11-06-2025 10:11:54
mich
mich

@Buffel55 weet je zeker dat ze geen bak wissel gedaan hebben? In Dm'90 kunnen nog wel hardnekkige storingen zitten of vervelende zaken als aangetast door water lekkage. Een bakwissel zou logisch zijn.

 

11-06-2025 11:22:11
thom
thom

Daar los op je op lange termijn de storing niet mee op natuurlijk ;)

 

17-06-2025 12:17:48 2
Basher
Basher

All the Românian DM90s are in a small marshalling yard just south of the town of Holboca, România . The units are in the very far east of România only 6½ kilometres from the border with Moldova.

The units are at 47° 8'37.73"N 27°41'35.23"E

The latest Google Earth Satellite photograph is 9th March 2025 and all 14 are there. If you go down to Street View and locate the level crossing over the 248D you can see them. You can also see them on the satellite image as well.

Iain

 

17-06-2025 12:25:01 1
Muizeneus
Muizeneus

Dus hier:

Google Maps

5 DJ248D - Google Maps

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

17-06-2025 13:13:33
rob46
rob46

Quote
Muizeneus (17-06-2025 12:25:01):


Dus hier:

Google Maps

5 DJ248D - Google Maps


De beide slepen van 7 stuks zijn destijds vanuit NL hier rechtstreeks, iov Ferotrans, heengesleept. Ze staan nog in dezelfde volgorde. Het terrein wordt bewaakt door twee alleen Roemeens sprekende bewakers met een herdershond. Het terrein betreden is niet toegestaan. Doorlopen is kansloos anders wordt de hond ingezet, aldus een persoonlijke ervaring van een familielid. Dit is de opslagplaats van materieel van Ferotrans.



Laatst bewerkt door rob46 op 17-06-2025 13:24
 

18-06-2025 16:18:27
Buffel55
Buffel55

Quote
thom (11-06-2025 01:18:58):


Volgens mij heeft DM90 ook nog steeds ergens een bakcode plaatje met ingeslagen nummer op de bak gelast, meestal onder de instap deuren, dat zou nog duidelijkheid kunnen brengen.



Zoals reeds aangegeven hebben ze de fabrieksplaten, waar de nummers opstaan die zijn op de fabrieksplaten ingeslagen, verwisseld. Deze zitten overigens niet vastgelast aan de bak, maar zijn bevestigd met popnagels. Die van de 3428 hebben ze op de 3431 gedaan en die van de 3431 op de 3428. Dit is duidelijk te zien aan de afwijkende popnagels.



Laatst bewerkt door Buffel55 op 18-06-2025 16:22
 

18-06-2025 16:25:47
Buffel55
Buffel55

Quote
mich (11-06-2025 10:11:54):


@Buffel55 weet je zeker dat ze geen bak wissel gedaan hebben? In Dm'90 kunnen nog wel hardnekkige storingen zitten of vervelende zaken als aangetast door water lekkage. Een bakwissel zou logisch zijn.



Er is geen bakwissel toegepast. Ze hebben in de 3428 die nu dus als de 3431 rondrijdt alles eraan gedaan om herkenningspunten met betrekking tot de 3428 te verwijderen. Denk aan de nummers boven de cabinedeuren aan de binnenzijde. Het treinstelnummer in de coupes. En ook het later aangebrachte UIC-nummer op de achterwand in de cabine hebben ze verwijderd.

 

18-06-2025 17:25:38
thom
thom

Quote
Buffel55 (18-06-2025 16:18:27):


Quote
thom (11-06-2025 01:18:58):


Volgens mij heeft DM90 ook nog steeds ergens een bakcode plaatje met ingeslagen nummer op de bak gelast, meestal onder de instap deuren, dat zou nog duidelijkheid kunnen brengen.



Zoals reeds aangegeven hebben ze de fabrieksplaten, waar de nummers opstaan die zijn op de fabrieksplaten ingeslagen, verwisseld. Deze zitten overigens niet vastgelast aan de bak, maar zijn bevestigd met popnagels. Die van de 3428 hebben ze op de 3431 gedaan en die van de 3431 op de 3428. Dit is duidelijk te zien aan de afwijkende popnagels.



Ik had het danook niet over fabriekplaten maar over bakcode plaatsjes, en dat zijn toch echt twee verschillende zaken.

