Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl
Ontwikkelingen NS FLIRT3-treinstellen
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
21-02-2023 19:58:07
DylansDepot
DylansDepot

Vandaag (21-02-2023) is de 2206 met geel front samen met de 2217 te vinden in de 6400 serie tussen Weert en Tilburg Universiteit. Filmpje van vertrek uit Eindhoven




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

21-02-2023 21:21:53
Daan!
Daan!
Quote
Oldskool (21-02-2023 19:21:33):
Quote
Daan! (21-02-2023 17:52:58):

Dat zou wel verstandig zijn.

Hahaha, grapjas! Loop dan even binnen bij de manager die dit bepaald heeft en lees hem/haar dan meteen even de les! En waarschuw hem/haar meteen even dat hij/zij eerst Somda raadpleegt alvorens iets aan het materieel te veranderen.

Wat een hoogmoed zeg 🤨


Toevallig ken ik diegene. Dus ga ik doen!

 

21-02-2023 23:29:00
sigma
sigma
Quote
GerritJan (21-02-2023 15:53:25):

Ze zijn misschien bedoeld om reizigers te vervoeren, maar tevens zijn de kleuren van de trein direct ook het visite kaartje van de trein. Zoals vroeger waren ze rood en groen en dat gaf een indruk van 'de trein is echt duur en luxe'. Toen is NS overgestapt op een gele huiskleur met blauwe banen. Dat gaf de indruk van 'niet zo duur' en kregen de treinen meer reizigers. De kleurenstelling weegt dus zeker ook mee met het vervoeren van reizigers en visite kaartje van de vervoerder zijn.


Alsof er meer of minder reizigers komen door de kleurstelling van een trein? Nee!



Laatst bewerkt door moderator op 22-02-2023 07:51
 

21-02-2023 23:39:27 1
seinhuis
seinhuis
Quote
sigma (21-02-2023 23:29:00):
Quote
GerritJan (21-02-2023 15:53:25):

Ze zijn misschien bedoeld om reizigers te vervoeren, maar tevens zijn de kleuren van de trein direct ook het visite kaartje van de trein. Zoals vroeger waren ze rood en groen en dat gaf een indruk van 'de trein is echt duur en luxe'. Toen is NS overgestapt op een gele huiskleur met blauwe banen. Dat gaf de indruk van 'niet zo duur' en kregen de treinen meer reizigers. De kleurenstelling weegt dus zeker ook mee met het vervoeren van reizigers en visite kaartje van de vervoerder zijn.


Alsof er meer of minder reizigers komen door de kleurstelling van een trein? Nee!


GerritJan heeft gelijk. Indien je ons niet gelooft lees het rapport Psychologie van kleur: dit zeggen kleuren over merken door.



Laatst bewerkt door moderator op 22-02-2023 07:51
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-02-2023 23:41:06
DDZ7504
DDZ7504
Quote
sigma (21-02-2023 23:29:00):
Quote
GerritJan (21-02-2023 15:53:25):

Ze zijn misschien bedoeld om reizigers te vervoeren, maar tevens zijn de kleuren van de trein direct ook het visite kaartje van de trein. Zoals vroeger waren ze rood en groen en dat gaf een indruk van 'de trein is echt duur en luxe'. Toen is NS overgestapt op een gele huiskleur met blauwe banen. Dat gaf de indruk van 'niet zo duur' en kregen de treinen meer reizigers. De kleurenstelling weegt dus zeker ook mee met het vervoeren van reizigers en visite kaartje van de vervoerder zijn.


Alsof er meer of minder reizigers komen door de kleurstelling van een trein? Nee!


Er zijn wel degelijk mensen die specifiek op reis gaan om een keer met een vernieuwde/nieuwe trein mee te gaan. Dus het antwoord op die vraag is ja. Zijn er niet veel, maar ook niet 0.



