23-07-2025 18:36:00 2 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Ik blijft dat 'overwegveiligheid' een relatief zwak argument vinden. Ja, er is een kans van 0,000000x% dat er bij een passende trein een ongeval gebeurt en met die redenatie is iedere extra trein een Enorme Toename van het Gevaarlijke Risico. |
23-07-2025 18:58:58 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
NS zelf? Die zullen aannemelijk ICNG-D aangeschaft hebben om daarmee naar Duitsland te gaan rijden.... |
23-07-2025 19:20:28 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
23-07-2025 20:27:26 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Het is inderdaad erg theoretisch want weggebruikers hoeven geen toestemming te vragen om vaker over een overweg te rijden.... hoewel Prorail ook wel gaat sputteren als er bij een bestaande overweg een nieuwe woonwijk gebouwd wordt, dan wordt ook al snel een ongelijkvloerse oplossing geëist |
![]() |
advertentie |
23-07-2025 20:32:26 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Het bevreemd mijn ( om het maar netjes te zeggen) dat men stelt dat door meer treinen een overweg onveiliger zou worden. Het maakt niet uit hoeveel treinen er overheen gaan; als de lampen rood gaan knipperen, de bel rinkelt en de bomen dalen moet er gewoon gewacht worden, Dan ben je als weg gebruiker veilig! Alle andere acties maken het voor en door weggebruikers pas onveilig. Wat wel een reden kan zijn om niet meer treinen te laten rijden kan zijn dat de verhouding van Open versus Gesloten verslechterd voor het kruisende verkeer en dan komen alternatieven met ongelijkvloerse kruisingen in beeld. |
23-07-2025 21:08:49 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Interessant om te zien dat NS in 2027 naar 8 treinen per uur wilt op Amsterdam - Eindhoven |
23-07-2025 21:09:22 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Het is een stok achter de deur om beheerders te dwingen overwegen op te heffen als het treinverkeer structureel toeneemt. Op papier is een overweg 100% veilig maar bravouregedrag en verblind raken door laagstaande zon voorkom je niet. |
23-07-2025 21:09:34 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Sterker nog, overwegen kunnen juist veiliger worden doordat er méér treinen overheen rijden. Een aantal jaren geleden zijn er op de VSM lijn in korte tijd twee zeer ernstige ongevallen gebeurd, waarschijnlijk mede omdat de frequentie zó laag is dat de weggebruiker niet gewend is om daar te moeten wachten.... |
23-07-2025 21:28:02 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik vermoed dat dit niet de NS is maar de open toegangstrein die QBuzz destijds aangemeld had bij de ACM. Dus grote kans dat het merendeel van deze aangemelde treindiensten niet op de geplande datum van start gaat, maar blijkbaar hebben de vervoerders de plannen nog niet officieel ingetrokken dus moet ProRail uitgaan van wat gemeld is. |
23-07-2025 22:57:09 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Je kunt ook stellen dat meer treinen per uur het gevaar op een overweg kleiner maken omdat de kans dat een weggebruiker die zich misdraagt dan meer kans maakt in de problemen te komen waardoor hij/zij het gedrag aanpast. Ik ga immers ook niet rennen in een drukke winkelstraat of extra hard rijden op een weg met veel zijstraten of fietsverkeer. Dit soort kwesties is altijd gebaseerd op vaak voorbarige, foutieve en ontoetsbare aannames, evenals mijn redenatie boven aan deze bijdrage. ;.) |
23-07-2025 23:13:37 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Om de vergelijking nog wat lastiger te maken: door het verhogen van de frequentie, zullen er meer mensen van de trein gebruik maken. De trein is veiliger dan andere vormen van vervoer dus zal een frequentieverhoging juist leiden tot minder ongevallen op het wegennet.
Om mijn favoriete stelling uit het proefschrift van Van den Top over spoorwegveiligheid te parafraseren: "de beste manier om een reis veiliger te maken, is door dichter bij het station te gaan wonen". Voor de liefhebbers: nvbs.com |
23-07-2025 23:35:22 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
In de praktijk is het juist andersom, als een overweg meer dicht ligt dan dat ie open is voor wegverkeer werkt dat bij weggebruikers in de hand in toch sneller te kiezen om nog over te steken wanneer de overweg gaat sluiten.
