Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICM |
![]() |
09-07-2025 22:03:21 | ||
---|---|---|
plant
![]() |
i.v.m. vakantie had ik de afgelopen weken even niet opgelet, maar het lijstje is weer bijgewerkt, bedankt aan iedereen die hier de beschikbare informatie deelt! Geheel toevallig (ik had het niet in de gaten) was dit de eerste post op een nieuwe pagina. Prima plek voor het lijstje natuurlijk. het lijstje is verhuisd naar de volgende pagina Laatst bewerkt door plant op 03-09-2025 10:09 |
10-07-2025 05:24:12 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Voor zover railwiki.nl)_(InterCity_Materieel)#Sloop juist is ingevoerd, zijn er inmiddels ook al de nodige motorrijtuigen mBFk en mB gesloopt |
10-07-2025 15:02:02 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
|
10-07-2025 21:46:13 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
"Na de afvoer van de ICM-0 treinstellen is het AB rijtuig van de 4005 aangewezen als museumrijtuig. Overige treinstellen zijn nog niet aangewezen." Die bak is toch echt al een tijdje geleden verschroot :) |
![]() |
advertentie |
10-07-2025 22:46:49 | ||
---|---|---|
frenque
![]() |
|
15-07-2025 17:12:37 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Vandaag, 15 juli 2025, maakten de volgende bakken ICM (in genoemde volgorde) de defintieve laatste rit (wel per dieplader en de kopbakken als cabrio wat betreft de cabine): mBFk 4240; mB 4240; sBk 4048; AB 4048; mBFk 4048 en tot slot mBFk 4014. |
15-07-2025 17:47:48 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Daarbij de 4049 en 4046 zijn inmiddels op de Hrp gearriveerd. |
17-07-2025 11:45:32 | ||
---|---|---|
103 220-0
![]() |
17 juli 2025, 11.45: de 4025 arriveert in de Hrp.
|
19-07-2025 16:58:44 2 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
In tegenstelling tot voorgaande berichten blijken de zeven mBFk's en twee mB's niet in 2023 voor sloop te zijn afgevoerd. Naar nu is gebleken staat het negental in een uithoek op de TMA-terminal en verscholen achter een partij containers. |
20-07-2025 14:24:55 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Vandaar ook mijn eerste woorden in dat bericht, dus inderdaad onder voorbehoud dat die info juist was (niet dus blijkt nu). Wel bedankt voor het verifiëren! |
22-07-2025 17:30:35 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Vandaag, 22 juli 2025, gingen de AB 4014, sBk 4014, sBk 4035, AB 4035, mBFk 4035 en tot slot AB 4030 in deze opgesomde volgorde van het TMA terrein Hrp naar Adex Groep, op het terrein van HKS per dieplader naar de laatste bestemming. |
22-07-2025 19:48:38 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
En tegelijkertijd is vandaag de 4042 op de TMA afgeleverd. |
25-07-2025 09:44:24 | ||
---|---|---|
plant
![]() |
En gisteren (24-7) is in het OD de aankomst van de 4041 op de Hrp gemeld, waar ook nog genoemd wordt dat er een nog onbekend stel op 23-7 is gearriveerd. Youri |
25-07-2025 09:57:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Op heden 25-7 maakt de 4023 zijn laatste rit. |
25-07-2025 15:25:14 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Dat is naar verluidt de 4038 geweest. |
29-07-2025 17:04:45 1 | ||
---|---|---|
TurinNL
![]() |
Ik kreeg net een bericht dat ICM vanaf 1 september niet meer zal worden ingezet in de serie 1700 en dat er allemaal materieel wordt verschoven, klopt dit? |
29-07-2025 17:10:27 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Serie 1700 word volledig VIRM als het goed is |
29-07-2025 17:26:17 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
Ik had begrepen dat de 1700 DDZ wordt, zie ook dit topic somda.nl
Laatst bewerkt door Kamehameha op 29-07-2025 17:29 |
29-07-2025 17:33:13 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Overigens is het slechts een wijzigingsblad, het kan over een paar maanden zomaar weer anders zijn ... |
29-07-2025 19:27:57 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er gaan een hoop diensten (of omlopen, zoals het vaak foutief genoemd wordt) voor ICM uit de omloop. ICM concentreert zich in de 1500/2600 en de 600, 700 en 800, zo vernam ik uit zeer betrouwbare bron. |
01-08-2025 21:30:42 | ||
---|---|---|
TiemenS
![]() |
ICMm 4055 is terzijde gesteld op Onnen op 1-8-2025 en zal waarschijnlijk aanstaande zondagavond met mogelijk meerdere ICMm-stellen worden overgebracht naar Ahgons via Amf. Op Ahgons staan op dit moment nog enkel de 4208, 4232, 4015 en 4020, wachtend op transport naar de Houtrakpolder. Laatst bewerkt door TiemenS op 01-08-2025 21:33 |
03-08-2025 12:02:30 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
|
03-08-2025 14:25:14 | ||
---|---|---|
TiemenS
![]() |
Uiteindelijk is de 4055 solo vandaag overgebracht naar Ahgons via Amf. 4053 volgende die uitstroomt. |
03-08-2025 14:54:32 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Als er dan zeker stellen uit gaan, per eind augustus /gedurende deze maand, waarom zijn de nummers dan nog niet bekend? Laatst bewerkt door AJT op 03-08-2025 14:55 |
03-08-2025 15:39:35 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wie zegt dat ze niet bekend zijn? |
03-08-2025 16:34:24 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Ze zijn hier niet genoemd. Alleen de 4053 en 4055. De rest niet |
03-08-2025 16:45:26 2 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Je bedoeld dat ze niet openbaar zijn. En dat waren ze de vorige keren ook niet, maar toen zijn ze in de openbaarheid gebracht door mensen die die gegevens hadden. Nu blijkbaar (nog) niet. |
05-08-2025 07:13:41 | ||
---|---|---|
Courgette
![]() |
x
Laatst bewerkt door Courgette op 05-08-2025 09:20 |
05-08-2025 09:17:25 | ||
---|---|---|
jochem
![]() |
De 4062 staat gewoon op reserve in On en is volledig dienstvaardig. De 4053 en 4060 staan nu in On en komen niet meer terug. De 4223 is gepland voor overbrenging vandaag naar On en die is dan ook einde verhaal. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
10-08-2025 16:04:50 | ||
---|---|---|
plant
![]() |
Op facebook (bijv. www.facebook.com) wordt de overbrenging van de 4053, 4060 en 4223 naar Ahgons gemeld. Een (anonieme) reactie op dat bericht stelt ook dat er in deze maand 14 stellen aan de kant gaan, in september nog eens 15. Youri |
10-08-2025 19:01:15 | ||
---|---|---|
HalfBlindPrince
![]() |
Op Treinposities wordt gemeld dat icm 4215 inmiddels ook definitief terzijde is. |
11-08-2025 12:16:19 | ||
---|---|---|
egnbg
![]() |
Als de berichten kloppen is dit dan mede het gevolg van de dusdanig slechte financiële positie van NS dat hiervoor gekozen wordt? |
11-08-2025 12:25:17 1 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja |
12-08-2025 16:13:57 | ||
---|---|---|
MickS
![]() |
Weet iemand of de 4086 Terzijde staat want het stel is al sinds 5 augustus niet meer ingezet en heeft ook geen toekomstige ritten de komende dagen. |
12-08-2025 17:01:17 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Van stel 4086 is chopper 2 defect. Staat gepland voor het OB |
12-08-2025 21:38:05 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Op de Railwiki kan ik, behoudens een bakwissel in 2002, niks bijzonders vinden over dit stel waarom deze nu ineens terzijde gaat. Is er een groot defect of verlopen revisietermijn? |
12-08-2025 22:51:43 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Ik weet niet welke je precies bedoelt, maar gezien de aantallen die genoemd worden, hoeft er niet veel bijzonders te zijn, onderhoudstermijnen kunnen geoeg zijn |
12-08-2025 23:16:27 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Hoe bedoel je dit? Gewoon de stellen die het eerst hun onderhoudstermijn erop hebben zitten, uit dienst halen? Dat lijkt mij gek, want het stel -1 of +1 is hooguit veertien dagen tot een maand jonger/ouder en die krijgen nog wel een beurt |
12-08-2025 23:35:34 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
De 4215 heeft ook een probleem met een chopperinstallatie. Misschien loont herstel niet meer? |
13-08-2025 02:11:52 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Laat Rsb nu eerst maar zijn post verduidelijken over welk stel hij zijn vraag nu stelde, want alle mogelijke theoriën gaan bespreken waar het over zou kunnen gaan en wat er dan misschien wel niet aan de hand is schept alleen maar een boel ruis in een topic wat eigenlijk zou gaan over feitelijke ontwikkelingen van een materieel soort. |
13-08-2025 07:48:21 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Rsb interpreteert de quote van egnbg verkeerd, die gaat niet over de 4215 maar over het bericht van plant. |
13-08-2025 09:23:58 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Ik reageerde op het bericht van egnbg. Die stond als volgende bericht op die van Oldskool dat ging over de 4215. Als het een reactie wasop de stellen in het bericht van plant is het wel zo handig om te quoten. Ik doelde op de 4215 waarover door MasterE een goede verklaring is te vinden om aan de kant te zetten. |
14-08-2025 08:40:06 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Hoeveel stellen gaan er eigenlijk terzijde t.o.v. het bestand van 1 juni? Ik hoor 14,25 of zelfs 29 stellen (railwiki) |
14-08-2025 09:07:48 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
29 in totaal |
14-08-2025 09:25:48 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Weet men ook welke stellen zeker wel en welke zeker niet terzijde gaan? |
14-08-2025 18:55:58 6 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dat heb je op 3 augustus ook al gevraagd en daar antwoord op gekregen!