Laatst bewerkt door moderator op 22-02-2023 07:51
 

22-02-2023 09:23:16
sjoerd
sjoerd

Zoals we samen hier ook zien: de één vindt dat mooi, de ander dit. Een oude zegswijze bedoelt: over smaak valt niet te twisten. En het zal best uitmaken of kauwgom paars is of rood, maar gekauwd wordt er toch. De meeste auto's zijn in ongeveer tien kleuren leverbaar. Bij fietsen is dat al minder, en bij meubels is het nog persoonlijker.

Veel belangrijker is, dat je hier gelukkig mag vinden wat je vindt, maar een ander daarvan overtuigen is zinloos.

 

22-02-2023 10:31:47
GerritJan
GerritJan

Ja. Dat heeft dergelijk wel iets met aantrekkingskracht te maken.

Bekijk anders de leuke youtube video van NS, het is interessant ook nog :D

Waarom werden NS-treinen eind jaren ‘60 geel? | TIJDREIZEN #1 HUISSTIJL



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-02-2023 10:33
 

22-02-2023 10:35:23
GerritJan
GerritJan

mag vw worden



Laatst bewerkt door GerritJan op 22-02-2023 10:36
 

22-02-2023 10:36:20
thom
thom

Dat is uiteindelijk ook jouw mening maar dat je dat luxe vind uitstralen :)

 

22-02-2023 16:14:25
brun
brun

Andere vraag. Ik zit in een Flirt van Eurobahn (Rheine-Münster). Die treinstellen trekken echt pijlsnel op. Dat valt me al jaren op. Véél rapper dan de Flirts van de NS. Maar die laatste hebben meer vermogen dan de Eurobahn-versies, dus aan de bovenleidingspanning kan het niet liggen.

Rijdt de NS zuiniger, zou dat het zijn?

 

22-02-2023 16:18:32
DDZ7504
DDZ7504

NS (en volgens mij alle Nederlandse) FLIRTS zijn begrensd op de tractie, ja. Dat is al zo sinds de toelating.

 

22-02-2023 16:21:59 1
brun
brun

Zonde.

Net even getimed. In 40 seconden naar minimaal 140 km/uur. Volgens mij zelfs 160, maar ik zat er net naast met de stopwatch, omgerekend kwam er iets van 150 uit. De trein is vol bezet met reizigers. Wow.



Laatst bewerkt door brun op 22-02-2023 16:23
 

22-02-2023 16:56:59
Marco
Marco
Quote
brun (22-02-2023 16:21:59):

Zonde.

Net even getimed. In 40 seconden naar minimaal 140 km/uur. Volgens mij zelfs 160, maar ik zat er net naast met de stopwatch, omgerekend kwam er iets van 150 uit. De trein is vol bezet met reizigers. Wow.


Ze hebben zo'n 200 kN aanzetkracht bij 165 ton. Over de eerste 50 km/h doen ze dus ongeveer 11 seconden. Daarna ben je beperkt op constant vermogen: van 50 km/h naar 140 km/h met 2700kW kan in 40 seconden. Dus 0-140 kan in ca 51 seconden.

Of je hebt een andere Flirt dan die ik heb aangenomen.

Maar snel zijn ze sowieso. Flirts zijn behoorlijke krachtpatsers.

 

22-02-2023 17:05:42
MasterE
MasterE

En dan zijn ze nog iets geknepen om niet een open/te kort gesloten overweg over te rijden.



Laatst bewerkt door MasterE op 22-02-2023 17:05
 

22-02-2023 17:40:31
brun
brun
Quote
Marco (22-02-2023 16:56:59):

Ze hebben zo'n 200 kN aanzetkracht bij 165 ton. Over de eerste 50 km/h doen ze dus ongeveer 11 seconden. Daarna ben je beperkt op constant vermogen: van 50 km/h naar 140 km/h met 2700kW kan in 40 seconden. Dus 0-140 kan in ca 51 seconden.

Of je hebt een andere Flirt dan die ik heb aangenomen.

Maar snel zijn ze sowieso. Flirts zijn behoorlijke krachtpatsers.


Een doodnormale Flirt 3 van Eurobahn. In 40 seconden van stilstand tot dienstregelingssnelheid. Daarna heb ik snel met de stopwatch de tijd tussen de bordjes geteld. Tussen 10 en 11 seconden voor 400 meter, maar hij was alweer aan het remmen, en ik drukte te laat, dus had zeker ruim de 140 km/uur aangetikt.

Het is me vroeger al opgevallen dat de treinstellen op dat traject écht snel accelereren.



Laatst bewerkt door brun op 22-02-2023 17:41
 

22-02-2023 18:16:40
marvinkok
marvinkok

Op de RB65 rijdt planmatig Flirt1, geen Flirt3.
En ja, die Flirt1 is echt een stuk vlotter (en rijdt eigenlijk ook nog fijner) dan een Flirt3, zeker de meersystemer.

 

22-02-2023 19:39:03
phantom
phantom
Quote
sjoerd (21-02-2023 18:39:10):

je krijgt gegarandeerd een soort nieuwe Vincent van Goghvormgeving.


Er is een loc geweest met een Vincent van gogh tekening gebeuren erop,t lijkt me wel wat om dat toe te gaan passen op alle treinstellen 😉

 

22-02-2023 19:49:51
GerritJan
GerritJan
Quote
brun (22-02-2023 17:40:31):
Quote
Marco (22-02-2023 16:56:59):

Ze hebben zo'n 200 kN aanzetkracht bij 165 ton. Over de eerste 50 km/h doen ze dus ongeveer 11 seconden. Daarna ben je beperkt op constant vermogen: van 50 km/h naar 140 km/h met 2700kW kan in 40 seconden. Dus 0-140 kan in ca 51 seconden.

Of je hebt een andere Flirt dan die ik heb aangenomen.

Maar snel zijn ze sowieso. Flirts zijn behoorlijke krachtpatsers.


Een doodnormale Flirt 3 van Eurobahn. In 40 seconden van stilstand tot dienstregelingssnelheid. Daarna heb ik snel met de stopwatch de tijd tussen de bordjes geteld. Tussen 10 en 11 seconden voor 400 meter, maar hij was alweer aan het remmen, en ik drukte te laat, dus had zeker ruim de 140 km/uur aangetikt.

Het is me vroeger al opgevallen dat de treinstellen op dat traject écht snel accelereren.


Is er een filmpje van bij vertrek zonder begrensing?

 

23-02-2023 09:49:37
Trainplaza
Trainplaza
Quote
DDZ7504 (22-02-2023 16:18:32):

NS (en volgens mij alle Nederlandse) FLIRTS zijn begrensd op de tractie, ja. Dat is al zo sinds de toelating.


De Flirt's van Connexxion zijn niet begrensd ;)

 

23-02-2023 10:28:21
brun
brun
Quote
marvinkok (22-02-2023 18:16:40):

Op de RB65 rijdt planmatig Flirt1, geen Flirt3.
En ja, die Flirt1 is echt een stuk vlotter (en rijdt eigenlijk ook nog fijner) dan een Flirt3, zeker de meersystemer.


Het was een (dubbele) ET 5.06, dat is een Flirt3, begrijp ik.

 

23-02-2023 11:22:28
MetroRET
MetroRET

Ik kom op een FLIRT1.

 

23-02-2023 11:27:48
brun
brun

Hmm, nu raak ik ook in verwarring. :-) Zal er nog eens op letten, de volgende keer.

 

23-02-2023 11:58:41
DDZ7504
DDZ7504

De kopvorm moet duidelijk herkenbaar zijn. FLIRT-1 heeft meer weg van een GTW kop dan van een FLIRT-3 kop.

 

23-02-2023 12:49:03
AlbertP
AlbertP

Als ik de.wikipedia.org mag geloven, is de ET 5.xx een Flirt 2. Wat het verschil tussen 1 en 2 is, kan ik overigens niet vinden, maar het is inderdaad geen Flirt 3.

