Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
09-07-2025 22:03:21
plant
plant

i.v.m. vakantie had ik de afgelopen weken even niet opgelet, maar het lijstje is weer bijgewerkt, bedankt aan iedereen die hier de beschikbare informatie deelt!
Ik zal aanhouden dat ik begin met het doorstrepen van stelnummers zodra er minstens één bak van op slooprit is gegaan. Waar mogelijk benoem ik de bakken voor zover bekend.

Geheel toevallig (ik had het niet in de gaten) was dit de eerste post op een nieuwe pagina. Prima plek voor het lijstje natuurlijk.


het lijstje is verhuisd naar de volgende pagina



Laatst bewerkt door plant op 03-09-2025 10:09
 

10-07-2025 05:24:12
vrijgezel
vrijgezel

Voor zover railwiki.nl)_(InterCity_Materieel)#Sloop juist is ingevoerd, zijn er inmiddels ook al de nodige motorrijtuigen mBFk en mB gesloopt

 

10-07-2025 15:02:02
vrijgezel
vrijgezel

Quote
broek53 (09-07-2025 10:49:37):


Zouden er op 1 juli ook al meer bakken naar de sloper zijn gebracht, naast de hier gemelde sBk 4026?



Ik kreeg foto's doorgestuurd dat vorige week ook de sBk 4240 en de A 4240 op de diepladers stonden, vertrek gereed bij TMA/ Hrp. En later dezelfde bakken bij het lossen bij Adex (HKS).

 

10-07-2025 21:46:13
thom
thom

Quote
vrijgezel (10-07-2025 05:24:12):


Voor zover railwiki.nl)_(InterCity_Materieel)#Sloop juist is ingevoerd, zijn er inmiddels ook al de nodige motorrijtuigen mBFk en mB gesloopt



Op Railwiki staan ookwel wat dingen die nog niet helemaal kloppen

"Na de afvoer van de ICM-0 treinstellen is het AB rijtuig van de 4005 aangewezen als museumrijtuig. Overige treinstellen zijn nog niet aangewezen."

Die bak is toch echt al een tijdje geleden verschroot :)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-07-2025 22:46:49
frenque
frenque

Quote
thom (10-07-2025 21:46:13):


Quote
vrijgezel (10-07-2025 05:24:12):


Voor zover railwiki.nl)_(InterCity_Materieel)#Sloop juist is ingevoerd, zijn er inmiddels ook al de nodige motorrijtuigen mBFk en mB gesloopt



Op Railwiki staan ookwel wat dingen die nog niet helemaal kloppen

'Na de afvoer van de ICM-0 treinstellen is het AB rijtuig van de 4005 aangewezen als museumrijtuig. Overige treinstellen zijn nog niet aangewezen.'

Die bak is toch echt al een tijdje geleden verschroot :)



Het is niet helemaal onwaar, de middenbak van de 4005 zou oorspronkelijk worden bewaard voor het spoorwegmuseum. Tot 2017 is het AB rijtuig bewaard gebleven. Toen is het alsnog gesloopt.

 

15-07-2025 17:12:37
vrijgezel
vrijgezel

Vandaag, 15 juli 2025, maakten de volgende bakken ICM (in genoemde volgorde) de defintieve laatste rit (wel per dieplader en de kopbakken als cabrio wat betreft de cabine): mBFk 4240; mB 4240; sBk 4048; AB 4048; mBFk 4048 en tot slot mBFk 4014.

 

15-07-2025 17:47:48
selivio
selivio

Daarbij de 4049 en 4046 zijn inmiddels op de Hrp gearriveerd.

 

17-07-2025 11:45:32
103 220-0
103 220-0

17 juli 2025, 11.45: de 4025 arriveert in de Hrp.

 

19-07-2025 16:58:44 2
rob46
rob46

Quote
vrijgezel (10-07-2025 05:24:12):


Voor zover railwiki.nl)_(InterCity_Materieel)#Sloop juist is ingevoerd, zijn er inmiddels ook al de nodige motorrijtuigen mBFk en mB gesloopt


In tegenstelling tot voorgaande berichten blijken de zeven mBFk's en twee mB's niet in 2023 voor sloop te zijn afgevoerd. Naar nu is gebleken staat het negental in een uithoek op de TMA-terminal en verscholen achter een partij containers.

 

20-07-2025 14:24:55
vrijgezel
vrijgezel

Vandaar ook mijn eerste woorden in dat bericht, dus inderdaad onder voorbehoud dat die info juist was (niet dus blijkt nu). Wel bedankt voor het verifiëren!

 

22-07-2025 17:30:35
vrijgezel
vrijgezel

Vandaag, 22 juli 2025, gingen de AB 4014, sBk 4014, sBk 4035, AB 4035, mBFk 4035 en tot slot AB 4030 in deze opgesomde volgorde van het TMA terrein Hrp naar Adex Groep, op het terrein van HKS per dieplader naar de laatste bestemming.