|
18-08-2025 22:40:40 | ||
---|---|---|
zaza
![]() |
ICMm 4056+4215 zijn zondag overgebracht van On naar Ahgons voor terzijdestelling. |
19-08-2025 19:44:50 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Na een drie weken durende onderbreking vanwege bouwvakvakantie, werden vandaag (19 augustus 2025) de slooptransporten weer hervat. In genoemde volgorde maakten de bakken de definitief laatste rit naar de eindbestemming, Adex Groep op het terrein van HKS: |
19-08-2025 21:02:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
En ondertussen arriveerde de 4204 uit Amf op de TMA-terminal. |
22-08-2025 18:11:59 | ||
---|---|---|
zaza
![]() |
ICMm 4037 is vandaag overgebracht van Hgl naar Amfww Van de geplande terzijdestelling van 15 stellen in Augustus zijn er tot nu toe 8 daadwerkelijk terzijde gesteld (ICMm 4053,4055,4056,4060,4215,4223,4228 en 4239) en op de laatste twee na allen reeds overgebracht naar Ahgons. Edit: ook ICMm 4062 en ICMm 4224 zullen zich aansluiten bij de terzijde gestelde stellen. Laatst bewerkt door zaza op 22-08-2025 21:23 |
22-08-2025 21:22:28 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Woensdag is overigens ook nog de 4018 op de TMA-terminal afgeleverd. |
25-08-2025 20:48:11 | ||
---|---|---|
zaza
![]() |
ICMm 4062+4224 zijn vanmiddag overgebracht van On naar Ahgons voor terzijdestelling |
26-08-2025 20:19:59 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Dinsdag, weer alternatieve "gehaktdag": de AB 4049; mBFk 4049; sBk 4046; AB 4046; mBFk 4046 en tot slot ging ook de mBFk 4025 voor het laatst op reis. Nieuw was tussendoor ook draaistelframes werden afgevoerd, door Adex zelf getransporteerd en 5 frames per rit, waarvan ik er zelf 2 ritten met eigen ogen heb gezien (maar mogelijk dat er nog een rit met frames gereden heeft). |
27-08-2025 09:00:00 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Als ik vanaf het bericht van zaza begin te tellen,dan zijn er nu al meer dan 15 stellen terzijde gezet en naar de sloper gebracht,heeft NS het aantal stellen voor afvoer naar sloper opgehoogd ? |
![]() |
advertentie |
27-08-2025 09:11:57 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Er zijn al zo'n 70 stellen terzijde gesteld. Momenteel gaan de 40+ stellen die in 2023-2024 terzijde zijn gegaan naar de sloper. Die 29 die deze maand terzijde gaan, worden opgeslagen in Arnhem. Laatst bewerkt door martijn op 27-08-2025 09:12 |
27-08-2025 21:22:38 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De 4044 is vandaag uit Hgl opgehaald en de combinatie met de SR1736 voorop en de 4043 achterop op Amf GE gezet. Gaat morgen waarschijnlijk door naar de Houtrakpolder/de TMA'terminal. @ edit: aldus geschiedde op 28 augustus. Laatst bewerkt door broek53 op 28-08-2025 11:05 |
28-08-2025 22:25:17 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
|
28-08-2025 22:27:28 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Uitfasering ICM is bedoeld als bezuiniging |
29-08-2025 18:46:59 | ||
---|---|---|
Overhover
![]() |
|
29-08-2025 18:52:45 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Vermindering van het aantal beschikbare bakken [en dat is wat er nu gebeurt] is wel degelijk een bezuiniging. Dat daarvoor het oudste / slechtste materieel wordt uitgezocht is logisch |
29-08-2025 20:00:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Zeker. Het is niet zo dat plotseling 29 stellen zo slecht zijn geworden dat ze er wel uit zouden moeten, technisch gezien. tot nu toe zijn het dan ook allemaal gewoon in de dienst rijdende stellen die eruit gaan. De bezuiniging zit 'm in het knijpen in de materieelinzet: veel reserve en verborgen reserve wordt uit de omloop gehaald en de onderhoudsreserve wordt ook verminderd - niet alleen bij ICM dus, maar over het hele park. Kortom: NS keert terug naar zoals het een hele tijd geleden was in de materieelinzet. Toen zag je in de spitsturen op opstelterreinen hooguit een verdwaald stelletje staan en geen vijf of tien zoals nu vaak te zien zijn. |
30-08-2025 11:05:04 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dan is het niet te hopen dat ze straks te weinig reserve hebben staan,want dan word het planmatig te krappe treinen rijden. |
