NS gaat spitsreizigers die vaak drukke treinen pakken wijzen op rustigere alternatieven. September is traditiegetrouw de drukste maand van het jaar, voornamelijk op dinsdag en donderdag in de spits. Toch zijn er ook dan veel treinen waarin nog genoeg zitplaatsen zijn. NS gaat spitsreizigers wijzen op treinen met meer zitplaats. Bijvoorbeeld door pushmeldingen die hen wijzen op rustigere treinen. Daarnaast geeft NS korting op rustige treinen met de de PrijsTijd Deal. Aan de ‘druktepoppetjes’ in de app is te zien welke treinen rustiger zijn.Er zijn veel drukke treinen die ook een rustiger alternatief hebben. De Intercity op dinsdagochtend van 08:23 uur vanuit Breda naar Rotterdam is een van de drukste. In die trein moet een derde van de reizigers staan en veel reizigers stappen uit in Rotterdam. Drie minuten later vertrekt vanaf hetzelfde eilandperron de Eurocity naar Rotterdam waarin nog meer dan de helft van de zitplaatsen vrij is. Deze Internationale trein kunnen reizigers binnen Nederland zonder toeslag gebruiken.Nog drukker is de trein tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op dinsdagochtend om 08:12 uur. In deze Sprinter staat meer dan een derde van de reizigers, terwijl in de trein tien minuten eerder twee derde van alle zitplaatsen vrij is. Ook de treintien minuten later heeft de helft van de zitplaatsen nog vrij.Langere treinen“Ieder jaar zetten we in het najaar langere treinen in waar dat kan, ook dit jaar. Maar daar zit wel een maximum aan”, zegt Tijmen Voet, directeur Dienstregeling bij NS. “In de spits zien we piekdrukte, daarom zijn langere treinen dan nodig. Buiten die uren rijden ze grotendeels leeg rond of staan ze geparkeerd. Dat is duur en inefficiënt.”Als een klein percentage reizigers een minder druk alternatief kiest, hoeven reizigers veel minder vaak te staan in de trein. “Nog meer treinen rijden en nog meer treinen verlengen vraagt grote maatschappelijke investeringen, als het al zou kunnen. Dat zijn kosten die uiteindelijk door de reiziger en de belastingbetaler betaald worden. Spreiden is vanuit maatschappelijk oogpunt slimmer”NS verlengt door het hele land treinen dit najaar. Vooral tussen Alkmaar - Utrecht, Utrecht -Nijmegen en Rotterdam – Leiden zullen reizigers dit merken.PiekbelastingNS is niet het enige bedrijf dat te maken heeft met korte piekbelasting. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor netbeheerders. “Als er meer stroom afgenomen wordt op bepaalde uren, moet je de infrastructuur flink uitbreiden. Hetzelfde als je meer treinen wil rijden. Dat extra spoor moet de belastingbetaler betalen.”Reizigers die flexibel zijn raadt NS aan om op een andere dag dan dinsdag of donderdag te reizen, wanneer er meer zitplaatsen beschikbaar zijn. In de spitstrein tussen Den Haag Moerwijk en Den Haag HS op woensdag kan iedereen zitten. En ook tussen Breda en Rotterdam is het op woensdagen veel minder druk. “Op vrijdag zit die trein maar voor ruim tweederde vol."Toplijst drukke treinen met alternatief (dinsdag)Intercity 08:23 uur van Breda naar Rotterdam. Daarin moet een derde van de reizigers staan. Drie minuten later gaat de Eurocity vanaf hetzelfde eilandperron naar Rotterdam. Daarin is meer dan de helft van de zitplaatsen nog vrij.Sprinter 08:08 uur van Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal. Daarin moet ruim een vijfde van de reizigers staan. Een kwartier eerder vertrekt eenzelfde Sprinter die maar voor ruim een derde is gevuld.Sprinter 08:38 uur vanaf Driebergen-Zeist naar Utrecht Centraal. Daarin moet een vijfde van de reizigers staan. De trein die 20 minuten later gaat zit nog niet voor een derde vol.Intercity 07.39 uur van ’s-Hertogenbosch naar Utrecht Centraal. Daarin moet ruim een tiende van de reizigers staan. In de trein tien minuten later is nog een kwart van de zitplaatsen vrij. In de trein die tien minuten eerder gaat is nog een vijfde van de stoelen onbezet.Intercity 08:41 uur van Rotterdam naar Schiphol via hsl moet een tiende van de reizigers staan. In de trein tien minuten later is nog een derde van de zitplaatsen vrij.Sprinter 08:18 uur van Meppel naar Zwolle. Daarin moet een aantal reizigers staan. Vier minuten later gaat er een Sprinter waarin iets minder dan de helft van de zitplaatsen nog vrij is.WerkzaamhedenSpoorbeheerder ProRail voert in het najaar werkzaamheden uit die reizigers raken, onder andere rond Den Haag Centraal (september), Vught (oktober) en Schiphol (november). NS doet er alles aan om een betrouwbare dienstregeling te bieden, vervangend vervoer te regelen en reizigers goed te informeren. Omdat bussen veel minder capaciteit hebben dan treinen, is het advies rond de werkzaamheden bij Vught om de spits te mijden. Meer info op ns.nl/beterereis.Slim onderhoudOm meer treinen in te kunnen zetten op drukke dagen, verplaatst NS het onderhoud van treinen naar minder drukke dagen. Op deze manier zijn er op de drukke dagen meer stoelen beschikbaar en kunnen we zelfs een aantal oude treinen die veel onderhoud vergen als reserve aan de kant zetten.