Mensen weten immers dat ze dan vaker of langer moeten wachten, en worden ongeduldiger helaas... |
24-07-2025 09:14:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Mind you: ik neem geen standpunt in ten aanzien van overwegen in relatie tot frequentieverhoging. Ik stel slechts dat het zeer lastig is om er met onderzoek vat op te krijgen. Het wordt vaak vergeten, dat het stellen van lastige vragen vaak achterwege blijft omdat men vindt dat "het nu eenmaal zo is". |
25-07-2025 13:14:13 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
26-07-2025 19:53:52 | ||
---|---|---|
Jasper-N
![]() |
Flix had interesse, maar heeft het idee toch op pauze gezet, misschien dat ze met een paar van die ic 1 rijtuigen toch weer op pad willen gaan naar NL |
27-07-2025 10:55:36 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Op de HSL Zuid hebben Arriva, QBuzz en Heurotrains paden aangevraagd. QBuzz en Heurotrains willen hiervoor de ETR 1000 inzetten. |
27-07-2025 11:02:05 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Arriva heeft de HSL-ambities voor hun trein Groningen - Parijs intussen al afgezwakt naar een route via het conventionele spoor via Utrecht en Tilburg toch? |
27-07-2025 11:14:16 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat is logisch, Qbuzz is onderdeel van FS in Italië net als Trenitalia die de ambitie hebben om de komende jaren met de ETR 1000 door zo’n beetje heel Europa te gaan rijden. Qbuzz zal wel de partner voor Nederland zijn. |
27-07-2025 12:21:43 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Die ETR 1000 zijn daar al toelatings ritten mee gepland/gedaan voor buitenlandse toelating ? |
27-07-2025 12:24:44 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nee die zijn bezig voor Oostenrijk en Duitsland, daar moeten ze in december 2026 gaan rijden. Nederland en België volgen daarna. Interessant wordt de verbinding Milaan - Amsterdam via de nieuwe Maurienne tunnel in Frankrijk, maar die is geloof ik pas in 2033 klaar dus dat duurt nog even |
27-07-2025 12:27:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
QBuzz had deze treindiensten bij de ACM gemeld voor dienstregeling 2027, Heutotrain voor 2028. Er is dus nog helemaal geen sprake van aangevraagde treinpaden door deze vervoerders. Alleen Arriva had plannen om in 2026 naar Parijs te rijden met snelle treinen, maar die zouden dus afgezwakt zijn tot het conventionele net. GoVolta had ook plannen voor 2026 maar die hadden volgens mij geen HSL ambities. Laatst bewerkt door michaben op 27-07-2025 12:29 |
27-07-2025 13:17:49 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
|
20-08-2025 17:20:19 | ||
---|---|---|
Bestevaer
![]() |
Dag allen. Virgin Rail heeft aangekondigd enkeldeks Alstom treinen te kopen als ze toegang krijgen tot het Temple Mills depot in Londen. Hiermee willen ze ook gaan rijden tussen Londen en Amsterdam. SNCF heeft ondertussen dubbeldeks TGV-M's van Alstom in productie. Deze willen ze ook voor Nederland geschikt maken. Ik las verhalen over dat de lage instap van deze treinen problematisch is voor de toegankelijkheidseisen in Nederland door de hogere perrons hier. Ik ben benieuwd of jullie meer weten over de toelatingsvereisten voor treinen in Nederland buiten de consessies. Zijn dubbeldeks Alstom Avelia Horizon treinen toe te laten in Nederland? De ICE-3neo is onlangs toegelaten en heeft geen gelijkvloerse instap. Wel is deze instap naar boven ipv naar beneden. Weet iemand hier meer over? |
20-08-2025 18:05:32 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Idealiter is de instap gelijkvloers. Naar beneden de instap is eigenlijk verre van ideaal. Wellicht dat men een soortgelijk iets als NMBS kiezen met M7. Daar is 1 deur gelijkvloers en deze gaat in beginsel enkel open als het ook daadwerkelijk gelijkvloers is |
20-08-2025 18:53:36 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
De SNCF wil helemaal niet naar Nederland gaan rijden. Eurostar doet dat natuurlijk al wel en Alstom wil de Avelia Horizon heel graag aan hun verkopen. Maar inmiddels wordt er al zo lang over een potentiële order door Eurostar gesproken, zonder dat daar nog iets naar buiten over is gekomen, dat het blijkbaar allemaal niet zo simpel is. De perronhoogtes in Nederland en de evacuatie eisen voor de Eurotunnel zouden zomaar een probleem kunnen zijn. De instap naar beneden in de Avelio Horizon op 760mm perrons valt net binnen de Europese regels, maar samen met de gemiddelde lengte van de Nederlandse man is het wel problematisch qua hoofdruimte. Voor de toegang met een rolstoel heeft de TGV M al een interne lift die ook wordt gebruikt bij 550mm hoge perrons, deze kan ook gebruikt worden op onze perrons, dat is dus niet het probleem. Een oplossing als de M7 rijtuigen is geen optie, dat wordt niet door Alstom aangeboden op de Avelio Horizon. |
20-08-2025 19:42:33 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Heeft de Amtrak Avelia Liberty niet een gelijkvloerse instap op ongeveer 1200 mm hoogte? De meeste perrons daar zijn zo hoog dat je gewoon gelijkvloers boven de draaistoelen in kunt stappen. Maar goed, dat is natuurlijk geen Avelia Horizon. |
20-08-2025 20:25:42 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
1200mm is natuurlijk ook weer geen gelijkvloerse instap op 760mm. Alstom kan altijd 1 rijtuig inrichten als enkeldeksrijtuig om dit toch te bereiken, alleen is het ontbreken van gelijkvloerse instap hier niet het probleem. De oplossing met een rolstoellift in de trein is ook volgens de regels. 1 entree met gelijkvloerse instap lost het probleem bij alle andere deuren ook niet op, die volgens de regel net mogen, maar niet praktisch is in Nederland en waardoor de trein mogelijk niet aan de strenge evacuatie eisen van de kanaaltunnel voldoet. Het is in deze ook interessant dat de TGV Duplex ook nooit naar Brussel is ingezet, waarschijnlijk ook omdat Brussel Zuid ook hoge perrons heeft. Laatst bewerkt door MennoSBB op 20-08-2025 20:26 |
21-08-2025 08:23:57 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nou ik kan mij ook voorstellen dat Eurostar even afwacht tot de toelatingsproblemen zijn opgelost en de Avelia Horizon daadwerkelijk rijdt in Frankrijk. De laatste info is dat dit nog een klein jaar gaat duren, dus voorlopig staan de al geleverde serie stellen vooral wortel te schieten (inmiddels een stuk of 9) |
21-08-2025 10:46:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Weet iemand wat er van de DSB plannen is geworden,want in de openingspost van dit draadje stond het volgende: |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-08-2025 10:57:48 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Het is een treindienst bedacht met de Talgo stammen van de DSB. Deze zijn nog niet toegelaten in Nederland. Volgens mij tot op heden alleen in Duitsland, dus tot op heden is deze verbinding nog niet mogelijk zonder geschikt materieel. |
21-08-2025 11:07:54 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
In ieder geval vertraagd. Voorzien materieel is de DSB Talgo met Vectron. Die is of wordt binnenkort toegelaten in D en ik meen gelezen te hebben dat Kopenhagen-Hamburg in december start. Maar toelating in NL …. |
21-08-2025 11:15:04 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
En wiens Vectron is dat dan? |
21-08-2025 14:05:26 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Bij mijn weten zijn de toegankelijkheidsregels in verband met perronhoogte inmiddels gelijk door Europa heen. Dus als Alstom een legale oplossing heeft voor de overstappende grote Nederlanders op de 76 cm perrons in Brussel, is die oplossing ook geldig in Nederland. In volgend artikel staat met welk compromis Alstom de toegankelijkheid aanpakt bij de verschillende deuren bij de verschillende standaard-perronhoogtes (550 en 760 mm): crossborderrail.trainsforeurope.eu
Nee, die lift gaat van 550 mm (627 mm als de ophanging van dit toegankelijk treinstel opgepompt wordt) naar beneden, naar het lagere benedendek. Vanop 760 mm perrons moet er een helling naar beneden aangebracht worden om rolstoelers toegang te geven. Laatst bewerkt door DovaModaal op 21-08-2025 17:53 |
21-08-2025 14:51:01 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
|
21-08-2025 14:55:34 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Daarnaast heeft de DSB alleen maar AC(25kV en 15kV) Vectrons, die naar Nederland zou al erg moeilijk worden. Dan zou je nog ergens een locwissel moeten doen voor Vectron MS. |