Die zitten wel degelijk op de bak gelast.

 

24-06-2025 10:52:24 1
rob46
rob46

Op 22 juni kwam SD85-012 'Krzysio' (ex.3438) in dienst bij SKPL. Volgens Poolse media worden in totaal 24 stuks opgeknapt en in dienst gesteld. De overige 8 zijn plukkers.



Laatst bewerkt door rob46 op 24-06-2025 17:40
 

13-07-2025 11:26:19
Buffel55
Buffel55

Quote
thom (18-06-2025 17:25:38):


Quote
Buffel55 (18-06-2025 16:18:27):


Quote
thom (11-06-2025 01:18:58):


Volgens mij heeft DM90 ook nog steeds ergens een bakcode plaatje met ingeslagen nummer op de bak gelast, meestal onder de instap deuren, dat zou nog duidelijkheid kunnen brengen.



Zoals reeds aangegeven hebben ze de fabrieksplaten, waar de nummers opstaan die zijn op de fabrieksplaten ingeslagen, verwisseld. Deze zitten overigens niet vastgelast aan de bak, maar zijn bevestigd met popnagels. Die van de 3428 hebben ze op de 3431 gedaan en die van de 3431 op de 3428. Dit is duidelijk te zien aan de afwijkende popnagels.



Ik had het danook niet over fabriekplaten maar over bakcode plaatsjes, en dat zijn toch echt twee verschillende zaken.

Die zitten wel degelijk op de bak gelast.



Ik kan me niet zo gauw heugen waar deze plaatjes zitten. Maar er is net een video naar buiten gekomen van de SD85-006 van binnen in de cabine. En in het diagnosescherm is niks aangepast. Daar staat doodleuk nog 3428 in, terwijl er boven dan extra stickers zijn opgeplakt met het nieuwe UIC-nummer met de vermomming dat het de 3431 zou betreffen. Al mijn vooraf aangegeven punten m.b.t. cabineruit, verwisselde fabrieksplaten, verwijderde stickers in het treinstel en nieuw opgeplakte stickers en dan nu zelfs het onaangepaste diagnosescherm doet mijn theorie compleet verzilveren dat het toch echt de 3428 betreft die schuilt onder de SD85-006.

 

20-08-2025 21:17:03
roosendaal
roosendaal

Quote
rob46 (24-06-2025 10:52:24):


Op 22 juni kwam SD85-012 'Krzysio' (ex.3438) in dienst bij SKPL. Volgens Poolse media worden in totaal 24 stuks opgeknapt en in dienst gesteld. De overige 8 zijn plukkers.


Dan mogen ze wel opschieten met de nog op te knappen 12 treinstellen in Zagórz, want vanaf zondag 26 oktober 2025 gaat de lijn 108 Jasło – Nowy Zagórz voor een slordige 44 maanden (!) buiten dienst. Als ik zo kijk op de spoorkaart van Polen, dan is Zagórz per spoor vanuit het binnenland dan niet bereikbaar. Of ze moeten er voor kiezen de treinstellen te verslepen naar een andere werkplaats. We wachten af…..



Laatst bewerkt door roosendaal op 20-08-2025 21:18
 

21-08-2025 11:31:03
ToH
ToH

Quote
Buffel55 (13-07-2025 11:26:19):


Quote
thom (18-06-2025 17:25:38):


Quote
Buffel55 (18-06-2025 16:18:27):


Quote
thom (11-06-2025 01:18:58):


Volgens mij heeft DM90 ook nog steeds ergens een bakcode plaatje met ingeslagen nummer op de bak gelast, meestal onder de instap deuren, dat zou nog duidelijkheid kunnen brengen.



Zoals reeds aangegeven hebben ze de fabrieksplaten, waar de nummers opstaan die zijn op de fabrieksplaten ingeslagen, verwisseld. Deze zitten overigens niet vastgelast aan de bak, maar zijn bevestigd met popnagels. Die van de 3428 hebben ze op de 3431 gedaan en die van de 3431 op de 3428. Dit is duidelijk te zien aan de afwijkende popnagels.



Ik had het danook niet over fabriekplaten maar over bakcode plaatsjes, en dat zijn toch echt twee verschillende zaken.

Die zitten wel degelijk op de bak gelast.



Ik kan me niet zo gauw heugen waar deze plaatjes zitten. Maar er is net een video naar buiten gekomen van de SD85-006 van binnen in de cabine. En in het diagnosescherm is niks aangepast. Daar staat doodleuk nog 3428 in, terwijl er boven dan extra stickers zijn opgeplakt met het nieuwe UIC-nummer met de vermomming dat het de 3431 zou betreffen. Al mijn vooraf aangegeven punten m.b.t. cabineruit, verwisselde fabrieksplaten, verwijderde stickers in het treinstel en nieuw opgeplakte stickers en dan nu zelfs het onaangepaste diagnosescherm doet mijn theorie compleet verzilveren dat het toch echt de 3428 betreft die schuilt onder de SD85-006.



Waar is deze video te vinden?

 

05-09-2025 09:40:35
rob46
rob46

Medio augustus was de SKPL SD85-013 (UIC 2 810 128-9) nagenoeg gereed, totaal bestickerd maar nog geen naamgeving. SD85-014 (met airco) en SD85-015 (nog zonder airco) zijn inmiddels rood met gele deuren. De ex.NS nummers zijn mogelijk 3431, 3444 en 3430 maar de juiste volgorde mij onbekend.



Laatst bewerkt door rob46 op 05-09-2025 09:43
 

07-09-2025 21:17:18
VIRMFlow
VIRMFlow

Staan er in Zagórz nog steeds veel buffels opgesteld? En zijn er daar nog een aantal gele? Ik ga in de herfst naar Krakau en overweeg een kijkje te nemen in Zagórz, als daar het een en ander staat



Laatst bewerkt door VIRMFlow op 07-09-2025 22:41, reden: Typen is lastig
 

07-09-2025 23:09:27
Gydo
Gydo

De TCS 301001 (3452) is verkocht aan de Stichting 2454 Crew, staat nu met voertuighouder NL-CREW op Amfge tegen de Plan U 114 (ex-NSM) van de Stichting 2454 Crew aan.

 

08-09-2025 09:25:19
phantom
phantom

Dat klinkt als een nieuw project voor de 2454crew om weer rijvaardig te maken.
Ben benieuwd hoe compleet het stel nog is en of men aan voldoende onderdelen kan komen om het stel rijdend te krijgen en te houden.

 

08-09-2025 14:42:27
treinhobby
treinhobby

Stel je nu ook weer een vraag (zonder vraagteken aan het einde van je zin), of weer een zure opmerking?

Waarom zouden ze een treinstel kopen om vervolgens erachter te komen dat er geen onderdelen voor zouden zijn?

Er rijden in Roemenië inmiddels meerdere (opgeknapte) DM’90s rond. Dus onderdelen zijn blijkbaar voorhanden.

En volgens zijn er ook in Nederland nog andere stellen beschikbaar welke mogelijk geplukt kunnen worden.

 

08-09-2025 14:54:07 2
martijn
martijn

Wis de Poolse vloot niet uit. De vijf andere stellen die in NL zijn achtergebleven, zijn inmiddels gesloopt.

 

08-09-2025 14:55:53
thom
thom

Quote
treinhobby (08-09-2025 14:42:27):


Stel je nu ook weer een vraag (zonder vraagteken aan het einde van je zin), of weer een zure opmerking?

Waarom zouden ze een treinstel kopen om vervolgens erachter te komen dat er geen onderdelen voor zouden zijn?

Er rijden in Roemenië inmiddels meerdere (opgeknapte) DM’90s rond. Dus onderdelen zijn blijkbaar voorhanden.

En volgens zijn er ook in Nederland nog andere stellen beschikbaar welke mogelijk geplukt kunnen worden.



In Nederland resteren alleen de 3426, en de 3452.

 

08-09-2025 15:02:07
VIRMFlow
VIRMFlow

Quote
treinhobby (08-09-2025 14:42:27):


Stel je nu ook weer een vraag (zonder vraagteken aan het einde van je zin), of weer een zure opmerking?

Waarom zouden ze een treinstel kopen om vervolgens erachter te komen dat er geen onderdelen voor zouden zijn?

Er rijden in Roemenië inmiddels meerdere (opgeknapte) DM’90s rond. Dus onderdelen zijn blijkbaar voorhanden.

En volgens zijn er ook in Nederland nog andere stellen beschikbaar welke mogelijk geplukt kunnen worden.



Weet je toevallig waar in Roemenië ze te vinden zijn?

 

08-09-2025 15:21:27 1
treinhobby
treinhobby

Even terugscollen in dit topic naar 17-6 en daar staat de locatie, incl. linkjes naar Google maps.



Laatst bewerkt door treinhobby op 08-09-2025 15:24
 

08-09-2025 15:31:56 8
MaxBB
MaxBB

Quote
phantom (08-09-2025 09:25:19):


Dat klinkt als een nieuw project voor de 2454crew om weer rijvaardig te maken.
Ben benieuwd hoe compleet het stel nog is en of men aan voldoende onderdelen kan komen om het stel rijdend te krijgen en te houden.



Ik lees deze opmerking niet als "zuur", maar gewoon als "nieuwsgierig" en "benieuwd". :)

 

09-09-2025 10:43:32 1
rob46
rob46

Quote
VIRMFlow (07-09-2025 21:17:18):


Staan er in Zagórz nog steeds veel buffels opgesteld? En zijn er daar nog een aantal gele? Ik ga in de herfst naar Krakau en overweeg een kijkje te nemen in Zagórz, als daar het een en ander staat



In Zagórz staat alleen de gele plukbak Bk 3421 slecht te fotograferen, ga niet het spoor in want de politie zetelt in het stationsgebouw en je bent meteen aan de beurt. Verder staat de voorraad gele DM90-stellen (16 stuks) op Nowa Zagórz en worden ook min of meer bewaakt.

 

09-09-2025 12:34:05
VIRMFlow
VIRMFlow

Quote
rob46 (09-09-2025 10:43:32):


Quote
VIRMFlow (07-09-2025 21:17:18):


Staan er in Zagórz nog steeds veel buffels opgesteld? En zijn er daar nog een aantal gele? Ik ga in de herfst naar Krakau en overweeg een kijkje te nemen in Zagórz, als daar het een en ander staat



In Zagórz staat alleen de gele plukbak Bk 3421 slecht te fotograferen, ga niet het spoor in want de politie zetelt in het stationsgebouw en je bent meteen aan de beurt. Verder staat de voorraad gele DM90-stellen (16 stuks) op Nowa Zagórz en worden ook min of meer bewaakt.

Oke, bedankt, dan denk ik er nog even goed over na

 

09-09-2025 13:27:35
Overhover
Overhover

Quote
Gydo (07-09-2025 23:09:27):


De TCS 301001 (3452) is verkocht aan de Stichting 2454 Crew, staat nu met voertuighouder NL-CREW op Amfge tegen de Plan U 114 (ex-NSM) van de Stichting 2454 Crew aan.



Waar komt deze informatie vandaan? In iedergeval niet van de Crew zelf.

 

09-09-2025 13:33:18 1
GerritJan
GerritJan

Van de trein zelf waar het op staat. Daar komt het vandaan.

 

09-09-2025 13:45:51
Overhover
Overhover

Quote
GerritJan (09-09-2025 13:33:18):


Van de trein zelf waar het op staat. Daar komt het vandaan.



Nou ja, op instagram bij een foto ervan zegt er iemand het volgende "Fijn dat stichting 2454CREW vooraf even is gevraagd over hoe het nu wel of niet zit. Het houderschapskenmerk zegt niets over het eigendom, dus het hele bullshitverhaal op die website kan wel weer offline ;-)" Dus daardoor lijkt het er wel op dat er toch iets andere verhaal in lijkt te zitten dan op het moment verspreid raakt.

 

09-09-2025 13:46:16
stefanvdw
stefanvdw

Misschien heeft Arriva nog wel interesse om dat stel te huren á la de 904 bij Keolis. Zou welkome aanvulling zijn ter aanvulling van alle defecte Linten op ZHO of vanwege ombouw van die Achterhoek GTW's😁

 

09-09-2025 16:25:06
thom
thom

Quote
Overhover (09-09-2025 13:45:51):


Quote
GerritJan (09-09-2025 13:33:18):


Van de trein zelf waar het op staat. Daar komt het vandaan.



Nou ja, op instagram bij een foto ervan zegt er iemand het volgende 'Fijn dat stichting 2454CREW vooraf even is gevraagd over hoe het nu wel of niet zit. Het houderschapskenmerk zegt niets over het eigendom, dus het hele bullshitverhaal op die website kan wel weer offline ;-)' Dus daardoor lijkt het er wel op dat er toch iets andere verhaal in lijkt te zitten dan op het moment verspreid raakt.



Ach, blijkbaar is de 2454 ookal verkocht aan Railpro :p

https://treinposities.nl/voertuig/railpro_2400_2454

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-09-2025 17:34:47
Gydo
Gydo

Quote
thom (09-09-2025 16:25:06):


Quote
Overhover (09-09-2025 13:45:51):


Quote
GerritJan (09-09-2025 13:33:18):


Van de trein zelf waar het op staat. Daar komt het vandaan.



Nou ja, op instagram bij een foto ervan zegt er iemand het volgende 'Fijn dat stichting 2454CREW vooraf even is gevraagd over hoe het nu wel of niet zit. Het houderschapskenmerk zegt niets over het eigendom, dus het hele bullshitverhaal op die website kan wel weer offline ;-)' Dus daardoor lijkt het er wel op dat er toch iets andere verhaal in lijkt te zitten dan op het moment verspreid raakt.



Ach, blijkbaar is de 2454 ookal verkocht aan Railpro :p

https://treinposities.nl/voertuig/railpro_2400_2454


Nee, dat was huur.

 

09-09-2025 18:13:17
thom
thom

Joh :p

 

11-09-2025 09:45:46 2
roosendaal
roosendaal

Beetje nabrander; update 09 september 2025:


Nowy Zagorz:

Spoor 1: Sanok-zijde 3415, 3407, 3425, 3402, 3450.
Spoor 2: Sanok-zijde 3404, 3413, 3434.

Spoor 7: Sanok-zijde 3448, 3446, 3432, 3433.
Spoor 9: Sanok-zijde 3453.


De stellen 3406 en 3411 ontbraken. Wat ik meen gezien te hebben is dat één van deze stellen in Zagorz stond. Op een ander forum meen ik gelezen te hebben dat het andere stel bij de werkplaats in Jaslo zou staan, maar dat kan ik niet meer terugvinden. Als dat zo is, dan zou dit mogelijk te maken kunnen hebben met de ruim 4 jaar durende werkzaamheden op de lijn Jaslo-Nowy Zagorz. Misschien wil men alles daarheen verplaatsen?


Zagorz:

Doordat deze maand de treinen naar Jelenia Gora niet met DM’90 gereden kunnen worden, stonden de SD-003, SD-005, SD-010 en SD-012 hier opgesteld, waarvan de eerste 2 in de werkplaats. De Bk3421 stond ook nog opgebokt naast de werkplaats.

Zoals Rob46 al refereerde, staan er 2 rood geschilderde stellen nog te wachten op vervolg als SD-014 en SD-015 en 1 stond bij de werkplaats op spoor 301 om geschilderd te worden:dit zijn dan óf de 3430, 3444, óf 3449. Van de SD-013 stond de cabinedeur open en kon ik waarnemen dit de voormalige 3431 is. Benieuwd of ze die stickers boven de cabinedeur dan weer vernummeren naar de 3428, aangezien die twee stellen qua nummering verwisseld zijn (resp. met de SD-006).

Onderweg waren de stellen SD-002 + SD-009, SD-004 + SD-007, SD-001 + SD-006 en de SD-011 + SD-008 tussen Krakow-Zagorz v.v. en Krakow-Hrubieszów Miasto. v.v..

 

12-09-2025 10:40:45
rob46
rob46

Quote
roosendaal (11-09-2025 09:45:46):


Zagorz:

Doordat deze maand de treinen naar Jelenia Gora niet met DM’90 gereden kunnen worden, stonden de SD-003, SD-005, SD-010 en SD-012 hier opgesteld, waarvan de eerste 2 in de werkplaats.

Waarom rijdt er geen DM90-mat naar Jelenia Gora. ?


 

12-09-2025 23:10:30
roosendaal
roosendaal

Zover ik het goed kan vertalen, zijn ze bij Gliwice Łabędy de sporen aan het vernieuwen, maar nog niet tegelijkertijd de perrons. Dit zou dan weer problemen geven met de breedte van DM’90. Vanaf 02 oktober zouden deze werkzaamheden afgerond moeten zijn en worden de SN84 weer vervangen door de SD85 (DM’90).

 

13-09-2025 13:06:42
phantom
phantom

Quote
treinhobby (08-09-2025 14:42:27):


Stel je nu ook weer een vraag (zonder vraagteken aan het einde van je zin), of weer een zure opmerking?

Waarom zouden ze een treinstel kopen om vervolgens erachter te komen dat er geen onderdelen voor zouden zijn?

Er rijden in Roemenië inmiddels meerdere (opgeknapte) DM’90s rond. Dus onderdelen zijn blijkbaar voorhanden.

En volgens zijn er ook in Nederland nog andere stellen beschikbaar welke mogelijk geplukt kunnen worden.



Zolang je op je eigen vraag het antwoord niet weet en er maar weer gelijk vanuit gaat dat het om een zure opmerking gaat,heb ik geen zin om je daarop een antwoord te geven.

Dat men in het buitenland zulke treinstellen heeft en dus onderdelen zal hebben,wil niet zeggen dat een nederlandse club daarvan gebruik kan maken.
De eigenaar van de stellen in Roemenië,heeft een paar stellen bestempeld als te slecht om opgeknapt te worden,en die zijn dus onderdelen leverancier.
Ik kan me zo voorstellen dat de pool met mogelijke plukstellen niet heel veel vergroot kan worden omdat men een x aantal stellen moet hebben voor de rijdende dienst,dus zal men hun beperkte voorraad stellen niet laten strippen door een buitenlandse club,zodat ze straks zelf zonder onderdelen komen te zitten.

En in hoeverre er nog stellen hier in NL zijn waar bruikbare onderdelen op zitten,is ook nog maar de vraag.
Bovendien,er zal wel toestemming verkregen moeten worden om eventuele stellen hier in NL te mogen ontdoen van onderdelen.
Dat is dan nog buiten de vraag om of die eigenaar van een eventueel DM90 stel geld wil zien voor de onderdelen en of de eigenaar van de 3452 die prijs kan en wil betalen.



Laatst bewerkt door phantom op 13-09-2025 13:07
 

13-09-2025 13:43:10
rob46
rob46

Er rijden in Roemenië géén opgeknapte DM'90 stellen rond. Ferotrans heeft de 14 stellen na aankoop meteen bij haar andere buitenlandse aankopen nabij Iasi geparkeerd en sindsdien is er niets meer mee gebeurd.

 

13-09-2025 17:26:15 3
martijn
martijn

Quote
phantom (13-09-2025 13:06:42):


Quote
treinhobby (08-09-2025 14:42:27):


Stel je nu ook weer een vraag (zonder vraagteken aan het einde van je zin), of weer een zure opmerking?

Waarom zouden ze een treinstel kopen om vervolgens erachter te komen dat er geen onderdelen voor zouden zijn?

Er rijden in Roemenië inmiddels meerdere (opgeknapte) DM’90s rond. Dus onderdelen zijn blijkbaar voorhanden.

En volgens zijn er ook in Nederland nog andere stellen beschikbaar welke mogelijk geplukt kunnen worden.



En in hoeverre er nog stellen hier in NL zijn waar bruikbare onderdelen op zitten,is ook nog maar de vraag.



Gewoon even terugscrollen. Die vraag is afgelopen dagen namelijk onlangs al 2 keer beantwoord: Alleen de 3426 en 3452 zijn in Nederland.

 

14-09-2025 11:26:17
phantom
phantom

Ook hierbij was het van mij meer nieuwsgierigheid,ivm de nogal stellige uitspraak vanuit de persoon achter de naam treinhobby,dat er nog wel een aantal hier zouden zijn.
Dat aardige aantal,bestaat dus uit 1 stel.
En daarvan is de status onbekend,en ook of de eigenaar daarvan bereid zou zijn om er onderdelen van te laten plukken.

Quote
rob46 (13-09-2025 13:43:10):


Er rijden in Roemenië géén opgeknapte DM'90 stellen rond. Ferotrans heeft de 14 stellen na aankoop meteen bij haar andere buitenlandse aankopen nabij Iasi geparkeerd en sindsdien is er niets meer mee gebeurd.


Dan heeft de persoon genaamd treinhobby,het bij het foute eind.
Die bracht dat nogal stellig,niet ik.

Weet iemand trouwens waarom Ferotrans de stellen heeft geparkeerd i.p.v. begonnen is ze gereed te maken voor dienst ?
(mocht ook dat ergens recent vermeld zijn,neem me niet kwalijk,dan heb ik er overheen gelezen)



Laatst bewerkt door phantom op 14-09-2025 11:26
 

14-09-2025 11:44:02
rick
rick

De status en eigenaar van de 3426 zijn niet onbekend, hooguit voor jou...

 

14-09-2025 11:58:04 2
thom
thom

Quote
phantom (14-09-2025 11:26:17):


Ook hierbij was het van mij meer nieuwsgierigheid,ivm de nogal stellige uitspraak vanuit de persoon achter de naam treinhobby,dat er nog wel een aantal hier zouden zijn.
Dat aardige aantal,bestaat dus uit 1 stel.
En daarvan is de status onbekend,en ook of de eigenaar daarvan bereid zou zijn om er onderdelen van te laten plukken.


Als je nou zelf even google geraadpleegd had met van wie die 3426 nou eigenlijk is, dan had je ook zelf antwoord kunnen geven op jouw vraag of die eigenaar bereid zou zijn om onderdelen van het stel af te staan....

 

14-09-2025 15:49:21 3
martijn
martijn

Tip: volgende week houdt die eigenaar het Open Trein Festijn, dan kan je met eigen ogen zien of er nog overbodige onderdelen in zitten ;)

 

15-09-2025 14:00:42 18
diesels
diesels

Wat is deze manier van communiceren met (en vooral tegen) elkaar toch strontvervelend om te lezen als bezoeker. Het lijkt wel alsof elk tweede topic verzand in een continue stroom van persoonlijke aanvallen, sneren en irritatie.

 

15-09-2025 21:10:42
AJT
AJT

Moderatoren poetsen het zo weer weg

(Dit bericht mag derhalve ook gepoetst zodra er gepoetst wordt)

 

16-09-2025 12:37:02 10
admin
Moderator
admin

Het wordt voor ons steeds ondoenlijker om de discussies op te schonen waarin de kleuters weer tegen elkaar tekeer gaan. Nagenoeg alle berichten hierboven waar kinderachtige dingen in staan, staat ook waardevolle informatie. Blijkbaar wordt Somda als zandbak beschouwd waarin lekker gespeeld wordt, maar ook gevochten en zand in elkaars gezicht gegooid.

Ik denk ik dat het maar eens laat staan, hoe vervelend ook om te lezen. Maar dan kunnen de deelnemers een nadenken over hun eigen volwassenheid.




Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

17-09-2025 16:44:32
egnbg
egnbg

Quote
VIRMFlow (08-09-2025 15:02:07):


Quote
treinhobby (08-09-2025 14:42:27):


Stel je nu ook weer een vraag (zonder vraagteken aan het einde van je zin), of weer een zure opmerking?

Waarom zouden ze een treinstel kopen om vervolgens erachter te komen dat er geen onderdelen voor zouden zijn?

Er rijden in Roemenië inmiddels meerdere (opgeknapte) DM’90s rond. Dus onderdelen zijn blijkbaar voorhanden.

En volgens zijn er ook in Nederland nog andere stellen beschikbaar welke mogelijk geplukt kunnen worden.



Weet je toevallig waar in Roemenië ze te vinden zijn?



youtu.be

Hier een filmpje wat ik vond.

 

17-09-2025 21:00:03
robert5591
robert5591

Even voor mijn begrip:is Ferrotrans een vervoerder of een handelaar (of beide)?

Het is ongetwijfeld in het verleden verteld, maar ….

 

18-09-2025 07:42:49 2
admin
Moderator
admin

De discussie over modereren is afgesplitst naar somda.nl zodat we het hier weer over de DM'90 kunnen hebben.




Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

18-09-2025 10:31:03
rob46
rob46

Quote
robert5591 (17-09-2025 21:00:03):


Even voor mijn begrip:is Ferrotrans een vervoerder of een handelaar (of beide)?

Het is ongetwijfeld in het verleden verteld, maar ….


Lijkt me handig even via Google te zoeken, ook bij eigenaar Dumitru Anchidin. Dan is het wel helder hoe hij met aankopen te werk gaat. NS is in het verleden al behoorlijk aan de beurt geweest.