14-08-2025 20:21:43 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
De CEO van de DB is ontslagen wegens de dramatische toestand bij de DB meldt nu.nl www.nu.nl Laatst bewerkt door dvdhoven op 14-08-2025 20:22 Dick van den Hoven |
15-08-2025 09:15:31 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Ik las het, maar het IC(E) is open acces dus daar zouden andere partijen makkelijk in kunnen springen. Verder de vraag of DB Netze dan onderdeel is van DB en zo ja of deze man voldoende is wezen lobbyen voor meer budget voorhet wegwerken van achterstallig onderhoud en modernisering. |
15-08-2025 09:51:49 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
DB Netze heet tegenwoordig DB InfraGo en maakt deel uit van het Concern. Dat is altijd een probleem geweest met "Europa", die dat niet zo zag zitten. De Duitse overheid zit krap bij kas, het budget voor de grote moderniseringen is ook gekort door de overheid. Net in het laatste nummer van Eisenbahn Magazin, nr 9, stond dat er een nieuw tijdpad is vastgesteld voor deze Generalsanierungen en het gaat vele jaren langer duren voor deze klaar zijn. Overigens ook de aannemers konden dat hoge tempo niet bijhouden. Bijv. bij de net begonnen Generalsanierung van Berlin - Hamburg, heeft Siemens geen aanbod gedaan voor ETCS inbouw en Berlin-Hamburg krijgt dan ook geen ETCS Overigens is ook de ETCS ombouw door DB InfraGo on hold gezet. Er was grote kritiek van de private vervoerders, die geconfronteerd werden met hoge kosten, die ze mogelijk niet op zouden kunnen brengen. In Duitsland is geen subsidieprogramma opgetuigd voor het ombouwen naar ETCS. Naar mijn idee, ligt één van de oorzaken van de huidige malaise jaren terug in de Mehdorn tijd. Mehdorn wilde de DB naar de beurs hebben en daarvoor is massaal infra 'gesaneerd' Infra schijnt aan de verkeerde kant van de balans te staan. Uiteindelijk is die beursgang niet doorgegaan, maar ja de verdwenen sporen en wissels komen niet vanzelf terug.
Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-08-2025 09:56 Dick van den Hoven |
15-08-2025 11:20:14 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Anderzijds,daar komen ze nog terug,hier is weg,heel vaak weg,permanent wel te verstaan. |
![]() |
advertentie |
15-08-2025 12:12:53 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
DB is juist behoorlijk aan het lobbyen voor meer geld: ze noemen dat ze 150 miljard nodig hebben om het net op te knappen. En er is in 2024 al 17 miljard geïnvesteerd. Nu is het Duitse spoorwegnet natuurlijk vrij groot, maar toch zijn dat enorme bedragen. Je kan je afvragen of er ook grote sprongen zijn te maken met minder geld. Tuurlijk, dingen als vrije kruisingen helpen altijd enorm bij capaciteit, daar is geen vervanging voor. Dus uiteindelijk zul je ook daarin moeten investeren, als je werkelijk capaciteit te kort komt. Maar bijvoorbeeld de treindienstleiding: ik lees wel eens dat het vooral erg veel mensenwerk is, waarbij die mensen vaak overweldigd zijn met de hoeveelheid werk en daarom niet de capaciteit hebben om dingen te optimaliseren. Ik meen ook te herinneren dat ze (op sommige drukke plekken?) niet eens een equivalent is van ARI / automatische rijweginstelling. Valt daar niet veel te halen? Tuurlijk kom je bij dit soort dingen vaak bij een dilemma: op kort termijn 'oplappen', of meteen in 1x naar de modernste standaard (wat uiteraard dan decennia lang gaat duren). Vergelijkbaar met het verschil in ERTMS-aanpak van Nederland in België: NL kiest voor optie 'in 1x goed': alle treinbeveiligingshardware wordt vervangen. Dat gaat echter wel miljarden en decennia aan tijd kosten. België kiest voor 'oplappen': ERTMS-hardware aan de bestaande interlocking knopen en klaar. Daardoor hebben ze in een paar jaar tijd en met veel minder geld 100% ERTMS, maar in de toekomst moeten ze verouderde interlockings alsnog gaan vervangen. Het kan best zijn dat er in Duitsland een vergelijkbaar dilemma speelt, waarbij niet alle mensen het in de top het met elkaar eens zijn. Laatst bewerkt door Marco op 15-08-2025 12:21 |
15-08-2025 12:23:29 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Een vrije kruising levert capaciteit op. Echter zie ik dat niet als modernisering. Uitrol van een vorm van ARI of het klusteren van seinhuizen naar een centrale beveiliging wel. Laatst bewerkt door Rsb op 15-08-2025 12:23 |
15-08-2025 12:38:00 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Niet vergeten dat je niet zo makkelijk kan denken aan vrije kruisingen,er zijn in Duitsland genoeg route's waar dat qua ruimte helemaal niet gaat omdat het spoor tussen bergwand en rivier/weg zit ingeklemd. Laatst bewerkt door phantom op 15-08-2025 12:39 |
15-08-2025 12:46:12 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Een deel van de investeringsbehoefte zou men kunnen claimen uit de NAVO-gelden, maar dat zeker niet voor alle projecten kunnen gelden. Terug naar de basis lijkt me verstandig, alleen moet men dan ook het eerlijke verhaal durven vertellen dat je dan al snel 10 à 15 jaar verder bent. |