 

23-02-2023 13:00:59
jeanne
jeanne
Quote
AlbertP (23-02-2023 12:49:03):

Als ik de.wikipedia.org mag geloven, is de ET 5.xx een Flirt 2. Wat het verschil tussen 1 en 2 is, kan ik overigens niet vinden, maar het is inderdaad geen Flirt 3.

Het verschil zit zowel de interpretatie van de botsnorm als elektrische installatie.

 

23-02-2023 13:04:13
cuneo56
cuneo56

De Flirt 2e generatie is uiterlijk ook nauwelijks van de 1e generatie te onderscheiden. Verschil is een verbeterde constructie om aan de (Franse) eisen van Botsveiligheid te voldoen.

De serie Flirt 1 die bestemd was voor het regionale net rond Basel kreeg voor Frankrijk maar een toelating voor Max 140 km/h daar. Daarop werd de Flirt 2 ontwikkeld die wel aan de gewijzigde eisen kon voldoen.

( maar vervolgens nauwelijks daar grensoverschrijdend naar Frankrijk zijn ingezet)

 

23-02-2023 15:46:20
marvinkok
marvinkok
Quote
brun (23-02-2023 10:28:21):
Quote
marvinkok (22-02-2023 18:16:40):

Op de RB65 rijdt planmatig Flirt1, geen Flirt3.
En ja, die Flirt1 is echt een stuk vlotter (en rijdt eigenlijk ook nog fijner) dan een Flirt3, zeker de meersystemer.


Het was een (dubbele) ET 5.06, dat is een Flirt3, begrijp ik.


ET 5 is bij eurobahn wit met gele accenten.

Eurobahn rijdt op de rb65 met ET8 (3delige treinen) in oude Westfahlenbahnkleuren....

 

23-02-2023 20:35:22
geert
geert
Quote
cuneo56 (23-02-2023 13:04:13):

De Flirt 2e generatie is uiterlijk ook nauwelijks van de 1e generatie te onderscheiden. Verschil is een verbeterde constructie om aan de (Franse) eisen van Botsveiligheid te voldoen.

De serie Flirt 1 die bestemd was voor het regionale net rond Basel kreeg voor Frankrijk maar een toelating voor Max 140 km/h daar. Daarop werd de Flirt 2 ontwikkeld die wel aan de gewijzigde eisen kon voldoen.

( maar vervolgens nauwelijks daar grensoverschrijdend naar Frankrijk zijn ingezet)


Omdat de toelating nooit rond gekomen is voor Frankrijk

 

23-02-2023 21:09:14
cuneo56
cuneo56

We dwalen een beetje af, maar die treinstrellen RABe 522 zijn wel degelijk in Frankrijk toegelaten en komen op 3 plaatsen de grens over.

Ze bereiken : Meroux ( TGV station) , Frasne en Annecy in de huidige dienstregeling

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-02-2023 00:46:08
jeanne
jeanne

Ja, om het allemaal weer een beetje Nederlands te maken, de hier ten lande rijdende GTW's zijn min of meer de prototypes voor de verstrekte Flirt2 kopvorm. In die tijd was de norm nog niet zo streng. Overigens vond men de Nederlandse eis om deze GTW volgens de nog te ontwerpen norm te bouwen enigszins overbodig in Zwitserland. Maar inmiddels weet men ook daar wel beter na een aantal klappers. Qua normen is er de laatste 25 jaar wel wat veranderd, ook wat betreft brandveiligheid.



Laatst bewerkt door jeanne op 24-02-2023 00:48
 

29-03-2023 19:04:58
DDZ7504
DDZ7504

FLIRT 2209 is vandaag met gele koppen in dienst gekomen.

 

19-05-2023 12:03:03
Dionysusnu
Dionysusnu

De 2203 heeft nu ook een gele kop. Gezien te Ehv voorop de 6442.

 

16-06-2023 14:40:37
Dionysusnu
Dionysusnu

De 2214 heeft inmiddels ook gele koppen.

Het voorste draaistel maakt een nogal uitgedrukt elektronisch achtig geluid bij het remmen, tussen de ~100 en ~10km/h. Dat heb ik bij andere flirts nog nooit gehoord. Iets nieuws met ED-remmen?

 

16-06-2023 19:17:54
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Dionysusnu (16-06-2023 14:40:37):

De 2214 heeft inmiddels ook gele koppen.

Het voorste draaistel maakt een nogal uitgedrukt elektronisch achtig geluid bij het remmen, tussen de ~100 en ~10km/h. Dat heb ik bij andere flirts nog nooit gehoord. Iets nieuws met ED-remmen?


Bedoel je een soort hoog gezoem/gesuis?

 

16-06-2023 19:22:54
Dionysusnu
Dionysusnu

Ja soort van, al zou ik het niet per se hoog noemen.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 16-06-2023 19:22
 

16-06-2023 19:55:11
pascalgerr
pascalgerr
Quote
Dionysusnu (16-06-2023 19:22:54):

Ja soort van, al zou ik het niet per se hoog noemen.


Dis is mij namelijk ook wel eens opgevallen. Ook bij het optrekken. Het geluid is er in ieder geval niet sinds het begin en maximaal van de afgelopen 2 jaar.

 

14-07-2023 09:38:14
BasSNG2001
BasSNG2001

Vorige week is treinstel 2222 afgeleverd met gele fronten na zijn revisie. De 2201 is nu al een tijdje van de radar en lijkt de volgende te zijn. Van treinstel 2207 is nog altijd geen spoor na ruim 15 maanden geen inzet.




#DiscoverEU
 

14-07-2023 11:22:06
mich
mich

2207 geloof ik nog in de hal in br wachtend op onderdelen

 

14-07-2023 14:02:07
tieske05
tieske05
Quote
BasSNG2001 (14-07-2023 09:38:14):

Vorige week is treinstel 2222 afgeleverd met gele fronten na zijn revisie. De 2201 is nu al een tijdje van de radar en lijkt de volgende te zijn. Van treinstel 2207 is nog altijd geen spoor na ruim 15 maanden geen inzet.


2201 is idd overgebracht. Dacht dat dat al op Somda vermeld was.

 

03-11-2023 08:19:08
DuLoc
DuLoc

Ik weet niet of dit in een ander topic al gemeld is, maar de 2216 (en mogelijk ook de rest van de FLIRT-vloot) heeft nu de omroepstem van Karin van As, net als alle SNG.



Laatst bewerkt door DuLoc op 03-11-2023 08:21
 

18-12-2023 20:32:32
Velo
Velo

Heeft iemand enig idee wat er eigenlijk met de 2207 aan de hand is? 619 dagen geleden voor het laatst in dienst geweest

 

18-12-2023 20:50:47
Dionysusnu
Dionysusnu

In juli werd in dit topic gemeld dat de 2207 in Blerick bij Stadler staat, wachtend op onderdelen. Sindsdien is 'ie op 14 september 2023 nogmaals daar gespot.

Volgens een wandelgangenquote op treinposities van eind oktober is de vloer vernieuwd, en zou hij toen weer bijna gereed zijn voor inzet.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 19-12-2023 08:50
 

09-01-2024 11:54:08
Velo
Velo

Iemand een idee wat er met de 2216 aan de hand is?

 

09-01-2024 13:00:37 4
marciekemp
marciekemp

Vast wel iemand ergens op de aardkloot te vinden die dat weet ja, maar als je dat nou gelijk even voor alle stellen tegelijk vraagt, dan hoef je die vraag niet elke maand opnieuw te stellen 😉



Laatst bewerkt door marciekemp op 09-01-2024 20:44
 

06-03-2024 15:48:39 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Flirt 2207 is sinds vandaag na bijna 2 jaar weer in reizigersdienst.

 

27-06-2024 12:16:32
Talbot
Talbot

Men is inmiddels begonnen met het vergelen van de viertjes: 2502 is de eerste FLIRT-IV met een gele front.

