Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
03-09-2025 07:49:18
robert5591
robert5591

De revisie / modernisering van ICM was voor die van DDAR>DDZ

 

03-09-2025 08:12:37
Jasper-N
Jasper-N

Quote
5431 (02-09-2025 23:00:33):


Quote
robert5591 (29-08-2025 18:52:45):


Vermindering van het aantal beschikbare bakken [en dat is wat er nu gebeurt] is wel degelijk een bezuiniging. Dat daarvoor het oudste / slechtste materieel wordt uitgezocht is logisch


Ja, zeker, maar daarbij verbaas ik me er wel over dat ICM dan kennelijk integraal zo slecht geacht wordt dat de keuze eenzijdig valt op maximaal afvoeren daarvan. Dat begrijp ik niet, want (zonder de storingscijfers te kennen) heb ik ICM subjectief altijd als prettige trein ervaren en ook in recenter jaren vrijwel nooit als onbetrouwbaar. Het van oorsprong min of meer net zo oude DDZ ervaar ik juist wel als onbetrouwbaar en storingsgevoelig, al helemaal als bedacht is om onderweg te koppelen is het een drama. DDZ ziet er inmiddels door de bank genomen ook 10x afgeragder uit dan het ICM.



Ik denk dat dat te maken heeft met dat de DDZ een jaar stil gestaan heeft en daardoor eigenlijk geen kilometers gemaakt heeft. Waardoor er minder slijtage aan bepaalde onderdelen is(gok ik) ICM is ook wel oude trein tussen 1982 en 1988 als ik het goed onthouden heb. De DDZ rijtuigen komen uit 1992 en 93 en de mDDM uit 1996. Overigens vind ik de icm zelf ook veel confortabelere trein. Maar de icm heeft de ritten van de DDZ opgevangen en daardoor veel meer gereden, en dat tikt aan. Ik zelf (ook subjectief) ervaar minder storingen op icm dan ddz

 

03-09-2025 09:36:40
BVisser
BVisser

ICM (of Plan Z) is gebouwd van 1983 tot 1994. DDZ (oorspronkelijk DD-AR) is van 1992-1994. De motorwagens zijn van 1996-1998.

 

03-09-2025 10:08:45 2
plant
plant

Er is weer een nieuwe pagina begonnen zie ik, dus het lijstje met de stand van zaken verhuis ik even naar hier. Bedankt aan alle bijdragers hier (en in het OD) v.w.b. verplaatsingen!


ICM 1 (ICM-III rijweerstanden) (Vrijwel alle stellen zijn inmiddels ontmanteld in Hgl en gaan dan via Amf->Hrp op slooptransport).

4011 terzijde 08-05-2024 Utm Treinstel is op 14-06-2024 overgedragen aan het NSM
4012 gesloopt 08-2025 (terzijde 08-12-2023)
4013 gesloopt 07-2025 (terzijde 30-05-2022)
4014 gesloopt 07-2025 (terzijde 23-12-2023)
4015 terzijde 05-01-2024 Ahgons (stel is ontmanteld)
4016 gesloopt 04-04-2022 (terzijde na 10-12-2021)
4017 terzijde 03-10-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4018 terzijde 18-07-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4019 terzijde 22-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4020 terzijde 22-10-2023 Ahgons (stel is ontmanteld)
4021 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf
4022 terzijde 01-11-2023 Amf(?) (stel is ontmanteld)
4023 terzijde 17-02-2024 Amf (stel is ontmanteld)
4024 gesloopt 22-12-2021 (terzijde na aanrijding 16-05-2021, mBFk is naar de 4034 gegaan)
4025 gesloopt 09-25 (terzijde 30-07-2023)
4026 gesloopt 07-2025 (terzijde 19-06-2022)
4027 terzijde 02-06-2022 Hrp
4028 terzijde 10-11-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4029 terzijde 03-08-2022 Hrp
4030 gesloopt 07/08-2025 (terzijde 17-06-2023)
4031 terzijde 23-12-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4032 terzijde 16-06-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4033 terzijde 21-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4034 gesloopt 07-2025 (terzijde 06-06-2022)
4035 gesloopt 07-2025 (terzijde 11-07-2023)
4036 gesloopt 07-2025 (terzijde 15-06-2022)
4037 terzijde 19-12-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4038 mBFk gesloopt 09-2025 (terzijde 24-01-2024) Hrp (stel is ontmanteld)
4039 terzijde 07-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4040 terzijde 08-12-2023 Kleefse Waard (stel is niet ontmanteld, wordt gebruikt als oefenobject)
4041 terzijde 13-08-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4042 gesloopt 09-2025 (terzijde 26-12-2023)
4043 terzijde 21-12-2023 Amf (is gebruikt als remstel van/naar Hgl)
4044 terzijde 19-06-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4045 terzijde 07-03-2024 Amf (stel is in Hgl geweest voor ontmanteling, wordt gebruikt als oefenobject voor V&S)
4046 gesloopt 08-2025 (terzijde 25-12-2023)
4047 terzijde 22-10-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4048 gesloopt 07-2025 (terzijde 05-07-2022)
4049 gesloopt 08-2025 (terzijde 02-02-2024)
4050 terzijde 11-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)


ICM 2 (ICM-III chopper) (terzijdestelling begonnen, in augustus 15 stellen ICM2/3/4 en in september nog eens 14 stellen)

4051 gesloopt 11-11-2021 (terzijde na aanrijding op 11-05-2020)
4052
4053 terzijde 05-08-2025 Ahgons
4054
4055 terzijde 01-08-2025 Ahgons
4056 terzijde 12-08-2025 Ahgons
4057
4058
4059
4060 terzijde 05-08-2025 Ahgons
4061
4062 terzijde 19-08-2025 Ahgons
4063
4064 terzijde 27-08-2025 Ahgons
4065
4066 terzijde 26-08-2025 Ahgons
4067
4068
4069
4070
4071
4072
4073
4074
4075
4076
4077
4078
4079
4080
4081
4082
4083
4084
4085
4086
4087 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf
4088
4089
4090
4091
4092
4093
4094
4095
4096
4097


ICM 3/4 (ICM-IV) (terzijdestelling begonnen/hervat, in augustus 15 stellen ICM2/3/4 en in september nog eens 14 stellen)

4201
4202
4203 terzijde 30-05-2022 Hrp
4204 terzijde 24-08-2022 Hrp (stel is ontmanteld)
4205
4206
4207
4208 terzijde 19-07-2022 Ahgons (stel is ontmanteld)
4209
4210
4211
4212
4213
4214
4215 terzijde 07-08-2025 Ahgons
4216 terzijde 27-08-2025 Ahgons
4217
4218
4219
4220
4221 terzijde 28-08-2025 Ahgons
4222
4223 terzijde 05-08-2025 Ahgons
4224 terzijde 20-08-2025 Ahgons
4225
4226
4227
4228 terzijde na botsing-/ontsporingsschade met 4239 op 05-04-2025 Hlm
4229
4230 terzijde 28-08-2025
4231
4232 terzijde 17-08-2022 Ahgons (stel is ontmanteld)
4233
4234
4235
4236
4237
4238
4239 terzijde na botsing-/ontsporingsschade met 4228 op 05-04-2025 Hlm
4240 gesloopt 07-2025 (terzijde 20-04-2022)
4241
4242 terzijde 08-01-2023 Amf (botsschade Staphorst 07-01-2023) (stel is ontmanteld)
4243
4244 (heeft terzijde gestaan van 11-07-2022 tot 24-03-2023)
4245
4246
4247 sBk gelsoopt 07-2025 (terzijde 15-06-2022)
4248
4249
4250




Youri
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-09-2025 11:00:47
sik214
sik214

Hoeveel stellen zouden er in deze periode nu aan de kant moeten gaan volgens de planning?

Volgens mij zitten we nu op 7 ICM-III en 6 ICM-IV met de 2 van botsing Rtd niet meegerekend.

 

03-09-2025 13:56:33
robert5591
robert5591

genoemd is 29 stellen, niet uitgesplitst over III en IV

 

03-09-2025 14:16:50
Ysbergsla
Ysbergsla

Tevens genoemd is 101 bakken. Een wiskundige kan vervolgens beredeneren dat het om 15 driewagen- en 14 vierwagenstellen zou moeten gaan.

De theorie was met juni 7xIII en 8xIV met vervolgens met wijzigingsblad september een verdere 8xIII en 6xIV terzijde.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 03-09-2025 14:21
 

04-09-2025 11:12:01
phantom
phantom

4021 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf
4027 terzijde 02-06-2022 Hrp
4029 terzijde 03-08-2022 Hrp
4043 terzijde 21-12-2023 Amf (is gebruikt als remstel van/naar Hgl


Is dit stel dan als 1 van 4 ? nog de enigste die nog compleet is uit die serie,stel van nsm en de 2 oefenobjecten niet mee gerekend.
En waarom zijn deze dan nog niet ontmanteld en gesloopt ?
Een stel gebruiken voor overbrengen van te slopen stellen dat kan toch ook een nieuwer stel doen wat op de nominatie staat voor afvoer ?

 

04-09-2025 11:23:05
Ysbergsla
Ysbergsla

Je geeft exact de reden waarom toentertijd voor de 4043 is gekozen.

