26-07-2024 21:44:57
AlexNL
AlexNL

En men gaat kijken of er iets gedaan kan worden aan de luchtstroom afkomstig vanaf de airco.

Daar ben ik heel blij mee, ik vind de ICNG een aangename trein maar van de luchtstroom krijg ik hoofdpijn. 😕

 

26-07-2024 21:48:09
sjoerd
sjoerd

Goed dat er verslag wordt gedaan van de werkzaamheden ter verbetering van de betrouwbaarheid van de ICNG. Er is inmiddels heel wat afgeschamperd op die treinstellen, maar het wordt wel eens vergeten dat de meeste nieuwe producten, ook treinen, de nodige werkplaatsbezoeken moesten afleggen. Om van de locseries 2600 en 2801 maar te zwijgen.

Vele aankopen, ook auto's en fietsen, worden in de eerste periode ook nogal eens teruggebracht naar de dealers. Er goed mee omgaan is ook een dingetje.

 

26-07-2024 22:48:59 2
mtlx
mtlx

De 3130 heeft de acceptatietests doorlopen.

Overigens is het nieuwsbericht van NS een reactie op een lang artikel in het NRC: www.nrc.nl



Laatst bewerkt door mtlx op 26-07-2024 22:50
 

26-07-2024 22:53:55
aarclay
aarclay

Quote
AJT (25-07-2024 17:45:04):


Gisteren om 15.00 is er een paar honderd meter heen en weer gereden met ICNGs 3xx9-3208-3110-3217 op het goederenterrein van Dresden Neustadt. Dit terwijl alle deuren open waren


Op een foto op X is te zien dat er Lingo wordt gespeeld, want er ontbreken inderdaad twee middelste cijfertjes.
Als ik op internet rondspeur zou de 3119 in Dresden staan, dus de ééntjes waren op.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-07-2024 08:53:33
evangoor
evangoor

In het economie katern van NRC vandaag een groot artikel over vertraagde levering van ICNG.

 

27-07-2024 09:16:56
treinhobby
treinhobby

mtlx (26-07-2024 22:48:59): Overigens is het nieuwsbericht van NS een reactie op een lang artikel in het NRC: www.nrc.nl


helaas achter een inlogscherm

Quote
Op een foto op X is te zien dat er Lingo wordt gespeeld, want er ontbreken inderdaad twee middelste cijfertjes.
Als ik op internet rondspeur zou de 3119 in Dresden staan, dus de ééntjes waren op.


Pagina bestaat niet...

 

27-07-2024 09:33:49
mren
mren

Krant is in iedere supermarkt of Primera te koop.

Even naar Economiekatern bladeren, dan vanaf pagina 4 lezen.

 

27-07-2024 09:39:39
phantom
phantom

Anders is dit wellicht interessant om te lezen ?
30ste ICNG op de baan: hoe staat het ervoor? (ns.nl)

 

27-07-2024 09:49:21
treinhobby
treinhobby

was hier gisteren al gemeld...

Quote
michaben (26-07-2024 20:31:06):


Nieuwsbericht van de NS, het 30e stel is afgenomen: nieuws.ns.nl

Verder is men gestart met de softwareupdate, eind augustus moeten alle stellen bijgewerkt zijn. Ook wordt gemeld dat er nog 34 stellen terug naar de fabriek moeten vanwege de lasproblematiek.


 

27-07-2024 09:49:32
mren
mren

Dat is uiteraard een staaltje damage control in reactie op het NRC-artikel.

 

27-07-2024 10:04:47
henri1972
henri1972

Quote
mren (27-07-2024 09:33:49):


Krant is in iedere supermarkt of Primera te koop.

Even naar Economiekatern bladeren, dan vanaf pagina 4 lezen.



Mijn AH verkoopt geen kranten meer hoor. Enige uitzondering is de Telegraaf op zaterdag (en zondag als de editie niet is uitverkocht).

 

27-07-2024 18:58:22
rolandrail
rolandrail

27 juli 2024, 18u50, ICNG's aanwezig op Utctw: 3130, 3138 (NL-NS van EVN niet meer afgeplakt), 3319, 3206 en 3101 (allen wel afgeplakt).

 

27-07-2024 21:55:05
rogierdegr
rogierdegr

Quote
mren (27-07-2024 09:49:32):


Dat is uiteraard een staaltje damage control in reactie op het NRC-artikel.


Inderdaad damage control van een project dat volledig uit de hand gelopen is en dat kun je slechts voor beperkt deel op de pandemie en situatie in Oekraïne schuiven. Uiteindelijk heeft Alstom enorme steken laten vallen. Vooral de lasproblemen zijn een probleem, omdat deze pas ontdekt werden, terwijl de treinen al bijna klaar waren. Dat moet eigenlij direct na het lassen, bij de kwaliteitscontrole gevonden worden.

Met andere woorden, men had de kwaliteitscontrole niet op orde.


 

27-07-2024 23:30:07
Basher
Basher

Quote
rogierdegr (27-07-2024 21:55:05):


Quote
mren (27-07-2024 09:49:32):


Dat is uiteraard een staaltje damage control in reactie op het NRC-artikel.


Inderdaad damage control van een project dat volledig uit de hand gelopen is en dat kun je slechts voor beperkt deel op de pandemie en situatie in Oekraïne schuiven. Uiteindelijk heeft Alstom enorme steken laten vallen. Vooral de lasproblemen zijn een probleem, omdat deze pas ontdekt werden, terwijl de treinen al bijna klaar waren. Dat moet eigenlij direct na het lassen, bij de kwaliteitscontrole gevonden worden.

Met andere woorden, men had de kwaliteitscontrole niet op orde.




I would be very, very careful about criticizing quality control - right orchard, wrong tree.

 

28-07-2024 13:31:07
treinhobby
treinhobby

En nu, zoals volgens de forumregels, in het Nederlands:

Ik zou heel erg voorzichtig zijn met het bekritiseren van de kwaliteitscontrole: de juiste boomgaard, de verkeerde boom.

Maar wat bedoel je hiermee???

 

28-07-2024 15:52:43
Trein_Reiz
Trein_Reiz

Quote
Basher (27-07-2024 23:30:07):


Quote
rogierdegr (27-07-2024 21:55:05):


Quote
mren (27-07-2024 09:49:32):


Dat is uiteraard een staaltje damage control in reactie op het NRC-artikel.


