Opvallende dingen 18 augustus
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
18-08-2025 10:38:59
stefanvw14
stefanvw14

Wederom een defect spoor tussen Ut en Ht vandaag.
De 3000 rijdt niet tussen Asd en Ht(pronose 14:45).
De 3900 rijdt niet tussen Ut en Ehv(pronose eind dienst vandaag)
De 6900 rijdt niet tussen Ut en Gdm(prognose 14:45)

Alleen de 2700 en 6000 rijden tussen Ut Gdm/Ht tot 14:45, blijf die verschillende prognoses wel bijzonder vinden.

 

18-08-2025 11:14:25
rolandrail
rolandrail

Bovenop het afgelopen nacht op de verkeerde plek/deels niet plaatsen van de L-, A- en E-borden tussen Gdm en Hdl (km 27.0 - km 40.0!) kwam vanochtend de melding over defect spoor ergens tussen Htnc en Gdm. De eerste dubbelsporige QS daarvoor werd gedaan op de verkeerde plek en dus volgt er zo (11.19-11.44) een 2e QS. De fout/deels niet geplaatste L-, A- en E-borden tussen Gdm en Hdl worden komemde nacht pas gecorrigeerd.



Laatst bewerkt door rolandrail op 18-08-2025 11:21
 

18-08-2025 11:21:18
rolandrail
rolandrail

Volgene de NS-interne app begint NJ403 vanavond in Bonn. Voor wat dat waard is ;-)

 

18-08-2025 11:32:00
stefanvw14
stefanvw14

Op de site van NS Int staat precies hetzelfde. Daar staat reis met binnenlandse treinen naar Bonn. Ander woord voor reis met ICE 251 naar Keulen en dan door naar Bonn, maar dat reisadvies wordt er niet bijgegeven.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-08-2025 11:59:45
Anoniem9
Anoniem9

Er rijden vandaag blijkbaar extra treinen tussen Amsterdam en Zandvoort naast de 5400:

De 702100, 702200 en 702300 rijden extra.

 

18-08-2025 12:08:00
rolandrail
rolandrail

Na de 2e QS tussen Htnc en Gdm "spoor binnen de norm, geen beperkkngen". 3 uur extra ellende omdat een mcn wat meld en er uiteindelijk niets aan gedaan wordt dankzij de opgerekte normen van tegenwoordig. Precies de oorzaak dat veel mcn meldingsmoe zijn geworden.

 

18-08-2025 12:30:28
R1-2010
R1-2010

Het probleem is dat de PCA (aannemer) het spoor precies tot aan de kritische/contractgrens onderhoudt. Het valt, bij elke check/QS dus nét binnen de normen. Dat het spoor er met name bij Cl en tussen Gdm en Hdl bizar slecht bij ligt weet iedere reiziger (en mcn) op dit traject. De ondergrond is volledig versleten en zoals gezegd, de aannemer doet niet meer dan af en toe wat lapwerk. Laat de machinisten maar lekker melden als ze ervan oivertuigd zijn dat het te slecht is, dan wordt de druk/urgentie tenminste opgevoerd.

Er komt vannacht een TSB van 80 tussen Hdl en Gdm...



Laatst bewerkt door R1-2010 op 18-08-2025 12:31
 

18-08-2025 12:57:32
MaxBB
MaxBB

Over het gehele stuk?

 

18-08-2025 13:59:44
noof
noof

Ja.

 

18-08-2025 14:29:57
sik214
sik214

Quote
R1-2010 (18-08-2025 12:30:28):


Het probleem is dat de PCA (aannemer) het spoor precies tot aan de kritische/contractgrens onderhoudt. Het valt, bij elke check/QS dus nét binnen de normen. Dat het spoor er met name bij Cl en tussen Gdm en Hdl bizar slecht bij ligt weet iedere reiziger (en mcn) op dit traject. De ondergrond is volledig versleten en zoals gezegd, de aannemer doet niet meer dan af en toe wat lapwerk. Laat de machinisten maar lekker melden als ze ervan oivertuigd zijn dat het te slecht is, dan wordt de druk/urgentie tenminste opgevoerd.

Er komt vannacht een TSB van 80 tussen Hdl en Gdm...


Probleem is niet de PCA, maar ProRail. ProRail heeft de onderbaan die al jaren afgekeurd is niet vernieuwd. Zonder vernieuwing is alles lapwerk. Stopmachines erover heen levert enkele dagen een beter beeld, daarna is de drama terug. Ballast bijstrooien is het probleem verergeren, nóg meer druk op de ondergrond.

In die QS die uitgevoerd wordt, wordt door de PCA een onbelaste meting uitgevoerd, die zal meestal binnen de (niet opgerekte overigens) normen zitten. Het is ook niet zomaar mogelijk voor een PCA om een belaste meting in een BD uit te voeren. Maar het verschil van wat een mcn belast voelt en meldt is natuurlijk heel anders dan dat een PCA kan meten.

Je zou in de tijd van heden verwachten dat er sensoren kunnen worden aangebracht, waardoor er belaste metingen kunnen plaatsvinden.



Laatst bewerkt door sik214 op 18-08-2025 14:30
 

18-08-2025 15:13:22
rolandrail
rolandrail

Quote
rolandrail (18-08-2025 11:21:18):


Volgene de NS-interne app begint NJ403 vanavond in Bonn. Voor wat dat waard is ;-)



Mat is onmiddels alsnog onderweg naar Awhvo, NJ 403 start dus vanavond in Asd.

 

18-08-2025 15:14:58
rolandrail
rolandrail

Quote
rolandrail (18-08-2025 12:08:00):


Na de 2e QS tussen Htnc en Gdm 'spoor binnen de norm, geen beperkkngen'. 3 uur extra ellende omdat een mcn wat meld en er uiteindelijk niets aan gedaan wordt dankzij de opgerekte normen van tegenwoordig. Precies de oorzaak dat veel mcn meldingsmoe zijn geworden.



Rond 15u werd weet een knik in het spoor gemeld, QS volgt...

 

18-08-2025 16:04:19
bond
bond

Wat betekent QS?

 

18-08-2025 16:05:37
mambo
mambo

Quick Scan, een korte buitendienststelling om een storing te kunnen beoordelen.

 

18-08-2025 16:17:20
bond
bond

Cheers!

 

18-08-2025 16:53:30
martijnham
martijnham

16.53 uur: Op Ut OZ staat een traxx/icrmh stam

 

18-08-2025 17:24:31
geert
geert

Quote
rolandrail (18-08-2025 15:13:22):


Quote
rolandrail (18-08-2025 11:21:18):


Volgene de NS-interne app begint NJ403 vanavond in Bonn. Voor wat dat waard is ;-)



Mat is onmiddels alsnog onderweg naar Awhvo, NJ 403 start dus vanavond in Asd.


In een Duitse app groep om 15.37 uur gemeld door Werlau richting Koblenz, dus die moet nog wel een eindje….



Laatst bewerkt door geert op 18-08-2025 17:25
 

18-08-2025 17:49:59
Joell35
Joell35

1x in de 30min naar Ht vanaf Ut, en waar doen we dat mee? Solo treinstellen! VIRM4, VIRM6, de reiziger is weer eens flink de klos. De flexibiliteit is totaal weg bij de Nederlandse Spoorwegen.

 

18-08-2025 18:24:30
cuneo56
cuneo56

Even afgezien van hoe het spoor er tussen Utrecht en Den Bosch bij ligt en ProRail en haar aannemers mee omgaan, het is toch meer dan erg dat vanwege het afgeven van Aanwijzingen door de Treindienstleiders daar al zowat de hele dag 2 van de 3 Intercity's worden uitgegooid, en laat ProRail zich niet verschuilen achter de dooddoener " veiligheid" want de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.

 

18-08-2025 18:51:04
rob_ehv
rob_ehv

Quote
geert (18-08-2025 17:24:31):


Quote
rolandrail (18-08-2025 15:13:22):


Quote
rolandrail (18-08-2025 11:21:18):


Volgene de NS-interne app begint NJ403 vanavond in Bonn. Voor wat dat waard is ;-)



Mat is onmiddels alsnog onderweg naar Awhvo, NJ 403 start dus vanavond in Asd.


