Opvallende dingen 6 december
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2025
05-12-2025 20:51:46
Pattrein
Pattrein

Vandaag rijdt de SSN Kerstexpres van Rotterdam Noord Goederen naar Bonn Hbf. Ik spot deze in Best. Maar hoe laat passeert deze trein?



Laatst bewerkt door moderator op 07-12-2025 11:29
 

05-12-2025 21:06:50
mat64Hidde
mat64Hidde

Dat is iets wat alleen de SSN donateurs weten. Morgen wordt het dus vooral de spots van anderen in de gaten houden.
Wel rijdt over 2 weken precies dezelfde rit. De rijtijden van morgen kunnen dus een goede richtlijn zijn voor als je het over 2 weken weer wil proberen ;)



Laatst bewerkt door mat64Hidde op 05-12-2025 21:12, reden: typfout
 

05-12-2025 22:21:56
henri1972
henri1972

Nou, op de site van de SSN staat dat ie rond de klok van 8 uur uit Rtd vertrekt en stopt voor instappers op Gd, Ut en Ht. Rekent u even mee?

Vertrek dus 8.00 uur achter de 4022 aan, deze is om 8.18 uur in Gd, de SSN dus op zijn vroegst om 8.21 uur. Misschien gaat ie voor de 527 weg uit Gd dus zo rond 8.24 uur, aan in Ut achter de 6029 om 8.54, vertrek voor de 6729 om 9.00 uur. Aankomst Ht na de 2929 om 9.40 uur, vertrek 9.45 uur ?

Het zou misschien 15 tot 30 minuten eerder kunnen als ie in Ut gebruik maakt van spoor 8-12 ipv 21 zoals in mijn voorbeeld.

En geen idee met welke snelheid de trein is ingelegd. Als je puur de rijtijden van een NS-IC bekijkt dan kan ie om 9.15 uur in Ht zijn.

Je hebt ook best kans dat ie in de NS -app komt als extra trein, dus houd ook die even in de gaten.

Veel plezier morgen.

 

05-12-2025 22:31:29
train85
train85

Hou maar rekening met max. 80 km/u en veel in goederenpaden.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-12-2025 09:33:25
Treinspotter2311
Treinspotter2311

23 023 mooi op tijd uit Utrecht vertrokken om 09.00 van spoor 21 richting 's-Hertogenbosch en Venlo

 

06-12-2025 10:18:19
henri1972
henri1972

Vanmorgen per ICE 143 naar Hgl gereden. Wat mij opvalt in Hgl is dat deze trein de 1700 ri het westen na vertrek moet kruisen, ICE vertrekt van spoor 3 ri Duitsland, 1700 komt uit Es. 1700 komt met +2 binnen dus ICE moest ook wachten. Is het niet handiger om het perron gebruik in Hgl te wisselen? ICE dus van spoor 2, 1700 van spoor 3. Aankomst ICE is om -.51, vertrek 1700 om -,54. Lijkt me minder vertragingsgevoelig? Voordeel is ook nog dat je vanaf spoor 2 direct op het rechterspoor ri Odz komt en van spoor 3 direct op het rechterspoor naar Almelo.

Verder is wachten op aansluiting ook bij Keolis niet standaard. Bij de knoop van kwart over 10 is de Zutphenaar pas om 10.16 uur binnen, de Zwollenaar rijdt gewoon voor de neus van de overstappers weg. Trein naar Enschede wacht gelukkig wel.



Laatst bewerkt door henri1972 op 06-12-2025 11:09
 

06-12-2025 10:19:18
henri1972
henri1972

Quote
Treinspotter2311 (06-12-2025 09:33:25):


23 023 mooi op tijd uit Utrecht vertrokken om 09.00 van spoor 21 richting 's-Hertogenbosch en Venlo


Was mijn voorspelling toch niet zo gek. Dacht trouwens dat er met de 01 1075 gereden zou worden?



Laatst bewerkt door henri1972 op 06-12-2025 10:25
 

06-12-2025 10:39:34
geert
geert

Die doet het niet, schijnt defect te zijn sinds Terug naar Toen

 

06-12-2025 10:46:37
Korte_Naam
Korte_Naam

Dat lijkt mij sterk, want in oktober heeft de 01.10 nog een flink reisje in Duitsland gemaakt.



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 06-12-2025 10:47
 

06-12-2025 11:34:41
phantom
phantom

De trein van de SSN zou over 20 min in Bonn moeten arriveren,en rond 19:00u weer in Vl aan moeten komen vanuit Bonn.



Laatst bewerkt door phantom op 06-12-2025 11:34
 

06-12-2025 11:54:00
rob_ehv
rob_ehv

Venlo grens 11:50 Lok 111 158 met sleep SSN rijtuigen richting Mönchengladbach. Geen lok wissel dus in Mönchengladbach maar al in Venlo.

 

06-12-2025 12:03:18
martijn
martijn

De 23 023 mag in tegenstelling tot de 01 1075 Duitsland ook niet zomaar in.

 

06-12-2025 12:18:06
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
phantom (06-12-2025 11:34:41):


De trein van de SSN zou over 20 min in Bonn moeten arriveren,en rond 19:00u weer in Vl aan moeten komen vanuit Bonn.



De aankomst in Bonn is geadverteerd om 13:30, ietwat realistischer.

 

06-12-2025 12:26:14
train85
train85

Quote
Korte_Naam (06-12-2025 10:46:37):


Dat lijkt mij sterk, want in oktober heeft de 01.10 nog een flink reisje in Duitsland gemaakt.



De 01 heeft die rit niet gereden.

 

06-12-2025 12:32:51
BR120Trihn
BR120Trihn

Quote
Ysbergsla (06-12-2025 12:18:06):


Quote
phantom (06-12-2025 11:34:41):


De trein van de SSN zou over 20 min in Bonn moeten arriveren,en rond 19:00u weer in Vl aan moeten komen vanuit Bonn.



De aankomst in Bonn is geadverteerd om 13:30, ietwat realistischer.


13:32 om precies te zijn ;)

 

06-12-2025 12:35:45
Korte_Naam
Korte_Naam

Quote
train85 (06-12-2025 12:26:14):


Quote
Korte_Naam (06-12-2025 10:46:37):


Dat lijkt mij sterk, want in oktober heeft de 01.10 nog een flink reisje in Duitsland gemaakt.



De 01 heeft die rit niet gereden.



Mijn reactie sloeg op Geerts bewering dat de 01.10 sinds Terug naar Toen defect is.



Laatst bewerkt door Korte_Naam op 06-12-2025 12:36, reden: Quote ingevoegd
 

06-12-2025 14:10:02
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
train85 (06-12-2025 12:26:14):


Quote
Korte_Naam (06-12-2025 10:46:37):


Dat lijkt mij sterk, want in oktober heeft de 01.10 nog een flink reisje in Duitsland gemaakt.



De 01 heeft die rit niet gereden.



Hoe verklaar je dan deze foto?

 

06-12-2025 19:39:42
T-Twente
T-Twente

01 1075 heeft naar Meiningen gereden aantal maanden geleden. Het losgeraakte wielband is pas enkele weken geleden gebeurd.

 

06-12-2025 20:24:35
ronald
ronald

De SSN kerstexpres kwam om 20.20 uur langs Tgra vanuit Vl richting Ehv.

 

06-12-2025 22:39:19
anton_
anton_

Quote
henri1972 (06-12-2025 10:18:19):


Verder is wachten op aansluiting ook bij Keolis niet standaard. Bij de knoop van kwart over 10 is de Zutphenaar pas om 10.16 uur binnen, de Zwollenaar rijdt gewoon voor de neus van de overstappers weg. Trein naar Enschede wacht gelukkig wel.


Tja, dat is ook mijn ervaring in Hengelo. Trein naar Oldenzaal rijdt voor je neus weg als je uit Zwolle komt, ook als er daarna 10 minuten niets in die richting gaat. erg gebruikers onvriendelijk.

 

06-12-2025 23:34:04 1
stefanvdw
stefanvdw

Aansluiting kan ook niet eeuwig blijven wachten natuurlijk. Je hebt een kopgroep reizigers die een sprintje trekt, daarna nog een groepje die doorloopt en daar achteraan heb je mensen die versplinterd van elkaar lekker rustig aan komt sjokken alsof ze onderweg zijn naar het strand en die laatste hebben dan toch echt pech gehad.

 

07-12-2025 02:00:20
henri1972
henri1972

Is gewoon aansluiting overzijde perron. Vertrekken op moment dat de ander tot stilstand komt. Schofterig, een ander woord weet ik ff niet ...

Nou ja , laten we er niet netjes van maken.

Vertrek mcn kan gewoon zien wat er gebeurd he?



Laatst bewerkt door henri1972 op 07-12-2025 10:57
 

07-12-2025 09:03:40 1
TreinAml
TreinAml

Hgl heeft een breed en vooral onoverzichtelijk perron waardoor je vanuit de cabine niet altijd naderende reizigers aan ziet komen. Dat kan in dit geval ook meespelen!

 

07-12-2025 12:05:21
rolandrail
rolandrail

Bijna overal is bij de "privaten" de mantra "tijd = tijd" ongeacht overstappers e.d. Enige plek waar ik nog wel flexibiliteit zie op dat vlak is in Tiel, elders is voor de neus wegrijden heel normaal.

 

07-12-2025 13:02:34 1
selivio
selivio

Het is/was vanuit Keolis ook gewoon de opdracht naar de machinisten om op Hgl op tijd te vertrekken, en niet op de overstappers te wachten. Dat was al zo toen Keolis zelf ook nog ZHO reed. Bij de regionale wordt naar vertrek-/aankomstpunctualiteit gekeken door de opdrachtgever en daaruit wordt er betaald. Als die onvoldoende is, wordt er gewoon minder betaald.

En daar komt ook nog bij, de reiziger is niet de klant voor Keolis ed., maar de opdrachtgever is de klant (letterlijke woorden van de vorige directeur)...

 

07-12-2025 13:05:22
thom
thom

Nouja, als dat ook is wat de opdrachtgever hem hun verwacht en ze voor betaald, is die uitspraak niet meer dan logisch.

 

07-12-2025 13:07:42 1
geert
geert

Tsja het bekende probleem als je keten klant-bedrijf-klant is ipv leverancier-bedrijf-klant. Ga maar navragen bij PostNL, de jeugdzorg en WMO enz. Los je alleen op als de klant die de leveranciersrol overneemt heel goed weet en stuurt wat de andere klant nodig heeft.

 

07-12-2025 13:11:46
cuneo56
cuneo56

Als je een concessie hebt waarbij je enkel voor het rijden van treinen wordt betaald ( en de inkomsten uit kaartverkoop etc rechtstreeks naar de opdracht gever) dan kan je dat zonder meer verwachten, op tijd rijden moet, en of dat met of zonder klanten is , is niet van belang.

 

07-12-2025 14:05:03 1
stefanvdw
stefanvdw

Ik zie vaak gebeuren dat de Keolis sprinter naar Zwolle inderdaad netjes (ruim) voor/op vertrektijd de deuren dichtgooit terwijl reizigers uit Zutphen nog op de knopjes aan het drukken zijn om de deuren te openen, dat is een geval waar ik zeker zou wachten als mcn en die trein heeft toch rijtijd zat. Maar ergens zit er wel een grens natuurlijk. Zo duurt het overstappen tussen de a- en b-fase in Hgl 2 tot 3 minuten en zo lang kan je niet wachten zonder opdracht van de treindienstleider. De vertrektijd van de sprinter naar Zwolle heeft ProRail vorig jaar met een minuut vervroegd van .17/.47 naar .16/.46 en volgens hen kan dit absoluut niet teruggedraaid worden, met deze schijnoverstappen tot gevolg. Ook heeft ProRail vorig jaar de vertrektijd van de 31200 in Go richting Zp één minuut verlaat van .01/.31 naar .02/.32 (Arriva is hier tegen en wilt dit graag teruggedraaid hebben) waardoor die trein nu een minuut later in Lr is, en de kruisende trein richting Odz dus ook overal een minuut later is (waaronder een minuut later in Hgl, zo krap is die drgl). Dus de sleutel tot de oplossing (en ook de veroorzaker) is m.i. hierin ProRail. Maarja, dovemansoren enzo...

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-12-2025 14:23:34 2
mren
mren

Quote
selivio (07-12-2025 13:02:34):


Het is/was vanuit Keolis ook gewoon de opdracht naar de machinisten om op Hgl op tijd te vertrekken, en niet op de overstappers te wachten. Dat was al zo toen Keolis zelf ook nog ZHO reed. Bij de regionale wordt naar vertrek-/aankomstpunctualiteit gekeken door de opdrachtgever en daaruit wordt er betaald. Als die onvoldoende is, wordt er gewoon minder betaald.

En daar komt ook nog bij, de reiziger is niet de klant voor Keolis ed., maar de opdrachtgever is de klant (letterlijke woorden van de vorige directeur)...



In veel gevallen kan de vervoerder dan gewoon invullen dat "overnemen overstap" een reden voor de eventuele vertraging is. Tamelijk slecht opdrachtgeverschap als je alles zo zwart/wit uit wilt leggen. Bovendien is waarschijnlijk klanttevredenheid ook één van de kpi's waarop de vervoerder wordt afgerekend en daar merk je constant gemiste overstappen ook wel. (Tenzij de metingen overdag in een week met stralend weer worden afgenomen).

 

07-12-2025 14:42:22
stefanvdw
stefanvdw

Hangt er ook vanaf wat ProRail/vervoerders/provincie als gehaalde overstap noteren in de statistieken. Het zou theoretisch gezien natuurlijk zo kunnen zijn dat men zegt '95% van de overstappen wordt gehaald, dus er is geen probleem', terwijl in die 95% van de gehaalde overstappen maar 5% van het totaal aantal overstappende reizigers is. Wat betekent dat 95% van het absolute aantal reizigers dagelijks de aansluiting mist.

Zoiets speelde jaren terug toch ook met de KPI treinpunctualiteit (kan best hoog zijn) en reizigerspunctualiteit (kan met hoge treinpunctualiteit toch heel laag zijn).



Laatst bewerkt door stefanvdw op 07-12-2025 14:45
 

08-12-2025 11:11:29
Muizeneus
Muizeneus

Quote
stefanvdw (07-12-2025 14:05:03):


Ook heeft ProRail vorig jaar de vertrektijd van de 31200 in Go richting Zp één minuut verlaat van .01/.31 naar .02/.32 (Arriva is hier tegen en wilt dit graag teruggedraaid hebben) waardoor die trein nu een minuut later in Lr is, en de kruisende trein richting Odz dus ook overal een minuut later is (waaronder een minuut later in Hgl, zo krap is die drgl). Dus de sleutel tot de oplossing (en ook de veroorzaker) is m.i. hierin ProRail. Maarja, dovemansoren enzo...


Waarom doet Prorail dat tegen de wil van Arriva, terwijl op dat traject (Go-Zp) voor zover ik weet geen treinen van andere vervoerders rijden?

Enige wat ik kan verzinnen is dat de normen een grotere overkruistijd in Lr voorschrijven vanwege een kleinere kans op rood sein nadering vanuit Go als de trein uit Zp later in Lr is, echter daarmee wordt het naar mijn idee juist gevaarlijker, immers hoe kleiner die kans is, hoe minder de mcn erop bedacht zal zijn.... En zeker op dir traject hebben mcn's zoveel ervaring met de situatie ter plekke dat het nauwelijks een probleem zal zijn dunkt me.



Laatst bewerkt door Muizeneus op 08-12-2025 11:12
 

08-12-2025 15:59:19
stefanvdw
stefanvdw

Goede vraag...het was daar nooit een probleem in ieder geval maar dat hebben ze er wel van gemaakt. De vertrektijd uit Lc naar Zp is namelijk hetzelfde gebleven maar de rijtijd Go-Lc hebben ze een minuut verminderd. Dat kan natuurlijk helemaal niet waardoor elke trein +1 uit Lc gaat, gevalletje creatief boekhouden om een niet bestaand probleem op te lossn.

Prorail had afgelopen jaar ook de vertrektijd van de 30800 in Ww een minuut verlaat van .20/.50 naar .21/.51. Maar een minuut later uit Ww betekent gewoon een minuut later in Zp. Dat gaan ze vanaf volgende week weer ongedaan maken wat de punctualiteit daar weer ten goede komt.



Laatst bewerkt door stefanvdw op 08-12-2025 16:28