 

22-07-2025 19:48:38
selivio
selivio

En tegelijkertijd is vandaag de 4042 op de TMA afgeleverd.

 

25-07-2025 09:44:24
plant
plant

En gisteren (24-7) is in het OD de aankomst van de 4041 op de Hrp gemeld, waar ook nog genoemd wordt dat er een nog onbekend stel op 23-7 is gearriveerd.




Youri
 

25-07-2025 09:57:35
broek53
broek53

Op heden 25-7 maakt de 4023 zijn laatste rit.

 

25-07-2025 15:25:14
selivio
selivio

Quote
plant (25-07-2025 09:44:24):


En gisteren (24-7) is in het OD de aankomst van de 4041 op de Hrp gemeld, waar ook nog genoemd wordt dat er een nog onbekend stel op 23-7 is gearriveerd.


Dat is naar verluidt de 4038 geweest.

 

29-07-2025 17:04:45 1
TurinNL
TurinNL

Ik kreeg net een bericht dat ICM vanaf 1 september niet meer zal worden ingezet in de serie 1700 en dat er allemaal materieel wordt verschoven, klopt dit?

 

29-07-2025 17:10:27
klaass16
klaass16

Quote
TurinNL (29-07-2025 17:04:45):


Ik kreeg net een bericht dat ICM vanaf 1 september niet meer zal worden ingezet in de serie 1700 en dat er allemaal materieel wordt verschoven, klopt dit?



Ik hoorde het laatst ook, van een betrouwbare bron.

Serie 1700 word volledig VIRM als het goed is

 

29-07-2025 17:26:17
Kamehameha
Kamehameha

Quote
TurinNL (29-07-2025 17:04:45):


Ik kreeg net een bericht dat ICM vanaf 1 september niet meer zal worden ingezet in de serie 1700 en dat er allemaal materieel wordt verschoven, klopt dit?


Ik had begrepen dat de 1700 DDZ wordt, zie ook dit topic somda.nl




Laatst bewerkt door Kamehameha op 29-07-2025 17:29
 

29-07-2025 17:33:13
Muizeneus
Muizeneus

Overigens is het slechts een wijzigingsblad, het kan over een paar maanden zomaar weer anders zijn ...

 

29-07-2025 19:27:57 2
broek53
broek53

Er gaan een hoop diensten (of omlopen, zoals het vaak foutief genoemd wordt) voor ICM uit de omloop. ICM concentreert zich in de 1500/2600 en de 600, 700 en 800, zo vernam ik uit zeer betrouwbare bron.

 

01-08-2025 21:30:42
TiemenS
TiemenS

ICMm 4055 is terzijde gesteld op Onnen op 1-8-2025 en zal waarschijnlijk aanstaande zondagavond met mogelijk meerdere ICMm-stellen worden overgebracht naar Ahgons via Amf. Op Ahgons staan op dit moment nog enkel de 4208, 4232, 4015 en 4020, wachtend op transport naar de Houtrakpolder.



Laatst bewerkt door TiemenS op 01-08-2025 21:33
 

03-08-2025 12:02:30
tieske05
tieske05

Quote
TiemenS (01-08-2025 21:30:42):


ICMm 4055 is terzijde gesteld op Onnen op 1-8-2025 en zal waarschijnlijk aanstaande zondagavond met mogelijk meerdere ICMm-stellen worden overgebracht naar Ahgons via Amf. Op Ahgons staan op dit moment nog enkel de 4208, 4232, 4015 en 4020, wachtend op transport naar de Houtrakpolder.



Ik zie voor vanavond (nog) geen rit gepland staan. Als er vanavond gereden zou worden is de geplande samenstelling 12 bakken. Voorkeursroute is On-Zl-Amf-Ut-Ah-Ahgons zodat er niet kopgemaakt hoeft te worden en er dus eventueel ook wat gesleept meegenomen kan worden. Wat wel al bekend is is dat zondag 31 augustus er 2 overbrengingsritten plaats zullen vinden, omdat er die week meer stellen terzijde zouden gaan, dus lees 2x 12 bakken.

 

03-08-2025 14:25:14
TiemenS
TiemenS

Quote
tieske05 (03-08-2025 12:02:30):


Quote
TiemenS (01-08-2025 21:30:42):


ICMm 4055 is terzijde gesteld op Onnen op 1-8-2025 en zal waarschijnlijk aanstaande zondagavond met mogelijk meerdere ICMm-stellen worden overgebracht naar Ahgons via Amf. Op Ahgons staan op dit moment nog enkel de 4208, 4232, 4015 en 4020, wachtend op transport naar de Houtrakpolder.