21-08-2025 17:07:23 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Klikbare link naar het artikel van Jon Worth die ook na schrijven heel kritisch is gebleven op de mogelijke inzet van de Avelia Horizon door Eurostar. crossborderrail.trainsforeurope.eu Ik denk ook niet dat het nog ontbreken van goedkeuring de reden is waarom Eurostar nog geen order heeft geplaatst. Zo werkt het gewoon niet in de spoorweg industrie, het zou als een compleet gebrek aan vertrouwen in Alstom worden gezien. Daarnaast mogen ze achteraan aansluiten in de rij van spoorwegmaatschappijen die de treinen wel hebben besteld (SNCF, ONCF uit Marokko, Proxima) voor leveringen. Er is dus echt wel iets meer aan de hand waardoor er nog order is. Helemaal binnen de Europese eisen betekent ook nog niet dat de trein daardoor ook geschikt is voor inzet binnen een land. De potentiële order van Virgin is hierin misschien wel heel interessant aangezien het maar de vraag is of Alstom wil investeren in een toelatingsprocedure voor 4 landen + kanaaltunnel voor een kleine order van 12 treinen. Als er een andere grote partij is die ook een grote order wil plaatsen dan is het natuurlijk een ander verhaal. Het zou me niks verbazen als Alstom zelfs dit ontwerp als 300km/u versie is gaan aanbieden op de markt omdat de Horizon toch niet de trein voor Eurostar bleek te zijn. We gaan het zien. |
21-08-2025 17:09:58 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Die zou je dus mooi in Osnabruck hbf kunnen wisselen voor NS Vectrons. Daar moet je yoch kop maken (als je in Osnabrück wil stoppen tenminste). |
21-08-2025 18:47:02 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
En die is er: Kevin Speed. Dit is een open access-vervoerder die een graantje wil gaan meepikken op de Franse binnenlandse HSL-markt, en daarvoor 20 enkeldeks treinstellen wil bestellen bij Alstom. |
21-08-2025 21:27:43 | ||
---|---|---|
DovaModaal
![]() |
Als ik wat zoek vind ik publicaties van Alstom vanaf ongeveer april 2024 over hun Avelia Stream-plannen als vernieuwd hogesnelheidsproduct. Heel recent nog hebben ze hun Avelia Horizon-productiecapaciteit uitgebreid. Ik denk dat dat allemaal gewoon langetermijn bedrijfsstrategie is en geen improvisatie wegens een of ander acuut probleem met de Avelia Horizon. Het zou mij verbazen dat het debuterende Virgin nu opeens exclusiviteit zou hebben bemachtigd voor het enige toegelaten trein-ontwerp van Alstom. Ik denk dat Eurostar eerder mikt op de belofte van verbindingen met Zwitserland en Duitsland, en niet zo dringend als Virgin een order nodig heeft voor nieuwe treinen om iets te bewijzen in verband met toegang tot het Temple Mills depot. 12 'halve treinen' voor Virgin en nog wat voor Kevin Speed is inderdaad mager om nieuwe ontwikkeling voor te doen. Ik veronderstel dan ook dat ze de Avelia Stream in de markt willen zetten in het Verenigd Koninkrijk, als opvolger van hun Pendolino aldaar voor de conventionele lijnen. Of om sowieso een concurrent te hebben voor de architectuur van de Siemens Velaro en de Hitachi ETR1000, want ik denk dat Alstom ook wel doorkrijgt dat er weinig treinbedrijven TGV-dubbeldekkers kopen met power cars en met moeizaam instappen op hoge perrons, en dat ze dringend hun alternatief aanbod moeten vernieuwen. Deutsche Bahn bijvoorbeeld denkt niet echt aan de TGV-bouwvorm, ook al wegens de vele overstappers. De TGV-lijn blijft voorlopig beperkt tot Frankrijk en verwante bedrijven als Eurostar. Alstom zal niet beperkt willen zijn tot de rol van SNCF-TGV-hofleverancier. Laatst bewerkt door DovaModaal op 21-08-2025 21:43 |
22-08-2025 12:23:37 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
22-08-2025 18:29:23 | ||
---|---|---|
Gydo
![]() |
Voor de NJ zullen ze sowieso nodig zijn dus dan zijn er vast nog wat 193'ers over. |
23-08-2025 12:02:26 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Nightjet zal toch worden gereden met OBB vectrons,dus dan hoeft NS niks meer vast te houden daarvoor. |
23-08-2025 12:07:34 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Beide Nightjets worden hier gewoon met NS Vectrons gereden. |