30-08-2025 11:05:31 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Omdat? |
30-08-2025 11:12:01 3 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Laten we het over de echte ontwikkelingen hebben en niet gaan speculeren. |
30-08-2025 13:27:03 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dan staan er minder treinen over op opstelterreinen, en treinen die daar stilstaan zaten dus al niet gepland in een trein. Laatst bewerkt door thom op 30-08-2025 13:27 |
31-08-2025 08:17:14 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
|
31-08-2025 08:42:56 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Er bestaat geen uiterste termijn voor toelating van materieel.Wel zal aan aanvullende technische eisen voldaan moeten worden om die te behouden ( denk aan b.v. invoering ETCS of in het verleden ATB,) Wel is de huidige (versnelde) afvoer van het ICM een vorm van bezuiniging omdat dit materieel , mede door de leeftijd , vaker en duurder onderhoud nodig heeft vergeleken met de rest.Als je dan met het overige materieel alles denkt te kunnen rijden is het lot snel bezegeld. |
31-08-2025 08:56:52 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Ik las gisteren een bericht op Somda over een afvoerrit morgen. Naast dat er gezegd werd dat er 3x3 werd afgevoerd, werden er maar 2 drietjes genoemd, welke is het derde drietje en hoe komt het dat de 4246 werd genoemd, maar vandaag nog rijdt én niet in Gn uitloopt. Klopt dat stel wel? |
31-08-2025 09:01:20 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wellicht onder het bericht zelf vragen? Er staat trouwens 18 bakken totaal en die krijg je door het optellen van de bakken behorende bij de genoemde treinstelnummers. Er is dus geen derde drietje. En de meeste treinstellen rijden uiteraard tot ze niet meer niet meer nodig zijn. Dus de 4246 kan prima nog even naar Onnen rijden na afloop van zn dienst ;) |
31-08-2025 09:56:55 | ||
---|---|---|
Gast
![]() |
Heb de samenstelling gecorrigeerd het is 2x3 wagenstel en 3x 4wagenstel en treinnummer toegevoegd |
31-08-2025 17:33:27 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
De 4246 is de 4216. |
31-08-2025 17:51:04 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Oké, ik had het zekere voor het onzekere genomen en zit nu in de 4246 |
31-08-2025 17:58:11 10 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Er worden echt geen treinen afgevoerd met de reizigers er nog in hoor. |
31-08-2025 19:15:41 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Dat bedoelde ik ook niet, ik ben in de 4246 gaan zitten omdat hij met afvoer werd bedreigd volgens berichten tot die van MasterE. Inmiddels ben ik Onnen gepasseerd. 2x3 en 3x4 staan aan elkaar gekoppeld aldaar. Zou het dan toch dat ze een trein van achttien bakken maken? Een kantoorbron binnen de NS zei mij dat de stellen warm terzijde gaan |
31-08-2025 20:07:56 5 | ||
---|---|---|
Gast
![]() |
Warm terzijde klopt helemaal, ik breng zo morgen zelf naar ahgons. |
31-08-2025 20:12:38 2 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
voor de mensen die niet weten wat warm terzijde is :) |
31-08-2025 21:15:09 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Hoe zit het met de tractie? Rijden ze op eigen kracht, worden ze gesleept, worden er enkelen gesleept? Wie het weet mag het zeggen :) |
31-08-2025 21:20:48 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Als er meer dan 15 bakken rijden, zal een deel gesleept worden, gezien de toelating volgens mij maar tot 15 bakken is. En als het op warme reserve komt, lijkt me geen probleem om op eigen kracht te rijden. Dus ik zet in op optie "enkelen gesleept" 😆 |
31-08-2025 21:28:21 1 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Die 15 bakken grens. Is dat nieuw of werd er vroeger ook gesleept als er een keer 16 bakken richting Enschede gingen? |
31-08-2025 22:01:39 1 | ||
---|---|---|
Gast
![]() |
15 bakken is de norm voor commerciële inzet. (Het heet meen ik AGT norm binnen NS) Uit technisch oogpunt meer dan 15 bakken zetten we tractie installaties uit. In dit geval 1x3 wagenstel alleen geremd mee |