Ik zie voor vanavond (nog) geen rit gepland staan. Als er vanavond gereden zou worden is de geplande samenstelling 12 bakken. Voorkeursroute is On-Zl-Amf-Ut-Ah-Ahgons zodat er niet kopgemaakt hoeft te worden en er dus eventueel ook wat gesleept meegenomen kan worden. Wat wel al bekend is is dat zondag 31 augustus er 2 overbrengingsritten plaats zullen vinden, omdat er die week meer stellen terzijde zouden gaan, dus lees 2x 12 bakken.


Uiteindelijk is de 4055 solo vandaag overgebracht naar Ahgons via Amf. 4053 volgende die uitstroomt.

 

03-08-2025 14:54:32
AJT
AJT

Als er dan zeker stellen uit gaan, per eind augustus /gedurende deze maand, waarom zijn de nummers dan nog niet bekend?



Laatst bewerkt door AJT op 03-08-2025 14:55
 

03-08-2025 15:39:35
martijn
martijn

Wie zegt dat ze niet bekend zijn?

 

03-08-2025 16:34:24
AJT
AJT

Ze zijn hier niet genoemd. Alleen de 4053 en 4055. De rest niet

 

03-08-2025 16:45:26 2
selivio
selivio

Je bedoeld dat ze niet openbaar zijn. En dat waren ze de vorige keren ook niet, maar toen zijn ze in de openbaarheid gebracht door mensen die die gegevens hadden. Nu blijkbaar (nog) niet.

 

05-08-2025 07:13:41
Courgette
Courgette

x


Edit: Iets te voorbarig



Laatst bewerkt door Courgette op 05-08-2025 09:20
 

05-08-2025 09:17:25
jochem
jochem

De 4062 staat gewoon op reserve in On en is volledig dienstvaardig. De 4053 en 4060 staan nu in On en komen niet meer terug. De 4223 is gepland voor overbrenging vandaag naar On en die is dan ook einde verhaal.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-08-2025 16:04:50
plant
plant

Op facebook (bijv. www.facebook.com) wordt de overbrenging van de 4053, 4060 en 4223 naar Ahgons gemeld.

Een (anonieme) reactie op dat bericht stelt ook dat er in deze maand 14 stellen aan de kant gaan, in september nog eens 15.




Youri
 

10-08-2025 19:01:15
HalfBlindPrince
HalfBlindPrince

Op Treinposities wordt gemeld dat icm 4215 inmiddels ook definitief terzijde is.

 

11-08-2025 12:16:19
egnbg
egnbg

Als de berichten kloppen is dit dan mede het gevolg van de dusdanig slechte financiële positie van NS dat hiervoor gekozen wordt?

 

11-08-2025 12:25:17 1
geert
geert

Ja

 

12-08-2025 16:13:57
MickS
MickS

Weet iemand of de 4086 Terzijde staat want het stel is al sinds 5 augustus niet meer ingezet en heeft ook geen toekomstige ritten de komende dagen.

 

12-08-2025 17:01:17 1
Oldskool
Oldskool

Van stel 4086 is chopper 2 defect. Staat gepland voor het OB

 

12-08-2025 21:38:05
Rsb
Rsb

Quote
egnbg (11-08-2025 12:16:19):


Als de berichten kloppen is dit dan mede het gevolg van de dusdanig slechte financiële positie van NS dat hiervoor gekozen wordt?


Op de Railwiki kan ik, behoudens een bakwissel in 2002, niks bijzonders vinden over dit stel waarom deze nu ineens terzijde gaat. Is er een groot defect of verlopen revisietermijn?

 

12-08-2025 22:51:43
robert5591
robert5591

Ik weet niet welke je precies bedoelt, maar gezien de aantallen die genoemd worden, hoeft er niet veel bijzonders te zijn, onderhoudstermijnen kunnen geoeg zijn

 

12-08-2025 23:16:27
AJT
AJT

Hoe bedoel je dit? Gewoon de stellen die het eerst hun onderhoudstermijn erop hebben zitten, uit dienst halen? Dat lijkt mij gek, want het stel -1 of +1 is hooguit veertien dagen tot een maand jonger/ouder en die krijgen nog wel een beurt

 

12-08-2025 23:35:34
MasterE
MasterE

De 4215 heeft ook een probleem met een chopperinstallatie. Misschien loont herstel niet meer?

 

13-08-2025 02:11:52 1
thom
thom

Laat Rsb nu eerst maar zijn post verduidelijken over welk stel hij zijn vraag nu stelde, want alle mogelijke theoriën gaan bespreken waar het over zou kunnen gaan en wat er dan misschien wel niet aan de hand is schept alleen maar een boel ruis in een topic wat eigenlijk zou gaan over feitelijke ontwikkelingen van een materieel soort.