Inderdaad damage control van een project dat volledig uit de hand gelopen is en dat kun je slechts voor beperkt deel op de pandemie en situatie in Oekraïne schuiven. Uiteindelijk heeft Alstom enorme steken laten vallen. Vooral de lasproblemen zijn een probleem, omdat deze pas ontdekt werden, terwijl de treinen al bijna klaar waren. Dat moet eigenlij direct na het lassen, bij de kwaliteitscontrole gevonden worden.

Met andere woorden, men had de kwaliteitscontrole niet op orde.




I would be very, very careful about criticizing quality control - right orchard, wrong tree.


With all respect but criticising should always be possible, as long it's reasonable.

So my question would be: how is possible that they find an error after the production of at least 250 carriages?

If QC (Quality Control) done right, they should have find this out after a maximum of let's say 20 carriages. Not after more than 250 carriages.

So from that perspective, criticising QC (Quality Control) is justified in my opinion.

 

28-07-2024 16:00:29
henri1972
henri1972

Wat is de reden dat we ineens over gaan op Engels?

 

28-07-2024 16:03:34
Trein_Reiz
Trein_Reiz

Quote
henri1972 (28-07-2024 16:00:29):


Wat is de reden dat we ineens over gaan op Engels?



Aangezien de desbetreffende persoon uit de UK komt, had ik het in het Engels gezet. Indien hier bezwaar tegen is, zal ik het aanpassen of de nederlandse vertaling erbij zetten.

 

28-07-2024 16:37:44
b2py
b2py

Quote
rogierdegr (27-07-2024 21:55:05):


Quote
mren (27-07-2024 09:49:32):


Dat is uiteraard een staaltje damage control in reactie op het NRC-artikel.


Inderdaad damage control van een project dat volledig uit de hand gelopen is en dat kun je slechts voor beperkt deel op de pandemie en situatie in Oekraïne schuiven. Uiteindelijk heeft Alstom enorme steken laten vallen. Vooral de lasproblemen zijn een probleem, omdat deze pas ontdekt werden, terwijl de treinen al bijna klaar waren. Dat moet eigenlij direct na het lassen, bij de kwaliteitscontrole gevonden worden.

Met andere woorden, men had de kwaliteitscontrole niet op orde.




En niet te vergeten dat NS haar eigen kwaliteitscontroleurs hebben rondlopen in de fabriek die het óók niet gezien hebben…

 

28-07-2024 16:49:39
mren
mren

In het artikel staat ook dat die betreffende lassen voor de Italianen geen probleem zijn.

 

28-07-2024 17:01:35
mtlx
mtlx

Zoals ik het heb begrepen is er een verkeerd soort las/lasproces gebruikt. Het was niet zo dat de lassen zelf van slechte kwaliteit waren.

 

28-07-2024 17:38:40
rogierdegr
rogierdegr

Quote
mren (28-07-2024 16:49:39):


In het artikel staat ook dat die betreffende lassen voor de Italianen geen probleem zijn.


De Italiaanse treinen rijden minder snel en hebben geen drukcabine. Hierdoor mogelijk minder hoge eisen noodzakelijk voor de lassen.


 

28-07-2024 18:04:32
Marco
Marco

Quote
b2py (28-07-2024 16:37:44):



En niet te vergeten dat NS haar eigen kwaliteitscontroleurs hebben rondlopen in de fabriek die het óók niet gezien hebben…



Nouja, 'zien'. Zulk soort lasproblemen zullen zeer waarschijnlijk niet aan de oppervlak zichtbaar zijn, maar blijken uit bijvoorbeeld röntgenonderzoek. Zulk soort werk zal denk ik niet door inspecteurs van NS herhaald worden. Misschien dat ze wel de uitkomst willen zien.



Laatst bewerkt door Marco op 30-07-2024 09:17, reden: Het woord "niet" ontbrak...
 

28-07-2024 19:18:43 2
bacr
bacr

Quote
Trein_Reiz (28-07-2024 16:03:34):


Quote
henri1972 (28-07-2024 16:00:29):


Wat is de reden dat we ineens over gaan op Engels?


Aangezien de desbetreffende persoon uit de UK komt, had ik het in het Engels gezet. Indien hier bezwaar tegen is, zal ik het aanpassen of de nederlandse vertaling erbij zetten.


Het zou naar mijn idee geen probleem hoeven zijn wanneer een forumlid uit het UK dat doorgaans goed ingevoerd is in diverse zaken, zijn bijdrage in het Engels opstelt.

Omgekeerd heb ik begrepen dat @Basher het forum deels via vertaalsoftware leest (toch?). Dus kan een reactie op zijn bijdragen best gewoon in het Nederlands

 

28-07-2024 20:19:51
aarclay
aarclay

Hier is eerder een discussie over geweest, en voor zover ik mij kan herinneren had niemand bezwaar.
Browsers hebben vaak ook vertaalmogelijkheden.

 

28-07-2024 20:53:26
treinhobby
treinhobby

Dat ging destijds om het plaatsen van citaten van Engelstalige websites zonder vertraging.

Maar niet om complete bijdragen in het Engels.

 

29-07-2024 12:50:56 4
phantom
phantom

Er is ook "discussie geweest" over het al dan niet accepteren dat iemand als zijnde somda lid van buiten NL,iets plaatst in het Engels,daarover waren de meeste het eens dat dat opzich geen probleem hoeft te zijn als men er dan maar een NL vertaling bijzet.
Wie dat doet maakte op dat moment niet uit.
Bovendien is het forumlid in kwestie wel enigzins het nederlands machtig dacht ik,alleen het schrijven dat is/was een issue,en zovaak post dit lid nou ook weer niet.
Wanneer hij dit wel doet,is dat vaak interessant te noemen vanwege de inhoud.
Maar om die discussie nou weer te gaan voeren lijkt me onzin.
Niet iedereen is het nederlands machtig en dat hoeft geen probleem te zijn omdat de meeste wel het engels machtig zijn,en anders is er altijd nog zoiets als een vertaalpagina/software online.

Terug naar ICNG maar weer ??

 

29-07-2024 20:59:38
bultena
bultena

Ik zal het wel te simpel zien, maar ik lees dat er nu 30 stellen zijn en dat er nog 34 terug moeten. Ra, ra hoe kan dat? Zijn er zoveel stellen half af die ergens in Europa rond zwerven?

 

29-07-2024 21:08:45
michaben
michaben

De 30 stellen is het aantal wat daadwerkelijk afgenomen is. Volgens de lijst op de railwiki zijn er in totaal 53 stellen afgeleverd geweest, waarvan er zeker 18 teruggestuurd zijn. Plus dus nog een hoop stellen die dus de fabriek verlaten hebben maar nooit ons land bereikt hebben.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-07-2024 07:58:27
MennoSBB
MennoSBB

Er zijn inderdaad nog 34 stellen die nawerk nodig hebben. Ik zou alleen niet gaan puzzelen met de afleverdata op de Railwiki, dan kom je nooit uit op deze 30-34 verdeling.

 

30-07-2024 08:10:07
b2py
b2py

Quote
Marco (28-07-2024 18:04:32):


Quote
b2py (28-07-2024 16:37:44):



En niet te vergeten dat NS haar eigen kwaliteitscontroleurs hebben rondlopen in de fabriek die het óók niet gezien hebben…



Nouja, 'zien'. Zulk soort lasproblemen zullen zeer waarschijnlijk niet aan de oppervlak zichtbaar zijn, maar blijken uit bijvoorbeeld röntgenonderzoek. Zulk soort werk zal denk ik door inspecteurs van NS herhaald worden. Misschien dat ze wel de uitkomst willen zien.


daarvoor ben je tweedelijns toetser, om ook dit soort schades te kunnen ‘zien’, al dan niet met behulp van apparatuur.

 

31-07-2024 15:56:35
phantom
phantom

Dat zou je normaal gesproken wel mogen verwachten.
Rest dan de vraag,waarom is dat dan niemand opgevallen ?
Geen externe na controle door NS/de instantie die door NS is ingehuurd om dit werk te doen ?

 

31-07-2024 16:36:59 1
sjoerd
sjoerd

Juist het feit dat er tekortkomingen zijn geconstateerd is het bewijs dat er wel degelijk naar gekeken is. En voor dat "kijken" zijn ook normen gesteld, want anders moet je een hele trein opnieuw maken waarbij dan ook weer fouten zullen blijken. En het is dus wel degelijk opgevallen, anders reden al die treinen nu al allemaal gewoon rond.

Als je goed kijkt (maar dat moet je dan wel doen) moet je ook met zoiets als een fiets of bril (!) terug naar de dealer, behalve als je je schouders ophaalt omdat nu eenmaal niets perfect is. En omdat NS de schouders niet ophaalde, worden de tekortkomingen nu hersteld. En als dat niet kan, heb je zoiets als een FYRA-product gekocht.

Blijft de vraag: welke afnemer zal wel goed kijken naar een juist aangeschaft product? En wie zal daarna alles gezien hebben? Wil de helderziende en perfecte fabrikant nu opstaan?

 

31-07-2024 17:25:30
treinhobby
treinhobby

Als de trein al helemaal afgebouwd èn naar Nederland gebracht is, kun je mij niet wijsmaken dat de controleurs in de fabriek nauwkeurig gekeken hebben of de kwaliteit goed is…

 

31-07-2024 18:46:54 1
sjoerd
sjoerd

Een trein is natuurlijk iets anders dan een artikel dat iemand van ons heeft aangeschaft, maar ook bij treinen dan geldt: controle bij thuiskomst. En wie is niet ooit of zelfs een aantal malen teruggeweest naar de dealer? Ik vind dat helemaal niet zo gek. En zoals eerder gesteld: er zijn in het verleden ook toonbankartikelen aangeschaft door alle spoorwegmaatschappijen en ook daaraan is vaak nog garantiewerk te verrichten, vaak ook door monteurs en technici van de fabriek.

 

31-07-2024 19:14:30
treinhobby
treinhobby

Ik begrijp je niet helemaal...

Je schrijft zelf het volgende:

Juist het feit dat er tekortkomingen zijn geconstateerd is het bewijs dat er wel degelijk naar gekeken is. En voor dat 'kijken' zijn ook normen gesteld, want anders moet je een hele trein opnieuw maken waarbij dan ook weer fouten zullen blijken. En het is dus wel degelijk opgevallen, anders reden al die treinen nu al allemaal gewoon rond.


Maar wat zijn ze nu aan het doen dan op diverse plaatsen? De treinen worden weer deels uit elkaar gehaald voor de retrofit...



Laatst bewerkt door treinhobby op 31-07-2024 19:27
 

31-07-2024 20:06:46
sjoerd
sjoerd

Ik bedoelde, dat de verborgen gebreken als het gebrekkige laswerk in elk geval zijn ontdekt. Dan is er dus naar gekeken.

Bij het beoordelen van tekortkomingen of gebreken wordt altijd gekeken wat binnen zekere grenzen kan worden geëist van een bouwer of leverancier. Dat doe je zelf ook. Voorbeelden kan men zelf bedenken.

 

02-08-2024 15:48:37
phantom
phantom

Me dunkt dat las problemen al bekeken en gezien hadden moeten zijn toen de casco's voor de treinen werden gebouwd.
Casco klaar,beproeven/testen ,lasproblemen of overige frame problemen,afkeur + anders/opnieuw doen.
Niet 1st een casco/frame in elkaar zetten,dat geheel vullen/bekleden en klaar maken voor transport en dan pas beproeven op casco problemen.
Dat had het (denk ik) bijna geheel demonteren van een compleet treinstel kunnen schelen,dat is toch heel wat manuren die je kwijt bent plus de ruimte om de verwijderde spullen te kunnen stallen.



Laatst bewerkt door phantom op 02-08-2024 15:49
 

02-08-2024 15:54:47 1
robert5591
robert5591

Probleem is dat we feitelijk vrijwel niets weten over wat die lasproblemen inhouden en dus ook niet wat er gedaan moet worden om tot een acceptabele oplossing te komen. Over vier weken komen de displays met speculaas weer in de supermarkt, dat is een harder feit.

 

02-08-2024 20:52:40 1
thom
thom

Zo kan het ook zijn dat er bijvoorbeeld een verkeerd soort lasmethode voorgeschreven is, als er daarna de kwaliteit volgens die opdracht nagekeken word kan het prima in orde zijn.
Als men vervolgens later ontdekt dat de verkeerde lastmethode voorgeschreven is, dan heeft dat niets te maken met de kwaliteitscontrole van het uitgevoerde werk.

 

02-08-2024 21:30:29
pjkleton
pjkleton

Helemaal met de spreker eens!

Het kan wel zijn dat het met de Rontgen controle helemaal niet te zien was ,maar dat men er pas later achter kwam dat de verkeerde las procedure is gebruikt.

De casco's waren toen al de fabriek uit naar een ander bedrijfsonderdeel ergens in Europa.

 

03-08-2024 10:50:04
phantom
phantom

Quote
thom (02-08-2024 20:52:40):


Zo kan het ook zijn dat er bijvoorbeeld een verkeerd soort lasmethode voorgeschreven is, als er daarna de kwaliteit volgens die opdracht nagekeken word kan het prima in orde zijn.
Als men vervolgens later ontdekt dat de verkeerde lastmethode voorgeschreven is, dan heeft dat niets te maken met de kwaliteitscontrole van het uitgevoerde werk.



Daar heb je in 1ste instantie een punt.
Probleem is wel,dat ze niet allemaal prima in orde zijn ,daarom accepteert NS er dus een stel niet,en roept de fabriek ze niet terug voor "extra"werk ivm lasproblemen.
Als een verkeerde lasmethode gebruikt is,men vind dat,maar uiteindelijk is de kwaliteit prima en het stel "kan toch z'n werk gaan doen" ,dan lijkt me dat je die stellen niet terug naar de fabrikant stuurt om ze te laten herstellen.
Dan pas je wellicht eerder de gevraagde lasmethode aan zodat je papier werk ook op orde is.
(maar dit zeg ik zonder enige kennis van regels e.d. omtrent dat soort zaken,geen idee of dat zoiets kan/mag)

 

03-08-2024 11:06:34
john2
john2

Is er sprake van dezelfde lasmethode die ook bij gasleidingen wordt gebruik?

Bij gasleidingen wordt er ook met röntgen gecontroleerd.

 

03-08-2024 12:16:46
Marco
Marco

Quote
john2 (03-08-2024 11:06:34):


Is er sprake van dezelfde lasmethode die ook bij gasleidingen wordt gebruik?

Bij gasleidingen wordt er ook met röntgen gecontroleerd.


De bakken van ICNG zijn van aluminium, terwijl gasleidingen van staal zullen zijn. Dus dat zal een andere lasmethode zijn.

 

03-08-2024 13:13:11 1
thom
thom

Quote
phantom (03-08-2024 10:50:04):


Quote
thom (02-08-2024 20:52:40):


Zo kan het ook zijn dat er bijvoorbeeld een verkeerd soort lasmethode voorgeschreven is, als er daarna de kwaliteit volgens die opdracht nagekeken word kan het prima in orde zijn.
Als men vervolgens later ontdekt dat de verkeerde lastmethode voorgeschreven is, dan heeft dat niets te maken met de kwaliteitscontrole van het uitgevoerde werk.



Daar heb je in 1ste instantie een punt.
Probleem is wel,dat ze niet allemaal prima in orde zijn ,daarom accepteert NS er dus een stel niet,en roept de fabriek ze niet terug voor 'extra'werk ivm lasproblemen.
Als een verkeerde lasmethode gebruikt is,men vind dat,maar uiteindelijk is de kwaliteit prima en het stel 'kan toch z'n werk gaan doen' ,dan lijkt me dat je die stellen niet terug naar de fabrikant stuurt om ze te laten herstellen.
Dan pas je wellicht eerder de gevraagde lasmethode aan zodat je papier werk ook op orde is.
(maar dit zeg ik zonder enige kennis van regels e.d. omtrent dat soort zaken,geen idee of dat zoiets kan/mag)


Lassen en de verschillende lasmethodes is een complete studie op zich, en alle effecten en gevolgen daarvan zijn hier niet zomaar even uit te leggen.

Neem nou maar gewoon aan, er is geconstateerd dat ergens in het ontwerp of uitvoering iets mis gegaan is en waardoor die betroffen stellen nog een terug moeten naar de fabrikant, en dat gaan die stellen ook daadwerkelijk.



Laatst bewerkt door thom op 03-08-2024 13:13
 

03-08-2024 21:30:32
ToH
ToH

Volgens een lid in de ICNG-Facebookgroep komt morgen (4-8) stel 3212 naar NL.



Laatst bewerkt door ToH op 03-08-2024 21:30
 

04-08-2024 09:34:51
mdeen
mdeen

Quote
MennoSBB (30-07-2024 07:58:27):


Er zijn inderdaad nog 34 stellen die nawerk nodig hebben. Ik zou alleen niet gaan puzzelen met de afleverdata op de Railwiki, dan kom je nooit uit op deze 30-34 verdeling.


Railwiki lijkt de realiteit goed weer te geven, alleen de 3130 is nog niet ingevuld. Dat maakt 24 stellen die in dienst zijn. Bij nog 17 stellen staat een afleveringsdatum, maar ik ben wel benieuwd welke dan de ontbrekende 6 stellen zijn die volgens NS dan "op de baan" zijn.
3101 en 3206 hebben nog een recente afleverdatum, de rest is lang geleden afgeleverd.



Laatst bewerkt door mdeen op 04-08-2024 09:36
 

04-08-2024 09:53:25
VIRMm1
VIRMm1

Quote
mdeen (04-08-2024 09:34:51):


Quote
MennoSBB (30-07-2024 07:58:27):


Er zijn inderdaad nog 34 stellen die nawerk nodig hebben. Ik zou alleen niet gaan puzzelen met de afleverdata op de Railwiki, dan kom je nooit uit op deze 30-34 verdeling.


Railwiki lijkt de realiteit goed weer te geven, alleen de 3130 is nog niet ingevuld. Dat maakt 24 stellen die in dienst zijn. Bij nog 17 stellen staat een afleveringsdatum, maar ik ben wel benieuwd welke dan de ontbrekende 6 stellen zijn die volgens NS dan 'op de baan' zijn.
3101 en 3206 hebben nog een recente afleverdatum, de rest is lang geleden afgeleverd.