In een Duitse app groep om 15.37 uur gemeld door Werlau richting Koblenz, dus die moet nog wel een eindje….


trein kwam om 18:20 door Horst ri Eindhoven. Lok 193 500

 

18-08-2025 18:54:02
Marco
Marco

Quote
cuneo56 (18-08-2025 18:24:30):


Even afgezien van hoe het spoor er tussen Utrecht en Den Bosch bij ligt en ProRail en haar aannemers mee omgaan, het is toch meer dan erg dat vanwege het afgeven van Aanwijzingen door de Treindienstleiders daar al zowat de hele dag 2 van de 3 Intercity's worden uitgegooid, en laat ProRail zich niet verschuilen achter de dooddoener ' veiligheid' want de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.

Met ETCS straks kan er heel makkelijk een TSB ingelegd worden, en is opheffen om deze reden niet meer nodig. Nog een paar decennia geduld a.u.b. 😁

Is het trouwens puur om deze reden, of zijn er ook "gewoon" planconflicten?

 

18-08-2025 19:00:36 1
thom
thom

Quote
cuneo56 (18-08-2025 18:24:30):


Even afgezien van hoe het spoor er tussen Utrecht en Den Bosch bij ligt en ProRail en haar aannemers mee omgaan, het is toch meer dan erg dat vanwege het afgeven van Aanwijzingen door de Treindienstleiders daar al zowat de hele dag 2 van de 3 Intercity's worden uitgegooid, en laat ProRail zich niet verschuilen achter de dooddoener ' veiligheid' want de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.


Ja, en hoe zie jij het dan voor je als de situatie niet anders toelaat op het moment ?

Nog meer aanwijzingen afgeven zal de TRDL ook niet aankunnen, en door de lagere snelheid en de tijd die het ontvangen van aanwijzingen kost zal het kwa rijtijden ook wel niet fantastisch meer zijn.

Lekker volle bak door blijven rijden is ook geen optie en ook geen enkele TRDL zal hier blij van worden.

Roepen over dat het komt door 'de heilige veiligheid' is soms ook een beetje een dooddoener voor een situatie die dom ontstaan is maar waar adhoc weinig anders aan op te lossen is.



Laatst bewerkt door thom op 18-08-2025 19:02
 

18-08-2025 19:01:45
treinfan
treinfan

De dienstregeling is niet herpland, dus er is geen sec planconflict. De uitvoering is wel lastig stabiel te houden als alle treinen een kwartier vertraging krijgen. Blijven uitvoeren van de volledige disentangling kost uiteraard extra personeel en materieel.

 

18-08-2025 19:30:45
rolandrail
rolandrail

Quote
thom (18-08-2025 19:00:36):


Quote
cuneo56 (18-08-2025 18:24:30):


Even afgezien van hoe het spoor er tussen Utrecht en Den Bosch bij ligt en ProRail en haar aannemers mee omgaan, het is toch meer dan erg dat vanwege het afgeven van Aanwijzingen door de Treindienstleiders daar al zowat de hele dag 2 van de 3 Intercity's worden uitgegooid, en laat ProRail zich niet verschuilen achter de dooddoener ' veiligheid' want de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.


Ja, en hoe zie jij het dan voor je als de situatie niet anders toelaat op het moment ?

Nog meer aanwijzingen afgeven zal de TRDL ook niet aankunnen, en door de lagere snelheid en de tijd die het ontvangen van aanwijzingen kost zal het kwa rijtijden ook wel niet fantastisch meer zijn.

Lekker volle bak door blijven rijden is ook geen optie en ook geen enkele TRDL zal hier blij van worden.

Roepen over dat het komt door 'de heilige veiligheid' is soms ook een beetje een dooddoener voor een situatie die dom ontstaan is maar waar adhoc weinig anders aan op te lossen is.



De trdl's snijden zichzelf en NS al sinds vrijdag in de vingers door constant IE6 (ROZ, max 40 km/h) af te geven i.p.v. een IE5 (SB, max 80 in dit geval)

 

18-08-2025 19:32:59
rolandrail
rolandrail

Quote
Marco (18-08-2025 18:54:02):


Quote
cuneo56 (18-08-2025 18:24:30):


Even afgezien van hoe het spoor er tussen Utrecht en Den Bosch bij ligt en ProRail en haar aannemers mee omgaan, het is toch meer dan erg dat vanwege het afgeven van Aanwijzingen door de Treindienstleiders daar al zowat de hele dag 2 van de 3 Intercity's worden uitgegooid, en laat ProRail zich niet verschuilen achter de dooddoener ' veiligheid' want de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.

Met ETCS straks kan er heel makkelijk een TSB ingelegd worden, en is opheffen om deze reden niet meer nodig. Nog een paar decennia geduld a.u.b. 😁

Is het trouwens puur om deze reden, of zijn er ook 'gewoon' planconflicten?



Er zijn geen planconflicten, de vertraging is simpelweg groot: 13 km max 80, door het afgeven van EI6 i.p.v. EI5 verlaagd naar max 40.

 

18-08-2025 19:42:46
stefanvw14
stefanvw14

Quote
cuneo56 (18-08-2025 18:24:30):


Even afgezien van hoe het spoor er tussen Utrecht en Den Bosch bij ligt en ProRail en haar aannemers mee omgaan, het is toch meer dan erg dat vanwege het afgeven van Aanwijzingen door de Treindienstleiders daar al zowat de hele dag 2 van de 3 Intercity's worden uitgegooid, en laat ProRail zich niet verschuilen achter de dooddoener ' veiligheid' want de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.



Ik vind de VSM ook wel bijzonder. De 2700 grossiert in de losse viertjes en juist die blijft rijden, terwijl de 3000(3500) vaker uit dubbele stellen bestaat. Naja en wat is de keer capaciteit te Ut inmiddels zwak, dat de 3000 Asd - Ht opgeheven moet worden en de 3900 Ut - Ehv.

 

18-08-2025 19:47:15
selivio
selivio

Quote
rolandrail (18-08-2025 19:30:45):


Quote
thom (18-08-2025 19:00:36):


Quote
cuneo56 (18-08-2025 18:24:30):


Even afgezien van hoe het spoor er tussen Utrecht en Den Bosch bij ligt en ProRail en haar aannemers mee omgaan, het is toch meer dan erg dat vanwege het afgeven van Aanwijzingen door de Treindienstleiders daar al zowat de hele dag 2 van de 3 Intercity's worden uitgegooid, en laat ProRail zich niet verschuilen achter de dooddoener ' veiligheid' want de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.


Ja, en hoe zie jij het dan voor je als de situatie niet anders toelaat op het moment ?

Nog meer aanwijzingen afgeven zal de TRDL ook niet aankunnen, en door de lagere snelheid en de tijd die het ontvangen van aanwijzingen kost zal het kwa rijtijden ook wel niet fantastisch meer zijn.

Lekker volle bak door blijven rijden is ook geen optie en ook geen enkele TRDL zal hier blij van worden.

Roepen over dat het komt door 'de heilige veiligheid' is soms ook een beetje een dooddoener voor een situatie die dom ontstaan is maar waar adhoc weinig anders aan op te lossen is.



De trdl's snijden zichzelf en NS al sinds vrijdag in de vingers door constant IE6 (ROZ, max 40 km/h) af te geven i.p.v. een IE5 (SB, max 80 in dit geval)



Ik kreeg anders vanmiddag (rond kwart over 1) "gewoon" een EI5 met idd Vmax 80, van een TRDL die er hoorbaar helemaal klaar mee was met het afgeven van de IE's...

 

18-08-2025 19:51:22 1
noof
noof

Quote
rolandrail (18-08-2025 19:30:45):


Quote
thom (18-08-2025 19:00:36):


Quote
cuneo56 (18-08-2025 18:24:30):


Even afgezien van hoe het spoor er tussen Utrecht en Den Bosch bij ligt en ProRail en haar aannemers mee omgaan, het is toch meer dan erg dat vanwege het afgeven van Aanwijzingen door de Treindienstleiders daar al zowat de hele dag 2 van de 3 Intercity's worden uitgegooid, en laat ProRail zich niet verschuilen achter de dooddoener ' veiligheid' want de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.


Ja, en hoe zie jij het dan voor je als de situatie niet anders toelaat op het moment ?

Nog meer aanwijzingen afgeven zal de TRDL ook niet aankunnen, en door de lagere snelheid en de tijd die het ontvangen van aanwijzingen kost zal het kwa rijtijden ook wel niet fantastisch meer zijn.

Lekker volle bak door blijven rijden is ook geen optie en ook geen enkele TRDL zal hier blij van worden.

Roepen over dat het komt door 'de heilige veiligheid' is soms ook een beetje een dooddoener voor een situatie die dom ontstaan is maar waar adhoc weinig anders aan op te lossen is.



De trdl's snijden zichzelf en NS al sinds vrijdag in de vingers door constant IE6 (ROZ, max 40 km/h) af te geven i.p.v. een IE5 (SB, max 80 in dit geval)


De EI5 SB80 mag pas afgegeven worden na controle door een aannemer.

Zodra een trdl een melding krijgt is het dus eerst EI6 Voorzichtig Rijden = 40 km/u.

Voor het beeld: eind vorige week heeft er een trdl in een dienst op 7 verschillende kilometreringen instructies af moeten geven. Dan ben je er inderdaad snel klaar mee. Zeker als je ook pas net bevoegd treindienstleider bent en élke dienst op dat baanvak zit, omdat de organisatie op dit moment niet flexibel genoeg is om andere baanvakken te leren.



Laatst bewerkt door noof op 18-08-2025 23:44, reden: Typfoutief
 

18-08-2025 20:01:57 2
treinhobby
treinhobby

Quote
thom (18-08-2025 19:00:36):


Quote
cuneo56 (18-08-2025 18:24:30):


… de Reizigers van 3 treinen in slechts 1 proberen te vervoeren is ook niet echt veilig.


Ja, en hoe zie jij het dan voor je als de situatie niet anders toelaat op het moment ?


Aangezien de IC’s (bijna) allemaal met solo VIRM rijden, is het dan geen idee om deze in Utrecht op elkaar te laten wachten, combineren tot 1 trein van 3 stellen en dan 2x per uur te laten rijden tussen Ut en Ht? Vervolgens haal je ze (in Ehv) weer van elkaar af en laat je per stel de eigen dienst verder oppakken naar Vl, Hrl en Mt.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-08-2025 20:03:37
cuneo56
cuneo56

Ik zie dat de IC er gemiddeld zo,'n 5 minuten in laten zitten ri Ut, daar valt in het grote geheel wel mee te leven

En ik wil ook geen Treindienstleider over de rode jagen,( weet heel goed wat het inhield) maar het valt me zwaar tegen dat ProRail er geen enkele moeite voor wil doen om dit probleem voor de Reizigers wat beter op te lossen.

Waarom kan er niet net als vroeger een medewerker in Ht / Ut in persoon de machinisten een Aanwijzing uitreiken ,, alle machinisten zijn op de hoogte en de Reizigers niet de dupe ! Heel negatief gedacht zitten dus alle managers liever thuis dan een stapje extra te zetten voor de klanten die indirect hun salaris betalen.

 

18-08-2025 20:54:49
javanree
javanree

Quote
rolandrail (18-08-2025 19:30:45):
De trdl's snijden zichzelf en NS al sinds vrijdag in de vingers door constant IE6 (ROZ, max 40 km/h) af te geven i.p.v. een IE5 (SB, max 80 in dit geval)

Ik heb de bingo kaart inmiddels aardig vol na 2 weken daar te pendelen, zowel IE6 en IE5 gehad voor 27.8-39.0 afgelopen dagen.

Men is niet consistent. Zaterdag was het iig IE5, die heb ik nog naast me liggen. Maar een veel betere oplossing was geweest al veel eerder gewoon een TSB afkondigen. Paar borden en klaar, trdl ook ontlast.

 

18-08-2025 21:05:07
R1-2010
R1-2010

Juist het plaatsen van die TSB-borden ging afgelopen nacht mis... dan hadden we vandaag niet in de ellende gezeten.

 

18-08-2025 21:50:33
Dionysusnu
Dionysusnu

Is er iets veranderd dat dit probleem nu zo veel invloed heeft? Zoals enkelen al noemen ligt het spoor er al een tijdje niet zo lekker bij op dat traject, maar het lijkt nu relatief snel verslechterd te zijn met meerdere verzakkingen en een lang stuk met TSB's. Heeft de warmte en/of droogte er effect op?