 

13-08-2025 07:48:21
rick
rick

Rsb interpreteert de quote van egnbg verkeerd, die gaat niet over de 4215 maar over het bericht van plant.

 

13-08-2025 09:23:58
Rsb
Rsb

Ik reageerde op het bericht van egnbg. Die stond als volgende bericht op die van Oldskool dat ging over de 4215. Als het een reactie wasop de stellen in het bericht van plant is het wel zo handig om te quoten. Ik doelde op de 4215 waarover door MasterE een goede verklaring is te vinden om aan de kant te zetten.

 

14-08-2025 08:40:06
AJT
AJT

Hoeveel stellen gaan er eigenlijk terzijde t.o.v. het bestand van 1 juni? Ik hoor 14,25 of zelfs 29 stellen (railwiki)

 

14-08-2025 09:07:48
geert
geert

29 in totaal

 

14-08-2025 09:25:48
AJT
AJT

Weet men ook welke stellen zeker wel en welke zeker niet terzijde gaan?

 

14-08-2025 18:55:58 6
treinhobby
treinhobby

Dat heb je op 3 augustus ook al gevraagd en daar antwoord op gekregen!

Quote
AJT (03-08-2025 14:54:32):


Als er dan zeker stellen uit gaan, per eind augustus /gedurende deze maand, waarom zijn de nummers dan nog niet bekend?


Quote
selivio (03-08-2025 16:45:26):


Je bedoeld dat ze niet openbaar zijn. En dat waren ze de vorige keren ook niet, maar toen zijn ze in de openbaarheid gebracht door mensen die die gegevens hadden. Nu blijkbaar (nog) niet.



 

18-08-2025 22:40:40
zaza
zaza

ICMm 4056+4215 zijn zondag overgebracht van On naar Ahgons voor terzijdestelling.

 

19-08-2025 19:44:50
vrijgezel
vrijgezel

Na een drie weken durende onderbreking vanwege bouwvakvakantie, werden vandaag (19 augustus 2025) de slooptransporten weer hervat. In genoemde volgorde maakten de bakken de definitief laatste rit naar de eindbestemming, Adex Groep op het terrein van HKS:
mBFk 4030; sBk 4030; sBk 4012; mBFk 4012; sBk 4049 en als laatste voor deze dag de AB 4012.

 

19-08-2025 21:02:06
broek53
broek53

En ondertussen arriveerde de 4204 uit Amf op de TMA-terminal.

 

22-08-2025 18:11:59
zaza
zaza

ICMm 4037 is vandaag overgebracht van Hgl naar Amfww

Van de geplande terzijdestelling van 15 stellen in Augustus zijn er tot nu toe 8 daadwerkelijk terzijde gesteld (ICMm 4053,4055,4056,4060,4215,4223,4228 en 4239) en op de laatste twee na allen reeds overgebracht naar Ahgons.

Edit: ook ICMm 4062 en ICMm 4224 zullen zich aansluiten bij de terzijde gestelde stellen.



Laatst bewerkt door zaza op 22-08-2025 21:23
 

22-08-2025 21:22:28
selivio
selivio

Woensdag is overigens ook nog de 4018 op de TMA-terminal afgeleverd.

 

25-08-2025 20:48:11
zaza
zaza

ICMm 4062+4224 zijn vanmiddag overgebracht van On naar Ahgons voor terzijdestelling

 

26-08-2025 20:19:59
vrijgezel
vrijgezel

Dinsdag, weer alternatieve "gehaktdag": de AB 4049; mBFk 4049; sBk 4046; AB 4046; mBFk 4046 en tot slot ging ook de mBFk 4025 voor het laatst op reis. Nieuw was tussendoor ook draaistelframes werden afgevoerd, door Adex zelf getransporteerd en 5 frames per rit, waarvan ik er zelf 2 ritten met eigen ogen heb gezien (maar mogelijk dat er nog een rit met frames gereden heeft).
In Hrp liet men er ook geen gras over groeien over de vrijgekomen plaatsen waar eerder de opgesomde bakken stonden opgesteld; treinstel 4037 werd als volgende naar de "wachtkamer" opgeduwd door Strukton lok 704.

 

27-08-2025 09:00:00
phantom
phantom

Als ik vanaf het bericht van zaza begin te tellen,dan zijn er nu al meer dan 15 stellen terzijde gezet en naar de sloper gebracht,heeft NS het aantal stellen voor afvoer naar sloper opgehoogd ?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-08-2025 09:11:57 1
martijn
martijn

Er zijn al zo'n 70 stellen terzijde gesteld. Momenteel gaan de 40+ stellen die in 2023-2024 terzijde zijn gegaan naar de sloper. Die 29 die deze maand terzijde gaan, worden opgeslagen in Arnhem.