01-09-2025 09:18:21 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
15 bakken is de norm, maar ik heb meerdere keren 16 bakken in de Noord Oost gezien tussen 1986 en 2000 |
01-09-2025 11:39:17 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
|
01-09-2025 15:29:35 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik ook, Apd had zelfs bakborden 16 Op Ut-Amf heb ik zelfs een keer in een trein met 17 bakken gezeten |
01-09-2025 16:51:23 | ||
---|---|---|
zaza
![]() |
Check! Die 17 bakken klopt, zag ik ook eenmaal. Twee omlopen van een drietje waren een viertje geworden. 16 bakken kwam vaker voor maar altijd in de samenstelling vier drietjes en 1 viertje. 4x4 nooit gezien in de reizigersdienst. |
01-09-2025 17:17:18 3 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik wel. Maar dit zijn niet echt ontwikkelingen volgens mij. |
01-09-2025 18:43:34 5 | ||
---|---|---|
anlern
![]() |
Mensen mogen toch wel even reageren op de rit |
01-09-2025 20:26:15 3 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Mensen en robots mogen zeker reageren op de rit, maar daartussen staan allerlei ervaringen van X jaar geleden met hele andere ritten. |
01-09-2025 22:35:47 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Vraag blijft dus: Is het ooit toegestaan geweest om met meer dan 15 bakken te rijden en overal de tractie aan te hebben staan? Laatst bewerkt door anton_ op 01-09-2025 22:36 |
01-09-2025 22:40:36 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Ja, 16 bakken waren toegestaan, later is dat terug gebracht naar 15 bakken. |
02-09-2025 09:26:25 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
bedankt voor de info. |
02-09-2025 09:34:22 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Zowel bakkencombinaties van 15 (5x3) en 16 (4x3 + 1x4) hebben evenveel werkende tractie-installaties, daar werd op gedoeld toch? De maximale 16 danwel 15 bakkennorm had te maken met de perrons op de route waar gehalteerd werd. |
02-09-2025 10:40:22 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Dat laatste. Idd |
02-09-2025 11:10:21 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Als een 3-tje 2 tractieinstallaties heeft en een 4-tje 3, dan klopt dat niet. 5x2 = 10 en 4x2 + 3 = 11. |
02-09-2025 14:59:02 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Sorry voor de verwarring. Ik had mijn vraag niet duidelijk gesteld. Dat rijden met 16 bakken niet handig was, omdat de perrons te kort was mij duidelijk, maar de vraag ging eigenlijk over de tractie. Mocht je vroeger met 16 (of 17 of 18 of 24) bakken rijden waarbij je alle treinenstellen tractie leverde ? |
02-09-2025 15:28:01 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
|
02-09-2025 19:46:46 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Vandaag, 2 september 2025, was er weer het wekelijkse slooptransport vanuit de "wachtkamer" TMA [Hrp] naar Adex Groep, op terrein HKS. |
02-09-2025 21:02:17 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
De nieuwe aanvoer was voor vandaag niet gepland vanwege dreigend ruimtegebrek op de TMA. |
02-09-2025 23:00:33 2 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Ja, zeker, maar daarbij verbaas ik me er wel over dat ICM dan kennelijk integraal zo slecht geacht wordt dat de keuze eenzijdig valt op maximaal afvoeren daarvan. Dat begrijp ik niet, want (zonder de storingscijfers te kennen) heb ik ICM subjectief altijd als prettige trein ervaren en ook in recenter jaren vrijwel nooit als onbetrouwbaar. Het van oorsprong min of meer net zo oude DDZ ervaar ik juist wel als onbetrouwbaar en storingsgevoelig, al helemaal als bedacht is om onderweg te koppelen is het een drama. DDZ ziet er inmiddels door de bank genomen ook 10x afgeragder uit dan het ICM. Laatst bewerkt door 5431 op 02-09-2025 23:07 |
02-09-2025 23:09:42 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
ICM2 ( 4051-4097 ) is natuurlijk wel 5 à 10 jaar ouder dan DDZ. Voor ICM3 en ICM4 heb je wel gelijk qua leeftijd. |
03-09-2025 07:42:07 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Als zo geteld wordt dan is technisch gezien 5x4 dus ook toegestaan? |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): ICM |
![]() |