ik me laten vertellen. |
24-08-2020 08:28:57 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Het gaat om een raamcontract, dus deelcontracten daaruit niet lichten is altijd een optie (zie SLT). Een raamcontract heeft altijd een bepaalde looptijd. Hoe lang die is, geen idee. Laatst bewerkt door BVisser op 24-08-2020 08:29 |
24-08-2020 09:13:40 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Klopt, die zijn al gebouwd. Maar zijn desnoods gewoon inzetbaar in Nederland. Op een 3kV chopper, andere stroomafnemers en een extra toilet na zijn ze bijna identiek aan de NLse ICNGs. |
24-08-2020 14:26:34 | ||
---|---|---|
JHS2013
![]() |
Gaat de ICNG terug naar de hakkertechniek, ja? |
24-08-2020 16:02:45 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Moeten jullie me toch een uitleggen wat dan echt het essentiële verschil is tussen de hakkertechniek en 4-quardranten regelaars. Zover ik altijd begrepen heb zitten 4-q regelaars vol met elektronische schakelaars (wat in principe toch ook een soort hakkers zijn) die in een zeer preciese takt aangestuurd worden. |
24-08-2020 19:24:51 | ||
---|---|---|
treinlim
![]() |
Choppers zijn in de regel Thyristoren (GTO RCT,etc), later met de komst van de IGBT, kwam men door de ontwikkeling van de voorserie van de Baureihe 120 in Duitsland tot de 4qs wat een brug schakeling is van IGBT'S om zo in het geval van de serie 120 de 15Kv wissel spanning te kunnen opnemen/terugleveren. Deze 4qs schakeling word daardoor ook gebruikt om draaistroommotoren/generatoren te bedienen. Choppers (thyristoren) worden nog veel gebruikt om spanning te verlagen/verhogen. bijvoorbeeld remweerstanden of als ingangsfilter Ps in het boek van de serie 1600 of het boek over draaistroom tractie in nederland staat een hoop informatie over dit onderwerp (geen promotie hoor) In het geval van de ICNG-BE verwacht ik dat de chopper gebruikt word om de ingangspanning te verlagen daar tussenkring der omvormer niet voor 3kv ontworpen is. |
25-08-2020 07:42:13 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
In essentie hakt een chopper de gelijkspanning 1500V in kleine stukjes en voert ze aan de (gelijkstroom)motoren. Een 4-kwadrantenregeling maakt van de gelijkspanning een regelbare 3fasen-wisselspanning, die de (wisselspannings)motoren aandrijven. Voordeel is een energiezuinige regeling waarmee je met de frequentie het aantal omwentelingen per minuut van de motoren regelt en daarmee -simpel gezegd- de snelheid. Laatst bewerkt door Edb3 op 25-08-2020 07:43 |
25-08-2020 22:48:35 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Enkel voor het omzetten van 3kV (Belgische spanning) naar 1,5/1,8kV (NL), zodat de techniek na de 3kV chopper gelijk is aan de Nederlandse variant. De motoren worden uiteraard niet direct door een chopper gevoed. |
27-08-2020 17:00:42 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote En (zoals al verwacht) blijkt dit niet te kloppen. In een vandaag gepubliceerd nieuwsbericht heeft NS het expliciet over de inzet naar Brussel van nieuwe treinen die 200 km/u kunnen halen op een deel van het traject. Dat kan alleen maar ICNG-B zijn. |
05-09-2020 15:06:24 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Op Facebook is een filmpje te zien dat een achtdelige ICNG in Velim getest wordt. Geen geel/blauwe bestickering. Laatst bewerkt door icened200 op 05-09-2020 15:07 |
01-10-2020 01:18:30 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens mij is ICNG 3107 naar de klimaatkamer van Wenen geweest. https://railcolornews.com/2020/09/23/nl-expert-icng-transport-ns-3107-in-breclav/ Artikel die paywalled is, is niet zo boeiend. Omschrijft enkel dat op 22 september RailAdventure 183.500 met de 3107 onderweg was van Chorzow (PL) naar Wien-Floridsdorf (AT). Moet wel klimaatkamer zijn, lijkt me. Verder een detailfoto erbij. Laatst bewerkt door aarclay op 01-10-2020 01:20 |
01-10-2020 21:22:07 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Quote Misschien ligt het aan mij of aan de beeldhoek van de opname, maar ik vind het bovenste frontsein erg mager t.o.v. de twee lage lampen. |
01-10-2020 21:46:44 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat ligt aan niets anders dan dat de bovenste lamp in een geel omhulsel zit en de andere twee in een zwart omhulsel; in het zwart valt het meer op. In het donker zijn alle lampen even goed zichtbaar. |
05-10-2020 08:58:37 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Heb een vraag. ICNG beschikt over ETCS level 2 Baseline 3.0. Niet alle andere Nederlandse spoorlijnen met ETCS hebben de modernste versie van ETCS: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/10/03/prorail-en-ns-krijgen-nul-op-het-rekest-voor-verbeterplan-hsl/ Quote: Op dit moment is de HSL-Zuid uitgerust met ERTMS Level 2, Baseline 2.3.0. In Nederland worden de komende jaren zeven tot acht baanvakken met ERTMS Level 2, Baseline 3 uitgerust. Emplacement Rotterdam komt hier in de huidige plannen nog niet voor in aanmerking. Zal het voor ICNG wat uitmaken als het op ETCS trajecten rijdt met wat andere specificaties? En kan de ICNG nu al op alle ETCS trajecten rijden zoals Betuweroute (Alstom), Utrecht - Amsterdam Bijlmer (Bombardier), Hanzelijn (Alstom)? Laatst bewerkt door icened200 op 05-10-2020 09:03, reden: toevoeging |
05-10-2020 09:03:55 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Het idee is dat een nieuwere trein op oudere trajecten kan rijden. Andersom helaas niet. Dus het is een logische keus om voor 3.0 te gaan en ik ga ervan uit dat ICNG ook op de Nederlandse trajecten met baseline 2.3.x getest en toegelaten gaat worden. |
05-10-2020 15:15:26 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
ETCS is backwards compatible, een trein die voldoet aan de nieuwere specificaties kan op een baanvak rijden dat is ontworpen volgens oudere specificaties. De HSL is een speciaaltje, deze voldoet (naar mijn weten) sinds de oplevering aan versie 2.3.0c met een aantal change requests. De Betuweroute voldoet aan 2.3.0d. Het zou mij verbazen als de ICNG niet zou werken op de HSL - die trein is immers speciaal daarvoor besteld. |
05-10-2020 19:47:48 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Dat is waar. De staatssecretaris van Veldhoven gaf aan dat de ICNG gespecificeerd is voor het rijden op de HSL + klassieke spoornet. Je hebt in Nederland 3 verschillende leveranciers van ETCS. Bombardier is overgenomen door Alstom. Daarnaast is er in Nederland ook niet 1 type ETCS op de spoorlijnen en in de treinen te zijn. ICNG heeft de modernste versie. SNG heeft ETCS van CAF. En SLT en Flirt Sprinters zullen nog worden voorzien van ETCS. Het schijnt dat ergens tussen 2025 - 2030 een soort ETCS zal komen die aan de modernste eisen voldoet.
Laatst bewerkt door icened200 op 05-10-2020 19:48 |
06-10-2020 11:08:36 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
SNG heeft ETCS van CAF ? produceert die dat echt zelf of is dat weer een label met een andere naam terwijl het werkelijk van Bombardier of Alstom is gekocht ? Is er overigens nog nieuws bekend geworden over die "aparte" stellen die grens overschrijdend zouden gaan rijden ri o.a Belgie ? Word die bestelling alsnog geleverd of is men van idee veranderd ? |
06-10-2020 11:16:22 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
CAF is een concern met verschillende onderdelen, waaronder CAF "treinenbouwer" en CAF Signalling. Die laatste heeft inderdaad de ETCS van SNG ontwikkeld, maar levert ook aan andere partijen. |
06-10-2020 12:05:49 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote De eerste is inmiddels z'n rondjes aan het rijden in Velim (of start daar binnenkort mee, ik heb de planning voor ICNG-B niet direct voorhanden). Die worden dus ook gewoon geleverd. |
06-10-2020 23:07:27 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote In een vrij recent nieuwsbericht had NS het over 'sneller naar Brussel' en werd er gewag gemaakt van nieuwe treinen en een topsnelheid van 200 km/u. Dat wordt een beetje lastig zonder ICNG-B. |
07-10-2020 09:02:01 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
HLE18 met M7? (Ik gooi maar een steen in de vijver..) |
07-10-2020 09:45:06 | ||
---|---|---|
JHS2013
![]() |
M7’s mogen voorlopig nog niet naar Nederland en we hebben ze vooral zelf nodig (de 18’en ook) Laatst bewerkt door JHS2013 op 07-10-2020 09:45 |
07-10-2020 10:29:55 3 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Sjonge, hoe hardnekkig kan een gerucht zijn? 🤨 Er komen gewoon 20 stellen ICNG-B |
07-10-2020 15:29:00 | ||
---|---|---|
Erikvd12
![]() |
Komen er nog snelheidsverhogingen op de trajecten waar ICNG komt te rijden?(overal waar 160 of zelfs 200 gereden kan worden zoals de Schiphollijn) |
07-10-2020 15:37:25 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
ICNG gaat natuurlijk via de HSL en niet via Leiden, dus die 160km/u op de Schiphollijn heb je weinig aan. Sowieso zal je op niet-ETCS baanvakken beperkt worden door ATB-EG. Dus hooguit de Hanzelijn kan sneller bereden worden, maar onder 1500V ga je ook daar niet de volle potentie halen. |
07-10-2020 15:40:53 | ||
---|---|---|
ZTM
![]() |
Het enige traject wat daarvoor enigszins in aanmerking komt is de Hanzelijn, maar de grootste hindernis blijft de bovenleidingsspanning. Zolang die nog 1500 volt is, zit 200 km/h er zeker niet in, 160 km/h onder ETCS misschien wel. Op de Schiphollijn kan overigens geen 200 km/h gereden worden, ligt ook geen ETCS en gaat ICNG daar bovendien niet rijden. |
07-10-2020 15:55:08 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Onder 1500 V kan je prima 200 km/u halen. Dit gebeurd(e) bij de SNCF ook in het zuiden van Frankrijk. |
07-10-2020 15:57:06 | ||
---|---|---|
snowie
![]() |
Quote 200 km/h op de Hanzelijn is gewoon mogelijk - is in meedere testen al bewezen. Laten we verder gaan over ICNG ..... Laatst bewerkt door snowie op 07-10-2020 15:58 |
07-10-2020 15:58:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Je kan het halen, maar het duurt langer voor je op 200km/u zit en afhankelijk van hoe groot de afstand tussen de onderstations is kan je in de problemen komen met de opvolgtijd, kans bestaat dat de volgende trein dan in dezelfde stroomgroep maximaal vermogen probeert te trekken. |