Ik denk dat NS de Belgische treinen ook meerekent. Hoewel die niet in de reizigers dienst actief zijn zijn deze al wel geaccepteerd en afgenomen door NS

 

04-08-2024 10:16:34
MennoSBB
MennoSBB

Het inderdaad goed kunnen dat de 30 stellen die de NS noemde de 23 stellen die in dienst zijn + 7 ICNG-B stellen die al af zijn geaccepteerd, dan kom je op uit 30.

Een grotere puzzel zijn 34 stellen die nog terug moeten naar de fabriek. Als je de gaten in de Railwiki optelt dan kom uit op een veel groter getal. Echter melde de NS dat er nog 34 stellen waren die nog terug naar de fabriek moeten. De vraag is of ze hierin de stellen meetellen waar die nu al in de fabriek zijn voor nawerk. we weten op dit moment niet hoeveel dat er precies zijn. Daarnaast zijn er ook nog de ICNG-B stellen die gebruikt zijn voor de certificatie die nog nawerk nodig hebben maar mogelijk geen problemen met de laskwaliteit hebben.

Ik hoop nu vooral dat nu het nawerk proces helemaal opgestart lijkt te zijn met de nieuwe nawerk lijnen in Polen en Zwitserland dat de leveringen nu ook frequenter gaan worden.

 

04-08-2024 12:44:06
treinhobby
treinhobby

Er is nog een categorie stellen die dus wel 'klaar' zijn, maar nog niet door de NS afgenomen.

Oa. ICNG-D valt daaronder.

Aangezien alleen de eerst gebouwde binnenlandse stellen voor retrofit moesten, kan een ICNG-B nooit daarvoor in aanmerking komen.

 

04-08-2024 12:56:38
jmv
jmv

Quote
ToH (03-08-2024 21:30:32):


Volgens een lid in de ICNG-Facebookgroep komt morgen (4-8) stel 3212 naar NL.


Stel is gezien vlakbij Fulda op weg naar Freiburg (Breisgau) en verder. Richting Zwitserland waarschijnlijk. Melding komt van Drehscheibe-Online.

 

04-08-2024 13:03:42
phantom
phantom

Quote
treinhobby (04-08-2024 12:44:06):


Er is nog een categorie stellen die dus wel 'klaar' zijn, maar nog niet door de NS afgenomen.

Oa. ICNG-D valt daaronder.

Aangezien alleen de eerst gebouwde binnenlandse stellen voor retrofit moesten, kan een ICNG-B nooit daarvoor in aanmerking komen.



Ik was onder de impressie dat er van de ICNG-D stellen maar 1 of 2 gemaakt waren en dat puur voor testen.
Een stel dat gebruikt wordt voor testen en verder nog geen afname rit(ten) heeft gehad en is geaccepteerd door NS is ook niet "klaar" als je het mij vraagt.
Hoeveel ICNG-D stellen zijn er nu dan wel niet gebouwd zover ??

 

04-08-2024 15:16:34 1
aarclay
aarclay

Er zijn nu twee test-ICNG-D's in Duitsland met de nummers 3351 en 3352 (afkomstig uit de binnenlandse order). Ik ga er vanuit dat de 3353 t/m 3362 nog niet gebouwd zijn. De aflevering daarvan zou vóór 2026 gepland zijn.
Misschien zijn ze al wel bezig met de ruwbouw, maar gezien er nog getest wordt, lijkt het mij niet zinvol om de seriebouw te beginnen.



Laatst bewerkt door aarclay op 04-08-2024 15:17
 

04-08-2024 22:49:52
thom
thom

Quote
phantom (04-08-2024 13:03:42):


Quote
treinhobby (04-08-2024 12:44:06):


Er is nog een categorie stellen die dus wel 'klaar' zijn, maar nog niet door de NS afgenomen.

Oa. ICNG-D valt daaronder.

Aangezien alleen de eerst gebouwde binnenlandse stellen voor retrofit moesten, kan een ICNG-B nooit daarvoor in aanmerking komen.



Ik was onder de impressie dat er van de ICNG-D stellen maar 1 of 2 gemaakt waren en dat puur voor testen.
Een stel dat gebruikt wordt voor testen en verder nog geen afname rit(ten) heeft gehad en is geaccepteerd door NS is ook niet 'klaar' als je het mij vraagt.
Hoeveel ICNG-D stellen zijn er nu dan wel niet gebouwd zover ??


Een treinstel wat geen afname rit heeft gehad, kan ook nog niet geaccepteerd zijn.door NS, de afname rit is daar een onderdeel b van natuurlijk.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

05-08-2024 07:28:26
treinhobby
treinhobby

Dat snap ik.

Maar mijn bericht is ook een reactie op MennoSBB.

 

05-08-2024 08:15:32
MennoSBB
MennoSBB

De 2 ICNG-D stellen zijn de laatste twee 8 delige stellen uit de originele bestelling, dat zijn dus recent gebouwde stellen.

In de Railwiki zie je heel mooi vanaf wanneer Alstom nieuwe treinstellen is gaan leveren. Ook voor de ICNG-B is dat halverwege de productie gebeurt. Ik tel nu 54 gaten in de lijsten waarvan er volgens de NS dus 34 nog terug naar de fabriek. De vraag is dus, waar zijn de overige 20 treinstellen en wat moet daar nog mee gebeuren voordat deze afgeleverd kunnen worden?

 

05-08-2024 09:03:30
VIRMm1
VIRMm1

Is er ook niet nog een categorie 'wel nawerk, geen lasproblematiek' ?

 

05-08-2024 12:15:23
aarclay
aarclay

Zou kunnen.
Ik weet niet of wij daar over kunnen oordelen. Want we weten niet welke batch precies lasproblemen hebben gehad.
In de fabriek is het een kwestie van alles ontmantelen (wat toch al moet vanwege de afgelopen garanties), en de lasnaden onderzoeken. Met nat vingerwerk van eerdere conclusies uit rapporten (Railistics audit. bijv.) kan je wel een reeks samenstellen, maar het blijft een gok.

Maar misschien was de 3101 als eerste proto qua lasnaden wel prima, en bleef het bij retrofit.
Geen idee...