Laatst bewerkt door martijn op 27-08-2025 09:12
 

27-08-2025 21:22:38
broek53
broek53

De 4044 is vandaag uit Hgl opgehaald en de combinatie met de SR1736 voorop en de 4043 achterop op Amf GE gezet. Gaat morgen waarschijnlijk door naar de Houtrakpolder/de TMA'terminal.

@ edit: aldus geschiedde op 28 augustus.



Laatst bewerkt door broek53 op 28-08-2025 11:05
 

28-08-2025 22:25:17
MasterE
MasterE

Quote
Muizeneus (28-08-2025 21:22:32):


Is er nog een scenario denkbaar om ICR langer in dienst te houden ter compensatie van ICM dat er deze maand uitgegaan is? Bv door ICNG al in de Noordoost laten instromen (de 700 die elders genoemd werd) en ICR nog even in de 1100 te handhaven?



Scenario's zijn altijd denkbaar, maar het gaat echt niet gebeuren!

 

28-08-2025 22:27:28
robert5591
robert5591

Uitfasering ICM is bedoeld als bezuiniging

 

29-08-2025 18:46:59
Overhover
Overhover

Quote
robert5591 (28-08-2025 22:27:28):


Uitfasering ICM is bedoeld als bezuiniging



Bezuiniging kan je het niet echt noemen, de treinstellen zijn op en er komen nieuwe toegankelijkheids regels aan. En laat nou net zo zijn dat de ICM vanwege de leeftijd en interieur al niet meer toegelaten mag worden daardoor in de reguliere dienst. ICRm gaat ook niet meer. Die zijn echt helemaal op.

 

29-08-2025 18:52:45
robert5591
robert5591

Vermindering van het aantal beschikbare bakken [en dat is wat er nu gebeurt] is wel degelijk een bezuiniging. Dat daarvoor het oudste / slechtste materieel wordt uitgezocht is logisch

 

29-08-2025 20:00:00
broek53
broek53

Zeker. Het is niet zo dat plotseling 29 stellen zo slecht zijn geworden dat ze er wel uit zouden moeten, technisch gezien. tot nu toe zijn het dan ook allemaal gewoon in de dienst rijdende stellen die eruit gaan. De bezuiniging zit 'm in het knijpen in de materieelinzet: veel reserve en verborgen reserve wordt uit de omloop gehaald en de onderhoudsreserve wordt ook verminderd - niet alleen bij ICM dus, maar over het hele park. Kortom: NS keert terug naar zoals het een hele tijd geleden was in de materieelinzet. Toen zag je in de spitsturen op opstelterreinen hooguit een verdwaald stelletje staan en geen vijf of tien zoals nu vaak te zien zijn.

 

30-08-2025 11:05:04
phantom
phantom

Dan is het niet te hopen dat ze straks te weinig reserve hebben staan,want dan word het planmatig te krappe treinen rijden.
Een situatie zoals met mat64 wat terug werd gehaald de diensten in omdat er materieel tekort ontstond,dat gaat niet meer lukken nu.

 

30-08-2025 11:05:31
geert
geert

Omdat?

 

30-08-2025 11:12:01 3
moderator
Moderator
moderator

Laten we het over de echte ontwikkelingen hebben en niet gaan speculeren.

 

30-08-2025 13:27:03
thom
thom

Quote
phantom (30-08-2025 11:05:04):


Dan is het niet te hopen dat ze straks te weinig reserve hebben staan,want dan word het planmatig te krappe treinen rijden.
Een situatie zoals met mat64 wat terug werd gehaald de diensten in omdat er materieel tekort ontstond,dat gaat niet meer lukken nu.



Minder reserve, heeft niets te maken met planmatig krappere treinen.

Dan staan er minder treinen over op opstelterreinen, en treinen die daar stilstaan zaten dus al niet gepland in een trein.



Laatst bewerkt door thom op 30-08-2025 13:27
 

31-08-2025 08:17:14
mdeen
mdeen

Quote
Overhover (29-08-2025 18:46:59):


Bezuiniging kan je het niet echt noemen, de treinstellen zijn op en er komen nieuwe toegankelijkheids regels aan. En laat nou net zo zijn dat de ICM vanwege de leeftijd en interieur al niet meer toegelaten mag worden daardoor in de reguliere dienst. ICRm gaat ook niet meer. Die zijn echt helemaal op.



Vanwege leeftijd? Is er een regel die zegt dat treinen ouder dan x jaar niet meer toegelaten mogen worden? En krijg je dan de vreemde situatie dat ICM-1 niet meer toegelaten is terwijl ICM-4 dat wel nog is? Of gaat het over het bouwjaar van het eerste stel?

 

31-08-2025 08:42:56
cuneo56
cuneo56

Er bestaat geen uiterste termijn voor toelating van materieel.Wel zal aan aanvullende technische eisen voldaan moeten worden om die te behouden ( denk aan b.v. invoering ETCS of in het verleden ATB,) Wel is de huidige (versnelde) afvoer van het ICM een vorm van bezuiniging omdat dit materieel , mede door de leeftijd , vaker en duurder onderhoud nodig heeft vergeleken met de rest.Als je dan met het overige materieel alles denkt te kunnen rijden is het lot snel bezegeld.

 

31-08-2025 08:56:52
AJT
AJT

Ik las gisteren een bericht op Somda over een afvoerrit morgen. Naast dat er gezegd werd dat er 3x3 werd afgevoerd, werden er maar 2 drietjes genoemd, welke is het derde drietje en hoe komt het dat de 4246 werd genoemd, maar vandaag nog rijdt én niet in Gn uitloopt. Klopt dat stel wel?

 

31-08-2025 09:01:20 1
martijn
martijn

Wellicht onder het bericht zelf vragen? Er staat trouwens 18 bakken totaal en die krijg je door het optellen van de bakken behorende bij de genoemde treinstelnummers. Er is dus geen derde drietje. En de meeste treinstellen rijden uiteraard tot ze niet meer niet meer nodig zijn. Dus de 4246 kan prima nog even naar Onnen rijden na afloop van zn dienst ;)

 

31-08-2025 09:56:55
Gast
Gast

Heb de samenstelling gecorrigeerd het is 2x3 wagenstel en 3x 4wagenstel en treinnummer toegevoegd

 

31-08-2025 17:33:27
MasterE
MasterE

De 4246 is de 4216.

 

31-08-2025 17:51:04
AJT
AJT

Oké, ik had het zekere voor het onzekere genomen en zit nu in de 4246

 

31-08-2025 17:58:11 10
martijn
martijn

Er worden echt geen treinen afgevoerd met de reizigers er nog in hoor.

 

31-08-2025 19:15:41
AJT
AJT

Dat bedoelde ik ook niet, ik ben in de 4246 gaan zitten omdat hij met afvoer werd bedreigd volgens berichten tot die van MasterE. Inmiddels ben ik Onnen gepasseerd. 2x3 en 3x4 staan aan elkaar gekoppeld aldaar. Zou het dan toch dat ze een trein van achttien bakken maken?

Een kantoorbron binnen de NS zei mij dat de stellen warm terzijde gaan

 

31-08-2025 20:07:56 5
Gast
Gast

Warm terzijde klopt helemaal, ik breng zo morgen zelf naar ahgons.

 

31-08-2025 20:12:38 2
anlern
anlern

Quote
gose91 (08-06-2022 12:53:16):


Koud terzijde is dat er helemaal niks aan de trein wordt onderhouden.

Warm terzijde is dat 'ie maandelijks even wordt opgestart en de frequentie en de grootte van het onderhoudspakket lager is.

Koude reserve is dat de trein in principe gereed is voor de dienst maar nog een controleronde moet krijgen of bv. een ICD stam zonder loccen.

Warme reserve is gereed voor dienst, dus zo uit de stalling te pakken

ICM en straks ICD staan in Arnhem dus warm terzijde, er wordt nog naar omgekeken voor het geval dat, maar om ze later weer te kunnen gebruiken is wel een opschudbeurt nodig


voor de mensen die niet weten wat warm terzijde is :)

 

31-08-2025 21:15:09
ToH
ToH

Hoe zit het met de tractie? Rijden ze op eigen kracht, worden ze gesleept, worden er enkelen gesleept? Wie het weet mag het zeggen :)

 

31-08-2025 21:20:48
Marco
Marco

Quote
ToH (31-08-2025 21:15:09):


Hoe zit het met de tractie? Rijden ze op eigen kracht, worden ze gesleept, worden er enkelen gesleept? Wie het weet mag het zeggen :)


Als er meer dan 15 bakken rijden, zal een deel gesleept worden, gezien de toelating volgens mij maar tot 15 bakken is. En als het op warme reserve komt, lijkt me geen probleem om op eigen kracht te rijden. Dus ik zet in op optie "enkelen gesleept" 😆

 

31-08-2025 21:28:21 1
anton_
anton_

Die 15 bakken grens. Is dat nieuw of werd er vroeger ook gesleept als er een keer 16 bakken richting Enschede gingen?

 

31-08-2025 22:01:39 1
Gast
Gast

15 bakken is de norm voor commerciële inzet. (Het heet meen ik AGT norm binnen NS)

Uit technisch oogpunt meer dan 15 bakken zetten we tractie installaties uit.

