14-10-2025 19:20:50 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Tot en met Musselkanaal zelfs. |
15-10-2025 12:30:53 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Zou, heel theoretisch en al dagdromend, van Gieten verder naar Assen nog mogelijk zijn? |
15-10-2025 17:28:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik meen ergens wel is gelezen te hebben dat er bij definitieve plannen voor de 'nieuwe" nedersaksenlijn ,gebruik gemaakt zou worden van het stuk STAR spoor,waarbij de upgrade van dat spoor zou zorgen dat het geschikt zou zijn voor gebruik door zowel de STAR als door de nieuwe vervoerder. Laatst bewerkt door phantom op 15-10-2025 17:28 |
15-10-2025 18:10:09 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ging dat echt over de Nedersaksenlijn of was dat toen het plan nog slechts een verlenging van Veendam naar Stadskanaal was? Bij die verlenging werd er namelijk gesproken over de mogelijkheid de beveiliging 'schakelbaar' te maken zodat op zondagen, wanneer er een uurdienst was bij Arriva, om en om met Arriva treinen en STAR treinen gereden kon worden. Hoe men dat exact op wilde lossen weet ik niet, misschien volgens het vrijgave rangeren concept maar dan voor een volledig baanvak i.p.v. een (deel van een) emplacement? Voor een doorgaande spoorlijn zoals de Nedersaksenlijn is lijkt me dit echter niet zo praktisch meer. |
![]() |
advertentie |
15-10-2025 18:35:37 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ja, dat klopt. Inderdaad technisch gezien een Vrijgave Baanvak-schakeling op het principe van een Vrijgave Rangeren. En ja, dat kun je je niet voorstellen als het baanvak deel zou gaan uitmaken van de Nedersaksenlijn. Ik snap overigens niet dat men voor de NSL zo lijkt vast te houden aan die omweg via Zuidbroek, maar dat terzijde. |
15-10-2025 19:12:43 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
In basis zou je dan een tracé van Haren tot Emmen parallel aan de N34 kunnen aanleggen. |
15-10-2025 20:16:45 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Dan krijgt Stadskanaal geen aansluiting aan de NSL en dat is nu juist één van de doelstellingen. Dick van den Hoven |
16-10-2025 10:23:15 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het herbouwen van de lijn naar Gieten strandt volgens mij op allerlei zaken. Die grond heeft al lang geen spoorbestemming meer, dus die moet je aankopen of zelfs onteigenen. Het wordt een geheel nieuwe spoorlijn die dus ook aan alle actuele regelgeving moet voldoen - zoals natuurbescherming, viaducten in plaats van overwegen enzovoort. Ik kan me voorstellen dat ze de Nedersaksenlijn grotendeels naast het huidige STAR-spoor bouwen. Maar of daar genoeg ruimte voor is? Best interessant, ik volg het met veel belanstelling. |
16-10-2025 11:05:13 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
En er ontbreken 2 bruggen, die over de Hunze en vlak voor Stadskanaal over het 1e Dwarsdiep. Bij die laatste is een voetgangersbrug op de oude brughoofden gelegd. Dick van den Hoven |
16-10-2025 13:29:54 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Of een spoorlijn Emn - Asn, lijkt mij vervoerkundig interessanter omdat de twee grootste Drentse plaatsen daarmee ook met elkaar verbonden worden. Is slechts 30 km, in de exploitatie kun je mooi de 6200 dan doortrekken naar Emn en verder. Gn - Asn is 20 km, dus totaal 50 km Emn - Vdm is 40 km, Vdm - Gn 30 km dus totaal 70 km Dus de trein Emn-Gn rijdt 20 km om om Stadskanaal te kunnen bedienen... |
16-10-2025 13:48:24 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Je moet wat doen om de krimp van gemeenten te stoppen ;-). |
16-10-2025 16:41:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En gisteren op het nieuws bij RTL 4 was er al een item over die nieuwe lijn waarbij zowel Wildervank als een ander klein dorp inde buurt,van 4000 inwoners, weer zaten te springen om aansluiting op die lijn. |
16-10-2025 19:20:12 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Daarnaast is de lobby ook heel sterk vanuit Ter Apel. |
16-10-2025 19:23:50 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Het overgrote deel van de lijn naar Gieten is al in handen van overheden, dus dat is betrekkelijk simpel. Bestemming geven is ook administratief dus betrekkelijk simpel. Of een museumlijn aan alle hoofdspoorregelgeving moet voldoen mag je je afvragen, aangezien het geen hoofdspoorlijn wordt. |