Zie hier een foto van de 2502

 

22-07-2024 00:05:33
Ryanprogam
Ryanprogam

Hoe is het eigenlijk met het herstel van de 2518? Als iemand dat weet :)

 

21-08-2024 10:26:10
Ryanprogam
Ryanprogam

Quote
Ryanprogam (22-07-2024 00:05:33):


Hoe is het eigenlijk met het herstel van de 2518? Als iemand dat weet :)



Aanvullende opmerking, de 2206 staat ook al meer dan maandje buiten dienstgesteld. Is er iets met dit treinstel dat niet vermeld is?



Laatst bewerkt door Ryanprogam op 21-08-2024 10:28
 

21-08-2024 11:27:35 1
broek53
broek53

Stel staat in Haarlem RB voor revisie. Het is het tweede stel na de 2505.

 

19-01-2025 01:19:11
aarclay
aarclay

Nieuws van RailColorNews:

Andreas Näf, Head of Sales at Stadler Service AG, recently announced the successful signing of a ETCS retrofit agreement with Nederlandse Spoorwegen for their Stadler FLIRT trains.

Oftewel, naast de VIRM krijgt ook de NS-FLIRT de beschikking over ETCS.

 

19-01-2025 11:23:01
Dhany78
Dhany78

Was al bekend en ook de SLT krijgt ETCS ingebouwd na de VIRM:

www.treinenweb.nl


ICM en DDZ blijven buiten schot omdat deze treintypes binnen 3/4 jaar uit dienst gaan.



Laatst bewerkt door Dhany78 op 19-01-2025 11:25
 

19-01-2025 12:12:55 1
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Weet iemand hoe het met herstel van de 2518 gaat? Het ongeval is bijna een jaar geleden.

 

26-01-2025 11:18:28 1
aarclay
aarclay

In de 'Werkplaatsvlog' van MasterMilo is te zien hoe tijdens zijn bezoek bij NS Werkplaats Haarlem de cabine van een Flirt wordt vervangen. Aannemelijk de 2518.

youtu.be

De video moet ik nog eens in zijn geheel zien.



Laatst bewerkt door aarclay op 26-01-2025 11:19
 

26-01-2025 13:19:52 1
treinhobby
treinhobby

Op 23:21 minuten is duidelijk het treinstelnummer 2518 in beeld.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-06-2025 16:38:42 2
broek53
broek53

De 2518 is vandaag door Haarlem afgeleverd na herstel en revisie.

 

16-06-2025 18:59:14 2
wyke2207
wyke2207

NS Stadler Flirt3 IV 2518 stond vanmiddag, maandag 16-06-2025, te Haarlem NS. Zoals bekend kwam de 2518 op zondag 11-02-2024 op een overweg bij Berghem in botsing met een op de overweg stilstaande carnavals praalwagen. De 2518 werd vandaag afgeleverd door het NS Revisiebedrijf. De 2518 kreeg aan de mABK bak NL NS 94 84 4965 018-3 een volledig nieuwe neus aangemeten. Ook aan deze zijde nu een professorisch geel front. Slechts onder de voorruit. Aan de andere zijde is het front wel helemaal geel. Naar gehoord te hebben, gaat de 2518 nu eerst langs de Zaanstraat waar de nieuwe neus van een geheel nieuw geel front zal worden voorzien. Nadien zal de 2518 weer terugkeren naar het 'zuiden'.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 17-06-2025 07:33
 

23-06-2025 15:15:36
ToH
ToH

Stel is vandaag gespot te Htnc, onderweg naar het zuiden. Aldus een foto op Treinposities.nl

 

23-06-2025 16:13:26
wyke2207
wyke2207

De 2518 staat voor woensdag 25-06-2025 gepland terug te keren in de reizigersdienst. Dan als trein 6420 tussen Weert en Tilburg Universiteit. Is uiteindelijk toch niet doorgegaan.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 25-06-2025 13:57
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

FLIRT 3 (NS)
RailWiki.nl