| 23-12-2023 14:18:46 1 | ||
|---|---|---|
|
AlexNL
|
Het zou leuk zijn als de huidige treinaanwijzer (foto) wordt behouden, of naar het spoorwegmuseum gaat. |
|
| 28-02-2024 12:10:46 | ||
|---|---|---|
|
DDZ7504
|
Nieuw treinstation Gouda-Zuidplas inpasbaar Een mogelijk nieuw treinstation 'Gouda-Zuidplas' op de spoorlijn Rotterdam-Gouda is haalbaar en kan worden ingepast in de toekomst. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Gouda, Zuidplas en de Regio Midden-Holland. Dit station, gelegen in de driehoek van Moordrecht, het Middengebied (Vijfde dorp) en Westergouwe, biedt flinke voordelen voor de inwoners en de regio. De gespecialiseerde bureaus Decisio en SMA und Partner hebben onderzoek gedaan naar de locatie en de technische haalbaarheid van het station in de toekomstige dienstregeling. Uit hun onderzoek blijkt dat een treinstation in de driehoek tussen het Middengebied, Westergouwe en Moordrecht op het kruispunt van wegen en fietspaden aanzienlijke voordelen voor bewoners oplevert door o.a. reistijdwinst en minder verkeersdruk op wegen. Dit wordt versterkt als het station wordt gecombineerd met een snelle buslijn tussen het Middengebied (Zuidplas) en Lansingerland-Zoetermeer, waardoor een verbinding met de trein naar Den Haag en de RandstadRail ontstaat. Het ingetekende kaartje geeft als locatie het stuk tussen Mdo (viaduct N457) en de Middelweg aan, ter hoogte van de restaurants. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 28-02-2024 12:12 |
|
| 28-02-2024 15:12:19 1 | ||
|---|---|---|
|
anton_
|
wat vreemd. je zou verwachten dat dit allemaal al geregeld hebt voordat er een schep de grond in gaat. Niet nadat de wijk al gebouwd is. |
|
| 28-02-2024 16:04:14 | ||
|---|---|---|
|
Earl-Grey
|
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een woningbouwplan kan zomaar een aantal jaar ‘on hold’ worden gezet als de markt daar om vraagt. Of zelfs helemaal niet doorgaan. Een vervoerder wil normaal gesproken pas investeren in een haltering als er vervoersvraag is. Er zijn natuurlijk goede voorbeelden waarbij woningbouw en OV geïntegreerd zijn aangelegd, maar ook minder goede voorbeelden (Lelystad-zuid). |
|
|
advertentie |
| 28-02-2024 16:36:45 | ||
|---|---|---|
|
cuneo56
|
Het grootste deel van de bebouwing rond dat mogelijke station moet juist nog gebouwd worden, dus om er nu over te beginnen past wel. Maar waarom noemen we het niet gewoon Moordrecht? Er was al een halte op die plaats die echter 1935 werd gesloten. |
|
| 29-02-2024 00:00:41 | ||
|---|---|---|
|
DDZ7504
|
De naam is vast en zeker sowieso nog een conceptnaam, kijk maar naar een jaar of 10 geleden toen iedereen met smart op station BleiZo zat te wachten en het uiteindelijk Lansingerland-Zoetermeer werd. En @anton_ men is pas net begonnen met het bouwen in Westergouwe, en voor het genoemde Vijfde Dorp is daadwerkelijk nog geen schep in de grond gegaan. Denk dat je een andere plaats in je hoofd hebt. |
|
| 29-02-2024 07:23:06 | ||
|---|---|---|
|
VIRMm1
|
Doet me denken aan Tilburg Reeshof. Daar was de wijk ook al grotendeels gebouwd toen pas veel te laat het station er kwam. De gemeente Tilburg zei toen dat dit zo in de toekomst echt niet meer kon. Fast forward naar een paar jaar verder waar in dezelfde gemeente een dorp flink aan het groeien is (Berkel-Enschot) en waar toen gezegd werd "hier moet eerst een station geopend worden voordat de nieuwbouw gerealiseerd wordt". Het station had eind 2012 moeten openen. De nieuwe woonwijk nadert nu (2024) voltooiing, het nieuwe dorpscentrum is al een paar jaar geopend (beide op steenworp afstand van de beoogde locatie van het station) maar het station opent op zn vroegst pas 2028, al gaan er ook steeds meer geluiden dat het station er helemaal niet komt. En als het er al komt, dat het dan in Udenhout komt te liggen.
Hoezo wordt er geleerd van fouten uit het verleden? |
|
| 29-02-2024 09:05:01 | ||
|---|---|---|
|
sjoerd
|
Daarbij zou je ook de gemeente Tilburg een Zwarte Piet kunnen geven, want de ruimte die men voor een halte Berkel-Enschot heeft vrijgelaten in de woonbuurt is gebaseerd op Middeleeuws kruiwagenvervoer. Bij Udenhout is iets meer ruimte, als tenminste de plek van het vroegere station Udenhout is bedoeld. Zuidelijk hiervan, naar Berkel-Enschot toe, ligt een lange, scherpe boog, ongeschikt voor een halte. Udenhout ligt overigens nogal aardig ver van Berkel-Enschot; daar zullen ze dan op de bus aangewezen blijven. |
|
| 29-02-2024 10:55:58 | ||
|---|---|---|
|
anton_
|
|
|
| 29-02-2024 12:38:32 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Punt is ook dat de wereld niet alleen draait op Mobiliteit. Zeker in onze tijd zie je dat andere belangen vaak veel groter zijn, denk aan Natura 2000, stikstof, waterhuishouding. Mobiliteit telt ook wel mee maar meestal niet op de eerste plaats Qua timing: ik weet niet hoe het nu is, maar een aantal decennia terug wilde NS pas een station openen als dat duizend nieuwe reizigers per dag opleverde (dus niet duizend instappers, maar duizend instappers die voorheen nog geen gebruik maakten van de trein). Dat haal je pas als er al een fikse woonwijk staat. Met als nadeel dat je achter de feiten aanloopt, iedereen heeft dan al twee auto's voor de deur staan.... Bij de regionalen, dus buiten het HRN, heb je dat probleem niet, daar kan een provinciale opdrachtgever gewoon aan de vervoerder opdragen om middenin een weiland te stoppen ook al stapt daar maar een handjevol mensen in. |
|
| 29-02-2024 12:59:21 | ||
|---|---|---|
|
NIJMEGEN
|
Terwijl er honderden reizigers minuten voor joker in die trein zitten omdat er zo nodig enkele reizigers in de polder willen wonen. |
|
| 29-02-2024 14:29:54 | ||
|---|---|---|
|
DDZ7504
|
12.500 nieuwe woningen in de directe omgeving van het station, plus de 3700 huishoudens die er al staan in Moordrecht, zou je daarmee die 1000 nieuwe reizigers halen? |
|
| 11-04-2025 16:07:55 | ||
|---|---|---|
|
GerritJan
|
Vandaag is het een mooie dag van aankondigingen, zo is de mat 64 ''onthuld'' en oppad, de mat 54 rijd weer etc etc en Zwolle krijgt station Zwolle-Zuid. |
|
| 11-04-2025 16:42:35 | ||
|---|---|---|
|
selivio
|
Dat zijn de plannen van de gemeente. Nu moeten ze nog "even" alle andere stakeholders mee zien te krijgen. |
|
| 11-04-2025 19:19:50 | ||
|---|---|---|
|
mren
|
En je kan al uittekenen wie er zal gaan mekkeren: Olst en Wijhe want die zullen hun "heilige" IC-status wel gaan verliezen. |
|
| 11-04-2025 19:41:52 | ||
|---|---|---|
|
egnbg
|
Zal dat niet meevallen als ze Olst-Deventer 'verdubbelen' en er een sprinter halfuursdienst voor terug komt? Sprinter Zwolle Arnhem met stops op alle stations IC Zwolle-Deventer-Zutphen-Arnhem........Vlissingen
|
|
| 11-04-2025 21:37:21 | ||
|---|---|---|
|
Terebo
|
je onderschat de waarde die gemeenteraadsleden en lokale media hechten aan het predicaat "intercity station" |
|
| 12-04-2025 15:15:39 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Bij introductie van een sprinter gaan Olst en Wijhe er alleen maar op achteruit: niet alleen slechtere treinverbindingen, maar ook meer overlast. Immers er zijn nu nauwelijks doorrijdende treinen (die veel meer geluidsoverlast geven dan langzaam rijdende treinen). En meer treinen betekent ook meer overwegsluitingen, meer risico's op aanrijdingen, etc. Kortom Olst-Wijhe zal alleen willen meewerken in ruil voor iets anders, bijvoorbeeld ongelijkvloerse spoorkruisingen en geluidssschermen |
|
| 12-04-2025 15:18:00 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Ik kan uit het artikel niet opmaken wat nu concreet het 'nieuws' is. Ze roepen al minstens 4 jaar dat ze daar een station willen, wat is er nu veranderd? Zijn ministerie, Prorail en NS akkoord gegaan? Zolang die dat niet zijn, is dit wat mij betreft één van de tientallen stationnetjes die door een lokale overheid gewenst zijn maar waar eerst maar eens moet blijken hoever het gaat komen. Bovendien zou ik willen voorstellen om dit topic te verplaatsen naar Forum - Nieuwe stations - Somda Laatst bewerkt door Muizeneus op 12-04-2025 15:20 |
|
| 12-04-2025 15:44:43 | ||
|---|---|---|
|
Dionysusnu
|
Tja, dat is wel eens bij zulke vage nieuwsartikelen. In dit geval gaat het om de publicatie (en begin van een participatieronde) van het Ruimtelijk Toekomstperspectief van de gemeente, 'Ons Zwolle van Overmorgen'. Daar is het station in opgenomen. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 12-04-2025 15:44 |
|
| 12-04-2025 17:17:27 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
De ideeën voor een station Zwolle Zuid bestaan al minstens 25 jaar. Zo heeft elk dorp wel wensen en ambities. Ik zou er inderdaad niet bij elke opleving een nieuw topic aan wijden ;) |
|
| 12-11-2025 05:12:10 | ||
|---|---|---|
|
seinhuis
|
||
| 25-11-2025 19:19:37 2 | ||
|---|---|---|
|
dennis3
|
Op Hry zullen in 2026 na 10 jaar weer treinen stoppen, eerst als proef tijdens twee schaatsevenementen nieuws.ns.nl |
|
| 25-11-2025 19:27:37 1 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Mag toch hopen dat ze er ook en OV-chipkaart zuil neerzetten en je niet per se met een speciaal kaartje daarheen moet. |
|
| 27-11-2025 16:20:19 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Daar zal wel een kosten baten analyse op los gelaten worden om te zien of "het loont" om dat werk te verzetten voor 1 of meer chip paal/palen. |
|
| 27-11-2025 16:31:20 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Euhm, je hebt gewoon mobiele palen die je bij dit soort gelegenheden neerzet he. Net zoals dat ze bij werkzaamheden bij een bushalte worden neergezet. |
|
| 27-11-2025 17:11:27 1 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Alk ik me niet vergis was 10 jaar geleden het ontbreken van chipkaartzuilen de smoes euuh pardon 1 van de argumenten om de halte te sluiten .... |
|
| 27-11-2025 17:33:34 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Dat verhaal ken ik ook. Alleen wordt de stop nu betaald door de provincie, de gemeente en Thialf, wellicht zijn een of twee van die mobiele zuilen nu in de begroting meegenomen. Wel leuk dat dit onderwerp een plek heeft bij 'Infrawijzigingen'. Buiten een eventuele chippaal, ligt de infra er al jaren hetzelfde bij. |
|
| 28-11-2025 11:29:38 | ||
|---|---|---|
|
Edb3
|
De vraag is of de halte dan onderhouden is (onkruid, stationsfaciliteiten, kaartautomaat) of dat ProRail die met hekken heeft afgesloten? |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
| 28-11-2025 11:45:00 | ||
|---|---|---|
|
Daniel1
|
De halte is altijd onderhouden en zo goed als compleet, inclusief abri's en stationsklokken. Het enige wat ontbreekt is een TB7 (CTA), CiCo's (OVC-paaltjes) en een kaartautomaat. |
|
| 28-11-2025 12:11:11 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Een TB7 lijkt mij voor een dergelijke evenementenhalte tamelijk onzinnig. Een kaartautomaat lijkt mij ook geen hoge prioriteit, aangezien reizigers die met losse kaartjes reizen, aannemelijk vanaf hun vertrekstation al een retour hebben gekocht. En natuurlijk zul je de enkeling hebben die 's ochtends met een bekende is meegereden met de auto, en 's middags met de trein terug wil, en geen bankpas bij zich heeft, en niet met de telefoon in de app een kaartje kan kopen. Tsja die moet zich dan bij instappen maar even bij de HC melden.... |
|
| 06-12-2025 09:18:51 | ||
|---|---|---|
|
edwin82
|
Nieuw onderzoek Movaris toont aan dat er nieuwe stations kunnen komen tussen Almelo en Mariënberg en het opnieuw 2 sporig maken van Vriezenveen. Zie rtvvechtdal.nl |
|
| 06-12-2025 11:48:36 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
Haha precies wat afgelopen jaren (station Bergentheim wat langer geleden dan) weggehaald is, weer terugbouwen dus. |
|
| 06-12-2025 13:15:35 | ||
|---|---|---|
|
cuneo56
|
Wel weer even twijfels over danwel de onderzoeker, danwel de journalist. Want Bergentheim ligt ( en lag) tussen Marienberg en Hardenberg! p.s. Dat er al eens een station Bergentheim was, was al eerder de reden dat treinen vanaf Almelo al ooit doorreden die kant op 😀 |
|
| 06-12-2025 13:38:01 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Er zal dus bedoeld worden dat alleen de trein Almelo-Hardenberg kan gaan stoppen op Bergentheim en de treinen op de verbinding Zwolle-Emmen daar door gaan rijden, omdat het in die dienstregeling niet past. |
|
| 06-12-2025 13:48:56 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Waarom moet Geerdijk 5,2 miljoen euro kosten? Beetje zand, grijze betontegels die je op Marktplaats overal gratis kunt ophalen, paar lampjes erbij.... ok ik chargeer even maar 5,2 miljoen lijkt mij extreem duur zeker als je in het kader van elektrificatie toch al de boel gaar verbouwen dunkt me |
|
| 06-12-2025 14:09:44 | ||
|---|---|---|
|
mambo
|
Voorzichtige gok; seintechnische aanpassingen om een stop-door mogelijk te maken? |
|
| 06-12-2025 14:16:48 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
Ik vrees een beetje dat de ProRail-doctrine een onderdoorgang vereist. |
|
| 06-12-2025 14:28:41 | ||
|---|---|---|
|
treinhobby
|
Geerdijk had altijd aan beide zijde van de overweg een perron, zodat er geen stop-door schakeling nodig was. De trein stopte altijd na de overweg. |
|
| 06-12-2025 14:31:34 | ||
|---|---|---|
|
dvdhoven
|
Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-12-2025 14:37 |
|
| 06-12-2025 14:48:46 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
ProRail gaat absoluut niet meer voor een overweg of overpad op een nieuw station. Ik hoef overigens niet gelijk te hebben, maar het zou een bedrag van ruim 5 miljoen kunnen verklaren., c.q de 8 miljoen voor Bergentheim. |
|
| 06-12-2025 19:28:55 | ||
|---|---|---|
|
anton_
|
|
|
| 06-12-2025 20:37:59 | ||
|---|---|---|
|
AlexNL
|
Is er een reden dat Geerdijk destijds meteen gesloopt is, of was het een gevalletje "het station gaat dicht, dus we halen het weg zodat het duidelijk is dat het station dicht is"? |
|
| 06-12-2025 20:38:25 2 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Als het daadwerkelijk om 100 reizigers per dag gaat, is er toch ook geen sprake van een substantiële toename van onveiligheid? 100 reizigers per dag is de ordegrootte van een bushalte. Moet er dan ook een tunnel onder het spoor worden aangelegd als er in de buurt van een overweg een bushalte komt? Ik heb ook wel eens dit soort rapporten onder ogen gehad, ze zijn echt tenenkrommend, want ze worden opgesteld door "onafhankelijke" door Prorail erkende bureaus die alleen maar opschrijven wat Prorail wil horen, uit vrees dat ze anders niet meer door Prorail erkend worden.... |
|
| 06-12-2025 21:26:13 | ||
|---|---|---|
|
anton_
|
volgens het parool van 21-6-1996 was Geerdijk met 63 instappers in 1995 het rustigste station van Nederland. |
|
| 07-12-2025 08:16:59 1 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Nee Geerdijk ging dicht toen ook de spoorlijn werd opgeknapt om harder te rijden. De spoorlijn is toen min of meer opnieuw aangelegd en daarvoor moest het station wijken. Het station ging overigens dicht om genoeg rijtijdwinst te halen tussen Aml en Mrb om door te kunnen rijden naar Hdb zonder extra materieel. |
|
| 07-12-2025 23:13:45 | ||
|---|---|---|
|
Dionysusnu
|
Dit rapport was in opdracht van de provincie Overijssel. De kostenramingen zijn niet met ProRail overlegd. Om het speculeren een beetje te sussen: het rapport is hier te lezen. |
|