Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl
02-10-2025 18:13:59
GerritJan
GerritJan

Laatste NS ICRM + Traxxx wordt vandaag en morgen gereden met stam 16475. Aldus, bijstuurder NS.

Donderdag 4 oktober:
1171 Vertrek gvc: 18:49
1178 Vertrek Ehv: 21:43
1189 Vertrek Gvc: 23:19

Vrijdag 3 okt:
1112 Vertrek Ehv: 05:16

 

02-10-2025 18:37:32
MennoSBB
MennoSBB

Dat wordt morgen vroeg opstaan voor iedereen die nog met de laatste rit mee wil gaan. Het zal de hele rit ook nog donker zijn, niet ideaal voor de fotografen.

 

02-10-2025 18:46:43
MasterE
MasterE

Inprincipe gaat de stam daarna gewoon verder de opvolgende ritten rijden.

 

02-10-2025 19:15:21
GerritJan
GerritJan

Dat staat op treinposities zo maar word constant op de dag zelf ook veranderd. Ga er maar niet vanuit dat die nog rijd na de 1112.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-10-2025 19:37:19 2
DAPPA
DAPPA

Het plan is om hem op 3 oktober tot in de avond in de 1100-serie te laten rijden. Ergens wordt hij dan uit de dienst gewipt om naar de Wgm te gaan, alwaar een van zijn lokken terug moet naar de leasemaatschappij. Uiteraard is alles onderhevig aan de waan van het moment, net zoals de stam zojuist spontaan is ingezet na een defect aan een ander treinstel. Ook een sectiestoring dreigde enkele minuten geleden in een aangepaste rit voor deze stam, maar dat liep op het laatste moment met een sisser af.

 

02-10-2025 20:25:52
Kamehameha
Kamehameha

Quote
MennoSBB (02-10-2025 18:37:32):


Dat wordt morgen vroeg opstaan voor iedereen die nog met de laatste rit mee wil gaan. Het zal de hele rit ook nog donker zijn, niet ideaal voor de fotografen.


Je kunt wel in alle rust afscheid nemen dan (in tegenstelling tot afgelopen zaterdag). Op vrijdagochtend helemaal zal de 1112 niet bepaald druk zijn :p

 

02-10-2025 20:38:32
oranjebank
oranjebank

Ik zie t allemaal. Nu staan er ook nog ritten gepland op zaterdag volgens treinposities . Nu lijkt volgens treinposities de 1184 zaterdagavond z'n allerlaatste rit te zijn. En in de nacht dan naar Amsterdam Wgm ? Als ie echt nog rijd zaterdag hoop ik m te vangen. Morgen kan ik helaas niet.

 

02-10-2025 20:52:18
Kamehameha
Kamehameha

In het OD topic staat dat de stam morgenavond in Wgm moet zijn omdat 1 van de locs terug naar de lease maatschappij moet. Met de verstoring in Gvc er nu extra overheen zou ik treinposities al helemaal niet letterlijk nemen (is sowieso niet handig om te doen). Hij trekt altijd de inzet door de komende 48 uur en houdt geen rekening met toekomstige acties van de bijsturing.



Laatst bewerkt door Kamehameha op 02-10-2025 20:52
 

02-10-2025 21:10:55
oranjebank
oranjebank

I see. Ja , gisteren stonden er SW inzetten bij bijzonderheden en vanmiddag waren die ook verdwenen voor 4 oktober. Maar is vanavond opnieuw weer toegevoegd. En eerst dacht ik dat de loc al was teruggegeven maar niet dus. We wachten morgen en zaterdag even af. Gelukkig heb ik in juni en augustus en eerder in t jaar flink wat ICR [afscheids] ritten gereden in de 1100. Morgenavond weten we of ie dan echt morgen naar Wgm moet. En de 16233 is niet meer beschikbaar voor de laatste volgens wijzigingsblad [ die zondag dus afloopt ] ICR ritten?

 

02-10-2025 21:16:53
AlexNL
AlexNL

Quote
Kamehameha (02-10-2025 20:52:18):


In het OD topic staat dat de stam morgenavond in Wgm moet zijn omdat 1 van de locs terug naar de lease maatschappij moet. Met de verstoring in Gvc er nu extra overheen


De gevolgen daarvan zullen meevallen, treinen uit Eindhoven keren in Den Haag HS. De prognose staat overigens op 22:45 terwijl de 1178 pas om 23:11 in Gvc aankomt.


zou ik treinposities al helemaal niet letterlijk nemen (is sowieso niet handig om te doen). Hij trekt altijd de inzet door de komende 48 uur en houdt geen rekening met toekomstige acties van de bijsturing.


Treinposities.nl krijgt de samenstelling door zoals die in het jaarplan staat, de wijzigingen op dagplanniveau worden pas later door de bijsturing ingevoerd en doorgezet naar afnemers.

 

02-10-2025 21:33:11
michaben
michaben

Quote
AlexNL (02-10-2025 21:16:53):


Treinposities.nl krijgt de samenstelling door zoals die in het jaarplan staat, de wijzigingen op dagplanniveau worden pas later door de bijsturing ingevoerd en doorgezet naar afnemers.


Dat is onjuist, de materieelsamenstellingen zijn wel degelijk gebaseerd op het dagplan, alleen is er de eerste dag nog geen koppeling met de daadwerkelijke materieelnummers en zie je dus geen afwijkingen ten opzichte van het plan.

 

02-10-2025 21:34:02
Kamehameha
Kamehameha

Die prognose was eerst 21.45 uur volgens mij, en dus verlengd. Maar goed, hij kan inderdaad in Gv keren zonder uit omloop te raken.

Wat betreft treinposities is mij opgevallen dat de materieelinzet 72 uur vooruit komt binnendruppelen. Dat moet op basis van dagplan zijn (?). En je ziet dan ook de benamingen als OA = VIRM6 bijv. Geen treinstelnummers zichtbaar nog.

48 uur vooruit ongeveer worden dan de stelnummers ingevuld. Als er echter verstoringen zijn en materieel raakt buiten de omloop, dan trekt ie dat gewoon door in die 48 uur tijdsperiode. Vandaar dat je vaak bv ICM en VIRM combinaties krijgt in treinposities. Of ineens 18 bakken VIRM ofzo. Dan is het dus wachten op de bijsturing voordat iemand handmatig de boel heeft aangepast en het ook weer doordruppelt naar treinposities.

 

03-10-2025 01:14:22
thom
thom

Dat is ook de hele truc, Treinposities toont alleen de data die NS naar buiten stuurt, en dat is de dagplan data waar de bijsturing nog mee aan het puzzelen is op zo'n dag.

 

03-10-2025 08:58:31
MennoSBB
MennoSBB

stam 16475 rijdt tot nu toe vanochtend de geplande ritten, zelfs nadat de eerste rit zoveel vertraging had dat die in Den Haag HS is gekeerd.

 

03-10-2025 10:14:44
tieske05
tieske05

Ik zie vanavond geen leeg mat naar WGM ingepland staan... Wel naar Binckhorst Zuid. De 71125 (LM Binckhorst - Den Haag Centraal) staat dan weer wel ingepland met ICR 16475..

 

03-10-2025 10:20:14
Anoniem9
Anoniem9

Quote
MennoSBB (03-10-2025 08:58:31):


stam 16475 rijdt tot nu toe vanochtend de geplande ritten, zelfs nadat de eerste rit zoveel vertraging had dat die in Den Haag HS is gekeerd.


Groeten vanuit de 1137 die inderdaad met deze stam rijdt. Zoals het er naar uitziet gaat deze stam morgen ook nog rijden.

 

03-10-2025 10:40:58
train85
train85

We gaan het zien. Eerst kijken hoe die zich vandaag gedraagt.

 

03-10-2025 11:44:28
DAPPA
DAPPA

Quote
tieske05 (03-10-2025 10:14:44):


Ik zie vanavond geen leeg mat naar WGM ingepland staan... Wel naar Binckhorst Zuid. De 71125 (LM Binckhorst - Den Haag Centraal) staat dan weer wel ingepland met ICR 16475..



Trein 80228

 

03-10-2025 13:08:43
Kamehameha
Kamehameha

Quote
tieske05 (03-10-2025 10:14:44):


Ik zie vanavond geen leeg mat naar WGM ingepland staan... Wel naar Binckhorst Zuid. De 71125 (LM Binckhorst - Den Haag Centraal) staat dan weer wel ingepland met ICR 16475..



Dus de loc moet nog niet terug naar Akiem vanavond of de boel moet nog bijgestuurd worden. Je zou bijna een livestream opstarten *trommelgerof*

 

03-10-2025 13:15:56
GerritJan
GerritJan

Wel jammer dat er niet zoals met de SGM de ritten ook uit eenlopen, zoals inzet naar Amersfoort en dat alles toch echt altijd nog onzeker is omtrent inzet van de ICR.

 

03-10-2025 15:05:39
mat64Hidde
mat64Hidde

Van wat ik heb gehoord komt dat oa omdat er maar beperkt personeel weet hoe de ICR stammetjes werken en die zijn vooral bekend met de lijn Ehv - Gvc.

 

03-10-2025 15:07:47
mat64Hidde
mat64Hidde

Quote
DAPPA (03-10-2025 11:44:28):


Quote
tieske05 (03-10-2025 10:14:44):


Ik zie vanavond geen leeg mat naar WGM ingepland staan... Wel naar Binckhorst Zuid. De 71125 (LM Binckhorst - Den Haag Centraal) staat dan weer wel ingepland met ICR 16475..



Trein 80228



Ik weet dat het verboden is om tijden te vragen dus laat ik het zo vragen: Wat is de laatste rit met passagiers voor rit 80238?

 

03-10-2025 15:10:39
treinhobby
treinhobby

Denk dat op treinposities.nl de serie 1100 in de gaten houden het beste werkt…

 

03-10-2025 15:49:17 5
DAPPA
DAPPA

Gefeliciteerd, ik mag de 16475 iets langer door laten rijden. Hij moet nu zaterdag na einde dienst of zondag overdag naar de Wgm gebracht worden. In welke trein hij morgen start staat nog niet vast, al ligt de 1125 het meest voor de hand. Garantie tot 5 minuten geleden. ;-)

 

03-10-2025 16:56:51 1
oranjebank
oranjebank

Hoera! Werk jij bij de bijsturing? Anyway volgens TP inderdaad 1125. Maar in de gewone reisplanner van NS staat de 16475 weer in de 1123 aangegeven en alle ritten dus ook half uur vervroegd. Morgen de uren der waarheid en hopelijk slot ICRm feestje!



Laatst bewerkt door oranjebank op 03-10-2025 16:57
 

03-10-2025 16:59:21 4
DAPPA
DAPPA

Ja, ik stuur al meer dan acht jaar de IC Direct bij.

 

03-10-2025 18:41:07
treinhobby
treinhobby

Quote
oranjebank (03-10-2025 16:56:51):


Maar in de gewone reisplanner van NS staat de 16475 weer in de 1123 aangegeven


De NS reisplanner laat voor de volgende dag (morgen) altijd de samenstelling en stelnummers van vandaag zien.

Dus aangezien de ICR vandaag in de 1123 zat, wordt dat nu ook bij morgen aangegeven.

Ongeveer rond 3:00* uur ‘s nachts verdwijnen de stelnummers en wordt de samenstelling juist weergegeven en 3* uur van tevoren komen de juiste stelnummers in de NS reisplanner te staan.

* tijden uit eigen waarneming/ervaring.



Laatst bewerkt door treinhobby op 03-10-2025 18:42
 

03-10-2025 19:08:25
Karel1969
Karel1969

Volgens treinposities zat stam 16475 vanavond in trein 1165 en gaat deze zometeen 1168 rijden. En wellicht daarna nog een allerlaatste slag 1179/1182.

 

03-10-2025 19:46:16
Jasper-N
Jasper-N

Daar zit ik nu in, overigens doet 1 van de deuren het niet in de zijde richting gvc. Ik zag dat het stel heen en weer bleef rijden tot 00:11 en uitloopt ik gvc. Als ik het goed heb. Op hollands spoor ga ik eruit om het stel daar op te wachten en onder de kap foto’s te maken.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-10-2025 19:49:18 1
Jasper-N
Jasper-N

Overigens zit op de icd die een half uur later aankomt een icng in flow kleurstelling, die zouden alleen de internationale dienst doen toch?

 

03-10-2025 20:26:42
AlexNL
AlexNL

Er zijn meer ICNG-B's geleverd dan er op dit moment nodig zijn, dus worden ze ook binnenlands ingezet.

 

03-10-2025 21:26:30
DAPPA
DAPPA

Nu aanrijding auto tussen Tilburg en Eindhoven, dus het plan voor de 16475 gaat waarschijnlijk aangepast worden. Dit treinstel is overigens NIET rechtstreeks betrokken

 

03-10-2025 21:47:17
train85
train85

Dan is de kans aanwezig dat die morgen in een andere omloop gaat komen. Morgenochtend via treinposities.nl het goed in de gaten houden. Daar staan nu 2 omlopen met dezelfde stam.

 

03-10-2025 23:47:36
aarclay
aarclay

Klopt, in Tb is deze gekeerd. Kopmaken deed hij eerder al op Gv.



Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2025 23:48
 

03-10-2025 23:51:42
Rolffiej19
Rolffiej19

De stam eindigt met de 1189 en start morgenochtend in de 1124 ;)

 

04-10-2025 00:49:15
oranjebank
oranjebank

@ Treinhobby : I see . Had ik niet door. En hij begon op Holland Spoor in de 1123 vanochtend vanwege de vertraging. Heeft ie vandaag 2 keer kop moeten maken op Holland Spoor. Gelukkig dat de 16475 niet betrokken was bij de aanrijding. Thanks , ik moet dan morgen ook m'n plannen aanpassen en uur eerder van huis.

 

04-10-2025 01:00:17
oranjebank
oranjebank

Intussen zijn er weer meer omlopen bijgekomen gelukkig zie ik. En zelfs zondag lijken er ritten gepland . Maar dat is dus nog koffiedik kijken. Morgenavond moet ie net als deze nacht in Eindhoven overnachten in plaats van Gvc Binkhorst .

 

04-10-2025 09:17:03
martijn
martijn

Inmiddels ook een uitgebreid artikel op nu.nl over de laatste binnenlandse getrokken reizigerstrein, na 186 jaar.

 

04-10-2025 11:15:03
aarclay
aarclay

Hoewel de intercityrijtuigen na zaterdag formeel met pensioen zijn, bestaat de kans dat je ze in de komende maanden af en toe toch nog ziet rijden. 'We houden de treinen nog even in reserve', vertelt de woordvoerder van de NS. 'Het reservematerieel staat altijd klaar om in te vallen, bijvoorbeeld als een andere trein defect is.'

Ik dacht dat de huur van de locomotieven ten einde was?



Laatst bewerkt door aarclay op 04-10-2025 11:15
 

04-10-2025 11:25:03
Kamehameha
Kamehameha

Quote
Basher (01-10-2025 12:20:05):


Quote
Kamehameha (30-09-2025 23:38:49):


Snel lijkt mij maar er zal vast meer spelen waardoor men de planning niet kan opvolgen. Überhaupt ben ik wel benieuwd hoeveel locs er nog beschikbaar zijn voor NS deze week.

De 1120 en 1122 reden overigens gewoon met een losse 5 dus ICR was zeker handig geweest..

Gelukkig heb ik zaterdag (en vele ritten ervoor de laatste tijd) nog kunnen genieten van ICR.


There are six available TRAXX this week, maybe. 186 001, 186 002, 186 005, 186 006, 186 014? and 186 015? All the rest are either stopped for restitutie or have been sent back to Akiem at Krefeld.


@aarclay

Er zijn op basis van dit gewaardeerde bericht 6 locs beschikbaar deze week. De vraag is of deze locs reserve blijven of allemaal teruggaan.

 

04-10-2025 12:33:37
Marco
Marco

Quote
martijn (04-10-2025 09:17:03):


Inmiddels ook een uitgebreid artikel op nu.nl over de laatste binnenlandse getrokken reizigerstrein, na 186 jaar.


Leuk dat na 186 jaar, de BR186 de laatste mag zijn. Locgetrokken treinen blijven toch wat hebben tov treinstellen, maar gelukkig rijden er nog internationale treinen.

 

04-10-2025 14:42:25
anton_
anton_

Quote
martijn (04-10-2025 09:17:03):


Inmiddels ook een uitgebreid artikel op nu.nl over de laatste binnenlandse getrokken reizigerstrein, na 186 jaar.



Dus het plan is vanaf morgen alleen nog treinstellen. Wanneer reed eigenlijk het eerste treinstel in Nederland?



Laatst bewerkt door anton_ op 04-10-2025 14:42
 

04-10-2025 14:43:44
martijn
martijn

1934

De welbekende dieseldrie, een jaar later gevolgd door de elektrische 'Hoek van Hollanders'

 

04-10-2025 14:51:00
MasterE
MasterE

Het is maar wat je onder treinstellen verstaat?

1908 de eerste ZHSEM en daarna Mat '24. Maar Mat '34 was het eerste stroomlijnmaterieel.



Laatst bewerkt door MasterE op 04-10-2025 15:35
 

04-10-2025 14:54:16
sjoerd
sjoerd

ZHESM, voor wie het wilde opzoeken en het niet vond.

 

04-10-2025 14:55:04
martijn
martijn

Ik zie de combinaties van de motor- en tussenrijtuigen van het ZHESM-materieel en het Mat.'24 meer als treinstammen. Elk rijtuig had tenslotte een eigen nummer en ze werden nogal eens uitgewisseld.

En wat maakt de Dieseldrieën uit 1934 geen stroomlijnmaterieel?



Laatst bewerkt door martijn op 04-10-2025 14:55
 

04-10-2025 15:02:18
thom
thom

Een treinstel is een vast gekoppelde trein eenheid, ZHESM'ers en mat'24 was dat als buffer materieel niet.

 

04-10-2025 15:02:30
DAPPA
DAPPA

De allerlaatste stam staat nu gestrand tussen Rotterdam en Breda. Er wordt geevacueerd, en dit zou dus heel goed de allerlaatste reizigersrit met een ICR+Traxx geweest kunnen zijn.

 

04-10-2025 15:02:35
sjoerd
sjoerd

Dat treinstelprincipe was zowel een basisprincipe als een rekbaar principe. Met name de motorrijtuigen werden nog al eens gewisseld bij de dieselvijven, omdat ze vaker revisie en onderhoud nodig hadden. Daarom waren er ook twee meer dan de reizigersbakken. Na WO II waren er veel meer wisselingen al naar gelang de staat waarin de bakken verkeerden en uiteindelijk ook minder treinstellen.

In veel mindere mate geldt dat nog steeds voor ongeveer elk type treinstellen: bakwisselingen.

 

04-10-2025 15:36:27
MasterE
MasterE

Quote
martijn (04-10-2025 14:55:04):


Ik zie de combinaties van de motor- en tussenrijtuigen van het ZHESM-materieel en het Mat.'24 meer als treinstammen. Elk rijtuig had tenslotte een eigen nummer en ze werden nogal eens uitgewisseld.

En wat maakt de Dieseldrieën uit 1934 geen stroomlijnmaterieel?



Sorry, tikfoutje. Aangepast.

 

04-10-2025 16:45:05
MennoSBB
MennoSBB

Quote
DAPPA (04-10-2025 15:02:30):


De allerlaatste stam staat nu gestrand tussen Rotterdam en Breda. Er wordt geevacueerd, en dit zou dus heel goed de allerlaatste reizigersrit met een ICR+Traxx geweest kunnen zijn.


Als dit de laatste inzet is dan is het een zeer passend einde van de Traxx + ICR diensten op de HSL.


 

04-10-2025 16:49:40
103 220-0
103 220-0

De ongelukkige stam arriveerde om 16.48 in Den Haag HS. Achterste locomotief gesleept en met los sluitsein achter de frontruit.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICR(m)
RailWiki.nl