In dit geval 1x3 wagenstel alleen geremd mee

 

01-09-2025 09:18:21
anton_
anton_

15 bakken is de norm, maar ik heb meerdere keren 16 bakken in de Noord Oost gezien tussen 1986 en 2000

 

01-09-2025 11:39:17
bnv
bnv

Quote
anlern (31-08-2025 20:12:38):


Quote
gose91 (08-06-2022 12:53:16):


Koud terzijde is dat er helemaal niks aan de trein wordt onderhouden.

Warm terzijde is dat 'ie maandelijks even wordt opgestart en de frequentie en de grootte van het onderhoudspakket lager is.

Koude reserve is dat de trein in principe gereed is voor de dienst maar nog een controleronde moet krijgen of bv. een ICD stam zonder loccen.

Warme reserve is gereed voor dienst, dus zo uit de stalling te pakken

ICM en straks ICD staan in Arnhem dus warm terzijde, er wordt nog naar omgekeken voor het geval dat, maar om ze later weer te kunnen gebruiken is wel een opschudbeurt nodig


voor de mensen die niet weten wat warm terzijde is :)



Bij de DB hebben ze er een mooi woord voor: "Stillstandmanagement." Je zou het nu "NS Stilstandmanagement" kunnen noemen. Nu het rijdende bestand krap is, en er worden bijvoorbeeld weer twee stellen in elkaar gereden zoals onlangs de 4228 en de 4239, halen ze er twee uit dat Arnhemse bestand en rijden maar weer.

 

01-09-2025 15:29:35
Muizeneus
Muizeneus

Quote
anton_ (01-09-2025 09:18:21):


15 bakken is de norm, maar ik heb meerdere keren 16 bakken in de Noord Oost gezien tussen 1986 en 2000


Ik ook, Apd had zelfs bakborden 16

Op Ut-Amf heb ik zelfs een keer in een trein met 17 bakken gezeten

 

01-09-2025 16:51:23
zaza
zaza

Quote
Muizeneus (01-09-2025 15:29:35):


Quote
anton_ (01-09-2025 09:18:21):


15 bakken is de norm, maar ik heb meerdere keren 16 bakken in de Noord Oost gezien tussen 1986 en 2000


Ik ook, Apd had zelfs bakborden 16

Op Ut-Amf heb ik zelfs een keer in een trein met 17 bakken gezeten


Check! Die 17 bakken klopt, zag ik ook eenmaal. Twee omlopen van een drietje waren een viertje geworden. 16 bakken kwam vaker voor maar altijd in de samenstelling vier drietjes en 1 viertje. 4x4 nooit gezien in de reizigersdienst.

 

01-09-2025 17:17:18 3
martijn
martijn

Ik wel. Maar dit zijn niet echt ontwikkelingen volgens mij.

 

01-09-2025 18:43:34 5
anlern
anlern

Quote
martijn (01-09-2025 17:17:18):


Ik wel. Maar dit zijn niet echt ontwikkelingen volgens mij.


Mensen mogen toch wel even reageren op de rit
We zijn geen robots he

 

01-09-2025 20:26:15 3
martijn
martijn

Mensen en robots mogen zeker reageren op de rit, maar daartussen staan allerlei ervaringen van X jaar geleden met hele andere ritten.

 

01-09-2025 22:35:47
anton_
anton_

Vraag blijft dus: Is het ooit toegestaan geweest om met meer dan 15 bakken te rijden en overal de tractie aan te hebben staan?



Laatst bewerkt door anton_ op 01-09-2025 22:36
 

01-09-2025 22:40:36
Oldskool
Oldskool

Ja, 16 bakken waren toegestaan, later is dat terug gebracht naar 15 bakken.

 

02-09-2025 09:26:25
anton_
anton_

bedankt voor de info.

 

02-09-2025 09:34:22
sik214
sik214

Quote
Oldskool (01-09-2025 22:40:36):


Ja, 16 bakken waren toegestaan, later is dat terug gebracht naar 15 bakken.


Zowel bakkencombinaties van 15 (5x3) en 16 (4x3 + 1x4) hebben evenveel werkende tractie-installaties, daar werd op gedoeld toch? De maximale 16 danwel 15 bakkennorm had te maken met de perrons op de route waar gehalteerd werd.

 

02-09-2025 10:40:22
bert
bert

Dat laatste. Idd

 

02-09-2025 11:10:21
mdeen
mdeen

Quote
sik214 (02-09-2025 09:34:22):


Quote
Oldskool (01-09-2025 22:40:36):


Ja, 16 bakken waren toegestaan, later is dat terug gebracht naar 15 bakken.


Zowel bakkencombinaties van 15 (5x3) en 16 (4x3 + 1x4) hebben evenveel werkende tractie-installaties, daar werd op gedoeld toch?


Als een 3-tje 2 tractieinstallaties heeft en een 4-tje 3, dan klopt dat niet. 5x2 = 10 en 4x2 + 3 = 11.

 

02-09-2025 14:59:02
anton_
anton_

Quote
sik214 (02-09-2025 09:34:22):


Quote
Oldskool (01-09-2025 22:40:36):


Ja, 16 bakken waren toegestaan, later is dat terug gebracht naar 15 bakken.


Zowel bakkencombinaties van 15 (5x3) en 16 (4x3 + 1x4) hebben evenveel werkende tractie-installaties, daar werd op gedoeld toch? De maximale 16 danwel 15 bakkennorm had te maken met de perrons op de route waar gehalteerd werd.


Sorry voor de verwarring. Ik had mijn vraag niet duidelijk gesteld.

Dat rijden met 16 bakken niet handig was, omdat de perrons te kort was mij duidelijk, maar de vraag ging eigenlijk over de tractie. Mocht je vroeger met 16 (of 17 of 18 of 24) bakken rijden waarbij je alle treinenstellen tractie leverde ?

 

02-09-2025 15:28:01
rick
rick

Quote
mdeen (02-09-2025 11:10:21):


Quote
sik214 (02-09-2025 09:34:22):


Quote
Oldskool (01-09-2025 22:40:36):


Ja, 16 bakken waren toegestaan, later is dat terug gebracht naar 15 bakken.


Zowel bakkencombinaties van 15 (5x3) en 16 (4x3 + 1x4) hebben evenveel werkende tractie-installaties, daar werd op gedoeld toch?


Als een 3-tje 2 tractieinstallaties heeft en een 4-tje 3, dan klopt dat niet. 5x2 = 10 en 4x2 + 3 = 11.



Maar als ze beide maar 1 installatie hebben klopt het wel.

 

02-09-2025 19:46:46
vrijgezel
vrijgezel

Vandaag, 2 september 2025, was er weer het wekelijkse slooptransport vanuit de "wachtkamer" TMA [Hrp] naar Adex Groep, op terrein HKS.
De AB + sBk 4025; sBk + AB + mBFk 4042 en tot slot mBFk 4038 gingen in deze volgorde naar definitieve eindbestemming.
Het was de bedoeling (volgens diverse kanalen) dat er op dezelfde dag weer aanvoer naar de "wachtkamer" zou komen en zelfs schadestel 4242 werd daarbij genoemd, dat transport was geannuleerd, resp. uitgesteld.

 

02-09-2025 21:02:17
selivio
selivio

De nieuwe aanvoer was voor vandaag niet gepland vanwege dreigend ruimtegebrek op de TMA.

 

02-09-2025 23:00:33 2
5431
5431

Quote
robert5591 (29-08-2025 18:52:45):


Vermindering van het aantal beschikbare bakken [en dat is wat er nu gebeurt] is wel degelijk een bezuiniging. Dat daarvoor het oudste / slechtste materieel wordt uitgezocht is logisch


Ja, zeker, maar daarbij verbaas ik me er wel over dat ICM dan kennelijk integraal zo slecht geacht wordt dat de keuze eenzijdig valt op maximaal afvoeren daarvan. Dat begrijp ik niet, want (zonder de storingscijfers te kennen) heb ik ICM subjectief altijd als prettige trein ervaren en ook in recenter jaren vrijwel nooit als onbetrouwbaar. Het van oorsprong min of meer net zo oude DDZ ervaar ik juist wel als onbetrouwbaar en storingsgevoelig, al helemaal als bedacht is om onderweg te koppelen is het een drama. DDZ ziet er inmiddels door de bank genomen ook 10x afgeragder uit dan het ICM.



Laatst bewerkt door 5431 op 02-09-2025 23:07
 

02-09-2025 23:09:42
Rsb
Rsb

ICM2 ( 4051-4097 ) is natuurlijk wel 5 à 10 jaar ouder dan DDZ. Voor ICM3 en ICM4 heb je wel gelijk qua leeftijd.

 

03-09-2025 07:42:07
mdeen
mdeen

Quote
rick (02-09-2025 15:28:01):


Quote
mdeen (02-09-2025 11:10:21):


Quote
sik214 (02-09-2025 09:34:22):


Quote
Oldskool (01-09-2025 22:40:36):


Ja, 16 bakken waren toegestaan, later is dat terug gebracht naar 15 bakken.


Zowel bakkencombinaties van 15 (5x3) en 16 (4x3 + 1x4) hebben evenveel werkende tractie-installaties, daar werd op gedoeld toch?


Als een 3-tje 2 tractieinstallaties heeft en een 4-tje 3, dan klopt dat niet. 5x2 = 10 en 4x2 + 3 = 11.



Maar als ze beide maar 1 installatie hebben klopt het wel.


Als zo geteld wordt dan is technisch gezien 5x4 dus ook toegestaan?

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl