Meer reizigersNS verwacht over heel 2025 2,9% meer reizigers te vervoeren ten opzichte van 2024, gecorrigeerd voor de effecten van de stakingen en schrikkeldag. De reizigersgroei is onder andere te danken aan de nieuwe dienstregeling die in december 2024 is gestart met 1.600 extra treinen per week en door de betere prestaties op het spoor. NS verwacht dit jaar 95% van het aantal reizigers in 2019 te vervoeren.Reiziger vaker op tijd NS rapporteert de reizigerspunctualiteit - dat wil zeggen of de reiziger op tijd op zijn eindbestemming komt - sinds 1 januari 2025 met kleine vertraging (3 minuten) en grote vertraging (10 minuten of meer), in plaats van 5 en 15 minuten. Hierin worden ook uitgevallen treinen meegenomen.Tabel: Reizigerspunctualiteit (%) Prognose 2025*Realisatie 2024Bodemwaarde 20253 min85,383,0**84,45 min90,6***89,4n.v.t.10 min95,294,9**94,5* Prognose op basis van voorlopige cijfers. Definitieve cijfers worden begin maart 2026 gepubliceerd in het jaarverslag 2025.** NS rapporteert per 01-01-2025 punctualiteit op 3 en 10 minuten. Cijfers 2024 zijn gecorrigeerd op 3 & 10 minuten voor vergelijkingsdoeleinden.*** Tot en met 31-12-2024 rapporteerde NS punctualiteit op 5 en 15 minuten. Prognose 2025 gecorrigeerd op 5 minuten voor vergelijkingsdoeleinden.NS en ProRail hebben samen maatregelen genomen om prestaties op het spoor te verbeteren. NS investeert in het aantrekken van nieuwe collega’s en beschikbaar materieel en langdurige snelheidsbeperkingen zijn verwerkt in de dienstregeling. NS en ProRail hebben samen de dienstregeling betrouwbaarder gemaakt, vooral rond geplande werkzaamheden. Daarnaast is er door slim onderhoud en reparatie van treinen voldoende treinmaterieel beschikbaar. Grafiek: Reizigerspunctualiteit 3 minuten per maand in 2025 (%)Hoewel NS verwacht dit jaar beter te presteren dan in 2024 en zijn afspraken met de overheid te halen, hebben reizigers zeker de afgelopen weken veel hinder gehad op het spoor. Het treinverkeer had last een aantal impactvolle verstoringen. Zo heeft bijvoorbeeld het treinverkeer tussen Utrecht en Den Bosch een week lang stilgelegen door een aanrijding met een vrachtwagen op een spoorwegovergang en is het treinverkeer rond Zwolle twee dagen ontregeld geweest door een poging tot koperdiefstal. Zorgen over infrastructuur De context waarin NS moet opereren wordt steeds uitdagender. De slechte staat van het spoor zorgt voor veel storingen. Dit jaar hebben er te veel storingen op het spoor plaatsgevonden met vaak grote impact voor onze reizigers. ProRail voert volgend jaar, net zoals in 2025, ruim 400 werkzaamheden uit aan het spoor, met tijdelijk minder of geen treinen als gevolg. Zitplaatskans NS verwacht dat reizigers over het gehele jaar evenveel kans hadden op een zitplaats als in 2024. In de daluren zijn gemiddeld circa dertig procent van de stoelen in de treinen bezet. NS wil met kortingstickets en dal-abonnementen meer reizigers aantrekken in de daluren.Tabel: Zitplaatskans (%) Prognose 2025*Realisatie 2024Bodemwaarde 2025In de spits tweede klas92,392,391,7In het dal tweede klas98,198,197,0* Prognose op basis van voorlopige cijfers. Definitieve cijfers worden begin maart 2026 gepubliceerd in het jaarverslag 2025.592 kiloton CO2-uitstoot vermeden Voor 2025 dient NS voor het eerst te rapporteren hoeveel CO2-uitstoot vermeden is doordat autobezitters voor hun reis de trein in plaats van de auto hebben gekozen. NS verwacht dit jaar 592 kiloton CO2-uitstoot te hebben vermeden. Dat is gelijk aan de uit jaarlijkse uitstoot van 70.000 huishoudens en meer dan de minimale grens die is afgesproken met de overheid (562 kiloton). Treinreizigers zonder auto zijn niet meegenomen in de berekening. Daarnaast wordt er gecorrigeerd met de CO2 die NS zelf als bedrijf uitstoot. Definitieve cijfers De definitieve cijfers worden gerapporteerd in het jaarverslag 2025, tezamen met de financiële resultaten over 2025. NS presenteert het jaarverslag begin maart 2026.