Fietsen in de trein en op het station
Forum: Algemeen - Algemeen
06-08-2025 13:54:18
mren
mren

Eerder deze week op het (radio)nieuws gehoord: blijkbaar is het 'nieuw beleid' (aannemelijk van ProRail?) om geen fietsgoten meer aan te brengen in trappen op stations. In het geval van het Hoofdstation was dat bepaald niet handig omdat de liften (nog) niet goed werken. Volgens dit 'nieuwe beleid' horen fietsen namelijk voortaan met de lift vervoerd te worden.

Wat zou de rationale zijn hierachter? Betere doorstroming op trappen? Of gewoon de algemene trend van het onaantrekkelijk maken van fietsen meenemen (zoals ook reductie in plaatsen in materieel)?



Laatst bewerkt door moderator op 13-08-2025 14:10
 

06-08-2025 14:18:42
Oldskool
Oldskool

Je zou natuurlijk deze vragen neer kunnen leggen bij de opdrachtgever. Dan heb je meteen je antwoord van degene die er over gaat zonder dat er allerlei speculaties. 😉

 

06-08-2025 14:18:55
martijn
martijn

Leesbaar bericht op rtvnoord.nl

 

06-08-2025 16:50:44 1
Muizeneus
Muizeneus

Wat een bar slechte keuze. Waarschijnlijk gemaakt door iemand die zelf nooit de fiets mee in de trein neemt. Met de lift duurt veel langer, zeker als je niet de enige bent. Voor een overstap met liften moet je minimaal 10 minuten rekenen terwijl met goten het prima binnen de standaard 4 minuten kan.

De argumenten om ze niet te maken zijn klinkklare onzin, de 'veiligheidsrisico's ' van afdalen en 'oponthoud 'bij stijgen zijn veel groter als reiziger hun fiets onder de arm meenemen, of als de fiets van de dikke rand afglijdt die er nu gemaakt is. Hopelij komt Prorail snel tot inkeer

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-08-2025 17:18:55
NDS
NDS

En daar komt bij dat iemand die van de lift afhankelijk( zoals ik) is vaak extra moeten omdat mensen met fietsen nu ook de lift moeten gebruiken terwijl dat prima anders had gekunt.

Groetjes Michiel

 

06-08-2025 20:32:18
dvdhoven
dvdhoven

Bedenk wel dat flink wat mensen de fiets niet via zo'n goot naar boven kunnen zeulen en ook niet naar beneden. Ik kan dat ook niet en maak dankbaar gebruik van de lift.

En verder zitten die fietsgootjes bijna onder de leuning en dat is erg onhandig, iets met brede sturen, uitstekende delen, etc.




Dick van den Hoven
 

06-08-2025 20:40:11
anton_
anton_

Maar zonder goot kunnen nog minder mensen de fiets naar boven zeulen en is de wachtrij voor de lift nog wat langer.

 

06-08-2025 20:40:36
treinhobby
treinhobby

Met de vouwfiets met ingeklapte trappers kan je anders prima gebruik maken van die goten.

 

06-08-2025 20:55:19
henri1972
henri1972

Fiets op de roltrap zie je ook regelmatig. Als ik zo iemand voor me heb dan wacht ik altijd wel even.

 

06-08-2025 20:56:25
bert
bert

Voor zeer slechtzienden zijn de goten lelijke struikelblokken weet ik uit ervaring. Nee, ik ben niet slechtziend. Jammer is wel dat er nog meer mensen de lift gaan gebruiken. Dat kost dan wel veel tijd. Echt een dilemma.



Laatst bewerkt door bert op 06-08-2025 20:56
 

06-08-2025 21:30:12
treinhobby
treinhobby

Nu heb je wel (in basis) twee verschillende types.

Versie 1 een betonnen goot naast de trap

Versie 2 een stalen profiel op de trap

Waarbij ik me goed kan voorstellen dat versie 2 gevaarlijk is voor slechtzienden,

 

06-08-2025 22:53:58
geert
geert

Quote
henri1972 (06-08-2025 20:55:19):


Fiets op de roltrap zie je ook regelmatig. Als ik zo iemand voor me heb dan wacht ik altijd wel even.


Fiets op de roltrap is al jaren verboden.

 

06-08-2025 22:54:38
Muizeneus
Muizeneus

Quote
dvdhoven (06-08-2025 20:32:18):


Bedenk wel dat flink wat mensen de fiets niet via zo'n goot naar boven kunnen zeulen en ook niet naar beneden. Ik kan dat ook niet en maak dankbaar gebruik van de lift.

En verder zitten die fietsgootjes bijna onder de leuning en dat is erg onhandig, iets met brede sturen, uitstekende delen, etc.


Vooropgesteld: ik juich het van harte toe dat fietsers nu ook officieel de lift mogen gebruiken, tot dusverre waren liften daar niet voor bedoeld en waren ze ook eigenlijk net te klein voor een fiets. Hopelijk is met deze koerswijziging ook de omvang van de lift een beetje toegenomen.

Maar ik ben voorstander van keuzevrijheid: met veel bagage verkies ik ook de lift want dat is met goten niet te doen, zonder bagage en met weinig overstaptijd neem ik de goot (of zeul ik desnoods de fiets de trap op en af)

 

06-08-2025 23:04:05
sjoerd
sjoerd

Quote
geert (06-08-2025 22:53:58):


Quote
henri1972 (06-08-2025 20:55:19):


Fiets op de roltrap zie je ook regelmatig. Als ik zo iemand voor me heb dan wacht ik altijd wel even.


Fiets op de roltrap is al jaren verboden.


Dat had men bij station Breda-Prinsenbeek ook wel gewild: een verbod van fietsen en brommers op de roltrap. Maar toch werd het overpad vervangen door een fietsbrug met roltrappen. Dankzij een bewonerswerkgroep en de Raad van State werden er noodhellingen gebouwd, en daarna definitieve. Ook in Nijmegen zijn er roltrappen bij de Hezelpoort ten noorden van het station waarover men geacht wordt de (brom-)fiets mee te nemen naar het niveau van de fietsbrug aan de spoorbrug. En misschien zijn er meer voorbeelden. Ik ben dus benieuwd waar ergens staat dat fietsen op de roltrap verboden zijn. Hoewel ik me dat levendig kan voorstellen: er zijn aardig wat ongelukken mee gebeurd.

 

07-08-2025 05:31:48 4
jor[D]1
jor[D]1

De maastunnel lijkt me wel het beste voorbeeld dat je al bijna 100jaar prima een fiets op een roltrap kunt meenemen.

 

07-08-2025 07:10:05
henri1972
henri1972

Quote
geert (06-08-2025 22:53:58):


Quote
henri1972 (06-08-2025 20:55:19):


Fiets op de roltrap zie je ook regelmatig. Als ik zo iemand voor me heb dan wacht ik altijd wel even.


Fiets op de roltrap is al jaren verboden.



En hoe moet de reiziger dat weten?

 

07-08-2025 07:57:18
MasterE
MasterE

Iedere Nederlander dient op de hoogte te zijn van wet en regelgeving.

 

07-08-2025 08:00:10
treinhobby
treinhobby

Maar in de reisregels kan ik er niks over vinden…

En aangezien jij blijkbaar wel alle wetten uit je hoofd weet, hoor ik graag in welk artikel ik het kan vinden.

 

07-08-2025 08:30:14
martijn
martijn

Ben ook wel benieuwd. Ik zie op de website van de Fietsersbond wel een heel verhaal over het vervoer van fietsen de roltrappen van de Maastunnel. De bond weet schijnbaar ook niet dat het verboden is. Net als de gemeente Rotterdam dus...

 

07-08-2025 08:38:57
henri1972
henri1972

Als ik Google op "wet fiets roltrap" krijg ik:

Er is geen specifieke weet die fietser verbied een roltrap te gebruiken.

Dus MasterE? Vertel meer aub?

 

07-08-2025 08:53:11
b2py
b2py

Ons land zou een stuk leuker zijn met wat minder wetten en regels en wat meer verstand en empathie

 

07-08-2025 08:58:25
mren
mren

Quote
MasterE (07-08-2025 07:57:18):


Iedere Nederlander dient op de hoogte te zijn van wet en regelgeving.


Wetten van de overheid ja, geen "regeltjes van bedrijven".

 

07-08-2025 09:24:08
Marco
Marco

Ook over de Havenspoorlijn ligt een viaduct met roltrappen, speciaal voor fietsers: www.fietsberaad.nl

Wel heeft deze een kleinere hellingshoek, in tegenstelling tot de roltrappen van de Maastunnel.

 

07-08-2025 10:03:50
phantom
phantom

Quote
treinhobby (07-08-2025 08:00:10):


Maar in de reisregels kan ik er niks over vinden…

En aangezien jij blijkbaar wel alle wetten uit je hoofd weet, hoor ik graag in welk artikel ik het kan vinden.


In de 1ste instantie was ik geneigd om te typen dat dat verbod wel een typisch NS ding zou zijn,wat telt voor roltrappen op NS grond/telt voor roltrappen in eigendom van NS.
Maar dat lijkt dus al niet het geval te zijn,althans niet omschreven in een 'NS wet' ;-)

Quote
martijn (07-08-2025 08:30:14):


Ben ook wel benieuwd.
Ik zie op de website van de Fietsersbond wel een heel verhaal over het vervoer van fietsen de roltrappen van de Maastunnel.
De bond weet schijnbaar ook niet dat het verboden is. Net als de gemeente Rotterdam dus...


Is een normale 'wet' ook van toepassing op zaken die bij NS thuis horen,zoals het voorschrijven van hoe een roltrap gebruikt dient te worden op een station ?

(indien ja,is er zo'n wet ? dat de fietsersbond niet weet van regelgeving omtrent gebruik van roltrappen en fietsen zegt opzich nog niks ;-) )
Andersom,een 'wet',beleid/voorschrift van NS is niet leidend/rechtsgeldend in de rest van NL,als het gaat om o.a. gebruik van roltrappen.

Zolang er geen sluitend antwoord komt,ga ik er vanuit dat het gebruik van roltrappen op NS stations,enkel een voorschrift zou kunnen zijn of een beleid wat NS graag gehanteerd zou zien.
Maar in hoeverre kan je een voorschrift of beleid opdringen aan reizigers ??



Laatst bewerkt door phantom op 07-08-2025 10:07
 

07-08-2025 10:19:37
mren
mren

Roltrappen, perrons, liften en de rest van de "transferruimte" in de stations is allemaal ProRail



Laatst bewerkt door mren op 07-08-2025 10:19
 

07-08-2025 10:24:35
cuneo56
cuneo56

NS reisregels zijn ook lastig van toepassing op een station dat beheerd wordt door Prorail. Alhoewel ik toegeven moet dat de grenzen wat Prorail heeft en doet versus wat voor NS is, wat wazig zijn hier en daar.

Edit, Daar was net ook al een ander aan het typen



Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-08-2025 10:25
 

07-08-2025 11:47:15
geert
geert

Quote
henri1972 (07-08-2025 07:10:05):


Quote
geert (06-08-2025 22:53:58):


Quote
henri1972 (06-08-2025 20:55:19):


Fiets op de roltrap zie je ook regelmatig. Als ik zo iemand voor me heb dan wacht ik altijd wel even.


Fiets op de roltrap is al jaren verboden.



En hoe moet de reiziger dat weten?



Zie de stickers aan de zijkant van de roltrap: geen kinderwagens, geen rijwielen. Beiden gaan op Ut wel vrij massaal op de roltrap in de praktijk, soms zijn er ijverige NSers die er wat van zeggen.

 

07-08-2025 14:08:27
thom
thom

www.omroeptilburg.nl

Als ik hier kijk zie ik alleen op de sticker dat kinderwagens niet toegestaan zijn, een rijwielverbod zie ik er niet bij.

 

07-08-2025 20:13:15
rogier
rogier

Quote
sjoerd (06-08-2025 23:04:05):


Quote
geert (06-08-2025 22:53:58):


Quote
henri1972 (06-08-2025 20:55:19):


Fiets op de roltrap zie je ook regelmatig. Als ik zo iemand voor me heb dan wacht ik altijd wel even.


Fiets op de roltrap is al jaren verboden.


Dat had men bij station Breda-Prinsenbeek ook wel gewild: een verbod van fietsen en brommers op de roltrap. Maar toch werd het overpad vervangen door een fietsbrug met roltrappen. Dankzij een bewonerswerkgroep en de Raad van State werden er noodhellingen gebouwd, en daarna definitieve. Ook in Nijmegen zijn er roltrappen bij de Hezelpoort ten noorden van het station waarover men geacht wordt de (brom-)fiets mee te nemen naar het niveau van de fietsbrug aan de spoorbrug. En misschien zijn er meer voorbeelden. Ik ben dus benieuwd waar ergens staat dat fietsen op de roltrap verboden zijn. Hoewel ik me dat levendig kan voorstellen: er zijn aardig wat ongelukken mee gebeurd.



Sweet Lake City, Mandelabrug, met instructieborden hoe de fiets op de roltrap mee te nemen: https://indebuurt.nl/zoetermeer/nieuws/opmerkelijk/typisch-zoetermeer-zo-ga-je-met-fiets-de-roltrap-van-de-mandelabrug-op-en-af~85136/



Laatst bewerkt door rogier op 07-08-2025 20:13
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-08-2025 20:14:10
MasterE
MasterE

Mijn excuus ik was toch stellig overtuigt dat het wettelijk bepaald is de conventionele roltrap verboden is voor fietsen. Het is wel een wens van de fietsersbond.

Er is wel een sterk advies om op de roltrap stil te staan, vooruit te kijken en je vast te houden. Dat wordt toch wat lastig met een fiets erbij.



Laatst bewerkt door MasterE op 07-08-2025 20:18
 

07-08-2025 20:36:54
geert
geert

Quote
rogier (07-08-2025 20:13:15):


Quote
sjoerd (06-08-2025 23:04:05):


Quote
geert (06-08-2025 22:53:58):


Quote
henri1972 (06-08-2025 20:55:19):


Fiets op de roltrap zie je ook regelmatig. Als ik zo iemand voor me heb dan wacht ik altijd wel even.


Fiets op de roltrap is al jaren verboden.


Dat had men bij station Breda-Prinsenbeek ook wel gewild: een verbod van fietsen en brommers op de roltrap. Maar toch werd het overpad vervangen door een fietsbrug met roltrappen. Dankzij een bewonerswerkgroep en de Raad van State werden er noodhellingen gebouwd, en daarna definitieve. Ook in Nijmegen zijn er roltrappen bij de Hezelpoort ten noorden van het station waarover men geacht wordt de (brom-)fiets mee te nemen naar het niveau van de fietsbrug aan de spoorbrug. En misschien zijn er meer voorbeelden. Ik ben dus benieuwd waar ergens staat dat fietsen op de roltrap verboden zijn. Hoewel ik me dat levendig kan voorstellen: er zijn aardig wat ongelukken mee gebeurd.



Sweet Lake City, Mandelabrug, met instructieborden hoe de fiets op de roltrap mee te nemen: https://indebuurt.nl/zoetermeer/nieuws/opmerkelijk/typisch-zoetermeer-zo-ga-je-met-fiets-de-roltrap-van-de-mandelabrug-op-en-af~85136/


Dat is geen NS….

 

07-08-2025 21:07:34
treinhobby
treinhobby

Quote
MasterE (07-08-2025 20:14:10):


Mijn excuus ik was toch stellig overtuigt dat het wettelijk bepaald is de conventionele roltrap verboden is voor fietsen. Het is wel een wens van de fietsersbond.


Er is wel een sterk advies om op de roltrap stil te staan, vooruit te kijken en je vast te houden. Dat wordt toch wat lastig met een fiets erbij.


En daar is Prorail het niet mee eens.

Alhoewel uit onderzoek blijkt dat je bij stilstaan meer mensen per minuut kunt verplaatsen met een roltrap, plakt Prorail stickers met de tekst ‘links gaan, rechts staan’.

 

07-08-2025 21:21:25
mren
mren

Dat laatste is vooral omdat de gemiddelde Nederlander geen flauw benul heeft van hoe zich te gedragen op roltrappen, terwijl dit in beschaafde landen als Rusland, het VK of Japan normaal gedrag is.

 

07-08-2025 21:30:07
cuneo56
cuneo56

Dat blijven staan slaat enkel er op als je een fiets bij je hebt op de roltrap, en de handrem gebruiken ( als je die hebt) lijkt me een heel goed advies.

Maar een studie die uitwijst dat enkel stilstaande mensen een grotere capaciteit oplevert, daar zet ik persoonlijk vraag tekens bij, maar dat is mijn mening/ ervaring en sterk afhankelijk hoe er dan gelopen wordt ( maar een roltrap in het spitsuur in b.v. London gebruiken laat je er anders naar kijken).

 

07-08-2025 21:38:54
michaben
michaben

Ging dat onderzoek niet over roltrappen van meer dan 20 meter lang waar de meeste mensen sowieso bleven staan?

 

07-08-2025 23:13:03
Terebo
Terebo

Uit het onderzoek in Londen komt dat in het specifieke geval van de lange roltrappen bij de metro aldaar het efficiënter is om te staan. Bij de meeste stations in Nederland zijn de roltrappen echter niet zo lang, en dan is het volgens het onderzoek juist efficiënter om te lopen.

 

08-08-2025 09:17:24
treinfan
treinfan

Quote
treinhobby (07-08-2025 21:07:34):


Quote
MasterE (07-08-2025 20:14:10):


Mijn excuus ik was toch stellig overtuigt dat het wettelijk bepaald is de conventionele roltrap verboden is voor fietsen. Het is wel een wens van de fietsersbond.


Er is wel een sterk advies om op de roltrap stil te staan, vooruit te kijken en je vast te houden. Dat wordt toch wat lastig met een fiets erbij.


En daar is Prorail het niet mee eens.

Alhoewel uit onderzoek blijkt dat je bij stilstaan meer mensen per minuut kunt verplaatsen met een roltrap, plakt Prorail stickers met de tekst ‘links gaan, rechts staan’.


Dus als je rechts op de roltrap staat met je fiets links van je, zou je je fiets een goede duw voorwaarts moeten geven en loslaten? 😂

Misschien kunnen we net als bij de Maastunnel 4 roltrappen naast elkaar installeren op de stations, dan zijn er nog steeds roltrappen in werking wanneer er 2 zijn afgesloten voor onderhoud.

 

08-08-2025 22:10:49
jor[D]1
jor[D]1

dan heb je er toch echt 6 nodig. Want die andere 2 zullen buiten dienst zijn wegens defecten.

 

09-08-2025 08:12:56
treinfan
treinfan

Ik zei 'net als bij de Maastunnel'. 2 afgesloten vanwege onderhoud/defect, 2 in dienst. Zo is dat al jaren.

 

09-08-2025 10:12:05
anton_
anton_

Quote
Terebo (07-08-2025 23:13:03):


Uit het onderzoek in Londen komt dat in het specifieke geval van de lange roltrappen bij de metro aldaar het efficiënter is om te staan. Bij de meeste stations in Nederland zijn de roltrappen echter niet zo lang, en dan is het volgens het onderzoek juist efficiënter om te lopen.


Volgens mij heeft de NS nergens roltrappen, waar er geen gewone trap als arternatief is. Dus de Londense situatie lijkt me niet 1 op 1 naar de NS over te zetten.

 

09-08-2025 11:24:12
treinhobby
treinhobby

Station Schiphol?

 

09-08-2025 11:39:47
robert5591
robert5591

Quote
anton_ (09-08-2025 10:12:05):

Ik denk dat Terebo lopen op de roltrap (dus niet stilstaan bedoelt)

Quote
Terebo (07-08-2025 23:13:03):


Uit het onderzoek in Londen komt dat in het specifieke geval van de lange roltrappen bij de metro aldaar het efficiënter is om te staan. Bij de meeste stations in Nederland zijn de roltrappen echter niet zo lang, en dan is het volgens het onderzoek juist efficiënter om te lopen.


Volgens mij heeft de NS nergens roltrappen, waar er geen gewone trap als arternatief is. Dus de Londense situatie lijkt me niet 1 op 1 naar de NS over te zetten.



 

09-08-2025 15:47:35
henri1972
henri1972

Quote
treinhobby (09-08-2025 11:24:12):


Station Schiphol?



Voldoende gewone trappen op Schiphol. Zijn in plaats gekomen van de hellingbaan helaas.

Zijn ook heel handig met zware koffers.....

 

09-08-2025 17:06:52
Zaan
Zaan

Rotterdammers doen dat al 80 jaar, bij de Maastunnel, en die zijn steil en heel lang.

 

09-08-2025 17:34:29
robert5591
robert5591

Roltrappen in stations, Amsterdam CS spoor 15a. Op het zuiltje zitten iets van 8 stickers, daarvan drie met verboden: kinderwagens, rolstoelen, fietsen/

 

09-08-2025 22:42:35
treinhobby
treinhobby

Quote
henri1972 (09-08-2025 15:47:35):


Quote
treinhobby (09-08-2025 11:24:12):


Station Schiphol?



Voldoende gewone trappen op Schiphol. Zijn in plaats gekomen van de hellingbaan helaas.

Zijn ook heel handig met zware koffers.....


Dat de hellingbaan is verdwenen was mij nog niet bekend. Dank voor de info.

 

12-08-2025 22:16:57
AlexNL
AlexNL

En inmiddels is er een bericht van ProRail over het fietsgotenbeleid:

Geen fietsgoten meer bij nieuwe stationstrappen | ProRail

 

13-08-2025 07:35:32 2
b2py
b2py

We weten het niet meer dus noemen het maar veiligheid. Je zal als organisatie maar zo plat geslagen zijn op 1 woord

 

13-08-2025 07:49:13 3
treinhobby
treinhobby

Het ontbreken van fietsgoten roept vragen op en leidt soms tot kritiek. Daarom is ProRail in gesprek met verschillende belangenorganisaties. We halen ervaringen met het nieuwe beleid op en kijken samen naar de praktijk.

Eerst het besluit nemen en overgaan tot actie en pas met belangenorganisaties in gesprek gaan als er kritiek komt.

Vreemde gang van zaken.

 

13-08-2025 11:14:40
phantom
phantom

Dat is de prorail logica en manier van werken.
Dat gaat ook al lang zo met o.a. spoor beheer,dan haalt men 1st een wissel weg waar het halve land van roept daar komt narigheid van,moet je niet doen.
Doen ze toch,en dan later komt men er dan zelf achter dat het niet handig was/is,maar stug volhouden dat de onstane bende niet hun schuld is.

Afijn fietsgoten gaan dus weg,dan gaan de (voor zover iemand zich er iets van aantrekt) stickers verboden voor fietsen,ook van de roltrappen neem ik aan ?
Of verwacht men dat die straks d.m.v. always met vleugels zelf naar boven fladderen,trap op en af ??

 

13-08-2025 11:46:51
geert
geert

Nee met de lift, zie eerdere berichten hier

 

13-08-2025 12:05:17
thom
thom

Quote
phantom (13-08-2025 11:14:40):


Dat is de prorail logica en manier van werken.
Dat gaat ook al lang zo met o.a. spoor beheer,dan haalt men 1st een wissel weg waar het halve land van roept daar komt narigheid van,moet je niet doen.
Doen ze toch,en dan later komt men er dan zelf achter dat het niet handig was/is,maar stug volhouden dat de onstane bende niet hun schuld is.

Afijn fietsgoten gaan dus weg,dan gaan de (voor zover iemand zich er iets van aantrekt) stickers verboden voor fietsen,ook van de roltrappen neem ik aan ?
Of verwacht men dat die straks d.m.v. always met vleugels zelf naar boven fladderen,trap op en af ??



Dat is wel een beetje populistische visie over Prorail die niet echt matcht met zoals het werkt met belangen van verschillende partijen in de praktijk.

En fietsgoten gaan nergens weg, dat maakt je er zelf weer van, maar worden alleen bij verbouwingen niet meer aangelegd wanneer er een lift voorhanden is.
Maar dat had je allemaal kunnen terug lezen hierboven, want dat was allang besproken.

 

13-08-2025 12:16:08
henri1972
henri1972

Is natuurlijk wel de vraag of ProRail dan extra medewerkers inzet om fietsen naar boven en beneden te dragen als een lift (weer eens) kapot is.

Ede Wageningen is een negatief voorbeeld van kapotte liften en roltrappen bijvoorbeeld.

 

13-08-2025 12:24:44
phantom
phantom

Quote
thom (13-08-2025 12:05:17):


Dat is wel een beetje populistische visie over Prorail die niet echt matcht met zoals het werkt met belangen van verschillende partijen in de praktijk.

En fietsgoten gaan nergens weg, dat maakt je er zelf weer van, maar worden alleen bij verbouwingen niet meer aangelegd wanneer er een lift voorhanden is.
Maar dat had je allemaal kunnen terug lezen hierboven, want dat was allang besproken.


Als je zowel hier als elders op fora en andere pagina's op internet leest hoevaak b.v. goederenvervoerders bij (aan)vragen worden dwars gezeten.
Of dat partijen roepen over een komend project waarin bepaalde dingen die prorail wil gaan doen,worden afgeraden,en dat prorail het toch doet,om later te zeggen,ja dat was toch niet zo handig.
Die zijn er schijnbaar genoeg als je zo rond leest,het is niet iets wat ik verzin,maar mij vallen zulke topics/pagina's wel op omdat ik dan wil weten hoe en wat als buitenstaander en dus die topics/pagina's aandachtig lees.

Ik maak zelf nergens niks van.
Maar het klopt toch wat ik schrijf,fietsgoten gaan verdwijnen.
Nieuwe komen er niet meer,word een station verbouwd,dan verdwijnen ze,gat er 1 kapot door b.v slijtage dan verdwijnt deze.
Dan verdwijnen ze toch of zie ik dat verkeerd ?
Ik insinueer nergens dat ze binnen een week of 2 zullen worden weg gehaald in heel NL,dat maak jij er dan weer van ;-)



Laatst bewerkt door phantom op 13-08-2025 12:25
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-08-2025 12:25:29
thom
thom

Quote
henri1972 (13-08-2025 12:16:08):


Is natuurlijk wel de vraag of ProRail dan extra medewerkers inzet om fietsen naar boven en beneden te dragen als een lift (weer eens) kapot is.

Ede Wageningen is een negatief voorbeeld van kapotte liften en roltrappen bijvoorbeeld.


Dan leggen ze een rode loper uit, en komen met een helikopter takelen.



Laatst bewerkt door thom op 13-08-2025 12:25
 

13-08-2025 12:59:51
diesels
diesels

Toevallig (in het kader van deze berichten) moest ik laatst met de fiets in de trein mee en was de lift kapot. Ik heb een redelijk goede conditie, maar de fiets omhoog tillen is best zwaar. Bij de roltrappen staan inderdaad 'verboden voor fietsen' pictogrammen en toevallig had men er maandag extra (grote) borden bij gezet dat de fiets op de roltrap niet mag en gevaarlijk is. Ik vind met de fiets de trap op net zo link, vooral voor de gebruiker zelf, maar dat zal wel onderdeel zijn van het ontmoedigingsbeleid.

Ook al toevallig was er maandag tweemaal voor één trein ruzie over het meenemen van fietsen: teveel aanbod voor de veel te korte treinen in de treinserie naar Enschede (losse Koplopers). Gebruikers accepteren gene nee terwijl ze weinig recht hebben, maar NS biedt op zo'n route ook gene alternatief als elke trein even kort en krap is. Maar dat is off topic verder.

 

13-08-2025 13:11:59
henri1972
henri1972

Wie hadden er ruzie? Reizigers onderling of reizigers met personeel?

 

13-08-2025 13:39:08
sjoerd
sjoerd

Er is veel te melden over fietsen in de trein. Maar wellicht is een apart item daarvoor beter geschikt dan dit. Hier gaat het over de verbouwing van Groningen.

 

13-08-2025 14:04:03
MaxBB
MaxBB

Quote
thom (13-08-2025 12:25:29):


Quote
henri1972 (13-08-2025 12:16:08):


Is natuurlijk wel de vraag of ProRail dan extra medewerkers inzet om fietsen naar boven en beneden te dragen als een lift (weer eens) kapot is.

Ede Wageningen is een negatief voorbeeld van kapotte liften en roltrappen bijvoorbeeld.


Dan leggen ze een rode loper uit, en komen met een helikopter takelen.



Grappig natuurlijk, maar de vraag van Henri vind ik erg goed.

De fietsgoten werken eigenlijk altijd. Liften niet. ProRail haalt dus de fietsgoten weg, maar stelt niet in het nieuwsbericht dat ze er genoegen meenemen dat fietsers vaker in de problemen komen. Gaan ze er dan iets aan doen als de lift het niet doet? De lift kan een lange tijd defect zijn...

Ik denk dat ProRail de consequenties niet overziet.



Laatst bewerkt door MaxBB op 13-08-2025 14:04
 

13-08-2025 14:53:26
treinfan
treinfan

Ik had de hele discussie hier gelezen, maar in de praktijk zag ik afgelopen maandag niet zo'n groot probleem in Groningen toen ik daar was. Er zijn mooie vlakke tegels langs de trap (ook zichtbaar in het artikel van RTV Noord). Hier kan men makkelijk een fiets overheen laten rollen, net als bij een fietsgoot. Ik zag reizigers hier ook simpelweg gebruik van maken op dezelfde wijze als bij tegels met fietsgoot.

Is er dan werkelijk niemand die geen probleem heeft met het meenemen van de fiets over een trap? Dat zeg ik niet, maar ook op stations met fietsgoten zijn er mensen die hulp nodig hebben van een medereiziger om een fiets met zwaar beladen fietstassen goed over een fietsgoot te geleiden.

 

13-08-2025 16:08:52
MaxBB
MaxBB

Dan zeg je eigenlijk dat de vlakken tegels toch als fietsgoot worden gebruikt, iets wat niet de bedoeling is. Het lijkt me dat dat juist veiligheidsrisico's oplevert (want je moet nu gaan sturen), iets waar ProRail wat aan probeerde te doen.

Het lijkt me toch niet helemaal in orde, ondanks dat jij ziet dat weinig mensen er last van hebben. :)

 

13-08-2025 19:33:44
rogier
rogier

Quote
MaxBB (13-08-2025 14:04:03):


Ik denk dat ProRail de consequenties niet overziet.


De consequenties zijn niet voor Prorail natuurlijk. Als de lift het niet doet, fiets je toch gewoon naar het volgende station? Misschien een fietsopdetrapverbod invoeren en dan een paar boa's erbij om het keihard te handhaven.




Reiziger met hoofdletter R......
 

13-08-2025 19:38:18
rogier
rogier

Quote
MaxBB (13-08-2025 16:08:52):


Dan zeg je eigenlijk dat de vlakken tegels toch als fietsgoot worden gebruikt, iets wat niet de bedoeling is. Het lijkt me dat dat juist veiligheidsrisico's oplevert (want je moet nu gaan sturen), iets waar ProRail wat aan probeerde te doen.

Het lijkt me toch niet helemaal in orde, ondanks dat jij ziet dat weinig mensen er last van hebben. :)


Als we het toch in de hoek van de veiligheid en veiligheidskunde gaan zoeken:

1. risico = kans x gevolg. Het feit dat mensen met fiets en al van de trap kunnen kukelen is een gevaar.

2. ik ben benieuwd of Prorail bij die veiligheidsanalyse ook gekeken heeft naar de risico's (kans x gevolg) van het met de "fiets-op-de-trap-zonder-fietsgoot op de momenten dat de lift het niet doet" (en op momenten dat mensen niet op de lift willen/kunnen wachten) versus die van "fietsen-op-de-trap-met-fietsgoot, ook op de momenten dat de lift het wel doet".

Of is het gewoon een beetje brallen over veiligheid?




Reiziger met hoofdletter R......
 

13-08-2025 19:46:25
mren
mren

Het leuke van "veiligheid" is natuurlijk dat je het heerlijk kunt oprekken en alle discussies kunt afkappen met de dooddoener "dus u bent tegen meer veiligheid???".

Voorbeeldje, nog niet eens ad absurdum: Reizen per trein is de veiligste manier van verplaatsen. Dus door het onaantrekkelijk maken van reizen per trein (al dan niet met de fiets), zoeken deze reizigers alternatieven, bijvoorbeeld met fiets of auto. En dat leidt tot meer doden en gewonden. Dus als ProRail echt naar maximale veiligheid streeft, zou het mee moeten helpen om samen met de vervoerders een zo goed mogelijke dienstverlening neer te zetten.

 

13-08-2025 20:15:52
diesels
diesels

Quote
henri1972 (13-08-2025 13:11:59):


Wie hadden er ruzie? Reizigers onderling of reizigers met personeel?


Met personeel

 

13-08-2025 20:44:45
jor[D]1
jor[D]1

Quote
MaxBB (13-08-2025 16:08:52):


Dan zeg je eigenlijk dat de vlakken tegels toch als fietsgoot worden gebruikt, iets wat niet de bedoeling is. Het lijkt me dat dat juist veiligheidsrisico's oplevert (want je moet nu gaan sturen), iets waar ProRail wat aan probeerde te doen.

Het lijkt me toch niet helemaal in orde, ondanks dat jij ziet dat weinig mensen er last van hebben. :)



Misschien kunnen ze scherpe spijkers onder en boven aan deze vlakke tegels plaatsen tegen het oneigenlijk gebruik als fietsgoot. Fiets over vlakke tegels ipv in een goot is het risico helemaall onaanvaartbaar groot dat de fiets inclusief eigenaar als een bowlingbal terug de tunnel inglijdt en de reizigers omkegelt.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 13-08-2025 20:46
 

13-08-2025 21:53:02
geert
geert

Tijd om dat gladde deel dan te voorzien van spikes of hekwerk, dan is het zo afgelopen

 

15-08-2025 13:30:55
wattman
wattman

Zijn er cijfers over het aantal passagiers dat naar beneden zijn gestort met een fiets, al dan niet uitgesplitst naar a) banden in de fietsgoot b) banden op een gladde tegel c) fiets over de schouder.

Wellicht ook nog nadere data over opgelopen letsel bij fietser en derden?

Spikes en hekwerk zijn ook risicovol. Kinderen die letsel oplopen, of zelfs om het leven komen. Niet ondenkbaar.

Ik ben blij dat ik niet bij Prorail of NS stations werk.



Laatst bewerkt door wattman op 15-08-2025 13:31