 

04-09-2025 11:55:31
selivio
selivio

Verwacht niet dat er specifiek voor de 4043 als remstel is gekozen, dat kwam gewoon zo uit. Eerder was namelijk (oa) de 4049 remstel, totdat er een probleem ontstond in de planning waarmee die toen achtergebleven is in hgl, en aansluitend ontmanteld is. De 4043 stond daarna vooraan en is toen tot remstel gebombardeerd (zolang die z'n werk blijft doen, zodra die remtechnisch defect raakt, komt er weer een ander stel voor in de plaats als dat nog nodig zou zijn).

En de 4021 is danwel niet naar hgl geweest, maar is ook zeker niet meer compleet...



Laatst bewerkt door selivio op 04-09-2025 11:57
 

04-09-2025 12:29:51
broek53
broek53

Quote
phantom (04-09-2025 11:12:01):


4021 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf
4027 terzijde 02-06-2022 Hrp
4029 terzijde 03-08-2022 Hrp
4043 terzijde 21-12-2023 Amf (is gebruikt als remstel van/naar Hgl


Is dit stel dan als 1 van 4 ? nog de enigste die nog compleet is uit die serie,stel van nsm en de 2 oefenobjecten niet mee gerekend.
En waarom zijn deze dan nog niet ontmanteld en gesloopt ?
Een stel gebruiken voor overbrengen van te slopen stellen dat kan toch ook een nieuwer stel doen wat op de nominatie staat voor afvoer ?



De bakken van de 4027 en 4029 (en nog een paar stellen) zijn op de TMA-terminal al (vrij lang geleden) van hun draaistellen gelicht en op het platform naast de sporen geplaatst.

 

04-09-2025 20:32:30
timtrein
timtrein

Quote
5431 (02-09-2025 23:00:33):


Ja, zeker, maar daarbij verbaas ik me er wel over dat ICM dan kennelijk integraal zo slecht geacht wordt dat de keuze eenzijdig valt op maximaal afvoeren daarvan. Dat begrijp ik niet, want (zonder de storingscijfers te kennen) heb ik ICM subjectief altijd als prettige trein ervaren en ook in recenter jaren vrijwel nooit als onbetrouwbaar. Het van oorsprong min of meer net zo oude DDZ ervaar ik juist wel als onbetrouwbaar en storingsgevoelig, al helemaal als bedacht is om onderweg te koppelen is het een drama. DDZ ziet er inmiddels door de bank genomen ook 10x afgeragder uit dan het ICM.


Eens, meer het kan best zijn dat de renovatie van DDZ nog niet is afgeschreven of dat het omlooptechnisch interessanter is ICM aan de kant te zetten. Vergeet ook niet dat DDZ per meter / per bak meer zitplaatsen heeft, dus dat om die reden ICM afvoeren meer kosten bespaart. Dit soort zaken zal erachter zitten, niet de kwaliteit van de stellen, is mijn sterke vermoeden.

 

05-09-2025 09:14:23
VIRMm1
VIRMm1

Quote
5431 (02-09-2025 23:00:33):


Quote
robert5591 (29-08-2025 18:52:45):


Vermindering van het aantal beschikbare bakken [en dat is wat er nu gebeurt] is wel degelijk een bezuiniging. Dat daarvoor het oudste / slechtste materieel wordt uitgezocht is logisch


Ja, zeker, maar daarbij verbaas ik me er wel over dat ICM dan kennelijk integraal zo slecht geacht wordt dat de keuze eenzijdig valt op maximaal afvoeren daarvan. Dat begrijp ik niet, want (zonder de storingscijfers te kennen) heb ik ICM subjectief altijd als prettige trein ervaren en ook in recenter jaren vrijwel nooit als onbetrouwbaar. Het van oorsprong min of meer net zo oude DDZ ervaar ik juist wel als onbetrouwbaar en storingsgevoelig, al helemaal als bedacht is om onderweg te koppelen is het een drama. DDZ ziet er inmiddels door de bank genomen ook 10x afgeragder uit dan het ICM.



Het zijn vooral de casco's van de ICM's die er slecht aan toe zijn.

ICM ziet er op het oog wellicht beter uit dan de DDZ maar dat zegt niets over de technische staat.

Ook zijn onderdelen voor ICM (met name de eerste serie "weerstand tractie" ) stellen lastiger te krijgen/repareren.

 

05-09-2025 09:17:49 1
mdj
mdj

Het issue met te weinig onderdelen voor die eerste serie koplopers is inmiddels opgelost... ;)



Laatst bewerkt door mdj op 05-09-2025 09:18
 

05-09-2025 12:21:54
phantom
phantom

Dat is zeker waar,er is nog maar 1 stel over en dat is het nsm stel.
Zal men daarvoor nu toch ook vast genoeg reserve onderdelen hebben om die nog jaren te kunnen laten rijden ;-)

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl