07-07-2025 11:55:03 1
geert
geert

Die wordt gebruikt voor proeven met nieuwe software en zou pas ergens in 2026 indienst komen?

 

11-07-2025 20:20:41
ToH
ToH

Op Zlr staat nu een ICNG B vol uitwendige bekabeling en al behoorlijk smerig in de zin van graffiti en ongewassen. Welk stel kan dit zijn, de 3313 wellicht?

Die witte treinstelnummers op een gele trein zijn bijzonder slecht te lezen...



Laatst bewerkt door ToH op 11-07-2025 20:21
 

11-07-2025 21:20:35
FLIRT2525
FLIRT2525

Is waarschijnlijk de 3352 (een ICNG-D), die ik daar afgelopen week vaker in deze staat heb zien staan.

 

12-07-2025 21:47:36
ToH
ToH

Ik zag het vandaag inderdaad. Dit stel heeft afgelopen donderdagnacht testritten gemaakt op de Betuweroute volgens het account @maintenance_utrecht op Instagram.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-07-2025 16:20:46
ToH
ToH

ICNG 3209 aangekomen in NL, staat om 16:15 op Zlr.

 

24-07-2025 19:04:49
MennoSBB
MennoSBB

Hier niet gemeld, maar op de Railwiki staat de 3124 als geleverd op 13 juli 2025.

 

24-07-2025 21:24:34
Xander140
Xander140

Quote
MennoSBB (24-07-2025 19:04:49):


Hier niet gemeld, maar op de Railwiki staat de 3124 als geleverd op 13 juli 2025.


Het is wel gemeld in de opvallende zaken topic voor die dag door mij zelf. Bedankt voor het vermelden in het ICNG gedeelte :)



Laatst bewerkt door Xander140 op 24-07-2025 21:25
 

31-07-2025 12:21:52 2
mtlx
mtlx

De 3306 heeft ook de acceptatietests doorlopen.

 

31-07-2025 19:43:14 1
VIRMm1
VIRMm1

En de 3126 ook.

 

06-08-2025 10:36:52
mtlx
mtlx

En de 3124 heeft ook alweer de acceptatietests doorlopen.

 

07-08-2025 07:36:39
mdeen
mdeen

Quote
VIRMm1 (31-07-2025 19:43:14):


En de 3126 ook.


De 3126 heeft dinsdag zijn eerste rondjes gedraaid. De 3306 is nog altijd niet ingezet.

 

07-08-2025 18:47:42
MennoSBB
MennoSBB

Wordt er al gekeken naar inzet op niet HSL diensten?

De laatste paar ICR omlopen in 1100 gaat over 2 maanden over naar ICNG. Daarna is er voor de dienstregeling nog geen verder doorkoppeling vanaf de HSL naar het noorden en oosten voorzien.

De instroom van nieuwe stellen gaat natuurlijk wel door en aan de andere kant ook de uitstroom van de ICM.

 

07-08-2025 19:47:58
michaben
michaben

Geen idee of de plannen recent nog gewijzigd zijn, maar een tijdje terug was het idee dat ICNG nadat alle HSL diensten gevuld waren in de 700 zou gaan instromen. Uiteraard vooralsnog gepland met 140km/u en zonder doorkoppeling omdat er ook nog ICM zal rijden in die serie.

 

07-08-2025 20:31:05
geert
geert

Zijn er nu dan voldoende machinisten opgeleid voor ETCS tussen Lls en Zl?

 

07-08-2025 20:34:58
Oldskool
Oldskool

Maakt niet uit. Rijden ze gewoon onder ATB.

 

07-08-2025 20:36:13 1
geert
geert

Ja en dat mag dus niet :-) Daar was een uitzondering gevraagd maar die is geweigerd

 

07-08-2025 20:49:32
Oldskool
Oldskool

Is daar een schrijven van geweest dan? Ik weet niet beter dan dat als je voor ERTMS opleiding geslaagd bent, je daar dan ook mee moet werken. Heb je dat nog niet, rij je gewoon onder atb

 

07-08-2025 21:13:27
treinhobby
treinhobby

Quote
AlexNL (18-04-2023 23:13:30):


Quote


cuneo56 (18-04-2023 21:24:19):

Natuurlijk kan ik begrijpen dat de EU zakeh waar zij subsidie voor verleent ook gebruikt wil zien worden. Maar hoe wil de EU dat dan controleren of een Mcn onder ATB of onder ETCS rijdt t.z.t?


Zoals het mij is uitgelegd is dat in de regelgeving is vastgelegd dat een trein altijd onder de meest veilige modus zal rijden: indien een trein is voorzien van ETCS (en is voorzien van de juiste encryptiesleutels) dan zal er bij het oprijden van een ETCS-baanvak een transitie naar ETCS worden aangeboden.

Indien de machinist de transitie weigert, zal de trein tot stilstand komen. "Ik rij door onder het oude systeem" is dus standaard geen keuze.

Met deze "ATB Only"-modus wil men het dus mogelijk maken om de ETCS-transitie uit te schakelen, maar omdat dat niet is voorzien in de regelgeving zal er dus een ontheffing moeten worden aangevraagd en verleend.


Dat is in 2023 hier al besproken.

 

07-08-2025 21:15:55
Oldskool
Oldskool

Kan zijn! Heb het lieverd vanuit m’n werkgever 😉

 

07-08-2025 21:16:23
mtlx
mtlx

Quote
geert (07-08-2025 20:36:13):


Ja en dat mag dus niet :-) Daar was een uitzondering gevraagd maar die is geweigerd


Dat is nieuws voor mij. Bij mijn weten is die juist recent goedgekeurd. Dit najaar/eind dit jaar komt er nog een update voor het sleepstuk van de stroomafnemers zodat er ook sneller dan 160 km/u onder 1,5 kV gereden mag worden en tegelijkertijd wordt ook de ATB-only modus in dienst gesteld.



Laatst bewerkt door mtlx op 07-08-2025 21:17
 

08-08-2025 09:39:42
geert
geert

Ok mijn info is uit 2023.

 

08-08-2025 16:39:33 1
ToH
ToH

Stel 3221 is vandaag aangekomen in NL.

 

12-08-2025 13:02:36
hehoka
hehoka

Staat de 3221 nog steeds in Zwolle ? En worden er deze week nog testrritten mee gereden ?

 

12-08-2025 13:54:25
edward
edward

13.26 Mp ICNG 3221 vermoedelijk ri.Zl

 

12-08-2025 17:44:01
mdeen
mdeen

Quote
mtlx (31-07-2025 12:21:52):


De 3306 heeft ook de acceptatietests doorlopen.


En gisteren voor het eerst in reizigersdienst.

 

18-08-2025 12:10:34
mdeen
mdeen

Quote
mtlx (06-08-2025 10:36:52):


En de 3124 heeft ook alweer de acceptatietests doorlopen.


En op 12 augustus in de reizigersdienst gezien.

 

24-08-2025 17:23:02 1
ToH
ToH

Stel 3113 is vandaag aangekomen in NL.

 

25-08-2025 16:26:19 2
aarclay
aarclay

En een van de volgende stellen zal de 3127 zijn die in al weer een poosje in Villeneuve staat.

 

27-08-2025 13:12:27 2
mtlx
mtlx

De 3209 heeft ook de acceptatietests doorlopen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-08-2025 10:33:58 1
mtlx
mtlx

En ook de 3221 heeft de acceptatietests doorlopen.

 

28-08-2025 18:00:18
MennoSBB
MennoSBB

Mooi nog net op tijd voor de september drukte.

 

05-09-2025 07:11:40
mdeen
mdeen

De 3209 en 3221 zijn gisteren voor het eerst ingezet.

 

07-09-2025 16:39:12
broek53
broek53

De 3123 is vanmiddag het land in gesleept.

 

08-09-2025 21:26:24
Karel1969
Karel1969

Quote
mdeen (05-09-2025 07:11:40):


De 3209 en 3221 zijn gisteren voor het eerst ingezet.



En na 3 dagen inzet is de 3221 al betrokken bij een aanrijding waardoor het naar de RNO moet.

 

08-09-2025 23:50:06
broek53
broek53

Wat is de RNO?

 

09-09-2025 01:16:29
koploper1
koploper1

Reiniging Na Ongeval

 

19-09-2025 11:25:15
pjkleton
pjkleton

Ik zat gisteren ,18 sept.in stwl 3225,in een 1e kl. rijtuig,van Shl naar Amf.

Ook ik vond dit stel onrustig rijden ,b.v. door de wisselstraten bij Weesp.

De terug reis Amf-Shl was met een ander stel stel nr mij onbekend, dat op het zelfde traject beter reed,maar toch ook heen en weer schudde ,of wat heen en weer trilde.

Beide stellen trokken wel goed op .maar ik vraag mij af hoe het rijdt bij 200 of 300 Km/h.

Gr . Peter

 

19-09-2025 11:33:29
Kamehameha
Kamehameha

300 km/u kunnen ze niet, dus dat zullen we nooit weten.

 

19-09-2025 11:37:54
treinhobby
treinhobby

Bij de 8 delige zit de eerste klas bij een Jacobsdraaistel en bij de 5 delige bij normale draaistellen.

Dus dat kun je sowieso niet vergelijken. Jacobsdraaistellen zijn altijd oncomfortabeler.

 

19-09-2025 16:06:19
pjkleton
pjkleton

OK ,dat van die 300km/h gokte ik een beetje.

Ik heb niet onder mijn stoel gekeken, bij "ons " in Leiden heb ik ze nog niet gezien,maar het is goed dat je het vertelt .

Gr ,Peter

 

19-09-2025 18:34:07
henri1972
henri1972

Quote
treinhobby (19-09-2025 11:37:54):


Bij de 8 delige zit de eerste klas bij een Jacobsdraaistel en bij de 5 delige bij normale draaistellen.

Dus dat kun je sowieso niet vergelijken. Jacobsdraaistellen zijn altijd oncomfortabeler.



De Franse TGV met Jacobs draaistoelen rijden anders prima, zelfs met 300 km/u.

En om dichter bij huis te blijven: SNG, SLT en Flirt hebben ook een prima rijcomfort naar mijn idee.

ICNG doet mij qua rijcomfort echter vaak denken aan mat'46 (oké, iets overdreven ), qua schudden dan.

 

19-09-2025 21:14:19 1
Draaistel
Draaistel

Ik vind ICNG een beetje gechargeerd gezegd ‘rammelkasten’. Leuke vergelijking: (eerste klas) NMBS I11 op R’dam-België of ICNG!

 

19-09-2025 21:40:09
pjkleton
pjkleton

Eerlijk gezegd dacht ik het ook .dat de rij eigenschappen wat leken op die van Mat 46 tussen Leiden en Bodegraven in de jaren 60 .toen ik daar als dpl soldaat elke week langs kwam.

Maar ook Mat 64 kon er wat van ,daar gingen de binnen schuifdeuren vrolijk hen n weer.

Peter

 

20-09-2025 12:45:09
AlexNL
AlexNL

In mijn (beperkte) ervaring rijdt de ICNG in België beter dan in Nederland, dus wellicht heeft e.e.a. ook te maken met de baan.

 

20-09-2025 18:53:31
pjkleton
pjkleton

Dat denk ik ook met mijn beperkte ervaring,want opeens schudt de trein opeens veel minder ,en dat komt door andere spoortoestand, de trein blijft wel hetzelfde .

Peter

 

21-09-2025 11:05:37
phantom
phantom

Zou het kunnen dat ze in Belgie het spoor op een andere manier en met andere hulpmiddelen hebben gelegd ?
Als daar i.d.d. een merkbaar verschil inzit,dan vraag ik me af ,wat doet men over de grens dan anders,dat je daar een merkbaar verschil in hebt als je er met een trein over rijd ?

 

21-09-2025 11:07:39
Ysbergsla
Ysbergsla

Voldoende investeren in onderhoud.

 

21-09-2025 11:18:32
pjkleton
pjkleton

Het zelfde ervaar ik bij de grensovergang bij Zevenaar , de trein rijdt opeens veel rustiger.

Ik zou niet willen zeggen dat Prorail het verkeerd doet (Wie ben ik?) ,maar merkbaar is het wel.

Peter

 

22-09-2025 08:01:42
mdeen
mdeen

Elk materieel rijdt in het buitenland rustiger dan in Nederland, dat heb ik al lang gemerkt. Ook de ICE rijdt in Nederland veel onrustiger dan in Duitsland.

 

22-09-2025 10:38:14
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Iemand bij het spoor heeft me dat ooit uitgelegd.

Het ene land gaat uit van een strak spoor en een simpele afvering en demping, bijvoorbeeld Duitsland.

In Frankrijk heeft men een andere filosofie, veel aandacht voor de rijeigenschappen en wat minder beter liggend spoor.

 

22-09-2025 15:01:41 3
ToH
ToH

Stel 3129 is gisteren aangekomen in NL.

 

22-09-2025 18:30:12
pjkleton
pjkleton

Dus daarom reed de ICE een paar jaar geleden ook zo onrustig.

Ik kwam een keer per jaar met de ICE langs een punt ergens tussen Abcoude en Breukelen meestal in het achterop lopende 1e kl. rijtuig en dan stootte iets in het achterste loopdraaistel steeds met een klap tegen zijn stuit.

Peter

 

22-09-2025 19:44:59
BVisser
BVisser

Dat was de luchtvering.

 

22-09-2025 21:07:02
Marco
Marco

Quote
pjkleton (22-09-2025 18:30:12):


Dus daarom reed de ICE een paar jaar geleden ook zo onrustig.

Ik kwam een keer per jaar met de ICE langs een punt ergens tussen Abcoude en Breukelen meestal in het achterop lopende 1e kl. rijtuig en dan stootte iets in het achterste loopdraaistel steeds met een klap tegen zijn stuit.

Peter


Dat deed de 406, en dat doet de 408 weer. Inderdaad ergens bij Abcoude, maar ook een paar overwegen tussen Arnhem - Utrecht hebben zo'n punt waar het steevast gebeurd.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-09-2025 23:59:47 1
yolowatero9
yolowatero9

In een interne NS-nieuwsbrief wordt het volgende vermeldt:

''Daarnaast wordt de ICNG vanaf BDu juni verwacht in de 700 serie Groningen-Hoofddorp Opstel.''

Ga er dan even vanuit dat dit over juni 2026 gaat.

Ook het volgende staat er in:

''Allereerst is er tussen eind 2024 en begin 2025 bekend geworden dat de verlengde HSL-lijnvoering met rechtstreekse treinen Rotterdam-Leeuwarden/Groningen en Rotterdam-Enschede uitgesteld zijn van 2027 naar 2029. De beoogde HSL-trein Rotterdam-Venlo is geschrapt.''

In de wandelgangen hoorde ik ook dat er medio 2027 ICNG ingezet zou worden naar Duitsland, iemand die hier meer over weet?



Laatst bewerkt door yolowatero9 op 23-09-2025 00:19
 

23-09-2025 00:24:32
anlern
anlern

Quote
yolowatero9 (22-09-2025 23:59:47):


In de wandelgangen hoorde ik ook dat er medio 2027 ICNG ingezet zou worden naar Duitsland, iemand die hier meer over weet?


Ik had een aantal maanden geleden de ICNG instructie met een DB machinist maar die kon zelf ook nog niks vertellen over het doel van de duitse ICNG

 

23-09-2025 00:49:16
broek53
broek53

Dat zou snel zijn, want de bouw van de ICNG-D begint volgens Alstom in maart 2026.

 

23-09-2025 08:32:51
mdeen
mdeen

Een jaar tijd tussen bouw van de eerste en inzet moet toch gewoon kunnen? Vooral als de 3351 en 3352 goed blijken te werken.

 

23-09-2025 09:47:44
Edb3
Edb3

De ICNG-D is nog niet eens toegelaten momenteel.

 

23-09-2025 09:57:08
AlexNL
AlexNL

Er wordt al wel een lange tijd in Duitsland proefgereden met de prototype-stellen, dus tenzij er grote constructiewijzigingen nodig zijn zou dat toch gewoon moeten kunnen? De productielijn voor de ICNG is open dus men kan gewoon door.

 

23-09-2025 10:05:12 1
mtlx
mtlx

Er komt een proefbedrijf over de grens heen, maar voor zover ik heb begrepen is dat zonder reizigers.

In 2027 zouden de treinen in binnenlandse reizigersdienst moeten gaan rijden.

En er lijkt helaas een andere productielijn gebruikt te gaan worden voor de ICNG-D, dus alles onder groot voorbehoud.



Laatst bewerkt door mtlx op 23-09-2025 10:07
 

26-09-2025 14:42:27 1
aarclay
aarclay

Vandaag is de 3313 in dienst genomen als ECD 9520.

 

01-10-2025 14:06:33 2
mtlx
mtlx

De 3123 heeft ook de acceptatieritten voltooid.

 

02-10-2025 11:52:28 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Gisteren is ICNG 3127 bij Alstom in Villeneuve (CH) opgehaald door Railadventure. Vanmorgen rond 9:30 is die achter een van hun BR111 in Weil am Rhein richting Karlsruhe gemeld op DSO.



Laatst bewerkt door Jeroen1740 op 02-10-2025 11:52
 

02-10-2025 13:09:02 2
mtlx
mtlx

Een dezer dagen zal de eerste ICNG naar Brugge gaan voor nog wat nawerk. Ook zal men binnenkort gaan beginnen met het aanpassen van de 1,5 kV stroomafnemer en worden er aanpassingen gedaan voor de activatie van de ATB-only-modus, zodat die ook gebruikt kan gaan worden. Daarnaast is men ook nog druk bezig met een update.

Dit zijn allemaal dingen die voor de reizigers misschien niet meteen zichtbaar zijn of opgemerkt zullen worden, maar wel belangrijk zijn. Men zit zeker niet stil.

 

02-10-2025 18:58:08
BVisser
BVisser

Moet alle ICNG daarheen?

 

02-10-2025 19:17:33
mtlx
mtlx

Onder voorbehoud dat ik het zelf goed heb begrepen wel ja. Dit is de try-out, in 2026 zullen ombeurten de andere stellen aan de beurt zijn.