Laatst bewerkt door aarclay op 05-08-2024 12:18
 

05-08-2024 16:18:39
phantom
phantom

Quote
thom (04-08-2024 22:49:52):


Quote
phantom (04-08-2024 13:03:42):



Een stel dat gebruikt wordt voor testen en verder nog geen afname rit(ten) heeft gehad en is geaccepteerd door NS is ook niet 'klaar' als je het mij vraagt.
Hoeveel ICNG-D stellen zijn er nu dan wel niet gebouwd zover ??


Een treinstel wat geen afname rit heeft gehad, kan ook nog niet geaccepteerd zijn.door NS, de afname rit is daar een onderdeel b van natuurlijk.


Er had ook: en NIET is,moeten staan,gevalletje te vlot typen en niet aandachtig even teruglezen,foutje ,bedankt. ;-)

 

08-08-2024 16:37:39 1
rolandrail
rolandrail

ICNG 3212 is 5 augustus jl. overgebracht naar Alstom in Villeneuve (CH).

 

08-08-2024 19:24:26 1
zigzag
zigzag

Quote
MennoSBB (04-08-2024 10:16:34):


De vraag is of ze hierin de stellen meetellen waar die nu al in de fabriek zijn voor nawerk. we weten op dit moment niet hoeveel dat er precies zijn. Daarnaast zijn er ook nog de ICNG-B stellen die gebruikt zijn voor de certificatie die nog nawerk nodig hebben maar mogelijk geen problemen met de laskwaliteit hebben.

Ik hoop nu vooral dat nu het nawerk proces helemaal opgestart lijkt te zijn met de nieuwe nawerk lijnen in Polen en Zwitserland dat de leveringen nu ook frequenter gaan worden.


De vraag is wanneer NS eindelijk eens wel duidelijkheid gaat geven over hoe realistisch hun doelstellingen zijn. NS heeft een half jaar geleden via een interview in het AlgemeenDagblad een doelstelling bekend gemaakt dat ze aan het eind van het jaar 50 stellen moeten hebben. Dat is een oplevering van ongeveer 1 trein per week zonder tegenslag, of een aantal met een heel ruime betekenis van hebben. In het laatste bericht (dat ongeveer 6 maanden na de bekendmaking van het doel is verschenen) noemen ze het doel niet. Wel schenken ze veel aandacht aan de problemen die er allemaal zijn en dat ze die proberen te laten verhelpen. Fijn dat ze dat openlijk erkennen, maar vertel er dan als NS bij wat voor gevolgen dit lijkt te hebben voor de doelstellingen. Maar in plaats daarvan vieren ze liever dat het 30e stel geleverd is, We kunnen dan hopen dat nu we 31 weken in het jaar hebben gehad die 30e trein zou betekenen dat ze op schema liggen. Of hopen dat de levering frequenter gaat worden. Maar voor de reiziger telt hoeveel stellen ze betrouwbaar in gebruik hebben en of het aantal volgens NS nog steeds 50 treinstellen zijn of dat ook dat toch weer niet haalbaar blijkt.



Laatst bewerkt door zigzag op 08-08-2024 19:27
 

08-08-2024 20:09:20
broek53
broek53

Het aantal is in zoverre van groter belang dan het pure getal (stelletje meer of minder) dat die 50 nodig zijn voor het dienstregelingsmodel 2025, met de IC Direct naar Amsterdam Zuid en verder door het land in.



Laatst bewerkt door broek53 op 08-08-2024 20:10
 

09-08-2024 09:35:30
MennoSBB
MennoSBB

De bal ligt bij Alstom.

Ongepland nawerk is altijd lastig, Alstom heeft eerder een tijdschema belooft dat ze uiteindelijk niet konden halen. Nu de nawerk lijnen eindelijk helemaal zijn opgezet moet het hopelijk sneller gaan.

De treinen zullen niet sneller komen dan dat Alstom ze kan afleveren, NS kan daar weinig aan veranderen. Dit zal zeker en les zijn geweest voor de NS waardoor ze nu geen harde afleveraantallen meer noemen.

De dienstregeling 2025 is al aangepast met een afgeschaalde doorkoppeling vanaf Amsterdam Zuid. Dit was vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en de trage levering van de ICNG. Beide problemen zullen volgend jaar nog niet zijn opgelost, de volledige doorkoppeling zal nog langer op zich laten wachten dan begin dit jaar werd verwacht. Alstom krijgt hierdoor ook weer langer de tijd om de treinstellen te kunnen uitleveren.

Is er trouwens iets bekend gemaakt over een compensatie van Alstom aan de NS voor de vertraagde levering?

 

09-08-2024 12:54:17
aarclay
aarclay

Nee, er is niks publiekelijk bekend gemaakt over een compensatie. Het contract is ook niet volledig openbaar, waaronder de details over de levering. Er zijn uiteraard wel afspraken over gemaakt, gaf de NS ergens aan in de media, maar zonder details te willen noemen. Ik vermoed dat dit in het NRC stond.

Maar theoretisch kan dit zo zijn dat Alstom bijvoorbeeld een aantal treinstellen voor eigen rekening neemt. Maar het is aan NS of ze hier ooit meer over willen zeggen. Contracten blijven immers deel van geheimhouding. Bij de levering van de Twindexx aan de SBB kwam Alstom de vervoerder tegemoet met een royaal servicecontract, en Bombardier bood eerder al 3 extra treinstellen aan.

 

09-08-2024 12:55:47 1
thom
thom

Lijkt mij ook nog niet zo'n heel relevante discussie, je weet immers nog niet hoeveel stellen er daadwerkelijk vertraagd raken, en met welke vertraging.

 

09-08-2024 17:55:46
MennoSBB
MennoSBB

Volgens het originele contract zou de eerste levering in januari 2020 zijn, de hele eerste batch is compleet al enkele jaren vertraagd. Inmiddels is het contract al een paar keer gewijzigd en zijn er nabestellingen gedaan. Er zijn dus genoeg momenten geweest om de compensatie te verrekenen, in tegenstelling tot de SBB order is er hier dus niet voor gekozen om dit openbaar te maken.

Er is dus verder weinig over te zeggen, de mensen met kennis zullen er niks over naar buiten brengen, voor alle andere mensen inclusief mijzelf blijft het een vraag.

 

10-08-2024 16:38:06
phantom
phantom

Quote
MennoSBB (09-08-2024 09:35:30):


NS kan daar weinig aan veranderen. Dit zal zeker en les zijn geweest voor de NS waardoor ze nu geen harde afleveraantallen meer noemen.



Dat NS niks kan veranderen aan de werkwijze,capaciteit, en opzet van Alstom,lijkt me redelijk normaal.
Je hebt je (binnen bepaalde grenzen) maar te voegen naar wat Alstom in dit geval kan en wil doen.
Anderzijds had ik (en ja dit klinkt misschien ergens naar) verwacht van NS dat ze niet in een soort 2e fyra debacle zouden stappen,maar dat hebben ze feitelijk wel gedaan.
Dus ze zullen best wel dingen hebben geleerd,maar mijn inziens (persoonlijke mening) hebben ze niet genoeg geleerd,anders had dit,denk ik,voorkomen kunnen worden.
Het is wederom, cru gezegd, een product wat fabricatie problemen kent,wederom leverings problemen kent,en wederom kwaliteits issues kent.
Dat klinkt toch verrekte veel als the fyra story,in elk geval voor mij.

 

10-08-2024 17:38:43
thom
thom

Knap oordeel zonder de ins en outs van het hele project, en alle onderlinge afspraken te weten tussen beide partijen...

Daarnaast rijdt ICNG nu al met meer stellen en al langer rond dan de V250 ooit gedaan heeft.

 

10-08-2024 17:44:49 1
mvschoon
mvschoon

Als je rijden in Italië niet meetelt. En daarvan waren er dan ook maar 19 besteld....

 

10-08-2024 18:30:31 4
sjoerd
sjoerd

Ach ach, het blijft maar aan de gang. Wanneer gaat het doordringen dat welhaast elk materieel na aflevering kuren had die de klant onder de knie moest krijgen? Er rijden nu ongeveer 25 ICNG dagelijks hun diensten. Dat het beter had gekund, snapt iedereen, maar iedere technicus, machinist, onderhoudspersoon en reiziger moet inspelen op de eigenaardigheden van een heel nieuw concept.

Dat is toch op je werk ook, als je een andere pc of airco of balpen krijgt? En thuis, als je nieuwe mixer drie knoppen heeft en je oude twee? En ja, er zijn ook ooit miskopen gedaan, maar die rijden al snel geen dagelijkse rondjes meer.

 

10-08-2024 19:57:25
VIRMm1
VIRMm1

En waarom blijft er geroepen worden "ICNG is Fyra 2.0" terwijl de ICNG zich sinds kort inmiddels heel betrouwbaar heeft bewezen?

Er gaat soms wat stuk ja, maar dat is bij een VIRM, ICM, SLT of noem maar op ook zo. Alleen die liggen inmiddels totaal niet meer onder een vergrootglas dus het valt niemand meer op.

Goed, het afleverproces loopt niet zoals beoogd, maar eenmaal in de dienst zijn het gewoon goede treinen inmiddels.

 

10-08-2024 20:39:13 4
Oldskool
Oldskool

"ICNG is Fyra 2.0"

Dat is het stokpaardje van Rikus, zijn sympathisanten en de papegaaien die daar weer achteraan lopen. En na het schijnt, want die actiegroep spreekt van klokkenluiders, zijn er dus collega’s die die trein tot op de rails afbranden. Uiteraard in de anonimiteit. En als die leus maar keer op keer herhaalt blijft worden, dan gaat het gros het op den duur wel geloven. Trumpiaanse Praktijken 😁

 

11-08-2024 11:38:24
thom
thom

Quote
mvschoon (10-08-2024 17:44:49):


Als je rijden in Italië niet meetelt. En daarvan waren er dan ook maar 19 besteld....


Nee, uiteraard tel ik dat daarin niet mee, want dat heeft geen relevantie met het hele V250 gebeuren destijds in Nederland.

 

11-08-2024 11:48:21 2
mtlx
mtlx

Het heeft even geduurd, maar de 3138 heeft afgelopen week ook de acceptatietests afgerond.

 

11-08-2024 11:48:21 1
ToH
ToH

Op Drehscheibe meldt men dat de 3317 en 3147 zijn gespot in Groß Kreuz richting Brandenburg om 9:16.

 

11-08-2024 14:41:32
Dhany78
Dhany78

Kan degene die verantwoordelijk is voor de railwiki pagina een aparte lijst voor de ICNG-D maken


De vernummering van stel 3228 naar 3321 omzetten en deze toevoegen aan de lijst van de ICNG-B?


Als laatste ook de 3130 en 3138 toevoegen aan de lijst van stellen die in dienst zijn gesteld?


Alvast dank ☺️

 

11-08-2024 20:12:49
wouterder
wouterder

Quote
ToH (11-08-2024 11:48:21):


Op Drehscheibe meldt men dat de 3317 en 3147 zijn gespot in Groß Kreuz richting Brandenburg om 9:16.


En ook onderweg naar NL. Zijn gespot in Bh deze avond, wachtend op de Nederlandse afdeling van Railadventure voor verder transport naar Zwolle.



Laatst bewerkt door wouterder op 11-08-2024 20:13
 

21-08-2024 08:04:00
aarclay
aarclay

Het lijkt erop dat de 3138 morgen eindelijk in dienst komt.

Aldus Treinposities.nl alert:

Voertuig 3138 is gepland voor trein 1178 van Eindhoven Centraal (donderdag 22 augustus 21:44) naar Den Haag Centraal (23:11).

Uiteraard onder voorbehoud.

 

21-08-2024 14:44:57 2
MaxBB
MaxBB

Hij rijdt nu al :)

 

22-08-2024 16:49:34 3
mtlx
mtlx

De 3101 heeft ook de acceptatietests afgerond.

 

23-08-2024 09:23:44
rob46
rob46

Quote
AJT (25-07-2024 17:45:04):


Gisteren om 15.00 is er een paar honderd meter heen en weer gereden met ICNGs 3xx9-3208-3110-3217 op het goederenterrein van Dresden Neustadt. Dit terwijl alle deuren open waren


Op 22 augustus werd rond 14.00 de 3208 op Ah gesignaleerd en passeerde om 14.38 de Har richting Ut. Blijkbaar is dit stel in NL of ik zou iets gemist moeten hebben.

Edit: blijken onbetrouwbare spots te zijn, is ongetwijfeld een ander stel geweest. En inderdaad, was dus de 3206.



Laatst bewerkt door rob46 op 23-08-2024 13:54
 

23-08-2024 09:44:47
Dhany78
Dhany78

Beste Somda/railwiki moderator,


Wellicht ben je met vakantie en dan snap ik t maar indien niet, zou je de ICNG somda /railwiki pagina willen updaten, zie mijn eerdere bericht hier.


Update: Ook de 3101 schijnt nu geaccepteerd te zijn door de NS

 

23-08-2024 12:11:23 3
Muizeneus
Muizeneus

Waar is toch de tijd gebleven dat je gewoon een maand moest wachten op de volgende uitgave van je favoriete spoortijdschrift voor een nieuw overzicht? En dat zelfs zonder Somdatopics waar je tussendoor indien gewenst je info vandaan kunt plukken? En geloof me, de treinspotters waren toen minstens zo gelukkig als nu....

 

23-08-2024 12:23:54 2
train85
train85

Quote
Dhany78 (23-08-2024 09:44:47):


Beste Somda/railwiki moderator,


Wellicht ben je met vakantie en dan snap ik t maar indien niet, zou je de ICNG somda /railwiki pagina willen updaten, zie mijn eerdere bericht hier.


Update: Ook de 3101 schijnt nu geaccepteerd te zijn door de NS


En je kan op deze website ook gewoon een formulier invullen met jou vraag, als het niet snel genoeg gaat. Feedback formulier.

 

29-08-2024 20:43:29 2
VIRMm1
VIRMm1

3206 inmiddels ook geaccepteerd en kan komende week in de reizigersdienst verwacht worden.

 

29-08-2024 22:08:08
broek53
broek53

Is er een bepaalde reden waarom de Benelux-ICNG nog geen van alle lijken te zijn overgenomen?

Dit te meer omdat volgens betrouwbare bron enkele stellen (althans in de omloop) in de Benelux worden opgenomen in het wbl september.

 

29-08-2024 22:45:41
treinfan
treinfan

Er zijn meerdere stellen overgenomen, alleen nog niet ingezet in de reizigersdienst.

 

30-08-2024 06:55:17
mtlx
mtlx

Er zijn inderdaad al behoorlijk wat stellen afgenomen en gebruikt voor het proefbedrijf zonder reizigers (VIS). Binnenkort moet inderdaad de CVT (proefbedrijf met reizigers) beginnen met een aantal ritten per dag.

 

30-08-2024 07:26:33
broek53
broek53

Aha, okay. In dit topic zijn wel alle andere overnames langs gekomen en deze niet, vandaar de vraag.

 

30-08-2024 08:04:22
mtlx
mtlx

Quote
mtlx (09-06-2024 10:16:54):


Nabrandertje (ik hou het zelf allemaal niet echt bij, dus het is toeval dat ik het zie), maar voor de liefhebbers: de 3315 heeft op 15 mei alweer het acceptatieproces doorlopen.

Ook de 3313 heeft de tests doorlopen per 3 juni.


Ik en een collega hebben er hier wel een aantal gemeld, zoals bijvoorbeeld in bovenstaande post.

 

01-09-2024 14:37:44 1
ToH
ToH

Stel 3148 komt vandaag aan in NL. Afgeleverd in Bh en verder richting Zwolle.

 

02-09-2024 08:32:49
michaben
michaben

Vandaag was er een grote uitbreiding van de inzet van ICNG gepland. Er waren 22 stellen ingepland voor reizigersdienst vandaag, dat is niet helemaal gelukt want op basis van de digitale bronnen rijden er nu 19, maar dat is alsnog meer dan we er de afgelopen tijd zagen rijden.

 

02-09-2024 09:05:07
mdeen
mdeen

Daarover valt te discussieren. Afgelopen week hebben 20 verschillende stellen inzet gezien, week 29 zelfs 21. Daartussenin schommelde het tussen 17 en 19.

Het aantal kilometers dat gereden wordt heeft ook wel een opwaartse trend.

 

02-09-2024 11:08:55
michaben
michaben

Het gaat niet om het aantal inzetbare stellen, dat is hier al goed gedocumenteerd. Het gaat om het aantal stellen dat tegelijkertijd ingezet werd voor reizigersdiensten. In wijzigingsblad juni waren dat er in principe maar 12 (al kan het best zijn voorgekomen dat de bijsturing er een keer meer tegelijk heeft ingezet), vanaf nu dus planmatig 22. Dat is de grootste uitbreiding tot nu toe dus dat leek me wel een vermeldingswaardige ontwikkeling.

 

02-09-2024 13:04:21
broek53
broek53

Quote
mtlx (30-08-2024 08:04:22):


Quote
mtlx (09-06-2024 10:16:54):


Nabrandertje (ik hou het zelf allemaal niet echt bij, dus het is toeval dat ik het zie), maar voor de liefhebbers: de 3315 heeft op 15 mei alweer het acceptatieproces doorlopen.

Ook de 3313 heeft de tests doorlopen per 3 juni.


Ik en een collega hebben er hier wel een aantal gemeld, zoals bijvoorbeeld in bovenstaande post.


Okido. Dat heb ik dan gemist en anderzijds Treinposities ook. Daar ging ik op af en daarin staat ook nog geen Beneluxstel op inzetbaar.

 

03-09-2024 07:48:46 3
MetroRET
MetroRET

De 3101 is zojuist in dienst gesteld als 908.

 

03-09-2024 09:11:36 3
mtlx
mtlx

En de 3319 heeft inmiddels ook de acceptatietests afgerond.

 

11-09-2024 12:13:30 1
broek53
broek53

Voor het overzicht in de Railwiki: de 3206 heeft de eerste ritten in de reizigersdienst gemaakt op 4 september en de 3130 al op 2 augustus.

 

12-09-2024 11:33:55 2
mtlx
mtlx

De 3316 heeft de acceptatietests ook doorlopen.

 

15-09-2024 19:03:54
wouterder
wouterder

Vandaag 15-09, is de 3320 het land binnen gesleept naar Zlr.