Ontwikkelingen HSIJ
Forum: Algemeen - Algemeen
15-08-2025 11:03:28
phantom
phantom

Het lijkt er op dat de HSIJ permanent gaat verdwijnen,in elk geval bij TATA:
www.treinenweb.nl

 

15-08-2025 11:59:08
mren
mren

Wel een erg gezocht excuus van een bedrijf dat in zijn eentje verantwoordelijk is voor 7% van de CO2-uitstoot in Nederland.

 

15-08-2025 12:23:53
phantom
phantom

Dat vind ik ook,even zo goed,er worden straks wel een hoop mensen de dupe van.
Als de club door wil blijven gaan dan zal men ergens een locatie moeten vinden die ze thuis kunnen noemen,en dat zal niet meevallen.
Om over de kosten die o.a. het verhuizen van hun materieel en materiaal,nog maar te zwijgen.

 

15-08-2025 17:44:48
mat64Hidde
mat64Hidde

Als Tatasteel zo graag wilt dat er geen stoom meer daar rijdt, misschien kunnen de rondrit treinen er dan rijden met de speciale Hoogovens locjes. Dat zou ik ook leuk vinden. (Misschien zelfs wel leuker dan stoom. Die vindt je op andere plekken nog wel)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-08-2025 17:47:32
wattman
wattman

Quote
mren (15-08-2025 11:59:08):


Wel een erg gezocht excuus van een bedrijf dat in zijn eentje verantwoordelijk is voor 7% van de CO2-uitstoot in Nederland.


Teruggaande naar de oorsprong: het was de Hoogovens-excrusietrein waarmee het toenmalige bedrijf de burger een kijkje achter de schermen wilde geven zodat je kon zien wat een tof bedrijf het was. Los van het feit dat de uitstoot van de locomotief verwaarloosbaar is, is het anno 2025 slecht te verkopen dat je als industrie die nogal wat uit te leggen heeft als het gaat om milieu in het algemeen en CO2 in het bijzonder je vast houdt aan de mogelijkheid dat er per stoomtrein excursies worden gehouden op het terrein. Welk beeld over je bedrijf wil je daarmee oproepen? Ik kan ook wel argumenten bedenken als "nostalgie", "erfgoed" of zelfs "inspanningen van vrijwilligers" , maar zijn dat voldoende argumenten om dit in stand te houden?

 

16-08-2025 11:55:52
phantom
phantom

Het bedrijf ligt onder een loep,maar dat is al jaren zo.
Sinds 2013 rijd er overigens al geen excursie trein meer bij TATA.
Maar het komt een beetje "hypocriet" over,als bedrijf stoot je al zolang je er zit ,zoveel de lucht/het milieu in, wat alles behalve gezond is.
En dan ga je nu (zelfs terwijl er al 12 jaar geen treintje meer rijd) lopen ze*ken over uitstoot van 2 locjes die een enkele keer per jaar een kort rondje rijden tussen/langs al die ongezonde installaties die van alles uit een schoorsten spuien.
En dat onder het mom van imago.
Het enigste positieve voor een doorsnee mens was die zeldzame mogelijkheid om dat toeristische treintje is een keer te zien in actie op een doorgaans onbereikbare locatie,ik geloof niet dat men dan denkt ow ow wat zijn die 2 stoomlocjes ongezond voor ons, in een omgeving zoals TATA ;-)
Maar zoals altijd,drog reden of niet,het besluit is gemaakt en dus is het nu eigenlijk definitief game over na een lange doornroosje "winterslaap" .
Zoals ik al eerder zei,ik hoop dat men elders een nieuw huis kan vinden al dan niet opzichzelf staande,of e.v.t. onderdak bij een andere stoomclub met rails.

 

16-08-2025 13:54:58
treinhobby
treinhobby

Waarbij lok Bonne al bij de ZLSM rond rijdt.

miljoenenlijn.nl

Zo is die voor een veel groter publiek zichtbaar, dan op een afgesloten terrein bij Beverwijk.

 

16-08-2025 14:57:17
rick
rick

En Tom rijdt al in Belgiƫ maar het doel was het Hoogoventerrein te bezichtigen, niet het materieel.

De laatste rit was trouwens in 2019, niet 2013.

 

16-08-2025 17:08:19
wattman
wattman

Quote
phantom (16-08-2025 11:55:52):


Het bedrijf ligt onder een loep,maar dat is al jaren zo.
Sinds 2013 rijd er overigens al geen excursie trein meer bij TATA.
Maar het komt een beetje 'hypocriet' over,als bedrijf stoot je al zolang je er zit ,zoveel de lucht/het milieu in, wat alles behalve gezond is.
En dan ga je nu (zelfs terwijl er al 12 jaar geen treintje meer rijd) lopen ze*ken over uitstoot van 2 locjes die een enkele keer per jaar een kort rondje rijden tussen/langs al die ongezonde installaties die van alles uit een schoorsten spuien.
En dat onder het mom van imago.
Het enigste positieve voor een doorsnee mens was die zeldzame mogelijkheid om dat toeristische treintje is een keer te zien in actie op een doorgaans onbereikbare locatie,ik geloof niet dat men dan denkt ow ow wat zijn die 2 stoomlocjes ongezond voor ons, in een omgeving zoals TATA ;-)
Maar zoals altijd,drog reden of niet,het besluit is gemaakt en dus is het nu eigenlijk definitief game over na een lange doornroosje 'winterslaap' .
Zoals ik al eerder zei,ik hoop dat men elders een nieuw huis kan vinden al dan niet opzichzelf staande,of e.v.t. onderdak bij een andere stoomclub met rails.


Waarmee je precies aangeeft waarom TATA geen enkel belang bij dat treintje heeft. Welke argumenten anders dan "erfgoed" (heel zwak, want het materieel heeft niets te maken met de staalfabriek) en "inspanningen van vrijwilligers" houd je dan nog over? Woorden als "ze*ken" en "hypocriet" zal TATA weinig zeggen.