01-10-2025 08:44:36 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
SNCF heeft juist reservering zodat ze een trein mogelijk op 100% vulling kunnen rijden en ze rijden liever 1000 bakken die 100% gevuld zijn dan 1250 bakken die 85% gevuld zijn (terwijl dat meer reizigers is). |
01-10-2025 11:49:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Maar ook 250 bakken meer onderhoud, en dus meer kosten. |
01-10-2025 11:56:10 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik vind het knap hoeveel problemen je bij deze oplossing kunt verzinnen😉 De spoorwegmaatschappijen op deze planeet hebben inmiddels zo'n 100 jaar ervaring met het rijden van treinstellen, en met het plannen van gekoppeld rijden op ritten die dat nodig hebben. Ook DB doet dat al veelvuldig met ICE's. Dus waarom dat nu ineens heel ingewikkeld is begrijp ik niet zo goed. Het reserveringssysteem zal inderdaad erop aangepast moeten worden. Maar dat kunnen ze heus wel, want reserveringssystemen kunnen ook overweg met treinen die onderweg gesplitst worden, zoals de Nightjet, dan kunnen ze prima de reizigers aan het juiste treindeel toebedelen. Bij treinen die onderweg gesplitst worden kunnen CTA's, omroepberichten en treinpersoneel reizigers ook prima naar het juiste treindeel loodsen dus waarom hier niet? En een los treinstel in een extra treinpad inzetten? Sympathiek voorstel, maar Duitsland heeft een giga machinistentekort, en juist in de drukste periodes van de ICE Berlijn, de zomer, zullen de meeste machinisten ook op vakantie willen. Dus om daar personeel voor te gaan vinden zal niet meevallen....
|
01-10-2025 12:33:32 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Zou het niet veel handiger zijn om tijdens het hoogseizoen een uurdienst te rijden, al is het maar van Amsterdam tot Rheine, Münster of Hannover? |
![]() |
advertentie |
01-10-2025 12:48:30 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Zou me niks verwonderen wanneer de NS dat straks zelf gaat doen. Althans tijdens de uren dat de reguliere ICE niet rijdt. |
01-10-2025 13:02:38 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dat klopt omdat de NEO ook gaat rijden op de (Sprinter) verbinding München Berlijn. Op deze relatie gaat het aanbod flink omhoog vanaf december. |
01-10-2025 13:58:44 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
|
01-10-2025 14:39:36 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Wat dat betreft is het jammer dat de grensovergang bij Venlo zo vervelend is voor reizigers: krappe overstap en onbetrouwbare Eurobahn. Anders is dat voor zuidelijk Nederland ook een prima alternatief.
(In de praktijk dus met de auto naar Viersen en daar ICE 1545 als de reis richting Berlijn gaat) |
01-10-2025 17:48:42 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar als je ziet hoeveel mensen in Osnabrück overstappen op de ICE richting Bremen/Hamburg, welke ieder uur rijdt, verwacht ik toch nog wel wat klandizie. Want de RB61 is ook niet één van de betrouwbaarste verbindingen en heeft een 28 minuten overstap op Hgl vanaf de 1700 uit het westen. Laatst bewerkt door treinhobby op 01-10-2025 17:49 |
01-10-2025 18:02:07 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
01-10-2025 18:22:26 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het "probleem" met treinen is dat het nog altijd geen toonbankproducten zijn. De doorlooptijden zijn lang (aanbestedingstraject, bouw, toelating) en de orders zijn in veel gevallen klein of enigszins versnipperd. En zelfs de meest denkbare standaardtrein, de FLIRT van Stadler, moet voor elke regio waar deze wordt ingezet worden aangepast: de technische eisen in de regio kunnen anders zijn, of de klant heeft aparte wensen. Een contract compleet ontbinden is zeldzaam: na het terugsturen van de Fyra is dat nog maar 1x gebeurd (met de Talent 3 van ÖBB). Een teruggestuurde trein kan een bouwer meestal niet zomaar opnieuw verkopen, juist vanwege die ontzettende versnippering. De Fyra kon tot opluchting van Finmeccanica/Hitachi nog iets gaan doen bij Trenitalia, een aantal van de afgezegde Talent 3's zijn nu in Duitsland nog aan het werk na lange stilstand. Contracten tussen leveranciers en bouwers zitten daarom vol mijlpalen en boeteclausules voor het niet behalen daarvan, zodat er een goede reden is voor de fabrikant om z'n belofte na te komen. En die boeteclausules worden ook gehandhaafd: DSB krijgt bijvoorbeeld 3 "gratis" treinstellen van Alstom ter compensatie voor de vertraging, Siemens heeft al eens een "gratis" ICE geleverd aan Deutsche Bahn, enzovoorts. |
01-10-2025 19:47:44 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Hiernaast mag je een inschrijving als 'onredelijk laag" terzijde leggen, maar dan moet je wel met goede argumenten komen want dat zal bij grote opdrachten gellheid resulteren in een rechtzaak. En aangezien Talgo naar verluidt de enige inschrijver was, heb je dus meteen een mislukte aanbesteding en dus geen trein. Laatst bewerkt door mren op 01-10-2025 19:48 |
01-10-2025 19:47:47 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar op voorhand een partij of fabrikant uitsluiten omdat die een slechte reputatie heeft of bij andere aanbestedingen een mindere kwaliteit levert dan afgesproken is heel lastig. Dit komt ook buiten het spoor (in de bouw) veel voor. Het enige wat je kunt doen is, zoals Alex schrijft, hele strenge boetes in het contract zetten. Maar dan moet je als benadeelde partij aantonen dat het geleverde niet goed is, de leverancier aansprakelijk stellen en (soms via de rechter) de boetes innen. Maar met te zware clausules in het contract, zal dat afschrikken en kan er bij voorbaat een hoger bedrag wordt gevraagd voor de treinen, zodat eventuele boetes eigenlijk al verwerkt zitten in de prijs. |
01-10-2025 21:41:20 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Je zou kunnen opnemen dat de fabrikant aantoonbare ervaring moet hebben met de levering en toelating van het gevraagde type materieel. Natuurlijk is dat geen volledige zekerheid, maar dat biedt wel mogelijkheden en houvast in het proces. Echter moet je met dat soort eisen kunnen aantonen als aanbestedende partij dat er aan objectieve criteria wordt getoetst. Aantoonbare ervaring voor het gevraagde materieel was voor wat betreft de Fyra dus één van de zaken die niet (voldoende) was opgenomen waardoor die dus moest worden afgenomen en als winnaar uit de bus kwam. |
01-10-2025 22:22:15 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Los van wat er mogelijk is binnen de eisen van een aanbesteding. Had DB kunnen verwachten dat de Talgo's problematische treinen zouden worden? Het bedrijf bouwt al jaren hogesnelheidstreinen voor Spanje en de trekduwtreinen in de VS zijn ook helemaal niet zo slecht. Ik betwijfel of specifieke eisen ervoor zouden hebben gezorgd dat Talgo de aanbesteding zou hebben verloren aan een andere aanbieder.
|
01-10-2025 22:24:10 | ||
---|---|---|
ICM4013
![]() |
Westfalenbahn is hier wel een uitzondering in (zie ook de pagina over vervallen Zugbindung) |
02-10-2025 08:09:55 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Wie zegt dat dat dezelfde prijs moet zijn? De EC en ECD naar Brussel trekken toch ook reizigers naast de snelle Eurostar? Net zoals de EC Brussel-Parijs? Ik denk dat een rechtstreekse trein van Amsterdam naar Osnabrück best wel reizigers zal trekken, vooral als de ICE vol blijkt te zitten. |
02-10-2025 10:32:12 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
In de Spaanse pers verschijnen ondertussen veel negatieve berichten over Talgo. Zoals hier. Samenvatting van de vertaling:
De kern is dus dat Talgo klanten genoeg heeft. Maar die klanten zijn niet tevreden en dat zorgt ervoor dat het bedrijf fors verlies maakt. Laatst bewerkt door brun op 02-10-2025 10:33 |
02-10-2025 11:35:39 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Nou wat een prachtig lijstje van interesse hebbers. |
02-10-2025 19:33:51 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Precies diezelfde reactie had ik ook. :-) |
02-10-2025 23:39:44 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
|
03-10-2025 14:08:16 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Weet iemand of het eerste klasse rijtuig met het oude interieur nog in 1 van de ICB stammen zit? Kan het oorspronkelijke bericht hiervan niet meer vinden in welke stam die gezeten heeft. |
03-10-2025 14:12:47 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Zit nu in ICB 149. Dus stam 149">7704. |
03-10-2025 15:05:52 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dank. |
03-10-2025 19:18:50 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Rijtuig 32 van stam 7707 is als twee dagen afgesloten voor reizigers omdat de verlichting niet werkt. Je zou niet verwachten dat ze twee dagen lang een defect rijtuig zouden meeslepen. Zijn ze bij de DB al aan het bezuinigen op onderhoud van de IC1 rijtuigen? Want je mist nu 50% van je eerste klasse en zowel bij NS international klantenservice als in de DB Navigator App kan je wel zitplaatsen reserveren voor dat rijtuig. |
03-10-2025 19:41:10 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Is dit niet in het kader van de DarkMode testen? ;) |
03-10-2025 22:02:14 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Waarom is het rijtuig dan overdag afgesloten? Dan heb je toch geen verlichting nodig? En s avonds kun je dat A-rijtuig vast wel weer missen. |
03-10-2025 22:07:34 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Geen idee... Het gebeurt 's zomers wel vaker dat de verlichting uit staat, om de omvormer minder te belasten om de airco werkend te houden. |
03-10-2025 23:15:24 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Hier klopt iets niet. Stam 7707 was vandaag niet in Nederland. IC 148/241 werd niet gereden met stam 7707, maar 7701 (gezien te Apd). Gisteren reed stam 7707 de slag IC 242/147. Overigens lijken stam 7710 en stam 7709 de eerste 'slachtoffers' te zijn van de komst van de ICE 3neo. Deze stammen waren op 23 september resp. 24 september voor het laatst in Nederland. Opvallend is dan wel dat rijtuigen uit deze stammen nog niet in andere stammen zijn geplaatst ter vervanging van een defect rijtuig. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-10-2025 23:59:48 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Ehh nou de 7701 zat vandaag in de 145/144 (144 met +15) en de 7707 zat in de 148/241 (148 met +20) en het rijtuig wat afgesloten was heeft ook nog airco problemen wat vandaag nog gerapporteerd is. Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 04-10-2025 00:00 |